HOTARARE Nr. 498 din 23 septembrie 1993
cu privire la aprobarea Normelor referitoare la constituirea si utilizarea
fondurilor destinate stimularii personalului din aparatul propriu al
Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate acestuia
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 242 din 11 octombrie 1993
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
In baza art. 29 alin. 3 din Legea nr. 40/1991 cu privire la salarizarea
Presedintelui si Guvernului Romaniei, precum si a personalului Presedintiei,
Guvernului si al celorlalte organe ale puterii executive, republicata*), se
aproba Normele privind constituirea si utilizarea fondurilor destinate
stimularii personalului din aparatul propriu al Ministerului Finantelor si din
unitatile subordonate acestuia, cuprinse in anexa, care face parte integranta
din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Dan Mogos,
secretar de stat
----------------------------
*) Legea nr. 40/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 162 din 14 iulie 1993.
ANEXA 1
NORME
privind constituirea si utilizarea fondului pentru stimularea personalului
propriu al Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate acestuia
In baza prevederilor art. 29 alin. 3 din Legea nr. 40/1991 cu privire la
salarizarea Presedintelui si Guvernului Romaniei, precum si a personalului
Presedintiei, Guvernului si al celorlalte organe ale puterii executive,
republicata, precum si a dispozitiilor legale potrivit carora organele
Ministerului Finantelor au dreptul sa procedeze la confiscarea si valorificarea
de bunuri sau sa aplice si sa incaseze penalitati, se stabilesc nivelurile de
constituire si conditiile de utilizare a fondurilor pentru stimularea
personalului din aparatul propriu al Ministerului Finantelor si din unitatile
subordonate acestuia, potrivit metodologiei prevazute in prezentele norme.
I. Constituirea fondurilor de stimulare
1. Fondurile de stimulare se constituie lunar, astfel:
- prin aplicarea cotei de 15% asupra valorii bunurilor confiscate si
valorificate si asupra valorii penalitatilor aplicate si incasate, realizate de
aparatul propriu al Ministerului Finantelor si unitatile subordonate acestuia;
- prin aplicarea unei cote de 7% asupra valorii bunurilor confiscate de
alte ministere si celelalte institutii ale administratiei publice centrale si
locale care, potrivit legii, au acest drept si valorificate prin aparatul
Ministerului Finantelor;
- prin aplicarea unei cote de 6% asupra penalitatilor date de alte
ministere si celelalte institutii ale administratiei publice centrale si locale
care, potrivit legii, au acest drept si incasate prin aparatul Ministerului
Finantelor.
In categoria bunurilor confiscate si valorificate se includ toate valorile
materiale si banesti (in lei si in valuta) care fac obiectul confiscarii si au
fost valorificate potrivit legii, inclusiv cele abandonate in timpul
controlului. In aceasta categorie se cuprind si sumele incasate de agentii
economici ca urmare a stabilirii si practicarii unor preturi si tarife eronate,
de monopol, a concurentei neloiale si a practicarii unor cote de adaos
comercial si comisioane nelegale. Valuta confiscata se evalueaza in lei, la cursul
valutar din ziua confiscarii.
Bunurile confiscate reprezentand arme, munitii, echipament militar, produse
explozibile si alte bunuri similare vor fi predate si valorificate in
conditiile legii; pentru confiscarea acestora nu se constituie fond de stimulare.
In categoria penalitatilor se includ:
- majorarile de intarziere, calculate pentru sumele identificate
suplimentar, in timpul controlului, peste obligatiile de plata stabilite de
agentii economici ca datorate bugetului de stat, bugetelor locale si fondurilor
speciale, constand din impozite si taxe, dividende si alte obligatii de plata;
- majorarile de intarziere, calculate in timpul controlului pentru sumele
virate cu intarziere bugetului de stat, bugetelor locale si fondurilor speciale
(fara a se calcula si varsa de catre agentii economici si penalitatile legal
datorate);
- sumele reprezentand dublarea impozitelor ca urmare a sustragerii de la
plata.
2. Cotele utilizate pentru constituirea fondului de stimulare se aplica
numai in cazurile in care confiscarile si penalitatile sunt stabilite definitiv
si numai daca acestea au fost valorificate si incasate de catre organele
autorizate, potrivit reglementarilor legale in vigoare, iar sumele au fost
incasate la bugetul de stat.
In cazul in care, ulterior constituirii si utilizarii fondului de
stimulare, organele autorizate au hotarat anularea unor confiscari sau
penalitati stabilite incorect, sumele necuvenite se retin din fondul de
stimulare existent sau al perioadelor urmatoare.
3. Fondul de stimulare se constituie conform pct. 1 de catre:
a) directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat din judete si municipiul Bucuresti, din valorile provenite din activitatea
proprie si din cea a unitatilor subordonate, cu evidentierea acestora separata,
astfel:
- sectia Garzii financiare;
- directia de control financiar de stat;
- directia de impozite si taxe, din valorile rezultate din activitatea
proprie, a unitatilor subordonate directiei generale si prin retinerea unei
cote de 5% din fondurile de stimulare aferente bunurilor valorificate provenite
de la unitatile vamale din raza judetului;
- serviciul de preturi si protectie a concurentei;
- celelalte structuri ale directiei generale, prin virarea a cate 5% din
fondurile constituite la lit. a) liniutele 1-4 de mai sus;
b) Ministerul Finantelor, cu evidentierea separata a fondurilor pentru:
- Garda financiara, din valorile rezultate din activitatea proprie si prin
virarea unei cote de 10% din fondurile constituite la nivelul sectiilor Garzii
financiare din directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat din judete si municipiul Bucuresti;
- Directia generala a controlului financiar de stat, din valorile provenite
din activitatea proprie si prin virarea a 10% din fondurile constituite la
nivelul directiilor controlului financiar de stat din cadrul directiilor
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat din judete si
municipiul Bucuresti;
- Inspectia generala pentru activitatea interna, din sumele provenite din
activitatea proprie;
- Departamentul veniturilor statului, prin virarea a 10% din fondurile de
stimulare constituite la directiile de impozite si taxe din cadrul directiilor
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat din judete si
municipiul Bucuresti;
- Departamentul de evolutie a preturilor si protectie a concurentei, din
valorile provenite din activitatea proprie si prin virarea a 10% din fondurile
constituite la nivelul serviciilor de preturi si protectie a concurentei din
cadrul directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat din judete si municipiul Bucuresti;
- colegiul ministerului, prin virarea unei cote de 10% din fondurile de
stimulare prevazute la lit. b) liniutele 1-5 de mai sus;
c) unitatile vamale, din valorile rezultate din activitatea proprie;
d) directiile regionale vamale, din valorile provenite din activitatea
proprie si prin virarea unei cote de 10% din fondul constituit la nivelul
unitatilor vamale subordonate, cu evidentierea distincta a aportului la
formarea acestuia;
e) Directia generala a vamilor, prin virarea unei cote de 15% din fondul
constituit la unitatile vamale si din cel constituit la directiile regionale
vamale din sumele provenite din activitatea proprie.
II. Utilizarea fondurilor de stimulare
1. Fondurile de stimulare se repartizeaza salariatilor in functie de
urmatoarele criterii:
- contributia personala in identificarea si atragerea de venituri la
bugetul de stat;
- competenta profesionala dovedita in indeplinirea functiei;
- respectarea ordinii si disciplinei individuale sau in compartimentul de
munca pe care-l coordoneaza, in cazul functiilor de conducere;
- contributia personala la introducerea, reglementarea si aplicarea corecta
a procedurilor, tehnicilor si nomenclaturii vamale;
- frecventa, natura, dificultatea si valoarea descoperirilor in activitatea
vamala, de control financiar si a Garzii financiare;
- indeplinirea corecta si la timp a activitatilor programate, calitatea
serviciilor prestate, prevenirea si lichidarea debitelor, conducerea corecta si
la zi a evidentelor;
- gradul de periculozitate a actiunilor la care participa;
- valorificarea in timp cat mai scurt a bunurilor confiscate si nedepasirea
coeficientului de perisabilitate admis de norme;
- incasarea in timp cat mai scurt a penalitatilor aplicate;
- complexitatea procesului de constatare a abaterilor de la normele legale
si capacitatea stabilirii corecte a raspunderii persoanelor vinovate, potrivit
legii.
2. Cuantumul lunar al stimulentelor individuale este de:
a) cel mult 3 salarii de baza pentru personalul care contribuie direct la
confiscarea de bunuri, la aplicarea si incasarea de penalitati, precum si
pentru:
- salariatii care participa efectiv la valorificarea bunurilor confiscate
si a penalitatilor aplicate, din fondul constituit la cap. 1 pct. 3 lit. a)
liniuta 3;
- personalul directiilor controlului financiar de stat din cadrul
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
din judete si municipiul Bucuresti care participa la actiunile de restructurare
economica, supraveghere financiara, repatrierea valutei si la alte actiuni
dispuse de conducere, prin completarea stimulentelor atribuite din efort
propriu, cu stimulente din fondul prevazut la cap. I pct. 3 lit. a) ultima
liniuta;
- personalul brigazilor mobile din cadrul Directiei de supraveghere si
control vamal, care a obtinut rezultate deosebite in activitate;
- personalul incadrat in alte compartimente decat cele cu atributii de
confiscari de bunuri si aplicari de penalitati, care aduce o contributie
efectiva in realizarea acestor activitati;
b) cel mult un salariu de baza pentru personalul care contribuie indirect
la buna desfasurare a acestor activitati;
c) fondul la dispozitia colegiului ministerului se utilizeaza pentru:
- stimularea personalului din directiile generale si directiile
ministerului, altele decat Garda financiara si cele din Departamentul
veniturilor statului si Departamentul de evolutie a preturilor si protectie a
concurentei si Directia generala a vamilor, care a contribuit in mod indirect
la activitatea de confiscare si valorificare de bunuri, aplicarea si incasarea
de penalitati si a avut rezultate deosebite in activitate;
- stimularea personalului din cadrul Directiei generale a controlului
financiar de stat, care a obtinut rezultate deosebite in activitatea de
restructurare economica, supraveghere financiara, repatrierea valutei si alte
actiuni dispuse de conducere, prin completarea stimulentelor atribuite din
fondurile proprii, cu sume de pana la 3 salarii de baza, lunar;
- stimularea personalului din cadrul Inspectiei generale pentru activitatea
interna, care a obtinut rezultate deosebite in activitate, prin completarea
stimulentelor atribuite din fondurile proprii, cu sume de pana la 3 salarii de
baza, lunar.
Pentru situatii deosebite, ministrul finantelor poate aproba redistribuirea
unor fonduri de stimulare in cadrul ministerului si al unitatilor subordonate,
intre unitatile subordonate, precum si intre minister si aceste unitati, la
propunerea conducatorilor acestora.
In cazuri temeinic justificate pentru stimularea unor persoane cu rezultate
deosebite in activitate, comisarul general al Garzii financiare poate acorda
stimulente unor persoane de la sectiile Garzii financiare si din fondul
constituit la nivelul central al Garzii Financiare.
3. Dimensionarea stimulentelor nominale si aprobarea acestora se face de:
a) ministrul finantelor, pentru:
- comisarul general si comisarii generali adjuncti ai Garzii financiare,
directorul general si directorii generali adjuncti ai Directiei generale a
vamilor, directorii generali sau directorii directiilor generale ori ai
directiilor subordonate ministrului finantelor;
- directorii generali si directorii din celelalte directii generale ori
directii, la propunerea secretarilor de stat;
- celelalte categorii de personal din minister, la propunerea directorilor
generali si directorilor, cu acordul secretarilor de stat, dupa caz (exclusiv
pentru cel al Directiei generale a vamilor);
- directorii generali si directorii generali adjuncti de la directiile
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat, la propunerea
Directiei generale organizare, resurse umane si servicii generale, cu acordul
secretarilor de stat;
- directorii si adjunctii acestora de la directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat, la propunerea directorului general si
cu acordul secretarilor de stat coordonatori;
b) secretarul de stat care coordoneaza Departamentul de evolutie a
preturilor si protectie a concurentei, pentru:
- sefii serviciilor de preturi si protectie a concurentei din teritoriu, la
propunerea directorului general;
c) comisarul general al Garzii financiare, pentru:
- sefii sectiilor Garzii financiare, adjunctii acestora si sefii de divizie
de la sectiile Garzii financiare, la propunerea comisarilor generali adjuncti
si a comisarilor sefi de sectie;
d) sefii de sectii ai Garzii financiare, pentru:
- personalul propriu, exclusiv personalul cu functii de conducere, la
propunerea adjunctilor sefi de sectie ai Garzii financiare;
e) directorul general al Directiei generale a vamilor, pentru:
- personalul din aparatul propriu;
- directorii, directorii adjuncti si sefii brigazilor de supraveghere si
control vamal din cadrul directiilor regionale vamale;
- sefii si adjunctii acestora din cadrul unitatilor vamale, la propunerea
directorilor generali adjuncti si a directorilor;
f) directorii directiilor regionale vamale, pentru:
- personalul propriu; precum si
- personalul unitatilor vamale din subordine, la propunerea sefilor
unitatilor vamale si a sefilor de compartimente din cadrul directiilor
regionale vamale, dupa caz;
g) directorii generali ai directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat, pentru:
- aparatul propriu, exclusiv personalul prevazut la liniutele 4 si 5 de la
pct. 3 lit. a) si lit. b), c), d) de la acelasi punct, la propunerea
conducatorilor de directii si ai compartimentelor independente;
- personalul de conducere al unitatilor subordonate si cel de executie de
la perceptiile rurale;
- directorii administratiilor financiare si sefii circumscriptiilor
fiscale, pentru:
- aparatul de executie subordonat.
III. Prevederi generale
1. Plata stimulentelor aprobate se face in cursul fiecarei luni, pentru
luna expirata.
2. Stimulentele atribuite sunt supuse impozitarii, prin cumulare cu
celelalte drepturi salariale, potrivit legii.
Stimulentele nu fac parte din salariul de baza, nu se suporta din fondul de
salarii, iar asupra lor nu se calculeaza C.A.S., fond de somaj si contributia
pentru pensie suplimentara.
3. Sumele ramase neutilizate se raporteaza lunar si anual, urmand sa fie
utilizate in acelasi scop.
4. Evidentierea in contabilitate a fondurilor de stimulare se efectueaza
potrivit normelor stabilite de Directia generala a contabilitatii si sinteza
bilanturilor contabile din Ministerul Finantelor.