ORDIN Nr. 820
din 18 martie 2010
pentru aprobarea Conventiei
privind implementarea Programului de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în
domenii prioritare pentru economia romaneasca, finantate din instrumentele
structurale ale Uniunii Europene alocate Romaniei, a Contractului de garantare
si a modelului înscrisului prevazut la art. 8 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 9/2010, precum si pentru stabilirea nivelului comisionului de
gestiune a garantiilor acordate de FNGCIMM în numele si în contul statului
roman în cadrul Programului de sprijin
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 179 din 19 martie 2010
In vederea reglementării condiţiilor necesare
facilitării aplicării Programului de sprijin pentru beneficiarii
proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească, finanţate
din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate României, aprobat
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2010 privind
aprobarea Programului de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în domenii
prioritare pentru economia românească, finanţate din instrumentele
structurale ale Uniunii Europene alocate României,
având în vedere prevederile art. 5 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 9/2010,
în temeiul art. 5 din Normele de implementare a
Programului de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în domenii prioritare
pentru economia românească, finanţate din instrumentele structurale
ale Uniunii Europene alocate României, aprobate prin Hotărârea Guvernului
nr. 175/2010, al art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor
Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Convenţia privind
implementarea Programului de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în domenii
prioritare pentru economia românească, finanţate din instrumentele
structurale ale Uniunii Europene alocate României, prevăzută în anexa
nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă modelul Contractului de garantare,
prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 3. - Se aprobă modelul înscrisului
prevăzut la art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 9/2010 privind aprobarea Programului de sprijin pentru beneficiarii proiectelor
în domenii prioritare pentru economia românească, finanţate din
instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate României, prevăzut
în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - Pentru analiza documentaţiei care însoţeşte
solicitarea de obţinere a acordului de principiu privind emiterea
garanţiei în cadrul Programului de sprijin conform art. 10 alin. (1)
şi (2) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 175/2010 privind
aprobarea Normelor de implementare a Programului de sprijin pentru beneficiarii
proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească,
finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate
României, Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile
Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN percepe un comision unic de analiză în
sumă de 500 lei.
Art. 5. - Pentru semestrul I al anului 2010, se
aprobă comisionul de gestiune a garanţiilor acordate de Fondul
Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi
Mijlocii - S.A. - IFN, în numele şi contul statului român, în cadrul
Programului de sprijin, la nivelul de 0,49% pe an, calculat la soldul
finanţării garantate.
Art. 6. - Ministerul Finanţelor Publice, Fondul
Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi
Mijlocii - S.A. - IFN, precum şi finanţatorii vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr.1
CONVENŢIE
privind implementarea Programului de sprijin pentru
beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească,
finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate
României
Incheiată în temeiul art. 5 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 9/2010 privind aprobarea Programului de
sprijin pentru beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia
românească, finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii
Europene alocate României, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 136 din 1 martie 2010, şi al art. 5 alin. (1) din Normele de
implementare a Programului de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în
domenii prioritare pentru economia românească, finanţate din
instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate României, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 175/2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 162 din 12 martie 2010, între:
Ministerul Finanţelor Publice, autoritate a administraţiei
publice centrale, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17,
sectorul 5, reprezentat de.............................................., în
calitate de........................................................, denumit în
continuare MFP,
şi
Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN, cu sediul social în
municipiul Bucureşti, str. Ştefan Iulian nr. 38, sectorul 1,
înmatriculat în registrul comerţului sub nr. J40/10581/2001, cod unic de
înregistrare 14367083, înregistrat în Registrul general al IFN sub nr.
RG-PJR-41-110174 şi în Registrul special al IFN sub nr. RS-PJR-41-110030,
reprezentat de.................., în calitate de....................., şi
de....................., în calitate de.................., denumit în
continuare FNGCIMM.
CAPITOLUL I
Obiectul convenţiei
Art. 1. - (1) Prezenta convenţie
reglementează termenii şi condiţiile mandatului acordat FNGCIMM
de către MFP, precum şi drepturile şi obligaţiile
părţilor privind acordarea, monitorizarea, raportarea şi
executarea garanţiilor rezultate din aplicarea Programului de sprijin
pentru beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia
românească, finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii
Europene alocate României, denumit în continuare Program de sprijin.
(2) Potrivit Programului de sprijin, FNGCIMM
garantează, în numele şi în contul statului, maximum 80% din
creditele acordate în euro sau în lei beneficiarilor în cadrul Programului de
sprijin, a căror valoare este de maximum 15% din valoarea proiectului
implementat în domenii prioritare pentru economia românească, exclusiv
dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate de
beneficiari în baza contractelor de credit.
(3) Sursa de plată a valorii de executare a
garanţiilor emise de FNGCIMM în numele şi în contul statului este
bugetul de stat.
(4) Pentru anul 2010, plafonul total al
garanţiilor care pot fi emise potrivit art. 4 alin. (2) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 9/2010 este de 300 milioane euro. Prin
ordin al ministrului finanţelor publice, în funcţie de gradul de
utilizare pe categorii de beneficiari ai proiectelor din domeniile
prevăzute la art. 2 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 9/2010, plafonul anual al garanţiilor poate fi defalcat pe
categorii de beneficiari ai Programului de sprijin, respectiv pe domenii
prioritare pentru economia românească.
CAPITOLUL II
Conţinutul mandatului
Art. 2. - MFP, în calitate de reprezentant al statului,
are următoarele obligaţii:
a) să propună Guvernului plafonul anual al
garanţiilor care pot fi emise conform Programului de sprijin; pentru anul
2010 plafonul garanţiilor care pot fi emise este de 300 milioane euro;
b) în funcţie de gradul de utilizare pe categorii
de beneficiari ai proiectelor din domeniile prevăzute la art. 2 lit. b)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2010, prin ordin al
ministrului finanţelor publice să aprobe defalcarea plafonului anual
al garanţiilor pe categorii de beneficiari ai Programului de sprijin,
respectiv pe domenii prioritare pentru economia românească;
c) să efectueze plata valorii de executare a
garanţiei în contul finanţatorilor, în baza deciziei de aprobare a
cererii de plată, transmisă de FNGCIMM conform cap. IV al prezentei
convenţii;
d) să transmită FNGCIMM şi
finanţatorului eventuale clarificări necesare pentru executarea
operaţiunilor ce decurg din mandatul primit;
e) să negocieze semestrial nivelul comisionului de
gestiune datorat FNGCIMM, calculat pe an, la soldul finanţării garantate
şi ministrul finanţelor publice să emită ordinul privind
aprobarea nivelului comisionului datorat FNGCIMM pentru acordarea şi
gestionarea garanţiilor acordate în cadrul Programului de sprijin.
Art. 3. - FNGCIMM, în calitate de mandatar, are
următoarele obligaţii:
a) să elaboreze şi să aprobe prin
organele sale statutare în termen de 15 zile condiţiile generale
aplicabile finanţatorilor în privinţa gestionării
finanţărilor garantate în cadrul Programului de sprijin;
b) să emită, în numele şi în contul
statului, acordul de principiu privind emiterea garanţiei definit conform
art. 6 lit. p) din Normele de implementare a Programului de sprijin pentru
beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească,
finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate
României, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 175/2010, denumite în
continuare Norme de implementare a Programului de sprijin. Pe baza
analizei clauzelor contractului de finanţare încheiat cu o autoritate de
management sau cu un organism intermediar, a anexelor acestuia şi a
eventualelor acte adiţionale, în cazul în care constată că
beneficiarul şi proiectul pentru care se solicită sprijin se
încadrează în una dintre categoriile prevăzute la art. 2 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 9/2010, în baza prevederilor art. 10
alin. (2) din Normele de implementare a Programului de sprijin, comunică
beneficiarului acordul de principiu privind emiterea garanţiei, pentru
includerea în caietul de sarcini întocmit de beneficiar în vederea
demarării procedurii de achiziţie de prestări servicii
financiare;
c) să acorde garanţia în condiţiile
Normelor de implementare a Programului de sprijin şi să verifice
respectarea condiţiei privind acordarea a cel mult două împrumuturi
garantate în cadrul Programului de sprijin pentru un singur beneficiar
eligibil, pentru maximum două proiecte finanţate din instrumentele
structurale ale Uniunii Europene alocate României, indiferent de numărul
de proiecte pe care acesta le implementează. Verificarea se referă la
perioada cuprinsă între data la care Programul de sprijin a devenit
operaţional şi data solicitării acordului de
principiu/garanţiei;
d) să urmărească şi să
verifice îndeplinirea de către finanţator a tuturor obligaţiilor
asumate prin contractul de garantare, la termenele şi în condiţiile
prevăzute de acesta;
e) să urmărească periodic stadiul
derulării împrumutului garantat, pe baza situaţiilor furnizate de
către finanţatori, conform prevederilor contractului de garantare;
f) să transmită MFP în termen de 3 zile
lucrătoare de la primirea de la instituţia de credit
finanţatoare a informaţiilor privind neonorarea unei obligaţii
de plată la data scadenţei de către beneficiarul unui împrumut
garantat în cadrul Programului de sprijin şi suma aferentă
obligaţiei neachitate la scadenţă, în scopul aplicării
măsurilor prevăzute la art. 6 alin. (2) şi (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2010, în cazul
unităţilor administrativ-teritoriale;
g) să urmărească gradul de utilizare a
plafonului alocat Programului de sprijin, în funcţie de categoriile de
beneficiari ai acestuia şi domeniile în care se implementează
proiectele;
h) să emită şi să monitorizeze
garanţiile emise în cadrul Programului de sprijin conform Normelor de
implementare a Programului de sprijin, condiţiilor generale şi
contractelor de garantare încheiate cu finanţatorii şi beneficiarii
acestuia;
i) să aprobe plata garanţiei numai în
condiţiile expres prevăzute în contractele de garantare încheiate cu
finanţatorii şi beneficiarii;
j) să comunice MFP situaţia
plăţilor de efectuat pe fiecare beneficiar al Programului de sprijin,
însoţită de deciziile de aprobare a cererilor de plată;
k) să transmită MFP rapoartele prevăzute
în cap. III al prezentei convenţii, la termenele stabilite în art. 4 alin.
(2);
l) să transmită MFP fundamentarea nivelului
comisioanelor datorate FNGCIMM pentru emiterea acordurilor de principiu şi
gestionarea garanţiilor emise în cadrul Programului de sprijin;
m) să ţină o evidenţă a
garanţiilor acordate în condiţiile Programului de sprijin, pe
categorii de beneficiari şi domenii în care se implementează
proiectele, asigurându-se că de la data operaţionalizării un
beneficiar contractează cel mult două împrumuturi garantate în cadrul
Programului de sprijin, pentru câte un proiect finanţat din instrumentele
structurale ale Uniunii Europene alocate României, indiferent de numărul
de proiecte pe care acesta le implementează. Evidenţa va fi
distinctă de evidenţa garanţiilor acordate în nume propriu;
n) să îndeplinească orice alte atribuţii
care îi revin în calitate de mandatar, necesare bunei
desfăşurări a Programului de sprijin, solicitate de MFP.
CAPITOLUL III
Raportări
Art. 4. - (1) Pe parcursul derulării prezentei
convenţii, FNGCIMM va transmite MFP următoarele raportări:
a) situaţia garanţiilor acordate de FNGCIMM
pe categorii de beneficiari (anexa nr. 1 la convenţie);
b) situaţia scadenţarului estimativ al
rambursărilor de rate de capital aferente împrumuturilor garantate în
cadrul Programului de sprijin de către FNGCIMM (anexa nr. 2 la
convenţie);
c) situaţia rambursărilor de rate de capital
efectuate în contul împrumuturilor garantate în cadrul Programului de sprijin
de către FNGCIMM (anexa nr. 3 la convenţie).
(2) Anexele nr. 1-3 se transmit lunar, până în
penultima zi lucrătoare a lunii curente pentru luna precedentă.
Art. 5. - (1) Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală raportează direcţiei de specialitate din
cadrul MFP situaţia stingerii creanţelor bugetare datorate de
beneficiarii Programului de sprijin prin modalităţile de executare
silită.
(2) Transmiterea raportării prevăzute la
alin. (1) se efectuează trimestrial, până în a 15-a zi
calendaristică a lunii următoare încheierii trimestrului.
CAPITOLUL IV
Plata garanţiei
Art. 6. - Cererea de plată se aprobă de
către FNGCIMM conform prevederilor art. 18-20 din Normele de implementare
a Programului de sprijin, condiţiilor generale şi dispoziţiilor
din contractele de garantare încheiate cu finanţatorii şi
beneficiarii Programului de sprijin.
Art. 7. - Plata valorii de executare a garanţiei
se efectuează de către MFP din bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Finanţelor Publice -Acţiuni generale, în contul
finanţatorului, în lei sau în echivalentul în lei, la cursul de schimb
comunicat de Banca Naţională a României, valabil la data
plăţii. Plata se face în termen de maximum 15 zile calendaristice de
la data primirii de către FNGCIMM a acestor cereri, fără a
depăşi 90 de zile calendaristice restante la plată de către
beneficiar.
Art. 8. - (1) FNGCIMM transmite MFP deciziile de
aprobare a cererilor de plată pentru fiecare garanţie, în termen de
maximum 10 zile calendaristice de la primirea cererii de plată de la
finanţator, vizate cu „bun de plată", împreună cu un
exemplar original al fiecărui contract de garantare în parte.
(2) Decizia astfel cum a fost menţionată la
alin. (1) reprezintă documentul justificativ pe baza căruia MFP
efectuează plata către finanţator a valorii de executare a
garanţiei, în termen de 5 zile calendaristice de la primirea acesteia.
(3) Comunicările prevăzute la alin. (1)
şi (2) se adresează Direcţiei generale de trezorerie şi
datorie publică din cadrul MFP şi se fac prin curier la sediul MFP.
Art. 9. - (1) Soldul finanţării garantate se
plăteşte finanţatorului şi se recuperează prin
executare silită, în baza înscrisurilor întocmite de direcţia de
specialitate din cadrul MFP, de către organele competente ale
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală de la beneficiarii
finanţărilor garantate, conform reglementărilor legale în
materia colectării creanţelor fiscale.
(2) Sumele rezultate din executarea garanţiilor
acordate de FNGCIMM în numele şi în contul statului sunt scadente începând
cu ziua următoare datei efectuării plăţii de către
MFP.
(3) In termen de 15 zile de la data efectuării
plăţilor aferente executării garanţiilor, direcţia de
specialitate din cadrul MFP comunică organelor fiscale competente
subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală titlurile
de creanţă împreună cu dovada comunicării acestora
către debitori, în vederea înscrierii debitului în evidenţe. In
cadrul aceluiaşi termen, titlul de creanţă se comunică
debitorului, care are obligaţia de a efectua plata sumelor datorate în
termen de 60 de zile de la data comunicării titlului de creanţă.
(4) Titlul de creanţă constituie titlu
executoriu la împlinirea termenului de 60 de zile prevăzut la alin. (3).
Art. 10. - Pentru neplata la scadenţă a sumei
înscrise în titlul executoriu, beneficiarii debitori datorează
obligaţii fiscale accesorii conform prevederilor Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
începând cu ziua următoare datei efectuării plăţii de
către MFP şi până la data stingerii sumei datorate, inclusiv.
Cuantumul obligaţiilor fiscale accesorii se calculează de către
organele fiscale competente subordonate Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
Art. 11. - In temeiul titlului executoriu, organele
fiscale procedează la emiterea şi comunicarea somaţiei de
plată pentru sumele individualizate în titlul de creanţă
prevăzut la art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 9/2010, executarea silită a creanţelor fiscale
datorate de către toate categoriile de beneficiari prevăzute la art.
2 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2010
urmând să se realizeze potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului
nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
CAPITOLUL V
Confidenţialitate
Art. 12. - (1) Părţile sunt obligate să
păstreze confidenţialitatea asupra tuturor faptelor, datelor şi
informaţiilor referitoare la activitatea desfăşurată,
precum şi asupra oricărui fapt, dată sau informaţie, aflate
la dispoziţia lor, care privesc persoana, proprietatea, activitatea,
afacerea, relaţiile personale sau de afaceri ale beneficiarilor
finanţărilor garantate ori informaţii referitoare la contractele
încheiate cu clienţii sau serviciile prestate pentru aceştia, cu
asigurarea liberului acces la informaţiile de interes public conform
prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de
interes public, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In înţelesul prezentului articol, se
consideră client orice persoană fizică ce
beneficiază sau a beneficiat de serviciile directe sau indirecte ale
părţilor în contextul derulării Programului de sprijin.
Art. 13. - Persoanele care participă, sub orice
formă, la administrarea, conducerea ori activitatea părţilor au
obligaţia să păstreze confidenţialitatea asupra
oricărui fapt, a oricăror date sau informaţii la care se
referă art. 9, de care au luat cunoştinţă în cursul
exercitării atribuţiilor lor în cadrul derulării Programului de
sprijin şi a executării prezentei convenţii, şi nu au
dreptul de a le utiliza în folos personal sau în folosul altuia, direct ori
indirect. Această obligaţie subzistă şi după încetarea
activităţii în cadrul părţilor semnatare ale prezentei
convenţii.
Art. 14. - Obligaţia de păstrare a
confidenţialităţii, impusă de prevederile art. 12 şi
13, nu poate fi opusă unei autorităţi care, potrivit legii, are
drept de a solicita accesul la astfel de informaţii.
CAPITOLUL VI
Răspundere contractuală. Jurisdicţie
Art. 15. - Părţile răspund conform legii
în cazul neîndeplinirii, îndeplinirii necorespunzătoare sau cu întârziere
a obligaţiilor ce le revin potrivit prezentei convenţii şi
legislaţiei corespunzătoare aplicabile acesteia, cu excepţia
cazurilor în care nerespectarea se datorează forţei majore, faptului
celeilalte părţi ori îndeplinirii unei activităţi impuse de
lege.
Art. 16. - FNGCIMM este direct răspunzător de
acoperirea oricărui prejudiciu ce ar putea deriva din neîndeplinirea sau
îndeplinirea necorespunzătoare a oricărei obligaţii din
conţinutul mandatului acordat de MFP.
Art. 17. - Orice neînţelegeri decurgând din
interpretarea sau aplicarea prevederilor prezentei convenţii vor fi
soluţionate de părţi pe cale amiabilă. In cazul în care nu
se va putea ajunge la un acord pe această cale, părţile convin
ca neînţelegerile să fie soluţionate de instanţele
judecătoreşti competente.
CAPITOLUL VII
Alte clauze
Art. 18. - Comunicările referitoare la prezenta
convenţie se vor face la adresele şi către persoanele
menţionate în continuare:
MFP - Direcţia generală de trezorerie şi
datorie publică
- director general
Telefon/fax: 00 40 21 319 98 18
- director general adjunct - back office
Telefon: 004 0213 199 732; fax: 004 0213 111 608
FNGCIMM - Direcţia sinteză, risc, strategie
şi relaţii instituţionale
- director executiv
Telefon: 00 40 21 310.18.74; fax: 00 40 21 310.18.57
Art. 19. - Orice modificare sau revizuire a prezentei
convenţii se va face în scris, cu acordul părţilor şi cu
respectarea legislaţiei în vigoare.
Art. 20. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta convenţie.
Art. 21. - Prezenta convenţie se completează
cu prevederile din legislaţia în vigoare aplicabilă.
Art. 22. - (1) Prezenta convenţie intră în
vigoare la data semnării, rămâne în vigoare pe toată perioada de
valabilitate a garanţiilor acordate în cadrul Programului de sprijin
şi îşi încetează valabilitatea odată cu încetarea
valabilităţii contractelor de garantare încheiate de FNGCIMM.
(2) Prezenta convenţie a fost semnată de
părţi la data de
..........., în 3 exemplare, fiecare având valoare de
original şi constituind împreună un singur act juridic, dintre care
două exemplare pentru MFP şi unul pentru FNGCIMM.
ANEXA Nr. 1 la convenţie
Denumirea instituţiei de credit
...............................................
SITUAŢIA
garanţiilor acordate pe categorii de beneficiari
de către FNGCIMM în cadrul Programului de sprijin în
luna.....................
Nr. crt.
|
Denumirea beneficiarului de
garanţie
|
Denumire proiect
finanţat prin credit
garantat/ domeniu/
program operaţional
|
Valuta de contract a creditelor
garantate
|
Valoarea
garantată
(în valuta
de contract)
|
Data garantării
|
Echivalentul în lei al
garanţiilor emise
|
Observaţii
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
1.
|
Unităţi administrativ- teritoriale
|
|
|
|
|
|
|
|
unitatea administrativ- teritorială 1
|
|
|
|
|
|
|
|
unitatea administrativ- teritorială 2
|
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Instituţii de învăţământ superior de drept
public acreditate
|
|
|
|
|
|
|
|
institutia de învăţământ 1
|
|
|
|
|
|
|
|
institutia de învăţământ 2
|
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
Instituţii de cercetare- dezvoltare de drept public
|
|
|
|
|
|
|
|
institutia de cercetare- dezvoltare 1
|
|
|
|
|
|
|
|
institutia de cercetare- dezvoltare 2
|
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
Operatori regionali de servicii de alimentare cu apă şi
canalizare
|
|
|
|
|
|
|
|
operator 1
|
|
|
|
|
|
|
|
operator 2
|
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
Mod de completare:
Formularul se completează pentru fiecare
instituţie de credit.
Se completează cu informaţii privind
garanţiile emise în luna de raportare, detaliat pe fiecare beneficiar de
garanţie şi pe valuta de contract a creditelor garantate.
Echivalentul în lei al garanţiilor emise se
calculează la cursul de schimb valabil la data acordării
garanţiei.
Pentru fiecare garanţie formularul se
completează şi se transmite o singură dată, împreună
cu anexa nr. 2 la convenţie, pentru luna de raportare în care s-a emis
garanţia.
ANEXA Nr. 2 la convenţie
Denumirea instituţiei de credit
....................................................
SCADENŢARUL ESTIMATIV
al rambursărilor de rate de capital aferente
împrumuturilor garantate în cadrul Programului de sprijin de către FNGCIMM
în luna...........
Nr. crt.
|
Denumirea
beneficiarului de garanţie
|
Denumire
proiect
finanţat
prin
credit
garantat/
domeniu/
program
operaţional
|
Data
garantării
|
Valuta
de
contract
a
creditelor garantate
|
Rambursări
de rate de capital în primul an al contractului de credit
|
Rambursări
de rate de capital în al doilea an al contractului de credit
|
....
|
Rambursări
de rate de capital în ultimul an al contractului de credit
|
Valoarea
totală
a ratelor de capital (în
valuta de
contract)
|
valoare
(în valuta
de contract)
|
data
rambursării
ratei de
capital
|
valoare
(în valuta
de contract)
|
data
rambursării
ratei de capital
|
|
valoare
(în valuta
de contract)
|
data
rambursării
ratei de
capital
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
...
|
...
|
...
|
...
|
1.
|
Unităţi administrativ-
teritoriale
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
unitatea administrativ- teritorială
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
unitatea administrativ- teritorială
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Instituţii de
învăţământ superior de drept public acreditate
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
instituţia de
învăţământ 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
instituţia de
învăţământ 2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
Instituţii de cercetare -
dezvoltare de drept public
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
instituţia de cercetare- dezvoltare
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
instituţia de cercetare- dezvoltare
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
Operatori regionali de servicii de
alimentare cu apă şi canalizare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
operator 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
operator 2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mod de completare:
Formularul se completează pentru fiecare
instituţie de credit.
Se completează cu informaţii privind
garanţiile emise în luna de raportare, detaliat pe fiecare beneficiar de
garanţie şi pe valuta de contract a creditelor garantate.
Pentru fiecare garanţie formularul se
completează şi se transmite o singură dată, împreună
cu anexa nr. 1 la convenţie, pentru luna de raportare în care s-a emis
garanţia.
Valoarea totală a ratelor de capital trebuie
să fie egală cu valoarea garanţiei emise.
ANEXA Nr. 3
la convenţie
Denumirea instituţiei de credit
...................................................
SITUAŢIA
rambursărilor de rate de capital efectuate în
contul împrumuturilor garantate în cadrul Programului de sprijin de către
FNGCIMM în luna.......................
Nr. crt.
|
Denumirea beneficiarului de
garanţie
|
Denumire proiect finanţat prin
credit garantat/ domeniu/ program operaţional
|
Data garantării
|
Valuta de contract a creditelor
garantate
|
Rambursări de rate de capital
efectuate în luna de raportare
|
Total rambursări
de rate de capital efectuate
|
valoare
(în valuta
de contract)
|
data rambursării
ratei de capital
|
valoare
(în valuta
de contract)
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
1.
|
Unităţi administrativ-teritoriale
|
|
|
|
|
|
|
|
unitatea administrativ-teritorială 1
|
|
|
|
|
|
|
|
unitatea administrativ-teritorială 2
|
|
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Instituţii de învăţământ superior de drept
public acreditate
|
|
|
|
|
|
|
|
institutia de învăţământ 1
|
|
|
|
|
|
|
|
institutia de învăţământ 2
|
|
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
Instituţii de cercetare-dezvoltare de drept public
|
|
|
|
|
|
|
|
institutia de cercetare-dezvoltare 1
|
|
|
|
|
|
|
|
institutia de cercetare-dezvoltare 2
|
|
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
Operatori regionali de servicii de alimentare cu apă şi
canalizare
|
|
|
|
|
|
|
|
operator 1
|
|
|
|
|
|
|
|
operator 2
|
|
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
|
|
Mod de completare:
Formularul se completează pentru fiecare
instituţie de credit.
Prin acest formular se raportează lunar
rambursările de rate de capital efectuate în luna de raportare şi
cumulat de la data garantării, în valuta de contract, pentru fiecare
beneficiar de garanţie, în contul garanţiilor emise.
Pentru rambursările de rate de capital efectuate
în luna de raportare se menţionează atât valoarea ratei de capital,
cât şi data rambursării ratei de capital.
ANEXA Nr. 2
CONTRACT DE GARANTARE A FINANŢĂRII
Nr.............../.....................
Având în vedere prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 9/2010 privind aprobarea Programului de
sprijin pentru beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia
românească, finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii
Europene alocate României, ale Hotărârii Guvernului nr. 175/2010 privind
aprobarea Normelor de implementare a Programului de sprijin pentru beneficiarii
proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească,
finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate
României şi Solicitarea de garantare
nr....................../................., transmisă FNGCIMM, între
următoarele părţi:
Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN, cu sediul social în
Bucureşti, str. Ştefan Iulian nr. 38, sectorul 1, înmatriculat în
registrul comerţului sub nr. J 40/10581/2001, cod unic de înregistrare
14367083, reprezentat prin............................................,în
calitate de...................................................., denumit în
continuare FNGCIMM, cont nr...................................., deschis
la..................................,
şi
Finanţatorul
..................................................., cu sediul social în
localitatea................................, str..............................
nr............., judeţul/sectorul ..............................,
înregistrat la registrul comerţului sub nr.
J......../........./............., cod unic de
înregistrare................................, reprezentat prin
domnul/doamna........................................., în calitate
de.................................., şi prin
domnul/doamna......................................., în calitate
de...................................................., cont
nr......................................, deschis
la..........................., denumit în continuare Finanţator sau
Bancă
şi
Beneficiarul...........................(date de
identificare adaptate în funcţie de statutul juridic al beneficiarului)
a intervenit prezentul contract de garantare, în
următoarele condiţii:
CAPITOLUL I
Definiţii
Art. 1.1. - Termenii folosiţi în prezentul
contract au semnificaţia prevăzută în cap. II al anexei la
Hotărârea Guvernului nr. 175/2010 privind aprobarea Normelor de
implementare a Programului de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în
domenii prioritare pentru economia românească, finanţate din
instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate României, denumite în
continuare Norme de implementare a Programului de sprijin, iar
interpretarea şi executarea dispoziţiilor acestuia se fac potrivit
aceloraşi norme şi condiţiilor generale.
CAPITOLUL II
Garanţia
Art. 2.1. - (1) Prin prezentul contract, FNGCIMM
garantează în mod expres, irevocabil şi necondiţionat, în numele
şi în contul statului, rambursarea finanţării constând în
credit.................................................., în valoare
de..........................................., cu
destinaţia...................................., acordat în baza
Contractului de credit nr..........................................pe termen
de....................., cu o perioadă de graţie de...........luni,
beneficiarului de finanţare, pentru care s-au constituit următoarele
garanţii complementare:
a)........................................................................................................................................................................ ......................................................
b)........................................................................................................................................................................ ......................................................
(2) Procentul de garantare aprobat de FNGCIMM este
de......% din finanţare (exclusiv dobânzi şi comisioane şi alte
sume
datorate de beneficiar finanţatorului), iar suma
maximă garantată este de............(euro sau moneda
naţională). Valoarea garanţiei
acordate se reduce cu ratele de capital rambursate de
beneficiar, proporţional cu procentul de garantare.
Art. 2.2. -Asumarea riscului garantat de către
FNGCIMM, în numele şi contul statului, se face proporţional, pe
măsura acordării şi rambursării finanţării
conform contractului dintre beneficiar şi Bancă, începând cu data
intrării în vigoare a prezentului contract, pe întreaga durată de
valabilitate a contractului prin care s-a acordat finanţarea.
Art. 2.3. - Garanţia este irevocabilă,
necondiţionată, expresă, directă şi
plătibilă la prima cerere scrisă a Finanţatorului.
Art. 2.4. - Banca trebuie să se asigure că
finanţarea este acoperită cu garanţii, potrivit cerinţelor
prevăzute în normele sale de creditare şi art. 11 lit. h) din Normele
de implementare a Programului de sprijin.
Art. 2.5. - Garanţia este intuitu personae. Ea
îşi pierde valabilitatea dacă Banca cesionează contractul de
garantare unui terţ.
CAPITOLUL III
Managementul garanţiei
Art. 3.1. - Banca trebuie să acorde
finanţarea cu respectarea art. 11, 12 şi 16 din Normele de
implementare a Programului de sprijin şi să o monitorizeze cu
diligenta pe care o practică în cazul creditelor pe care le acordă
fără această protecţie.
Art. 3.2. - Lunar, până în data de 7 a lunii
curente pentru luna anterioară, Banca va transmite FNGCIMM informaţii
referitoare la finanţarea garantată de acesta, utilizând formularele
prevăzute în anexa nr.......la condiţiile generale.
Art. 3.3. - Prezentul contract de garantare se poate
modifica pe parcursul derulării prin act adiţional, numai în cazul în
care modificările nu se referă la condiţiile programului.
CAPITOLUL IV
Comisionul de gestiune
Art. 4.1. - (1) Finanţatorul datorează
FNGCIMM un comision de gestiune de ...............
(2) Pentru semestrul .... al anului......., comisionul
de gestiune datorat de Bancă este de.....................Pentru anii
următori de garantare comisionul de gestiune se va stabili potrivit art. 5
din Normele de implementare a Programului de sprijin.
(3) Modalitatea de calcul a comisionului de gestiune
este cea prevăzută în capitolul 6 din condiţiile generale.
Art. 4.2. - FNGCIMM transmite Băncii, odată
cu Contractul de garantare semnat, şi factura privind plata comisionului
de gestiune datorat la acordarea garanţiei. Pentru comisionul de gestiune
de încasat în anii următori de garantare, FNGCIMM transmite Băncii
factura până în data de 15 februarie a anului de plată, urmând ca
Banca să plătească comisionul de gestiune până la data de 1
martie a aceluiaşi an.
Art. 4.3. - Comisionul de gestiune aferent contractelor
de garantare a finanţărilor acordate în valută se
plăteşte în echivalentul în lei, la cursul valutar comunicat de
B.N.R. şi valabil în data aprobării garanţiei de către
FNGCIMM. Pentru anii următori, pentru garanţia la care plata
comisionului se face anual, se utilizează cursul de schimb al B.N.R. din
data de 31 decembrie a anului precedent celui de plată.
Art. 4.4. - Pentru întârzieri la plata comisionului de
gestiune, Banca datorează FNGCIMM penalităţi de întârziere de
0,15% pe zi, calculate la suma datorată.
Art. 4.5. -In cazul în care Finanţatorul nu
achită comisionul de gestiune restant şi penalităţile de
întârziere datorate în termen de 30 de zile calendaristice de la data la care a
fost notificat de către FNGCIMM în acest sens, acesta este în drept
să treacă la recuperarea pe cale judiciară a debitului, în
condiţiile legii.
CAPITOLUL V
Plata garanţiei
Art. 5.1. - (1) Cererea de plată se transmite
FNGCIMM potrivit art. 18 din Normele de implementare a Programului de sprijin,
însoţită de următoarele documente:
a) copie a contractului de credit, însoţită
de actele adiţionale la acesta, dacă este cazul, certificate pentru
conformitate cu originalul de către Finanţator;
b) copie după extrasul contului curent al
Beneficiarului, cuprinzând operaţiunile efectuate pe întreaga
perioadă de valabilitate a garanţiei, din care să reiasă
modul de utilizare a creditului, certificat pentru conformitate cu originalul
de către Finanţator;
c) copie după extrasul contului de credit al
Beneficiarului, cuprinzând operaţiunile efectuate pe perioada de la data
acordării creditului până la data cererii de plată, din care
să reiasă tragerile din credit, precum şi valoarea
finanţării nerambursate şi data trecerii la restanţă a
acesteia, certificat pentru conformitate cu originalul de către
finanţator;
d) situaţia centralizatoare privind utilizarea
creditului conform destinaţiei stabilite în contractul de credit, pe
formularul prevăzut în anexa nr. ... din Condiţiile generale.
(2) FNGCIMM verifică îndeplinirea de către
finanţator a prevederilor art. 12, 16 şi 17 alin. (1) din Normele de
implementare a Programului de sprijin.
Art. 5.2. -In cazul în care cererea de plată nu
este însoţită de toate documentele prevăzute la art. 5.1(1) din
prezentul contract, termenul de plată a garanţiei se calculează
de la data depunerii ultimului document solicitat, potrivit condiţiilor
generale.
Art. 5.3. - (1) Dacă condiţiile de plată
sunt îndeplinite, FNGCIMM transmite Ministerului Finanţelor Publice (MFP)
decizia de aprobare a cererii de plată pentru fiecare garanţie,
în termen de maximum 10 zile calendaristice de la primirea cererii de
plată în condiţiile art. 5.1 din prezentul contract de garantare.
(2) Decizia astfel cum a fost menţionată la
alin. (1) reprezintă documentul justificativ pe baza căruia MFP
efectuează plata către finanţatori a valorii de executare a
garanţiei, în termen de 5 zile calendaristice de la primirea acesteia.
Art. 5.4. - Dacă obligaţiile
finanţatorului, prevăzute la art. 20 din Normele de implementare a
Programului de sprijin şi la art. 5.1 din prezentul contract nu sunt
îndeplinite, FNGCIMM va refuza plata garanţiei.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 6.1. - Răspunderea FNGCIMM în baza
prezentului contract de garantare începe la data semnării sale de
către părţi şi încetează potrivit art. 6 lit. n) din
Normele de implementare a Programului de sprijin.
Art. 6.2. - Prezentul contract de garantare este valabil
până la data de........................, sub rezerva dispoziţiilor
art. 6.1
din prezentul contract.
Art. 6.3. - Orice modificare sau completare a acestui
contract se poate face numai prin acte adiţionale, semnate de
părţi. Modificările sau completările vor intra în vigoare
de la data care va fi menţionată în actele adiţionale
respective.
Art. 6.4. - Dispoziţiile prezentului contract se
completează cu cele din Normele de implementare a Programului de sprijin,
din condiţiile generale şi din legislaţia generală
aplicabilă.
Prezentul contract a fost redactat şi încheiat
astăzi,............................, în 4 exemplare originale, câte unul
pentru bancă
şi beneficiar şi două pentru FNGCIMM.
FNGCIMM
Reprezentanţi legali
BANCA
Reprezentanţi legali
BENEFICIAR
Reprezentant/ţi legal/i
ANEXA Nr. 3
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Nr...........data...........
Direcţia generală de trezorerie şi
datorie publică
Str. .........nr.............
Localitatea...................
ÎNSCRIS Nr.......................
- model -
Denumire
debitor.........................................................., cu
domiciliul fiscal în
localitatea.....................................................,
str..............................nr......, bl......, sc......, ap......, sectorul/judeţul.................,
cod de identificare fiscală:..................................
Având în vedere prevederile art. 7 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2010 privind aprobarea
Programului de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în domenii prioritare
pentru economia românească, finanţate din instrumentele structurale
ale Uniunii Europene alocate României, precum şi faptul că nu au fost
respectate obligaţiile prevăzute în Contractul de garantare a
finanţării, se stabilesc următoarele obligaţii de
plată:
Nr. crt.
|
Natura obligaţiei fiscale
|
Cuantumul obligaţiei fiscale
datorate
|
Nr. contractului de garantare a
finanţării
|
Termen legal de plată
|
|
|
|
|
|
Impotriva prezentului înscris se poate formula plângere
prealabilă, în conformitate cu prevederile art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, în termen de 30 de zile de la data comunicării prezentului
înscris, în condiţiile legii, dar nu mai târziu de 6 luni de la data
emiterii acestuia.
Plângerea prealabilă se depune la direcţia de
specialitate din Ministerul Finanţelor Publice care a emis prezentul
înscris.
In conformitate cu prevederile art. 8 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2010, prezentul înscris
constituie titlu de creanţă, urmând să devină titlu
executoriu după expirarea termenului de plată de 60 zile
calendaristice de la data comunicării înscrisului către debitor.
Potrivit dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. d)
din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, când urmează să se ia măsuri de executare
silită, nu este obligatorie audierea contribuabilului.
Data emiterii...........
Director general
Nume şi prenume..............
Semnătura..............
L.S.