HOTARARE Nr. 352 din 11 aprilie 2002
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 320 din 15 mai 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 18 alin. (1) si ale art. 25 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind
reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino", persoana juridica romana,
in coordonarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu sediul in municipiul
Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 103, sectorul 5, prin reorganizarea
Institutului "Cantacuzino" Bucuresti, care se desfiinteaza.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si
Imunologie "Cantacuzino" isi desfasoara activitatea in conformitate
cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea
organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare,
precum si cu Regulamentul de organizare si functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si
Imunologie "Cantacuzino" are ca obiect de activitate:
a) cercetari stiintifice in domeniul cauzelor si mecanismului de producere
a infectiilor bacteriene, virale, parazitare si al mijloacelor de prevenire si
combatere a acestora, precum si in domeniul imunologiei, biologiei celulare,
geneticii microbiene si biotehnologiei, cu forte proprii si prin cooperare
stiintifica cu alte institutii din tara si din strainatate;
b) producerea de preparate biologice profilactice si terapeutice, reactivi
biologici de diagnostic, reactivi imunochimici, medii bacteriologice si pentru
culturi celulare, dispozitive medicale, cu forte proprii si prin cooperare
nationala si internationala, precum si valorificarea lor in tara si in
strainatate;
c) cresterea, exploatarea si comercializarea animalelor de laborator
destinate testarilor de medicamente si produse biologice administrabile omului,
precum si cercetarii stiintifice;
d) servicii de consultanta tehnica si metodologica acordate unitatilor de
profil din tara, expertize, participarea la supravegherea epidemiologica a
teritoriului, la programe de sanatate nationale si internationale, in domeniile
specifice de activitate;
e) asigurarea functionarii centrelor de referinta din cadrul institutului,
recunoscute de Ministerul Sanatatii si Familiei, in actiunile specifice de
diagnostic si control al bolilor transmisibile;
f) desfacerea direct catre populatie de produse biologice, medicamente si
reactivi, medii si dispozitive medicale;
g) asigurarea de prestatii de diagnostic prin laboratorul si centrele de
referinta din institut, pe baza contractelor incheiate cu casele de asigurari
de sanatate;
h) investigatii de laborator de specialitate pentru populatie si diverse
unitati.
Art. 3
(1) Structura organizatorica a Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino"
este prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si
Imunologie "Cantacuzino" poate infiinta in cadrul structurii sale
organizatorice subunitati fara personalitate juridica necesare pentru
realizarea obiectului sau de activitate. Modalitatile de constituire a acestora
si relatiile in cadrul institutului si cu tertii sunt reglementate prin Regulamentul
de organizare si functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 4
(1) Conducerea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino" este asigurata de consiliul
de administratie, format din 11 membri.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general - presedinte;
b) un reprezentant al Ministerului Sanatatii si Familiei;
c) un reprezentant al Ministerului Educatiei si Cercetarii;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale;
f) presedintele consiliului stiintific.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele dintre
membrii sai.
(4) Ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt specialisti din
institut sau din afara acestuia.
(5) Membrii consiliului de administratie se numesc prin ordin al
ministrului sanatatii si familiei, cu avizul Ministerului Educatiei si
Cercetarii, la propunerea conducatorului unitatii de la care acestia provin.
(6) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de catre
acelasi organ care i-a numit.
Art. 5
Conducerea executiva a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino" este asigurata de
directorul general, numit prin ordin al ministrului sanatatii si familiei,
conform reglementarilor legale in vigoare.
Art. 6
Conducerea operativa a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino" este asigurata de un
comitet de directie compus din directorul general, directorii din structura
institutului si contabilul-sef.
Art. 7
(1) Orientarea, coordonarea si evaluarea activitatii de
cercetare-dezvoltare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino" sunt asigurate de consiliul
stiintific.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi pe o perioada de 4 ani prin vot secret de catre cadrele cu
studii superioare din institut sau numiti de comitetul de directie.
Art. 8
Atributiile consiliului de administratie, ale directorului general, ale
comitetului de directie si ale consiliului stiintific sunt prevazute in
Regulamentul de organizare si functionare al Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie
"Cantacuzino".
Art. 9
(1) Activul patrimonial total al Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino",
stabilit pe baza bilantului incheiat la data de 31 decembrie 2001 si care se
actualizeaza potrivit reglementarilor legale, este de 140.389.973 mii lei, din
care patrimoniul propriu are o valoare de 125.628.157 mii lei.
(2) Activul si pasivul Institutului "Cantacuzino" Bucuresti se
preiau pe baza de protocol de predare-preluare de catre Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie
"Cantacuzino", in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei hotarari.
Art. 10
Constructiile, anexele si terenul aferent, situate in municipiul Bucuresti,
Splaiul Independentei nr. 103, sectorul 5, precum si "Statiunea Baneasa -
Bucuresti", situata in municipiul Bucuresti, sos. Straulesti nr. 14A, sectorul
1, statiunea situata in comuna Ciorogarla - Darvari, judetul Giurgiu, si
"Subunitatea Iasi", situata in municipiul Iasi, str. Codrescu nr. 15,
judetul Iasi, trec in administrarea Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie
"Cantacuzino".
Art. 11
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino"
preia toate drepturile si obligatiile Institutului "Cantacuzino"
Bucuresti si se substituie in toate litigiile in curs ale fostului Institut
"Cantacuzino" Bucuresti.
Art. 12
(1) Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino" se preia prin transfer de
la Institutul "Cantacuzino" Bucuresti si isi pastreaza drepturile
salariale avute la data transferarii, pana la negocierea noului contract
colectiv de munca.
(2) Noul contract colectiv de munca va fi negociat si inregistrat la
Directia Generala de Munca si Solidaritate Sociala a Municipiului Bucuresti in
termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(3) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita
fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si
cheltuieli.
Art. 13
(1) Finantarea activitatilor desfasurate de Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino"
se realizeaza din surse proprii, din alocatii de la bugetul de stat, din
credite bancare si din alte surse atrase, in conditiile legii.
(2) Pentru anul 2002 finantarea Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino"
se asigura din surse proprii, din credite bancare si din alte surse atrase.
Art. 14
Ministerul Sanatatii si Familiei, in calitate de minister coordonator,
poate cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si
Imunologie "Cantacuzino" pentru realizarea unor investitii, dotari,
aparatura, echipamente si instalatii.
Art. 15
Statutul de institut national de cercetare-dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, la interval de 5 ani.
Art. 16
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 17
Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si
completarile ulterioare, se completeaza la lit. C "Unitati aflate in
coordonarea Ministerului Sanatatii si Familiei" cu o noua pozitie cu
urmatorul cuprins:
"- Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si
Imunologie <<Cantacuzino>>."
Art. 18
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 133/1994 privind reorganizarea Regiei Autonome "Institutul
Cantacuzino", publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94
din 12 aprilie 1994, precum si pct. 2 al cap. V de la lit. A din anexa nr. 2 la
Hotararea Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sanatatii si Familiei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 16 din 10 ianuarie 2001, cu modificarile si completarile
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
PENTRU MICROBIOLOGIE SI IMUNOLOGIE "CANTACUZINO"
STRUCTURA ORGANIZATORICA
__________________________
| |
|Consiliul de administratie|
|__________________________|
|
_____________________ ________|_______ ____________________
| Comitet de directie |_____|DIRECTOR GENERAL|_____|Consiliul stiintific|
|_____________________| |________________| |____________________|
|
___________________________________|_______________________________
| | | | | | |
___|___ ___|___ | | ___|___ ___|___ _____|______
|MODUL 1| |MODUL 2| | | |MODUL 3| |MODUL 4|
|Contabil-sef|
|_______| |_______| | | |_______| |_______|
|____________|
| | |
_________|____ ____|_________ ______|______
|Laboratorul de| |Laboratorul de| |
|
|control intern| | asigurare a | | Financiar-
|
| de calitate | | calitatii |
|contabilitate|
|______________| |______________|
|_____________|
MODUL 1
________________
| Director |
|________________|
|
________________________________|____________________________
| | | | |
_______|______ _____|_____ _____|_____ _______|______ _______|______
|Laboratorul de| |Laboratorul| |Prestatii -| |Laboratorul de| |Laboratorul de|
|parazitologie-| | de | |analize de | |microbiologie | |microbiologie |
| entomologie | |virusologie| |laborator | | I | | II |
|______________| |___________| |___________| |______________| |______________|
MODUL 2
________________
| Director |_________________
|________________| |
| |
| __________|__________
| |Centrul de
invatamant|
| | si documentare
|
|
|_____________________|
|
_________________________________|____________________________
| | | | |
_______|___ __________|__________ _____|_____ _____|_______ ______|______
| || Redactia Revistei ||Laboratorul|| Laboratorul ||Laboratorul |
|Secretariat||Institutului National|| de || de || de |
|stiintific || de ||imunologie ||epidemiologie||biotehnologie|
| ||Cercetare-Dezvoltare || || moleculara || |
| ||pentru Microbiologie || || || |
| || si Imunologie || || || |
| || "Cantacuzino" || ||
|| |
|___________||_____________________||___________||_____________||_____________|
MODUL 3
________________
| Director |
|________________|
|
__________________________|____________________________
| | | |
_____________|___________ ________|_______ _______|______ _____|_____
|Laboratorul de productie:| |Biobaze: | |Laboratorul de| |Subunitatea|
|- biopreparate de uz uman| |Darvari; Baneasa| | conditionare | | Iasi |
|- reactivi de diagnostic | | | | | | |
|- medii de cultura | | | | | | |
|_________________________| |________________| |______________| |___________|
MODUL 4
________________
| Director |
|________________|
|
____________________________________|___________________________
| | | | | | | |
____|____ | _______|_____ | _____|____ | _____|____ |
| Resurse | | |Aprovizionare| | | Depozite | | | Farmacie | |
| umane | | | | | | | | | | |
|_________| | |_____________| | |__________| | |__________| |
| | | |
_____|____ ____|____ ______|__ ___________|________
|Salarizare| |Desfacere| |Transport|
|Tehnic-administrativ|
|__________| |_________| |_________|
|____________________|
ANEXA 2
REGULAMENTUL
de organizare si functionare al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Microbiologie si Imunologie "Cantacuzino"
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si
Imunologie "Cantacuzino", denumit in continuare institut, este
persoana juridica romana aflata in coordonarea Ministerului Sanatatii si
Familiei, care functioneaza conform Ordonantei Guvernului nr. 25/1995 privind
reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare, si
prezentului regulament.
Art. 2
(1) Institutul are structura organizatorica cuprinsa in anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 352 din 11 aprilie 2002.
(2) Institutul are in cadrul structurii sale organizatorice subunitati,
statiuni fara personalitate juridica, necesare realizarii obiectului de
activitate. Acestea sunt: statiunile Baneasa - Bucuresti, Ciorogarla - Darvari,
judetul Giurgiu, si subunitatea Iasi.
(3) Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale si alte subunitati
fara personalitate juridica, necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul institutului
si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare si
functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul microbiologiei si
imunologiei, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a
domeniului si la realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si
tehnologice ale Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica si ale Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Cercetari stiintifice in domeniul cauzelor si mecanismelor de producere
a infectiilor bacteriene, virale si parazitare, precum si in domeniul biologiei
celulare si moleculare, imunologiei, biotehnologiei si geneticii microbiene,
prin:
a) dezvoltarea studiilor teoretice in microbiologie si imunologie, inclusiv
in domeniul biologiei celulare, biotehnologiei si geneticii moleculare;
b) studiul etiologiei si patogeniei bolilor infectioase, parazitare si
imunitare, al mijloacelor specifice de diagnosticare, prevenire si combatere a
acestora;
c) studiul microorganismelor si al rolului lor in procesele naturale,
normale sau patologice, si al reactiilor pe care le provoaca;
d) studierea bolilor transmisibile cu potential de larga propagare:
tuberculoza, infectii acute respiratorii, hepatite virale, retrovirusuri,
arbovirusuri, enterovirusuri etc.;
e) cercetari in vederea elaborarii si evaluarii de teste moleculare pentru
diagnosticul modern microbiologic, imunologic si imunochimic, inclusiv in
scopuri epidemiologice;
f) studiul eficacitatii produselor biologice, precum si al metodelor de
profilaxie specifica bolilor infectioase;
g) studiul unor aspecte fundamentale de imunologie celulara si umorala
privind mecanismele imunomodulatoare; rolul receptorilor celulari si al
functiilor celulare prin mediatori; mecanisme moleculare si celulare ale
bolilor autoimune si ale imunodeficientei;
h) supravegherea ecologica a populatiilor de insecte vectoare si studiul
unor agenti biologici si chimici de combatere;
i) studiul infectiilor parazitare cu implicatii in sanatatea publica:
cercetarea mecanismelor de patogenitate; elaborarea unor tehnici moderne de
diagnostic; noi scheme de tratament si profilaxie;
j) identificarea unor substante de origine bacteriana sau vegetala cu
proprietati terapeutice;
k) cercetare-dezvoltare in domeniul biotehnologiei in vederea realizarii
unor produse biologice de uz medical;
l) elaborarea de strategii, studii de diagnoza si prognoza privind
dezvoltarea domeniilor stiintei si tehnologiei;
m) cercetare aplicativa si/sau dezvoltare tehnologica pentru solutionarea
unor probleme concrete din domeniul sau de activitate, cu prioritate, la
solicitarea unor beneficiari, prin contracte directe;
n) activitati de transfer tehnologic pentru rezultatele cercetarii
efectuate din domeniul propriu;
o) in cadrul obiectului sau de activitate colaboreaza si la realizarea unor
activitati de cercetare-dezvoltare privind apararea nationala.
B. Programul anual de asistenta tehnico-metodologica si activitati de
sanatate publica, precum si acordarea de servicii specializate:
a) asigurarea functiei de referinta in domeniul microbiologiei, acordarea
de asistenta tehnica si metodologica unitatilor de profil din reteaua sanitara,
participarea la elaborarea, aplicarea si evaluarea programelor de sanatate
publica nationale si internationale in domeniile specifice activitatii
institutului, inclusiv prin actiuni de instruire tehnico-metodologica si de
evaluare a eficientei profesionale in unitatile de profil din tara;
b) promovarea afilierii unor centre nationale de referinta la organizatii
si organisme internationale;
c) acordarea de servicii de consultanta tehnica si metodologica de
specialitate solicitata de Ministerul Sanatatii si Familiei si de unitatile
sanitare din tara, prin contracte sau conventii;
d) interventii operative la solicitarea Ministerului Sanatatii si Familiei,
in situatii epidemiologice speciale, prin deplasarea de laboratoare si
specialisti in focare;
e) elaborarea unui sistem de evaluare a eficientei profesionale in
unitatile de profil din tara si implementarea tehnica a acestuia;
f) prestarea de servicii de laborator de specialitate pentru populatie si
diverse unitati;
g) instruiri intensive de scurta durata in domeniul sau de activitate.
C. Formarea si perfectionarea de personal stiintific si tehnic in domeniul
microbiologiei, imunologiei si epidemiologiei, prin:
a) organizarea anuala de cursuri teoretice si practice de microbiologie,
imunologie, cu participari nationale si internationale, cursanti si lectori;
b) organizarea de manifestari stiintifice nationale sau internationale in
domeniul microbiologiei, epidemiologiei, imunologiei, biotehnologiei;
c) perfectionarea personalului stiintific prin burse, stagii de schimb de
experienta etc. in alte institutii de profil din tara si din strainatate;
d) sprijinirea afilierii membrilor institutului la societati stiintifice
nationale si internationale;
e) organizarea unui sistem complex de documentare stiintifica operativa -
informatizata, inclusiv accesul la servicii de documentare-informare
stiintifica internationale specializate.
D. Activitati de productie:
a) producerea cu forte proprii si/sau prin cooperare nationala si
internationala de preparate biologice profilactice si terapeutice, reactivi
biologici de diagnostic, reactivi imunochimici, medii bacteriologice si pentru
culturi celulare, dispozitive medicale, hrana granulata standardizata pentru
animale de laborator si comercializarea acestora in tara si in strainatate;
b) desfacerea direct catre populatie de produse biologice, medicamente si
reactivi, medii si dispozitive medicale;
c) cresterea, exploatarea si comercializarea de animale de laborator
destinate cercetarii stiintifice, precum si controlului de medicamente si
produse biologice administrabile omului;
d) efectuarea directa de activitati de import-export conform legii;
e) elaborarea de standarde referitoare la calitatea produselor si
serviciilor ce intra in sfera de activitate a institutului.
E. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
a) Romanian Archives of Microbiology and Immunology;
b) Microbiologia - epidemiologia;
c) publicatii metodologice si tehnice de specialitate in domeniile de
competenta ale institutului.
Art. 5
Pentru realizarea obiectului sau de activitate institutul are urmatoarele
atributii principale:
1. asigura orientarea activitatii de cercetare stiintifica in functie de:
nevoile sanatatii publice, reiesite din studii proprii si din programele
abordate de Ministerul Sanatatii si Familiei; nevoile de dezvoltare a
institutului si de aliniere la nivel stiintific mondial; programele nationale
de cercetare ale Ministerului Educatiei si Cercetarii, Academiei Romane,
Academiei de Stiinte Medicale;
2. incheie contracte de cercetare cu organisme nationale si internationale
abilitate in acest sens, cu respectarea prevederilor legale;
3. initiaza si incheie conventii de cooperare stiintifica cu institutii si
organizatii nationale si internationale in domeniul sau de activitate;
4. dirijeaza resursele umane si materiale in vederea realizarii
obiectivelor de cercetare stiintifica stabilite pentru fiecare etapa;
5. asigura asistenta tehnica de profil, in vederea experimentarii si
aplicarii tehnologiilor elaborate;
6. executa lucrari de consultanta tehnico-economica pentru agentii
economici interesati, in domeniile specifice;
7. furnizeaza servicii stiintifice si tehnologice agentilor economici sau
oricaror beneficiari interesati;
8. executa testare si certificare de produse;
9. evalueaza periodic stadiul de realizare a programelor de cercetare
intreprinse;
10. urmareste si sprijina din punct de vedere organizatoric si material
difuzarea rezultatelor stiintifice proprii in circuitul stiintific national si
international;
11. asigura, conform prevederilor legale, protectia rezultatelor
stiintifice brevetabile;
12. asigura corelarea actiunilor de specializare si promovare a cadrelor
proprii cu necesitatile dezvoltarii programelor de cercetare ale institutului;
13. promoveaza si urmareste aplicarea si fructificarea complexa a
rezultatelor stiintifice;
14. pregateste, negociaza si contracteaza cu reprezentantii competenti
volumul productiei;
15. fundamenteaza cheltuielile de productie, negociaza si stabileste
preturile de livrare ale produselor;
16. asigura promovarea si urmarirea productiei pentru satisfacerea nevoilor
beneficiarilor;
17. asigura baza materiala si conditiile necesare pentru exploatarea
corecta a biobazelor institutului;
18. stabileste strategia de dezvoltare a productiei de biopreparate, a
instalatiilor si utilajelor din dotare, corelata cu programul de
cercetare-dezvoltare propriu si cu evolutia previzibila; asigura baza materiala
si organizeaza in conditiile legale realizarea de biopreparate si testarea de
laborator si clinica a acestora;
19. initiaza si incheie actiuni de cooperare tehnica cu firme sau
institutii din tara ori din strainatate in domeniul productiei si evaluarii
experimentale si clinice de biopreparate;
20. asigura desfacerea produselor realizate catre beneficiarii
contractelor, conform clauzelor contractuale si prevederilor legale;
21. asigura direct catre populatie si alti solicitanti desfacerea de
produse biologice, medicamente, reactivi, medii, dispozitive medicale si de
animale de laborator;
22. asigura servicii medicale de profil (expertize, analize de laborator,
autovaccinuri si alte prestatii de specialitate) catre populatie si alte
institutii sau unitati;
23. coordoneaza si asigura realizarea tuturor lucrarilor de intretinere si
reparatii ale aparaturii, instalatiilor, utilajelor din dotare, in vederea
mentinerii capacitatii de cercetare, productie, asistenta tehnica si
invatamant, cu forte proprii sau cu terti;
24. stabileste si raspunde de aplicarea masurilor pentru protectia
produselor, a mediului inconjurator, precum si protectia si securitatea muncii;
25. urmareste si verifica modul de realizare a lucrarilor de investitii in
vederea respectarii proiectelor de executie si asigura conditiile de punere in
functiune a noilor utilaje si obiective;
26. pregateste executarea noilor obiective, retehnologizarea capacitatilor
existente, potrivit reglementarilor legale;
27. realizeaza importul de: aparatura, utilaje, echipamente, tehnologii sau
licente pentru retehnologizarea capacitatilor existente ori pentru realizarea
de noi linii tehnologice, chimicale si reactivi, materiale consumabile, piese
de schimb, tulpini de referinta, linii celulare si animale de laborator;
28. asigura dezvoltarea aplicatiilor informatice in toate sectoarele de
activitate, pentru decizii operative in domeniul organizatoric si
tehnico-economic, precum si pentru sustinerea documentarii si cercetarii
stiintifice;
29. asigura respectarea disciplinei muncii, respectarea atributiilor de
serviciu si a prevederilor legale de catre intregul personal;
30. elaboreaza documentatiile pentru obtinerea de credite si de alte surse
de finantare, inclusiv pentru fond valutar;
31. realizeaza programarea si executarea activitatii economico-financiare,
intocmirea proiectelor de bugete, analiza executiei acestora si stabileste
destinatia veniturilor conform legislatiei in vigoare.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 6
(1) Activul patrimonial total al institutului, stabilit pe baza bilantului
incheiat la data de 31 decembrie 2001 si care se actualizeaza potrivit
reglementarilor legale, este de 140.389.973 mii lei, din care patrimoniul
propriu are o valoare de 125.628.157 mii lei.
(2) Activul si pasivul Institutului "Cantacuzino" Bucuresti se
preiau pe baza de protocol de predare-preluare de catre Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie
"Cantacuzino", in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei hotarari.
Art. 7
(1) Institutul administreaza cu diligenta unui bun proprietar bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite cu titlu de proprietate, daca prin contract nu se prevede
altfel, si se inregistreaza in evidenta contabila a institutului, cu
respectarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare.
(3) In exercitarea drepturilor sale institutul poseda si foloseste bunurile
aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile legii,
in scopul realizarii obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele
utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii ori activitati
se poate face in conditiile legii, cu aprobarea Ministerului Sanatatii si
Familiei si a Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
(6) Rezultatele cercetarilor, efectuate si finalizate din fonduri publice
sau din alte fonduri, precum si bunurile achizitionate in vederea realizarii
acestora sunt bunuri proprii, daca prin contract nu se prevede altfel.
(7) Concesionarea unor subunitati, servicii sau activitati se poate face
numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii de
cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale si cu aprobarea
Ministerului Sanatatii si Familiei si a Ministerului Educatiei si Cercetarii.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 8
Institutul poate avea in structura subunitati fara personalitate juridica,
sectii, laboratoare, servicii, birouri, compartimente si alte structuri
organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 9
(1) Modificarile in structura organizatorica si functionala a institutului
se propun de directorul general si se aproba de consiliul de administratie.
(2) Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile sale aflate
in structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului.
Art. 10
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
directorului general si a consiliului de administratie de indeplinirea tuturor
atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de catre
acestia.
CAP. 5
Organele de conducere ale institutului
Art. 11
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
(2) Organizarea activitatii de cercetare stiintifica, coordonarea si
evaluarea periodica a activitatii stiintifice sunt asigurate de catre consiliul
stiintific.
Consiliul de administratie
Art. 12
Consiliul de administratie al institutului este format din 11 membri numiti
pentru un mandat de 4 ani care poate fi reinnoit.
Art. 13
(1) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general - presedinte;
b) un reprezentant al Ministerului Sanatatii si Familiei;
c) un reprezentant al Ministerului Educatiei si Cercetarii;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale;
f) presedintele consiliului stiintific.
(2) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele dintre
membrii sai.
(3) Ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt specialisti din
institut sau din afara acestuia.
Art. 14
(1) Membrii consiliului de administratie sunt numiti prin ordin al
ministrului sanatatii si familiei, cu avizul Ministerului Educatiei si
Cercetarii, la propunerea conducatorului unitatii de la care acestia provin.
(2) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de catre
acelasi organ care a facut numirea.
Art. 15
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si isi pastreaza
calitatea de angajat la institutia sau unitatea de la care provin, precum si
toate drepturile si obligatiile ce deriva din aceasta calitate.
Art. 16
(1) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie:
a) cei care au suferit condamnari;
b) cei care, personal ori sotul (sotia), copiii ori rudele pana la gradul
al doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la societatile
comerciale cu capital privat cu acelasi profil ori cu care institutul se afla
in relatii economice directe.
(2) Una si aceeasi persoana nu poate face parte concomitent din mai mult de
doua consilii de administratie sau sa participe la societati comerciale cu care
institutul intretine relatii economice sau are interese contrare.
Art. 17
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 18
Remunerarea membrilor consiliului de administratie pentru activitatea
desfasurata in aceasta calitate se face potrivit legislatiei in vigoare.
Art. 19
Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna si ori de cate ori
interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin o treime din numarul membrilor
consiliului de administratie. Dezbaterile consiliului de administratie sunt
conduse de presedintele consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre
vicepresedinte.
Art. 20
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 21
La sedintele consiliului de administratie este invitat si reprezentantul
sindicatului.
Art. 22
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administratie poate atrage
in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite sectoare de
activitate.
Art. 23
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund daca au consemnat
expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului de
administratie si au comunicat in scris despre aceasta organului coordonator.
Art. 24
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia, necesare realizarii obiectului de activitate al
institutului;
b) aproba propunerile consiliului stiintific, strategia si programele de
cercetare-dezvoltare ale institutului, de introducere a unor tehnologii noi de
varf, modernizarea celor existente, in concordanta cu strategia generala in
domeniul propriu;
c) propune Programul anual de cercetare-dezvoltare pe care il inainteaza
Ministerului Educatiei si Cercetarii;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, pe
care il depune la Ministerul Sanatatii si Familiei in vederea adoptarii;
e) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza sa fie realizate de institut in
conformitate cu programele de dezvoltare adoptate, finantate din surse proprii,
alocatii de la buget, credite bancare;
f) analizeaza si avizeaza bugetul de venituri si cheltuieli al institutului
si il depune la Ministerul Sanatatii si Familiei in vederea aprobarii prin
hotarare a Guvernului, urmarind incadrarea in limitele indicatorilor financiari
si a numarului de personal;
g) raspunde de modul de administrare a intregului patrimoniu, de
integritatea acestuia si de modul de utilizare a mijloacelor financiare ale
unitatii, potrivit legii;
h) propune, negociaza si, dupa caz, stabileste tarife pentru produsele,
animalele si prestatiile sale, in conformitate cu dispozitiile legii;
i) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta, in conditiile legii;
j) aproba volumul creditelor bancare si stabileste modul de rambursare a
acestora, in conditiile legii;
k) aproba modul de functionare a consiliului stiintific, ale carui
componenta, constituire si atributii se stabilesc in conformitate cu
prevederile legale;
l) stabileste salarizarea personalului in conditiile legii;
m) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
n) aproba regulamentul de ordine interioara privind respectarea statutului
personalului, disciplina tehnologica, protectia si securitatea muncii;
o) aproba organizarea si functionarea subunitatilor componente ale
institutului;
p) asigura legatura permanenta cu sindicatele din unitate si cu
reprezentantii salariatilor pentru rezolvarea operativa a problemelor ce apar,
in scopul desfasurarii optime a activitatilor institutului;
q) aproba orice alte hotarari si dispune masuri privind activitatea
institutului, cu exceptia celor date, potrivit legii, in competenta altor
organe.
Art. 25
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
Ministerului Sanatatii si Familiei un raport asupra activitatii desfasurate in
anul precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Comitetul de directie
Art. 26
Conducerea operativa este asigurata de un comitet de directie compus din
directorul general, directorii din structura institutului si contabilul-sef.
Art. 27
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia propunerilor de dezvoltare a institutului;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) programul anual de productie;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii produselor biologice si a
activitatilor de servicii de specialitate;
f) indeplinirea sarcinilor ce revin institutului din contractele si
conventiile de colaborare in domeniul cercetarii, productiei, actiunilor de
supraveghere a starii de sanatate;
g) bugetul de venituri si cheltuieli.
Art. 28
Comitetul de directie are urmatoarele atributii:
a) repartizeaza sarcinile profesionale si economico-financiare pe unitati
componente, asigurand realizarea activitatilor;
b) organizeaza activitatile institutului, asigura baza materiala din tara
si din import in limita resurselor financiare, precum si contractarea si
desfacerea productiei;
c) stabileste raspunderile si competentele pe niveluri ierarhice si
structuri organizatorice, precum si relatiile dintre acestea;
d) aplica masurile stabilite de consiliul de administratie pentru paza
bunurilor unitatii, protectia patrimoniului si a datelor, respectarea ordinii
si disciplinei tehnologice si ierarhic administrative;
e) stabileste imputerniciri de reprezentare a unitatii pentru fiecare
dintre membrii comitetului de directie;
f) exercita atributii si are raspunderi in limita competentelor stabilite
de directorul general al institutului, aprobate de consiliul de administratie.
Art. 29
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Directorul general
Art. 30
Conducerea executiva a institutului este asigurata de directorul general
numit prin ordin al ministrului sanatatii si familiei, potrivit reglementarilor
legale in vigoare.
Art. 31
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta institutul in relatiile cu organele statului, precum si cu
persoanele fizice sau juridice;
b) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut, impreuna cu comitetul
de directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
c) angajeaza prin semnatura unitatea in relatiile cu tertii, in limita
competentelor aprobate de consiliul de administratie si prin regulamentul de
functionare;
d) aproba angajarea si desfacerea contractului individual de munca al
salariatilor institutului in conditiile prevazute de lege;
e) aproba normele privind disciplina tehnologica si administrativa din
unitate;
f) emite deciziile de recuperare a pagubelor aduse unitatii, in
conformitate cu prevederile legale;
g) numeste si revoca conducatorii unitatilor si subunitatilor din structura
institutului;
h) premiaza sau sanctioneaza personalul din unitati, la propunerea sefilor
locurilor de munca;
i) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile de cercetator
stiintific si cercetator stiintific principal gradele I, II si III, la
propunerea consiliului stiintific;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator tertiar de credite
pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21
din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata cu modificari prin Legea nr.
51/1996, cu modificarile ulterioare.
Art. 32
Organele de conducere ale institutului vor indeplini si alte atributii
stabilite prin actele normative.
Consiliul stiintific
Art. 33
(1) Orientarea, coordonarea si evaluarea activitatii de cercetare-dezvoltare
a institutului sunt asigurate de consiliul stiintific, care este format din 15
membri, reprezentand toate domeniile stiintifice din cadrul acestuia. Din
consiliul stiintific fac parte si 6 specialisti in domeniu din alte institutii
din tara sau din strainatate.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi pe o perioada de 4 ani prin vot secret de catre cadrele cu
studii superioare din institut sau numiti de comitetul de directie.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte
alesi pe o perioada de 4 ani prin vot secret de catre membrii consiliului
stiintific.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 34
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul propriu de activitate si
potrivit Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii de cercetare-dezvoltare;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile
si confirma rezultatele concursurilor pentru functiile de cercetator
stiintific, cercetator stiintific principal gradele I, II si III;
h) organizeaza actiuni cu caracter stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate;
k) avizeaza acordarea de premii stiintifice.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia.
Relatii financiare
Art. 35
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierdere, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Bilantul contabil anual se avizeaza de catre consiliul de administratie
al institutului, se supune spre aprobare Ministerului Sanatatii si Familiei, se
transmite Ministerului Finantelor Publice si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 36
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin bugetul de
venituri si cheltuieli pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de Guvern, la propunerea
Ministerului Sanatatii si Familiei, cu avizul Ministerului Finantelor Publice
si al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 37
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 38
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractele colective de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli
stabilit, potrivit legii.
Art. 39
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu bancile, in valoare de cel mult 20% din veniturile brute,
in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se poate face cu
aprobarea Ministerului Finantelor Publice.
Art. 40
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza sa fie
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993 privind
unele masuri pentru restructurarea activitatii regiilor autonome, cu
modificarile ulterioare.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, cu modificarile ulterioare, finantate
integral sau partial de la bugetul de stat, limita de finantare se aproba o
data cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligatia ca in
executia bugetului de venituri si cheltuieli sa se incadreze in alocatiile
bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractele de credite mai mari de 500 milioane lei in vederea
realizarii de investitii de natura celor prevazute la alin. (1) si (2) se
incheie cu aprobarea Ministerului Sanatatii si Familiei, pe baza avizului
prealabil al Ministerului Finantelor Publice.
Art. 41
(1) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei prin
casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a normativelor
de disciplina financiar-valutara, stabilite prin actele normative in vigoare.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
bancare deschise la unitatile bancare specializate, cu sediul in Romania.
Art. 42
Institutul isi va organiza auditul intern si controlul financiar preventiv
in baza Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul
financiar preventiv, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 43
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare.
CAP. 8
Relatii comerciale
Art. 44
Preturile si tarifele pentru produsele si prestatiile executate de institut
se supun legilor si reglementarilor privind preturile.
Art. 45
Relatiile comerciale pentru desfacerea productiei proprii catre persoane
juridice se desfasoara pe baza de contracte incheiate cu beneficiarii, potrivit
reglementarilor legale.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 46
(1) Prezentul regulament se completeaza cu dispozitiile legale referitoare
la activitatea institutelor nationale de cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu avizul Ministerului Sanatatii si
Familiei.
Art. 47
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.