HOTARARE Nr. 154 din 24 aprilie 1997
pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea si utilizarea
fondurilor destinate stimularii personalului din aparatul propriu al
Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate acestuia
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 79 din 30 aprilie 1997
In temeiul art. 29 alin. (3) din Legea nr. 40/1991 cu privire la
salarizarea Presedintelui si Guvernului Romaniei, precum si a personalului
Presedintiei, Guvernului si al celorlalte organe ale puterii executive,
republicata,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind constituirea si utilizarea
fondurilor destinate stimularii personalului din aparatul propriu al
Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate acestuia, cuprinse in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de intai a lunii urmatoare datei
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Hotararea Guvernului nr.
498/1993 cu privire la aprobarea Normelor referitoare la constituirea si
utilizarea fondurilor destinate stimularii personalului din aparatul propriu al
Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate acestuia, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 11 octombrie 1993, cu
modificarile ulterioare, se abroga.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind constituirea si utilizarea fondurilor destinate stimularii personalului
din aparatul propriu al Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate
acestuia
I. Constituirea fondurilor de stimulare
1. (1) Fondurile de stimulare se constituie lunar, astfel:
- prin aplicarea cotei de 15% asupra valorii bunurilor confiscate si
valorificate si asupra sumei penalitatilor aplicate si incasate de catre
personalul din aparatul propriu al Ministerului Finantelor si din unitatile
subordonate acestuia;
- prin aplicarea unei cote de 7% asupra valorii bunurilor confiscate de
alte ministere si de celelalte institutii ale administratiei publice centrale
si locale, care, potrivit legii, au acest drept, si valorificate prin aparatul Ministerului
Finantelor;
- prin aplicarea unei cote de 6% asupra penalitatilor date de alte
ministere si de celelalte institutii ale administratiei publice centrale si
locale, care, potrivit legii, au acest drept, si incasate prin aparatul
Ministerului Finantelor.
(2) In categoria bunurilor confiscate si valorificate se includ toate
valorile materiale si banesti (in lei si in valuta) care fac obiectul
confiscarii si au fost valorificate potrivit legii, inclusiv cele abandonate in
timpul controlului. In aceasta categorie se cuprind si sumele constatate si
incasate de organele de control ale Ministerului Finantelor ca incasate
necuvenit de agentii economici ca urmare a stabilirii si practicarii unor
preturi si tarife gresite sau de monopol, a aplicarii unor cote de adaos
comercial si comision nelegale, a recurgerii la practici anticoncurentiale
(intelegeri interzise, abuz de pozitie dominanta, nerespectarea reglementarilor
privind concentrarile economice si alte acte de concurenta neloiala). Valuta confiscata
se evalueaza in lei, la cursul de schimb valutar din ziua virarii contravalorii
in lei de catre Banca Nationala a Romaniei.
(3) Bunurile confiscate reprezentand arme, munitii, echipament militar,
produse explozibile si alte bunuri similare vor fi predate si valorificate in
conditiile legii; pentru confiscarea acestora nu se constituie fond de
stimulare.
(4) In categoria penalitatilor se includ:
- majorarile de intarziere, calculate pentru sumele identificate
suplimentar, in timpul controlului, peste obligatiile de plata declarate sau
stabilite, dupa caz, anterior controlului, de contribuabili, ca datorate
bugetului de stat, bugetelor locale si fondurilor speciale, constand in
impozite, taxe si alte obligatii legale catre fondurile publice;
- majorarile de intarziere, stabilite in urma verificarii respectarii
termenelor prevazute de dispozitiile legale in vigoare pentru achitarea
obligatiilor catre bugetul de stat, bugetele locale si fondurile speciale;
- sumele reprezentand dublarea impozitelor ca urmare a sustragerii de la
plata;
- amenzile aplicate si incasate in conditiile legii;
- majorarile de intarziere aplicate persoanelor juridice pentru
nerespectarea contractelor subsidiare incheiate cu beneficiarii interni pentru
derularea imprumuturilor guvernamentale externe.
2. Cotele utilizate pentru constituirea fondului de stimulare se aplica
numai in cazurile in care confiscarile si penalitatile sunt stabilite definitiv
si numai daca acestea au fost valorificate si incasate de catre organele
autorizate, potrivit reglementarilor legale in vigoare, iar sumele au fost
incasate efectiv la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale.
3. Fondul de stimulare se constituie conform pct. 1 de catre:
a) directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat din judete si municipiul Bucuresti, din sumele provenite din activitatea
proprie (cu reflectarea distincta pe directii) si din cea a unitatilor
subordonate si prin retinerea unei cote de 5% din stimulentele aferente
bunurilor valorificate de organele fiscale, provenite de la unitatile vamale
din raza judetului;
b) Colegiul Ministerului Finantelor, din sumele provenite din activitatea
proprie a directiilor din structura sa si din virarea unei cote de 10% din
fondurile de stimulare constituite in cadrul directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat, potrivit lit. a);
c) vami, din sumele provenite din activitatea proprie;
d) directiile regionale vamale, din sumele provenite din activitatea
proprie si din virarea unei cote de 10% din fondul constituit la nivelul
vamilor din raza de activitate;
e) Directia generala a vamilor, din virarea unei cote de 20% din fondul
constituit la vami si din cel constituit la directiile regionale vamale din
sumele provenite din activitatea proprie.
II. Utilizarea fondurilor de stimulare
1. Principalele criterii de repartizare pe salariati a stimulentelor:
- contributia efectiva in activitatea de confiscare si valorificare a
bunurilor, de aplicare si incasare de penalitati;
- contributia personala in identificarea si atragerea de venituri bugetare;
- contributia la buna organizare si functionare a activitatii proprii, la
aplicarea mecanismelor de urmarire a incasarii veniturilor datorate statului;
- competenta profesionala dovedita si disponibilitatea la sarcini in
indeplinirea atributiilor;
- respectarea ordinii si disciplinei individuale sau in compartimentul de
munca pe care il coordoneaza, in cazul functiilor de conducere;
- contributia personala la introducerea, reglementarea si aplicarea corecta
a procedurilor, tehnicilor si nomenclaturii vamale;
- frecventa, natura, dificultatea si valoarea descoperirilor in activitatea
de control financiar, a Garzii financiare si vamala;
- indeplinirea corecta si la timp a activitatilor programate, calitatea
serviciilor prestate, prevenirea si lichidarea debitelor, conducerea corecta si
la zi a evidentelor;
- gradul de periculozitate a actiunilor la care participa;
- valorificarea in timp cat mai scurt a bunurilor confiscate si nedepasirea
coeficientului de perisabilitate admis de norme;
- incasarea in timp cat mai scurt a penalitatilor aplicate;
- complexitatea procesului de constatare a abaterilor de la normele legale
si capacitatea stabilirii corecte a raspunderii persoanelor vinovate, potrivit
legii.
2. Cuantumul lunar al stimulentelor individuale poate fi de:
a) cel mult 3 salarii de baza pentru personalul care contribuie la confiscarea
de bunuri, la aplicarea si incasarea de penalitati, la identificarea si
atragerea de venituri la bugetul de stat, bugetele locale si fondurile
speciale, precum si pentru:
- salariatii care participa efectiv la valorificarea bunurilor confiscate
si la incasarea penalitatilor aplicate;
- personalul Directiei generale a controlului financiar de stat si al
directiilor controlului financiar de stat din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat din judete si municipiul
Bucuresti, care participa la actiunile de restructurare economica, disciplina
financiara, repatriere a valutei si la alte actiuni similare dispuse de
conducere;
- personalul brigazilor mobile din cadrul Directiei de supraveghere si
control vamal, care a obtinut rezultate deosebite in activitate;
- personalul incadrat in alte compartimente decat cele cu atributii de
confiscari de bunuri si aplicari de penalitati, care aduce o contributie
efectiva in realizarea acestor activitati;
- personalul de specialitate, inclusiv cel care ocupa functii de conducere,
altul decat cel prevazut mai sus, salarizat potrivit anexei nr. 1 cap. I si II
si anexei nr. 2 cap. I la Legea nr. 85/1996, fara a se depasi 50% din totalul
acestuia incadrat efectiv;
- persoanele care ocupa functii de demnitari;
b) cel mult un salariu de baza pentru celalalt personal al ministerului si
al unitatilor sale subordonate, inclusiv pentru personalul apartinand Centrului
de tehnologie a informatiei financiare, care contribuie la buna desfasurare a
activitatii unitatii din care face parte;
c) pentru contributii exceptionale la identificarea de venituri atrase
efectiv la bugetul de stat prin confiscari de bunuri si aplicare de penalitati,
conducerea ministerului poate aproba stimulente peste nivelul prevazut la pct.
2 lit. a) de mai sus.
3. Unitatile in cadrul carora se formeaza fondurile de stimulare:
a) la nivelul directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat, prin evidentiere in analitic, pe fiecare directie si unitate
subordonata care le-a creat prin efort propriu;
b) la nivelul Colegiului ministerului, prin evidentierea in analitic, pe
fiecare directie care le-a creat prin efort propriu si, separat, din virarile
de 10% de la directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat.
Repartizarea pe directii, sectii ale Garzii financiare, celelalte
compartimente independente si unitati subordonate a fondurilor de stimulare
constituite in conditiile prevazute la pct. 3 lit. a) se face de catre
directorul general, la propunerea conducerilor compartimentelor si ale
unitatilor subordonate.
Repartizarea pe directii, directii generale si Garda financiara a
fondurilor de stimulare constituite in conditiile prevazute la lit. b) de mai
sus se face de catre ministrul finantelor, la propunerea secretarilor de stat.
4. Aprobarea stimulentelor nominale se face de catre:
a) primul-ministru, pentru ministrul finantelor;
b) ministrul finantelor, pentru:
- secretarii de stat;
- comisarul general si comisarii generali adjuncti ai Garzii financiare,
directorul general si directorii generali adjuncti ai Directiei generale a
vamilor, directorii (generali), directorii (generali) adjuncti ai directiilor
(generale) din minister, subordonate ministrului finantelor, si consilierii
ministrului;
- directorii (generali), directorii (generali) adjuncti ai celorlalte
directii (generale) din minister, la propunerea secretarilor de stat
coordonatori;
- directorul si directorul adjunct tehnic de la Centrul de tehnologie a
informatiei financiare, la propunerea directorului general al Directiei
generale de studii economico-financiare;
- celelalte categorii de personal din minister (exclusiv cel apartinand
Directiei generale a vamilor), la propunerea directorilor generali si
directorilor, respectiv a comisarului general, cu acordul secretarilor de stat
coordonatori, dupa caz;
- directorii generali si directorii generali adjuncti de la directiile
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat, la propunerea
Directiei generale organizare, resurse umane si servicii generale, cu acordul
secretarilor de stat;
- directorii, comisarii sefi de sectie si adjunctii acestora de la
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat, la
propunerea directorului general, cu acordul secretarilor de stat coordonatori
si, respectiv, al comisarului general, pentru personalul sectiilor Garzii
financiare;
c) directorii generali ai directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat, pentru:
- aparatul propriu, exclusiv personalul prevazut la lit. b) liniutele a 6-a
si a 7-a, la propunerea conducatorilor de directii, ai sectiilor Garzii
financiare si ai compartimentelor independente;
- directorii administratiilor financiare si adjunctii acestora, sefii
circumscriptiilor financiare municipale si personalul perceptiilor rurale;
d) directorii administratiilor financiare si sefii circumscriptiilor
financiare, pentru:
- personalul din subordine, exclusiv cel prevazut la lit. c) liniuta a 2-a;
e) directorul general al vamilor, pentru:
- personalul din aparatul propriu, exclusiv cel prevazut la lit. b) liniuta
a 2-a;
- directorii si directorii adjuncti din cadrul directiilor regionale
vamale;
- sefii de vama si adjunctii acestora, la propunerea directorilor generali
adjuncti si a directorilor directiilor regionale vamale;
f) directorii directiilor regionale vamale, pentru:
- personalul propriu, exclusiv cel prevazut la lit. e) liniuta a 2-a;
- personalul vamilor din subordine, la propunerea sefilor acestora si a
sefilor de compartimente din cadrul directiilor regionale vamale, dupa caz
[exclusiv cel prevazut la pct. 4 lit. e) liniuta a 3-a];
g) directorul Directiei generale de studii economico-financiare pentru
personalul Centrului de tehnologie a informatiei financiare, exclusiv cel
prevazut la lit. b) liniuta a 4-a, la propunerea directorului acestei unitati.
III. Dispozitii finale
1. Ministrul finantelor poate aproba redistribuirea unor fonduri de
stimulare intre unitatile subordonate, precum si intre minister si acestea.
2. In cazuri temeinic justificate, directorul general al vamilor poate
aproba redistribuirea de fonduri de stimulare intre vami si directiile
regionale vamale, intre acestea, precum si intre Directia generala a vamilor si
unitatile sale subordonate.
3. Plata stimulentelor aprobate se face, de regula, in cursul fiecarei
luni, pentru luna expirata, sau in lunile urmatoare.
4. Stimulentele atribuite sunt supuse impozitarii, prin cumulare cu
celelalte drepturi salariale primite in cursul lunii respective, potrivit
legii.
Stimulentele nu fac parte din salariul de baza, nu se suporta din fondul de
salarii, iar asupra lor nu se calculeaza C.A.S., Fondul pentru plata ajutorului
de somaj si contributia pentru pensia suplimentara.
5. Sumele ramase neutilizate la sfarsitul lunii, respectiv al anului, se
reporteaza lunar si anual, urmand sa fie utilizate in acelasi scop.
6. Evidentierea in contabilitate a fondurilor de stimulare se efectueaza
potrivit normelor stabilite de Ministerul Finantelor.
7. Sumele incluse in fondul de stimulare in mod necuvenit, prin
nerespectarea reglementarilor legale, vor fi deduse din fondul de stimulare
constituit in perioadele urmatoare si vor fi virate la bugetul de stat.
8. Sumele existente in soldurile fondurilor de stimulare, constituite pana
la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului de aprobare a prezentelor
norme metodologice, se preiau in noile fonduri de stimulare.
9. Personalul insarcinat cu exercitarea controlului financiar preventiv din
cadrul fiecarei unitati apartinand Ministerului Finantelor are obligatia de a
verifica corecta constituire si utilizare a fondurilor de stimulare si de a nu
permite constituirea si, dupa caz, plata sumelor care nu se incadreaza in
norme, informand despre aceasta conducerea ierarhic superioara.