HOTARARE Nr. 507 din 21 august 1998
pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea si utilizarea
fondurilor destinate stimularii personalului vamal din sistemul institutional
al autoritatii vamale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 322 din 28 august 1998
In temeiul art. 71 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 16/1998 privind
Statutul personalului vamal,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind constituirea si utilizarea
fondurilor destinate stimularii personalului vamal din sistemul institutional
al autoritatii vamale, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
Prevederile prezentei hotarari se aplica incepand cu data de intai a lunii
urmatoare celei in care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga prevederile
referitoare la stimularea personalului din Directia Generala a Vamilor si din
unitatile subordonate acesteia, cuprinse in Hotararea Guvernului nr. 154/1997
pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea si utilizarea
fondurilor destinate stimularii personalului din aparatul propriu al
Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate acestuia, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 30 aprilie 1997, precum si
orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Directorul general al
Directiei Generale a Vamilor,
Nini Sapunaru
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind constituirea si utilizarea fondurilor destinate stimularii personalului
vamal din sistemul institutional al autoritatii vamale
CAP. 1
Constituirea fondurilor de stimulare
1. Fondurile de stimulare se constituie lunar, astfel:
a) prin aplicarea unui coeficient de 35% la valoarea penalitatilor si
amenzilor aplicate, ramase definitive si incasate, a sumelor in lei si in
valuta confiscate, ramase definitive si incasate, precum si la valoarea
bunurilor si a marfurilor devenite proprietatea statului, in birourile vamale,
si valorificate, dupa deducerea din aceasta a cheltuielilor efectuate cu
transportul, depozitarea si valorificarea bunurilor si a marfurilor;
b) prin retinerea unui coeficient de 5% la valoarea veniturilor
suplimentare incasate si ramase definitive, ca urmare a controalelor efectuate,
venituri depistate peste nivelul veniturilor declarate si al obligatiilor
asumate de platitori fata de bugetul de stat si bugetul Fondului special pentru
dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei,
precum si a celorlalte unitati vamale;
c) prin aplicarea unui coeficient de 5% la valoarea veniturilor incasate la
bugetele prevazute la lit. b), ca urmare a executarii creantelor bugetare
conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare.
2. In categoria bunurilor si marfurilor confiscate, devenite proprietate a
statului, in birourile vamale, si valorificate, se includ toate valorile
materiale si banesti (in lei si in valuta) care devin proprietate a statului,
in conditiile legi, inclusiv bunurile retinute care nu au indeplinit conditiile
de vamuire si care au fost valorificate, precum si cele abandonate in timpul
controlului. In aceasta categorie se includ si sumele incasate de autoritatea
vamala, reprezentand contravaloarea bunurilor, conform prevederilor art. 386
lit. a), f), h) si k) din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al Romaniei,
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 626/1997. Valuta confiscata se evalueaza
in lei, la cursul de schimb al pietei valutare din ziua virarii contravalorii
in lei, de catre Banca Nationala a Romaniei.
In categoria bunurilor se includ si metalele pretioase si semipretioase,
pietrele pretioase si semipretioase, precum si obiectele confectionate din
acestea.
3. Bunurile confiscate reprezentand arme, munitii, echipament militar,
produse explozibile, stupefiante, obiecte de patrimoniu si alte bunuri similare
vor fi predate si valorificate in conditiile legii. Pentru confiscarea acestora
nu se constituie fond de stimulare, personalul vamal care are o contributie
directa la confiscarea acestor bunuri urmand a fi stimulat din fondul de
rezerva constituit la dispozitia directorului general al Directiei Generale a
Vamilor.
4. In categoria penalitatilor si amenzilor aplicate de autoritatea vamala
se includ:
a) majorarile de intarziere, calculate pentru sumele identificate
suplimentar in timpul controlului, peste obligatiile de plata declarate sau
stabilite, dupa caz, anterior controlului, ca datorate bugetului de stat si
bugetului fondului special;
b) majorarile de intarziere, stabilite in urma verificarii respectarii
termenelor prevazute de dispozitiile legale in vigoare pentru achitarea obligatiilor
catre bugetul de stat si bugetul fondului special;
c) amenzile aplicate si incasate in conditiile legii.
5. In categoria veniturilor suplimentare, depistate de autoritatea vamala
peste nivelul veniturilor declarate si al obligatiilor asumate de platitori
fata de bugetul de stat si bugetul fondului special, se includ diferentele de
taxe vamale, accizele, T.V.A., alte taxe datorate bugetului de stat din
activitatea vamala, precum si diferentele de comision vamal, stabilite prin
acte constatatoare intocmite de autoritatea vamala.
6. Coeficientii utilizati pentru constituirea fondului de stimulare se
aplica numai in cazurile in care valorile materiale si banesti devenite
proprietatea statului, de natura celor care fac obiectul prezentelor norme
metodologice, penalitatile si amenzile aplicate sunt stabilite definitiv si
numai daca acestea au fost valorificate si incasate de catre organele
autorizate, potrivit reglementarilor legale in vigoare, iar sumele au fost
incasate efectiv la bugetul de stat sau, respectiv, la bugetul fondului
special.
7. Fondul de stimulare se constituie conform prevederilor pct. 1 de catre:
a) birourile vamale, din sumele provenite din activitatea proprie;
b) directiile regionale vamale, din sumele provenite din activitatea
proprie si din virarea unei cote de 10% din fondul constituit la nivelul
birourilor vamale din raza lor de activitate;
c) Directia Generala a Vamilor, din sumele provenite din activitatea
proprie si din virarea unei cote de 30% din fondul constituit la birourile
vamale si, respectiv, din cel constituit la directiile regionale vamale din
sumele provenite din activitatea proprie.
La nivelul Directiei Generale a Vamilor se constituie fondul de stimulare
pentru aparatul propriu si fondul de rezerva la dispozitia directorului general
al Directiei Generale a Vamilor, care reprezinta 10% din fondul total de
stimulare, constituit la nivelul Directiei Generale a Vamilor.
CAP. 2
Utilizarea fondurilor de stimulare
8. Principalele criterii de repartizare a stimulentelor pentru personalul
autoritatii vamale sunt urmatoarele:
a) contributia efectiva la activitatea de incasare a penalitatilor si de
valorificare a bunurilor devenite proprietatea statului;
b) contributia la identificarea si atragerea de venituri suplimentare la
bugetul de stat si bugetul fondului special;
c) contributia la buna organizare si functionare a activitatii proprii; la
aplicarea mecanismelor de urmarire a incasarii veniturilor bugetare, inclusiv prin
executarea silita a creantelor bugetare, potrivit reglementarilor legale in
vigoare;
d) competenta profesionala deosebita si disponibilitatea la sarcini in
indeplinirea atributiilor;
e) respectarea ordinii si disciplinei individuale sau in compartimentul de
munca pe care il coordoneaza, in cazul functiilor de conducere;
f) contributia personala la promovarea si aplicarea corecta a procedurilor,
tehnicilor si nomenclaturii vamale, precum si a altor acte normative care
reglementeaza activitatea autoritatii vamale;
g) frecventa, natura, dificultatea si valoarea descoperirilor in
activitatea de control si supraveghere vamala, de control financiar de gestiune
vamala;
h) gradul de periculozitate a actiunilor la care participa;
i) indeplinirea corecta si la timp a activitatilor programate, calitatea
serviciilor prestate, prevenirea si lichidarea debitelor, conducerea corecta si
la zi a evidentelor etc.;
j) incasarea in cel mai scurt timp a penalitatilor aplicate;
k) complexitatea procesului de constatare a abaterilor de la normele legale
si capacitatea stabilirii corecte a raspunderii persoanelor vinovate, potrivit
legii.
9. Cuantumul lunar al stimulentelor poate fi de:
a) cel mult 3 salarii de baza brute lunare pentru:
- personalul care contribuie direct la valorificarea de bunuri, la
incasarea contravalorii acestora, la aplicarea si incasarea de penalitati si
amenzi, la identificarea si atragerea de venituri suplimentare la bugetul
statului si bugetul fondului special;
- personalul brigazilor mobile din cadrul Directiei de supraveghere si
control vamal si personalul care isi desfasoara activitatea in zona speciala de
supraveghere vamala;
- personalul de specialitate incadrat in alte compartimente decat cele mentionate
la alineatele precedente, care a realizat o contributie exceptionala, certa in
activitatea vamala;
b) cel mult un salariu de baza brut lunar pentru celalalt personal din
aparatul propriu al Directiei Generale a Vamilor si din unitatile subordonate
acesteia, care contribuie la buna desfasurare a activitatii unitatii din care
face parte.
In mod exceptional, in cazuri temeinic justificate, conducerea Directiei
Generale a Vamilor poate aproba stimulente pentru personalul cu activitate
deosebita si peste nivelul prevazut la pct. 9 lit. a).
10. Aprobarea stimulentelor individuale se face de catre:
a) ministrul finantelor, pentru directorii generali adjuncti din Directia
Generala a Vamilor, la propunerea secretarului de stat, directorul general al
Directiei Generale a Vamilor;
b) secretarul de stat, directorul general al Directiei Generale a Vamilor,
pentru:
- personalul de conducere din aparatul propriu, exclusiv cel prevazut la
lit. a), precum si pentru personalul de executie din aparatul propriu, la
propunerea conducerii directiilor si serviciilor independente din Directia
Generala a Vamilor;
- directorii si directorii adjuncti din cadrul directiilor regionale
vamale, la propunerea directorilor generali adjuncti;
- sefii brigazilor de supraveghere si control vamal, la propunerea
directorilor directiilor regionale vamale, cu acordul conducerii Directiei de
supraveghere si control vamal;
- sefii birourilor vamale si adjunctii acestora, la propunerea directorilor
directiilor regionale vamale;
c) directorii directiilor regionale vamale, pentru:
- personalul din aparatul propriu, exclusiv cel prevazut la lit. b), la
propunerea sefilor de compartimente din directiile regionale vamale;
- personalul vamal din cadrul birourilor vamale subordonate, al brigazilor
de supraveghere si control vamal, la propunerea sefilor acestora si a sefilor
de compartimente din cadrul directiilor regionale vamale, dupa caz, cu exceptia
celui prevazut la lit. b).
CAP. 3
Dispozitii finale
11. Secretarul de stat, directorul general al Directiei Generale a Vamilor,
in cazuri temeinic justificate, poate aproba redistribuirea unor fonduri de
stimulare intre structurile autoritatii vamale.
12. Plata stimulentelor se face, de regula, o data pe luna, in cursul lunii
curente pentru luna expirata sau in lunile urmatoare, dupa primirea aprobarii
de la veriga ierarhic superioara.
13. Stimulentele acordate personalului vamal potrivit prevederilor
prezentei hotarari se impoziteaza in conditiile legii.
14. Sumele ramase nefolosite la sfarsitul lunii, respectiv al anului, se
reporteaza lunar si anual, urmand a fi utilizate cu aceeasi destinatie.
15. Evidentierea in contabilitate a operatiunilor de constituire si
utilizare a fondurilor de stimulare se efectueaza potrivit Instructiunilor
privind aplicarea planului de conturi pentru institutiile publice.
16. Sumele incluse in fondul de stimulare si acordate in mod necuvenit vor
fi deduse din fondul de stimulare constituit in perioadele urmatoare si vor fi
virate conform destinatiilor legale.
17. In cazurile in care, ulterior constituirii si utilizarii fondurilor de
stimulare, instantele judecatoresti au pronuntat hotarari de anulare a
confiscarilor si a amenzilor, ramase definitive si irevocabile, sumele
necuvenite se retin din fondul de stimulare al perioadei imediat urmatoare si
vor avea destinatiile prevazute de lege.
18. Sumele existente in soldurile fondurilor de stimulare constituite pana
la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice se preiau in noile
fonduri de stimulare.
19. Personalul insarcinat cu exercitarea controlului financiar preventiv
din cadrul Directiei Generale a Vamilor si din unitatile sale subordonate are
obligatia de a verifica corecta constituire si utilizare a fondurilor de
stimulare si de a nu permite constituirea si, dupa caz, plata acelor stimulente
care nu se incadreaza in normele legale, informand despre aceasta organele de
conducere ierarhic superioare.