ORDIN
Nr. 2047 din 4 februarie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind evidenta, gestiunea si
inventarierea elementelor de decor, de recuzita, a costumelor, a
papusilor/marionetelor, a instrumentelor si a stimelor din institutiile de
spectacol
ACT EMIS DE: MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 295 din 5 aprilie 2004

In temeiul art. 11 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 742/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Culturii si Cultelor,
in baza art. 8 alin. (2) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata,
in baza dispozitiilor pct. 49 din Normele metodologice privind organizarea
si efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului de
stat, ministrul finantelor nr. 2.388/1995,
ministrul culturii si cultelor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind evidenta, gestiunea si inventarierea
elementelor de decor, de recuzita, a costumelor, a papusilor/marionetelor, a
instrumentelor si a stimelor din institutiile de spectacol, prevazute in anexa
care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Dispozitiile prezentului ordin se duc la indeplinire de catre institutiile
publice de spectacol care detin bunuri din categoria celor prevazute la art. 1.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul culturii si cultelor,
Razvan Theodorescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind evidenta, gestiunea si inventarierea elementelor de decor, de recuzita,
a costumelor, a papusilor/marionetelor, a instrumentelor si a stimelor din
institutiile de spectacol
CAP. 1
Evidenta elementelor de decor, de recuzita, a costumelor, a
papusilor/marionetelor, a instrumentelor si a stimelor
Art. 1
(1) Registrul pentru evidenta analitica a elementelor de decor, de
recuzita, a costumelor, a papusilor/marionetelor, a instrumentelor si a
stimelor este un document oficial, obligatoriu, cu caracter permanent, in care
se inregistreaza totalitatea bunurilor care fac parte din aceasta categorie,
detinute de o institutie de spectacol, precum si principalele elemente de
identificare a acestora.
(2) Registrul prevazut la alin. (1) indeplineste urmatoarele functii:
a) asigura evidenta integrala a elementelor de decor, de recuzita, a
costumelor, a papusilor/marionetelor, a instrumentelor si a stimelor;
b) asigura elementele de ordin descriptiv pentru identificarea bunurilor
prevazute la lit. a).
(3) Registrul pentru evidenta analitica a elementelor de decor, de
recuzita, a costumelor, a papusilor/marionetelor, a instrumentelor si a
stimelor cuprinde urmatoarele coloane:
01. numarul de inventar;
02. data intrarii in patrimoniu;
03. denumirea bunului;
04. descrierea bunului;
05. numarul de bucati;
06. dimensiuni si greutate;
07. starea de conservare;
08. provenienta;
09. documentul de intrare;
10. valoarea de intrare;
11. iesire;
12. verificare;
13. observatii.
(4) Pentru completarea formularului, pe coloane, se fac urmatoarele
precizari:
a) coloana 01 se completeaza cu numarul de inventar atribuit bunului, care
reprezinta codul de identitate al acestuia, cod care se inscrie pe obiect si
care devine semnul sau de recunoastere. Numarul de inventar va insoti bunul
atat timp cat acesta va fi detinut de institutie. Daca bunul va fi scos,
transferat sau predat, acesta va fi radiat din registru si va fi scazut din
gestiune o data cu intocmirea actului de scadere. Pentru fiecare bun detinut de
institutie se atribuie un singur numar de inventar. In cazul unei entitati
compuse din elemente diferite, de exemplu "costum", se da un singur
numar de inventar, enumerandu-se insa explicit componentele. Fiecare componenta
va primi acelasi numar de inventar, dar la rubricile "Dimensiuni" si
"Descriere", fiecare componenta va fi tratata in mod distinct;
b) coloana 02 se completeaza cu data intrarii in patrimoniul institutiei a
bunului;
c) coloana 03 cuprinde denumirea bunului sau denumirea lui tipologica;
d) coloana 04 cuprinde descrierea bunului, care este menita sa ajute la
stabilirea identitatii acestuia. Ea trebuie sa se raporteze la elementele care
pot permite identificarea usoara a obiectului; morfologia, aspectul, cromatica
si elementele decorative ale acestuia, tehnicile si materialele din care acesta
a fost realizat. Descrierea are un caracter tehnic si nu unul literar;
e) coloana 06 cuprinde dimensiunile obiectului, care trebuie notate astfel:
pentru obiectele bidimensionale L = lungimea si l = latimea. In aceasta
categorie vor fi incluse obiectele strict bidimensionale: documentele,
fotografiile, steagurile, tapiseriile si acele obiecte la care cea de-a treia
dimensiune este neconcludenta: icoanele, picturile, costumele. Obiectele
tridimensionale se noteaza cu L, l si h (inaltime sau grosime). Pentru
obiectele din ceramica, sticla sau portelan se pot folosi doar doua dimensiuni:
h si D (diametrul). Notarea dimensiunilor se face in centimetri si trebuie sa
fie aceeasi in toate verigile sistemului de evidenta;
f) coloana 08 se completeaza cu sursa din care provine obiectul: donatie,
achizitie, confectionare in cadrul atelierelor institutiei;
g) in coloana 09 se inscrie numarul actului de intrare in patrimoniul
institutiei: actul de donatie, procesul-verbal al comisiei de achizitie,
ordinul de lucru al serviciului productie;
h) in coloana 10 se inscriu valoarea de achizitie a bunurilor cumparate,
valoarea de utilitate a bunurilor primite cu titlu gratuit, respectiv costul de
productie pentru bunurile produse in cadrul institutiei.
Art. 2
Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca Registrul pentru evidenta
analitica a elementelor de decor, de recuzita, a costumelor, a
papusilor/marionetelor, a instrumentelor si a stimelor sunt urmatoarele:
a) tiparirea registrului se face pe o hartie de minimum 80 g/mp sau poate
fi realizata prin listare cu ajutorul computerului, caz in care se vor realiza
copii de siguranta pe suport magnetic sau compact disc, care vor fi pastrate in
doua locuri diferite;
b) inainte de a fi utilizat, Registrul pentru evidenta analitica a
elementelor de decor, de recuzita, a costumelor, a papusilor/marionetelor, a
instrumentelor si a stimelor se numeroteaza, se snuruieste si se sigileaza, iar
pe ultima pagina se inscrie data, se semneaza de catre conducatorul institutiei
si se aplica stampila;
c) inscrierea se face lizibil, iar numele proprii, termenii specifici mai
putin uzuali si localitatile vor fi inscrise cu majuscule;
d) nu se admit stersaturi, adaugari sau interventii ulterioare completarii
rubricii respective. Daca este necesara o corectare sau o completare, aceasta
se mentioneaza la rubrica "Observatii", cu certificarea interventiei
respective prin semnatura conducatorului institutiei si cu stampila
institutiei.
Art. 3
Inregistrarea in contabilitate a rezultatelor inventarierii se face in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 4
La intrarea in patrimoniul institutiei publice a unui bun din categoria
celor prevazute la art. 1 se efectueaza urmatoarele operatiuni:
a) se atribuie bunului un numar de inventar corespunzator pozitiei care
urmeaza dupa ultima inregistrare;
b) se completeaza rubricile Registrului pentru evidenta analitica a
elementelor de decor, de recuzita, a costumelor, a papusilor/marionetelor, a
instrumentelor si a stimelor cu toate informatiile despre bunul respectiv;
c) se marcheaza numarul de inventar pe obiect;
d) obiectul este depozitat consemnandu-se in cataloagele topografice codul
pozitiei la care poate fi regasit.
CAP. 2
Controlul gestiunilor. Inventarierea generala
Art. 5
(1) Institutiile publice de spectacol detinatoare de bunuri din categoria
celor prevazute la art. 1 sunt obligate sa verifice existenta si integritatea
bunurilor inscrise in Registrul pentru evidenta analitica a elementelor de
decor, de recuzita, a costumelor, a papusilor/marionetelor, a instrumentelor si
a stimelor, o data la 3 ani.
(2) Institutiile publice de spectacol detinatoare de bunuri din categoria
celor prevazute la art. 1, care sunt bunuri de valoare, respectiv tablouri,
cristaluri sau argintarii, precum si obiecte ce contin metale si pietre
pretioase si care sunt inscrise in Registrul pentru evidenta analitica a
elementelor de decor, de recuzita, a costumelor, a papusilor/marionetelor, a
instrumentelor si a stimelor sunt obligate sa verifice existenta si
integritatea acestor bunuri anual.
(3) Anual, conducerea institutiei poate dispune efectuarea verificarii si a
altor obiecte aflate in inventar, altele decat cele prevazute la alin. (2).
(4) Efectuarea inventarierii se face potrivit Normelor metodologice privind
organizarea si efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul
ministrului de stat, ministrul finantelor nr. 2.388/1995.
CAP. 3
Scoaterea din gestiune a elementelor de decor, de recuzita, a costumelor, a
papusilor/marionetelor, a instrumentelor si a stimelor
Art. 6
Scoaterea din gestiune a bunurilor din categoria celor prevazute la art. 1,
distruse sau disparute, se aproba de catre conducatorul institutiei, cu avizul
ordonatorului principal de credite.
Art. 7
Consiliul de administratie al institutiei de spectacole poate aproba
scoaterea din gestiune a unor bunuri in vederea unor schimburi de obiecte cu
alte institutii cu obiect de activitate similar.