HOTARARE Nr.
175 din 3 martie 2010
privind aprobarea Normelor
de implementare a Programului de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în
domenii prioritare pentru economia romaneasca, finantate din instrumentele
structurale ale Uniunii Europene alocate Romaniei
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 162 din 12 martie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 9/2010 privind aprobarea Programului de sprijin pentru
beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească,
finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate
României,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - (1) Se aprobă Normele de
implementare a Programului de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în
domenii prioritare pentru economia românească, finanţate din
instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate României, denumit în
continuare Programul de sprijin, şi criteriile de eligibilitate
pentru beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia
românească, finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii
Europene alocate României, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Programul de sprijin este un program guvernamental,
cu caracter naţional, determinat de aplicabilitatea acestuia pe întreg
teritoriul ţării şi de importanţa accelerării
sistemului de absorbţie a fondurilor europene prin asigurarea resurselor
financiare şi prin garantarea împrumuturilor necesare pentru
cofinanţarea proiectelor.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei, comerţului şi
mediului de afaceri,
Tudor Şerban,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mihai Capră,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării regionale şi
turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul mediului şi pădurilor,
Borbely Laszlo
Ministrul muncii, familiei, şi protecţiei
sociale,
Mihai Constantin Şeitan
ANEXĂ
NORME
de implementare a Programului de sprijin pentru
beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească,
finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate
României
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme au fost elaborate în
conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 9/2010 privind aprobarea Programului de sprijin pentru beneficiarii
proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească,
finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate
României.
Art. 2. - Fondul Naţional de Garantare a
Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - IFN, denumit în
continuare FNGCIMM, garantează, în numele şi în contul
statului, creditele acordate beneficiarilor în cadrul Programului de sprijin
pentru beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia
românească, finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii
Europene alocate României, denumit în continuare Programul de sprijin.
Art. 3. -In cadrul Programului de sprijin se
acordă cel mult două garanţii pentru împrumuturile contractate
de fiecare beneficiar eligibil, pentru cel mult două proiecte
finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate
României, indiferent de numărul de proiecte pe care acesta le
implementează.
Art. 4. - (1) Sursa de plată a valorii de
executare a garanţiilor emise în numele si în contul statului este bugetul
de stat.
(2) Pentru anul 2010, plafonul total al
garanţiilor care pot fi emise potrivit art. 4 alin. (2) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 9/2010 este de 300 milioane euro.
(3) Plafonul anual al garanţiilor prevăzut
la alin. (2) poate fi defalcat pe categorii de beneficiari ai Programului de
sprijin, respectiv pe domenii prioritare pentru economia românească, prin
ordin al ministrului finanţelor publice, în funcţie de gradul de
utilizare pe categorii de beneficiari ai proiectelor din domeniile
prevăzute la art. 2 lit. b) din Ordonanţa de urgentă a
Guvernului nr. 9/2010.
Art. 5. - (1) Convenţia de implementare, modelul
Contractului de garantare şi al înscrisului prevăzut la art. 8 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2010 se aprobă prin
ordin al ministrului finanţelor publice.
(2) Orice comision datorat FNGCIMM, precum şi
condiţiile în care se percepe acesta se aprobă prin ordin al
ministrului finanţelor publice.
(3) Nivelul comisionului de gestiune datorat FNGCIMM
se negociază semestrial între Ministerul Finanţelor Publice şi
FNGCIMM. Comisionul de gestiune datorat FNGCIMM se calculează pe an la
soldul finanţării şi se va plăti de către
finanţator, care ulterior îl recuperează de la beneficiarul
garanţiei de stat.
CAPITOLUL II
Definiţii
Art. 6. -In sensul prezentelor norme, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) condiţiile Programului de sprijin -
criteriile de eligibilitate pentru beneficiarii Programului de sprijin,
descrierea, acordarea, monitorizarea şi plata garanţiei;
b) garanţie - angajament asumat de FNGCIMM
în numele şi în contul statului, materializat într-un contract de
garantare, care acoperă pierderea suportată de finanţator, ca
urmare a producerii riscului de credit;
c) beneficiar al Programului de sprijin - se
încadrează în una dintre categoriile de beneficiari prevăzute la art.
2 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2010,
îndeplineşte criteriile de eligibilitate, precum şi normele de
creditare ale finanţatorului şi solicită şi primeşte
finanţare din partea acestuia, garantată de FNGCIMM, în numele
şi în contul statului, în cadrul Programului de sprijin;
d) finanţator- instituţie de credit,
inclusiv unităţile teritoriale ale acesteia (sucursale, agenţii
etc), care acordă o finanţare unui beneficiar în cadrul Programului
de sprijin;
e) finanţare garantată - maximum 80%
din finanţarea acordată în euro sau în lei în cadrul Programului de
sprijin, în valoare de maximum 15% din valoarea totală a proiectului
implementat în domenii prioritare pentru economia românească, exclusiv
dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate de
beneficiarul Programului de sprijin în baza contractului de credit;
f) perioada de tragere a finanţării -
perioada de maximum 4 ani, în care beneficiarul finanţării garantate
în cadrul Programului de sprijin utilizează finanţarea garantată
conform tranşelor stabilite cu finanţatorul în baza contractului de
credit;
g) riscul de credit- neplata, parţială
sau integrală, de către beneficiarul programului de sprijin a
finanţării garantate, respectiv principalul;
h) convenţie privind implementarea Programului
de sprijin - document-cadru, încheiat între Ministerul Finanţelor
Publice şi FNGCIMM, care cuprinde, în principal, termenii şi
condiţiile mandatului acordat FNGCIMM şi clauze privind drepturile
şi obligaţiile acestora privind acordarea, monitorizarea, raportarea şi
executarea garanţiilor;
i) contract de garantare - document contractual
încheiat între FNGCIMM, finanţator şi beneficiarul Programului de
sprijin, în care se prevăd condiţiile specifice de acordare şi
plată a unei garanţii;
j) condiţii generale - document-cadru
aprobat de FNGCIMM în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri, care stabileşte cadrul general aplicabil
finanţatorilor în privinţa gestionării finanţărilor
garantate în cadrul Programului de sprijin;
k) soldul finanţării garantate -
soldul finanţării, respectiv principalul exigibil la data cererii de
plată a garanţiei, reprezentând valoarea iniţială a
finanţării din care se scad obligaţiile achitate de beneficiar
până la data declarării exigibilităţii anticipate a
creditului de către finanţator;
l) valoarea garanţiei - valoarea
menţionată în contractul de garantare, al cărei nivel
acoperă soldul finanţării garantate definite la lit. e);
m) valoarea de executare a garanţiei - suma
ce urmează a fi plătită de către Ministerul Finanţelor
Publice ca urmare a producerii riscului de credit, egală cu soldul
finanţării garantate, ia care se adaugă procentul de garantare;
n) data încetării răspunderii FNGCIMM în
numele şi în contul statului - data la care încetează
răspunderea FNGCIMM în numele şi în contul statului, respectiv:
1. data îndeplinirii de către beneficiarul
Programului de sprijin a tuturor obligaţiilor faţă de
finanţator; sau
2. data la care Ministerul Finanţelor Publice
plăteşte valoarea de executare a garanţiei;
o) perioada de valabilitate a garanţiei- perioada
de la data intrării în vigoare a garanţiei şi până la data
încetării răspunderii FNGCIMM în numele şi în contul statului;
p) acord de principiu privind emiterea
garanţiei - document emis de FNGCIMM în numele şi în contul
statului, care atestă eligibilitatea beneficiarului potrivit lit. c)
şi care va fi inclus în caietul de sarcini întocmit de beneficiar în
vederea demarării procedurii de achiziţie de prestări servicii
financiare. Acordul de principiu nu reprezintă un angajament irevocabil de
acordare a garanţiei şi nu diminuează plafonul alocat potrivit
prevederilor art. 4 alin.(2).
CAPITOLUL III
Descrierea garanţiei
Art. 7. - Garanţia emisă de FNGCIMM în numele
şi în contul statului are următoarele caracteristici principale:
a) este irevocabilă - furnizorul protecţiei
nu îşi poate rezerva prin contract dreptul de a revoca unilateral
garanţia sau de a creşte costul efectiv al garanţiei, cu
excepţia cazului în care cumpărătorul protecţiei nu
plăteşte la scadenţă costul protecţiei;
b) este necondiţionată - contractul prin care
este furnizată protecţia nu conţine nicio clauză asupra
căreia beneficiarul protecţiei nu deţine controlul, clauză
care să poată scuti garantul de obligaţia de a plăti în
termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii de către
FNGCIMM a cererii de plată, fără însă a depăşi 90
de zile calendaristice de la data înregistrării restanţei, în cazul
în care obligatul principal nu achită la termen plata scadentă/plăţile
scadente;
c) este expresă - protecţia furnizată de
garanţie este legată în mod clar de expuneri ce pot fi identificate
cu exactitate sau de un portofoliu de expuneri clar delimitat, astfel încât
gradul de acoperire a protecţiei este clar definit şi nu poate fi pus
la îndoială;
d) este directă;
e) este plătibilă la prima cerere
scrisă a finanţatorului, realizată în termenii şi
condiţiile prevăzute în contractul de garantare;
f) valoarea se reduce cu ratele de capital, respectiv
cu principalul, rambursate de către beneficiarul Programului de sprijin,
proporţional cu procentul de garantare;
g) acoperă iniţial numai 80% din principal,
exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate de
beneficiarul Programului de sprijin în baza contractului de credit.
Art. 8. - Răspunderea FNGCIMM în numele şi în
contul statului începe la data semnării de către părţi a
contractului de garantare şi încetează potrivit art. 6 lit. n).
Art. 9. - Garanţia se acordă în euro sau în
monedă naţională şi se plăteşte în monedă
naţională, la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională
a României şi valabil la data plăţii.
CAPITOLUL IV
Acordarea şi monitorizarea garanţiei
Art. 10. - (1) In vederea obţinerii unei
garanţii, beneficiarul poate transmite FNGCIMM solicitarea de
obţinere a unui acord de principiu privind emiterea garanţiei,
împreună cu contractul de finanţare încheiat cu o autoritate de
management sau un organism intermediar, toate anexele şi actele
adiţionale, după caz, în copii certificate de beneficiar pentru
conformitate cu originalele, împreună cu dovada plăţii
comisionului de analiză. Solicitarea acordului de principiu este
facultativă.
(2) FNGCIMM analizează, potrivit prezentelor
norme şi condiţiilor generale, solicitarea acordului de principiu
privind emiterea garanţiei formulată de beneficiar şi, în cazul
în care constată că beneficiarul şi proiectul pentru care se
solicită sprijin se încadrează în una dintre categoriile
prevăzute la art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 9/2010, comunică beneficiarului acordul său de principiu privind
emiterea garanţiei.
(3) Indiferent dacă a solicitat emiterea acordului
de principiu, în vederea obţinerii finanţării garantate în
cadrul Programului de sprijin, beneficiarul Programului de sprijin
derulează procedura de achiziţie de prestări servicii financiare,
în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi
completările ulterioare. Prevederile art. 12 se vor regăsi în
caietele de sarcini întocmite de beneficiari.
Art. 11. - Criteriile de eligibilitate pentru
beneficiarii Programului de sprijin sunt următoarele:
a) la data solicitării finanţării au
încheiat un contract de finanţare valabil cu o autoritate de management
sau cu un organism intermediar pentru proiectul pentru care solicită
finanţarea garantată;
b) proiectul pentru care se solicită sprijin este
promovat în unul dintre următoarele domenii: infrastructura rutieră,
infrastructura de energie, infrastructura de alimentare cu apă, canalizare
şi tratarea apelor uzate, infrastructura pentru managementul
deşeurilor, infrastructura destinată educaţiei şi
cercetării-dezvoltării, infrastructura tehnologică de cercetare
şi dezvoltare ştiinţifică, infrastructura în domeniul
sănătăţii şi infrastructura în domeniul
asistenţei sociale;
c) cel puţin 50% din valoarea eligibilă a
proiectului pentru care se solicită sprijin reprezintă realizare de
lucrări şi/sau achiziţie de echipamente;
d) solicită un împrumut de maximum 15% din
valoarea totală a unui proiect pentru care solicită finanţare în
cadrul Programului de sprijin;
e) îndeplinesc condiţiile specifice prevăzute
în cadrul normelor interne de creditare ale finanţatorilor;
f) conform evidenţelor FNGCIMM, la data
solicitării finanţării au mai beneficiat de cel mult un împrumut
garantat în cadrul Programului de sprijin pentru un proiect derulat în unul
dintre domeniile prioritare pentru economia românească prevăzute la
art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2010;
g) în cazul în care solicită acordarea celui
de-al doilea împrumut garantat în cadrul programului, conform evidenţelor
finanţatorilor, beneficiarul trebuie să fi îndeplinit până la
momentul solicitării toate obligaţiile asumate în primul contract de
credit încheiat cu finanţatorul, până la data solicitării celui
de-al doilea împrumut;
h) au capacitate de a garanta din surse proprii minimum
20% din valoarea finanţării în cadrul programului, respectiv partea
negarantată de FNGCIMM în numele şi în contul statului, precum
şi dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate în
baza contractului de credit în conformitate cu reglementările interne ale
instituţiei de credit finanţatoare.
Art. 12. - (1) Perioada de acordare a
finanţării şi perioada de graţie se stabilesc de comun
acord cu finanţatorul, cu obligaţia finanţatorului de a asigura
o perioadă de tragere a sumelor aferente împrumutului de maximum 4 ani.
(2) Finanţatorii nu percep comision de neutilizare
şi comision de rambursare anticipată.
(3) Contractele de credit încheiate cu beneficiarii
Programului de sprijin nu pot conţine clauze care să permită
modificarea unilaterală de către finanţator a acestuia.
(4) Pe toată durata de valabilitate a
garanţiei, modificările contractelor de credit prin acte
adiţionale nu pot aduce atingere condiţiilor Programului de sprijin.
Art. 13. - (1) După selectarea finanţatorului
în urma procedurii achiziţiei de prestări servicii financiare
derulate în condiţiile art. 10 alin. (3), finanţatorul transmite
FNGCIMM solicitarea de garantare, împreună cu actul de acceptare a ofertei
câştigătoare, contractul de achiziţie de servicii financiare,
documentul prin care finanţatorul a aprobat acordarea finanţării
garantate în cadrul Programului de sprijin şi acordul de principiu
eliberat în conformitate cu prevederile art. 10, după caz.
(2) Pentru beneficiarul care nu a solicitat acord de
principiu, finanţatorul va transmite, pe lângă documentele
prevăzute la alin. (1), şi contractul de finanţare încheiat cu o
autoritate de management sau cu un organism intermediar.
(3) FNGCIMM analizează documentaţia
transmisă potrivit condiţiilor generale prevăzute la art. 6 lit.
j). Pentru beneficiarii care nu au solicitat acord de principiu se va efectua
şi analiza îndeplinirii criteriilor de eligibilitate prevăzute la
art. 11 lit. a)-c).
(4) FNGCIMM are dreptul să solicite
finanţatorului informaţii suplimentare atunci când elementele
cuprinse în solicitarea de garantare şi în documentaţia
furnizată nu sunt suficiente pentru efectuarea analizei.
(5) Intre FNGCIMM, finanţator şi beneficiarul
Programului de sprijin se încheie contractul de garantare în 4 exemplare
originale, dintre care unul pentru finanţator, unul pentru beneficiar
şi două pentru FNGCIMM.
Art. 14. - Contractul de garantare poate fi modificat
prin act adiţional, pe parcursul derulării, numai în cazul în care
modificările nu se referă la condiţiile Programului de sprijin.
Art. 15. - (1) FNGCIMM monitorizează
garanţiile acordate.
(2) Monitorizarea reprezintă ansamblul de
acţiuni întreprinse în perioada cuprinsă între acordarea
garanţiei şi încetarea valabilităţii acesteia, acţiuni
constând, în principal, în:
a) urmărirea şi verificarea îndeplinirii de
către finanţator a tuturor obligaţiilor asumate prin contractul
de garantare, la termenele şi în condiţiile prevăzute de acesta;
b) urmărirea periodică a stadiului
derulării împrumutului garantat, pe baza situaţiilor furnizate de
către finanţatori, conform prevederilor contractului de garantare;
c) urmărirea gradului de utilizare a plafonului
alocat, în funcţie de categoriile de beneficiari ai Programului de sprijin
şi de domeniile în care se implementează proiectele.
Art. 16. - (1) In baza analizei documentaţiei
aferente proiectului pentru care se solicită finanţarea
garantată, în funcţie de stadiul de implementare, finanţatorii
stabilesc în contractul de credit categoriile şi natura cheltuielilor finanţate.
(2) Finanţatorii urmăresc utilizarea sumelor
împrumutate conform destinaţiei stabilite în contractul de credit pe
toată durata tragerilor şi monitorizării finanţărilor
garantate, precum şi plata comisionului de gestiune de către
beneficiar.
(3) Pe toată durata de valabilitate a
garanţiei, finanţatorii au obligaţia de a asigura
menţinerea în contractele de credit a clauzelor privind condiţiile
programului.
Art. 17. - (1) In cazul în care beneficiarul unui
împrumut garantat în cadrul Programului de sprijin nu onorează o
obligaţie de plată la data scadenţei, instituţia de credit
finanţatoare are obligaţia de a înştiinţa FNGCIMM conform
condiţiilor generale în termen de 5 zile lucrătoare de la data
scadenţei.
(2) In termen de 3 zile lucrătoare de la primirea
informaţiilor prevăzute la alin. (1) FNGCIMM transmite Ministerului
Finanţelor Publice, potrivit prevederilor convenţiei privind
implementarea Programului de sprijin, lista unităţilor
administrativ-teritoriale care nu au respectat termenul de rambursare şi
suma aferentă obligaţiei neachitate la scadenţă, în scopul
aplicării măsurilor prevăzute la art. 6 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 9/2010.
(3) In cazul unităţilor
administrativ-teritoriale care nu au achitat integral la scadenţă
obligaţiile faţă de finanţator, Ministerul Finanţelor
Publice aplică măsura de sistare a alimentării bugetelor locale
respective cu cote defalcate din impozitul pe venit şi cu sume defalcate
din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale.
(4) Până la achitarea integrală a
obligaţiei de plată restante către finanţator, cotele
defalcate din impozit pe venit şi sumele defalcate din unele venituri ale
bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale a căror alimentare
a fost sistată în condiţiile alin. (3) vor fi alocate bugetelor
locale beneficiare ale Programului de sprijin numai pentru achitarea acestor
obligaţii.
CAPITOLUL V
Plata garanţiei
Art. 18. - (1) Finanţatorul este
îndreptăţit la executarea garanţiei numai dacă a transmis
FNGCIMM cererea de plată în cadrul perioadei de valabilitate a
garanţiei.
(2) Cererea de plată va fi însoţită de
documentele justificative prevăzute în contractul de garantare.
Art. 19. - FNGCIMM verifică încadrarea cererii de
plată conform condiţiilor generale, precum şi în termenii
şi condiţiile contractului de garantare.
Art. 20. - FNGCIMM verifică respectarea de
către finanţator a obligaţiilor prevăzute la art. 12, 16
şi art. 17 alin. 1).
Art. 21. - Plata garanţiei se va face de
către Ministerul Finanţelor Publice conform contractului de
garantare, în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii de
către FNGCIMM a cererii de plată, fără însă a se
depăşi 90 de zile calendaristice de la data înregistrării
restanţei la plată de către beneficiar.
Art. 22. - (1) Soldul finanţării garantate
prevăzute la art. 6 lit. k) se plăteşte finanţatorului
şi se recuperează prin executare silită, în baza înscrisurilor
întocmite de direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor
Publice, conform modelului aprobat prin ordin al ministrului finanţelor
publice, de către organele competente ale Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală de la beneficiarii finanţărilor garantate,
conform reglementărilor legale în materia colectării creanţelor
fiscale.
(2) Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală raportează direcţiei de specialitate din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice situaţia stingerii creanţelor
bugetare datorate de beneficiarii Programului de sprijin prin
modalităţile de executare silită.
(3) Transmiterea raportării prevăzute la
alin. (2) se efectuează trimestrial, până în ultima zi
lucrătoare a lunii următoare încheierii trimestrului.
Art. 23. -In temeiul titlului executoriu, organele
fiscale vor proceda la emiterea şi comunicarea somaţiei de plată
pentru sumele individualizate în titlul de creanţă prevăzut la
art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
9/2010, executarea silită a creanţelor fiscale datorate de către
toate categoriile de beneficiari prevăzute la art. 2 lit. b) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2010 urmând să se
realizeze potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.