HOTARARE Nr. 1328 din 14 decembrie 2000
pentru aprobarea Memorandumului de intelegere dintre Guvernul Romaniei si
Comunitatea Europeana privind utilizarea Fondului National pentru ISPA, semnat
la Bucuresti la 20 octombrie 2000
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 705 din 29 decembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 5 din
Legea nr. 4/1991 privind incheierea si ratificarea tratatelor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Memorandumul de intelegere dintre Guvernul Romaniei si
Comunitatea Europeana privind utilizarea Fondului National pentru ISPA, semnat
la Bucuresti la 20 octombrie 2000, prevazut in anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
Primul-ministru numeste prin decizie Coordonatorul national ISPA (CNI) si
Responsabilul national cu autorizarea finantarii ISPA (RNA).
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Eugen Dijmarescu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
MEMORANDUM DE INTELEGERE
privind utilizarea Fondului National pentru ISPA
Intrucat strategia intarita de preaderare este menita sa permita tuturor
tarilor candidate din Europa Centrala si de Est ca in cele din urma sa devina
membre ale Comunitatii Europene astfel incat acestea sa se alinieze pe cat
posibil acquisului comunitar inainte de aderare,
intrucat Parteneriatul de Aderare este un punct-cheie al strategiei
intarite de preaderare care va mobiliza intr-un singur cadru toate formele de
asistenta acordata tarilor candidate,
intrucat un memorandum de intelegere privind infiintarea Fondului National
a fost incheiat intre Comisie si fiecare stat candidat din Europa Centrala si
de Est pentru programul PHARE,
intrucat strategia de preaderare prevede infiintarea unui instrument pentru
politici structurale de preaderare (ISPA), care sa fie orientat in vederea
alinierii tarilor candidate la standardele de infrastructura ale Comunitatii,
precum si pentru acordarea unei contributii financiare masurilor din domeniul
mediului si al infrastructurii de transport,
intrucat Reglementarea Consiliului nr. 1.267/99 privind infiintarea unui
instrument pentru politici structurale de preaderare*1) prevede ca in fiecare
tara beneficiara urmeaza sa se desemneze o unitate centrala, Fondul National,
prin care vor intra fondurile comunitare acordate prin ISPA,
intrucat Memorandumul de finantare ISPA prevede ca atributiile
Responsabilului national cu autorizarea (RNA) sunt descrise in memorandumul de
intelegere incheiat intre Comisie si tarile beneficiare,
intrucat este necesar sa se extinda punerea in aplicare a mecanismului
Fondului National pentru a acoperi ISPA o data cu luarea in considerare a
procedurilor de implementare a acestui instrument,
in consecinta, Comunitatea Europeana, reprezentata de Comisia Europeana,
denumita in continuare Comisia, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, actionand
in numele Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte, au
convenit dupa cum urmeaza:
------------
*1) OJ nr. L 161 din 26 iunie 1999, pag. 73.
Art. 1
Definitii
Sistemul de implementare descentralizat (SID) - sistemul de implementare
prin care o parte a managementului si responsabilitatilor a fost transferata
tarii beneficiare, in timp ce Comisiei ii revine responsabilitatea finala
conform tratatelor Comunitatii Europene.
Agentia de implementare (AI) - un organism de implementare din cadrul
administratiei publice, responsabil cu tinerea licitatiilor, contractarea,
efectuarea platilor si implementarea tehnica a masurilor beneficiare de
asistenta acordata prin ISPA. Aceasta autoritate corespunde "institutiei
responsabile cu implementarea", asa cum este definita in sectiunea II a
anexei nr. III.2 la Memorandumul de finantare ISPA.
Beneficiarul final - un organism, o organizatie sau o autoritate publica
beneficiara a proiectului. Agentia de implementare poate delega responsabilitatile
sale privind achizitiile sau alte probleme beneficiarului final, in baza
conditiilor prevazute in sectiunea II a anexei nr. III.2 la Memorandumul de
finantare ISPA.
Coordonatorul national ISPA (CNI) - un oficial din cadrul administratiei
publice centrale, responsabil cu activitatea de programare, implementare si
monitorizare a proiectelor in cadrul statului european. CNI asigura o legatura
stransa intre procesul general de aderare si folosirea asistentei financiare
comunitare, fiind, de asemenea, responsabil pentru monitorizarea proiectelor
ISPA.
Responsabilul national cu autorizarea (RNA) - un oficial din cadrul
administratiei publice centrale, care conduce FN. RNA are intreaga
responsabilitate a managementului financiar al fondurilor ISPA in tara
beneficiara.
Fondul National (FN) - entitatea de trezorerie centrala din cadrul
Ministerului Finantelor prin care sunt canalizate fondurile ISPA catre
Beneficiar.
Responsabilul sectorial cu autorizarea (RSA) - un oficial din cadrul administratiei
publice centrale, care conduce o agentie de implementare ISPA. RSA este
responsabil pentru functionarea AI si pentru managementul financiar judicios al
proiectelor ce urmeaza sa fie implementate.
Comitetul de monitorizare ISPA - principalul organism de monitorizare
pentru implementarea proiectelor ISPA, constituit din reprezentanti ai
Comisiei, ai Beneficiarului si ai institutiilor financiare internationale.
Comitetul este prezidat de CNI. De asemenea, participa reprezentanti ai agentiilor
de implementare, beneficiarii finali, precum si RNA.
Art. 2
FN si RNA
1. Obiectivul si atributiile FN, precum si ale RNA, stabilite deja pentru
PHARE, sunt aplicabile si pentru ISPA.
2. FN, ca entitate de trezorerie centrala aflata in subordinea unui
Responsabil national cu autorizarea (RNA) din cadrul Ministerului Finantelor,
va gestiona asistenta ISPA acordata Beneficiarului conform SID.
3. RNA nu poate detine in acelasi timp functia de coordonator national
ISPA. RNA isi poate delega atributiile catre maximum alti 2 oficiali, dar el va
avea raspunderea finala asupra tuturor atributiilor ce ii sunt investite
conform prezentului memorandum de intelegere.
Art. 3
Atributiile RNA
1. RNA detine intreaga responsabilitate pentru gestionarea financiara a
fondurilor ISPA. El trebuie sa asigure respectarea regulilor si procedurilor
ISPA in procesul de achizitie, raportare si gestionare financiara si
functionarea adecvata a unui sistem de raportare si informare pentru fiecare
proiect. RNA detine intreaga raspundere pentru fondurile ISPA alocate pe un
proiect pana la efectuarea de catre Comisie a ultimei plati din asistenta ISPA.
2. RNA trebuie sa mentina un sistem de raportare financiara pentru toate
fondurile ISPA. El trebuie sa raspunda in fata Comisiei pentru utilizarea
fondurilor. Pentru indeplinirea acestor atributii RNA este raspunzator pentru
urmatoarele sarcini:
(i) solicitarea si gestionarea fondurilor de la Comisie;
(ii) numirea responsabililor sectoriali cu autorizarea (RSA) in cadrul
fiecarei AI, dupa consultarea CNI;
(iii) incheierea de acorduri de finantare pe care le va semna cu fiecare
AI;
(iv) asigurarea fluxului de resurse nationale si a altor resurse de
cofinantare, astfel cum este stabilit in memorandumul de finantare pentru
masurile ce beneficiaza de asistenta ISPA;
(v) asigurarea tinerii la zi a unui sistem de raportare financiara pentru
fondurile ISPA si respectarii intru totul de catre AI;
(vi) transferarea fondurilor catre AI in conformitate cu mecanismul
stabilit in acordul de finantare;
(vii) participarea alaturi de Comisie si de CNI in Comitetul de
monitorizare ISPA;
(viii) recuperarea fondurilor neutilizate de la AI la incheierea masurilor
ISPA si a fondurilor platite necorespunzator, generatoare de
disfunctionalitati.
3. Aspectele tehnice si administrative ale masurilor de implementare ISPA,
inclusiv tinerea licitatiilor si contractarea, vor fi in intreaga
responsabilitate a AI.
4. Nereusita in indeplinirea oricarei atributii stabilite in prezentul
memorandum de intelegere va determina rambursarea fondurilor ISPA catre
Comisie.
Art. 4
Solicitarea de fonduri de la Comisie
1. O prima transa din plata avansului va fi transferata de Comisie catre FN
dupa semnarea Memorandumului de finantare ISPA de catre Beneficiar, cu conditia
ca prevederile art. 13 (conturi bancare) sa fi fost indeplinite. Prima plata nu
poate depasi 10% din bugetul total al masurii. Restul va fi platit dupa
semnarea primului contract, in mod normal pentru primele contracte de lucrari.
Ca o regula generala avansul nu poate depasi 20% din bugetul ISPA.
2. Solicitarea acordarii unor alimentari sau a platii finale, care trebuie
certificata si aprobata de RNA, este inaintata Comisiei pentru probare si
transfer. Solicitarile de plati trebuie sa cuprinda informatii referitoare la
facturile care stau la baza cererii, precum si informatii privind controlul
realizat, asa cum acestea sunt descrise in Memorandumul de finantare ISPA.
Solicitarile pentru alimentari trebuie sa fie inaintate, ca o regula generala,
de 3 ori pe an pana cel mai tarziu la 1 martie, 1 iulie si 1 noiembrie.
3. RNA are obligatia de a transmite Comisiei o cerere pentru efectuarea
platii finale in intervalul de 6 luni pana la termenul de incheiere a
activitatii, prevazut in Memorandumul de finantare ISPA.
4. Comisia isi pastreaza dreptul de a cere informatii suplimentare pentru
sustinerea transferului de fonduri.
5. Prevederile si conditiile exacte in care se fac transferurile de fonduri
de catre Comisie vor fi specificate in Memorandumul de finantare ISPA.
6. FN trebuie sa tina evidenta tuturor alimentarilor si platilor finale
primite de la Comisie in beneficiul implementarii masurilor individuale
finantate prin ISPA.
Art. 5
Transferul de fonduri catre AI
1. FN trebuie sa transfere fondurile in subconturile AI cat mai repede
posibil si complet. Totusi, inainte de numirea RSA si de semnarea Acordului de
finantare cu AI nu se va face nici un transfer de fonduri.
2. FN si RNA sunt raspunzatori in fata Comisiei pentru efectuarea
corespunzatoare si pe baza de informatii corecte a transferurilor de fonduri.
3. FN trebuie sa tina evidenta tuturor transferurilor efectuate in
beneficiul implementarii masurilor individuale finantate prin ISPA.
Art. 6
Acorduri de finantare
1. FN trebuie sa incheie acorduri de finantare cu fiecare AI responsabila
de ISPA. Aceste acorduri vor acoperi toate masurile cofinantate prin ISPA in
sectorul AI respective.
2. Acordurile de finantare vor identifica un RSA numit de RNA dupa
consultarea cu CNI si vor mentiona numarul de persoane catre care pot fi
delegate responsabilitatile RSA.
3. Acordurile de finantare trebuie sa stabileasca atributiile RSA pentru:
- managementul administrativ, tehnic si financiar judicios al proiectelor
ISPA pe sectoare;
- semnarea contractelor;
- implementarea proiectelor in baza regulilor privind achizitiile prevazute
in manualul SID;
- verificarea facturilor inainte de efectuarea platilor catre contractori;
- mentinerea unui sistem viabil de raportare tehnica si financiara;
- mentinerea unui sistem contabil separat sau a unei codificari contabile
adecvate pentru toate tranzactiile care privesc fiecare masura cofinantata prin
ISPA;
- transmiterea de informatii periodic catre FN asupra progresului financiar
si tehnic necesar pentru acesta, in vederea transmiterii cererilor de plata
catre Comisie in conformitate cu cerintele Memorandumului de finantare ISPA;
- declararea catre FN ca informatiile de mai sus sunt exacte si ca pot fi
confirmate prin documentatia originala aflata la AI;
- pastrarea documentatiei mai sus amintite pentru o perioada de 5 ani de la
efectuarea ultimei plati in cadrul unui proiect.
4. Acordurile de finantare trebuie sa contina, de asemenea, prevederi
detaliate privind transferul de fonduri si structura conturilor bancare in
vederea aplicarii art. 5 si 13 din prezentul memorandum de intelegere.
Art. 7
Raportarea
1. RNA are obligatia de a asigura ca FN si AI mentin un sistem viabil de
raportare tehnica si financiara pentru toate masurile de finantare prin ISPA,
inclusiv pentru fondurile transferate catre AI.
2. In plus, FN are obligatia redactarii rapoartelor periodice asupra
situatiei financiare a masurii, programarilor licitatiilor viitoare, evaluarii
licitatiilor tinute si contractarii, modului de implementare a proiectului,
problemelor intampinate (daca exista), perspectivelor de viitor si a oricaror
alte informatii necesare cerute de Comisie.
Art. 8
Plati neefectuate si disfunctionalitati
1. FN trebuie sa fie raspunzator de rambursarea catre Comisie a oricaror
sume platite gresit sau necorespunzator, conform conditiilor Memorandumului de
finantare.
2. FN trebuie sa raspunda de transmiterea catre Comisie a informatiilor
cerute in baza Acordului de finantare referitor la disfunctionalitati,
recuperarea sumelor primite gresit prin ISPA si control, anexate la
Memorandumul de finantare ISPA.
Art. 9
Utilizarea monedei euro
1. FN raspunde de asigurarea utilizarii corecte a monedei euro in
declaratiile de cheltuieli inaintate Comisiei.
2. Rata de schimb utilizata va fi rata de inregistrare in contabilitatea
Comisiei din luna in care cheltuielile declarate sunt inregistrate in
documentele contabile ale autoritatilor responsabile de managementul financiar
al proiectului.
Art. 10
Personalul
Beneficiarul trebuie sa asigure pe cheltuiala proprie resursele umane
necesare pentru executarea corecta si la timp a sarcinilor incredintate FN.
Art. 11
Sediu, facilitati
Beneficiarul trebuie sa furnizeze din resurse proprii sediul necesar,
mobilierul de birou si celelalte facilitati pentru FN din cadrul Ministerului
Finantelor.
Art. 12
Costuri operationale ale FN
Costurile operationale ale FN trebuie sa fie acoperite de catre Beneficiar.
Art. 13
Conturi bancare
1. FN trebuie sa deschida un cont la Banca Nationala sau un cont bancar
garantat guvernamental pentru fiecare sector (transport si mediu). Aceste
conturi bancare vor avea subconturi corespunzatoare fiecarei masuri, din care
AI sunt indreptatite sa execute plati. In situatiile in care acest sistem nu
poate fi implementat, pot fi agreate aranjamente specifice intre serviciile
Comisiei si FN. In principiu, aceste conturi vor fi purtatoare de dobanda. Se
va acorda de catre Comisie asistenta suplimentara in ceea ce priveste
utilizarea veniturilor din dobanzi.
2. Conturile bancare trebuie sa fie operate pe baza sistemului dublei
semnaturi, necesitand semnaturile RNA si a unui responsabil financiar din
partea AI.
3. FN trebuie sa raporteze Comisiei toate informatiile relevante
referitoare la conturile FN. Informatiile relevante cuprind, printre altele,
numele si adresa bancii, numarul contului, numele titularului(ilor) de cont,
ratele dobanzii si orice alta informatie pe care Comisia o considera necesara.
Art. 14
Achizitii
1. Achizitionarea va fi efectuata conform Manualului PHARE SID, asigurand
accesul liber, concurenta loiala si transparenta, dupa cum se prevede la titlul
IX al Reglementarii financiare aplicabile bugetului general al Comunitatilor
Europene.
2. De la caz la caz, Comisia poate aproba o derogare de la regulile
Manualului PHARE SID, daca aceasta este prevazuta in Reglementarea financiara
si ca urmare a unei examinari in acest sens din partea Comitetului de gestiune
ISPA.
3. FN trebuie sa asigure respectarea regulilor si procedurilor de achizitii
corespunzatoare.
Art. 15
Control financiar, contabilitate si audit
1. Autoritatea nationala de control financiar competenta va desfasura un
control financiar corespunzator in conformitate cu prevederile Memorandumului
de finantare ISPA. Anual trebuie transmis catre Comisie un plan de audit si un
sumar al rezultatelor auditurilor efectuate. Rapoartele de audit trebuie sa fie
la dispozitia Comisiei.
2. Conturile si operatiunile tuturor structurilor de implementare
respective pot fi controlate la intervale constante de catre un auditor extern
contactat de Comisie, fara a prejudicia responsabilitatile Comisiei si ale
Curtii de Conturi Europene, dupa cum se stipuleaza in prevederile referitoare
la implementarea financiara ISPA ale Memorandumului de finantare.
3. FN trebuie sa opereze un sistem contabil cu dubla intrare sau un sistem
contabil analitic care sa acopere toate operatiunile contractuale si alte
operatiuni financiare legate de toate masurile finantate prin ISPA din Romania.
4. Toate inregistrarile scrise referitoare la gestiunea financiara,
licitare si contractare trebuie pastrate timp de 5 ani dupa incheierea
proiectului.
Art. 16
Solutionarea disputelor
1. Orice neclaritati in executarea sau interpretarea prezentului memorandum
de intelegere trebuie sa devina subiectul consultarii dintre Beneficiar si
Comisie, conducand, daca este necesar, la un amendament la acesta.
2. In cazul neindeplinirii unei obligatii stabilite in prezentul memorandum
de intelegere sau in instructiunile aferente acestuia, precum si in cazul
neluarii masurilor de remediere corespunzatoare in timp util, dupa consultari
cu Beneficiarul Comisia poate suspenda finantarea masurilor implementate prin
sistemul introdus de prezentul memorandum de intelegere si poate solicita
rambursarea fondurilor ISPA.
3. Daca consultarile nu conduc la o rezolvare amiabila, partile pot recurge
la arbitraj, asa cum se stipuleaza in anexa B "Conditii generale" la
Memorandumul de finantare ISPA, anexa la Acordul-cadru incheiat intre Romania
si Comisie la data de 12 martie 1991.
Art. 17
Dispozitii finale
1. Prezentului memorandum de intelegere i se pot aduce amendamente in scris
doar cu acordul partilor.
2. Prezentul memorandum de intelegere intra in vigoare la data semnarii de
catre ambele parti.
Incheiat la Bucuresti la 20 octombrie 2000.
Pentru Guvernul Romaniei,
Petre Roman,
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe
Valentina Siclovan,
secretar de stat,
Ministerul Finantelor
Pentru Comunitatea Europeana,
Fokion Fotiadis,
seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania