REGULAMENT din 1 ianuarie 1999
de organizare si functionare a Curtii Supreme de Justitie
ACT EMIS DE: CURTEA SUPREMA DE JUSTITIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 10 din 18 ianuarie 1999
In temeiul art. 67 din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, cu
modificarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 159 din 13 iulie 1993, Sectiile Unite ale Curtii Supreme de Justitie adopta
prezentul regulament de organizare si functionare a Curtii.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Curtea Suprema de Justitie, denumita in continuare Curtea, este organizata
si functioneaza in baza art. 125 - 129 din Constitutia Romaniei, a Legii nr.
56/1993, cu modificarile ulterioare, si a prezentului regulament.
Art. 2
Prin regulament se stabilesc reguli cu privire la organizarea si
functionarea Curtii, in limitele si cu respectarea Legii nr. 56/1993 si a altor
dispozitii legale.
Art. 3
Activitatea Curtii este organizata si se desfasoara in cadrul:
a) Sectiilor Unite, Completului de 9 judecatori si in cadrul celor 4 sectii
- civila, penala, comerciala si de contencios administrativ -, fiecare avand
competenta proprie;
b) Corpului magistratilor-asistenti;
c) Directiei de studii, documentare, informatica, economica si
administrativa;
d) Cancelariei Curtii;
e) Biroului de relatii externe.
Art. 4
Curtea este incadrata cu un presedinte, un vicepresedinte, 4 presedinti de
sectii, judecatori, magistrati-asistenti, cu alt personal de specialitate,
auxiliar si administrativ, prevazut in statul de functii.
CAP. 2
Conducerea Curtii
Art. 5
Conducerea administrativa a Curtii se exercita de catre presedintele
Curtii, ajutat de vicepresedinte.
Art. 6
Presedintele Curtii are urmatoarele atributii:
a) reprezinta Curtea in raporturile cu celelalte autoritati publice si
organizatii din tara, precum si in relatiile internationale;
b) supune spre dezbatere Sectiilor Unite problemele ce trebuie rezolvate si
masurile necesare pentru buna desfasurare a activitatii Curtii;
c) aproba statul de functii si de personal;
d) prezinta ministrului justitiei lista cuprinzand persoanele recomandate
pentru a fi numite judecatori ai Curtii;
e) numeste, promoveaza, suspenda si dispune eliberarea din functie a
magistratilor-asistenti si a restului personalului, cu exceptia corpului
judecatorilor;
f) controleaza si indruma activitatea sectiilor si a aparatului functional
al Curtii si aproba delegarile de atributii; exercita direct oricare dintre
atributiile ce revin presedintilor de sectii potrivit prezentului regulament;
g) acorda gradele, treptele, gradatiile, indemnizatiile de conducere,
salariile de merit, premiile si alte drepturi, conform legii;
h) aproba propunerile de repartizare si de redistribuire a judecatorilor, a
magistratilor-asistenti si a celorlalte categorii de personal la sectii si la
celelalte compartimente ale Curtii;
i) conduce nemijlocit activitatea Sectiilor Unite, fixeaza termenele de
judecata si dispune efectuarea lucrarilor necesare in cauzele de competenta
acestora, prezideaza sedintele si urmareste indeplinirea actelor procedurale,
conform legii;
j) programeaza, impreuna cu presedintii de sectii, judecatorii din fiecare
sectie pentru asigurarea activitatii completelor de judecata in perioada
vacantei judecatoresti;
k) stabileste, direct sau la propunerea presedintelui de sectie,
magistratul-asistentul care intocmeste, conform legii, raportul asupra cauzei a
carei judecata in recurs este de competenta Curtii;
l) autorizeaza urmarirea penala sau contraventionala ori trimiterea in
judecata a magistratilor-asistenti;
m) desemneaza judecatorii Completului de 9 judecatori in materie
disciplinara, prevazut de Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca
si de Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993;
n) prezideaza Consiliul Superior al Magistraturii cu rol de consiliu de
disciplina;
o) desemneaza judecatorii Curtii care vor face parte din comisia pentru
examenul de capacitate al magistratilor, conform Legii nr. 92/1992;
p) desemneaza, prin tragere la sorti, judecatorii care formeaza Biroul
Electoral Central, conform Legii nr. 68/1992;
r) desemneaza judecatorii, supleantii si secretarul comisiei speciale de
control al averilor demnitarilor si al altor persoane, conform art. 21 din
Legea nr. 115/1996;
s) aproba Normele privind cheltuielile de protocol, drepturile si
obligatiile personalului trimis in tara sau in strainatate cu misiuni cu
caracter temporar;
s) gestioneaza fondul presedintelui;
t) stabileste locurile de munca si categoriile de personal care lucreaza in
conditii grele de munca, precum si salariatii care presteaza activitati peste
programul normal de lucru; aproba sporurile de care acestia vor beneficia,
conform legii;
t) rezolva contestatiile in legatura cu stabilirea indemnizatiilor,
salariilor, gradelor, treptelor, gradatiilor si a altor drepturi;
u) este ordonator principal de credite;
v) stabileste numarul necesar al autoturismelor din parcul auto al Curtii
si regimul folosirii acestora;
x) stabileste personalul de politie necesar pentru mentinerea ordinii in
salile de sedinta si in spatiile de acces pentru public;
y) ia orice alt act sau masura ce nu s-a dat prin lege in competenta altei
persoane.
Dispozitiile presedintelui se dau prin ordin.
Art. 7
Vicepresedintele Curtii are urmatoarele atributii:
a) exercita atributiile ce revin presedintelui, cand acesta lipseste sau in
baza unei dispozitii;
b) exercita actiunea disciplinara in conditiile prevazute de lege si de
prezentul regulament;
c) indruma si supravegheaza activitatea de propuneri privind legislatia de
studii si documentare si de publicare a practicii judiciare a Curtii;
d) indruma si supravegheaza activitatea Compartimentului de studii,
documentare si informatica;
e) organizeaza, controleaza si coordoneaza studiul profesional, cunoasterea
actelor normative, dezbaterea problemelor de drept, rezumarea deciziilor
sectiilor, fisarea acestora, pregatirea publicatiilor periodice referitoare la
jurisprudenta Curtii etc.;
f) aproba fisele cuprinzand atributiile fiecarui post;
g) conduce direct Cancelaria Curtii si Compartimentul economic-financiar si
administrativ;
h) selecteaza cererile si propune presedintelui Curtii angajarea de
personal, exceptand functiile de judecator;
i) aproba propunerile de efectuare a concediilor anuale de odihna; aproba
efectuarea concediilor de odihna de catre personalul Curtii in alte perioade
decat aceea a vacantei judecatoresti;
j) controleaza activitatea de notare anuala a magistratilor-asistenti si a
restului personalului;
k) aproba intocmirea dosarelor de pensionare;
l) controleaza si indruma activitatile in legatura cu paza sediului si a
bunurilor Curtii, cu apararea impotriva incendiilor, protectia muncii,
protectia civila, apararea impotriva dezastrelor, cu problemele militare etc.;
m) controleaza si indruma activitatea arhivistica, potrivit legii.
CAP. 3
Sectiile Unite
Art. 8
Sectiile Unite ale Curtii au competenta de judecata prevazuta de lege,
precum si urmatoarele atributii:
a) solutioneaza, in conditiile legii, sesizarile privind schimbarea jurisprudentei
Curtii;
b) sesizeaza, cand considera necesar, Curtea Constitutionala pentru
controlul constitutionalitatii legii, inainte de promulgare;
c) desemneaza, prin vot secret, judecatorii Curtii care vor candida,
potrivit legii, pentru alegerea ca membri ai Consiliului Superior al
Magistraturii;
d) completeaza si modifica prezentul regulament;
e) dezbat problemele puse in discutie de presedintele Curtii si iau sau
propun, dupa caz, orice masuri necesare pentru buna desfasurare a activitatii
Curtii;
f) aproba bugetul Curtii;
g) aproba regulamentul privind efectuarea concediilor de odihna si a altor
concedii;
h) stabilesc cazurile in care se prezinta, anual, ministrului justitiei
propuneri de imbunatatire a legislatiei;
i) aleg judecatorii care compun comisia disciplinara a
magistratilor-asistenti.
Sectiile Unite isi indeplinesc atributiile cu votul majoritatii
judecatorilor prezenti, pentru activitatea de judecata cvorumul fiind, potrivit
legii, de cel putin trei patrimi din numarul judecatorilor numiti.
Deciziile de solutionare a recursurilor declarate in interesul legii sunt
acte colective ale intregii Curti, iar nu ale unei parti din numarul membrilor
care o compun. De aceea, judecatorii care au alte opinii se vor alatura
solutiei in drept majoritare.
Sedintele Sectiilor Unite se programeaza ori se convoaca de presedintele
Curtii din proprie initiativa, la cererea a cel putin o patrime din numarul
judecatorilor in functie sau la cererea uneia dintre sectii. Convocarea se face
cu anuntarea ordinii de zi, care se adopta la inceputul sedintei.
La sedintele Sectiilor Unite, altele decat cele de judecata, pot fi
invitati magistratii-asistenti si alti salariati ai Curtii, precum si persoane
din afara institutiei.
CAP. 4
Sectiile Curtii
Art. 9
Sectiile Curtii sunt incadrate cu judecatori, magistrati-asistenti,
grefieri, grefieri-secretari si aprozi, repartizati de presedintele Curtii.
Art. 10
Fiecare sectie este condusa de un presedinte, care are urmatoarele
atributii:
a) organizeaza, controleaza si indruma activitatea sectiei in limitele
prevazute de lege si de prezentul regulament, tinand seama si de dispozitiile
presedintelui Curtii ori, dupa caz, ale vicepresedintelui;
b) stabileste atributiile personalului din cadrul sectiei, conform fisei
fiecarui post; efectueaza, potrivit nevoilor sectiei, redistribuirea
personalului pe locurile de munca si a atributiilor acestora;
c) fixeaza termenele de judecata in cauzele care sunt de competenta
sectiei, cu asigurarea unei repartitii echilibrate a dosarelor pe judecatori,
si dispune citarea partilor, comunicarea recursurilor, precum si indeplinirea
oricaror alte acte procesuale, conform legii;
d) stabileste judecatorii care compun complete de judecata si programeaza
sedintele acestora;
e) semnaleaza presedintelui Curtii cauzele mai deosebite, cu recursuri de
competenta sectiei, in care, potrivit legii, se intocmesc rapoarte de catre
judecatori sau magistrati-asistenti;
f) prezideaza completul de judecata, cand participa la activitatea de
judecata;
g) rezolva corespondenta adresata sectiei;
h) convoaca judecatorii sectiei si supune dezbaterii acestora jurisprudenta
Curtii si alte probleme de interes general, in vederea luarii masurilor pentru
desfasurarea unei activitati corespunzatoare. La dezbateri pot participa
magistratii-asistenti din cadrul sectiei, precum si invitati din alte
compartimente ale Curtii. Masurile se adopta cu votul majoritatii judecatorilor
prezenti, inclusiv al presedintelui, magistratii-asistenti avand doar vot
consultativ;
i) aproba programul de participare a magistratilor-asistenti la sedintele
de judecata;
j) informeaza presedintele Curtii cu privire la evenimentele si la
aspectele din activitatea sectiei, in vederea cunoasterii lor, si, cand este
cazul, pentru luarea masurilor prevazute de lege si de prezentul regulament;
k) aduce la indeplinire orice masura dispusa de Sectiile Unite, de catre
presedintele si vicepresedintele Curtii, potrivit legii si prezentului
regulament.
Art. 11
La sesizarea completelor de judecata, judecatorii sectiilor dezbat fiecare
caz privind schimbarea jurisprudentei si hotarasc, cu votul majoritatii,
sesizarea Sectiilor Unite pentru ca acestea sa decida conform art. 25 lit. c)
din Legea nr. 56/1993. La dezbateri pot participa, cu vot consultativ,
magistratii-asistenti si, fara drept de vot, persoane din alte compartimente
ale Curtii.
Judecata va continua dupa ce Sectiile Unite s-au pronuntat asupra
sesizarii.
Art. 12
La sfarsitul fiecarui an, judecatorii sectiilor dezbat cazurile in care se
impune imbunatatirea legislatiei, iar propunerile se supun Sectiilor Unite
pentru a hotari cu privire la sesizarea ministrului justitiei, conform art. 56
din Legea nr. 56/1993.
CAP. 5
Completul de 9 judecatori
Art. 13
In afara completelor de judecata ale sectiilor Curtii functioneaza un
complet constituit din 9 judecatori avand competenta de judecata prevazuta de
lege.
Completul de 9 judecatori va fi format din randul judecatorilor sectiilor
Curtii, ei fiind desemnati pentru fiecare sedinta de catre presedintele Curtii,
de comun acord cu presedintii sectiilor din care provin.
Sedintele sunt prezidate de vicepresedintele Curtii sau de un presedinte de
sectie ori de un judecator desemnat in acest scop.
La aceste sedinte participa magistratul-asistent sef al unei sectii sau un
alt magistrat-asistent anume desemnat.
CAP. 6
Judecatorii Curtii
Art. 14
Judecatorii Curtii rezolva lucrarile in termenele stabilite, pastreaza
secretul deliberarii si indeplinesc toate indatoririle ce le revin in calitate
de magistrati. Ei sunt datori sa se abtina de la orice acte sau fapte de natura
sa compromita demnitatea lor in functie si in societate.
Participarea la activitatea de judecata are loc conform programarilor.
In sedintele de judecata ale Completului de 9 judecatori si ale sectiilor
judecatorii poarta roba de culoare neagra, iar in sedintele Sectiilor Unite,
roba de culoare mov.
Art. 15
Abtinerea judecatorilor de la activitatea de judecata este admisa numai in
cazurile prevazute de lege.
Art. 16
In cazurile in care presedintele de sectie nu face parte din completul de
judecata, judecatorii prezideaza sedintele prin rotatie.
Art. 17
In activitatea de judecata judecatorii se conformeaza legii si prezentului
regulament cu privire la pregatirea sedintelor, intocmirea rapoartelor,
deliberarea, pronuntarea si redactarea hotararilor, precum si la efectuarea
celorlalte activitati adiacente.
Art. 18
In afara de activitatea de judecata, judecatorii aduc la indeplinire orice
alte atributii stabilite de Sectiile Unite, de presedintele si de
vicepresedintele Curtii, precum si de presedintii de sectii, dupa caz, in
concordanta cu legea si cu prezentul regulament.
Art. 19
Presedintele completului de judecata are urmatoarele atributii:
a) anterior sedintelor de judecata, urmareste intocmirea de catre
judecatorul sau magistratul-asistent desemnat a raportului in cauzele prevazute
de lege si ia masuri, personal sau prin magistratul-asistent, pentru aducerea
la indeplinire de catre arhiva si grefa a tuturor lucrarilor necesare bunei
desfasurari a sedintei de judecata;
b) in cursul dezbaterilor:
- asigura ordinea si solemnitatea dezbaterilor, dispunand, atunci cand este
cazul, inlaturarea din sala de sedinta a celor care tulbura ordinea, daca se
impune, cu ajutorul organelor de politie, precum si interzicerea sau limitarea
folosirii aparatelor de inregistrare a cuvantului sau a imaginii, cand
considera ca aceasta stinghereste desfasurarea normala a dezbaterilor ori cand
ar fi de natura sa incalce drepturile persoanelor in cauza sau sa impiedice
solutionarea impartiala a cauzelor;
- asigura secretul deliberarii, consemneaza solutiile in minute si in
condica de sedinta, precum si pronuntarea acestora in sedinta publica la orele
stabilite din timp, fiind interzisa transmiterea sub orice forma a rezultatului
deliberarii mai inainte de pronuntare;
c) dupa pronuntarea hotararilor repartizeaza judecatorilor si
magistratilor-asistenti spre redactare hotararile pronuntate si urmareste ca
acestea sa fie motivate in bune conditii si in termenele legale; o data cu
pronuntarea solutiilor, de comun acord cu ceilalti magistrati, poate stabili
considerentele principale ale hotararilor adoptate;
- noteaza intr-o evidenta comuna a sectiei solutiile mai importante sau de
principiu si considerentele acestora pe scurt, spre a fi cunoscute de toti
membrii sectiei, in scopul asigurarii unei practici unitare in aceeasi problema
de drept;
- informeaza presedintele sectiei asupra aspectelor mai importante din
activitatea de judecata, in scopul luarii masurilor prevazute de lege si de
prezentul regulament.
CAP. 7
Magistratii-asistenti
Art. 20
In cadrul Curtii functioneaza un corp de magistrati-asistenti, in numarul
si cu structura prevazute in statul de functii aprobat de presedintele Curtii.
Art. 21
Repartizarea magistratilor-asistenti pe sectii si pe alte compartimente de
activitate se face de presedintele Curtii.
Art. 22
Prim-magistratul asistent este subordonat presedintelui si
vicepresedintelui Curtii si are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea magistratilor-asistenti din sectii, activitatea
personalului repartizat Sectiilor Unite, Cancelariei Curtii si Biroului de
relatii externe, potrivit sarcinilor mentionate in fisa fiecarui post;
b) ia parte la sedintele Sectiilor Unite si intocmeste, direct si prin
personalul desemnat, toate actele si lucrarile pregatitoare, de desfasurare,
precum si pe cele ulterioare, si redacteaza hotararile repartizate lui de
presedintele instantei;
c) asigura centralizarea, cand este necesar, a datelor statistice si a altor
informatii pe care le primeste de la sectii, referitoare la activitatea Curtii,
si intocmeste lucrarile de sinteza dispuse de presedintele Curtii;
d) executa si intocmeste orice alte lucrari dispuse de presedintele Curtii
in legatura cu activitatea acesteia.
Art. 23
Magistratii-asistenti sefi din cadrul sectiilor Curtii sunt subordonati
ierarhic presedintilor sectiilor si au urmatoarele atributii:
a) participa la sedintele de judecata ale sectiei si ale Completului de 9
judecatori;
b) programeaza participarea magistratilor-asistenti ai sectiei la sedintele
de judecata, controleaza si indruma activitatea acestora;
c) controleaza si indruma activitatea grefierilor si a celorlalti
functionari din cadrul sectiei;
d) se ingrijesc de tinerea in bune conditii a evidentelor si de realizarea
la timp a tuturor lucrarilor;
e) coordoneaza activitatea de culegere a datelor statistice referitoare la
activitatea sectiei si de intocmire a lucrarilor solicitate cu privire la
aceste date;
f) pastreaza fondul juridic documentar al sectiei.
Aceste dispozitii se aplica in mod asemanator magistratului-asistent sef al
Sectiilor Unite.
Art. 24
Magistratii-asistenti din cadrul sectiilor Curtii participa la sedintele de
judecata si indeplinesc orice alte atributii ce le sunt stabilite pe linie
ierarhica.
Art. 25
Magistratii-asistenti care participa la sedintele de judecata au si
urmatoarele atributii:
a) intocmesc, cand presedintele Curtii dispune, raportul prevazut la art. 6
lit. k) si il prezinta in sedinta inainte de a se da cuvantul partilor;
b) pregatesc sedintele de judecata, ingrijindu-se de intocmirea si afisarea
de catre arhiva si grefa a listei cuprinzand procesele; la intocmirea listelor,
in ordinea vechimii dosarelor, se va urmari gruparea cauzelor in raport cu
natura cailor de atac si pe materii, dandu-se prioritate cauzelor cu arestati
si celor la judecarea carora participa procurorul;
c) urmaresc atasarea la dosar de catre arhiva a dovezilor de citare a partilor,
de comunicare a actelor, a corespondentei, memoriilor, notelor scrise si a
oricaror alte inscrisuri;
d) verifica regularitatea citarii si a comunicarilor si asigura aducerea la
indeplinire a tuturor lucrarilor dispuse de presedinte;
e) inaintea intrarii in sala de sedinta a completului de judecata, asigura
prezenta la usa a aprodului si anuntarea de catre acesta a intrarii instantei;
dupa deschiderea dezbaterilor de catre presedinte, anunta cauzele in ordinea
stabilita potrivit listei cuprinzand procesele, face apelul partilor si al
celorlalte persoane citate, dupa care refera asupra modului in care s-a
efectuat procedura de citare si daca s-au indeplinit celelalte masuri dispuse
de Curte; refera, pe scurt, asupra obiectului cauzei si stadiului in care se
afla judecata si, cand este cazul, asupra numelui judecatorului sau al
magistratului-asistent desemnat ca raportor;
f) consemneaza in caietul de note, numerotat si parafat, numarul dosarului,
sustinerile orale ale partilor si ale procurorului, masurile dispuse de Curte,
precum si toate celelalte aspecte ce rezulta din desfasurarea sedintei;
g) intocmesc incheierile de dezbateri, in concordanta cu cele consemnate in
caietul de note;
h) sub indrumarea presedintelui completului de judecata, asigura, pentru
deliberare, consultarea actelor normative necesare si dau informatii privitoare
la jurisprudenta si doctrina;
i) participa cu vot consultativ la deliberari;
j) redacteaza hotararile ce le sunt repartizate de presedintele completului
de judecata.
Art. 26
Dosarele se prezinta magistratului-asistent cu cel putin 10 zile inainte de
ziua fixata pentru termenul de judecata, in vederea intocmirii listei
proceselor din sedinta la care acesta este programat sa participe.
Prin grija si sub supravegherea magistratului-asistent se vor asigura:
transmiterea listei cuprinzand procesele catre judecatorii din completul de
judecata si catre procuror, indata ce a fost intocmita; afisarea listei
cuprinzand procesele in arhiva cu cel putin 5 zile inainte de termenul de
judecata si la usa salii de sedinta cu cel putin o ora inainte de inceperea
sedintei; completarea condicii de sedinta cu cel putin 24 de ore inainte de
ziua sedintei de judecata.
Art. 27
Magistratul-asistent care a preluat din arhiva dosarele pentru sedinta de
judecata restituie arhivei dosarele amanate, sub semnatura.
Art. 28
In sedintele de judecata magistratii-asistenti poarta roba de culoare
neagra.
CAP. 8
Cancelaria Curtii
Art. 29
Cancelaria Curtii se compune din prim-grefieri, grefieri,
grefieri-secretari, agenti procedurali si aprozi, prevazuti in statul de
functii.
Personalul Cancelariei Curtii este repartizat pe sectii si pe alte
compartimente de activitate de catre presedintele Curtii potrivit nevoilor
acestora, iar in cadrul sectiei, de catre presedintele sectiei.
Art. 30
Personalul repartizat la Registratura generala a Curtii are urmatoarele
atributii:
a) primeste, inregistreaza si repartizeaza la Sectiile Unite, la Completul
de 9 judecatori, la sectii si la celelalte compartimente dosarele, scrisorile
si restul corespondentei;
b) expediaza dosarele solutionate si corespondenta si tine gestiunea
timbrelor.
In cadrul acestei activitati se intocmesc si se pastreaza:
1. registre generale, separate, pentru inregistrarea dosarelor, scrisorilor
si a corespondentei;
2. borderouri pentru expedieri prin posta si condici de predare prin curier
a dosarelor, scrisorilor si corespondentei.
Art. 31
Personalul repartizat la Sectiile Unite, la Completul de 9 judecatori si la
fiecare sectie a Curtii are urmatoarele atributii:
a) primeste si inregistreaza dosarele intrate, tine evidenta acestora,
precum si a circulatiei lor;
b) intocmeste conceptele pentru citarea partilor din procese, intocmeste
citatiile si urmareste expedierea acestora;
c) pune dosarele la dispozitie partilor si avocatilor pentru studiu;
d) pregateste dosarele pentru sedintele de judecata si asigura circulatia
acestora in cadrul sectiei, precum si trimiterea lor la instante;
e) intocmeste statisticile privind activitatea de judecata;
f) efectueaza comunicarile necesare punerii in executare a hotararilor;
g) intocmeste si elibereaza, la solicitarea partilor, copii legalizate de
pe hotarari si de pe certificate;
h) intocmeste corespondenta in legatura cu dosarele sectiilor;
i) informeaza persoanele venite la arhive asupra datelor solicitate din
dosarele in care acestea sunt direct interesate.
In cadrul acestei activitati se intocmesc si se pastreaza:
1. registrul in care se trec, in ordinea intrarii, toate dosarele primite
de sectie, cu rubricile stabilite in acest scop; sub acelasi numar se vor
inregistra toate cererile depuse ulterior sau corespondenta in legatura cu
cauza respectiva;
2. opisul alfabetic in care se trec partile din dosar;
3. registrul informativ, in care se mentioneaza, pentru fiecare dosar -
trecut in ordine numerica -, primul termen de judecata si termenele ulterioare,
data iesirii dosarului din arhiva si persoana careia i s-a predat, data
reintrarii dosarului in arhiva, numarul si data sentintei, deciziei sau ale
incheierii, dupa caz, si solutia pe scurt;
4. registrul de termene al arhivei, in care se trec toate dosarele pe
termenele de judecata fixate;
5. condica sedintei de judecata, in care se trec toate dosarele din sedinta
respectiva, in ordinea inscrisa in lista cuprinzand cauzele, noul termen de
judecata in caz de amanare a judecatii, hotararea pronuntata si numarul
acesteia, precum si numele celui care a redactat-o;
6. registrul de evidenta a redactarii hotararilor, in care se trec, in
ordine numerica, dupa caz, toate sentintele, deciziile sau incheierile
pronuntate si se noteaza circuitul dosarului in vederea redactarii,
dactilografierii, semnarii hotararii, precum si data predarii dosarului la
arhiva;
7. condica de evidenta a predarii-primirii sub semnatura a dosarelor, in
circuitul acestora.
Art. 32
Toate registrele si condicile vor fi numerotate si parafate, iar la
sfarsitul fiecarui an se vor intocmi procese-verbale de inchidere, semnate de
presedintele Curtii si de prim-magistratul-asistent, in cazul registrelor
Sectiilor Unite, ale Completului de 9 judecatori, ale Registraturii generale, si
de presedintele de sectie si de magistratul-asistent sef, in cazul registrelor
sectiilor.
In functie de necesitati, la propunerea prim-magistratului-asistent,
presedintele Curtii poate aproba tinerea si a altor registre decat cele
prevazute in prezentul capitol.
Art. 33
Personalul Registraturii generale si cel al arhivelor vor inregistra
dosarele si cererile in ziua depunerii lor si vor atasa la cereri plicurile in
care au fost primite.
Corespondenta adresata personal sau confidential presedintelui Curtii,
vicepresedintelui, presedintilor de sectii, judecatorilor si altor persoane cu
functii de conducere va fi predata acestora cu plicul nedeschis.
Art. 34
Dosarele predate arhivei Sectiilor Unite, Completului de 9 judecatori si
arhivelor sectiilor Curtii se prezinta, fara intarziere, presedintelui Curtii,
vicepresedintelui sau presedintilor sectiilor, dupa caz, pentru fixarea
termenelor de judecata si luarea altor masuri, potrivit legii si prezentului
regulament.
Masurile dispuse se aduc la indeplinire fara intarziere, prin intocmirea si
expedierea citatiilor, pe baza unei prealabile conceptari, prin comunicarea de
acte, redactarea si expedierea corespondentei si prin intocmirea altor lucrari
indicate prin rezolutie ori stabilite dinainte, cum sunt cele referitoare la
inregistrarea statistica a datelor cauzei.
Art. 35
Pe coperta fiecarui dosar se vor mentiona denumirea Curtii (Sectiilor
Unite, Completului de 9 judecatori sau sectia competenta), numarul dat
dosarului de catre Curte si alte date de identificare a cauzei si a dosarelor
altor instante, pe care le cuprinde.
Art. 36
Toate filele dosarului vor fi cusute si numerotate; dupa solutionarea
definitiva se va proceda la snuruire si la aplicarea sigiliului, iar pe fata
interioara a ultimei coperte se va certifica numarul filelor, in cifre si
litere.
Art. 37
Scoaterea dosarelor din incinta Curtii este interzisa.
Art. 38
Dosarele vor fi puse la dispozitie partilor si ziaristilor acreditati pe
langa Curte pentru studiu, numai in arhiva, dupa identificarea si notarea
numelui si prenumelui solicitantului, verificandu-se actele de identitate,
procurile sau delegatiile, precum si integritatea dosarului la restituire.
Programul de acces la arhive pentru parti, mandatarii si avocatii acestora
se aproba de presedintele Curtii si se afiseaza la loc vizibil.
Dosarele se pastreaza in arhiva in ordine numerica sau pe termene de
judecata.
Art. 39
Dactilografierea incheierilor de amanare a judecatii, precum si a
corespondentei se va face in termen de cel mult 3 zile de la data sedintei, iar
dactilografierea sentintelor sau a deciziilor, dupa caz, in termen de cel mult
10 zile de la redactare.
Art. 40
Dosarele se restituie arhivelor dupa redactarea si semnarea incheierilor,
sentintelor sau deciziilor, dupa caz, ori dupa intocmirea altor lucrari
specifice.
Art. 41
Dosarele solutionate, parafate, sigilate si cu filele numerotate, se
restituie Registraturii generale de catre arhive in termen de cel mult 3 zile,
iar registratura expediaza dosarele catre instanta careia ii revin sau, dupa
caz, parchetului in termen de cel mult 48 de ore.
Art. 42
La arhive se pastreaza, in original, cate un exemplar din hotararile
pronuntate la fiecare sectie, in mape speciale, in ordine numerica, pe ani. In
cazurile in care s-a amanat pronuntarea, incheierea in care s-au consemnat
dezbaterile va fi alaturata hotararii.
Art. 43
Lucrarile si celelalte atributii prevazute in prezentul capitol, ce nu revin
magistratului-asistent, se aduc la indeplinire de personalul sectiei, conform
fisei postului.
CAP. 9
Directia de studii, documentare, informatica, economica si administrativa
Art. 44
Directia de studii, documentare, informatica, economica si administrativa
are in structura sa mai multe compartimente, este incadrata cu personal de
specialitate si auxiliar, prevazut in statul de functii, si este condusa de un
director.
Art. 45
In cadrul Compartimentului de studii, documentare si informatica, condus de
un magistrat-asistent sef, se asigura:
a) evidenta legislatiei, a jurisprundentei si a doctrinei;
b) selectarea si rezumarea deciziilor Curtii, in vederea publicarii lor in
Buletinul Curtii Supreme de Justitie;
c) efectuarea de studii si intocmirea de informari;
d) examinarea, anterior promulgarii, a legilor adoptate de cele doua Camere
ale Parlamentului, in vederea sesizarii de catre Sectiile Unite a Curtii
Constitutionale, in cazul existentei unor prevederi neconstitutionale;
e) elaborarea proiectelor de acte cu caracter normativ privitoare la
activitatea Curtii;
f) examinarea si formularea de observatii si propuneri la proiectele de
legi initiate de alte autoritati publice si trimise Curtii in acest scop;
g) efectuarea altor lucrari dispuse de presedintele Curtii;
h) functionarea bibliotecii Curtii, al carei fond este inscris in
evidentele specifice si aducerea lui la cunostinta judecatorilor si celuilalt
personal de specialitate, pe masura achizitionarii.
Art. 46
In cadrul Compartimentului economic, financiar si administrativ, a carui
activitate este coordonata de un director adjunct, se asigura:
a) elaborarea proiectului statului de functii al Curtii;
b) elaborarea, fundamentarea si executarea proiectului bugetului Curtii;
c) intocmirea lucrarilor financiar-contabile prevazute de lege;
d) realizarea lucrarilor de personal si salarizare;
e) administrarea bunurilor din patrimoniul Curtii;
f) activitatea de aprovizionare si transport si realizarea altor prestatii
administrative necesare pentru functionarea adecvata a Curtii: reparatii
curente, curatenie, paza etc.
Art. 47
Atributiile personalului Directiei de studii, documentare, informatica,
economica si administrativa se stabilesc prin fisa fiecarui post.
CAP. 10
Biroul de relatii externe
Art. 48
Biroul de relatii externe, incadrat cu personalul prevazut in statul de
functii al Curtii, este condus de un magistrat-asistent sef si asigura:
a) indeplinirea lucrarilor ce revin Curtii in cadrul relatiilor
internationale;
b) traducerea, intocmirea si expedierea corespondentei cu strainatatea;
c) obtinerea pasapoartelor si a vizelor pentru deplasari in strainatate;
d) organizarea actiunilor de protocol ale Curtii;
e) primirea si insotirea delegatiilor straine si din tara in cadrul
programului aprobat de presedintele Curtii;
f) organizarea si buna desfasurare a relatiilor cu publicul, presa,
radioul, televiziunea si cu organizatiile sociale;
g) examinarea scrisorilor adresate Curtii, intocmirea si expedierea
raspunsurilor in concordanta cu constatarile facute si cu masurile stabilite de
conducatorii compartimentelor de activitate vizate;
h) colaborarea cu Compartimentul de studii, documentare si informatica,
precum si cu celelalte compartimente ale Curtii, in probleme de organizare a
informaticii si de desfasurare a acestei activitati in cooperare cu unitati si
cu institutii din tara si din strainatate.
Art. 49
Atributiile personalului Biroului de relatii externe se stabilesc prin
fisele posturilor.
CAP. 11
Raspunderea disciplinara
Sectiunea I
Raspunderea disciplinara a judecatorilor si a magistratilor-asistenti
Art. 50
Judecatorii si magistratii-asistenti ai Curtii raspund disciplinar in
conformitate cu dispozitiile Legii nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca si cu prevederile prezentului regulament.
Art. 51
Actiunea disciplinara impotriva judecatorilor se exercita de vicepresedintele
Curtii, solutionarea acesteia revenind Consiliului Superior al Magistraturii,
prezidat de presedintele Curtii.
Cercetarea prealabila se efectueaza de presedintii de sectii desemnati in
acest scop.
Art. 52
Impotriva magistratilor-asistenti actiunea disciplinara se exercita de
vicepresedintele Curtii, cu acordul presedintelui Curtii, iar cercetarea
prealabila se efectueaza de judecatorii desemnati pentru fiecare caz in parte.
Actiunea disciplinara se solutioneaza de o comisie disciplinara formata din
5 judecatori, alesi pe 4 ani de Sectiile Unite ale Curtii Supreme de Justitie.
Comisia disciplinara este prezidata de judecatorul cu cea mai inalta
functie, iar in caz de functii egale, de judecatorul cu cea mai mare vechime la
Curte sau, in caz de vechime egala la Curte, de judecatorul cu cea mai mare
vechime in magistratura.
Sectiile Unite ale Curtii vor alege 3 membri supleanti ai comisiei
disciplinare, care ii inlocuiesc pe membrii titulari in cazul in care acestia
sunt impiedicati sa participe la lucrarile comisiei.
Comisia disciplinara are ca secretar pe prim-magistratul-asistent.
Impotriva deciziilor pronuntate de comisia disciplinara presedintele Curtii
si magistratul-asistent sanctionat pot face contestatii in termen de 30 de zile
de la comunicarea hotararii.
Contestatia se depune la comisia disciplinara si se judeca de catre Curte
in complet format din 9 judecatori.
Hotararea prin care se solutioneaza contestatia este definitiva si
irevocabila.
Art. 53
Abaterile disciplinare, sanctiunile ce se pot aplica, procedura cercetarii
prealabile si a dezbaterilor sunt cele prevazute in Legea nr. 92/1992.
Sectiunea a II-a
Raspunderea disciplinara a personalului Cancelariei Curtii, a
functionarilor Directiei de studii, documentare, informatica, economica si
administrativa si ai Biroului de relatii externe
Art. 54
Personalul Cancelariei Curtii, functionarii Directiei de studii,
documentare, informatica, economica si administrativa si ai Biroului de relatii
externe raspund disciplinar in cazurile in care nu executa indatoririle de
serviciu prevazute de lege si de prezentul regulament sau cand se abat de la
vreuna dintre obligatiile ce le revin.
Art. 55
Stabilirea si sanctionarea abaterilor disciplinare savarsite de salariatii
prevazuti la articolul precedent sunt de competenta presedintelui Curtii.
Functionarul sanctionat se poate plange, in termen de 10 zile de la
comunicarea ordinului presedintelui Curtii, unei comisii de contestatii formate
dintr-un presedinte de sectie si 2 magistrati-asistenti sefi, desemnati prin
tragere la sorti. Comisia are ca secretar un magistrat-asistent.
Comisia de contestatii se constituie pentru fiecare caz in parte, iar dupa
pronuntare isi inceteaza activitatea.
Pentru abaterile stabilite se pot aplica urmatoarele sanctiuni
disciplinare:
a) avertisment;
b) reducerea salariului si a indemnizatiei de conducere cu 10 - 15% pe o
durata de cel mult 3 luni;
c) retrogradarea din functie sau din categorie, din cadrul aceleiasi
profesii, pentru o durata de cel mult 3 luni;
d) destituirea din functie.
CAP. 12
Dispozitii finale
Art. 56
Judecatorilor Curtii, magistratilor-asistenti si celorlalte persoane
incadrate la Curte li se interzice divulgarea datelor considerate secret de
serviciu.
Art. 57
Conditiile privind angajarea si avansarea personalului Curtii sunt
prevazute in prezentul regulament.
Art. 58
Salariul de merit se acorda salariatilor Curtii care s-au remarcat in mod
deosebit in activitatea depusa si care au avut o conduita exemplara in cadrul
institutiei.
Art. 59
Atributiile personalului Cancelariei Curtii si ale celorlalti functionari
si muncitori se stabilesc, in detaliu, prin fisa fiecarui post, care se
intocmeste de conducatorul compartimentului, se aproba de vicepresedintele
Curtii si se aduc la cunostinta functionarului, sub semnatura.
Fisele posturilor se actualizeaza ori de cate ori intervin modificari ale
atributiilor.
Art. 60
Concediile anuale de odihna se efectueaza in perioada vacantei
judecatoresti, respectiv intre 1 iulie - 31 august, in conditiile stabilite
prin regulamentul elaborat in baza legii si aprobat de Sectiile Unite ale
Curtii.
Art. 61
La programarea concediilor de odihna, in perioada prevazuta la art. 60, se
va urmari asigurarea prezentei judecatorilor, a magistratilor-asistenti si a
celuilalt personal, necesar activitatii de judecata privind judecarea cauzelor
cu arestati in materie penala si, in toate materiile, a cauzelor considerate
urgente potrivit legii sau apreciate astfel de Curte.
Presedintele Curtii impreuna cu presedintii sectiilor stabilesc, in
prealabil, numarul judecatorilor si al magistratilor-asistenti din fiecare
sectie, necesari formarii completelor de judecata in perioada vacantei, iar
desemnarea nominala a acestora se face, in caz de divergenta, prin tragere la
sorti.
Personalul necesar activitatii curente in perioada vacantei judecatoresti,
altul decat judecatorii si magistratii-asistenti, se desemneaza de presedintele
fiecarei sectii si de conducatorii celorlalte compartimente de munca ale
Curtii.
Art. 62
In cursul lunii ianuarie a fiecarui an se fac aprecierea si notarea
activitatii din anul precedent a magistratilor-asistenti, a personalului
Cancelariei Curtii si a celorlalti functionari si muncitori, conform normelor
aprobate de presedintele Curtii.
Art. 63
Personalul Curtii se incadreaza in posturi vacante, pe baza de recomandari
temeinic motivate sau prin concurs, dupa caz.
Art. 64
Persoanele angajate pe orice functie vor fi supuse unei perioade de proba.
Daca la sfarsitul perioadei de proba, stabilita, in fiecare caz, de
presedintele Curtii, persoana angajata s-a dovedit corespunzatoare, angajarea
va fi definitiva de la inceputul perioadei de proba. Definitivarea se acorda pe
baza notarilor sefului ierarhic. Dupa expirarea acestei perioade, daca persoana
nu corespunde sarcinilor ce-i revin, va fi trecuta pe un post vacant, potrivit
pregatirii si competentei, sau, dupa caz, ii va inceta contractul de munca.
Art. 65
Personalul Curtii poate fi avansat in grade si trepte profesionale, precum
si in functii superioare vacante, pe baza bunelor rezultate ale activitatii
depuse si aptitudinilor dovedite, confirmate de sefii ierarhici.
Art. 66
Presedintele Curtii poate dispune, de la caz la caz, avansarea intr-un
anume post prin concurs.
Art. 67
Dispozitiile art. 63 - 66 nu se aplica:
- judecatorilor, a caror numire se face de Presedintele Romaniei, la
propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, conform legii;
- magistratilor-asistenti care sunt numiti pe baza unor interviuri si a
recomandarilor conducatorilor instantelor judecatoresti sau ai parchetelor si
care sunt avansati pe baza notarilor anuale si a aprecierilor sefilor
ierarhici.
Art. 68
Prezentul regulament a fost aprobat de catre Sectiile Unite ale Curtii in
sedinta din 22 decembrie 1998 si intra in vigoare la data publicarii lui in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Pe aceeasi data inceteaza aplicarea Regulamentului de organizare si
functionare a Curtii Supreme de Justitie, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 257 din 2 noiembrie 1993, cu modificarile aduse prin
Hotararea nr. 1 din 5 iulie 1995 a acelorasi Sectii Unite, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 157 din 20 iulie 1995.