Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 174 din  6 mai 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare, aprobata cu modificari prin Legea nr. 409/2001, devenit art. 21 dupa republicare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 411 din 12 iunie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa            - presedinte
    Costica Bulai           - judecator
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Lucian  Stangu          - judecator
    Ioan Vida               - judecator
    Florentina Balta        - procuror
    Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare, aprobata cu modificari prin Legea nr. 409/2001, devenit art. 21 dupa republicare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Rovinco" - S.A. Cotesti in Dosarul nr. 592/2002 al Curtii de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal raspunde Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare Bucuresti, prin avocat Lucia Capusan, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, intrucat statul, prin functia sa legislativa, a intervenit pe piata financiara pentru a restabili echilibrul raporturilor juridice dintre creditori si debitori in scopul apararii interesului national. Pe de alta parte, pentru a evita deprecierea creantei, s-a reglementat posibilitatea consolidarii titlurilor in USD tocmai pentru conservarea lor si nu pentru a se face tranzactii in dolari. Reprezentantul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare depune la dosar concluzii scrise.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca nefondata, sustinand ca dispozitiile criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, ci dezvolta politica statala in crearea si protejarea cadrului juridic necesar valorificarii activelor bancare. In realizarea acestor obiective, prin cap. II a fost creata Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, iar cap. IV pune la dispozitia acestei autoritati parghiile necesare in vederea atingerii scopului ordonantei de urgenta contestate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 17 iunie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 592/C/2002, Curtea de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 18^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, aprobata cu modificari prin Legea nr. 409/2001, devenit art. 21 dupa republicare.
    Exceptia a fost ridicata de contestatoarea recurenta Societatea Comerciala "Rovinco" - S.A. Cotesti in dosarul de mai sus avand drept obiect contestatia la executare formulata in contradictoriu cu intimata Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul exceptiei sustine ca statul roman, prin Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, a certificat in momentul privatizarii cuantumul datoriilor pe care le avea societatea. Cu aceasta ocazie debitele au fost stabilite in lei si nu s-au raportat la alta moneda de referinta. De aceea, posibilitatea creditorilor de a se prevala de dispozitiile art. 21 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, republicata, in sensul consolidarii creantelor in USD, aduce atingere dispozitiilor constitutionale invocate.
    Curtea de Apel Galati a apreciat ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata intrucat, pe de o parte, dispozitiile contestate contravin prevederilor constitutionale care consacra principiul fundamental conform caruia moneda nationala este leul si, pe de alta parte, incalca principiul egalitatii in fata legii. In opinia instantei, prevederile referitoare la consolidarea in valuta a creditelor preluate de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare "creeaza o exceptie privitoare la dreptul persoanelor care au contractat credite in moneda nationala sa le achite tot in aceeasi moneda".
    De altfel, "nimic nu ar justifica faptul ca paratei, ce face parte din structurile puterii guvernamentale, sa i se permita ca intr-un contract civil de cesiune de creanta sa dobandeasca mai multe drepturi decat cele transmise de catre cedent prin efectul contractului de cesiune".
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul a opinat ca "dispozitiile legale criticate sunt cuprinse in cap. IV intitulat Evidente speciale, contabile, conturi bancare al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, republicata, ceea ce evidentiaza clar scopul si finalitatea dispozitiilor din acest capitol, si anume valorificarea creantelor preluate la o valoare cat mai apropiata de valoarea debitelor, existenta la data preluarii".
    Ca urmare, prevederile legale criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale, ci, dimpotriva, dezvolta unul dintre obiectivele principale ale actiunii statale, si anume protejarea intereselor nationale in activitatea financiara si valutara.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 18^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele masuri premergatoare privatizarii bancilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 din 15 decembrie 1998, aprobata cu modificari prin Legea nr. 409/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 398 din 19 iulie 2001. Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale cu exceptia de neconstitutionalitate, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002, schimbandu-se numerotarea articolelor, astfel incat dispozitiile art. 18^1 au fost cuprinse in art. 21, cu urmatoarea redactare:
    - "Art. 21. - (1) Inregistrarea in contabilitate a valorii nominale a activelor bancare preluate de la banci se face si in structura monetara existenta in titlurile de creanta detinute de banca pentru fiecare debitor cedat, remise de banca cedenta o data cu semnarea contractului de cesiune.
    (2) In vederea valorificarii creantelor preluate de AVAB, la valori cat mai apropiate de valoarea nominala, actualizata la zi, debitele in lei si in alte valute decat USD, la data preluarii, se consolideaza in USD, in baza raportului leu/USD la acea data."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 134 alin. (2) lit. b) si ale art. 136 alin. (2) care au urmatorul continut:
    - Art. 134 alin. (2) lit. b): "(2) Statul trebuie sa asigure: [...]
    b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara;";
    - Art. 136 alin. (2): "Moneda nationala este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca scopul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, enuntat in art. 1, este acela de a stabili "cadrul juridic pentru valorificarea unor active ale bancilor la care statul este actionar majoritar, in vederea pregatirii acestora pentru inceperea procedurii de privatizare, in scopul cresterii gradului de solvabilitate si a credibilitatii interne si externe sau reglementarii problemelor de natura financiara ale acestora pentru mentinerea viabilitatii sistemului bancar, precum si pentru accelerarea procedurilor de recuperare a creantelor cesionate".
    Pentru realizarea acestor obiective, prin cap. II al ordonantei a fost creata Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, ca institutie in subordinea Guvernului. Atributiile principale ale acestei institutii includ, conform ordonantei, preluarea cu plata a activelor bancare si a creantelor comerciale, in scopul valorificarii lor pe piata, initierea si finalizarea procedurilor de executare silita, vanzarea creantelor prin licitatii publice, negocierea creantelor si esalonarea scadentelor.
    Textul de lege criticat pentru neconstitutionalitate reglementeaza o procedura speciala de reflectare in contabilitate a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica, de conservare si de valorificare a acestora cu mai multa celeritate.
    Referitor la pretinsa incalcare a prevederilor art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie, Curtea constata ca in conditiile persistentei fenomenului inflationist raportarea valorii creantelor statului la monede stabile constituie o masura de protejare a intereselor nationale in activitatea economica si financiara, iar nu un act legislativ contrar acestei norme constitutionale, cum, fara temei, se sustine in motivarea exceptiei. Existenta unui regim juridic special in materia creantelor bugetare isi gaseste fundamentul constitutional tocmai in dispozitiile art. 134 alin. (2) lit. b), iar acest temei justifica efortul de incasare a creantelor bugetare si de asigurare a veniturilor publice la bugetul de stat.
    Nu se poate retine nici critica conform careia textul de lege criticat incalca prevederile art. 136 alin. (2) din Constitutie, deoarece, prin reglementarea ce o contine, nu deroga de la dispozitia constitutionala prin care se stabileste ca moneda nationala este leul. Referirea la consolidarea creantelor in USD reprezinta o modalitate tehnica de echivalare a obligatiei a carei valoare se schimba in raport cu fluctuatia valorica a monedei nationale si vizeaza efectuarea unor tranzactii comerciale prin raportare la alte monede folosite frecvent in operatiile financiare internationale, in vederea prezervarii interesului national prin actualizarea valorii unor creante, fie ale statului, fie ale altor persoane fizice sau juridice.
    In sfarsit, Curtea constata ca s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 18^1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, devenit art. 21 dupa republicare, prin Decizia nr. 78 din 25 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 217 din 2 aprilie 2003.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c), al art. 145 alin. (2), al art. 134 alin (2) lit. b) si al art. 136 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, aprobata cu modificari prin Legea nr. 409/2001, devenit art. 21 dupa republicare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Rovinco" - S.A. Cotesti in Dosarul nr. 592/2002 al Curtii de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 6 mai 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Afrodita Laura Tutunaru



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 174/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 174 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 174/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu