DECIZIE Nr. 174 din 6 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18^1 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active
bancare, aprobata cu modificari prin Legea nr. 409/2001, devenit art. 21 dupa
republicare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 411 din 12 iunie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 18^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active bancare, aprobata cu modificari prin Legea nr.
409/2001, devenit art. 21 dupa republicare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Rovinco" - S.A. Cotesti in Dosarul nr. 592/2002 al Curtii
de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Bancare Bucuresti, prin avocat Lucia Capusan, lipsind autorul exceptiei, fata
de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata,
intrucat statul, prin functia sa legislativa, a intervenit pe piata financiara
pentru a restabili echilibrul raporturilor juridice dintre creditori si
debitori in scopul apararii interesului national. Pe de alta parte, pentru a
evita deprecierea creantei, s-a reglementat posibilitatea consolidarii
titlurilor in USD tocmai pentru conservarea lor si nu pentru a se face tranzactii
in dolari. Reprezentantul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare
depune la dosar concluzii scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca nefondata, sustinand ca dispozitiile criticate nu
contravin prevederilor constitutionale invocate, ci dezvolta politica statala
in crearea si protejarea cadrului juridic necesar valorificarii activelor
bancare. In realizarea acestor obiective, prin cap. II a fost creata
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, iar cap. IV pune la
dispozitia acestei autoritati parghiile necesare in vederea atingerii scopului
ordonantei de urgenta contestate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 iunie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 592/C/2002,
Curtea de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 18^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 409/2001, devenit art. 21 dupa
republicare.
Exceptia a fost ridicata de contestatoarea recurenta Societatea Comerciala
"Rovinco" - S.A. Cotesti in dosarul de mai sus avand drept obiect
contestatia la executare formulata in contradictoriu cu intimata Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Bancare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul exceptiei sustine
ca statul roman, prin Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, a
certificat in momentul privatizarii cuantumul datoriilor pe care le avea
societatea. Cu aceasta ocazie debitele au fost stabilite in lei si nu s-au
raportat la alta moneda de referinta. De aceea, posibilitatea creditorilor de a
se prevala de dispozitiile art. 21 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
51/1998, republicata, in sensul consolidarii creantelor in USD, aduce atingere
dispozitiilor constitutionale invocate.
Curtea de Apel Galati a apreciat ca exceptia de neconstitutionalitate este
intemeiata intrucat, pe de o parte, dispozitiile contestate contravin
prevederilor constitutionale care consacra principiul fundamental conform
caruia moneda nationala este leul si, pe de alta parte, incalca principiul
egalitatii in fata legii. In opinia instantei, prevederile referitoare la
consolidarea in valuta a creditelor preluate de Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Bancare "creeaza o exceptie privitoare la dreptul
persoanelor care au contractat credite in moneda nationala sa le achite tot in
aceeasi moneda".
De altfel, "nimic nu ar justifica faptul ca paratei, ce face parte din
structurile puterii guvernamentale, sa i se permita ca intr-un contract civil
de cesiune de creanta sa dobandeasca mai multe drepturi decat cele transmise de
catre cedent prin efectul contractului de cesiune".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul a opinat ca "dispozitiile legale criticate sunt cuprinse in
cap. IV intitulat Evidente speciale, contabile, conturi bancare al Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, republicata, ceea ce evidentiaza clar
scopul si finalitatea dispozitiilor din acest capitol, si anume valorificarea
creantelor preluate la o valoare cat mai apropiata de valoarea debitelor,
existenta la data preluarii".
Ca urmare, prevederile legale criticate nu contravin dispozitiilor
constitutionale, ci, dimpotriva, dezvolta unul dintre obiectivele principale
ale actiunii statale, si anume protejarea intereselor nationale in activitatea
financiara si valutara.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
18^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele masuri
premergatoare privatizarii bancilor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 482 din 15 decembrie 1998, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 409/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
398 din 19 iulie 2001. Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale cu exceptia de
neconstitutionalitate, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active bancare a fost republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002, schimbandu-se numerotarea
articolelor, astfel incat dispozitiile art. 18^1 au fost cuprinse in art. 21,
cu urmatoarea redactare:
- "Art. 21. - (1) Inregistrarea in contabilitate a valorii nominale a
activelor bancare preluate de la banci se face si in structura monetara
existenta in titlurile de creanta detinute de banca pentru fiecare debitor
cedat, remise de banca cedenta o data cu semnarea contractului de cesiune.
(2) In vederea valorificarii creantelor preluate de AVAB, la valori cat mai
apropiate de valoarea nominala, actualizata la zi, debitele in lei si in alte
valute decat USD, la data preluarii, se consolideaza in USD, in baza raportului
leu/USD la acea data."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 134 alin.
(2) lit. b) si ale art. 136 alin. (2) care au urmatorul continut:
- Art. 134 alin. (2) lit. b): "(2) Statul trebuie sa asigure: [...]
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;";
- Art. 136 alin. (2): "Moneda nationala este leul, iar subdiviziunea
acestuia, banul."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca scopul
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, cu modificarile si completarile
ulterioare, enuntat in art. 1, este acela de a stabili "cadrul juridic
pentru valorificarea unor active ale bancilor la care statul este actionar
majoritar, in vederea pregatirii acestora pentru inceperea procedurii de
privatizare, in scopul cresterii gradului de solvabilitate si a credibilitatii
interne si externe sau reglementarii problemelor de natura financiara ale
acestora pentru mentinerea viabilitatii sistemului bancar, precum si pentru
accelerarea procedurilor de recuperare a creantelor cesionate".
Pentru realizarea acestor obiective, prin cap. II al ordonantei a fost
creata Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, ca institutie in
subordinea Guvernului. Atributiile principale ale acestei institutii includ,
conform ordonantei, preluarea cu plata a activelor bancare si a creantelor
comerciale, in scopul valorificarii lor pe piata, initierea si finalizarea
procedurilor de executare silita, vanzarea creantelor prin licitatii publice,
negocierea creantelor si esalonarea scadentelor.
Textul de lege criticat pentru neconstitutionalitate reglementeaza o
procedura speciala de reflectare in contabilitate a creantelor bancare
neperformante preluate la datoria publica, de conservare si de valorificare a
acestora cu mai multa celeritate.
Referitor la pretinsa incalcare a prevederilor art. 134 alin. (2) lit. b)
din Constitutie, Curtea constata ca in conditiile persistentei fenomenului
inflationist raportarea valorii creantelor statului la monede stabile
constituie o masura de protejare a intereselor nationale in activitatea
economica si financiara, iar nu un act legislativ contrar acestei norme
constitutionale, cum, fara temei, se sustine in motivarea exceptiei. Existenta
unui regim juridic special in materia creantelor bugetare isi gaseste
fundamentul constitutional tocmai in dispozitiile art. 134 alin. (2) lit. b),
iar acest temei justifica efortul de incasare a creantelor bugetare si de
asigurare a veniturilor publice la bugetul de stat.
Nu se poate retine nici critica conform careia textul de lege criticat
incalca prevederile art. 136 alin. (2) din Constitutie, deoarece, prin
reglementarea ce o contine, nu deroga de la dispozitia constitutionala prin
care se stabileste ca moneda nationala este leul. Referirea la consolidarea
creantelor in USD reprezinta o modalitate tehnica de echivalare a obligatiei a
carei valoare se schimba in raport cu fluctuatia valorica a monedei nationale
si vizeaza efectuarea unor tranzactii comerciale prin raportare la alte monede
folosite frecvent in operatiile financiare internationale, in vederea
prezervarii interesului national prin actualizarea valorii unor creante, fie
ale statului, fie ale altor persoane fizice sau juridice.
In sfarsit, Curtea constata ca s-a mai pronuntat asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. 18^1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 51/1998, devenit art. 21 dupa republicare, prin Decizia nr. 78
din 25 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 217 din 2 aprilie 2003.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c), al art. 145
alin. (2), al art. 134 alin (2) lit. b) si al art. 136 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si
al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18^1 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 409/2001, devenit art. 21 dupa republicare, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Rovinco" - S.A. Cotesti in Dosarul nr.
592/2002 al Curtii de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 mai 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru