DECIZIE Nr. 264 din 19 decembrie 2000
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) si
(3) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al
acesteia
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 198 din 19 aprilie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (1) si (3) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, exceptie ridicata din
oficiu in Dosarul nr. 1.078/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a
civila.
La apelul nominal raspunde Filimon Neculai, prin avocat Dan Laurentiu
Stoicescu, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Reprezentantul partii Filimon Neculai sustine ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata de instanta de judecata este neintemeiata,
aratand ca asupra dispozitiilor legale criticate Curtea Constitutionala s-a mai
pronuntat, in sensul ca acestea sunt constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca stabilirea unor masuri reparatorii de care
urmeaza sa beneficieze fostii proprietari tine de optiunea politica a
legiuitorului, iar instantele de judecata, in realizarea actului de justitie,
verifica daca in fiecare speta sunt indeplinite conditiile pentru restituirea
imobilelor.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 mai 2000 Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a
civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (1) si (3) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, exceptie ridicata din
oficiu de instanta de judecata in Dosarul nr. 1.078/2000 al acelei instante,
privind judecarea apelului declarat de intervenientul Mircea Popescu si de
paratul Consiliul General al Municipiului Bucuresti impotriva Sentintei civile
nr. 1.680/1999, pronuntata de Tribunalul Bucuresti. Obiectul litigiului judecat
de instanta de fond il constituie actiunea pentru restituirea unui imobil
trecut in proprietatea statului prin nationalizare, potrivit Decretului nr.
92/1950.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate instanta de judecata arata
ca prin dispozitiile art. 6 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 a fost definita
notiunea de "titlu valabil", de a carui existenta este legata
pastrarea de catre stat a bunurilor dobandite, numai daca "intrarea in
proprietatea statului a bunului a avut loc cu respectarea Constitutiei, a
tratatelor internationale la care Romania era parte si a legilor in vigoare la
data preluarii lor de catre stat", iar prin alin. (3) al art. 6 s-a
prevazut "dreptul instantelor judecatoresti de a stabili valabilitatea
titlului statului asupra bunurilor dobandite in intervalul de timp 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989 [...]". In conceptia instantei de judecata aceste
dispozitii ale art. 6 alin. (1) si (3) din Legea nr. 213/1998 incalca
prevederile art. 125 alin. (3) si ale art. 144 din Constitutie, care privesc
stabilirea competentei instantelor judecatoresti si atributiile Curtii
Constitutionale, precum si prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, care
consacra principiul neretroactivitatii legii, acest din urma text fiind invocat
in raport si cu art. 20 alin. (2) din Constitutie, referitor la tratatele
internationale privind drepturile omului. In esenta, autorul exceptiei
considera ca, potrivit textelor de lege criticate, instantele de judecata
"infaptuiesc controlul constitutionalitatii legilor de nationalizare
adoptate in intervalul de timp 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989", ceea
ce, conform opiniei sale, contravine "articolului 144 din Constitutie,
care atribuie numai Curtii Constitutionale dreptul de a controla
constitutionalitatea legilor". Se arata, in continuare, ca sub regimul
constitutiilor adoptate "in intervalul de timp 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989 nu erau instituite organisme care sa efectueze controlul
constitutionalitatii legilor, o astfel de competenta neavand-o nici instantele
judecatoresti". De asemenea, se mai arata ca in legile de nationalizare nu
era prevazuta nici posibilitatea atacarii lor in instanta. In consecinta,
apreciaza autorul exceptiei, "o lege care ar investi in prezent instanta
cu competenta de a controla constitutionalitatea legilor adoptate inainte de
intrarea in vigoare a actualei Constitutii ar retroactiva, fapt care aduce
atingere principiului neretroactivitatii legilor nepenale, inscris in art. 15
alin. (2) din Constitutia Romaniei". Continuandu-se acest rationament, se
apreciaza de catre autorul exceptiei ca "o lege actuala care atribuie
instantei judecatoresti dreptul de a controla conformitatea legilor de
nationalizare adoptate in trecut cu dispozitiile constitutionale de la acea
data, drept pe care instantele nu-l aveau la vremea respectiva,
retroactiveaza". Pe de alta parte, instanta considera ca "o lege care
stabileste in competenta instantelor judecatoresti dreptul acestora de a
examina situatii juridice nascute si incheiate inainte de adoptarea ei contravine
dispozitiilor art. 125 alin. (3), raportate la art. 15 alin. (2) din
Constitutia Romaniei [...]". Instanta mai considera, de asemenea, ca
"prin prevederile art. 6 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 s-a dat efect
retroactiv dispozitiilor art. 20 alin. (2) din Constitutie", incalcandu-se
astfel dispozitiile constitutionale ale art. 20 alin. (2), raportat la art. 15
alin. (2), intrucat, conform textului de lege criticat pentru
neconstitutionalitate, in procesul de examinare a titlului de dobandire a
bunului de catre stat, in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, instanta
trebuie sa verifice conformitatea legii respective cu constitutiile din acea
perioada si, in acelasi timp, si cu tratatele internationale la care Romania
era parte, desi constitutiile in vigoare in intervalul respectiv nu contineau
nici un fel de referire in aceasta privinta.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata si opteaza pentru respingerea acesteia.
In sustinerea acestui punct de vedere se arata ca "in mod direct, art. 6
alin. (1) din Legea nr. 213/1998 prevede doar obligatia instantei de a verifica
valabilitatea nasterii sau transferului dreptului de proprietate al statului
asupra bunurilor nationalizate, expropriate, confiscate etc., in raport cu
legea, Constitutia si tratatele". De asemenea, se arata ca "In mod
indirect insa, dat fiind principiul suprematiei Constitutiei, instantele au a
verifica si daca legile contraveneau constitutiilor anterioare, pentru a
stabili daca reglementarile ordinare puteau produce ori nu efecte". Se
considera de catre Guvern ca, desi solutia este discutabila, intrucat in
practica instantelor unele dintre acestea pot stabili, de exemplu, ca Decretul
nr. 92/1950 contravine Constitutiei din 1948, iar altele, dimpotriva, pot sa-i
constate constitutionalitatea, nu se poate totusi aprecia ca "atribuirea
unei asemenea competente instantelor judecatoresti constituie o incalcare a
art. 15 alin. (2) din Constitutie. Dimpotriva, o asemenea competenta este o
expresie a principiului tempus regit actum - verificarea unui raport juridic in
raport cu legislatia in vigoare la momentul nasterii, modificarii sau stingerii
sale". De asemenea, se apreciaza in punctul de vedere al Guvernului,
"nici atribuirea unei noi competente instantelor judecatoresti nu poate
constitui o incalcare a neretroactivitatii legii, chiar daca vizeaza
verificarea unor situatii juridice care si-au produs efectele sub imperiul unei
legi care nu mai este in vigoare, deoarece chiar legea actuala leaga anumite
efecte juridice - dreptul de retrocedare, de despagubire - de acele situatii
juridice trecute". In sfarsit, se mai arata ca asupra constitutionalitatii
art. 6 din Legea nr. 213/1998 Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia
nr. 136/1998.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
6 alin. (1) si (3) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si
regimul juridic al acesteia, care au urmatorul cuprins: "(1) Fac parte din
domeniul public sau privat al statului sau al unitatilor
administrativ-teritoriale si bunurile dobandite de stat in perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, daca au intrat in proprietatea statului in temeiul
unui titlu valabil, cu respectarea Constitutiei, a tratatelor internationale la
care Romania era parte si a legilor in vigoare la data preluarii lor de catre stat.
[...]
(3) Instantele judecatoresti sunt competente sa stabileasca valabilitatea
titlului."
Textul de lege criticat este considerat neconstitutional de autorul
exceptiei, in raport cu dispozitiile constitutionale ale art. 15 alin. (2), ale
art. 20 alin. (2) si ale art. 125 alin. (3), care au urmatorul cuprins:
Art. 15 alin. (2)
"Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile.";
Art. 20 alin. (2)
"Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.";
Art. 125 alin. (3)
"Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege."
De asemenea, textul de lege criticat este considerat neconstitutional si
pentru ca ar incalca prevederile art. 144 din Constitutie, referitor la
atributiile Curtii Constitutionale, prevederi care, astfel cum motiveaza
instanta judecatoreasca prin incheiere, "atribuie numai Curtii
Constitutionale dreptul de a controla constitutionalitatea legilor".
Curtea, examinand dispozitiile art. 6 alin. (1) si (3) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, constata
ca acestea nu incalca nici unul dintre textele Constitutiei invocate in
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate.
In realitate, prin dispozitiile alin. (1) al art. 6 din Legea nr. 213/1998
se stabileste ca fac parte din domeniul public sau privat al statului sau al
unitatilor administrativ-teritoriale, pe langa alte bunuri, si acelea care au
fost dobandite de stat in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, in
temeiul unui titlu valabil. Curtea observa ca reprezinta o optiune a
legiuitorului modul in care sunt determinate conditiile de indeplinirea carora
depinde apartenenta bunurilor la domeniul public sau privat al statului, precum
si modul in care sunt stabilite criteriile de apreciere a valabilitatii
titlurilor prin care bunurile au fost dobandite, pe baza raportarii acestora la
cadrul constitutional si legal in vigoare la data preluarii bunurilor de catre
stat. Textul art. 6 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publica si regimul juridic al acesteia are asadar caracterul unei conditionari
legale a apartenentei bunurilor preluate de stat in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989 la domeniul public sau la domeniul privat al statului. Este
constitutional ca Parlamentul sa fi optat pentru solutia cuprinsa in textul
criticat pentru neconstitutionalitate si sa considere, in mod indirect, ca
bunurile care nu au intrat "in temeiul unui titlu valabil" in
proprietatea statului sa nu fie incluse in domeniul public sau privat al
statului si astfel sa poata fi revendicate de catre cei de la care au fost preluate
in mod abuziv, asa cum prevede alin. (2) al art. 6.
Curtea retine, in consecinta, ca prevederile art. 6 alin. (1) si (3) din
Legea nr. 213/1998 nu contravin dispozitiilor art. 15 alin. (2) din
Constitutie, care consacra principiul neretroactivitatii legilor. Prevederile
Legii nr. 213/1998 se aplica de catre instante dupa intrarea in vigoare a
acesteia si nu produc efecte pentru perioada anterioara. Faptul ca in alin. (1)
al art. 6 din Legea nr. 213/1998 este indicata, pentru aprecierea valabilitatii
titlului pe baza caruia bunurile au fost dobandite de stat in trecut,
"respectarea tratatelor internationale la care Romania era parte si a
legilor in vigoare la data preluarii lor de catre stat [...]", nu are
semnificatia retroactivarii dispozitiilor Legii nr. 213/1998 si ale
Constitutiei in vigoare, inclusiv ale art. 20 privind tratatele internationale
referitoare la drepturile omului. Dispozitiile art. 6 alin. (1) din Legea nr.
213/1998 nu fac decat sa fixeze reperele, pe baza carora instantele de astazi,
care aplica Legea nr. 213/1998, trebuie sa stabileasca valabilitatea titlului
prin care bunurile au fost trecute in proprietatea statului. De altfel conditia
constituirii titlului cu respectarea Constitutiei, a tratatelor internationale
la care Romania era parte si a legilor in vigoare la data preluarii bunurilor
de catre stat, stabilita prin art. 6 alin. (1) din Legea nr. 213/1998, nu
inseamna altceva decat raportarea titlului respectiv la ordinea juridica
existenta in momentul constituirii lui, iar nu la cerintele de astazi. Or, este
notoriu faptul ca principiul suprematiei Constitutiei si cel al legalitatii
erau, in mod formal, consacrate si in constitutiile din perioada regimului
anterior, ceea ce presupunea obligativitatea respectarii lor de catre autoritatile
statului, inclusiv in cazul preluarii unor bunuri din proprietatea
particularilor. Referirea pe care o face textul la tratatele internationale la
care Romania era parte nu are semnificatia aplicarii retroactive a
dispozitiilor art. 20 alin. (2) din Constitutia adoptata in 1991, cum sustine
instanta care a invocat exceptia, ci corespunde principiului pacta sunt
servanda, care, formal, era recunoscut si in regimul anterior, chiar daca in
fapt era nesocotit ori de cate ori acel regim considera ca este in interesul
sau sa procedeze in aceasta maniera. Aceasta nu inseamna insa ca actele
autoritatilor statului din acea perioada nu trebuie examinate si apreciate si
prin prisma tratatelor internationale la care statul era parte si pe care deci
era obligat sa le respecte, ca urmare a ratificarii acestora.
De altfel, in legatura cu aceeasi problema a examinarii valabilitatii
titlurilor prin care statul a dobandit anumite bunuri in perioada regimului
trecut, Curtea Constitutionala a statuat, prin Decizia nr. 73 din 19 iulie
1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 8
august 1995, ca masurile cuprinse in Legea pentru reglementarea situatiei
juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea
statului, "nu sunt aplicabile acelor locuinte cu privire la care statul nu
a dobandit legal dreptul de proprietate".
Curtea Constitutionala retine ca nici critica privind incalcarea
dispozitiilor art. 125 alin. (3) din Constitutie nu este intemeiata, intrucat
precizarea referitoare la competenta instantelor judecatoresti de a stabili
valabilitatea titlului prin care statul a dobandit bunuri in perioada 1945 -
1989 este prevazuta la alin. (3) al art. 6 din Legea nr. 213/1998, ceea ce este
perfect compatibil cu textul constitutional invocat, potrivit caruia competenta
instantelor judecatoresti este stabilita de lege. De altfel alin. (3) al art. 6
din Legea nr. 213/1998 se incadreaza in prevederile normelor privind competenta
generala a instantelor judecatoresti in materia litigiilor privind
proprietatea.
Curtea Constitutionala constata ca este nefondata si critica potrivit
careia prevederile art. 6 alin. (1) si (3) din Legea nr. 213/1998 incalca
dispozitiile art. 144 din Constitutie, care "atribuie numai Curtii
Constitutionale dreptul de a controla constitutionalitatea legilor". In
realitate, prin dispozitiile legale criticate nu se instituie un control de
constitutionalitate, in sensul dispozitiilor art. 144 din Constitutie, cu
privire la acte adoptate anterior Constitutiei din 1991, care si-au epuizat
efectele in urma cu zeci de ani, sub alte regimuri constitutionale. Prin aceste
dispozitii legale se prevad unele criterii de care instantele judecatoresti
trebuie sa tina seama, conform principiului tempus regit actum, pentru stabilirea
valabilitatii titlurilor prin care, sub regimul existent in perioada 1945 -
1989, unele bunuri au fost trecute in proprietatea statului. Optiunea
legiuitorului de a nu recunoaste valabilitatea preluarii in proprietatea
publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale a
bunurilor care au intrat in proprietatea statului fara un titlu valabil nu are
nici o legatura cu dispozitiile care prevad atributiile Curtii Constitutionale
in regimul constitutional instituit prin adoptarea Constitutiei din 1991.
De altfel, in cadrul controlului prealabil, conform art. 144 lit. a) din
Constitutie, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor art.
6 din Legea nr. 213/1998, si anume prin Decizia nr. 136 din 21 octombrie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie
1998, stabilind cu acel prilej ca prevederile acestui text de lege sunt
constitutionale. Solutia pronuntata prin aceasta decizie isi mentine
valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi de
natura sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 23 alin. (1), (4) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1)
si (3) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic
al acesteia, ridicata din oficiu in Dosarul nr. 1.078/2000 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 decembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu