Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 372 din 17 aprilie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 si art. 12 alin. (1) din Legea nr. 415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 391 din 11 iunie 2007



Ioan Vida                               -  preşedinte

Nicolae Cochinescu              -  judecător

Aspazia Cojocaru                  -  judecător

Kozsokar Gabor                    -  judecător

Petre Ninosu                         -  judecător

Ion Predescu                         -  judecător

Şerban Viorel Stănoiu          -  judecător

Tudorel Toader                     -  judecător

Ion Tiucă                               -  procuror

Cristina Cătălina Turcu        -   magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 şi art. 12 alin. (1) din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, excepţie ridicată de Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România - Comitetul Helsinki, Manuela Ştefănescu şi Marian Pancu în Dosarul nr. 10.840/1/2005 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Preşedintele constată cauza în stare de judecată şi acordă cuvântul pe fond.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate apreciind că textele de lege criticate nu aduc atingere prevederilor constituţionale invocate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 19 decembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 10.840/1/2005, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 şi art. 12 alin. (1) din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.

Excepţia a fost ridicată de Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România - Comitetul Helsinki, Manuela Ştefănescu şi Marian Pancu într-o cauză având ca obiect recursul împotriva sentinţei civile prin care s-a respins cererea introdusă de autorii excepţiei prin care se solicita anularea Hotărârii Guvernului nr. 952/2003.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că prevederile legale criticate sunt contrare dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (3) si (4), ale art. 21 alin. (1), (2) şi (3), ale art. 78 şi ale art. 108 alin. (2) şi (4), precum şi ale art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. In acest sens, arată că, „potrivit art. 3 din Legea nr. 415/2002, Guvernul poate emite hotărâri pentru punerea în aplicare a hotărârilor Consiliului Suprem de Apărare a Ţării", ceea ce contravine art. 108 alin. (2) din Constituţie, potrivit căruia hotărârile Guvernului se emit exclusiv pentru organizarea executării legilor. Posibilitatea, instituită prin art. 12 alin. (1) din Legea nr. 415/2002, ca hotărârile Consiliului Suprem de Apărare a Ţării să nu fie publicate „este contrară principiilor democratice elementare, prevăzute în art. 1 alin. (3) şi (4) din Constituţie, deoarece, pentru a fi respectate, actele normative trebuie să fie cunoscute". Totodată, prin împiedicarea instanţei de a lua cunoştinţă de conţinutul hotărârii pe motiv că este secretă este încălcat dreptul la un proces echitabil garantat de art. 21 alin. (3) din Constituţie şi de art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile legale criticate nu prevăd obligaţia Guvernului de a emite hotărâri în aplicarea hotărârilor Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, ci conferă acestui din urmă organism competenţa de a emite hotărâri, în exercitarea atribuţiilor cu privire la domeniul său de activitate, reglementat prin art. 119 din Constituţie. Art. 12 alin. (1) din Legea nr. 415/2002 nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate, întrucât, potrivit art. 108 alin. (4) teza finală din Legea fundamentală, hotărârile care au caracter militar se comunică numai instituţiilor interesate.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate a textelor de lege criticate în raport cu dispoziţiile art. 21, art. 78 şi art. 108 alin. (2) şi (4) din Constituţie este neîntemeiată, iar a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) din Legea nr. 415/2002 în raport cu art. 1 alin. (3) şi (4) din Legea fundamentală este inadmisibilă. In acest sens, arată că nu poate fi reţinută susţinerea potrivit căreia art. 3 din Legea nr. 415/2002 aduce atingere art. 108 alin. (2) din Constituţie, deoarece textul de lege criticat se referă la hotărârile Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, care sunt acte administrative, pe când art. 108 alin. (2) din Legea fundamentală se referă la hotărârile Guvernului, care sunt acte normative.

Prevederile art. 78 şi ale art. 108 alin. (4) din Constituţie nu sunt incidente în cauză, deoarece acestea se referă la publicarea în Monitorul Oficial şi intrarea în vigoare a actelor normative adoptate de Parlament, respectiv de Guvern, pe când art. 12 alin. (1) din Legea nr. 415/2002 reglementează modul de semnare şi comunicare a hotărârilor Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, precum şi excepţia de la comunicarea acestor hotărâri.

Susţinerea potrivit căreia art. 12 alin. (1) din Legea nr. 415/2002 contravine prevederilor art. 1   alin. (3) şi (4) din Constituţie este inadmisibilă, întrucât nu este motivată, aşa cum prevede art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992.

Totodată, dispoziţiile art. 21 alin. (1) şi (3) din Legea fundamentală nu sunt incidente în cauză.

Avocatul Poporului consideră că prevederile legale criticate sunt constituţionale, întrucât nu îngrădesc dreptul părţilor interesate de a avea acces la justiţie, de a beneficia de un proces echitabil şi de soluţionare a acestuia într-un termen rezonabil. Totodată, acestea nu contravin nici prevederilor art. 108 alin. (1) şi (4) din Constituţie, de vreme ce, potrivit art. 108 alin. (4) teza finală din Legea fundamentală, hotărârile Consiliului Suprem de Apărare a Ţării care au caracter militar se comunică numai instituţiilor interesate. Dispoziţiile art. 1 alin. (3) şi (4) şi ale art. 78 din Constituţie nu au incidenţă în cauză.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 3 şi art. 12 alin. (1) din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 494 din 10 iulie 2002.

Textele de lege criticate au următorul conţinut:

Art. 3: „In exercitarea atribuţiilor ce îi revin Consiliul Suprem de Apărare a Ţării emite hotărâri, potrivit legii, care sunt obligatorii pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice la care se referă. Acestea răspund, în condiţiile legii, de măsurile luate pentru punerea lor în aplicare."

Art. 12 alin. (1): „Hotărârile Consiliului Suprem de Apărare a Ţării se semnează de preşedintele acestuia şi se comunică autorităţilor administraţiei publice şi instituţiilor publice la care se referă, integral sau în extras, cu excepţia celor pentru care se hotărăşte altfel. Hotărârile care au caracter de secret de stat se comunică cu respectarea prevederilor legale privind protecţia informaţiilor clasificate."

Aceste dispoziţii sunt considerate de autorul excepţiei ca fiind neconstituţionale în raport cu prevederile art. 1 alin. (3) privind principiile statului de drept şi alin. (4) privind principiul separaţiei puterilor în stat, ale art. 21 alin. (1), (2) şi (3) referitoare la accesul liber la justiţie şi dreptul la un proces echitabil şi soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, ale art. 78 privind intrarea în vigoare a legii şi ale art. 108 alin. (2) şi (4) privind actele Guvernului din Constituţie, precum şi ale art. 6 referitoare la dreptul la un proces echitabil din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Examinând excepţia, Curtea Constituţională reţine următoarele:

Textele de lege criticate nu instituie obligaţia Guvernului de a emite hotărâri de aplicare a măsurilor adoptate de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării. Art. 3 şi art. 12 alin. (1) din Legea nr. 415/2002 se referă numai la modul în care acesta îşi exercită atribuţiile stabilite prin art. 119 din Legea fundamentală. Nu poate fi reţinută, aşadar, raportarea textelor de lege criticate la prevederile art. 78 privind intrarea în vigoare a legii şi art. 108 alin. (2) şi (4) privind actele Guvernului din Constituţie.

Nu poate fi primită nici critica potrivit căreia nepublicarea hotărârilor Consiliului Suprem de Apărare a Ţării este contrară principiilor democratice prevăzute în art. 1 alin. (3) şi (4) din Constituţie. Constituţia nu impune obligativitatea publicării hotărârilor, iar, potrivit Legii nr. 415/2002, acestea se comunică autorităţilor administraţiei publice şi instituţiilor publice la care se referă, adică celor interesaţi şi obligaţi să le pună în aplicare.

Importanţa unora dintre aceste hotărâri, şi anume a celor ce au caracter de secret de stat, impune comunicarea către autorităţile menţionate anterior cu respectarea prevederilor legale privind protecţia informaţiilor clasificate. Această soluţie legislativă este adoptată tocmai în vederea protejării intereselor statului de drept.

In sfârşit, prevederile art. 21 alin. (3) din Constituţie şi ale art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la dreptul la un proces echitabil nu sunt incidente în cauză, întrucât textele de lege criticate nu reglementează raporturi între Consiliul Suprem de Apărare a Ţării şi persoane fizice, ci raporturi juridice între această autoritate şi autorităţile administraţiei publice ori instituţiile publice interesate.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi ale art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 şi art. 12 alin. (1) din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, excepţie ridicată de Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România - Comitetul Helsinki, Manuela Ştefănescu şi Marian Pancu în Dosarul nr. 10.840/1/2005 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 aprilie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Cristina Cătălina Turcu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 372/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 372 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 372/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu