DECIZIE Nr.
264 din 20 martie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 283 din 27 aprilie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
excepţie ridicată din oficiu de Tribunalul Mureş - Secţia civilă în Dosarul nr.
291/102/2006 (nr. vechi 3.292/2006).
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
admitere a excepţiei, considerând că textul de lege criticat este contrar
principiului egalităţii în drepturi consacrat de art. 16 alin. (1) din
Constituţie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 21 noiembrie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 291/102/2006 (nr. vechi 3.292/2006), Tribunalul
Mureş - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 95 alin.
(1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de
instanţă, din oficiu, cu prilejul soluţionării unei contestaţii privind refuzul
Casei Judeţene de Pensii Mureş de a recalcula pensia cuvenită părţii Viorel Moldovan.
In motivarea excepţiei Tribunalul
Mureş - Secţia civilă arată că este neconstituţională condiţionarea
recalculării pensiei de realizarea, după pensionare, a unui stagiu de cotizare
de minimum 12 luni. Astfel, consideră că, prin această condiţionare, persoana
care după pensionare a realizat un stagiu de cotizare inferior perioadei de 12
luni este eliminată în mod arbitrar şi abuziv de la dreptul la recalcularea
pensiei corelativ obligaţiei de plată a contribuţiei la asigurările sociale.
Această dispoziţie legală este, în primul rând, discriminatorie, contrar
principiului constituţional al egalităţii în drepturi. Totodată, dispoziţia
legală criticată încalcă şi dreptul constituţional de proprietate asupra
veniturilor dobândite licit, din moment ce persoana este obligată să plătească
lunar din aceste venituri contribuţii la asigurările sociale, dar contribuţia
este golită de efecte juridice, concretizate în modificarea corespunzătoare a
cuantumului pensiei. De asemenea, în opinia instanţei, sunt încălcate dreptul
constituţional la pensie, obligaţia statului de a lua măsuri de protecţie
socială şi caracterul de stat social al României.
In conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 sunt neconstituţionale,
deoarece încalcă principiul egalităţii în drepturi consacrat de art. 16 alin.
(1) din Constituţie, instituind un tratament juridic discriminatoriu între
persoanele care se află în situaţii identice. Consideră că celelalte prevederi
constituţionale şi reglementările internaţionale invocate de instanţă nu sunt
încălcate, având în vedere că limitele şi conţinutul dreptului de proprietate
şi dreptul la pensie sunt stabilite de lege.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10
şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificată prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 49/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobată
prin Legea nr. 338/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002, dispoziţii
potrivit cărora „Beneficiarii pensiei pentru limită de vârstă pot solicita
recalcularea pensiei după realizarea fiecărui stagiu de cotizare de minimum 12
luni".
In opinia instanţei, autor al excepţiei, dispoziţiile
legale supuse controlului de constituţionalitate contravin următoarelor prevederi
constituţionale: art. 1 alin. (3) referitor la caracterul social al statului,
art. 11 şi 20 cu raportare la art. 1 din primul Protocol adiţional la Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, art. 44
alin. (1), (2) şi'(8) şi art. 136 alin. (5) referitoare la dreptul de
proprietate, art. 15 alin. (1) privind universalitatea, art. 47 privind nivelul
de trai şi art. 56 alin. (2) şi (3), referitoare la contribuţiile financiare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că, potrivit unuia dintre principiile generale ale noului sistem public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, exercitarea acestor drepturi
şi cuantumul pensiilor şi al altor drepturi acordate trebuie să reflecte
întreaga activitate desfăşurată şi întreaga perioadă de cotizare, inclusiv
perioadele necontributive asimilate stagiului de cotizare.
Pe baza acestui principiu, pentru fiecare an din stagiul
de cotizare se stabileşte un punctaj, iar pentru
întreaga perioadă a stagiului de cotizare se determină punctajul mediu care
constituie baza de calcul la stabilirea cuantumului pensiei.
Persoana care după pensionare mai desfăşoară o
activitate aducătoare de venituri este obligată prin lege să plătească
contribuţia la asigurările sociale, datorată în raport cu nivelul veniturilor
realizate. Valorificarea acestui stagiu suplimentar de cotizare se poate face
prin recalcularea pensiei. Punctajul anual pentru acest stagiu suplimentar de
cotizare se poate calcula chiar dacă nu reprezintă un an întreg. Adăugându-se
acest punctaj la cele luate în calcul iniţial, se modifică punctajul mediu şi
în mod corespunzător creşte cuantumul pensiei.
Condiţionarea dreptului la recalculare de realizarea
unui stagiu suplimentar de cotizare de minimum 12 luni este contrară
principiului egalităţii în drepturi a cetăţenilor şi instituie o discriminare
între cetăţenii care se află, în realitate, în situaţii identice. Mărimea
stagiului suplimentar de cotizare nu este un criteriu obiectiv şi nici
rezonabil pentru a considera că cetăţenii se află în situaţii diferite, care ar
justifica tratamentul juridic diferenţiat.
Potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, condiţiile
şi criteriile de acordare a pensiei, modul de calcul al cuantumului acesteia,
inclusiv recalcularea se stabilesc prin lege. Legiuitorul nu este, însă, în
drept ca prin aceste reglementări să stabilească un tratament juridic
diferenţiat pentru situaţii egale.
In ceea ce priveşte dispoziţiile constituţionale şi din
primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, referitoare la ocrotirea proprietăţii private,
Curtea apreciază că acestea nu sunt încălcate, având în vedere că, aşa cum a
statuat în numeroase rânduri în jurisprudenţa sa, contribuţia la asigurările
sociale nu constituie un depozit, ci este datorată pe baza principiilor
subsidiarităţii şi solidarităţii sociale.
De asemenea, Curtea consideră că modul de calcul şi de stabilire a pensiei nu aduce atingere dreptului fundamental la
pensie.
In sfârşit, Curtea apreciază că celelalte prevederi
constituţionale invocate de instanţă nu au incidenţă în cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicată din
oficiu de Tribunalul Mureş - Secţia civilă în Dosarul nr. 291/102/2006 (nr.
vechi 3.292/2006) şi constată că dispoziţiile art. 95 alin. (1) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale
sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 martie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea