DECRET
Nr. 81 din 15 martie 1985
cu privire la unele masuri referitoare la imbunatatirea activitatii de
solutionare a litigiilor dintre unitatile socialiste
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 13 din 18 martie 1985
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
Art. 1
Legea nr. 58/1968 pentru organizarea judecatoreasca se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2 alineatul 1 se introduce litera b^1), cu urmatorul
cuprins:
"b^1) judecarea litigiilor dintre unitatile socialiste, daca prin lege
nu se prevede altfel;"
2. La articolul 3 dupa alineatul 1 se introduce un nou alineat, cu urmatorul
cuprins:
"Prin solutionarea litigiilor dintre unitatile socialiste instantele
judecatoresti contribuie la intarirea raspunderii acestora in asigurarea
respectarii disciplinei de plan, contractuale si financiare, promovarea
principiilor autoconducerii muncitoresti si autogestiunii economico-financiare,
apararea proprietatii socialiste, a legalitatii si ordinii de drept in
activitatea economica a unitatilor socialiste."
3. La articolul 26 dupa alineatul 4 se introduce un nou alineat, cu urmatorul
cuprins:
"Litigiile dintre unitatile socialiste de o valoare pana la 250.000
lei se judeca, in prima instanta, de un singur judecator, iar celelalte
litigii, in complet de doi judecatori. Recursurile impotriva hotararilor
pronuntate in litigiile cu o valoare pana la 250.000 lei se judeca de
tribunalul judetean sau, dupa caz, de Tribunalul municipiului Bucuresti, in
complet de doi judecatori."
4. Articolul 26 alineatul ultim va avea urmatorul cuprins:
"In caz de divergenta, in cauzele in care completul de judecata se
formeaza potrivit alin. 2, 5 sau 6, instanta se completeaza cu presedintele sau
vicepresedintele instantei ori cu un judecator desemnat de presedinte.
5. Anexa nr. 2 privind numarul maxim de posturi in aparatul Tribunalului Suprem,
astfel cum a fost modificata prin Decretul nr. 396/1976, se modifica si se
inlocuieste cu anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul decret.
Art. 2
Codul de procedura civila se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2 punctul 1, privind competenta tribunalelor, dupa litera
e) se introduce litera e^1), cu urmatorul cuprins:
"e^ 1) litigiile dintre unitatile socialiste, daca prin lege nu se
prevede altfel;"
2. Dupa articolul 2 se introduce articolul 2^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 2^1 - Tribunalul municipiului Bucuresti judeca in prima
instanta, in afara litigiilor prevazute la art. 2 pct. 1 lit. e^1), indiferent
de sediul partilor:
a) litigiile patrimoniale izvorate din neexecutarea sau executarea
necorespunzatoare a contractelor interne privind realizarea operatiunilor de
export, import si cooperare economica internationala, cand una dintre parti
este o unitate de comert exterior sau autorizata sa faca operatiuni de comert
exterior;
b) litigiile patrimoniale in care figureaza ca parte Ministerul Apararii
Nationale, Ministerul de Interne sau Directia Generala a Rezervelor de Stat ori
o unitate din subordinea acestora."
3. La cartea VI "Proceduri diverse", dupa capitolul XIII se
introduce un nou capitol, cu urmatorul cuprins:
"CAP. XIV
Reguli speciale privind solutionarea litigiilor dintre unitatile socialiste
Art. 720^1 - Cererea de chemare in judecata se va introduce la instanta
numai dupa ce unitatea reclamanta a incercat solutionarea neintelegerii prin
conciliere directa cu cealalta parte, cu respectarea prevederilor legale.
In scopul solutionarii prin conciliere directa a litigiului, unitatea
reclamanta este obligata sa se intilneasca cu cealalta parte, rezultatul concilierii
urmand a se consemna intr-un inscris cu aratarea pretentiilor reciproce dintre
parti referitoare la obiectul neintelegerii si a punctului de vedere al
fiecarei parti.
Pentru litigiile de valoare mai mare de un milion lei, concilierea se va efectua
obligatoriu la nivelul conducatorilor unitatilor.
Art. 720^2 - Cererea de chemare in judecata se introduce numai la
tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul paratul sau unul dintre
parati. Pentru litigiile prevazute la art. 2^1, cererea se introduce numai la
Tribunalul municipiului Bucuresti.
Cererea nu va fi primita fara inscrisul din care sa rezulte ca s-a incercat
concilierea.
Art. 720^3 - Cererea de chemare in judecata va cuprinde: - denumirea
partilor, cu precizarea daca au personalitate juridica sau imputernicire de
reprezentare, dupa caz, sediul acestora, telefonul si indicarea organelor in
subordinea carora se afla;
- numele, prenumele si calitatea persoanelor imputernicite a semna, cu
indicarea actului din care rezulta calitatea, cat si dreptul de a semna;
- obiectul si valoarea cererii, precum si calculul prin care s-a ajuns la
determinarea valorii;
- indicarea temeiurilor de fapt si de drept pe care se sprijina diferitele
capete de cerere, cu trimitere pentru fiecare din ele la inscrisurile
doveditoare corespunzatoare;
- indicarea altor probe ce s-ar mai putea invoca, iar daca urmeaza a se
cere explicatii partii celeilalte, aspectele asupra carora vor purta aceste
explicatii;
- numele si adresa martorilor, in cazul in care partea se foloseste de
aceasta proba;
- indicarea bancii si a contului in care urmeaza sa se faca virarea sumelor
pretinse.
La cererea de chemare in judecata se vor anexa copii certificate de pe
actele pe care partea isi intemeiaza pretentiile, dovezile din care sa rezulte
ca s-au comunicat unitatii pirite copii de pe actiune si de pe actele de care
unitatea reclamanta se serveste.
Art. 720^4 - Unitatea pirita este obligata ca in termen de 10 zile de la
primirea copiei de pe cererea de chemare in judecata sa depuna o intampinare,
care sa cuprinda:
- denumirea unitatii, cu precizarea daca are personalitate juridica sau
imputernicire de reprezentare, dupa caz, sediul, telefonul si indicarea
organului in subordinea caruia se afla;
- numele, prenumele si calitatea persoanelor imputernicite a semna, cu
indicarea actului din care rezulta atat calitatea, cat si dreptul de a semna;
- raspunsul la capetele de cerere, cu trimitere pentru fiecare la
inscrisurile corespunzatoare;
- indicarea celorlalte probe ce s-ar mai invoca, iar daca urmeaza a se cere
explicatii partii celeilalte, aspectele asupra carora vor purta aceste
explicatii;
- numele si adresa martorilor, in cazul in care partea se foloseste de
aceasta proba;
- indicarea bancii si a contului din care ar urma sa se faca virarea
sumelor admise.
La intampinare se va anexa si dovada comunicarii catre unitatea reclamanta
a copiilor de pe aceasta si de pe actele anexate.
Art. 720^5 - Cererea reconventionala, precum si cererile de introducere in
cauza a unor unitati socialiste in orice calitate, se pot face pana la prima zi
de infatisare.
Art. 720^6 - Nu se pot pretinde, prin aceeasi cerere, drepturi ce decurg
din raporturi juridice deosebite, fara legatura intre ele.
Art. 720^7 - Instanta, din oficiu, poate extinde cadrul litigiului prin
introducerea in cauza si a altor unitati socialiste, modifica obiectul cererii
sau temeiul juridic al acesteia in scopul stabilirii raspunderii partilor si
prevenirii unor litigii ulterioare.
Art. 720^8 - In cursul solutionarii litigiului, instanta poate chema,
pentru relatii, reprezentanti ai unor organe sau unitati socialiste si poate
cere acestora date, acte si orice alte dovezi necesare solutionarii litigiului.
Pentru intarzierea nejustificata a executarii masurilor dispuse, instanta
poate sa aplice persoanelor vinovate amenda de la 250 la 1.000 lei.
Art. 720^9 - Chemarea partilor se poate face si telefonic, telegrafic sau
prin alte mijloace potrivite, depunindu-se la dosar dovada corespunzatoare.
Art. 720^10 - Procurorul poate sa participe la judecarea, in orice faza, a
litigiilor dintre unitatile socialiste.
Art. 720^11 - Sedintele de judecata nu sunt publice. Sedintele de judecata
au loc la sediul instantei. Ele pot avea loc si la sediul uneia dintre parti.
Art. 720^12 - Hotararile primei instante se comunica din oficiu. Ele pot fi
atacate cu recurs in termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 720^13 - In cazul in care obiectul litigiului il constituie plata
contravalorii produselor livrate, lucrarilor executate ori serviciilor
prestate, instanta judecatoreasca va putea dispune, la cererea, temeinic
justificata, a reclamantului, executarea provizorie a hotararii. In acest scop,
instanta va comunica, de indata, reclamantului copie de pe dispozitivul
hotararii, cu mentiunea ca aceasta s-a eliberat in vederea decontarii prin
banca.
Art. 720^14 - Recursul se judeca de sectia civila a Tribunalului Suprem. In
litigiile cu o valoare pana la 250.000 lei inclusiv, recursul se judeca de un
complet al tribunalului judetean sau al Tribunalului municipiului Bucuresti,
constituit potrivit legii de organizare judecatoreasca.
Art. 720^15 - Procurorul general al Republicii Socialiste Romania poate
declara recurs extraordinar, in termen de 6 luni de la data ramanerii
definitive a hotararii judecatoresti, in litigiile cu o valoare mai mare de 1
milion lei si numai in urma sesizarii primite de la conducatorul organului
central caruia ii este subordonata unitatea socialista nemultumita. Organul
central va putea sesiza pe procurorul general in vederea examinarii necesitatii
introducerii recursului extraordinar intr-un termen de cel mult 3 luni de la
data cand hotararea a ramas definitiva.
Art. 720^16 - In cazul in care, inainte de executarea hotararii, vreuna
dintre parti a fost supusa reorganizarii, instanta, la cerere, prin incheiere
data cu citarea partilor, va rectifica in mod corespunzator hotararea."
Art. 3
Decretul nr. 648/1969 privind organizarea si functionarea Ministerului
Justitiei, devenit Legea nr. 43/1969, cu modificarile ulterioare, se modifica
dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 litera A litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) organizeaza studiul practicii judiciare si lucrarile de statistica
a activitatii instantelor judecatoresti; informeaza periodic Consiliul de
Ministri, pe baza datelor rezultate din activitatea de judecata a litigiilor
dintre unitatile socialiste, asupra modului in care aceste unitati respecta disciplina
de plan si contractuala si prezinta propuneri corespunzatoare; sesizeaza
Tribunalul Suprem cu problemele de aplicare a legii in privinta carora
considera ca este necesar sa se emita decizii de indrumare; ia sau propune
masurile necesare pentru imbunatatirea calitatii activitatii de judecata;"
2. Punctul I "Instante judecatoresti" din anexa nr. 3 se modifica
si va avea cuprinsul din anexa nr. 2*, care face parte integranta din prezentul
decret.
--------------------------
* Anexa a fost comunicata institutiilor interesate.
Art. 4
Pe data prezentului decret Arbitrajul de Stat Central si arbitrajele de
stat interjudetene si al municipiului Bucuresti se desfiinteaza, activitatea
acestora fiind preluata de instantele judecatoresti.
Art. 5
Ministerul Justitiei va lua masuri de incadrare a tribunalelor judetene si
a Tribunalului municipiului Bucuresti cu personalul necesar in posturile
preluate, potrivit legii, de la organele Arbitrajului de Stat.
Judecatorii incadrati, in baza alineatului precedent, de Ministerul
Justitiei la tribunalele judetene si la Tribunalul municipiului Bucuresti vor
functiona pana la alegerea lor, potrivit legii.
Art. 6
In scopul intaririi legalitatii si ordinii de drept in activitatea
unitatilor socialiste si asigurarii tragerii la raspundere a persoanelor
vinovate de incalcarea dispozitiilor legale, a disciplinei de plan si
contractuale, instante le judecatoresti sunt obligate:
a) sa semnaleze conducerii unitatilor socialiste sau organelor competente
neregulile constatate in cursul solutionarii litigiului, putand face propuneri
corespunzatoare; cei sesizati sunt obligati sa comunice masurile luate;
b) sa sesizeze, dupa caz, Consiliul Central de Control Muncitoresc al
Activitatii Economice si Sociale, Curtea Superioara de Control Financiar sau
Ministerul Finantelor cu privire la abaterile a caror solutionare este de
competenta acestora.
In cazul in care faptele prezinta caracter infractional, se vor sesiza
organele de urmarire penala.
Conducerile unitatilor socialiste sunt obligate sa analizeze hotararile
date in litigiile in care au fost parte si sa ia masuri de recuperare, in
conditiile legii, a tuturor pagubelor cauzate, de sanctionare a celor vinovati
de incalcarea ordinii si disciplinei in unitate si de prevenire a neajunsurilor
ce au generat litigiul.
Art. 7
Litigiile patrimoniale dintre unitatile socialiste din subordinea aceluiasi
minister, alt organ central sau consiliu popular judetean ori al municipiului
Bucuresti sau centrala se solutioneaza de catre aceste organe.
Litigiile patrimoniale dintre unitatile socialiste de o valoare de pana la
5.000 lei inclusiv se solutioneaza de organul in subordinea caruia se afla
unitatea debitoare.
Deciziile date de organele prevazute la alin. 1 si 2 constituie titlu
executor.
In cazul in care debitor este un organ central, comitet executiv al
consiliului popular judetean sau al municipiului Bucuresti sau o unitate
subordonata Consiliului de Ministri, competenta de solutionare a litigiilor
prevazute la alin. 2 apartine instantei judecatoresti.
Litigiile privitoare la impozite, taxe si orice alte obligatii care se
stabilesc sau se urmaresc potrivit dispozitiilor procesuale fiscale nu sunt de
competenta instantelor judecatoresti.
Art. 8
Cererile adresate instantelor judecatoresti in litigiile dintre unitatile
socialiste se timbreaza potrivit prevederilor art. 1 lit. b) din Decretul nr.
199/1955 asupra taxelor de timbru.
Art. 9
Cererile de arbitrare, de reexaminare si de rearbitrare nesolutionate de
organele arbitrare pana la data intrarii in vigoare a prezentului decret vor fi
inaintate instantelor judecatoresti competente pentru a fi judecate, dupa caz,
in prima instanta sau in recurs.
Cererile privind pretentii cu o valoare intre 1.001 si 5.000 lei inclusiv
vor fi restituite unitatilor socialiste care le-au formulat, cu exceptia
cererilor la care se refera art. 7 alin. 4 din prezentul decret.
Art. 10
Personalul muncitor care trece la instantele judecatoresti, precum si cel
transferat in alte unitati ca urmare a desfiintarii Arbitrajului de Stat, se
considera transferat in interesul serviciului.
Prevederile Decretului nr. 367/1980 privind unele masuri pentru utilizarea
rationala a personalului din unitatile socialiste, a caror valabilitate a fost
prelungita prin Decretul nr. 451/1984, nu se aplica, pe o perioada de 90 de
zile de la data prezentului decret, posturilor din unitatile si organele la
care si de la care se transfera personalul ca urmare a aplicarii prezentului
decret.
Art. 11
Personalul transferat in interesul serviciului in functii cu niveluri de
retribuire mai mici, precum si personalul disponibil, ca urmare a aplicarii
prevederilor prezentului decret, beneficiaza de drepturile prevazute in art. 21
din Decretul nr. 162/1973 privind stabilirea normelor unitare de structura
pentru unitatile economice.
Art. 12
Patrimoniul Arbitrajului de Stat, stabilit pe baza bilantului incheiat la
31 martie 1985, impreuna cu indicatorii de plan trec la Ministerul Justitiei si
Tribunalul Suprem.
Art. 13
Comitetul de Stat al Planificarii si Ministerul Finantelor, pe baza
propunerilor Ministerului Justitiei si Tribunalului Suprem, vor introduce, in
bugetul de stat, modificarile ce decurg din prezentul decret.
Art. 14
Prevederile prezentului decret intra in vigoare incepand cu data de 1
aprilie 1985.
Pe aceeasi data, actele normative prevazute in anexa nr. 3, care face parte
integranta din prezentul decret, precum si orice alte dispozitii contrare, se
abroga.
ANEXA 3
ACTE NORMATIVE CARE SE ABROGA
1. Legea nr. 5/1954 pentru organizarea si functionarea Arbitrajului de
Stat, republicata in Buletinul Oficial nr. 24/1959.
2. Art. 48 din Legea contractelor economice nr. 71/1969, astfel cum a fost
modificata si completata prin Legea nr. 3/1979, publicata in Buletinul Oficial
nr. 60/1979.
3. Pct. 9 din cap. I lit. B si lit. c) din cap. III ale anexei nr. VI la
Legea retribuirii dupa cantitatea si calitatea muncii nr. 57/1974, republicata
in Buletinul Oficial nr. 59-60/1980.
4. Decretul nr. 259/1959 privind modificarea Legii nr. 5/1954 pentru
organizarea si functionarea Arbitrajului de Stat, publicat in Buletinul Oficial
nr. 22/1959.
5. Decretul nr. 275/1960 pentru modificarea art. II din Decretul nr.
259/1959 privind modificarea Legii nr. 5/1954 pentru organizarea si
functionarea Arbitrajului de Stat, publicat in Buletinul Oficial nr. 13/1960.
6. Alin. 2 al art. 4 din Decretul nr. 713/1966 pentru exceptarea
organizatiilor cooperatiste agricole de la aplicarea unor dispozitii ale
Decretului nr. 274/1954 privitor la executarea obligatiilor izvorate din
contractele de cultura si din contractarile de animale si de produse animale,
pentru abrogarea lit. d) din art. 7 al Legii nr. 5/1954 pentru organizarea si
functionarea Arbitrajului de Stat, precum si pentru modificarea art. 1 din
Decretul nr. 387/1952 privitor la urmarirea unor datorii pe cale notariala,
publicat in Buletinul Oficial nr. 54/1966.
7. Decretul nr. 371/1971 pentru modificarea art. II din Decretul nr.
259/1959 privind modificarea Legii nr. 5/1954 pentru organizarea si
functionarea Arbitrajului de Stat, publicat in Buletinul Oficial nr. 127/1971.
8. Decretul nr. 164/1973 privind structura organizatorica a Arbitrajului de
Stat Central, publicat in Buletinul Oficial nr. 42/1973, cu modificarile
ulterioare.
9. Art. 35 din Statutul cooperarii si asocierii cooperativelor agricole de
productie cu unitati de stat sau ale cooperatiei de productie, achizitii si
desfacere a marfurilor, aprobat prin Decretul nr. 93/1983, publicat in
Buletinul Oficial nr. 18/1983.
10. Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1397/1954 privind aprobarea
regulilor procedurii arbitrare pentru Arbitrajul de Stat, republicata in
Colectia de hotarari si dispozitii ale Consiliului de Ministri nr. 39/1959.
11. Hotararea Consiliului de Ministri nr. 466/1968 privind unele masuri de
reorganizare a Arbitrajului de Stat, publicata in Buletinul Oficial nr.
31/1968.