LEGE
Nr. 92 din 4 august 1992 * Republicata
pentru organizarea judecatoreasca
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 259 din 30 septembrie 1997
*) Republicata in temeiul art. VI din Legea nr. 142 din 24 iulie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 170 din 25 iulie
1997, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 92 din 4 august 1992 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 197 din 13 august 1992 si a mai fost modificata prin
Legea nr. 89 din 12 iulie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 150 din 17 iulie 1996.
TITLUL I
Dispozitii generale
Art. 1
Autoritatea judecatoreasca se compune din instantele judecatoresti,
Ministerul Public si Consiliul Superior al Magistraturii, fiecare cu
atributiile proprii prevazute de Constitutie si de lege.
Puterea judecatoreasca este separata de celelalte puteri ale statului,
avand atributii proprii ce sunt exercitate prin instantele judecatoresti, in
conformitate cu principiile si dispozitiile prevazute de Constitutie si de
celelalte legi ale tarii.
Art. 2
Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a
libertatilor si a intereselor sale legitime. Nici o lege nu poate ingradi
exercitarea acestui drept.
Instantele judecatoresti infaptuiesc justitia in scopul apararii si
realizarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor, precum si
a celorlalte drepturi si interese legitime deduse judecatii.
Instantele judeca toate procesele privind raporturile juridice civile,
comerciale, de munca, de familie, administrative, penale, precum si orice alte
cauze pentru care legea nu stabileste o alta competenta.
Ministerul Public reprezinta, in activitatea judiciara, interesele generale
ale societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile
cetatenilor.
Art. 3
Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.
Art. 4
Nimeni nu este mai presus de lege.
Justitia se infaptuieste in mod egal pentru toate persoanele, fara
deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie,
de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala.
Art. 5
Sedintele de judecata sunt publice, in afara de cazurile prevazute de lege.
Art. 6
Procedura judiciara se desfasoara in limba romana.
Cetatenii apartinand minoritatilor nationale, precum si persoanele care nu
inteleg sau nu vorbesc limba romana au dreptul de a lua cunostinta de toate
actele si lucrarile dosarului, de a vorbi in instanta si de a pune concluzii,
prin interpret; in procesele penale acest drept este asigurat in mod gratuit.
Art. 7
In tot cursul procesului partile au dreptul sa fie reprezentate sau, dupa
caz, asistate de aparator.
Art. 8
Asistenta juridica internationala se solicita sau se acorda de instantele
de judecata si Ministerul Public in conditiile prevazute de lege si de
conventiile internationale la care Romania este parte.
Art. 9
Hotararile instantelor judecatoresti se pronunta in numele legii si se
executa in numele Presedintelui Romaniei.
TITLUL II
Compunerea si functionarea instantelor judecatoresti
CAP. 1
Dispozitii comune
Art. 10
Instantele judecatoresti sunt:
a) judecatoriile;
b) tribunalele;
c) curtile de apel;
d) Curtea Suprema de Justitie.
In limitele stabilite prin lege vor functiona si instante militare.
Competenta instantelor judecatoresti se stabileste prin lege.
Art. 11
Organizarea si functionarea Curtii Supreme de Justitie si a instantelor
militare sunt reglementate prin lege.
Art. 12
Fiecare judecatorie, tribunal si curte de apel se incadreaza cu numarul
necesar de judecatori. Instantele sunt conduse de cate un presedinte, care
exercita si atributii de administratie.
Presedintii tribunalelor si ai curtilor de apel sunt ajutati in
indeplinirea atributiilor de 1-3 vicepresedinti. Ministrul justitiei stabileste
tribunalele si curtile de apel la care vor fi cate 2 sau 3 vicepresedinti,
precum si judecatoriile la care presedintii sunt ajutati de cate un
vicepresedinte.
Presedintii instantelor desemneaza judecatorii care urmeaza sa
indeplineasca, potrivit legii si regulamentelor, si alte atributii decat cele
privind activitatea de judecata.
Art. 13
Tribunalele si curtile de apel pot avea doua sau mai multe sectii.
Numarul sectiilor tribunalelor si ale curtilor de apel se stabileste de
ministrul justitiei, in raport cu volumul de activitate si dupa natura cauzelor
deduse judecatii. Ministrul justitiei stabileste instantele la care
functioneaza sectii maritime si fluviale, pentru judecarea cauzelor prevazute
de lege.
Art. 14
Sectiile tribunalelor si ale curtilor de apel sunt conduse de cate un
presedinte de sectie.
Presedintele instantei repartizeaza judecatorii pe sectii.
Art. 15
Presedintii instantelor sau, dupa caz, presedintii de sectii constituie
complete de judecata. Cand este necesar, pot fi constituite complete
specializate pentru judecarea cauzelor privind anumite materii.
Cauzele penale privind pe minori se judeca de judecatori anume desemnati de
presedintele instantei de judecata.
Art. 16
Completul de judecata este prezidat de presedintele sau vicepresedintele
instantei ori de presedintele sectiei, atunci cand acestia participa la
judecata. In celelalte cazuri, completul de judecata este prezidat de catre
judecatorul desemnat de presedintele instantei sau al sectiei.
Art. 17
Cauzele date, potrivit legii, in competenta de prima instanta a
judecatoriilor, tribunalelor si curtilor de apel se judeca de un singur
judecator.
Apelurile se judeca de tribunale si de curtile de apel in complet format
din 2 judecatori.
Recursurile se judeca de tribunale si de curtile de apel in complet format
din 3 judecatori.
In cazul in care judecatorii care intra in compunerea completului prevazut
la alin. 2 nu ajung la un acord asupra hotararii, procesul se judeca din nou in
complet de divergenta.
Completul de divergenta se constituie prin includerea, in completul de
judecata, a presedintelui sau a vicepresedintelui instantei ori a unui alt
judecator desemnat de presedinte.
Art. 18
Consiliul Superior al Magistraturii si ministrul justitiei vegheaza la
respectarea independentei justitiei.
Ministrul justitiei raspunde de buna organizare si functionare a justitiei
ca serviciu public. Prin judecatori inspectori de la curtile de apel, ministrul
justitiei este informat cu privire la functionarea instantelor si la abaterile
de natura sa compromita calitatea activitatii, aplicarea legilor si a
regulamentelor in circumscriptiile curtilor de apel.
Presedintii si vicepresedintii instantelor verifica organizarea si
calitatea serviciului, respectarea legilor si a regulamentelor in cadrul
institutiei pe care o conduc si al instantelor din circumscriptia acesteia.
Presedintii curtilor de apel isi exercita aceasta atributie si prin judecatorii
inspectori din cadrul curtii.
In nici o imprejurare verificarile efectuate nu pot conduce la imixtiuni in
desfasurarea proceselor in curs sau la repunerea in discutie a ceea ce a fost
deja judecat. Nu se considera imixtiune exercitarea atributiilor date prin lege
ministrului justitiei cu privire la caile judiciare de atac.
CAP. 2
Judecatoriile
Art. 19
Judecatoriile functioneaza in fiecare judet si in municipiul Bucuresti.
Numarul si localitatile de resedinta ale judecatoriilor sunt prevazute in
anexa nr. 1 la prezenta lege.
In fiecare judet, circumscriptiile judecatoriilor se stabilesc prin
hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului justitiei.
Art. 20
Judecatoriile judeca toate procesele si cererile, in afara de cele date
prin lege in competenta altor instante.
Art. 21
Ministrul justitiei poate dispune ca, in municipiul Bucuresti, unele
categorii de procese sau cereri sa fie solutionate numai de anumite
judecatorii, cu respectarea competentei materiale prevazute de lege.
CAP. 3
Tribunalele
Art. 22
In fiecare judet functioneaza un tribunal, cu sediul in localitatea de
resedinta a judetului. In municipiul Bucuresti functioneaza, de asemenea, un
tribunal.
In circumscriptia fiecarui tribunal sunt cuprinse toate judecatoriile din
judet sau din municipiul Bucuresti.
Art. 23
Tribunalele judeca, in prima instanta, procesele si cererile date prin lege
in competenta lor.
Tribunalele, ca instante de apel, judeca apelurile declarate impotriva
hotararilor pronuntate de judecatorii in prima instanta.
Tribunalele, ca instante de recurs, judeca recursurile impotriva
hotararilor pronuntate de judecatorii, care, potrivit legii, nu sunt supuse
apelului.
CAP. 4
Curtile de apel
Art. 24
Fiecare curte de apel isi exercita competenta intr-o circumscriptie
cuprinzand mai multe tribunale.
Numarul curtilor de apel, resedintele acestora, precum si tribunalele
cuprinse in circumscriptiile lor sunt prevazute in anexa nr. 2 la prezenta
lege.
Art. 25
Curtile de apel judeca, in prima instanta, cauzele date in competenta lor
prin lege.
Ca instante de apel, curtile judeca apelurile declarate impotriva
hotararilor pronuntate in prima instanta de tribunale.
Ca instante de recurs, curtile de apel judeca recursurile declarate
impotriva hotararilor pronuntate de tribunale in apel, precum si in alte cauze
prevazute de lege.
TITLUL 3
Ministerul public
CAP. 1
Dispozitii comune
Art. 26
Ministerul Public isi exercita atributiile prin procurori constituiti in
parchete pe langa fiecare instanta judecatoreasca, sub autoritatea ministrului
justitiei.
Activitatea Ministerului Public este organizata potrivit principiilor
legalitatii, impartialitatii si al controlului ierarhic.
Ministerul Public este independent in relatiile cu celelalte autoritati
publice si isi exercita atributiile numai in temeiul legii si pentru asigurarea
respectarii acesteia.
Art. 27
Atributiile Ministerului Public sunt urmatoarele:
a) efectuarea urmaririi penale in cazurile si in conditiile prevazute de
lege;
b) supravegherea activitatii de cercetare penala efectuata de politie si de
alte organe; in exercitarea acestei atributii, procurorul conduce si
controleaza activitatea de cercetare penala, dispozitiile date de procuror
fiind obligatorii pentru organul de cercetare penala;
c) sesizarea instantelor judecatoresti pentru judecarea cauzelor penale;
d) exercitarea actiunii civile in cazurile prevazute de lege;
e) participarea, in conditiile legii, la sedintele de judecata;
f) exercitarea cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti, in
conditiile prevazute de lege;
g) supravegherea respectarii legii in activitatea de punere in executare a
hotararilor judecatoresti si a altor titluri executorii;
h) verificarea respectarii legii la locurile de detinere preventiva, de
executare a pedepselor, a masurilor educative si de siguranta;
i) apararea drepturilor si intereselor minorilor si ale persoanelor puse
sub interdictie;
j) studierea cauzelor care genereaza sau favorizeaza criminalitatea,
elaborarea si prezentarea propunerilor in vederea eliminarii acestora, precum
si pentru perfectionarea legislatiei penale.
Ministerul Public exercita orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 28
Procurorii din fiecare parchet sunt subordonati conducatorului acelui
parchet.
Conducatorul unui parchet este subordonat conducatorului parchetului
ierarhic superior din aceeasi circumscriptie teritoriala.
Procurorul ierarhic superior poate sa indeplineasca oricare dintre
atributiile procurorilor in subordine si sa suspende ori sa infirme actele si
dispozitiile acestora, daca sunt contrare legii.
Dispozitiile procurorului ierarhic superior, date in conformitate cu legea,
sunt obligatorii pentru procurorii in subordine. Cu toate acestea, procurorul
este liber sa prezinte in instanta concluziile pe care le considera intemeiate
potrivit legii, tinand seama de probele administrate in cauza.
Art. 29
In exercitarea atributiilor lor, procurorii au dreptul sa ceara direct
sprijinul agentiilor fortei publice, care sunt obligati sa execute dispozitiile
procurorului.
Art. 30
Fiecare parchet se incadreaza cu numarul necesar de procurori.
Structura si organizarea aparatului tuturor parchetelor, precum si
stabilirea parchetelor la care se vor infiinta sectii maritime si fluviale,
birouri sau servicii de criminalistica si criminologie se stabilesc de
ministrul justitiei, la propunerea procurorului general al Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie.
Repartizarea procurorilor pe compartimente de activitate se face de catre
conducatorul fiecarui parchet.
Art. 31
Parchetele militare vor fi organizate si vor functiona potrivit legii.
Art. 32
Parchetele sunt independente fata de instantele judecatoresti.
Art. 33
Dispozitiile ministrului justitiei, date in mod direct sau prin procurorul
general, in vederea respectarii si aplicarii legii, sunt obligatorii.
Art. 34
Ministrul justitiei, prin procurori inspectori din cadrul Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie si din parchetele de pe langa curtile de apel
sau alti procurori delegati, exercita controlul asupra tuturor procurorilor.
Cand considera necesar, ministrul justitiei, din proprie initiativa sau la
cererea Consiliului Superior al Magistraturii, efectueaza controlul prin
inspectori generali sau prin procurori detasati in Directia relatii cu
Ministerul Public si coordonarea strategiei antiinfractionale din cadrul
Ministerului Justitiei.
Controlul se efectueaza prin verificarea lucrarilor, a modului cum se
desfasoara raporturile de serviciu cu justitiabilii si cu celelalte persoane
implicate in lucrarile de competenta parchetelor, precum si prin aprecierea
asupra activitatii, pregatirii si aptitudinilor profesionale ale procurorilor.
Ministrul justitiei poate sa ceara procurorului general al Parchetului de
pe langa Curtea Suprema de Justitie informari asupra activitatii parchetelor si
sa dea indrumari cu privire la masurile ce trebuie luate pentru combaterea
fenomenului infractional.
Ministrul justitiei are dreptul sa dea dispozitie scrisa, in mod direct sau
prin procurorul general, procurorului competent sa inceapa, in conditiile
legii, procedura de urmarire penala pentru infractiunile despre care are
cunostinta si sa promoveze in fata instantelor judecatoresti actiuni si cai de
atac necesare apararii interesului public. Nu vor putea fi date insa dispozitii
pentru oprirea procedurii de urmarire penala legal deschise.
CAP. 2
Parchetele de pe langa judecatorii si tribunale
Art. 35
Parchetele de pe langa judecatorii si tribunale sunt conduse de
prim-procurori.
Prim-procurorii parchetelor de pe langa tribunale sunt ajutati de adjuncti.
Ministrul justitiei, la propunerea procurorului general al Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie, stabileste parchetele de pe langa judecatorii
la care prim-procurorii sunt ajutati de adjuncti.
Art. 36
Parchetele de pe langa tribunale au sectii conduse de procurori-sefi.
Art. 37
Prim-procurorii parchetelor de pe langa tribunale exercita controlul asupra
parchetelor din circumscriptia lor.
CAP. 3
Parchetele de pe langa curtile de apel si Parchetul de pe langa Curtea
Suprema de Justitie
Art. 38
Parchetele de pe langa curtile de apel sunt conduse de procurori generali.
Procurorii generali ai parchetelor de pe langa curtile de apel sunt ajutati de
adjuncti.
Art. 39
Procurorii generali ai parchetelor de pe langa curtile de apel exercita,
direct sau prin procurori-inspectori, controlul asupra parchetelor din
circumscriptia lor.
Art. 40
Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie este condus de un procuror
general, ajutat de 2 adjuncti.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie
este promovat si eliberat din functie de Presedintele Romaniei, la propunerea
ministrului justitiei.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie
exercita, direct sau prin procurori-inspectori, controlul asupra tuturor
parchetelor.
In cadrul Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie functioneaza
colegiul acestui parchet, ca organ consultativ. Componenta colegiului se
stabileste prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea
Suprema de Justitie.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie
participa la sedintele Curtii Supreme de Justitie, in sectii unite.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie
desemneaza, dintre procurorii acestui parchet, pe procurorii care participa la
sedintele Curtii Constitutionale, in cazurile prevazute de lege.
Art. 41
Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie si parchetele de pe langa
curtile de apel au in structura sectii conduse de procurori sefi, care pot fi
ajutati de adjuncti. In cadrul sectiilor pot functiona servicii si birouri
conduse de procurori sefi.
TITLUL IV
Corpul magistratilor, numirea si avansarea lor in functie
CAP. 1
Corpul magistratilor
Art. 42
Au calitatea de magistrat si fac parte din corpul magistratilor judecatorii
de la toate instantele judecatoresti, procurorii din cadrul parchetelor de pe
langa acestea, precum si magistratii-asistenti ai Curtii Supreme de Justitie.
Art. 43
In cadrul corpului magistratilor, ierarhia functiilor de executie si de
conducere se stabileste in raport cu nivelul instantelor si al parchetelor, cu
respectarea conditiilor de pregatire profesionala si de vechime in
magistratura, prevazute in prezenta lege.
Personalul de specialitate juridica din Ministerul Justitiei, indiferent de
vechime, este asimilat magistratilor pe durata indeplinirii functiei.
Art. 44
Constituie vechime in magistratura perioada in care o persoana a indeplinit
functiile de judecator, procuror, personal de specialitate juridica in
Ministerul Justitiei, in Institutul National al Magistraturii ori in
laboratoarele de expertiza criminalistica din subordinea Ministerului
Justitiei, de avocat sau de magistrat-asistent la Curtea Suprema de Justitie,
functia de ministru al justitiei, de secretar de stat ori de secretar general
in Ministerul Justitiei, functii de specialitate juridica in fostele arbitraje
de stat.
Timpul in care o persoana, licentiata in drept sau drept
economic-administrativ, este senator sau deputat, judecator al Curtii
Constitutionale, avocat al poporului, membru al Curtii de Conturi sau al
Consiliului Legislativ, se considera vechime in magistratura. De asemenea, se
considera vechime in magistratura timpul cat o persoana care a avut calitatea
de magistrat sau asimilat al acestuia exercita o functie de specialitate
juridica in aparatul Parlamentului, al institutiei prezidentiale, al Curtii Constitutionale,
al Curtii de Conturi, Consiliului Legislativ, al institutiei Avocatul Poporului
sau al Guvernului.
Art. 45
Intreruperile de activitate datorate suspendarii din functie, pensionarii
pentru incapacitate temporara de munca, precum si trecerii in alte functii
decat cele prevazute la art. 44 alin. 2 nu se iau in calculul vechimii in
magistratura, daca legea nu prevede altfel.
CAP. 2
Admiterea in magistratura
Sectiunea I
Conditiile generale pentru numirea magistratilor
Art. 46
Poate fi numit magistrat cel care indeplineste urmatoarele conditii:
a) este numai cetatean roman cu domiciliul in Romania si are capacitatea de
exercitiu al drepturilor;
b) este licentiat in drept sau drept economic-administrativ, are stagiul
cerut de lege pentru functia in care urmeaza sa fie numit si dovedeste o
pregatire profesionala corespunzatoare;
c) nu are antecedente penale si se bucura de o buna reputatie;
d) cunoaste limba romana;
e) este apt, din punct de vedere medical, pentru exercitarea functiei;
f) a absolvit Institutul National al Magistraturii sau a promovat concursul
ori examenul de admitere in magistratura, organizat potrivit regulamentului
aprobat de ministrul justitiei.
Indeplinirea conditiei prevazute de lit. e) trebuie dovedita cu certificat
medical de sanatate, eliberat pe baza constatarilor facute de o comisie
medicala constituita prin ordin comun al ministrului justitiei si al
ministrului sanatatii.
Art. 47
Judecatorii si procurorii, cu exceptia celor stagiari, sunt numiti prin
decret al Presedintelui Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al
Magistraturii.
Art. 48
Inainte de a incepe sa-si exercite functia, magistratii sunt obligati sa
depuna urmatorul juramant: <<Jur sa respect Constitutia si legile tarii,
sa apar drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor, sa-mi
indeplinesc cu onoare, constiinta si fara partinire atributiile ce-mi revin.
Asa sa-mi ajute Dumnezeu!>> Referirea la divinitate din formula juramantului
se schimba potrivit credintei religioase a magistratilor.
Juramantul se depune in sedinta solemna, in fata magistratilor instantei
sau, dupa caz, ai parchetului la care a fost numit magistratul, dupa citirea
comunicarii actului de numire.
Despre depunerea juramantului se incheie un proces-verbal, care se semneaza
de catre 2 dintre magistratii prezenti si de cel care a depus juramantul.
Art. 49
Depunerea juramantului nu este necesara in cazul transferului sau avansarii
magistratului in alta functie din cadrul corpului magistratilor.
Art. 50
Actele efectuate de magistrat inainte de depunerea juramantului sunt nule.
Sectiunea a II-a
Conditii speciale pentru numirea si promovarea in functie a magistratilor
Art. 51
La judecatorii si la parchetele de pe langa aceste instante pot functiona
judecatori si, respectiv, procurori stagiari, numiti prin ordin al ministrului
justitiei, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 46.
Procurorii stagiari sunt numiti la propunerea procurorului general al
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
Delegarea si eliberarea din functie a judecatorilor si procurorilor
stagiari se dispun de catre ministrul justitiei.
Art. 52
Judecatorii si procurorii stagiari care nu au absolvit Institutul National
al Magistraturii efectueaza un stagiu de 2 ani.
Presedintii judecatoriilor si prim-procurorii parchetelor de pe langa
aceste instante raspund de asigurarea conditiilor pentru desfasurarea normala a
stagiului si de buna pregatire a magistratilor stagiari.
Art. 53
In primele 6 luni de la numirea in functie, magistratii stagiari vor putea
efectua lucrarile necesare completarii pregatirii profesionale, care nu implica
pronuntarea unei hotarari, in cazul judecatorilor, sau dreptul de a pune
concluzii in instanta si de a semna acte procedurale, in cazul procurorilor.
Art. 54
Dupa 6 luni de functionare efectiva, judecatorii care efectueaza stagiul la
instante vor da un examen cu privire la cunostintele dobandite, in vederea
exercitarii dreptului de a participa la activitatea de judecata.
Examenul va fi sustinut la sediul curtii de apel in circumscriptia careia
functioneaza judecatorii stagiari, in fata unei comisii numite de presedintele
acestei curti. Comisia va fi prezidata de un presedinte de sectie al curtii de
apel sau de un judecator. Din comisie vor face parte 1-2 judecatori de la
curtea de apel si 1-2 judecatori de la tribunalele din circumscriptia curtii de
apel.
Art. 55
Examenul prevazut la art. 54 va consta intr-o proba orala, pe baza careia
comisia sa-si poata forma convingerea ca judecatorul stagiar si-a insusit
cunostintele necesare pentru a putea participa la activitatea de judecata.
Dupa sustinerea examenului, presedintele curtii de apel va comunica
ministrului justitiei si presedintelui judecatoriei daca judecatorul stagiar a
obtinut dreptul de a participa la activitatea de judecata. In caz de
nepromovare a examenului, se va stabili o noua data pentru reexaminarea
judecatorului stagiar.
Ministrul justitiei poate dispune eliberarea din functie a judecatorului
stagiar care a fost respins de doua ori la examenul prevazut la art. 54.
Art. 56
Judecatorii stagiari care au obtinut dreptul de a participa la activitatea
de judecata vor putea judeca:
1. In materie civila:
a) cererile introduse pe cale principala, referitoare la pensii de
intretinere; litigiile patrimoniale dintre persoanele fizice, avand ca obiect
plata unei sume de bani sau predarea unui bun mobil, in cazul in care valoarea
litigiului nu depaseste 10 milioane lei si nu priveste o succesiune sau
imparteli de bunuri; actiunile posesorii, cererile privind inregistrarile in
registrele de stare civila, luarea unor masuri asiguratorii; cererile de orice
fel referitoare la popriri; litigiile de munca privind pretentiile banesti a
caror valoare nu depaseste 10 milioane lei;
b) procesele si cererile care, potrivit legii, se solutioneaza de
judecatorii in ultima instanta;
c) cererile si caile de atac de competenta judecatoriilor, referitoare la
cauzele aratate la lit. a) si b).
2. In materie penala:
a) infractiunile prevazute la art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de
procedura penala;
b) cererile si caile de atac de competenta judecatoriilor, in legatura cu
infractiunile aratate la lit. a);
c) cererile de reabilitare.
Art. 57
Prevederile art. 54 si 55 se aplica in mod corespunzator procurorilor
stagiari pentru obtinerea dreptului de a pune concluzii in instanta si de a
semna acte procedurale, cu exceptia celor care privesc libertatea persoanei.
Comisia de examinare va fi compusa din procurori, iar rezultatul va fi
comunicat Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
Art. 58
Dupa efectuarea stagiului, magistratii stagiari sunt obligati sa se inscrie
la examenul de capacitate. In cazul in care candidatul este respins la primul
examen, el este obligat sa se inscrie pentru sesiunea imediat urmatoare.
Cei care au exercitat functia de magistrat stagiar timp de 2 ani, fara a da
examenul de capacitate, se pot prezenta la acest examen daca de la incetarea
acestei functii si pana la data fixata pentru examen nu au trecut mai mult de 3
ani.
Art. 59
Examenul de capacitate se tine in fiecare an, la data si locul ce se
stabilesc de ministrul justitiei.
Data si locul tinerii examenului se vor publica in Monitorul Oficial al
Romaniei cu cel putin 2 luni inainte.
Art. 60
Examenul de capacitate al magistratilor se sustine in fata unei comisii
compuse din:
a) 2 membri ai Curtii Supreme de Justitie, desemnati de presedintele
curtii, respectiv 2 de la Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie,
desemnati de procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie;
b) 2 profesori de la una din facultatile de drept din tara, din
invatamantul de stat, desemnati de consiliul profesoral al facultatii
respective, dintre profesorii de drept civil, drept comercial, drept penal,
procedurile civila si penala;
c) un delegat al Ministerului Justitiei, desemnat de ministrul justitiei.
Comisia de examinare va fi prezidata de magistratul mai mare in functie,
iar la functii egale, de magistratul cu cea mai mare vechime in magistratura de
la Curtea Suprema de Justitie.
Cererile de inscriere la examenul de capacitate, insotite de actele
necesare, vor fi inaintate Ministerului Justitiei, in termen de 40 de zile de
la publicarea datei examenului in Monitorul Oficial al Romaniei.
Comisia de examinare este indreptatita sa respinga de la examinare pe cei
care nu indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a deveni judecatori sau
procurori.
Art. 61
Examenul de capacitate consta, in mod obligatoriu, in probe scrise si
orale, cu caracter teoretic si practic. Probele teoretice vor avea ca obiect principiile
si institutiile de baza ale dreptului civil, comercial, penal, procesual,
constitutional si ale organizarii judecatoresti; probele practice vor consta in
intocmirea unei lucrari scrise cu caracter aplicativ.
Regulamentul de desfasurare a examenului de capacitate al magistratilor se
aproba de ministrul justitiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 62
Rezultatele examenului de capacitate se comunica Ministerului Justitiei,
care le va transmite Consiliului Superior al Magistraturii.
Consiliul Superior al Magistraturii, in termen de 30 de zile de la primirea
rezultatelor, valideaza examenele, centralizeaza rezultatele si intocmeste, in
ordinea mediilor obtinute, tabelul de clasificare a candidatilor, pe baza
caruia se vor face numirile in functiile vacante.
Consiliul Superior al Magistraturii poate invalida, in tot sau in parte,
examenul de capacitate in cazurile in care constata ca nu au fost respectate
conditiile prevazute de lege privind organizarea examenului sau ca rezultatele
au fost denaturate prin savarsirea unor fraude. Daca invalideaza examenul,
Consiliul Superior al Magistraturii dispune masurile corespunzatoare.
Art. 63
Indata dupa intocmirea tabelului de clasificare a candidatilor, Ministerul
Justitiei va publica in Monitorul Oficial al Romaniei lista posturilor vacante.
Candidatii declarati reusiti la examen au dreptul, in ordinea clasificarii,
sa-si aleaga posturile, in termen de 15 zile libere de la publicarea acestora
in Monitorul Oficial al Romaniei.
Candidatului care nu si-a exercitat dreptul de alegere in termenul prevazut
la alin. 2 i se va propune, din oficiu, un post de catre Ministerul Justitiei.
Refuzul de a accepta propunerea este considerat demisie.
La medii egale vor avea prioritate, la alegerea postului, magistratii in
functie si, in lipsa acestora, candidatul avand titlul de doctor in drept sau
activitate mai indelungata de la obtinerea licentei.
Neprezentarea nejustificata la examenul de capacitate, la prima sesiune
dupa incheierea stagiului, sau respingerea candidatului la doua sesiuni atrage
pierderea calitatii de judecator sau procuror stagiar.
Consiliul Superior al Magistraturii are obligatia sa indeplineasca
formalitatile legate de numirea magistratilor care au fost declarati reusiti la
examenul de capacitate, in termen de maximum 3 luni de la data validarii
examenului de capacitate.
In perioada dintre data validarii examenului de capacitate si data numirii
de catre Presedintele Romaniei, magistratii vor primi salariul corespunzator
functiei imediat superioare celei de judecator stagiar.
Art. 64
In cazul in care magistratul nu a fost propus de Consiliul Superior al
Magistraturii pentru a fi numit de Presedintele Romaniei, in termen de cel mult
6 luni de la data validarii examenului de capacitate ii inceteaza calitatea de
magistrat.
Impotriva refuzului Consiliului Superior al Magistraturii de a propune
Presedintelui Romaniei numirea in functie a magistratului, acesta se poate
adresa cu plangere Curtii Supreme de Justitie, in termen de 30 de zile de la
expirarea termenului prevazut la alin. 1. Plangerea este suspensiva de
executare. Curtea Suprema de Justitie judeca plangerea in complet format din 9
judecatori. Hotararea pronuntata este irevocabila.
Art. 65
Pentru a fi numit judecator la judecatorie sau procuror la parchetul de pe
langa aceasta instanta, candidatul trebuie sa indeplineasca conditiile
prevazute la art. 46 si sa fi fost declarat reusit la examenul de capacitate
prevazut de lege sau sa fi ocupat cel putin 5 ani functii de avocat,
jurisconsult, notar, membru al personalului didactic din invatamantul superior
sau al celui de cercetare din Institutul de Cercetari Juridice al Academiei
Romane ori functii de specialitate in administratia publica, in aparatul
Parlamentului sau al institutiei prezidentiale, Curtii Constitutionale, al
institutiei Avocatul Poporului, Curtii de Conturi sau al Consiliului
Legislativ.
Art. 66
Pentru a fi promovat in functii superioare, magistratul trebuie sa aiba o
activitate meritorie, atestata prin notele calificative acordate de sefii
ierarhici.
Notele calificative se acorda anual si vor reflecta rezultatele activitatii
profesionale a magistratului, comportamentul la serviciu si in societate,
calitatile acestuia, precum si perspectivele de dezvoltare in profesie.
Pentru magistratii care detin functii de conducere, notele calificative vor
mentiona in mod obligatoriu calitatile manageriale.
Conditiile minime de vechime pe care trebuie sa le indeplineasca
magistratii sunt urmatoarele:
a) pentru functiile de judecator de tribunal, procuror la parchetul de pe
langa tribunal, presedinte, vicepresedinte de judecatorie, prim-procuror al
parchetului de pe linga judecatorie si adjunct al acestuia, sa aiba o vechime
in magistratura de cel putin 4 ani;
b) pentru functiile de presedinte, vicepresedinte, presedinte de sectie de
tribunal, prim-procuror al parchetului de pe langa tribunal, adjunct al
acestuia si procuror sef de sectie al parchetului de pe langa tribunal, sa aiba
o vechime in magistratura de cel putin 5 ani;
c) pentru functiile de judecator de curte de apel sau procuror la
parchetele de pe langa curtile de apel, sa aiba o vechime in magistratura de
cel putin 6 ani;
d) pentru functiile de presedinte, vicepresedinte, presedinte de sectie de
curte de apel, procuror general al parchetului de pe langa curtea de apel,
adjunct al acestuia si procuror sef de sectie al parchetului de pe langa curtea
de apel, precum si de procuror sef de sectie si procuror la Parchetul de pe
langa Curtea Suprema de Justitie, sa aiba o vechime in magistratura de cel
putin 8 ani;
e) pentru functiile de procuror general al Parchetului de pe langa Curtea
Suprema de Justitie si de adjunct al acestuia, sa aiba o vechime in
magistratura de cel putin 10 ani.
Promovarea in functii de conducere a magistratilor se face pentru o
perioada de 4 ani, cu posibilitatea reinvestirii.
La promovarea in functii de conducere in magistratura se va tine seama, in afara
de calitatile profesionale, de aptitudinile manageriale ale magistratului,
indeosebi de capacitatea de organizare si decizie, gradul de comunicativitate,
tactul in relatiile de serviciu, obiectivitatea in aprecierea colaboratorilor.
Art. 67
In mod exceptional pot fi numiti in magistratura, fara concurs sau examen,
in oricare dintre functiile prevazute la art. 66 lit. a), b) si c), persoane
care au titlul de doctor in drept ori au avut calitatea de magistrat sau
inspector general ori consilier juridic in Ministerul Justitiei sau avocat o
perioada de cel putin 5 ani.
In cazurile de la alin. 1, vechimea necesara, prevazuta la art. 66 pentru a
ocupa una dintre functiile in magistratura, se majoreaza cu 3 ani.
Art. 68
Magistratii de la judecatorii, tribunale si parchetele de pe langa aceste
instante pot fi mentinuti in functie pana la implinirea varstei de 65 ani, cei
de la curtile de apel si parchetele de pe langa aceste curti pana la implinirea
varstei de 68 ani, iar procurorii de la Parchetul de pe langa Curtea Suprema de
Justitie pana la implinirea varstei de 70 ani, in toate cazurile cu avizul
conducatorului instantei sau parchetului.
Art. 69
Promovarea si transferarea judecatorilor in functiile din magistratura se
dispun de catre Consiliul Superior al Magistraturii, cu respectarea conditiilor
prevazute de lege.
Promovarea si transferarea procurorilor in functiile din Ministerul Public
se fac de catre ministrul justitiei, la propunerea procurorului general al
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, cu respectarea conditiilor
prevazute de lege, iar transferarea procurorilor in functiile de judecatori se
face potrivit prevederilor alin. 1.
Sectiunea a III-a
Institutul National al Magistraturii
Art. 70
Institutul National al Magistraturii este institutia publica subordonata
exclusiv Ministerului Justitiei, care realizeaza pregatirea specifica a
viitorilor judecatori si procurori, precum si perfectionarea profesionala a
magistratilor in functie, in conformitate cu prevederile prezentei legi.
Institutul National al Magistraturii nu face parte din sistemul national de
invatamint si educatie si nu este supus dispozitiilor legale in vigoare cu
privire la acreditarea institutiilor de invatamant superior si recunoasterea
diplomelor.
Institutul National al Magistraturii are personalitate juridica si sediul
in municipiul Bucuresti.
Art. 71
Institutul National al Magistraturii este condus de un consiliu format din
11 membri, dintre care: un judecator al Curtii Supreme de Justitie, un procuror
de la Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie, un judecator al Curtii
de Apel Bucuresti, un procuror de la Parchetul de pe langa Curtea de Apel
Bucuresti, desemnati de Consiliul Superior al Magistraturii; 3 reprezentanti
alesi ai personalului de instruire din cadrul institutului, directorul
Directiei de resurse umane din Ministerul Justitiei; 2 reprezentanti ai
auditorilor de justitie care participa la cursurile de pregatire profesionala.
Directorul Institutului National al Magistraturii si cei 2 adjuncti ai
acestuia sunt numiti prin ordin al ministrului justitiei.
Directorul Institutului National al Magistraturii face parte de drept din
consiliu.
Durata mandatului membrilor Consiliului Institutului National al
Magistraturii este de 3 ani, cu exceptia mandatului reprezentantilor
auditorilor de justitie, care sunt alesi pentru un an.
Mandatul membrilor consiliului poate fi reinnoit.
La sedintele consiliului pot participa, fara drept de vot, reprezentanti ai
asociatiilor legal constituite ale magistratilor.
Art. 72
Consiliul Institutului National al Magistraturii delibereaza asupra
problemelor care privesc organizarea si functionarea Institutului National al
Magistraturii, precum si bugetul acestuia.
Hotararile Consiliului Institutului National al Magistraturii devin
executorii dupa aprobarea lor de catre ministrul justitiei.
Art. 73
Directorul Institutului National al Magistraturii si adjunctii sai asigura
conducerea curenta a activitatii si organizeaza aducerea la indeplinire a
hotararilor consiliului.
Art. 74
Personalul de instruire al Institutului National al Magistraturii este
asigurat, de regula, din randul judecatorilor si al procurorilor in functie,
care pot fi detasati, cu acordul lor, pe timp de 3 ani in cadrul institutului.
Salarizarea personalului de instruire de specialitate juridica al
Institutului National al Magistraturii se stabileste prin asimilarea functiilor
acestuia cu functiile de magistrat, in raport cu vechimea in magistratura, in
conditiile Legii privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din
organele autoritatii judecatoresti.
Institutul National al Magistraturii poate folosi, in conditiile legii, si
cadre didactice universitare, alti specialisti, romani si straini, precum si
magistrati in functie sau asimilati ai acestora, pentru desfasurarea procesului
de formare si perfectionare profesionala.
Statul de personal si statul de functii ale Institutului National al Magistraturii
se aproba de ministrul justitiei, in limita numarului total de posturi aprobat
pentru sistemul justitiei.
Art. 75
Durata cursurilor de pregatire specifica magistratilor in cadrul
Institutului National al Magistraturii este de 1-2 ani.
In fiecare an, ministrul justitiei stabileste durata cursurilor si numarul
de cursanti, in functie de numarul judecatorilor si al procurorilor necesari
pentru ocuparea posturilor vacante.
Art. 76
Admiterea in Institutul National al Magistraturii, care reprezinta
modalitatea principala de recrutare a magistratilor, se face pe baza de
concurs, la care au dreptul sa participe persoanele care indeplinesc conditiile
prevazute la art. 46 lit. a)-e).
Art. 77
Componenta comisiei, conditiile de concurs si modul de desfasurare a
acestuia sunt stabilite prin regulament aprobat de ministrul justitiei.
Art. 78
Candidatii admisi la concursul de intrare in Institutul National al
Magistraturii au calitatea de auditori de justitie si beneficiaza de o bursa
lunara egala cu salariul functiei de judecator stagiar, care se plateste din
fondul de burse prevazut in bugetul Ministerului Justitiei, in raport cu
vechimea pe care o au.
Art. 79
Pregatirea auditorilor de justitie pentru cariera de magistrat se bazeaza
pe cunoasterea tendintelor si a evolutiei principalelor institutii juridice,
inclusiv in dreptul comparat si, indeosebi, pe dobandirea de cunostinte
practice necesare pentru a deveni judecator sau procuror.
Art. 80
In perioada cursurilor, auditorii de justitie vor desfasura stagii de
practica in cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor, vor efectua,
sub indrumarea personalului de instruire si a magistratilor instantelor si
parchetelor, lucrari de grefa in cadrul tuturor serviciilor, vor asista la
sedintele de judecata si la activitatea de urmarire penala, pentru a cunoaste
in mod direct activitatile pe care le desfasoara magistratii si personalul
auxiliar.
Art. 81
In cazul in care auditorii de justitie savarsesc o abatere de la
indatoririle ce le revin sau de la Regulamentul de ordine interioara al
Institutului National al Magistraturii, pot fi sanctionati disciplinar de catre
directorul institutului.
Sanctiunile disciplinare ce pot fi aplicate auditorilor de justitie sunt:
a) observatia;
b) avertismentul;
c) exmatricularea din institut, cu restituirea cheltuielilor de
scolarizare.
Art. 82
La absolvirea Institutului National al Magistraturii, auditorii de justitie
vor sustine un examen care va consta preponderent in probe practice, prin care
sa demonstreze ca si-au insusit cunostintele necesare functiei de judecator sau
de procuror.
Examenul va fi sustinut in fata unei comisii mixte formate din 3 membri ai
personalului de instruire al institutului si 3 magistrati de la instante si
parchete, numiti prin ordin al ministrului justitiei.
Absolventilor Institutului National al Magistraturii li se elibereaza un
atestat.
Art. 83
Absolventii Institutului National al Magistraturii vor fi numiti magistrati
stagiari de catre ministrul justitiei.
Judecatorii stagiari, absolventi ai Institutului National al Magistraturii,
au dreptul de a judeca in cauzele prevazute la art. 56; procurorii stagiari,
absolventi ai institutului, au dreptul de a pune concluzii in instanta si de a
semna acte procedurale, cu exceptia celor care privesc libertatea persoanei.
Dupa 6 luni de functionare efectiva, magistratii stagiari, absolventi ai
Institutului National al Magistraturii, au dreptul sa se inscrie la examenul de
capacitate. Dispozitiile art. 59-63 sunt aplicabile.
Art. 84
Judecatorilor si procurorilor stagiari, absolventi ai Institutului National
al Magistraturii, le sunt aplicabile dispozitiile legale privind pe magistratii
stagiari.
In cazul in care durata cursurilor Institutului National al Magistraturii,
stabilita conform legii, va fi de 2 ani, absolventii au dreptul de a se inscrie
direct pentru sustinerea examenului de capacitate.
Art. 85
Organizarea si functionarea Institutului National al Magistraturii sunt
stabilite prin regulament elaborat de consiliul institutului si aprobat de
ministrul justitiei.
TITLUL V
Consiliul Superior al Magistraturii
Art. 86
Consiliul Superior al Magistraturii este alcatuit din 15 membri alesi,
pentru o durata de 4 ani, de Camera Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna.
Art. 87
In Consiliul Superior al Magistraturii sunt alesi:
a) 4 judecatori ai Curtii Supreme de Justitie;
b) 3 procurori ai Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie;
c) 6 judecatori de la curtile de apel;
d) 2 procurori ai Parchetului de pe langa Curtea de Apel Bucuresti.
Pentru alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, fiecare
instanta si parchet prevazute la alin. 1 lit. a), b) si d), in adunarea
generala a magistratilor, va desemna un numar intreit de candidati.
Pentru alegerea celor 6 judecatori prevazuti la lit. c), fiecare curte de
apel va propune cate un candidat, desemnat de adunarea generala a judecatorilor
curtii.
Art. 88
Consiliul Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii:
a) propune Presedintelui Romaniei, la recomandarea ministrului justitiei,
numirea in functie a presedintelui, vicepresedintelui si presedintilor de
sectii ai Curtii Supreme de Justitie;
b) propune Presedintelui Romaniei, la recomandarea ministrului justitiei,
numirea in functie a judecatorilor Curtii Supreme de Justitie;
c) propune Presedintelui Romaniei, la recomandarea ministrului justitiei,
numirea in functie a celorlalti judecatori si procurori, cu exceptia celor
stagiari;
d) dispune, la propunerea ministrului justitiei, cu privire la promovarea,
transferarea, suspendarea din functie a judecatorilor, precum si la incetarea
functiei acestora;
e) valideaza examenele de capacitate ale magistratilor;
f) indeplineste rolul de consiliu de disciplina al judecatorilor;
g) da avize, la solicitarea ministrului justitiei, cu privire la
administrarea judecatoriilor, tribunalelor, curtilor de apel si parchetelor.
Consiliul Superior al Magistraturii exercita orice alte atributii prevazute
de lege.
Consiliul Superior al Magistraturii poate cere Ministerului Justitiei,
instantelor judecatoresti sau parchetelor relatii sau acte referitoare la activitatea
profesionala sau la conduita magistratilor.
Pentru numirea in functia de presedinte al Curtii Supreme de Justitie, vor
fi prezentate Presedintelui Romaniei trei propuneri.
Consiliul Superior al Magistraturii isi desfasoara lucrarile in prezenta a
cei putin doua treimi din numarul membrilor sai si adopta hotarari cu
majoritatea voturilor membrilor consiliului.
Lucrarile Consiliului Superior al Magistraturii sunt prezidate, fara drept
de vot, de ministrul justitiei, cu exceptia cazului in care indeplineste rolul
de consiliu de disciplina, cand este prezidat de presedintele Curtii Supreme de
Justitie.
Pregatirea lucrarilor necesare desfasurarii activitatii Consiliului
Superior al Magistraturii se asigura de catre directia din Ministerul Justitiei
care raspunde de resursele umane. Lucrarile de secretariat ale Consiliului
Superior al Magistraturii se realizeaza de catre un compartiment de
specialitate al acestei directii.
Art. 89
Consiliul Superior al Magistraturii va adopta un regulament propriu de
functionare.
Art. 90
Membrii Consiliului Superior al Magistraturii au dreptul la o indemnizatie
stabilita prin Legea privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din
organele autoritatii judecatoresti.
TITLUL VI
Drepturile si indatoririle magistratilor
Art. 91
Judecatorii numiti de Presedintele Romaniei sunt inamovibili. Procurorii si
judecatorii stagiari se bucura de stabilitate.
Magistratii nu pot fi cercetati, retinuti, arestati, perchezitionati sau
trimisi in judecata fara avizul ministrului justitiei.
Ministerul de Interne are obligatia de a acorda, la cerere, protectie
magistratilor si familiilor lor in cazurile in care viata, integritatea
corporala sau avutul acestora sunt supuse unor amenintari.
Art. 92
Magistratii pot fi eliberati din functiile pe care le detin, numai in
urmatoarele cazuri:
a) demisie;
b) pensionare pentru limita de varsta sau incapacitate de munca, potrivit
legii;
c) transferarea intr-o alta functie, in conditiile legii;
d) daca impotriva magistratului s-a luat masura indepartarii din
magistratura, fie ca sanctiune disciplinara, fie pentru vadita incapacitate
profesionala ori pentru boala psihica;
e) daca magistratul a fost condamnat definitiv pentru o fapta prevazuta de
legea penala;
f) daca magistratul nu mai indeplineste conditiile prevazute la art. 46
lit. a)-e).
Cand impotriva unui magistrat se pune in miscare actiunea penala, acesta va
fi suspendat de drept din functie pana la ramanerea definitiva a hotararii.
Ministrul justitiei, prin ordin, va constata existenta suspendarii de drept a
magistratului. Despre aceasta masura magistratul va fi incunostintat de catre
ministrul justitiei.
Daca se constata nevinovatia magistratului, suspendarea sa din functie
inceteaza. Magistratul va fi repus in toate drepturile avute anterior,
platindu-i-se drepturile banesti de care a fost lipsit.
In cazurile prevazute la alin. 1 lit. d) si e), calitatea de magistrat
inceteaza de drept pe data ramanerii definitive a hotararii prin care s-a
dispus indepartarea din magistratura sau condamnarea.
Art. 93
In cazul in care magistratul cere eliberarea din functie prin demisie,
ministrul justitiei sau, dupa caz, procurorul general al Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie poate stabili un termen de cel mult 30 de zile
la care demisia sa devina efectiva, daca prezenta magistratului la post este
necesara.
Art. 94
Promovarea sau transferarea magistratilor se poate face numai cu consimtamantul
acestora.
Magistratii care indeplinesc conditiile pentru a fi promovati, dar care nu
doresc sa schimbe functia si instanta ori parchetul, pot fi promovati pe loc.
Art. 95
In cazul in care o instanta nu poate functiona normal datorita lipsei
temporare a unor judecatori, existentei unor posturi vacante,
incompatibilitatii sau recuzarii tuturor judecatorilor, ministrul justitiei, la
propunerea presedintelui acelei instante, poate delega judecatori de la alte
instante. Judecatorul nu poate fi delegat mai mult de 2 luni intr-un an, fara
acordul sau.
In interesul serviciului, procurorii pot fi delegati de catre procurorul
general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie pe o durata de
cel mult 2 luni intr-un an. Delegarea poate fi prelungita peste acest termen,
cu consimtamantul procurorului.
Art. 96
Ministrul justitiei poate dispune detasarea judecatorilor inamovibili,
numai cu acordul scris al acestora, in cadrul Ministerului Justitiei, la
Institutul National al Magistraturii, la alte instante judecatoresti sau la
alte autoritati publice.
Durata detasarii este intre 6 luni si 3 ani. Detasarea poate fi prelungita
pentru o durata de pana la 3 ani, o singura data, cu respectarea conditiilor
prevazute la alin. 1.
Detasarea procurorilor se poate dispune de catre ministrul justitiei, cu
respectarea conditiilor prevazute la alin. 1 si 2.
Pe perioada detasarii, judecatorii si procurorii isi pastreaza statutul de
magistrati si beneficiaza de drepturile prevazute de lege pentru personalul
detasat. Cand salariul si celelalte drepturi banesti prevazute pentru functia
in care este detasat magistratul sunt inferioare celor de care acesta
beneficiaza in calitatea sa de magistrat, el isi pastreaza salariul si celelalte
drepturi banesti ale functiei de magistrat pe care o detine.
Art. 97
In cazul in care un magistrat sufera de o boala psihica, ministrul
justitiei, pe baza unui raport scris si dupa examinarea de catre o comisie
formata din 3 medici primari de specialitate, va dispune suspendarea din
functie a magistratului, sesizand de indata Consiliul Superior al
Magistraturii. Suspendarea inceteaza de drept, daca in termen de o luna
Consiliul Superior al Magistraturii nu hotaraste eliberarea din functie a
magistratului sau prelungirea suspendarii.
Daca, in cursul activitatii sale, magistratul manifesta o vadita
incapacitate profesionala, Consiliul Superior al Magistraturii poate dispune
eliberarea sa din functie, la sesizarea ministrului justitiei.
Impotriva hotararilor de indepartare din magistratura, luate in cazurile
prevazute de alin. 1 si 2, magistratul poate face contestatie in termen de 30
de zile de la comunicare. Contestatia se judeca la Curtea Suprema de Justitie,
in complet format din 9 judecatori. Hotararea prin care se solutioneaza
contestatia este irevocabila.
Art. 98
Magistratii beneficiaza de salarii stabilite in raport cu nivelul
instantei, de indemnizatii pentru stabilitate in magistratura, pentru
indeplinirea unei functii de conducere, pentru participare la sedinte de
judecata, de sporuri pentru vechime in munca, pentru risc si suprasolicitare
neuropsihica, pentru titluri stiintifice, precum si de alte drepturi
reglementate prin lege.
Art. 99
Magistratii in activitate sau pensionari, precum si sotul sau sotia si
copiii aflati in intretinerea acestora beneficiaza in mod gratuit de asistenta
medicala, medicamente si proteze.
Conditiile de acordare in mod gratuit a asistentei medicale, a
medicamentelor si a protezelor se stabilesc prin hotarare a Guvernului, in
termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 100
Magistratii beneficiaza de asigurare realizata din fonduri bugetare, pentru
viata, sanatate si bunuri, in limita veniturilor pentru 15 ani de activitate.
La eliberarea din functie, asigurarea prevazuta la alin. 1 inceteaza.
Art. 101
Magistratii beneficiaza de un concediu de odihna anual de 30 de zile
lucratoare, platit. Conditiile de efectuare si de plata a concediului de odihna
se stabilesc prin regulament aprobat de ministrul justitiei.
In perioada concediului de odihna, magistratii beneficiaza, o singura data
pe an, de transport gratuit, dus-intors, intre localitatea de domiciliu si
localitatea din tara in care isi petrec concediul de odihna.
Art. 102
Magistratii beneficiaza, anual, de 12 calatorii dus-intors, cu tarife
reduse cu 50% la transportul intern pe calea ferata clasa I, auto, naval si
aerian.
Conditiile in care se acorda drepturile prevazute la alin. 1 si la art. 101
alin. 2, precum si fondurile din care se suporta aceste drepturi se stabilesc
prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a
prezentei legi.
Art. 103
Magistratii cu o vechime de cel putin 25 de ani in magistratura
beneficiaza, la implinirea varstei prevazute de lege, de pensie de serviciu, in
cuantum de 80% din venitul net realizat din salariul de baza, sporul pentru
vechime in munca si sporul de stabilitate in magistratura, avute la data
pensionarii.
Pentru fiecare an care depaseste vechimea in magistratura prevazuta la
alin. 1 se adauga la cuantumul pensiei cate 1% din venitul net, fara a se putea
depasi 100% din venitul net stabilit conform alin. 1, avut la data pensionarii.
Partea din pensia de serviciu care depaseste nivelul pensiei din sistemul
asigurarilor sociale de stat se suporta din bugetul de stat.
Pensia suplimentara se stabileste in conditiile Legii privind pensiile de
asigurari sociale de stat si asistenta sociala.
Pensiile magistratilor se actualizeaza in raport cu nivelul salariilor de
baza ale magistratilor in activitate.
De aceste drepturi beneficiaza si magistratii reincadrati dupa pensionare.
Art. 104
Magistratii cu o vechime continua in magistratura de cel putin 20 de ani
beneficiaza, la pensionare sau la eliberarea din functie pentru motive
neimputabile, de o indemnizatie egala cu 5 salarii de baza nete.
Indemnizatia prevazuta la alin. 1 se acorda o singura data in decursul
carierei de magistrat.
Art. 105
Magistratii in varsta de pana la 35 de ani vor fi sprijiniti in construirea
sau cumpararea unei locuinte proprietate personala in localitatea in care isi
are sediul instanta sau parchetul la care functioneaza, cu acordarea de credite
pe termen lung, cu dobanda minima, in conditiile legii.
In conditiile prevazute de lege, se poate infiinta, prin hotarare a
Guvernului, Casa de credit pentru magistrati si celalalt personal din sistemul
justitiei.
Art. 106
Magistratilor care functioneaza la instante sau la parchete din mediul
rural li se va asigura locuinta de catre administratia publica locala, pentru
perioada in care lucreaza in acea localitate.
Art. 107
Se instituie ordinul si medalia "Meritul judiciar", care se
confera magistratilor in activitate, pentru vechime in magistratura ca
judecator sau procuror, avand in vedere rezultatele meritorii obtinute in
activitate, respectarea indatoririlor prevazute de lege si calificativul anual
de "foarte bine".
Ordinul si medalia "Meritul judiciar" se acorda de catre
Presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 108
Ordinul si medalia "Meritul judiciar" se confera astfel:
- Ordinul "Meritul judiciar" clasa I, pentru 25 de ani vechime in
magistratura;
- Ordinul "Meritul judiciar" clasa a II-a, pentru 20 de ani
vechime in magistratura;
- Ordinul "Meritul judiciar" clasa a III-a, pentru 15 ani vechime
in magistratura;
- Medalia "Meritul judiciar" clasa I, pentru 10 ani vechime in magistratura;
- Medalia "Meritul judiciar" clasa a II-a, pentru 5 ani vechime
in magistratura.
In cazul intreruperii activitatii in magistratura, timpul cat magistratul a
desfasurat alta activitate nu va fi luat in calculul vechimii in magistratura pentru
care se confera ordinul sau medalia.
Descrierea ordinului si a medaliei este prevazuta in lege speciala.
Art. 109
Magistratii in activitate, decorati cu Ordinul "Meritul judiciar"
clasele a III-a, a II-a si I, beneficiaza de reducerea impozitului pe venit cu
30%, 40% si, respectiv, 50%, iar cei decorati cu Medalia "Meritul
judiciar" clasele a II-a si I beneficiaza de reducerea impozitului pe
venit cu 20% si, respectiv, 25% .
Magistratii pensionari, decorati cu Ordinul "Meritul judiciar"
clasele a III-a, a II-a si I, beneficiaza de o majorare cu 10%, 15% si,
respectiv, 20% a cuantumului pensiei, fara a se depasi salariul de baza
actualizat.
Art. 110
Se interzice magistratilor sa faca parte din partide politice sau sa
desfasoare activitati publice cu caracter politic.
Art. 111
Functia de magistrat este incompatibila cu orice alta functie publica sau
privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior.
Magistratul poate sa opteze ca functia de baza, potrivit legii, sa fie
intr-o institutie de invatamant superior, avand obligatia sa respecte durata
timpului de lucru si celelalte indatoriri prevazute de lege pentru instanta de
judecata sau parchet. In aceasta situatie, programul de activitate al
magistratului la instanta de judecata sau la parchet se stabileste cu acordul
conducatorului instantei sau al parchetului.
Art. 112
Magistratilor le este interzisa exercitarea, direct sau prin persoane
interpuse, a activitatilor de comert, participarea la conducerea unor societati
comerciale sau civile. De asemenea, le este interzisa participarea la
administrarea unor asemenea societati.
Art. 113
Magistratii pot colabora la publicatii de specialitate, cu caracter
literar, stiintific sau social, ori la emisiuni audiovizuale, fara insa a
participa la actiuni politice.
Art. 114
Magistratii pot sa faca parte din comisiile de studii sau de intocmire a
proiectelor de legi, regulamente, tratate sau conventii internationale, numai
cu incuviintarea ministrului justitiei.
Art. 115
Magistratii nu pot sa dea consultatii scrise sau verbale in probleme
litigioase, chiar daca procesele respective sunt pe rolul altor instante decat
cele la care isi exercita functia, si nici sa-si exprime public parerea asupra
unor procese aflate in curs de desfasurare.
Magistratii au dreptul sa pledeze cauzele lor personale, ale parintilor,
sotilor si copiilor lor, precum si ale persoanelor puse sub tutela sau curatela
lor.
Art. 116
Numirea magistratilor in diverse comisii sau comitete prevazute de lege se
face de ministrul justitiei, in afara cazului in care legea prevede un alt mod
de numire.
Art. 117
Magistratii sunt obligati sa respecte programul de lucru, sa rezolve
lucrarile in termenele stabilite, sa pastreze secretul deliberarii si sa
indeplineasca toate indatoririle ce le revin potrivit legilor si
regulamentelor.
La sedintele de judecata, magistratii sunt obligati sa aiba tinuta
vestimentara corespunzatoare instantei unde functioneaza.
Tinuta vestimentara a magistratilor se stabileste prin hotarare a
Guvernului si se asigura gratuit.
Art. 118
Magistratii sunt datori sa se abtina de la orice acte sau fapte de natura
sa compromita demnitatea lor in functie si in societate.
Art. 119
Magistratii sunt obligati sa efectueze, cel putin o data la 5 ani, conform
programarii aprobate de ministrul justitiei, stagii de pregatire sau, dupa caz,
de perfectionare profesionala la Institutul National al Magistraturii, la
institutii de invatamant superior din tara sau din strainatate ori in cadrul
formelor organizate de curtile de apel sau, dupa caz, de parchetele de pe langa
curtile de apel.
La fiecare curte de apel si parchet de pe langa aceasta va fi desemnat un
magistrat care sa raspunda de perfectionarea profesionala a magistratilor.
Art. 120
Magistratii sunt liberi sa formeze asociatii profesionale sau alte
organizatii avand ca scop reprezentarea intereselor proprii, promovarea
pregatirii profesionale si protejarea statutului lor. De asemenea, magistratii
pot adera la asociatii profesionale locale, nationale si internationale si pot
participa la reuniunile acestora.
TITLUL VII
Raspunderea disciplinara a magistratilor
Art. 121
Magistratii raspund disciplinar pentru abaterile de la indatoririle de
serviciu, precum si pentru comportarile care dauneaza interesului serviciului
sau prestigiului justitiei.
Art. 122
Sunt abateri disciplinare:
a) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
b) absentele nemotivate de la serviciu;
c) interventiile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri privind
satisfacerea intereselor lor sau ale membrilor familiei, in afara cadrului
legal, precum si imixtiunea in activitatea altui magistrat;
d) atitudinile ireverentioase in timpul exercitarii atributiilor de
serviciu;
e) nerespectarea secretului deliberarii sau a confidentialitatii lucrarilor
care au acest caracter;
f) activitatile publice cu caracter politic;
g) manifestarile care aduc atingere onoarei sau probitatii profesionale;
h) refuzul nejustificat de a indeplini o indatorire ce le revine potrivit
legilor si regulamentelor sau incalcarea altor obligatii decurgand din prezenta
lege;
i) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;
j) incalcarea altor prevederi ale legii, referitoare la incompatibilitati
si interdictii privind pe magistrati.
Art. 123
Sanctiunile disciplinare ce se pot aplica magistratilor in raport cu
gravitatea abaterilor sunt:
a) observatie;
b) mustrare;
c) diminuarea salariului de baza cu pana la 15% pe o perioada de 1-3 luni;
d) mutarea disciplinara pentru o perioada de 1-3 luni la o instanta sau la
un parchet, situate pe raza teritoriala a aceleiasi curti de apel, respectiv
parchet de pe langa aceasta;
e) suspendarea din functie pe timp de maximum 6 luni;
f) indepartarea din magistratura.
In timpul suspendarii din functie, magistratului nu i se plateste salariul.
Aceasta perioada nu se ia in calculul drepturilor la pensie si al vechimii in
functia de magistrat.
Dispozitiile alin. 2 sunt aplicabile si in cazul prevazut la art. 92 alin.
2.
Art. 124
Actiunea disciplinara, in cazul abaterilor savarsite de un judecator, cu
exceptia judecatorilor si a magistratilor-asistenti de la Curtea Suprema de
Justitie, se exercita de catre ministrul justitiei, iar in cazul abaterilor
savarsite de procurori, actiunea se exercita de ministrul justitiei sau de
procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
Actiunea disciplinara se exercita in termen de cel mult 30 de zile de la
data inregistrarii actului de constatare, dar nu mai tarziu de un an de la data
savarsirii abaterii disciplinare.
Art. 125
In vederea exercitarii actiunii disciplinare, este obligatorie efectuarea
cercetarii prealabile, care se dispune de titularul acestei actiuni.
Cercetarea prealabila se efectueaza de catre judecatori, avand cel putin
acelasi grad ierarhic cu judecatorul cercetat, sau de inspectori generali ori
de alte persoane asimilate magistratilor din Ministerul Justitiei.
Pentru procurori, cercetarea prealabila se efectueaza de
procurorii-inspectori din Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
In cadrul cercetarii prealabile se vor stabili faptele si urmarile
acestora, imprejurarile in care au fost savarsite, existenta sau inexistenta
vinovatiei, cat si orice date concludente. Ascultarea celui in cauza si
verificarea apararilor magistratului cercetat sunt obligatorii. Refuzul
magistratului cercetat de a face declaratii sau de a se prezenta la cercetari
se constata prin proces-verbal si nu impiedica finalizarea cercetarii.
Magistratul cercetat are dreptul sa cunoasca toate actele cercetarii si sa
solicite probe in aparare.
Art. 126
In cazul abaterilor savarsite de judecatori, ministrul justitiei, dupa
primirea rezultatului cercetarilor prealabile, poate sesiza Consiliul Superior
al Magistraturii.
Dezbaterile Consiliului Superior al Magistraturii nu sunt publice.
Citarea partilor este obligatorie.
Consiliul Superior al Magistraturii se pronunta prin hotarare motivata,
care se comunica partilor.
Art. 127
Comisia de disciplina a Ministerului Public este formata din 5 procurori
din Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie, alesi, pe 4 ani, de
membrii acestui parchet. Comisia este prezidata de procurorul cel mai mare in
grad, iar la grade egale, de procurorul cu cea mai mare vechime in grad.
In conditiile prevazute de alin. 1, vor fi alesi 3 membri supleanti ai comisiei
de disciplina, care inlocuiesc pe titulari in cazul in care acestia sunt
impiedicati sa participe la lucrarile comisiei.
Prevederile art. 126 alin. 2-4 se aplica in mod corespunzator.
Secretariatul comisiei va fi asigurat de un procuror, desemnat de
procurorul general.
Art. 128
In fata Consiliului Superior al Magistraturii sau a Comisiei de disciplina
a Ministerului Public, magistratul poate fi asistat de un alt magistrat.
Art. 129
Impotriva hotararilor pronuntate de Consiliul Superior al Magistraturii sau
de Comisia de disciplina a Ministerului Public, magistratul in cauza poate face
contestatie in termen de 30 de zile de la comunicarea hotararii.
Contestatia se depune la comisia disciplinara care a pronuntat hotararea si
se judeca de Curtea Suprema de Justitie, in complet format din 9 judecatori.
Hotararea prin care se solutioneaza contestatia este irevocabila.
Art. 130
Ministrul justitiei sau, dupa caz, procurorul general al Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie dispune masurile corespunzatoare pentru
executarea hotararilor privind aplicarea sanctiunilor disciplinare prevazute in
prezentul titlu.
Art. 131
In toate cazurile in care inceteaza calitatea de magistrat, cu exceptia
stagiarilor, hotararea sau actul care determina incetarea acestei calitati se
va comunica Presedintelui Romaniei de catre Consiliul Superior al Magistraturii
in vederea emiterii decretului de eliberare din functie.
TITLUL VIII
Personalul auxiliar de specialitate, economic, administrativ si de serviciu
Art. 132
La judecatorii, tribunale si curti de apel, precum si la toate parchetele
functioneaza personal auxiliar de specialitate, economic, administrativ si de
serviciu.
Activitatea personalului prevazut la alin. 1 este supusa controlului
ierarhic.
Art. 133
Toate instantele si parchetele vor avea cate o grefa, o registratura, o
arhiva si o biblioteca.
Tribunalele si parchetele de pe langa acestea vor avea si cate un
compartiment economico-administrativ, condus de un contabil-sef, pentru
activitatea proprie, precum si pentru activitatea judecatoriilor si a
parchetelor din circumscriptia lor. In localitatile resedinta de judet, in care
functioneaza curti de apel, compartimentul economico-administrativ al
tribunalelor sau parchetelor de pe langa acestea va deservi si activitatea
acestor curti, respectiv a parchetelor de pe langa acestea.
Curtile de apel si Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie vor
avea, in afara de serviciul prevazut la alin. 2, si un serviciu de documentare.
Art. 134
Grefa, registratura si arhiva vor efectua operatiuni privind primirea,
inregistrarea si expedierea corespondentei, indosarierea actelor, pastrarea
registrelor, precum si orice alte lucrari cu caracter auxiliar, necesare bunei
desfasurari a activitatii instantelor si parchetelor.
Art. 135
Compartimentul economico-administrativ va avea ca atributii principale
efectuarea operatiunilor financiar-contabile, evidenta bunurilor, asigurarea
conditiilor materiale pentru desfasurarea activitatii instantelor si a
parchetelor si gospodarirea localurilor.
Art. 136
Serviciul de documentare va tine evidenta legislatiei, a jurisprudentei,
precum si gestiunea bibliotecii.
Art. 137
Grefierii care participa la sedintele de judecata sau la efectuarea actelor
de urmarire penala vor face toate consemnarile despre desfasurarea acestora si
vor indeplini orice alte insarcinari din dispozitia si sub controlul
presedintelui completului de judecata ori al procurorului.
La sedintele de judecata grefierii sunt obligati sa aiba tinuta
corespunzatoare instantei unde functioneaza. Dispozitiile art. 117 alin. 3 se
aplica in mod corespunzator.
Art. 138
Pe langa tribunale si judecatorii vor functiona executori judecatoresti,
care vor efectua executarea silita a dispozitiilor cu caracter civil din
titlurile executorii si vor indeplini orice alte atributii date prin lege.
Art. 139
Presedintii instantelor pe langa care functioneaza executori judecatoresti
au drept de indrumare si control asupra acestora.
Art. 140
Personalul prevazut in titlul de fata se numeste de catre presedintele
curtii de apel ori, dupa caz, de catre procurorul general al parchetului de pe
langa curtea de apel in a carei circumscriptie urmeaza sa functioneze, cu
exceptia executorilor judecatoresti si a contabililor-sefi. Inainte de numire
va fi consultat presedintele instantei sau, dupa caz, prim-procurorul
parchetului la care va functiona persoana in cauza. Executorii judecatoresti si
contabilii-sefi ai tribunalelor se numesc de catre ministrul justitiei, iar
contabilii-sefi ai parchetelor de pe langa tribunale se numesc de procurorul
general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
Personalul auxiliar de specialitate, economic, administrativ si de serviciu
de la Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie se numeste de catre
procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
Pregatirea si perfectionarea profesionala a personalului auxiliar de
specialitate se fac potrivit regulamentului aprobat de ministrul justitiei.
Art. 141
Personalul auxiliar de specialitate de la instante si parchete beneficiaza
de toate drepturile prevazute de legislatia aplicabila salariatilor din
unitatile bugetare, precum si de drepturile prevazute la art. 99 si 101 din
prezenta lege. Prevederile art. 145 sunt aplicabile.
Art. 142
Organizarea si functionarea compartimentelor auxiliare ale instantelor si
parchetelor, atributiile si raspunderea disciplinara ale personalului acestor
compartimente se stabilesc prin regulament, aprobat de ministrul justitiei.
Art. 143
Instantele judecatoresti si parchetele dispun de politia pusa in serviciul
lor de Ministerul de Interne, in mod gratuit. Necesarul de personal de politie
va fi stabilit de Guvern, la propunerea ministrului justitiei si a ministrului
de interne.
Politistii pusi in serviciul instantelor judecatoresti si al parchetelor
sunt subordonati presedintilor sau prim-procurorilor acestora. Numarul
politistilor necesari pentru fiecare instanta este stabilit de ministrul
justitiei.
Paza sediilor instantelor judecatoresti si ale parchetelor se asigura de
trupele de jandarmi in mod gratuit.
TITLUL IX
Vacanta judecatoreasca
Art. 144
Pentru toate instantele judecatoresti, vacanta judecatoreasca anuala este
de 2 luni si are loc in perioada 1 iulie - 31 august a fiecarui an
calendaristic.
Art. 145
Concediile anuale de odihna cuvenite, potrivit legii, personalului
instantelor se efectueaza, de regula, in cea mai mare parte in perioada
vacantei judecatoresti.
Art. 146
In perioada vacantei judecatoresti, activitatea de judecata a instantelor
va continua:
- in materie penala, pentru cauzele cu arestati;
- in alte materii, pentru cauzele privind obligatiile de intretinere de
orice fel, asigurarea dovezilor, cererile de ordonanta presedintiala, precum si
in alte cauze considerate urgente, potrivit legii, sau apreciate ca atare de
catre instanta.
Art. 147
Presedintele instantei si, la instantele unde sunt sectii, impreuna cu
presedintii acestora, vor desemna judecatorii care vor constitui completele de
judecata in perioada vacantei judecatoresti.
Pentru judecatorii, tribunale si curti de apel, modul de desemnare a
judecatorilor in completele prevazute la alin. 1, precum si de asigurare a
conducerii instantelor si a sectiilor acestora pe timpul vacantei judecatoresti
se stabileste prin regulament, aprobat de ministrul justitiei.
Art. 148
Regulamentul, elaborat potrivit art. 147 alin. 2, va stabili si obligatiile
ce revin conducatorilor de parchete pentru a asigura indeplinirea
corespunzatoare a atributiilor procurorilor in cauzele prevazute la art. 146.
TITLUL X
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 149
Numarul total al magistratilor de la judecatorii, tribunale, curti de apel
si de la toate parchetele, precum si al personalului auxiliar de specialitate,
economic, administrativ si de serviciu necesar functionarii acestora se aproba
prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului justitiei.
Personalul necesar pentru fiecare instanta si parchet, corespunzator
volumului de activitate, se stabileste de catre ministrul justitiei.
Art. 150
Cheltuielile necesare pentru buna functionare a judecatoriilor,
tribunalelor, curtilor de apel si a parchetelor de pe langa toate instantele
sunt finantate de la bugetul de stat, precum si din veniturile realizate de
Ministerul Justitiei din timbrul judiciar.
Art. 151
Membrii comisiilor de examinare pentru primirea in magistratura si pentru
examenul de capacitate sunt remunerati prin plata cu ora, in conditiile Legii
privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii
judecatoresti.
Art. 152
Prezenta lege intra in vigoare pe data publicarii ei in Monitorul Oficial
al Romaniei*).
Dispozitiile privind compunerea si functionarea instantelor judecatoresti
si a parchetelor, admiterea in magistratura si raspunderea disciplinara a
magistratilor se vor pune in aplicare la data de 1 iulie 1993.
Primul Consiliu Superior al Magistraturii va fi ales in termen de 6 luni de
la intrarea in vigoare a legii si va functiona pana la constituirea curtilor de
apel si a parchetelor de pe langa acestea.
In locul magistratilor prevazuti la lit. c) si d) din art. 87 vor fi alesi
6 judecatori de la tribunalele judetene si 2 procurori de la Parchetul de pe
langa Tribunalul Municipiului Bucuresti.
-----------------
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a legilor modificatoare.
Art. 153
Guvernul va introduce in proiectul bugetului de stat pe anul 1993 fondurile
necesare functionarii sistemului judiciar prevazut in prezenta lege.
In termen de 9 luni de la publicarea prezentei legi, Guvernul va aproba
statele de personal si statele de functii pentru instantele judecatoresti si
pentru parchete, corespunzator noii organizari a sistemului judiciar.
In termen de 6 luni de la publicarea legii, Guvernul, consiliile judetene
si consiliile locale, cu sprijinul prefecturilor, vor pune la dispozitia
Ministerului Justitiei si a Ministerului Public localurile si dotarile necesare
functionarii instantelor judecatoresti si parchetelor organizate potrivit
prezentei legi.
Art. 154
Guvernul va inainta Parlamentului, pana la 1 decembrie 1992, proiecte de
lege pentru modificarea Codului de procedura civila, a Codului de procedura
penala si a altor legi, corespunzator cerintelor introducerii noului sistem
judiciar.
In termenul prevazut la art. 152, Ministerul Justitiei va asigura
selectionarea si perfectionarea personalului potrivit noilor structuri si
atributii ale puterii judecatoresti.
Art. 155
Personalul transferat in interesul serviciului in functii cu niveluri de
salarizare mai mici, ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei legi, are
dreptul, timp de 3 ani de la data transferarii in asemenea functii, la salariul
tarifar avut si, dupa caz, la indemnizatia de conducere.
Dispozitiile alin. 1 se aplica in mod corespunzator si personalului ramas
disponibil ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei legi.
Ministerul Justitiei va angaja, prin transfer in interesul serviciului, in
aparatul central si unitatile exterioare, personalul din Procuratura Romaniei,
in conditiile art. 154 alin. 2.
Magistratii in functie, care nu intrunesc conditiile de vechime prevazute
in prezenta lege, precum si cei licentiati in drept economic-administrativ vor
putea fi mentinuti in aceleasi functii, daca isi indeplinesc in mod
corespunzator sarcinile ce le revin.
Vechimea minima necesara pentru ocuparea functiilor de magistrat la
tribunale, la curti de apel si la parchete poate fi redusa de ministrul
justitiei cu pana la o treime, pentru magistratii care au rezultate deosebite
in pregatirea si activitatea profesionala.
Art. 156
La judecatorii, tribunale si curti de apel, precum si la parchete vor putea
fi numiti, in functii de judecator sau procuror, si fosti magistrati
pensionari, care nu depasesc varsta de 65 ani.
Magistratii incadrati in conditiile prevazute la alin. 1 beneficiaza de
salariul integral, corespunzator functiei, de sporul de vechime in munca,
precum si de drepturile de pensie. La incetarea activitatii, aceste persoane au
dreptul la recalcularea pensiei in functie de vechimea dobandita si de
salariile realizate dupa reincadrare.
Art. 157
Judecatorii sunt inamovibili pe data numirii lor de Presedintele Romaniei.
Numirea de catre Presedintele Romaniei a judecatorilor se va face pana la
data de 30 octombrie 1996.
Art. 158
Judecatorilor in functie, care nu au fost propusi de Consiliul Superior al
Magistraturii, pentru a fi numiti de Presedintele Romaniei, la expirarea
termenului prevazut la art. 157 alin. 2, le inceteaza calitatea de magistrat
prin ordin al ministrului justitiei, emis in termen de 30 de zile de la data
ramanerii irevocabile a hotararii Consiliului Superior al Magistraturii.
Dispozitiile art. 64 sunt aplicabile in mod corespunzator.
Art. 159
De la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei si
pana la dobandirea inamovibilitatii in conditiile prezentei legi, numirea,
transferarea, promovarea, suspendarea si eliberarea din functie a judecatorilor
sunt in competenta ministrului justitiei.
Pana la numirea procurorilor in conditiile prezentei legi, numirea,
transferarea, promovarea, suspendarea si eliberarea din functie a acestora sunt
in competenta procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie.
Art. 160
Pe data aplicarii prezentei legi, in conditiile art. 152 si 159, se abroga
dispozitiile contrare din Legea nr. 58/1968 pentru organizarea judecatoreasca
si din Legea nr. 60/1968 pentru organizarea si functionarea Procuraturii,
precum si orice alte dispozitii contrare prezentei legi*).
-------------------
*) Potrivit prevederilor art. V din Legea nr. 142/1997, se abroga, la data
intrarii in vigoare a legii mentionate, art. 11 din Legea Curtii Supreme de
Justitie nr. 56/1993 si Hotararea Guvernului nr. 48/1992 privind infiintarea si
organizarea Institutului National pentru Pregatirea si Perfectionarea
Magistratilor.
ANEXA 1
JUDECATORIILE
PARCHETELE SI LOCALITATILE DE RESEDINTA ALE ACESTORA
------------------------------------------------------------
Judetul Judecatoria Localitatea
de resedinta
------------------------------------------------------------
Alba Alba Iulia municipiul Alba Iulia
Campeni Orasul Campeni
Aiud municipiul Aiud
Blaj municipiul Blaj
Sebes orasul Sebes
Arad Arad municipiul Arad
Ineu orasul Ineu
Lipova orasul Lipova
Gurahont comuna Gurahont
Chisineu-Cris orasul Chisineu-Cris
Arges Pitesti municipiul Pitesti
Campulung municipiul Campulung
Curtea de Arges municipiul Curtea de
Arges
Costesti orasul Costesti
Topoloveni orasul Topoloveni
Bacau Bacau municipiul Bacau
Onesti municipiul Onesti
Moinesti orasul Moinesti
Podu Turcului comuna Podu Turcului
Buhusi orasul Buhusi
Bihor Oradea municipiul Oradea
Beius orasul Beius
Marghita orasul Marghita
Alesd orasul Alesd
Salonta orasul Salonta
Bistrita- Bistrita municipiul Bistrita
Nasaud Nasaud orasul Nasaud
Beclean orasul Beclean
Botosani Botosani municipiul Botosani
Dorohoi municipiul Dorohoi
Saveni orasul Saveni
Darabani orasul Darabani
Brasov Brasov municipiul Brasov
Fagaras municipiul Fagaras
Rupea orasul Rupea
Zarnesti orasul Zarnesti
Braila Braila municipiul Braila
Faurei orasul Faurei
Insuratei orasul Insuratei
Buzau Buzau municipiul Buzau
Ramnicu Sarat municipiul Ramnicu
Sarat
Patarlagele comuna Patarlagele
Pogoanele orasul Pogoanele
Caras-Severin Resita municipiul Resita
Caransebes municipiul Caransebes
Oravita orasul Oravita
Moldova Noua orasul Moldova Noua
Bozovici comuna Bozovici
Calarasi Calarasi municipiul Calarasi
Oltenita orasul Oltenita
Lehliu-Gara orasul Lehliu-Gara
Cluj Cluj-Napoca municipiul
Cluj-Napoca
Turda municipiul Turda
Dej municipiul Dej
Huedin orasul Huedin
Gherla orasul Gherla
Constanta Constanta municipiul Constanta
Medgidia municipiul Medgidia
Harsova orasul Harsova
Baneasa comuna Baneasa
Mangalia municipiul Mangalia
Covasna Sfantu Gheorghe municipiul Sfantu
Gheorghe
Targu Secuiesc Orasul Targu Secuiesc
Intorsura Buzaului Orasul Intorsura
Buzaului
Dambovita Targoviste municipiul Targoviste
Gaesti orasul Gaesti
Pucioasa orasul Pucioasa
Racari comuna Racari
Moreni orasul Moreni
Dolj Craiova municipiul Craiova
Bailesti orasul Bailesti
Filiasi orasul Filiasi
Segarcea orasul Segarcea
Calafat orasul Calafat
Galati Galati municipiul Galati
Tecuci municipiul Tecuci
Targu Bujor orasul Targu Bujor
Liesti comuna Liesti
Giurgiu Giurgiu municipiul Giurgiu
Bolintin-Vale orasul Bolintin-Vale
Gorj Targu Jiu municipiul Targu Jiu
Targu Carbunesti orasul Targu
Carbunesti
Novaci orasul Novaci
Motru orasul Motru
Harghita Miercurea-Ciuc municipiul
Miercurea-Ciuc
Odorheiu Secuiesc municipiul Odorheiu
Secuiesc
Toplita orasul Toplita
Gheorgheni orasul Gheorgheni
Hunedoara Deva municipiul Deva
Hunedoara municipiul Hunedoara
Petrosani municipiul Petrosani
Orastie municipiul Orastie
Brad orasul Brad
Hateg orasul Hateg
Ialomita Slobozia municipiul Slobozia
Urziceni municipiul Urziceni
Fetesti municipiul Fetesti
Iasi Iasi municipiul Iasi
Pascani municipiul Pascani
Harlau orasul Harlau
Raducaneni comuna Raducaneni
Ilfov Ilfov municipiul Bucuresti
Buftea orasul Buftea
Maramures Baia Mare municipiul Baia Mare
Sighetu Marmatiei municipiul Sighetu
Marmatiei
Viseu de Sus orasul Viseu de Sus
Targu Lapus orasul Targu Lapus
Dragomiresti comuna Dragomiresti
Somcuta Mare comuna Somcuta Mare
Mehedinti Drobeta-Turnu municipiul
Severin Drobeta-Turnu Severin
Strehaia orasul Strehaia
Orsova orasul Orsova
Vanju Mare orasul Vanju Mare
Baia de Arama orasul Baia de Arama
Mures Targu Mures municipiul Targu
Mures
Sighisoara municipiul Sighisoara
Reghin municipiul Reghin
Tarnaveni orasul Tarnaveni
Ludus orasul Ludus
Sangeorgiu de Padure comuna Sangeorgiu de
Padure
Neamt Piatra-Neamt municipiul
Piatra-Neamt
Roman municipiul Roman
Targu-Neamt orasul Targu-Neamt
Bicaz orasul Bicaz
Olt Slatina municipiul Slatina
Caracal municipiul Caracal
Corabia orasul Corabia
Bals orasul Bals
Scornicesti orasul Scornicesti
Prahova Ploiesti municipiul Ploiesti
Campina municipiul Campina
Valenii de Munte orasul Valenii de
Munte
Mizil orasul Mizil
Sinaia orasul Sinaia
Satu Mare Satu Mare municipiul Satu Mare
Carei municipiul Carei
Negresti-Oas orasul Negresti-Oas
Salaj Zalau municipiul Zalau
Simleu Silvaniei orasul Simleu
Silvaniei
Jibou orasul Jibou
Sibiu Sibiu municipiul Sibiu
Medias municipiul Medias
Agnita orasul Agnita
Avrig orasul Avrig
Saliste comuna Saliste
Suceava Suceava municipiul Suceava
Campulung municipiul Campulung
Moldovenesc Moldovenesc
Radauti municipiul Radauti
Falticeni municipiul Falticeni
Vatra Dornei orasul Vatra Dornei
Gura Humorului orasul Gura Humorului
Teleorman Alexandria municipiul Alexandria
Rosiori de Vede municipiul Rosiori de
Vede
Turnu Magurele municipiul Turnu
Magurele
Videle orasul Videle
Zimnicea orasul Zimnicea
Timis Timisoara municipiul Timisoara
Lugoj municipiul Lugoj
Deta orasul Deta
Sannicolau Mare orasul Sannicolau
Mare
Faget orasul Faget
Tulcea Tulcea municipiul Tulcea
Babadag orasul Babadag
Macin orasul Macin
Vaslui Vaslui municipiul Vaslui
Barlad municipiul Barlad
Husi municipiul Husi
Murgeni comuna Murgeni
Valcea Ramnicu Valcea municipiul Ramnicu
Valcea
Dragasani orasul Dragasani
Horezu orasul Horezu
Brezoi orasul 8rezoi
Balcesti comuna Balcesti
Vrancea Focsani municipiul Focsani
Panciu orasul Panciu
Adjud orasul Adjud
Bucuresti Judecatoria
sectorului 1 municipiul Bucuresti
Judecatoria
sectorului 2 municipiul Bucuresti
Judecatoria
sectorului 3 municipiul Bucuresti
Judecatoria
sectorului 4 municipiul Bucuresti
Judecatoria
sectorului 5 municipiul Bucuresti
Judecatoria
sectorului 6 municipiul Bucuresti
------------------------------------------------------------
NOTA:
In raport cu numarul cauzelor inregistrate in cursul anului 1992 la
judecatoriile din municipiile resedinta de judet, ministrul justitiei poate
infiinta sedii secundare cu activitate permanenta.
ANEXA 2
CURTILE DE APEL,
PARCHETELE DE PE LANGA CURTILE DE APEL, CIRCUMSCRIPTIILE ACESTORA
SI LOCALITATILE DE RESEDINTA
------------------------------------------------------------
Curtea de Apel Tribunalele Localitatea
de resedinta
------------------------------------------------------------
I. Curtea de Apel
Alba Iulia Alba municipiul Alba Iulia
Sibiu
Hunedoara
II. Curtea de Apel
Pitesti Arges
Valcea municipiul Pitesti
III. Curtea de Apel
Bacau Bacau municipiul Bacau
Neamt
IV. Curtea de Apel
Oradea Bihor municipiul Oradea
Satu Mare
V. Curtea de Apel
Suceava Suceava municipiul Suceava
Botosani
VI. Curtea de Apel
Brasov Brasov municipiul Brasov
Covasna
VII. Curtea de Apel
Bucuresti Bucuresti municipiul Bucuresti
Calarasi
Giurgiu
Ialomita
Ilfov
Teleorman
VIII. Curtea de Apel
Cluj Cluj municipiul
Cluj-Napoca
Bistrita-Nasaud
Maramures
Salaj
IX. Curtea de Apel
Constanta Constanta municipiul Constanta
Tulcea
X. Curtea de Apel
Craiova Dolj municipiul Craiova
Gorj
Mehedinti
Olt
XI. Curtea de Apel
Galati Galati municipiul Galati
Braila
Vrancea
XII. Curtea de Apel
Iasi Iasi municipiul Iasi
Vaslui
XIII. Curtea de Apel
Targu Mures Mures municipiul Targu
Mures
Harghita
XIV. Curtea de Apel
Ploiesti Prahova municipiul Ploiesti
Buzau
Dambovita
XV. Curtea de Apel
Timisoara Timis municipiul Timisoara
Arad
Caras Severin