LEGE
Nr. 58 din 26 decembrie 1968
pentru organizarea judecatoreasca
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 169 din 27 decembrie 1968
Art. 1
In Republica Socialista Romania justitia se infaptuieste prin instantele
judecatoresti.
Instantele judecatoresti au sarcina sa apere oranduirea sociala si de stat,
drepturile si interesele legitime ale persoanelor si sa asigure respectarea
legilor de catre organele statului, institutiile, intreprinderile si
organizatiile economice de stat, organizatiile cooperatiste si celelalte
organizatii obstesti, de catre toti cetatenii, precum si de catre orice alte
persoane fizice sau juridice.
Prin activitatea de judecata instantele judecatoresti educa pe cetateni in
spiritul devotamentului fata de patrie, al respectarii legilor si regulilor de
convietuire sociala, al grijii deosebite pentru proprietatea socialista, al
atitudinii corecte fata de indatoririle cetatenesti.
Art. 2
Sarcinile instantelor judecatoresti se realizeaza prin:
a) judecarea pricinilor civile;
b) judecarea pricinilor penale;
c) judecarea oricaror alte pricini data in competenta lor.
In cazurile determinate prin lege, instantele judecatoresti exercita
controlul asupra hotararilor organelor administrative sau obstesti cu
activitate jurisdictionala.
Instantele judecatoresti judeca cererile celor vatamati in drepturile lor
prin acte administrative, putand sa se pronunte, in conditiile legii, si asupra
legalitatii acestor acte.
Art. 3
Judecand pricinile civile, instantele judecatoresti asigura constatarea si
realizarea drepturilor persoanelor fizice si persoanelor juridice.
Aplicand pedepse ori alte masuri prevazute de legea penala, instantele
judecatoresti urmaresc indreptarea si reeducarea infractorilor, precum si
prevenirea savarsirii de noi infractiuni.
Art. 4
Pentru indeplinirea sarcinilor ce le revin, instantele judecatoresti pot
cere concursul organelor procuraturii si celor ale militiei, organelor
administratiei de stat, intreprinderilor si organizatiilor economice de stat,
organizatiilor cooperatiste si celorlalte organizatii obstesti.
Organele si organizatiile aratate in alineatul precedent au obligatia ca,
in cadrul atributiilor lor, sa dea instantelor judecatoresti concursul
solicitat.
Art. 5
In cazurile prevazute de lege, judecata se faca cu participarea acesorilor
populari.
Art. 6
In activitatea de judecata, judecatorii si asesorii populari sunt
independenti si se supun numai legii.
Art. 7
Justitia in Republica Socialista Romania se infaptuieste in mod egal pentru
toate persoanele.
Art. 8
In desfasurarea procesului se foloseste limba romana.
In unitatile administrativ-teritoriale locuite si de populatie de alta
nationalitate decat cea romana se asigura folosirea limbii materne a acelei
populatii.
Partilor care nu vorbesc limba in care se desfasoara procedura judiciara li
se asigura posibilitatea de a lua cunostinta de piesele dosarului, precum si
dreptul de a vorbi in instanta si a pune concluzii prin interpret.
Art. 9
Dreptul de aparare al partilor este garantat in tot cursul procesului.
Realizarea acestui drept este asigurata prin modul cum sunt organizate si
functioneaza instantele judecatoresti, prin dispozitiile procedurale prevazute
de lege, precum si prin asistenta judiciara.
Art. 10
Judecata se desfasoara in sedinta publica, cu exceptia cazurilor prevazute
de lege.
Art. 11
Hotararile instantelor judecatoresti se pronunta in numele legii.
Art. 12
Instantele judecatoresti sunt:
a) judecatoriile;
b) tribunalele judetene;
c) tribunalele militare de mari unitati;
d) tribunalele militare teritoriale;
e) Tribunalul Suprem.
Tribunalele judetene si tribunalele militare teritoriale pot avea mai multe
sectii.
Art. 13
Fiecare instanta se incadreaza cu numarul necesar de judecatori si este
condusa de un presedinte, care exercita si atributii de administratie.
Presedintii tribunalelor judetene si ai tribunalelor militare sunt ajutati
de vicepresedinti. Ministerul Justitiei poate stabili judecatoriile la care
presedintii sunt ajutati de vicepresedinti.
Art. 14
Sectiile tribunalelor judetene si ale tribunalelor militare teritoriale
sunt conduse de cate un presedinte de sectie.
Presedintii tribunalelor repartizeaza judecatorii pe sectii si desemneaza
pe aceia dintre ei care urmeaza a indeplini, potrivit legii, si alte atributii.
Art. 15
Completul de judecata este prezidat, dupa caz, de presedintele sau
vicepresedintele instantei, ori de presedintele sectiei, atunci cand acestia
participa la judecata. In celelalte cazuri, completul de judecata este
prezidat de catre judecatorul desemnat de presedintele instantei sau al
sectiei.
Presedintele si vicepresedintele pot prezida orice complet de judecata al
instantei.
Art. 16
Hotararile instantelor judecatoresti se iau cu majoritatea voturilor
membrilor completului de judecata.
In cazul in care completul de judecata este format din 2 judecatori, iar
acestia nu ajung la un acord, pricina se judeca din nou in complet de
divergenta.
Art. 17
La instantele judecatoresti functioneaza personal auxiliar, administrativ
si de serviciu.
Art. 18
Sediile judecatoriilor si ale tribunalelor judetene precum si numarul
sectiilor acestor tribunale se stabilesc de Ministerul Justitiei.
Sediile instantelor militare si numarul sectiilor tribunalelor militare
teritoriale se stabilesc de Ministerul Justitiei, cu acordul Ministerului
Fortelor Armate.
Art. 19
Mijloacele materiale necesare pentru buna functionare a judecatoriilor si
tribunalelor judetene sunt asigurate din bugetul Ministerului Justitiei.
Pentru tribunalele militare, aceste mijloace se asigura de Ministerul
Fortelor Armate.
La Tribunalul Suprem, mijloacele materiale pentru buna functionare a
instanei sunt asigurate din bugetul acestui tribunal.
Art. 20
Activitatea administrativa a judecatoriilor, tribunalelor judetene si a
tribunalelor militare, prin care se asigura buna desfasurare a activitatii de
judecata si punerea in executare a hotararilor, poate fi verificata de organele
ierarhic superioare.
Solutiile date in procese se verifica numai dupa ce hotararile raman
definitive.
Art. 21
Judecatoriile functioneaza in fiecare judet si in municipiul Bucuresti.
Numarul judecatoriilor si raza teritoriala a acestora se stabilesc prin
hotarare a Consiliului de Ministri, tinandu-se seama de cerintele unei bune
administrari a justitiei.
Art. 22
Judecatoriile judeca in prima instanta toate pricinile, in afara de acelea
date prin lege in competenta tribunalelor, iar in ultima instanta, pricinile
anume prevazute de lege.
Ministerul Justitiei poate dispune ca, in municipiul Bucuresti, pricinile
privind infractiuni flagrante sa fie judecate numai la anumite judecatorii.
Art. 23
Pricinile, precum si cererile de competenta judecatoriilor, se judeca in
complet format din 2 judecatori. In caz de divergenta, instanta se completeaza
cu presedintele sau vicepresedintele judecatoriei ori cu un judecator desemnat
de presedinte.
Pricinile privind infractiuni impotriva protectiei muncii, precum si acelea
privitoare la desfacerea contractului de munca, se judeca in complet format
dintr-un judecator si 2 asesori populari.
Completele de judecata se compun cu asesori populari chiar daca numai una
din infractiuni sau una din cererile formulate potrivit codului muncii intra in
prevederile alineatului 2.
Art. 24
In fiecare judet functioneaza un tribunal judetean, iar in municipiul
Bucuresti, un tribunal avand aceeasi competenta materiala ca si tribunalele
judetene, denumit Tribunalul municipiului Bucuresti.
Art. 25
Tribunalele judetene si tribunalul municipiului Bucuresti judeca in prima
instanta pricinile date prin lege in competenta lor.
Ca instanta de recurs, tribunalele judetene si Tribunalul municipiului
Bucuresti judeca:
- recursurile impotriva hotararilor pronuntate in prima instanta de
judecatoriile din cuprinsul judetului sau, dupa caz, al municipiului Bucuresti;
- recursurile extraordinare declarate de ministrul justitiei sau de
procurorul general, daca prin hotararea atacata pricina a fost judecata de
judecatorie in ultima instanta;
- alte recursuri, in cazuri prevazute de lege.
Art. 26
Recursurile si recursurile extraordinare se judeca in complet format din 3
judecatori.
Judecata in fata instantei de recurs continua in aceeasi compunere si in
cazul casarii hotararii primei instante, cu retinere spre rejudecare.
Pricinile referitoare la infractiuni pentru care legea prevede pedeapsa cu
moartea, precum si pricinile privind infractiunile de omor, omor calificat,
loviri sau vatamari cauzatoare de moarte se judeca, in prima instanta, in
complet format din 2 judecatori si 3 asesori populari.
Toate celelalte pricini penale si civile, precum si cererile de orice fel
de competenta tribunalelor judetene in prima instanta, se judeca in complet
format din 2 judecatori. In caz de divergenta, instanta se completeaza cu
presedintele sau vicepresedintele instantei ori cu un judecator desemnat de
presedinte.
Art. 27
Numarul si raza teritoriala a tribunalelor militare se stabilesc prin
hotarare a Consiliului de Ministri, tinandu-se seama de cerintele unei bune
administrari a justitiei.
Art. 28
Tribunalele militare de mari unitati si tribunalele militare teritoriale
judeca in prima instanta infractiunile date prin lege in competenta lor.
Tribunalele militare teritoriale judeca si recursurile impotriva
hotararilor pronuntate de tribunalele militare de mari unitati.
Art. 29
Tribunalele militare de mari unitati judeca pricinile de competenta lor in
prima instanta in complet format dintr-un judecator si 2 asesori populari,
ofiteri activi.
Tribunalele militare teritoriale judeca pricinile de competenta lor in
prima instanta in complet format din 2 judecatori si 3 asesori populari,
ofiteri activi.
Recursurile se judeca, de catre tribunalele militare teritoriale, in
complet format din 3 judecatori.
Judecata in fata instantei de recurs continua in aceeasi compunere si in
cazul casarii hotararii primei instante, cu retinere spre rejudecare.
Art. 30
Presedintele tribunalului militar teritorial trebuie sa aiba cel putin
gradul de colonel, iar presedintele tribunalului militar de mare unitate, cel
putin gradul de maior.
Cand inculpatul este militar, judecatorii si asesorii populari, care intra
in compunerea completului de judecata la tribunalele militare de mari unitati
si cele teritoriale, trebuie sa aiba cel putin gradul inculpatului.
Art. 31
Tribunalul Suprem al Republicii Socialiste Romania are sediul in municipiul
Bucuresti.
Art. 32
Tribunalul Suprem este ales de Marea Adunare Nationala, pe durata
legislaturii, in prima sesiune a acesteia si functioneaza pana la alegerea
noului Tribunal Suprem in legislatura urmatoare, putand fi revocat de Marea
Adunare Nationala.
In cazul in care Marea Adunare Nationala nu se poate intruni din cauza unor
imprejurari exceptionale, Tribunalul Suprem este numit si revocat de catre
Consiliul de Stat.
In intervalul dintre sesiunile Marii Adunari Nationale, presedintele, vicepresedintii
si ceilalti membrii ai Tribunalului Suprem se numesc si se revoca de catre
Consiliul de Stat.
Art. 33
Tribunalul Suprem are o sectie civila, o sectie penala si o sectie
militara.
In cadrul Tribunalului Suprem functioneaza, de asemenea: serviciul de
studii si documentare, serviciul de secretariat, oficiul
financiar-administrativ si biroul de personal.
Normele de organizare si functionare a serviciului interior al Tribunalului
Suprem se stabilesc prin regulament de catre presedintele acestui tribunal.
Art. 34
Presedintele Tribunalului Suprem este ajutat de vicepresedinti, care au si
atributia de a conduce, nemijlocit, fiecare cate o sectie.
Vicepresedintele Tribunalului Suprem pentru sectia militara trebuie sa aiba
cel putin gradul de general-maior.
Art. 35
Tribunalul Suprem are urmatoarele atributii:
1. Exercita controlul general asupra activitatii de judecata a tuturor
tribunalelor si judecatoriilor, prin:
a) judecarea recursurilor extraordinare, de competenta sa, declarate de
ministrul justitiei sau procurorul general impotriva hotararilor judecatoresti
definitive;
b) judecarea recursurilor declarate impotriva hotararilor pronuntate in
prima instanta de tribunalele judetene, Tribunalul municipiului Bucuresti si
tribunalele militare teritoriale, precum si impotriva hotararilor pronuntate in
prima instanta de sectiile Tribunalului Suprem;
c) studierea practicii judiciare a tribunalelor si judecatoriilor si luarea
masurilor ce s-ar invedera necesare potrivit art. 36 pct. 2 lit. b, c si d.
2. Emite decizii de indrumare, in vederea aplicarii unitare a legilor in
activitatea de judecata.
3. Judeca in prima instanta pricinile date prin lege in competenta sa.
4. Judeca orice alte cereri pe care legea i le da in competenta.
Art. 36
In vederea aplicarii dispozitiilor art. 35 pct. 1 lit c si pct. 2:
1. Presedintele Tribunalului Suprem, de acord cu ministrul justitiei, poate
invita pe presedintii tribunalelor judetene, presedintele Tribunalului
municipiului Bucuresti si presedintii tribunalelor militare teritoriale la
consfatuiri, in cadrul carora acestia sa prezinte, in fata plenului, informari
asupra activitatii de judecata a instantelor, indeosebi in legatura cu
aplicarea unitara a legii, precum si cu orice alte probleme de practica
judiciara.
2. Presedintele Tribunalului Suprem poate dispune ca membri ai Tribunalului
Suprem sa studieze, la sediul instantelor, practica judiciara.
In indeplinirea acestei dispozitii, membrii Tribunalului Suprem pot:
a) sa examineze hotararile judecatoresti definitive, lucrarile de
generalizare a practicii judiciare, precum si datele referitoare la starea
infractionala si la alte aspecte din activitatea instantelor;
b) sa se informeze asupra problemelor privind aplicarea corecta si unitara
a legii, rezultate din hotararile judecatoresti definitive, facand cunoscuta
practica Tribunalului Suprem;
c) sa constate daca in activitatea instantelor s-au pronuntat hotarari
definitive ori s-au invederat situatii care justifica propuneri de imbunatatire
a legislatiei;
d) sa constate cazuri de aplicare neunitara a legii, care fac necesara
emiterea unor decizii de indrumare.
Art. 37
Sedintele Tribunalului Suprem in plenul sau au loc cu participarea tuturor
membrilor tribunalului, iar in caz de impiedicare a unora dintre acestia, cu
participarea a cel putin jumatate din numarul membrilor fiecarei sectii si
intotdeauna cu un numar de membri fara sot.
Plenul Tribunalului Suprem este prezidat de presedintele Tribunalului
Suprem, iar in caz de impiedicare, de unul dintre vicepresedinti, desemnat de
acesta.
Art. 38
In vederea emiterii deciziilor de indrumare, Tribunalul Suprem se
intruneste, in plenul sau, cel putin o data la 3 luni.
In sedintele prevazute in alineatul precedent pun concluzii ministrul
justitiei si procurorul general.
Art. 39
Sectiile Tribunalului Suprem judeca in complet format din 3 judecatori.
Recursul extraordinar declarat impotriva hotararilor pronuntate de sectiile
Tribunalului Suprem se judeca in complet format din 7 judecatori, desemnati de
presedinte, altii decat cei care au dat hotararea.
Recursul impotriva hotararilor pronuntate de sectiile Tribunalului Suprem
in prima instanta se judeca, de asemenea, de un complet format din 7
judecatori, desemnati in modul aratat in alineatul 2.
Recursul extraordinar exercitat impotriva hotararilor pronuntate potrivit
alineatului 3 este de competenta plenului Tribunalului Suprem.
Cand inculpatul este militar, judecatorii care intra in compunerea
completului de judecata trebuie sa aiba cel putin gradul inculpatului. In cazul
in care judecata se face in plen sau de catre completele prevazute in
alineatele 2 si 3, acestea se constituie cu judecatori ai sectiei militare,
altii decat cei care au pronuntat hotararea, precum si cu numarul necesar de
judecatori de la celelalte sectii ale Tribunalului Suprem.
Art. 40
Presedintele Tribunalului Suprem prezinta Marii Adunari Nationale, iar in
intervalul dintre sesiuni, Consiliului de Stat, dari de seama cu privire la
activitatea Tribunalului Suprem.
Presedintele Tribunalului Suprem poate face Consiliului de Stat propuneri
cu caracter legislativ; de asemenea, poate sesiza Consiliul de Stat spre a se
da legilor in vigoare interpretare general obligatorie.
Art. 41
Deciziile de indrumare ale plenului Tribunalului Suprem sunt supuse
controlului Marii Adunari Nationale, iar in intervalul dintre sesiuni,
controlului Consiliului de Stat.
Art. 42
Presedintii tribunalelor judetene si cel al Tribunalului municipiului
Bucuresti, judecatorii acestor tribunale, precum si judecatorii de la
judecatorii, sunt alesi si revocati de consiliile populare judetene sau, dupa
caz, de Consiliul Popular al municipiului Bucuresti, la propunerea
Ministerului Justitiei.
Pentru ocuparea posturilor devenite vacante la tribunalele judetene,
Tribunalul municipiului Bucuresti si judecatorii se vor face alegeri partiale,
in prima sesiune a consiliului popular judetean sau a Consiliului Popular al
municipiului Bucuresti, ce urmeaza a se tine dupa declararea vacantei.
Alegerile prevazute in alin. 1 si 2 se fac pe durata mandatului consiliului
popular. Cei alesi functioneaza pana la efectuarea unor noi alegeri de
presedinti si judecatori.
Art. 43
Numarul judecatorilor la tribunalele judetene, Tribunalul municipiului
Bucuresti si judecatorii se stabileste de Ministerul Justitiei.
Art. 44
Poate fi judecator persoana care:
a) este cetatean roman si are capacitate de exercitiu;
b) este doctor sau licentiat in drept;
c) nu a fost condamnat penal si se bucura de o reputatie nestirbita.
La instantele din unitatile administrativ-teritoriale locuite si de
populatie de alta nationalitate decat cea romana vor functiona si judecatori
care cunosc si limba acelei populatii.
Art. 45
Pentru a putea fi ales judecator la judecatorie candidatul va trebui sa
indeplineasca conditiile prevazute de art. 44 si sa fi fost declarat reusit la
examenul de capacitate prevazut de lege sau sa aiba o vechime in munca juridica
de cel putin 5 ani ca lucrator in specialitate in Ministerul Justitiei,
procuror, consultant la Tribunalul Suprem, jurisconsult, avocat, notar de
stat, arbitru de stat sau consultant arbitral, membru al personalului didactic
din invatamantul juridic superior, redactor la o revista juridica sau la o
editura cu specific juridic, lucrator de specialitate juridica la Institutul de
Cercetari Juridice al Academiei Republicii Socialiste Romania, Institutul de
Criminalistica, laboratoarele de expertiza criminalistica sau in unele
directii, sectii sau birouri cu atributii speciale de legislatie sau studii
juridice.
Procurorii care au promovat examenul de capacitate in aceasta calitate pot
fi alesi judecatori fara a mai fi obligati de a promova examenul de capacitate
ca judecator.
Art. 46
Pentru a fi ales sau desemnat intr-una din functiile judecatoresti
superioare aceleia de judecator de judecatorie, se cere o vechime in munca de
judecator de 5 ani pentru vicepresedintele de judecatorie, 7 ani pentru
presedintele de judecatorie, 8 ani pentru judecator de tribunal judetean, 9
ani pentru presedinte de sectie la tribunalul judetean si vicepresedinte de
tribunal judetean si 10 ani pentru presedinte de tribunal judetean.
Activitatea ca judecator stagiar se socoteste in calculul vechimii
prevazute in alineatul precedent.
Cei care au prestat efectiv o munca juridica din cele enumerate la art. 45
vor putea fie alesi sau desemnati in functiile aratate in alineatul 1, daca au
in aceasta munca vechimea prevazuta in acel alineat sporita cu 3 ani.
Art. 47
Repartizarea judecatorilor alesi pentru judecatorii, la instantele ce
functioneaza in cuprinsul judetului sau al municipiului Bucuresti, in care s-a
facut alegerea se face de Ministerul Justitiei.
Art. 48
Vicepresedintii, presedintii de sectii si judecatorii inspectori de la
tribunalele judetene sau Tribunalul municipiului Bucuresti sunt desemnati de
Ministerul Justitiei dintre judecatorii alesi pentru aceste instante.
Presedintii si vicepresedintii de judecatorii sunt desemnati de Ministerul
Justitiei dintre judecatorii alesi pentru judecatorii.
La desemnarea in functiile prevazute in alineatele precedente se au in
vedere conditiile de vechime cerute de art. 46 din prezenta lege, precum si
titlurile si activitatea stiintifica desfasurata.
Art. 49
Presedintele tribunalului judetean si cel al tribunalului municipiului
Bucuresti prezinta anual, in sesiunile consiliului popular judetean sau al
municipiului Bucuresti, dari de seama cu privire la starea legalitatii din
cuprinsul judetului sau al municipiului Bucuresti.
Art. 50
Pana la stabilirea procedurii de alegere a judecatorilor de la tribunalele
militare, presedintii, vicepresedintii, presedintii de sectii si judecatorii de
la aceste instante se numesc de Ministerul Justitiei cu acordul Ministerului
Fortelor Armate.
Numarul judecatorilor tribunalelor militare se stabileste de Ministerul
Justitiei cu acordul Ministerului Fortelor Armate.
Conditiile prevazute de art. 44, 45 si 46 sunt aplicabile in mod
corespunzator si judecatorilor militari.
Art. 51
La judecatorii si tribunalele militare de mari unitati pot functiona
judecatori stagiari, numiti de Ministerul Justitiei.
Conditiile pentru numirea judecatorilor stagiari sunt cele prevazute in
art. 44.
La numirea judecatorilor stagiari se vor avea in vedere si notele obtinute
in facultate.
Pentru judecatorii stagiari de la tribunalele militare, numirea se face cu
acordul Ministerului Fortelor Armate.
Art. 52
Judecatorii stagiari efectueaza un stagiu de 2 ani.
Art. 53
Dupa 6 luni de functionare efectiva judecatorii stagiari sunt examinati sub
aspectul cunostintelor dobandite in vederea acordarii dreptului de a exercita
unele atributii de judecata.
Judecatorii stagiari de le judecatorii participa la activitatea de judecata
numai in completele in care celalalt judecator este ales.
Judecatorii stagiari de la tribunalele militare de mari unitati participa
la activitatea de judecata in complet constituit cu 2 asesori populari.
Art. 54
Dupa implinirea a 2 ani de stagiu, judecatorii stagiari sunt obligati sa se
prezinte la examenul de capacitate.
Cei care au exercitat functia de judecator stagiar timp de 2 ani, fara a fi
depus examenul de capacitate, se pot prezenta la acest examen, daca de la
incetarea acestei functii si pana la data fixata pentru examen nu au trecut mai
mult de 3 ani.
Art. 55
Examenul de capacitate se tine in conditiile, la data si locul ce se
stabilesc de Ministerul Justitiei.
Neprezentarea nejustificata la examenul de capacitate la prima sesiune sau
respingerea candidatului la doua sesiuni atrage pierderea calitatii de
judecator stagiar.
Art. 56
In interes de serviciu, judecatorii pot fi delegati sau detasati, in
conditiile codului muncii, la o alta judecatorie din cuprinsul aceluiasi
judet, de catre presedintele tribunalului judetean, cu acordarea drepturilor
legale cuvenite angajatilor delegati sau detasati.
Judecatorii de la judecatorii pot fi transferati in cadrul judetului la
cerere sau in interes de serviciu, in conditiile codului muncii, de Ministerul
Justitiei.
Art. 57
Ministerul Justitiei poate propune consiliului popular judetean eliberarea
din functie a judecatorilor in vederea alegerii lor in alt judet.
Art. 58
Judecatorii sunt obligati sa indeplineasca indatoririle de serviciu,
respectand cu strictete dispozitiile legii si sa lupte pentru apararea si
intarirea legalitatii socialiste. Ei sunt datori ca atat in activitatea de
serviciu cat si in relatiile sociale sa dea dovada de o comportare corecta si
demna, compatibila cu prestigiul pe care trebuie sa-l aiba cel ce indeplineste
aceasta functie.
Savarsirea unor fapte penale ori a altor fapte nedemne care aduc atingere
reputatiei de judecator, atrage pierderea dreptului de a mai indeplini aceasta
functie.
Art. 59
Judecatorii raspund disciplinar pentru abaterile de la indatoririle de
serviciu, precum si pentru comportari ce dauneaza interesului serviciului ori
prestigiului justitiei.
Art. 60
Sanctiunile ce se aplica pentru abaterile disciplinare sunt:
a) observatia;
b) mustrarea;
c) mustrarea cu avertisment;
d) desfacerea contractului de munca, in cazul abaterilor grave, pentru
judecatorii stagiari; desarcinarea din functie pentru judecatorii militari.
Pentru abateri grave, la cererea consiliului disciplinar, Ministerul
Justitiei poate propune consiliului popular judetean revocarea din functia de
judecator de judecatorie sau de tribunal judetean.
In cazul judecatorilor de la Tribunalul Suprem, revocarea este propusa
Marii Adunari Nationale sau, dupa caz, Consiliului de Stat, de catre presedintele
acestui tribunal.
Art. 61
Actiunea disciplinara se exercita de ministrul justitiei, de presedintele
tribunalului judetean sau presedintele tribunalului militar teritorial, ori de
presedintele Tribunalului Suprem, dupa caz, pe baza unor cercetari prealabile,
dupa ascultarea obligatorie a judecatorului de catre cei care au efectuat
cercetarea.
Daca actiunea disciplinara se exercita de presedintele tribunalului
judetean ori de presedintele tribunalului militar teritorial, acestia vor
instiinta si Ministerul Justitiei.
In cazul abaterilor grave, savarsite de judecatorii de la judecatorii,
tribunalele judetene, Tribunalul municipiului Bucuresti si tribunalele
militare, ministrul justitiei poate dispune suspendarea acestora pana la solutionarea
actiunii disciplinare. In ce priveste judecatorii Tribunalului Suprem care au
savarsit abateri grave, suspendarea se poate dispune de Consiliul de Stat, la
propunerea presedintelui Tribunalului Suprem.
In caz de punere in miscare a actiunii penale impotriva judecatorilor,
acestia vor fi suspendati din functie pana la terminarea definitiva a
procesului penal.
Art. 62
Abaterile disciplinare se judeca de consilii disciplinare formate din 3
judecatori, desemnati de presedintele instantei respective, si care
functioneaza:
a) pe langa tribunalele judetene si Tribunalul municipiului Bucuresti,
pentru judecatorii de la judecatorii;
b) pe langa tribunalele militare teritoriale, pentru judecatorii de la
tribunalele militare de mari unitati;
c) pe langa Tribunalul Suprem pentru ceilalti judecatori.
Sesizarea consiliului disciplinar se face in termen de 30 de zile de la
data cand cel ce a dispus cercetarea judecatorului a luat cunostinta de
rezultatul cercetarilor dar nu mai tarziu de un an de la data savarsirii
abaterii.
Sanctiunile se comunica in scris celui sanctionat precum si organului care
a exercitat actiunea disciplinara. In cazul actiunii exercitate de presedintele
tribunalului judetean ori de presedintele tribunalului militar teritorial,
sanctiunea se comunica si Ministerului Justitiei.
Art. 63
Contestatiile impotriva deciziilor data de consiliile prevazute de art. 62
lit. a si b se judeca de catre consiliul disciplinar de pe langa Tribunalul
Suprem.
Contestatiile impotriva deciziilor date de consiliul prevazut de art. 62
lit. c se judeca de consiliul disciplinar de pe langa Tribunalul Suprem,
format din 5 membrii, altii decat cei ce au pronuntat prima decizie.
Termenul in care se poate introduce contestatia este de 10 zile de la
primirea comunicarii.
Art. 64
Reabilitarea opereaza de drept in cazul sanctiunilor prevazute de art. 60
lit. a, b si c, daca, in decurs de un an, cel sanctionat nu mai savarseste o
alta abatere disciplinara.
Art. 65
Calitatea de judecator inceteaza prin:
a) expirarea mandatului, revocarea sau eliberarea din functie, pentru cei
alesi;
b) demisie, transferarea in alta functie sau desfacerea contractului de
munca, in conditiile legii, pentru judecatorii stagiari, desarcinarea din
functie pentru judecatorii militari.
Eliberarea din functie se face si la cererea judecatorului, pentru motive
temeinice.
Art. 66
Eliberarea din functie a judecatorilor se face in aceleasi conditii in care
acestia au fost alesi.
Art. 67
Asesor popular poate fi orice persoana care este cetatean roman, are varsta
de 23 ani impliniti, nu a fost condamnat penal, are capacitatea de exercitiu,
este absolvent al scolii generale si se bucura de o reputatie nestirbita.
Art. 68
Asesorii populari pentru tribunalele judetene, tribunalul municipiului
Bucuresti si pentru judecatorii se aleg de catre consiliile populare judetene
ori, dupa caz, de consiliul popular al municipiului Bucuresti, pe termen de 4
ani. Ei pot fi revocati in aceleasi conditii in care au fost alesi.
Numarul asesorilor populari, pentru fiecare tribunal judetean si
judecatorie, precum si pentru Tribunalul municipiului Bucuresti, se
stabileste de Ministerul Justitiei.
Drepturile banesti ale asesorilor populari, pe timpul cat functioneaza la
tribunalele judetene, Tribunalul municipiului Bucuresti si judecatorii, se
stabilesc prin hotarare a Consiliului de Ministri.
Pana la stabilirea procedurii de alegere a asesorilor populari de la
instantele militare, acestia se numesc, pe termen de un an, de catre ministrul
fortelor armate. Ei pot fi revocati in aceleasi conditii in care au fost
numiti.
Numarul asesorilor populari pentru fiecare tribunal militar se stabileste
de Ministerul Justitiei, cu acordul Ministerului Fortelor Armate.
Art. 69
Asesorii populari isi pastreaza locul si functia in productie pe timpul cat
isi exercita mandatul.
Art. 70
Dispozitiile legale privind indeplinirea atributiilor de judecata se aplica
si asesorilor populari.
Art. 71
Presedintele tribunalului judetean, al Tribunalului municipiului Bucuresti
sau judecatorii delegati de acestia verifica, la locurile de detinere,
legalitatea detinerii si modul de executare a pedepselor privative de
libertate.
Persoanele prevazute in alineatul precedent verifica de asemenea,
legalitatea internarii in institutiile sanitare a bolnavilor mintali
periculosi.
Presedintele sau judecatorul delegat are acces deplin la locurile de
detentie preventiva, de executare a pedepselor, la locurile de munca ale
condamnatilor, la locurile de executare a masurilor educative aplicate
minorilor, precum si la institutiile sanitare in care sunt internati bolnavi
mintali periculosi pe baza hotararilor judecatoresti.
Dispozitiile alineatelor precedente se aplica, in mod corespunzator, si
presedintelui tribunalului militar teritorial sau judecatorului delegat de
acesta, in ceea ce priveste unitatile militare disciplinare.
Art. 72
Presedintele sau judecatorul delegat examineaza ordinele, instructiunile,
dispozitiile si alte acte referitoare la legalitatea detinerii sau internarii,
dosarele personale si orice alte lucrari in legatura cu situatia arestatilor
preventiv, a condamnatilor sau a internatilor.
Presedintele sau judecatorul delegat examineaza cererile sau reclamatiile
verbale ale arestatilor preventiv, ale condamnatilor sau ale internatilor,
putindu-i asculta fara prezenta altor persoane. Daca constata cazuri de
detinere sau internare ilegala ori alte cazuri de nerespectare a legii,
sesizeaza organele competente pentru luarea masurilor necesare.
Art. 73
La judecatorii, tribunalele judetene si Tribunalul municipiului Bucuresti
functioneaza executori judecatoresti.
Executorii judecatoresti sunt subordonati presedintelui instantei, in
conditiile personalului auxiliar.
Art. 74
Executorii judecatoresti executa hotararile pronuntate in pricinile civile
si dispozitiile cu caracter civil cuprinse in hotararile pronuntate in
pricinile penale, precum si orice alte titluri executorii, afara de cazurile in
care legea prevede competenta altor organe.
Executorii judecatoresti indeplinesc orice alte lucrari date prin lege in
competenta lor.
Art. 75
Executor judecatoresc poate fi persoana care are capacitate de exercitiu si
a absolvit cel putin liceul avand examenul de bacalaureat.
Executorii judecatoresti se numesc de Ministerul Justitiei.
Art. 76
Executorii judecatoresti isi exercita atributiile in raza teritoriala a
instantei la care functioneaza. Prin ordinul ministrului justitiei, aceasta
competenta poate fi extinsa.
Modul in care sunt aduse la indeplinire atributiile executorilor
judecatoresti se stabileste, prin regulament, de Ministerul Justitiei.
Art. 77
Salarizarea judecatorilor se stabileste prin hotarare a Consiliului de
Ministri.
Salarizarea precum si orice alte drepturi cuvenite personalului de la
tribunalele militare se stabilesc potrivit dispozitiilor legale care
reglementeaza astfel de drepturi pentru personalul din Ministerul Fortelor
Armate si se asigura de catre acest minister.
Art. 78
Judecatorii, cu exceptia judecatorilor stagiari, actualmente in functie,
sunt considerati ca indeplinesc conditiile prevazute de art. 54, precum si
conditiile de vechime pentru functiile pe care le ocupa.
Dispozitiile alin. 1 se aplica si fostilor judecatori si procurori
definitivi alesi sau numiti in organizatiile obstesti sau in aparatul de stat
in functii legate de activitatea justitiei.
Timpul cat se presteaza efectiv munca intr-una din functiile din alineatul
precedent va fi cuprins in vechimea de judecator.
Dispozitiile alin. 1 sunt aplicabile, in mod corespunzator, si executorilor
judecatoresti.
Art. 79
Pana la alegerea judecatorilor potrivit dispozitiilor legii de fata,
judecatorii numiti continua sa-si exercite atributiile lor. Pana la aceeasi
data angajarea, transferarea si desfacerea contractului de munca a
judecatorilor se fac de Ministerul Justitiei.
Art. 80
Judecatorii militari de toate gradele sunt, in serviciul militar activ.
Incadrarea si avansarea in grad in cadrul fortelor armate ale Republicii
Socialiste Romania a judecatorilor militari se fac, potrivit Statutului
Corpului Ofiterilor, la propunerea ministrului justitiei sau a presedintelui
Tribunalului Suprem, dupa caz.
Pentru abaterile de la disciplina militara, judecatorii militari raspund
potrivit Regulamentului disciplinar al fortelor armate ale Republicii
Socialiste Romania.
Art. 81
Dispozitiile codului muncii si celelalte prevederi ale legislatiei muncii
sunt aplicabile judecatorilor.
Atributiile, care potrivit acestei legislatii revin conducerii unitatii, se
vor exercita, in cazul judecatorilor, de catre Ministerul Justitiei sau
presedintele Tribunalului Suprem, dupa caz.
Dispozitiile alineatelor precedente sunt aplicabile in masura in care prin
prezenta lege nu se dispune altfel.
Art. 82
Judecatorii beneficiaza de aceleasi drepturi pe care le au, potrivit
legislatiei muncii, angajatii cu contracte de munca pe durate nedeterminate.
Art. 83
Judecatorii care au promovat examenul de capacitate dar nu au fost alesi,
cei care la expirarea mandatului nu au fost realesi, precum si cei eliberati din
functii, beneficiaza de drepturile prevazute de codul muncii privitoare la
desfacerea contractului de munca de catre unitate, pentru motive neimputabile
angajatului.
Art. 84
In caz de realegere sau transferare la o instanta din alta localitate, judecatorii
se vor considera transferati in interes de serviciu in intelesul codului
muncii.
Art. 85
In sedintele instantelor judecatoresti, membrii completului, cu exceptia
militarilor, sunt obligati sa poarte tinuta vestimentara de judecata.
Art. 86
Pe baza si in vederea executarii prezentei legi, ministrul justitiei va
emite instructiuni privind activitatea ce va fi desfasurata de judecatorii
stagiari, modul in care li se acorda dreptul de a exercita atributiile functiei
inainte de depunerea examenului, examenului de capacitate, notarea
judecatorilor, precum si pentru aplicarea celorlalte dispozitii ale legii.
Art. 87
Legea nr. 5 din 19 iunie 1952 pentru organizarea judecatoreasca, cu
modificarile ulterioare, Statutul disciplinar al judecatorilor aprobat prin
Decretul nr. 338 din 23 decembrie 1953, precum si orice alte dispozitii
contrare prezentei legi, se abroga.
Art. 88
Prezenta lege intra in vigoare pe data de 1 ianuarie 1969.