ORDONANTA
URGENTA Nr. 9 din 17 februarie 2010
privind aprobarea
Programului de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în domenii prioritare
pentru economia romaneasca, finantate din instrumentele structurale ale Uniunii
Europene alocate Romaniei
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 136 din 1 martie 2010
Având în vedere:
- implementarea măsurilor anticriză
iniţiate de Guvernul României pentru accelerarea gradului de absorbţie
a fondurilor europene destinate României, având ca efecte antrenante
creşterea producţiei, scăderea şomajului,
îmbunătăţirea nivelului de trai al populaţiei şi a
standardelor de mediu;
- accelerarea gradului de absorbţie a fondurilor
europene destinate României, prin facilitarea accesului beneficiarilor la
instrumentele structurale şi la mecanismele de finanţare;
- dată fiind necesitatea adoptării unor
măsuri urgente, care să ofere soluţii pentru
dificultăţile întâmpinate de beneficiarii de proiecte finanţate
din instrumentele structurale ale Uniunii Europene, implementate în domenii
prioritare pentru economia românească, în vederea asigurării
contribuţiei proprii la finanţare;
- ţinând cont de faptul că neadoptarea unor
măsuri în regim de urgenţă ar conduce la blocarea/întârzierea
implementării proiectelor deja aprobate, putându-se ajunge la rezilierea
contractelor de finanţare ca urmare a incapacităţii
beneficiarilor de a asigura resursele financiare proprii necesare şi,
implicit, la pierderea unor sume considerabile din fondurile europene alocate
României;
- ţinând seama de importanţa absorbţiei
fondurilor europene, care reprezintă o prioritate absolută pentru
România, întrucât toate aceste aspecte vizează interesul public şi
constituie situaţii urgente şi extraordinare a căror
reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - Se aprobă Programul de sprijin pentru
beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească,
finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate
României, având ca obiectiv facilitarea absorbţiei instrumentelor
structurale, prin garantarea creditelor contractate de către beneficiarii
acestor fonduri în vederea asigurării contribuţiei proprii la
finanţarea proiectelor.
Art. 2. - Beneficiarii Programului de sprijin pot fi
unităţi administrativ-teritoriale sau instituţii de
învăţământ superior de drept public acreditate ori instituţii
de cercetare-dezvoltare de drept public acreditate care implementează
proiecte finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene
şi operatori regionali de servicii de alimentare cu apă şi
canalizare care implementează proiecte finanţate în cadrul axei
prioritare nr. 1 din Programul operaţional sectorial „Mediu", cu
respectarea următoarelor condiţii cumulative:
a) solicitanţii sprijinului au încheiat un
contract de finanţare cu o autoritate de management sau un organism
intermediar pentru proiectul pentru care solicită sprijin;
b) proiectele pentru care se solicită sprijin sunt
promovate în următoarele domenii: infrastructura rutieră,
infrastructura de energie, infrastructura de alimentare cu apă, canalizare
şi tratarea apelor uzate, infrastructura pentru managementul
deşeurilor, infrastructura destinată educaţiei şi
cercetării-dezvoltării, infrastructura tehnologică de cercetare
şi dezvoltare ştiinţifică, infrastructura în domeniul
sănătăţii şi infrastructura în domeniul
asistenţei sociale;
c) proiectele pentru care se solicită sprijin
trebuie să prevadă realizare de lucrări şi/sau
achiziţie de echipamente, într-o proporţie de cel puţin 50% din
valoarea eligibilă a proiectului.
Art. 3. - Prin derogare de la prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria
publică, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
şi de la dispoziţiile art. 61 alin. (3) şi (5) din Legea nr.
273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi
completările ulterioare, Ministerul Finanţelor Publice este autorizat
să mandateze Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în vederea emiterii de
garanţii în numele şi în contul statului în favoarea
finanţatorilor care acordă credite beneficiarilor eligibili
prevăzuţi la art. 2.
Art. 4. - (1) Procedura şi condiţiile de
acordare a garanţiilor, de eligibilitate a instituţiilor de credit
şi a categoriilor de beneficiari ai Programului de sprijin pentru
beneficiarii proiectelor finanţate din instrumentele structurale ale
Uniunii Europene alocate României, precum şi regulile de gestionare a
garanţiilor, inclusiv mecanismul de executare şi recuperare a
plăţilor efectuate se stabilesc prin norme aprobate prin
hotărâre a Guvernului, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, la propunerea Ministerului
Finanţelor Publice.
(2) Plafonul anual al garanţiilor care pot fi
emise potrivit art. 3 se aprobă pentru fiecare exerciţiu bugetar prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 5. - Intre Ministerul Finanţelor Publice
şi Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile
Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. se încheie o convenţie prin care se
stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor în derularea
programului.
Art. 6. - (1) In cazul în care beneficiarii
finanţărilor garantate în cadrul programului nu onorează la
scadenţă obligaţiile de plată aferente împrumuturilor
contractate în vederea asigurării contribuţiei proprii la
finanţarea proiectelor, instituţiile de credit au obligaţia de a
informa în scris Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în termen de 5 zile
lucrătoare de la data scadenţei.
(2) In termen de 3 zile lucrătoare de la primirea
informaţiilor privind neachitarea obligaţiei de plată la data
scadenţei, Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. transmite Ministerului
Finanţelor Publice înştiinţarea care va conţine lista
unităţilor administrativ-teritoriale şi suma aferentă
obligaţiei neachitate la scadenţă, în scopul sistării
alimentării bugetelor locale respective cu cote defalcate din impozitul pe
venit şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru
echilibrarea bugetelor locale.
(3) Până la achitarea integrală a
obligaţiilor de plată restante către instituţia de credit
sau până la executarea valorii garantate potrivit art. 7 alin. (1), cotele
defalcate din impozitul pe venit şi sumele defalcate din unele venituri
ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, a căror
alimentare a fost sistată în condiţiile alin. (2), vor fi alocate
bugetelor locale beneficiare numai pentru achitarea acestor obligaţii.
Art. 7. - (1) Sumele rezultate din executarea
garanţiilor acordate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor
pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în numele şi în
contul statului se plătesc finanţatorului de către Ministerul
Finanţelor Publice din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Finanţelor Publice -Acţiuni generale, pe baza documentelor
justificative prezentate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor
pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) ce urmează
a fi recuperate sunt scadente începând cu ziua următoare datei
efectuării plăţii de către Ministerul Finanţelor
Publice.
Art. 8. - (1) Inscrisurile întocmite de direcţia
de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, prin care se
individualizează sumele de recuperat exprimate în moneda
naţională, constituie titluri de creanţă şi cuprind
elementele actului administrativ fiscal prevăzute de Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Creanţele încorporate în aceste titluri sunt creanţe fiscale.
(2) In termen de 15 zile de la data efectuării
plăţilor prevăzute la art. 7 alin. (1), titlurile de
creanţă împreună cu dovada comunicării acestora se comunică
organelor fiscale competente subordonate Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, în vederea înscrierii debitului în evidenţe. In
cadrul aceluiaşi termen titlul de creanţă se comunică
debitorului, care are obligaţia de a efectua plata sumelor datorate în
termen de 60 de zile de la data comunicării titlului de creanţă.
(3) Titlul de creanţă constituie titlu
executoriu la împlinirea termenului de 60 de zile prevăzut la alin. (2).
Art. 9. - (1) Pentru neplata la scadenţă a
sumei înscrise în titlul executoriu, beneficiarii prevăzuţi la art. 2
datorează obligaţii fiscale accesorii conform prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, începând cu ziua următoare datei
efectuării plăţii de către Ministerul Finanţelor
Publice conform art. 7 alin. (1) şi până la data stingerii sumei
datorate, inclusiv. Cuantumul obligaţiilor fiscale accesorii se
calculează de către organele fiscale competente subordonate
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(2) In vederea recuperării creanţelor
fiscale, dacă la expirarea termenului de 60 de zile, menţionat în
titlul de creanţă, debitorul nu face dovada efectuării
plăţii, direcţia de specialitate din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice va comunica organelor fiscale competente subordonate
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, din oficiu,
titlurile executorii.
Art. 10. - (1) Recuperarea creanţelor fiscale
principale şi accesorii rezultate din plăţile efectuate de
Ministerul Finanţelor Publice conform art. 8 alin. (1) în contul
finanţatorilor pentru toate categoriile de beneficiari se efectuează
potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, de către organele
fiscale competente subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, în temeiul titlurilor executorii.
(2) Recuperarea creanţelor fiscale datorate de
unităţile administrativ-teritoriale se realizează cu respectarea
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea
obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice, stabilite prin
titluri executorii, aprobată cu completări prin Legea nr. 288/2002,
cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 11. -In cazul debitorilor aflaţi în procedura
insolvenţei, înscrierea la masa credală pentru creanţele
bugetare rezultate din garanţiile acordate şi plătite în cadrul
Programului de sprijin se efectuează de către organele competente
subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Art. 12. - Sumele încasate potrivit art. 10 constituie
venituri ale bugetului de stat şi se încasează într-un cont de
venituri bugetare distinct.
Art. 13. -Acolo unde prezenta ordonanţă de
urgenţă nu dispune, dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul economiei, comerţului şi mediului
de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul mediului şi pădurilor,
Borbely Laszlo
Ministrul dezvoltării regionale şi
turismului,
Elena Gabriela Udrea