HOTARARE Nr. 1426 din 2 septembrie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea si utilizarea
fondului de stimulente de catre Autoritatea Nationala a Vamilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 840 din 14 septembrie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 15 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/2004 privind Statutul personalului
vamal, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 243/2004,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind constituirea si utilizarea fondului
de stimulente de catre Autoritatea Nationala a Vamilor, prevazute in anexa care
face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 507/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
constituirea si utilizarea fondurilor destinate stimularii personalului vamal
din sistemul institutional al autoritatii vamale, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 322 din 28 august 1998.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul delegat pentru
coordonarea autoritatilor de control,
Ionel Blanculescu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind constituirea si utilizarea fondului de stimulente de catre Autoritatea
Nationala a Vamilor
CAP. 1
Sursele de constituire a fondului de stimulente
1. Fondul de stimulente se constituie, potrivit art. 15 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/2004 privind Statutul personalului
vamal, din urmatoarele surse:
a) prin aplicarea unui coeficient de 35% la sumele incasate pentru bugetul
de stat, ca urmare a controlului vamal, reprezentand dobanzi, penalitati de intarziere
si amenzi;
b) prin aplicarea unui coeficient de 15% la sumele confiscate;
c) prin aplicarea unui coeficient de 8% la sumele provenite din
valorificarea bunurilor rezultate din confiscari, dupa deducerea cheltuielilor
efectuate cu valorificarea;
d) prin aplicarea unui coeficient de 5% din sumele incasate prin executare
silita, cu exceptia dobanzilor, penalitatilor si a amenzilor prevazute la lit.
a).
2. Prin sume confiscate, potrivit prevederilor pct. 1 lit. b), se intelege
sumele in lei si in valuta pentru care s-a dispus aceasta masura de organele
vamale. Sumele in valuta confiscate se evalueaza in lei, la cursul de schimb
practicat de Banca Nationala a Romaniei in ziua in care acestea au devenit
proprietatea privata a statului, in conditiile legii.
3. Prin bunuri rezultate din confiscari, in sensul pct. 1 lit. c), se
intelege obiectele si marfurile confiscate, devenite proprietate privata a
statului, in conditiile legii, inclusiv bunurile retinute care nu au indeplinit
conditiile de vamuire si care au fost valorificate, precum si cele abandonate
in timpul controlului. In aceasta categorie se includ si sumele reprezentand
contravaloarea bunurilor confiscate pentru savarsirea unor contraventii la
regimul vamal si care nu mai pot fi identificate. Fac parte din aceeasi
categorie si metalele pretioase si semipretioase, pietrele pretioase si
semipretioase, precum si obiectele confectionate din acestea.
4. Bunurile confiscate reprezentand arme, munitii, echipament militar,
produse si materiale explozive, stupefiante, obiecte de patrimoniu, precum si
alte bunuri similare se predau si se valorifica in conditiile legii. Sumele
obtinute din valorificarea acestor bunuri nu se constituie in fond de
stimulente. Personalul vamal care are o contributie directa la confiscarea
acestor bunuri va fi stimulat din fondul de rezerva constituit la dispozitia
secretarului de stat, potrivit prezentelor norme metodologice.
CAP. 2
Modul de constituire si de evidentiere a fondului de stimulente
5. Fondul de stimulente se constituie si se evidentiaza astfel:
a) la nivelul birourilor vamale, din sumele provenite din activitatea
proprie;
b) la nivelul directiilor regionale vamale, din sumele provenite din
activitatea proprie si din virarea unei cote de 10% din fondul constituit la
nivelul birourilor vamale din raza lor de activitate;
c) la nivelul Autoritatii Nationale a Vamilor, din sumele provenite din
activitatea proprie si din virarea unei cote de 30% din fondul constituit la
birourile vamale si, respectiv, din cel constituit la directiile regionale
vamale din sumele provenite din activitatea proprie;
d) la nivelul Autoritatii Nationale de Control, in conditiile art. 16 alin.
(10) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor
masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor
structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor
organe de specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii
publice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 194/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare, in cota stabilita prin ordin al ministrului delegat
pentru coordonarea autoritatilor de control.
6. Din fondul constituit in conditiile pct. 5 lit. c) se asigura stimularea
personalului din cadrul aparatului central al Autoritatii Nationale a Vamilor
si se stabileste fondul de rezerva la dispozitia secretarului de stat,
reprezentand 10% din fondul astfel constituit.
CAP. 3
Modul de utilizare a fondului de stimulente
7. Utilizarea sumelor constituite potrivit pct. 5 lit. a), b) si c) pentru
stimularea personalului din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor se face pe
baza urmatoarelor criterii de repartizare:
a) contributia directa si efectiva, cu respectarea normelor legale si a
indatoririlor specifice, la identificarea surselor suplimentare de venituri la
bugetul de stat si la declansarea masurilor prevazute de lege pentru atragerea
acestora, inclusiv a dobanzilor, penalitatilor de intarziere a amenzilor;
b) asumarea responsabilitatii, pe baza respectarii si aplicarii legii si a
normelor interne de lucru, in identificarea, constatarea si sesizarea organelor
de urmarire penala atunci cand ia cunostinta de savarsirea unor infractiuni
sau, dupa caz, in sanctionarea faptelor ce constituie contraventii, stabilite
prin Regulamentul de aplicare a Codului vamal al Romaniei;
c) executarea cu competenta si profesionalism a atributiilor de control
vamal si supraveghere vamala, concretizata in frecventa, natura, dificultatea
si valoarea descoperirilor, in scopul diminuarii si eliminarii incalcarilor
legislatiei vamale;
d) aportul personal determinant la buna organizare si functionare a
compartimentului din care face parte beneficiarul stimulentelor si la
indeplinirea obiectivelor activitatii proprii;
e) urmarirea indeplinirii masurilor de valorificare a bunurilor rezultate
din confiscari, inclusiv a celor de executare silita, de catre organele
abilitate potrivit prevederilor legale si de evidentiere a sumelor astfel
obtinute, in scopul constituirii fondului de stimulente al Autoritatii
Nationale a Vamilor;
f) respectarea regulamentelor, a ordinelor si a instructiunilor, inclusiv a
normelor de comportare in unitate si asigurarea unui mediu profesional dinamic
si stimulativ;
g) indeplinirea corespunzatoare a indatoririlor specifice functiei de
conducere, manifestarea civilizata, demna, cooperanta in raporturile cu
personalul din subordine si utilizarea de criterii obiective de apreciere
profesionala;
h) executarea corecta, corespunzatoare calitativ si in termenele stabilite
a atributiilor de serviciu, eliminarea intarzierilor sau tergiversarilor,
adoptarea unei atitudini ferme, neechivoce in relatiile de serviciu, semnalarea
incidentelor aparute si formularea de propuneri concrete de rezolvare a
acestora;
i) identificarea deficientelor de reglementare in domeniul propriu de
activitate si prezentarea de propuneri adecvate de imbunatatire a cadrului
normativ existent.
CAP. 4
Repartizarea si acordarea stimulentelor
8. Cuantumul lunar al stimulentelor poate fi de cel mult trei salarii de
baza lunare brute pentru personalul care indeplineste, corespunzator
atributiilor si raspunderilor stabilite prin fisa postului, criteriile
prevazute la pct. 7, indiferent de compartimentul in care este incadrat. In mod
exceptional, in cazuri temeinic justificate, secretarul de stat al Autoritatii
Nationale a Vamilor poate aproba stimulente peste acest nivel, pentru
personalul cu prestatii profesionale deosebite si rezultate meritorii in
activitatea desfasurata.
9. Ministrul delegat pentru coordonarea autoritatilor de control acorda
stimulente din fondul constituit in conditiile pct. 5 lit. d) pentru personalul
din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor care se evidentiaza prin realizari
remarcabile in activitatea profesionala, inclusiv prin descoperirea unor fapte
antisociale grave si luarea masurilor prevazute de lege.
10. Sunt competenti sa aprobe stimulente potrivit prevederilor prezentelor
norme metodologice:
a) secretarul de stat al Autoritatii Nationale a Vamilor pentru:
- directorii, directorii adjuncti si sefii serviciilor independente din
aparatul central al Autoritatii Nationale a Vamilor, la propunerea subsecretarului
de stat al Autoritatii Nationale a Vamilor;
- personalul de conducere si de executie din aparatul central al
Autoritatii Nationale a Vamilor, la propunerea sefilor directiilor de
specialitate sau ai serviciilor independente;
- directorii executivi si directorii executivi adjuncti din cadrul
directiilor regionale vamale, la propunerea subsecretarului de stat al
Autoritatii Nationale a Vamilor;
- sefii birourilor vamale si adjunctii acestora, la propunerea directorilor
executivi ai directiilor regionale vamale;
b) directorii executivi ai directiilor regionale vamale pentru:
- personalul din aparatul propriu, cu exceptia directorilor executivi
adjuncti, la propunerea sefilor de compartimente din directiile regionale
vamale;
- personalul din cadrul birourilor vamale subordonate, la propunerea
sefilor acestora, cu exceptia sefilor birourilor vamale si a adjunctilor
acestora.
CAP. 5
Dispozitii finale
11. Secretarul de stat al Autoritatii Nationale a Vamilor poate dispune, in
cazuri temeinic justificate, redistribuirea unor fonduri de stimulente intre
structurile Autoritatii Nationale a Vamilor care au contribuit la realizarea
acestora, in aplicarea prevederilor cap. III din prezentele norme metodologice.
12. Plata stimulentelor aprobate se face, de regula, o data pe luna, in
cursul lunii curente pentru luna expirata sau in lunile urmatoare.
13. Sumele reprezentand fondul de stimulente, ramase neutilizate la
sfarsitul lunii, respectiv al anului, se reporteaza lunar si anual, urmand a fi
utilizate cu aceeasi destinatie.
14. Evidentierea in contabilitate a operatiunilor de constituire si
utilizare a fondurilor de stimulente se efectueaza potrivit Instructiunilor
privind aplicarea planului de conturi pentru institutiile publice.
15. Stimulentele nu fac parte din salariul de baza, nu se suporta din
fondul de salarii, iar asupra acestora nu se calculeaza, potrivit legii,
contributia de asigurari sociale de stat si contributia pentru ajutorul de
somaj si nici contributii sociale ale angajatorului. Stimulentele acordate
personalului se impoziteaza in conditiile legii.
16. Sumele incluse in fondul de stimulente cu incalcarea prevederilor
legale privind constituirea acestora vor fi deduse din fondul existent sau
constituit in perioada urmatoare si vor fi virate conform destinatiilor legale.
17. In cazurile in care, ulterior constituirii si utilizarii fondului de
stimulente, instantele judecatoresti au pronuntat hotarari definitive si
irevocabile de anulare a proceselor-verbale de sanctionare contraventionala sau
a masurilor de confiscare ori a dobanzilor sau penalitatilor de intarziere,
sumele astfel constituite se deduc din fondul de stimulente, urmand destinatia
stabilita de lege.
18. Sumele existente in soldurile fondurilor de stimulare constituite pana
la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice se includ in noul
fond de stimulente si se utilizeaza potrivit prevederilor prezentelor norme.
19. Personalul insarcinat cu exercitarea controlului financiar preventiv
din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor si din unitatile sale subordonate
are obligatia sa verifice corecta constituire si utilizare a fondului de
stimulente si sa nu permita constituirea si, dupa caz, plata sumelor incasate
cu incalcarea prevederilor prezentelor norme metodologice.