DECIZIE Nr. 411 din 14 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin.
(1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor
normative de cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si
institutiile publice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 736 din 12 august 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001
privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile
administratiei publice si institutiile publice, exceptie ridicata de Niculina
Ilade in Dosarul nr. 145/CF/2005 al Tribunalului Neamt - Sectia comerciala si
contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Arata ca principiul autonomiei locale
nu confera autoritatilor administratiei publice locale dreptul sau atributul de
a folosi bugetul local in alte scopuri decat cele prevazute de lege si nici nu
poate fi invocat pentru a justifica depasirea plafonului legal de cheltuieli
stabilit in mod expres pentru anumite domenii sau activitati ce intra in
competenta autoritatilor administratiei publice locale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 martie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 145/CF/2005,
Tribunalul Neamt - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
"art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor
normative de cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si
institutiile publice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 242/2002, astfel
cum a fost modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 68/2002 si Ordonanta
Guvernului nr. 25/2003". Exceptia a fost ridicata de Niculina Ilade intr-o
cauza avand ca obiect examinarea incheierii de sesizare a Camerei de Conturi
Judetene Neamt - Directia de control financiar ulterior, prin care se solicita
stabilirea raspunderii juridice a autorului exceptiei in urma efectuarii
controlului de executie bugetara si al bilantului contabil pe anul 2003 al
Consiliului Local al Comunei Grumazesti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca dispozitiile
art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare, contravin principiului constitutional al autonomiei locale,
consacrat de art. 119 si art. 120 alin. (1) din Constitutie, in forma
anterioara revizuirii.
In acest sens se precizeaza ca masura reducerii cheltuielilor anuale pentru
convorbiri telefonice, prevazuta de textul de lege criticat, "este
incompatibila cu principiul constitutional al autonomiei locale", avand
efectul unei plafonari a nivelului cheltuielilor lunare, in conditiile in care
consiliul local, ca autoritate a administratiei publice locale, are atat
competenta aprobarii bugetului local, precum si "obligatia de a gestiona
resursele proprii, in acord cu atributiile ce ii revin potrivit dispozitiilor
Legii administratiei publice locale, acestea fiind proportionale cu
competentele si responsabilitatile prevazute de lege".
Prin autonomia locala, in sensul art. 3 din Legea nr. 215/2001, modificata,
autorul exceptiei intelege "dreptul si capacitatea efectiva a
autoritatilor administratiei publice locale de a solutiona si de a gestiona, in
numele si in interesul colectivitatii locale pe care o reprezinta, treburile
publice, in conditiile legii". Asadar, autonomia locala este "numai
administrativa si financiara, fiind exercitata pe baza si in limitele prevazute
de lege, aceste competente fiind depline si exclusive".
Tribunalul Neamt - Sectia comerciala si contencios administrativ apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile
de lege criticate nu incalca principiul constitutional al autonomiei locale.
Avand in vedere intelesul autonomiei locale, asa cum acesta rezulta din
prevederile art. 3 alin. (1) si ale art. 4 alin. (2) din Legea administratiei
publice locale nr. 215/2001, modificata, se arata ca reducerea cheltuielilor
anuale pentru convorbiri telefonice, in procentul stabilit de textele de lege
criticate, constituie o masura care corespunde cadrului politicii economice
nationale, "nefiind incompatibila cu principiul constitutional al
autonomiei locale, cu atat mai mult cu cat autoritatile administratiei publice
locale au obligatia de a gestiona resursele proprii potrivit atributiilor ce le
revin, in conditiile legii, acestea trebuind sa fie proportionale cu
competentele si responsabilitatile prevazute de lege".
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila.
In acest sens se precizeaza ca Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 a fost
modificata prin Legea nr. 154/2004, astfel ca "prevederile art. 7 alin.
(2) includ la exceptarea aplicarii prevederilor art. 7 alin. (1) si consiliile
locale si judetene". Ca atare, exceptia de neconstitutionalitate a ramas
fara obiect, nefiind incalcate nici dispozitiile art. 120 alin. (1) din
Constitutie, referitoare la principiile descentralizarii, autonomiei locale si
deconcentrarii serviciilor publice.
Avocatul Poporului a transmis punctul sau de vedere prin care apreciaza ca
dispozitiile art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 sunt constitutionale.
Astfel, se arata ca dispozitiile de lege criticate nu contravin sub nici un
aspect prevederilor art. 120 si ale art. 121 alin. (1) din Constitutie,
deoarece "principiul autonomiei locale se realizeaza prin activitatea
consiliilor locale alese si a primarilor alesi, in conditiile legii, potrivit
atributiilor si competentelor stabilite prin Legea administratiei publice
locale nr. 215/2001, modificata si completata, si nu exclude obligatia
autoritatilor administratiei publice locale de a respecta legile cu caracter
general, aplicabile pe intreg teritoriul tarii". In sprijinul acestor
argumente este invocata si jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie,
respectiv Decizia nr. 102/2003.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, potrivit
incheierii de sesizare a instantei de judecata, dispozitiile art. 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de
cheltuieli pentru autoritatile administratiei publice si institutiile publice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 542 din 1 septembrie
2001, "aprobata cu modificari prin Legea nr. 247/2002, modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 68/2002 si Ordonanta Guvernului nr.
25/2003". Din motivarea autorului exceptiei de neconstitutionalitate
reiese insa faptul ca acesta are in vedere doar prevederile alin. (1) si (2)
ale art. 7 din ordonanta, nu si pe cele ale alin. (1^1) ale aceluiasi articol,
care au fost introduse prin art. I pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 85/2003
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 80/2001, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 621 din 30 august 2003,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 154/2004, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 451 din 20 mai 2004.
In consecinta, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie in
realitate dispozitiile alin. (1) al art. 7 din Ordonanta Guvernului nr.
80/2001, modificate prin art. I pct. 4 din Legea nr. 188/2003 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 130/2002 pentru modificarea alin. (6) si
(7) ale art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 329 din 15 mai 2003, precum si dispozitiile
alin. (2) al art. 7 din ordonanta, completate prin pct. 3 al articolului unic
din Legea nr. 154/2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 85/2003
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 80/2001.
Dispozitiile de lege criticate au urmatorul continut:
- Art. 7 alin. (1) si (2): "(1) Cheltuielile anuale pentru convorbiri
telefonice se reduc cu 10% pentru toate autoritatile administratiei publice si
institutiile publice, comparativ cu media anuala a acestor cheltuieli efectiv
realizate in anul 2001.
Cheltuielile privind convorbirile telefonice vor putea fi majorate in
raport cu evolutia indicelui inflatiei.
(...)
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica autoritatilor administratiei publice
si institutiilor publice prevazute la art. 1 alin. (3) si (4), Ministerului
Afacerilor Externe si misiunilor diplomatice ale Romaniei, Ministerului
Administratiei si Internelor, Agentiei Nationale de Presa ROMPRES, Centrului
National pentru Programul de Formare Profesionala <<Leonardo da
Vinci>>, Agentiei Nationale "Socrates", precum si consiliilor
locale si judetene."
In motivarea exceptiei ridicate autorul acesteia invoca incalcarea art. 119
si a art. 120 alin. (1) din Constitutie, in forma sa nerevizuita. In urma
revizuirii si republicarii Legii fundamentale art. 119 a fost modificat si
completat, dispozitiile acestuia regasindu-se in art. 120 alin. (1) din
Constitutie, iar art. 120 alin. (1) a fost preluat fara modificari de art. 121
alin. (1) din aceasta si au urmatorul cuprins:
- Art. 120 alin. (1): "Administratia publica din unitatile
administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiile descentralizarii,
autonomiei locale si deconcentrarii serviciilor publice.";
- Art. 121 alin. (1): "Autoritatile administratiei publice, prin care
se realizeaza autonomia locala in comune si orase, sunt consiliile locale alese
si primarii alesi, in conditiile legii."
Examinand critica de neconstitutionalitate formulata, Curtea retine ca
autorul exceptiei considera ca masura reducerii cu 10% a cheltuielilor anuale
pentru convorbiri telefonice, pentru toate autoritatile administratiei publice
si institutiile publice, comparativ cu media anuala a acestor cheltuieli
efectiv realizate in anul 2001, asa cum aceasta este prevazuta de alin. (1) al
art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001, contravine principiilor
constitutionale ale descentralizarii, autonomiei locale si deconcentrarii
serviciilor publice, consacrate de art. 120 alin. (1) si de art. 121 alin. (1).
Se arata ca atributia aprobarii bugetului local apartine in exclusivitate
consiliului local, autoritate a administratiei publice locale prin care se
realizeaza autonomia locala si care are "capacitatea efectiva de a
solutiona si de a gestiona, in numele si interesul colectivitatii locale,
treburile publice, in conditiile legii".
Totodata insa Curtea Constitutionala constata ca dispozitiile alin. (2) al
art. 7 din ordonanta criticata stabilesc in mod expres si limitativ o serie de
autoritati ale administratiei publice si institutii publice asupra carora
prevederile alin. (1) al aceluiasi articol nu se aplica. Or, dispozitiile alin.
(2) al art. 7 au fost completate prin pct. 3 al articolului unic din Legea nr.
154/2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 85/2003 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 80/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 451 din 20 mai 2004, in sensul ca sunt
exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1) si consiliile locale si
judetene.
Avand in vedere ca obiectul cauzei in care s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate il constituie solutionarea unei sesizari prin care se
solicita stabilirea raspunderii juridice a autorului exceptiei in urma
efectuarii de catre Curtea de Conturi a controlului contului de executie
bugetara si al bilantului contabil pe anul 2003 al unui consiliu local, Curtea
constata ca dispozitiile legale criticate nu mai sunt in vigoare cu privire la
consiliile locale. Intrucat textele de lege criticate erau in vigoare in forma
completata prin Legea nr. 154/2004 la data ridicarii exceptiei de
neconstitutionalitate, instanta de judecata, aplicand prevederile art. 29 alin.
(6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale ar fi trebuit ca, prin incheiere motivata, sa respinga ca
inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate, fara a mai sesiza instanta de contencios
constitutional.
De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor ce
constituie obiectul prezentei exceptii de neconstitutionalitate, iar prin
Decizia nr. 342 din 28 iunie 2005, nepublicata, a retinut, pe baza unor argumente
similare si in temeiul art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, ca
exceptia este inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001
privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile
administratiei publice si institutiile publice, exceptie ridicata de Niculina
Ilade in Dosarul nr. 145/CF/2005 al Tribunalului Neamt - Sectia comerciala si
contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iulie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Claudia Margareta Nita