DECIZIE Nr. 89 din 1 iunie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 alin.
5 din Legea pentru organizarea judecatoreasca nr. 92/1992, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 322 din 6 iulie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 103 alin. 5 din Legea pentru organizarea judecatoreasca nr.
92/1992, republicata, exceptie ridicata de Petru Clopotariu in Dosarul nr.
2.113/CA/1998 al Curtii de Apel Constanta - Sectia de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 25 mai 1999 si au
fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea la data de 1 iunie 1999.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 octombrie 1998, pronuntata in Dosarul nr.
2.113/CA/1998, Curtea de Apel Constanta - Sectia de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 103 alin. 5 din Legea pentru organizarea judecatoreasca nr.
92/1992, republicata, exceptie ridicata de Petru Clopotariu in cauza ce are ca
obiect obligarea Directiei generale de munca si protectie sociala Tulcea la actualizarea
pensiei pentru limita de varsta in raport cu nivelul salariilor de baza ale
magistratilor in activitate.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile legale criticate
contravin art. 16 din Constitutie, care consacra principiul egalitatii in
drepturi, deoarece "limiteaza actualizarea pensiilor in raport cu nivelul
salariilor magistratilor in activitate doar la magistratii pensionati dupa data
de 25 august 1997".
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia invocata
"nu este intemeiata", intrucat, "potrivit art. 1 din Codul civil
si art. 15 alin. (2) din Constitutie, legea dispune numai pentru viitor, ea
neavand putere retroactiva".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera
exceptia neintemeiata, deoarece "principiul egalitatii cetatenilor in fata
legii nu se opune ca o lege sa stabileasca reguli diferite in raport de
persoane aflate in situatii diferite".
In punctul de vedere comunicat de Guvern se arata ca exceptia este
neintemeiata, "interpretarea si aplicarea in timp a dispozitiilor legale
fiind de competenta instantei de judecata". Totodata se precizeaza ca,
deoarece textul de lege nu prevede explicit ca se va aplica numai magistratilor
pensionati dupa data intrarii in vigoare a legii, unele instante de judecata,
precum Curtile de Apel Bucuresti si Timisoara, "s-au pronuntat in sensul
ca beneficiaza de aceste dispozitii si magistratii pensionati anterior intrarii
in vigoare a Legii nr. 142/1997 privind modificarea si completarea Legii nr.
92/1992".
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor, punctul de vedere comunicat de Guvern, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia priveste dispozitiile art. 103 alin. 5 din Legea nr. 92/1992,
republicata, care au urmatorul continut: "Pensiile magistratilor se
actualizeaza in raport cu nivelul salariilor de baza ale magistratilor in
activitate."
Autorul exceptiei considera ca acest text de lege incalca prevederile
constitutionale ale art. 16, care consfinteste egalitatea cetatenilor in fata
legii si a autoritatilor publice.
Examinand aceste sustineri, Curtea retine ca art. 16 din Constitutie
stabileste, ca principiu de baza, egalitatea cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari. In consecinta, era
firesc ca si dispozitiile art. 103 alin. 5 din Legea nr. 92/1992, republicata,
reglementand dreptul magistratilor pensionari la actualizarea pensiilor in
raport cu nivelul salariilor de baza ale magistratilor in activitate, sa dea
expresie acestui principiu constitutional. Se constata insa ca, in cadrul
interpretarii sistematice a dispozitiilor art. 103 din legea mentionata, apare
o necorelare in sensul restrangerii sferei de aplicare a dispozitiilor alin. 5
al articolului sus-citat numai la magistratii pensionati ulterior datei
intrarii in vigoare a Legii nr. 142/1997 privind modificarea si completarea
Legii nr. 92/1992, precum si la magistratii reincadrati dupa pensionare. Or,
actualizarea pensiilor numai in cazul acestor categorii de magistrati, cu
excluderea celor care au fost pensionati anterior intrarii in vigoare a Legii
nr. 142/1997, prin care s-a prevazut acest drept, nu se justifica, avand
semnificatia instituirii unui tratament diferentiat, discriminatoriu, fara sa
existe o explicatie rationala, ceea ce constituie o incalcare a principiului
constitutional al egalitatii in drepturi. Asa fiind, in conditiile art. 2 alin.
(2) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea constata ca dispozitiile art.
103 alin. 5 din Legea nr. 92/1992, republicata, sunt neconstitutionale in
masura in care dreptul prevazut nu este recunoscut tuturor categoriilor de
magistrati pensionari.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Petru Clopotariu in
Dosarul nr. 2.113/CA/1998 al Curtii de Apel Constanta - Sectia de contencios
administrativ si constata ca dispozitiile art. 103 alin. 5 din Legea pentru
organizarea judecatoreasca nr. 92/1992, republicata, sunt neconstitutionale in
masura in care nu asigura si magistratilor pensionati anterior datei intrarii
in vigoare a Legii nr. 142/1997 privind modificarea si completarea Legii nr.
92/1992 actualizarea pensiei in raport cu nivelul salariilor de baza ale
magistratilor in activitate.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 iunie 1999.
p. PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
*
OPINIE SEPARATA
Solutia care se impunea in legatura cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 103 alin. 5 din Legea nr. 92/1992, republicata, era cea de
respingere a exceptiei ca nefondata.
Textul de lege criticat exprima univoc si foarte clar ca "Pensiile
magistratilor se actualizeaza in raport cu salariile de baza ale magistratilor
in activitate". Din lectura acestui text, ca si din interpretarea sa prin
orice metoda, nu rezulta ca el ar exclude de la beneficiul actualizarii pensiei
vreo categorie de magistrati pensionari. Concluzia ca magistratii pensionati
anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 142/1997 privind modificarea si
completarea Legii nr. 92/1992 se bazeaza pe o simpla deductie, fara nici un
suport pe text.
Prin urmare, textul de lege criticat nu face nici o discriminare si nu
instituie nici un fel de privilegii intre magistrati, neincalcand principiul de
baza al egalitatii, inscris in art. 16 alin. (1) din Constitutie. Toti
magistratii pensionati se afla in aceeasi situatie de pensionari pe baza
dreptului castigat in calitate de magistrat. Exceptie fac cei reincadrati in functia
de magistrat, dar pentru acestia textul art. 103 alin. 6 din Legea nr. 92/1992
recunoaste aceleasi drepturi.
Imprejurarea ca organele autoritatii publice competente in domeniul
pensiilor de asigurari sociale nu recunosc dreptul magistratilor pensionati
anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 142/1997 de a beneficia de
actualizarea pensiilor lor, iar instantele de judecata au dat solutii diferite
in aceasta privinta nu este o problema de constitutionalitate a textului de
lege, ci una de intelegere, de interpretare si de aplicare corecta a sa.
Aceasta practica pare a se baza pe considerentul ca aplicarea textului art.
103 alin. 5 din Legea nr. 92/1992, republicata, si in cazul magistratilor
pensionati anterior datei intrarii in vigoare a textului de lege respectiv ar
conferi acestuia caracter retroactiv, incalcandu-se astfel principiul consacrat
prin art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Problema efectului retroactiv al textului de lege mentionat nici nu se
poate pune. Actualizarea pensiilor in functie de evolutia nivelului salariilor
de baza reprezinta, prin esenta ei, o operatiune ulterioara stabilizarii
drepturilor de pensie si poate fi efectuata, evident, doar dupa data intrarii
in vigoare a legii care acorda acest drept. Sub acest aspect data pensionarii
este lipsita de orice relevanta.
Judecator raportor,
Kozsokar Gabor