HOTARARE Nr. 591 din 29 septembrie 1997
pentru aprobarea Metodologiei cu privire la acordarea de stimulente, potrivit
Legii bugetului de stat pe anul 1997 nr. 72/1997, personalului din aparatul
propriu al Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate acestuia
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 268 din 7 octombrie 1997
In temeiul art. 56 din Legea bugetului de stat pe anul 1997 nr. 72/1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 29 aprilie
1997,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Metodologia cu privire la acordarea de stimulente, potrivit Legii
bugetului de stat pe anul 1997 nr. 72/1997, personalului din aparatul propriu
al Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate acestuia, prevazuta in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
p. Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Norica Nicolai,
secretar de stat
ANEXA 1
METODOLOGIA
cu privire la acordarea de stimulente, potrivit Legii bugetului de stat pe anul
1997 nr. 72/1997, personalului din aparatul propriu al Ministerului Finantelor si
din unitatile subordonate acestuia
Art. 1
Fondul pentru acordarea de stimulente constituit distinct, conform
prevederilor art. 56 alin. (1) din Legea bugetului de stat pe anul 1997 nr.
72/1997, prin retinerea unei cote de 3% din veniturile suplimentare incasate ca
urmare a controalelor efectuate peste nivelul veniturilor declarate si al
obligatiilor asumate de platitori fata de bugetul de stat si de bugetele
fondurilor speciale, cuprinde:
a) sumele incasate din cele identificate suplimentar in cursul executiei
peste obligatiile de plata declarate sau inregistrate de contribuabili in
contabilitatea proprie, ca datorate bugetului de stat si bugetelor fondurilor
speciale drept diferente de impozite, taxe, contributii si alte venituri
bugetare;
b) sumele incasate de la bugetul de stat de catre agentii economici,
constatate ca necuvenite sau utilizate nelegal, cu ocazia controalelor
ulterioare, precum si majorarile de intarziere aferente acestora;
c) sumele incasate reprezentand penalitati de 20%, aplicate asupra sumelor
retinute si nevarsate de catre platitorii de salarii si obligatiilor bugetare
calculate si retinute prin stopaj la sursa, din drepturile salariale
respective, altele decat cele incluse in fondurile pentru acordarea stimulentelor
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 154/1997;
d) sumele incasate in contul impozitelor si taxelor necalculate sau
neretinute in cazul obligatiilor bugetare care, potrivit dispozitiilor legale,
se retin prin stopaj la sursa;
e) sumele incasate din veniturile preluate la bugetul de stat sub forma
unui impozit, conform prevederilor art. 6 alin. 2 din Legea nr. 12/1990 privind
protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite,
republicata, precum si sumele varsate la bugetul de stat ca fiind incasate
necuvenit, conform prevederilor art. 4 alin. 2 din Hotararea Guvernului nr.
555/1994 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele legale
din domeniul preturilor si tarifelor.
Art. 2
(1) Fondul pentru acordarea de stimulente constituit distinct, conform
prevederilor art. 56 alin. (1) din Legea bugetului de stat pe anul 1997 nr.
72/1997, prin retinerea unei cote de 3% din veniturile incasate la bugetul de
stat si la bugetele fondurilor speciale, prin aplicarea modalitatilor de
executare silita prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996,
cuprinde impozite, taxe, contributii sau diferente de impozite, amenzi, sume
reprezentand dublarea impozitelor, penalitati, majorari de intarziere,
despagubiri, precum si orice alte sume ce se fac venit la bugetul de stat si la
bugetele fondurilor speciale, de la:
- debitor;
- unitatea bancara unde debitorul isi pastreaza disponibilitatile banesti;
- orice tert, persoana fizica sau juridica, care detine veniturile
debitorului;
- orice tert, persoana fizica sau juridica, ca urmare a valorificarii
bunurilor mobile si/sau imobile ale debitorului;
- orice tert, persoana fizica sau juridica, care isi asuma obligatia,
potrivit legii, printr-un angajament de plata sau printr-un act de garantie
incheiat in forma autentica, sa achite in numele debitorului sau, sau alaturi
de acesta, debitul pentru care s-a inceput executarea silita.
(2) Se considera sume incasate prin executare silita acele sume asupra
carora a fost inceputa procedura de executare silita prin comunicarea somatiei
in conditiile legii, insotita de copia de pe titlul executoriu.
Art. 3
Prevederile cap. I pct. 3 din Normele metodologice privind constituirea si
utilizarea fondurilor destinate stimularii personalului din aparatul propriu al
Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate acestuia, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 154/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 79 din 30 aprilie 1997, sunt aplicabile si asupra fondurilor de
stimulare a personalului, constituite conform art. 56 din Legea bugetului de
stat pe anul 1997 nr. 72/1997.
Art. 4
(1) Principalele criterii de repartizare pe salariati a stimulentelor sunt:
- contributia efectiva in activitatea de identificare a debitorilor, de
urmarire si de incasare prin executare silita a debitelor restante si de
atragere de venituri la bugetul de stat;
- contributia personala la introducerea si aplicarea corecta a procedurii
de executare silita;
- contributia personala la identificarea debitorului si a modalitatilor
optime de incasare prin executare silita a debitului;
- frecventa, valoarea si dificultatea incasarii debitelor prin executare
silita;
- indeplinirea corecta si la timp a activitatii programate, calitatea
serviciilor prestate, gradul de lichidare a debitelor primite spre incasare
prin executare silita, conducerea corecta si la zi a evidentelor;
- gradul de periculozitate si de dificultate a actiunilor de stabilire, de
urmarire sau de executare silita la care participa salariatii respectivi;
- competenta profesionala dovedita si disponibilitatea la sarcini in
indeplinirea atributiilor;
- contributia la buna organizare si functionare a activitatii proprii, la
aplicarea mecanismelor de stabilire si de urmarire a incasarii veniturilor
datorate statului;
- respectarea ordinii si disciplinei muncii.
(2) Cuantumul lunar al stimulentelor individuale poate fi de:
a) cel mult trei salarii de baza pentru personalul de specialitate din
aparatul propriu al Ministerului Finantelor si din unitatile sale subordonate,
inclusiv pentru cel care ocupa functii de conducere si pentru cel care ocupa
functii de demnitari;
b) cel mult un salariu de baza pentru celalalt personal al ministerului si
al unitatilor subordonate acestuia, care contribuie la buna desfasurare a
activitatii unitatii din care face parte;
c) pentru contributii exceptionale la incasarea veniturilor suplimentare la
bugetul de stat si la bugetele fondurilor speciale si a celor incasate prin
aplicarea modalitatilor de executare silita, conducerea ministerului poate
aproba stimulente peste nivelul prevazut la lit. a), in cuantum de cel mult un
salariu.
(3) Aceeasi persoana din aparatul propriu al Ministerului Finantelor sau
din unitatile subordonate acestuia nu poate beneficia, intr-o luna, de
stimulente conform reglementarilor legale in vigoare, in cuantum mai mare decat
echivalentul a trei salarii, cu exceptia prevederilor alin. (2) lit. c).
Art. 5
Repartizarea fondurilor de stimulente, precum si persoanele competente sa
propuna si sa aprobe aceste stimulente sunt cele prevazute in cap. II pct. 3 si
4 din normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 154/1997.
Art. 6
Acordarea de stimulente personalului din aparatul propriu al Ministerului
Finantelor si din unitatile subordonate acestuia, conform prezentei
metodologii, se face lunar, incepand cu luna in care intra in vigoare prezenta
hotarare, din fondurile pentru acordarea de stimulente constituite conform
dispozitiilor art. 56 alin. (1) din Legea bugetului de stat pe anul 1997 nr.
72/1997.
Art. 7
(1) Sumele reprezentand stimulentele acordate sunt supuse impozitarii,
potrivit legii.
(2) Sumele reprezentand stimulentele acordate nu fac parte din salariul de
baza, nu se suporta din fondul de salarii, iar asupra lor nu se calculeaza
C.A.S., contributia pentru Fondul pentru plata ajutorului de somaj si
contributia pentru pensie suplimentara.
Art. 8
Fondurile pentru acordarea de stimulente, constituite in conformitate cu
prevederile art. 56 alin. (1) din Legea bugetului de stat pe anul 1997 nr.
72/1997, ramase neutilizate, conform prezentei metodologii, la 31 decembrie
1997, dupa acordarea stimulentelor pe ultima luna a anului 1997, se vireaza la
bugetul de stat in anul 1998.
Art. 9
Ministrul finantelor poate aproba redistribuirea unor fonduri pentru
acordarea de stimulente intre unitatile subordonate, precum si intre minister
si acestea.
Art. 10
Plata stimulentelor aprobate se face, de regula, in cursul fiecarei luni,
pentru luna expirata, sau in lunile urmatoare.
Art. 11
Sumele incluse in fondul pentru acordarea de stimulente in mod necuvenit,
prin nerespectarea prevederilor legale, vor fi deduse din fondul pentru
acordarea de stimulente constituit in perioadele urmatoare si vor fi virate la
bugetul de stat.
Art. 12
Evidentierea in contabilitate a fondurilor pentru acordarea de stimulente
se efectueaza potrivit normelor contabile emise de Ministerul Finantelor.
Art. 13
Personalul insarcinat cu exercitarea controlului financiar preventiv din
cadrul fiecarei unitati apartinand Ministerului Finantelor are obligatia de a
verifica corecta constituire si utilizare a fondurilor pentru acordarea de
stimulente si de a nu permite constituirea si, dupa caz, plata sumelor care nu
se incadreaza in prevederile prezentei metodologii, informand despre aceasta
conducerea ierarhic superioara.