REGULAMENT din 2 noiembrie 1993
de organizare si functionare a Curtii Supreme de Justitie
ACT EMIS DE: CURTEA SUPREMA DE JUSTITIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 257 din 2 noiembrie 1993
In temeiul art. 67 din Legea nr. 56 din 9 iulie 1993, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 159 din 13 iulie 1993, Sectiile
Unite ale Curtii Supreme de Justitie adopta prezentul Regulament de organizare
si functionare a Curtii.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Curtea Suprema de Justitie este organizata si functioneaza in baza art.
125-129 din Constitutia Romaniei, a Legii nr. 56 din 9 iulie 1993 si a
prezentului regulament.
Art. 2
Prin regulament se stabilesc reguli cu privire la organizarea si
functionarea Curtii Supreme de Justitie, in limitele si cu respectarea Legii
nr. 56/1993 si a altor dispozitii legale.
Art. 3
Activitatea Curtii Supreme de Justitie este organizata si se desfasoara in
cadrul:
a) Sectiilor Unite si in al celor 5 sectii - civila, penala, comerciala, de
contencios administrativ si militara -, fiecare avand competenta proprie;
b) Corpului magistratilor-asistenti;
c) Directiei de studii, documentare, informatica, economica si administrativa;
d) Cancelariei Curtii;
e) Biroului de relatii externe.
Art. 4
Curtea Suprema de Justitie este incadrata cu un presedinte, un
vicepresedinte, 5 presedinti de sectii, judecatori, magistrati-asistenti, alt
personal de specialitate, auxiliar si administrativ prevazut in statul de
functii, care se aproba de Colegiul permanent al Curtii.
CAP. 2
Conducerea Curtii
Art. 5
Conducerea administrativa a Curtii Supreme de Justitie se exercita de
presedintele Curtii, ajutat de vicepresedinte.
Presedintele, vicepresedintele si presedintii de sectii alcatuiesc Colegiul
permanent al Curtii Supreme de Justitie.
Art. 6
Presedintele Curtii are urmatoarele atributii:
a) reprezinta Curtea in raporturile cu celelalte autoritati publice si
organizatii din tara, precum si in relatiile internationale;
b) conduce aparatul functional al Curtii si aproba delegarile de atributii;
c) indeplineste direct oricare dintre atributiile ce revin presedintilor de
sectii potrivit prezentului regulament;
d) supune spre dezbatere Sectiilor Unite problemele ce trebuie rezolvate si
masurile necesare bunei activitati a Curtii;
e) acorda gradele, gradatiile, salariile de merit si alte drepturi in
cazurile prevazute de lege;
f) aproba propunerile de repartizare a judecatorilor, a
magistratilor-asistenti si a celorlalte categorii de personal la sectii si la
celelalte compartimente ale Curtii;
g) conduce nemijlocit activitatea Sectiilor Unite, fixeaza termenele de
judecata si dispune efectuarea lucrarilor necesare in cauzele de competenta
acestora, prezideaza sedintele si urmareste indeplinirea actelor procesuale,
conform legii;
h) desemneaza, impreuna cu presedintii de sectii, judecatorii din fiecare
sectie pentru asigurarea activitatii completelor de judecata in perioada
vacantei judecatoresti;
i) stabileste direct sau la propunerea presedintelui de sectie magistratul
care intocmeste, conform legii, raportul asupra cauzei a carei judecata in
recurs este de competenta Curtii;
j) exercita autoritatea disciplinara in conditiile prevazute de lege si de
prezentul regulament;
k) aproba numirea, promovarea si eliberarea din functie a personalului
Sectiei militare, cu exceptia judecatorilor, in conditiile legii;
l) autorizeaza urmarirea penala sau contraventionala ori trimiterea in
judecata a magistratilor-asistenti;
m) numeste, in fiecare caz, judecatorii completului de 7 judecatori in
materie disciplinara, prevazut de Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca
si Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993;
n) prezideaza Consiliul Superior al Magistraturii cu rol de consiliu de
disciplina;
o) desemneaza judecatorii Curtii care vor face parte din comisia pentru
examenul de capacitate al magistratilor, conform art. 62 alin. 1 lit. a) din
Legea nr. 92/1992;
p) aproba programele de efectuare a concediilor anuale de odihna;
r) aproba efectuarea concediului de odihna de catre personalul Curtii in
alte perioade decat aceea a vacantei judecatoresti;
s) este ordonator principal de credite;
s,) stabileste numarul necesar al autoturismelor din parcul auto al Curtii;
t) stabileste numarul personalului de politie necesar pentru mentinerea
ordinii in salile de sedinta si in spatiile de acces pentru public.
Dispozitiile presedintelui se dau prin ordin.
Art. 7
Vicepresedintele Curtii Supreme de Justitie are urmatoarele atributii:
a) exercita atributiile ce revin presedintelui, cand acesta lipseste sau in
baza unei dispozitii;
b) conduce direct Cancelaria Curtii si Compartimentul economic, financiar
si administrativ;
c) organizeaza si coordoneaza concursurile pentru angajarea personalului;
d) controleaza si indruma direct activitatea sectiilor;
e) stabileste procedura audientelor la Curtea Suprema de Justitie;
f) exercita actiunea disciplinara impotriva judecatorilor si
magistratilor-asistenti, pentru cei din urma cu acordul Colegiului permanent al
Curtii.
Art. 8
Colegiul permanent al Curtii Supreme de Justitie are urmatoarele atributii:
a) numeste, promoveaza, transfera, sanctioneaza, suspenda si dispune
eliberarea din functie a magistratilor-asistenti;
b) prezinta Consiliului Superior al Magistraturii lista persoanelor ce se
propun a fi numite judecatori ai Curtii Supreme de Justitie;
c) aproba statul de functii al Curtii Supreme de Justitie;
d) indruma si supravegheaza activitatea de propuneri privind legislatia, de
studii de documentare, precum si de publicare a practicii judiciare a Curtii
Supreme de Justitie.
Colegiul permanent al Curtii Supreme de Justitie se intruneste ori de ori
este necesar. Hotararile acestuia se iau cu majoritate de voturi, iar lucrarile
se consemneaza in procese-verbale ce se semneaza de presedintele Curtii si de
secretarul Colegiului permanent.
Secretarul Colegiului permanent este prim-magistratul-asistent al Curtii
Supreme de Justitie.
CAP. 3
Sectiile Unite
Art. 9
Sectiile Unite ale Curtii Supreme de Justitie au competenta de judecata
prevazuta de lege, precum si urmatoarele atributii:
a) solutioneaza, in conditiile legii, sesizarile privind schimbarea
jurisprudentei Curtii;
b) sesizeaza, cand considera necesar, Curtea Constitutionala pentru
controlul constitutionalitatii legii, inainte de promulgare;
c) desemneaza, prin vot secret, judecatorii Curtii care vor candida,
potrivit legii, la alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii;
d) completeaza si modifica prezentul Regulament de organizare si functionare
a Curtii Supreme de Justitie;
e) dezbate problemele puse in discutie de presedintele Curtii si ia sau
propune, dupa caz, orice masuri necesare pentru buna desfasurare a activitatii
Curtii;
f) aproba bugetul Curtii Supreme de Justitie;
g) aproba regulamentul privind efectuarea concediilor de odihna si a altor
concedii;
h) stabileste cazurile in care se prezinta, anual, ministrului justitiei
propuneri de imbunatatire a legislatiei;
i) alege judecatorii care compun comisia disciplinara a magistratilor-asistenti.
Sectiile Unite isi indeplinesc atributiile cu votul majoritatii
judecatorilor prezenti, pentru activitatea de judecata cvorumul fiind, potrivit
legii, de cel putin 3/4 din numarul judecatorilor numiti.
Sedintele Sectiilor Unite se programeaza ori se convoaca de presedintele
Curtii din proprie initiativa, la cererea a cel putin 1/4 din numarul
judecatorilor in functie sau la cererea uneia dintre sectii. Convocarea se face
cu anuntarea ordinii de zi, care se adopta la inceputul sedintei.
La sedintele Sectiilor Unite, altele decat cele de judecata, pot fi
invitati magistratii-asistenti si alti salariati ai Curtii, precum si persoane
din afara institutiei.
CAP. 4
Sectiile Curtii
Art. 10
Sectiile Curtii Supreme de Justitie sunt incadrate cu judecatori,
magistrati-asistenti, grefieri, arhivari, dactilografi si aprozi, repartizati
de presedintele Curtii.
Sectia militara este incadrata cu judecatori si personal anume destinat
acestei sectii, in conditiile legii.
Art. 11
Fiecare sectie este condusa de un presedinte, care are urmatoarele
atributii:
a) organizeaza, controleaza si indruma activitatea sectiei in limitele
prevazute de lege si de prezentul regulament, tinand seama si de dispozitiile
presedintelui Curtii ori, dupa caz, ale vicepresedintelui;
b) stabileste atributiile personalului din cadrul sectiei, conform fisei
fiecarui post; efectueaza, potrivit nevoilor sectiei, redistribuirea
personalului pe locurile de munca si a atributiilor acestora;
c) fixeaza termenele de judecata in cauzele de competenta sectiei, cu
asigurarea unei repartitii echilibrate a dosarelor pe judecatori, si dispune
citarea partilor, comunicarea recursurilor, precum si indeplinirea oricaror
alte acte procesuale, conform legii;
d) stabileste judecatorii ce compun completele de judecata si programeaza
sedintele acestora;
e) semnaleaza presedintelui Curtii cauzele mai deosebite, cu recursuri de
competenta sectiei, in care, potrivit legii, se intocmesc rapoarte de catre
judecatori sau magistrati-asistenti;
f) prezideaza completul de judecata cand participa la activitatea de
judecata;
g) rezolva corespondenta adresata sectiei;
h) convoaca judecatorii sectiei si supune dezbaterii acestora jurisprudenta
Curtii si alte probleme de interes general, in vederea luarii de masuri pentru
desfasurarea unei activitati corespunzatoare. La dezbateri pot participa
magistratii-asistenti din cadrul sectiei, precum si invitati din alte
compartimente ale Curtii. Masurile se adopta cu votul majoritatii judecatorilor
prezenti, inclusiv al presedintelui, magistratii-asistenti avand vot
consultativ;
i) aproba programul de participare a magistratilor-asistenti la sedintele
de judecata;
j) informeaza presedintele Curtii cu privire la evenimentele si aspectele
din activitatea sectiei, in vederea cunoasterii lor si, cand este cazul, pentru
luarea masurilor prevazute de lege si de prezentul regulament;
k) aduce la indeplinire orice masura dispusa de Sectiile Unite, de catre
presedinte, vicepresedinte si Colegiul permanent, potrivit legii si prezentului
regulament.
Art. 12
La sesizarea completelor de judecata, judecatorii sectiilor dezbat fiecare
caz privind schimbarea jurisprudentei si hotarasc, cu votul majoritatii,
sesizarea Sectiilor Unite, pentru ca acestea sa decida, conform art. 25 lit. d)
din Legea Curtii Supreme de Justitie. La dezbateri pot participa, cu vot
consultativ, magistratii-asistenti si, fara drept de vot, persoane din alte
compartimente ale Curtii.
Judecata va continua dupa ce Sectiile Unite s-au pronuntat asupra
sesizarii.
Art. 13
La sfarsitul fiecarui an, judecatorii sectiilor dezbat cazurile in care se
impune imbunatatirea legislatiei, iar propunerile se supun Sectiilor Unite pentru
a hotari cu privire la sesizarea ministrului justitiei, conform art. 56 din
Legea Curtii Supreme de Justitie.
CAP. 5
Judecatorii Curtii
Art. 14
Judecatorii Curtii Supreme de Justitie participa la sedintele de judecata
ale Sectiilor Unite si ale sectiilor la care au fost repartizati, avand
obligatia sa fie prezenti la sediul Curtii la datele stabilite pentru aceste
sedinte.
Participarea la activitatea de judecata are loc conform programelor
intocmite de presedintele Curtii sau, dupa caz, de presedintele de sectie.
In sedintele de judecata, judecatorii poarta roba de culoare neagra la
sectii si de culoare mov la Sectiile Unite.
In sedintele de judecata ale Sectiei militare, judecatorii au tinuta
militara.
Art. 15
Abtinerea judecatorilor de la activitatea de judecata este admisa numai in
cazurile prevazute de lege.
Art. 16
In cazurile in care presedintele de sectie nu face parte din completul de
judecata, judecatorii prezideaza sedintele prin rotatie.
Art. 17
In activitatea de judecata, judecatorii se conformeaza legii si prezentului
regulament referitor la pregatirea sedintelor, intocmirea rapoartelor,
deliberarea, pronuntarea si redactarea hotararilor, precum si la efectuarea
celorlalte activitati adiacente.
Art. 18
In afara de activitatea de judecata, judecatorii aduc la indeplinire orice
alte atributii stabilite de Sectiile unite, presedintele Curtii, vicepresedinte
si presedintii de sectii, dupa caz, in concordanta cu legea si cu prezentul
regulament.
Art. 19
Presedintele completului de judecata are urmatoarele atributii:
a) premergator sedintelor de judecata, urmareste intocmirea de catre
judecatorul sau magistratul-asistent desemnat a raportului in cauzele prevazute
de lege si ia masuri, personal sau prin magistratul-asistent, pentru aducerea
la indeplinire de catre arhiva si grefa a tuturor lucrarilor necesare bunei
desfasurari a sedintei de judecata;
b) in cursul dezbaterilor:
- asigura ordinea si solemnitatea dezbaterilor, dispunand, atunci cand este
cazul, inlaturarea din sala de sedinta a celor care tulbura ordinea, daca se
impune, cu ajutorul organelor de politie, precum si interzicerea sau limitarea
folosirii aparatelor de inregistrare a cuvantului sau imaginii atunci cand
considera ca aceasta stinghereste normala desfasurare a dezbaterilor ori cand
ar fi de natura sa incalce drepturile persoanelor in cauza sau sa impiedice
solutionarea impartiala a cauzelor;
- asigura secretul deliberarii, consemneaza solutiile in minute si in
condica de sedinta, precum si pronuntarea acestora in sedinta publica la orele
stabilite din timp, fiind interzisa transmiterea sub orice forma a rezultatului
deliberarii mai inainte de pronuntare;
c) dupa pronuntarea hotararilor, repartizeaza judecatorilor si
magistratilor-asistenti spre redactare hotararile pronuntate si urmareste ca
acestea sa fie motivate in bune conditii si in termenele legale; o data cu
pronuntarea solutiilor, de comun acord cu ceilalti magistrati, poate stabili
considerentele principale ale hotararilor adoptate;
- noteaza intr-o evidenta comuna a sectiei solutiile mai importante sau de
principiu si considerentele acestora pe scurt, spre a fi cunoscute de toti
membrii sectiei, in scopul asigurarii unei practici unitare in aceeasi problema
de drept;
- informeaza presedintele sectiei asupra aspectelor mai importante din
activitatea de judecata, in scopul luarii masurilor prevazute de lege si de
prezentul regulament.
Art. 20
Compunerea completelor de judecata va fi schimbata in fiecare an.
CAP. 6
Magistratii-asistenti
Art. 21
In cadrul Curtii Supreme de Justitie functioneaza un corp de
magistrati-asistenti, numiti de Colegiul permanent, in numarul si cu structura
prevazute in statul de functii aprobat de colegiu.
Art. 22
Repartizarea magistratilor-asistenti pe sectii si alte compartimente de
activitate se face de presedintele Curtii.
Art. 23
Prim-magistratul-asistent este subordonat direct presedintelui Curtii si
are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea magistratilor-asistenti din sectii, activitatea
personalului repartizat Sectiilor Unite, Cancelariei Curtii si Biroului de
relatii externe, potrivit sarcinilor mentionate in fisa fiecarui post;
b) ia parte la sedintele Sectiilor Unite si intocmeste direct si prin
personalul desemnat toate actele si lucrarile pregatitoare, de desfasurare si
cele ulterioare, si redacteaza hotararile repartizate lui de presedintele
instantei;
c) asigura centralizarea, cand este necesar, a datelor statistice si a
altor informatii pe care le primeste de la sectii, referitoare la activitatea
Curtii, si intocmeste lucrarile de sinteza dispuse de presedintele Curtii;
d) executa si intocmeste lucrarile dispuse de presedinte in legatura cu
activitatea Curtii;
e) indeplineste atributiile de secretar al Colegiului permanent.
Art. 24
Magistratii-asistenti sefi din cadrul sectiilor Curtii sunt subordonati
ierarhic presedintilor sectiilor si au urmatoarele atributii:
a) participa la sedintele de judecata ale sectiei;
b) programeaza participarea magistratilor-asistenti ai sectiei la sedintele
de judecata, controleaza si indruma activitatea acestora;
c) controleaza si indruma activitatea grefierilor, arhivarilor, dactilografilor
si a celorlalti functionari din cadrul sectiei;
d) se ingrijesc de tinerea in bune conditii a evidentelor si de realizarea
la timp a tuturor lucrarilor;
e) coordoneaza activitatea de culegere a datelor statistice referitoare la
activitatea sectiei si de intocmire a lucrarilor solicitate cu privire la
aceste date;
f) pastreaza fondul juridic documentar pus la dispozitia sectiei.
Art. 25
Magistratii-asistenti din cadrul sectiilor Curtii participa la sedintele de
judecata si indeplinesc orice alte atributii ce le sunt stabilite pe linie
ierarhica.
Art. 26
Magistratii-asistenti care participa la sedintele de judecata mai au
urmatoarele atributii:
a) intocmesc, cand se dispune de catre presedintele Curtii, raportul prevazut
la art. 6 lit. i) din prezentul regulament si il prezinta in sedinta inainte de
a se da cuvantul partilor;
b) pregatesc sedintele de judecata, ingrijindu-se de intocmirea si afisarea
de catre arhiva si grefa a listei proceselor; la intocmirea listelor, in
ordinea vechimii dosarelor, se va urmari gruparea cauzelor in raport cu natura
cailor de atac si pe materii, dandu-se prioritate cauzelor cu arestati si celor
la judecarea carora participa procurorul;
c) urmaresc atasarea la dosar de catre arhiva a dovezilor de citare a
partilor, de comunicare a actelor, a corespondentei, memoriilor, notelor scrise
si oricaror alte inscrisuri;
d) verifica regularitatea citarii si a comunicarilor si asigura aducerea la
indeplinire a tuturor lucrarilor dispuse de presedinte;
e) inaintea intrarii in sala de sedinta a completului de judecata, asigura
prezenta la usa a aprodului si anuntarea, de catre acesta, a intrarii
instantei; dupa deschiderea dezbaterilor de catre presedinte, anunta cauzele in
ordinea stabilita potrivit listei proceselor, face apelul partilor si al
celorlalte persoane citate, dupa care refera asupra modului in care s-a
efectuat procedura de citare si daca s-au indeplinit celelalte masuri dispuse
de Curte; refera, pe scurt, asupra obiectului cauzei si a stadiului in care se
afla judecata si, cand este cazul, asupra numelui judecatorului sau
magistratului-asistent desemnat ca raportor;
f) consemneaza in caietul de note, numerotat si parafat, numarul dosarului,
sustinerile orale ale partilor si ale procurorului, masurile dispuse de Curte,
precum si toate celelalte aspecte rezultand din desfasurarea sedintei;
g) intocmesc incheierile de dezbateri, in concordanta cu cele consemnate in
caietul de note;
h) sub indrumarea presedintelui completului de judecata, asigura, pentru
deliberare, consultarea actelor normative necesare si dau informatii privitoare
la jurisprudenta si doctrina;
i) participa cu vot consultativ la deliberari;
j) redacteaza hotararile ce le sunt repartizate de presedintele completului
de judecata.
Art. 27
Dosarele se prezinta magistratului-asistent cu cel putin 10 zile inainte de
ziua fixata pentru termenul de judecata, in vederea intocmirii listei
proceselor din sedinta la care este programat sa participe.
Prin grija si sub supravegherea magistratului-asistent se vor asigura:
transmiterea listei proceselor catre judecatorii din completul de judecata si
catre procuror, indata ce a fost intocmita; afisarea listei proceselor in
arhiva cu cel putin 5 zile inainte de termenul de judecata si la usa salii de
sedinta cu cel putin o ora inainte de inceperea sedintei; completarea condicii
de sedinta cu cel putin 24 de ore inainte de ziua sedintei de judecata.
Art. 28
Magistratul-asistent care a preluat din arhiva dosarele pentru sedinta de
judecata restituie arhivei dosarelor amanate, sub semnatura.
Art. 29
In sedintele de judecata, magistratii-asistenti poarta roba de culoare
neagra.
CAP. 7
Cancelaria Curtii
Art. 30
Cancelaria Curtii Supreme de Justitie se compune din prim-grefieri,
grefieri, grefieri-registratori, grefieri-arhivari, grefieri-dactilografi,
secretari-dactilografi, curieri si aprozi, prevazuti in statul de functii
aprobat de Colegiul permanent.
Personalul Cancelariei este repartizat pe sectii si alte compartimente de
activitate de catre presedintele Curtii, potrivit nevoilor acestora, iar in
cadrul sectiei, de catre presedintele sectiei.
Art. 31
Personalul repartizat la Registratura generala a Curtii Supreme de Justitie
are urmatoarele atributii:
a) primeste, inregistreaza si repartizeaza la Sectiile Unite, la sectii si
la celelalte compartimente dosarele, scrisorile si restul corespondentei;
b) expediaza dosarele solutionate si corespondenta si tine gestiunea
timbrelor.
In cadrul acestei activitati se intocmesc si se pastreaza:
1. registre generale, separate pentru inregistrarea dosarelor, scrisorilor
si a corespondentei;
2. borderouri pentru expedieri prin posta si condici de predare prin curier
a dosarelor, scrisorilor si corespondentei.
Art. 32
Personalul repartizat la Sectiile Unite si la fiecare sectie a Curtii
Supreme de Justitie are urmatoarele atributii:
a) primeste si inregistreaza dosarele intrate, tine evidenta acestora,
precum si a circulatiei lor;
b) intocmeste conceptele pentru citarea partilor din procese, intocmeste
citatiile si urmareste expedierea acestora;
c) pune dosarele la dispozitia partilor si a avocatilor pentru studiu;
d) pregateste dosarele pentru sedintele de judecata si asigura circulatia
acestora in cadrul sectiei, precum si trimiterea lor la instante;
e) intocmeste statisticile privind activitatea de judecata;
f) efectueaza comunicarile necesare punerii in executare a hotararilor;
g) intocmeste si elibereaza, la solicitarea partilor, copii legalizate ale
hotararilor si certificate;
h) intocmeste corespondenta in legatura cu dosarele sectiilor;
i) informeaza persoanele venite la arhive asupra datelor solicitate din
dosarele in care acestea sunt direct interesate.
In cadrul acestei activitati se intocmesc si se pastreaza:
1. registrul in care se trec, in ordinea intrarii, toate dosarele primite
de sectie, cu rubricile stabilite in acest scop; sub acelasi numar se vor
inregistra toate cererile depuse ulterior sau corespondenta in legatura cu
cauza respectiva;
2. opisul alfabetic in care se trec partile din dosar;
3. registrul informativ, in care se mentioneaza, pentru fiecare dosar -
trecut in ordine numerica -, primul termen de judecata si termenele ulterioare,
data iesirii dosarului din arhiva si persoana careia i s-a predat; data
reintrarii dosarului in arhiva; numarul si data sentintei, deciziei sau
incheierii, dupa caz, si solutia pe scurt;
4. registrul de termene al arhivei in care se trec toate dosarele pe
termenele de judecata fixate;
5. condica sedintei de judecata, in care se trec toate dosarele din sedinta
respectiva, in ordinea inscrisa in lista cauzelor, noul termen de judecata in
caz de amanare a judecatii, hotararea pronuntata si numarul acesteia, precum si
numele celui care a redactat-o;
6. registrul de evidenta a redactarii hotararilor, in care se trec, in
ordine numerica, dupa caz, toate sentintele, deciziile sau incheierile
pronuntate si se noteaza circuitul dosarului in vederea redactarii,
dactilografierii, semnarii hotararii si data predarii dosarului la arhiva;
7. condica de evidenta a predarii-primirii sub semnatura a dosarelor, in
circuitul acestora.
Art. 33
Toate registrele si condicile vor fi numerotate si parafate, iar la
sfarsitul fiecarui an se vor intocmi procese-verbale de inchidere, semnate de
presedintele Curtii si prim-magistratul-asistent, in cazul registrelor
Sectiilor Unite si Registraturii generale si de presedintele de sectie si
magistratul-asistent sef, in cazul registrelor sectiilor.
In functie de necesitati, la propunerea prim-magistratului-asistent,
presedintele Curtii poate aproba tinerea si a altor registre decat cele
prevazute in prezentul capitol.
Art. 34
Personalul Registraturii generale si al arhivelor vor inregistra dosarele
si cererile in ziua depunerii lor si vor atasa la cereri plicurile in care au
fost primite.
Corespondenta adresata personal sau confidential presedintelui Curtii,
vicepresedintelui, presedintilor de sectii, judecatorilor si altor persoane cu
functii de conducere va fi predata acestora cu plicul nedeschis.
Art. 35
Dosarele predate arhivei Sectiilor Unite si arhivelor sectiilor Curtii se
prezinta, fara intarziere, presedintelui Curtii sau presedintilor sectiilor,
dupa caz, pentru fixarea termenelor de judecata si luarea altor masuri,
potrivit legii si prezentului regulament.
Masurile dispuse se aduc la indeplinire fara intarziere, prin intocmirea si
expedierea citatiilor pe baza unei prealabile conceptari, prin comunicarea de
acte, redactarea si expedierea corespondentei si intocmirea altor lucrari
indicate prin rezolutie ori stabilite dinainte, cum sunt cele referitoare la
inregistrarea statistica a datelor cauzei.
Art. 36
Pe coperta fiecarui dosar se vor mentiona denumirea Curtii (Sectiile Unite
sau sectia competenta), numarul dat dosarului de catre Curte si alte date de
identificare a cauzei si a dosarelor altor instante, pe care le cuprinde.
Art. 37
Toate filele dosarului vor fi cusute si numerotate; dupa solutionarea
definitiva se va proceda la snuruire si aplicarea sigiliului, iar pe fata
interioara a ultimei coperte se va certifica numarul filelor, in cifre si
litere.
Art. 38
Scoaterea dosarelor din incinta Curtii Supreme de Justitie este interzisa.
Art. 39
Dosarele vor fi puse la dispozitia partilor si a ziaristilor acreditati pe
langa Curtea Suprema de Justitie, pentru studiu, numai in arhiva, dupa identificarea
si notarea numelui si prenumelui solicitantului, verificindu-se actele de
identitate, procurile sau delegatiile, precum si integritatea dosarului la
restituire.
Programul de acces la arhive pentru parti, mandatarii si avocatii acestora
se aproba de presedintele Curtii si se afiseaza in loc vizibil.
Dosarele se pastreaza in arhiva in ordine numerica sau pe termene de
judecata.
Art. 40
Dactilografierea incheierilor de amanare a judecatii, precum si a
corespondentei se va face in termen de cel mult 3 zile de la data sedintei, iar
dactilografierea sentintelor sau a deciziilor, dupa caz, in termen de cel mult
10 zile de la redactare.
Art. 41
Dosarele se restituie arhivelor dupa redactarea si semnarea incheierilor,
sentintelor sau deciziilor, dupa caz, ori dupa intocmirea altor lucrari
specifice.
Art. 42
Dosarele solutionate, parafate, sigilate si cu filele numerotate se
restituie Registraturii generale, de catre arhive, in termen de cel mult 3
zile, iar registratura expediaza dosarele catre instanta careia ii revin sau,
dupa caz, parchetului, in termen de cel mult 48 de ore.
Art. 43
La arhive se pastreaza, in original, cate un exemplar din hotararile
pronuntate la fiecare sectie, in mape speciale, in ordine numerica, pe ani. In
cazurile in care s-a aminat pronuntarea, incheierea in care s-au consemnat
dezbaterile va fi alaturata hotararii.
Art. 44
Lucrarile si celelalte atributii prevazute in prezentul capitol, ce nu
revin magistratului-asistent, se aduc la indeplinire de personalul sectiei,
conform
fisei postului.
CAP. 8
Directia de studii, documentare, informatica, economica si administrativa
Art. 45
Directia de studii, documentare, informatica, economica si administrativa
are in structura sa mai multe compartimente, este incadrata cu personal de
specialitate si auxiliar prevazut in statul de functii aprobat de Colegiul
permanent si este condusa de director.
Art. 46
In cadrul Compartimentului de studii, documentare si informatica, condus de
un magistrat-asistent sef, se asigura:
a) evidenta legislatiei, a jurisprudentei si a doctrinei;
b) selectarea si rezumarea deciziilor Curtii in vederea publicarii in
Buletinul Curtii Supreme de Justitie;
c) efectuarea de studii si intocmirea de informari;
d) examinarea, anterior promulgarii, a legilor adoptate de cele doua Camere
ale Parlamentului in vederea sesizarii, de catre Sectiile Unite, a Curtii
Constitutionale in cazul existentei unor prevederi neconstitutionale;
e) elaborarea proiectelor de acte cu caracter normativ privitoare la
activitatea Curtii;
f) examinarea si formularea de observatii si propuneri la proiectele de
legi initiate de alte autoritati publice si trimise Curtii in acest scop;
g) efectuarea altor lucrari dispuse de presedintele Curtii;
h) functionarea bibliotecii Curtii, al carei fond este inscris in
evidentele specifice si se aduce la cunostinta judecatorilor si a celuilalt
personal de specialitate, pe masura achizitionarii lui.
Art. 47
In cadrul Compartimentului economic, financiar si administrativ, a carui
activitate este coordonata de un director adjunct, se asigura:
a) elaborarea proiectului statului de functii al Curtii Supreme de
Justitie;
b) elaborarea, fundamentarea si executarea proiectului bugetului Curtii;
c) intocmirea lucrarilor financiar-contabile prevazute de lege;
d) realizarea lucrarilor de personal si salarizare;
e) administrarea bunurilor din patrimoniul Curtii;
f) activitatea de aprovizionare si transport si realizarea altor prestatii
administrative necesare functionarii adecvate a Curtii: reparatii curente,
curatenie, paza si altele.
Art. 48
Atributiile personalului directiei se stabilesc prin fisa fiecarui post.
CAP. 9
Biroul de relatii externe
Art. 49
Biroul de relatii externe, incadrat cu personalul prevazut in statul de
functii al Curtii, este condus de un magistrat-asistent sef si asigura:
a) indeplinirea lucrarilor ce revin Curtii in cadrul relatiilor internationale;
b) traducerea, intocmirea si expedierea corespondentei cu strainatatea;
c) obtinerea pasapoartelor si vizelor pentru deplasari in strainatate;
d) organizarea actiunilor de protocol ale Curtii;
e) primirea si insotirea delegatiilor straine si din tara in cadrul
programului aprobat de presedintele Curtii;
f) organizarea si buna desfasurare a relatiilor cu publicul, presa,
radioul, televiziunea si organizatiile sociale;
g) examinarea scrisorilor adresate Curtii, intocmirea si expedierea
raspunsurilor in concordanta cu constatarile facute si cu masurile stabilite de
conducatorii compartimentelor de activitate vizate.
Art. 50
Atributiile personalului Biroului de relatii externe se stabilesc prin
fisele posturilor.
CAP. 10
Raspunderea disciplinara
Sectiunea I
Raspunderea disciplinara a judecatorilor si magistratilor-asistenti
Art. 51
Judecatorii si magistratii-asistenti ai Curtii Supreme de Justitie raspund
disciplinar in conformitate cu dispozitiile Legii pentru organizarea
judecatoreasca si cu prevederile prezentului regulament.
Art. 52
Actiunea disciplinara impotriva judecatorilor se exercita de
vicepresedintele Curtii Supreme de Justitie, solutionarea acesteia revenind
Consiliului Superior al Magistraturii, prezidat de presedintele Curtii.
Cercetarea prealabila se efectueaza de presedintii de sectii desemnati in
acest scop.
Art. 53
Impotriva magistratilor-asistenti, actiunea disciplinara se exercita de
vicepresedintele Curtii Supreme de Justitie cu acordul presedintelui Curtii,
iar cercetarea prealabila se efectueaza de judecatorii desemnati pentru fiecare
caz in parte.
Actiunea disciplinara se solutioneaza de o comisie disciplinara formata din
5 judecatori alesi pe 4 ani de Sectiile Unite ale Curtii Supreme de Justitie.
Comisia disciplinara este prezidata de judecatorul cel mai inalt in
functie, iar in caz de functii egale, de judecatorul cu cea mai mare vechime la
Curte sau in caz de vechime egala la Curte, de judecatorul cu cea mai mare
vechime in magistratura.
Sectiile Unite ale Curtii Supreme de Justitie vor alege 3 membri supleanti
ai comisiei de disciplina, care inlocuiesc pe membrii titulari in cazul in care
acestia sunt impiedicati sa participe la lucrarile comisiei.
Comisia disciplinara are ca secretar pe prim-magistratul-asistent.
Impotriva deciziilor pronuntate de comisia disciplinara, presedintele
Curtii si magistratul-asistent sanctionat pot face contestatii in termen de 30
de zile de la comunicarea hotararii.
Contestatia se depune la comisia disciplinara si se judeca de Curtea
Suprema de Justitie in complet format din 7 judecatori.
Hotararea prin care se solutioneaza contestatia este definitiva si
irevocabila.
Art. 54
Abaterile disciplinare, sanctiunile ce se pot aplica, procedura cercetarii
prealabile si a dezbaterilor sunt cele prevazute in Legea pentru organizarea
judecatoreasca.
Sectiunea a II-a
Raspunderea disciplinara a personalului Cancelariei si functionarilor Directiei
de studii, documentare, informatica, economica si administrativa si ai Biroului
de relatii externe
Art. 55
Personalul Cancelariei si functionarii Directiei de studii, documentare,
informatica, economica si administrativa si ai Biroului de relatii externe
raspund disciplinar in cazurile cand nu executa indatoririle de serviciu
prevazute de lege si de prezentul regulament sau cand se abat de la vreuna din
obligatiile ce le revin.
Art. 56
Stabilirea si sanctionarea abaterilor disciplinare savarsite de salariatii
prevazuti in articolul precedent sunt de competenta presedintelui Curtii
Supreme de Justitie.
Functionarul sanctionat se poate plinge, in termen de 10 zile de la
comunicarea ordinului presedintelui Curtii, unei comisii de contestatii formate
dintr-un presedinte de sectie si doi magistrati-asistenti sefi, desemnati prin
tragere la sorti. Comisia are ca secretar un magistrat-asistent.
Comisia de contestatii se constituie pentru fiecare caz in parte, iar dupa
pronuntare isi inceteaza activitatea.
Pentru abaterile stabilite se pot aplica urmatoarele sanctiuni
disciplinare:
a) avertisment;
b) reducerea salariului si a indemnizatiei de conducere cu 10-15% pe o
durata de cel putin 3 luni;
c) retrogradarea din functie sau categorie, din cadrul aceleiasi profesii,
pentru o durata de cel mult 3 luni;
d) destituirea din functie.
CAP. 11
Dispozitii finale
Art. 57
Membrilor Curtii, magistratilor-asistenti si celorlalte persoane incadrate
la Curtea Suprema de Justitie li se interzice divulgarea datelor considerate
prin lege secret de stat sau secret de serviciu.
Art. 58
Conditiile privind angajarea si avansarea personalului Curtii Supreme de
Justitie sunt prevazute in anexa la prezentul regulament.
Art. 59
Salariul de merit se acorda salariatilor Curtii Supreme de Justitie care
s-au remarcat in mod deosebit in activitatea depusa si au avut o conduita
exemplara in cadrul institutiei.
Art. 60
Atributiile personalului Cancelariei Curtii si ale celorlalti functionari
si muncitori se stabilesc, in detaliu, prin fisa fiecarui post care se
intocmeste de conducatorul compartimentului, se aproba de vicepresedintele
Curtii si se aduce la cunostinta functionarului, sub semnatura.
Fisele posturilor se actualizeaza ori de cate ori intervin modificari de
atributii.
Art. 61
Concediile anuale de odihna se efectueaza in perioada vacantei
judecatoresti, respectiv intre 1 iulie - 31 august, in conditiile stabilite
prin regulamentul elaborat in baza legii si aprobat de Sectiile Unite ale
Curtii Supreme de Justitie.
Art. 62
La programarea concediilor de odihna, in perioada prevazuta in art. 61, se
va urmari asigurarea prezentei judecatorilor, magistratilor-asistenti si a
celuilalt personal, necesar activitatii de judecata privind judecarea cauzelor
cu arestati in materie penala si, in toate materiile, a cauzelor considerate
urgente potrivit legii sau apreciate astfel de Curtea Suprema de Justitie.
Presedintele Curtii Supreme de Justitie impreuna cu presedintii sectiilor
stabilesc, in prealabil, numarul de judecatori si magistrati-asistenti din
fiecare sectie, necesari formarii completelor de judecata in perioada vacantei,
iar desemnarea nominala a acestora se face, in caz de divergenta, prin tragere
la sorti.
Personalul necesar activitatii curente in perioada vacantei judecatoresti,
altul decat judecatorii si magistratii-asistenti, se desemneaza de presedintele
fiecarei sectii si de conducatorul celorlalte compartimente de munca ale
Curtii.
Art. 63
In cursul lunii ianuarie a fiecarui an se face aprecierea si notarea
activitatii din anul precedent a magistratilor-asistenti, personalului
Cancelariei si a celorlalti functionari si muncitori.
Aprecierea consta in completarea rubricilor din chestionarul aprobat de
presedintele Curtii, dupa care se face notarea cu unul din calificativele
"foarte bine", "bine", "satisfacator" sau
"slab" si se finalizeaza de:
a) presedintele Curtii Supreme de Justitie pentru prim-magistratul-asistent
si pentru directorul Directiei de studii, documentare, informatica, economica
si administrativa, la propunerea vicepresedintelui Curtii;
b) vicepresedintele Curtii pentru: magistratii-asistenti sefi ai sectiilor
si ai celorlalte compartimente, la propunerea presedintelui fiecarei sectii si,
dupa caz, a conducatorului celorlalte compartimente; conducatorul
compartimentului financiar-contabil si administrativ, la propunerea
directorului Directiei de studii, documentare, informatica, economica si
administrativa; personalul Sectiilor Unite, Biroului de relatii externe, al
Registraturii generale si al cabinetelor, la propunerea
prim-magistratului-asistent;
c) presedintele fiecarei sectii pentru celelalte functii ale personalului
sectiei, la propunerea magistratului-asistent sef;
d) directorul Directiei de studii, documentare, informatica, economica si
administrativa pentru personalul acestei directii, la propunerea conducatorului
fiecarui compartiment.
Fisa cuprinzand aprecierea si notarea se prezinta, confidential sub
semnatura, persoanei in cauza, pentru a lua cunostinta si a formula
contestatie, daca este cazul, in termen de 10 zile.
Contestatiile se solutioneaza de Colegiul permanent, iar hotararile se iau
cu majoritate de voturi.
Fisele cu aprecierea si notarea definitiva se pastreaza in dosarele
persoanelor la care se refera.
Art. 64
Prezentul regulament a fost aprobat de Sectiile Unite ale Curtii Supreme de
Justitie in sedinta din 11 octombrie 1993.
PRESEDINTELE
CURTII SUPREME DE JUSTITIE
VALERIU BOGDANESCU
ANEXA 1
CONDITII
privind angajarea si avansarea persoanelor in functii la Curtea Suprema de
Justitie
1. Personalul Curtii Supreme de Justitie se incadreaza in posturi vacante
prin concurs.
2. La concurs poate participa persoana care indeplineste conditiile
prevazute de lege pentru anumite functii, cumulativ cu urmatoarele conditii:
- sa fie cetatean roman;
- sa nu fi suferit vreo condamnare pentru fapte ce o fac incompatibila cu
functia pentru care candideaza;
- sa prezinte o recomandare de la ultimul loc de munca in care se vor
mentiona in mod obligatoriu aprecieri privind activitatea profesionala si
moralitatea persoanei;
- sa prezinte curriculum vitae din care sa rezulte activitatea desfasurata.
3. Pentru fiecare concurs, vicepresedintele Curtii Supreme de Justitie
constituie o comisie de examinare a carei componenta se stabileste in raport cu
functia pentru care se organizeaza concursul.
Comisia este condusa de un presedinte desemnat de membrii acesteia si are
un secretar numit de vicepresedintele Curtii.
Secretarul comisiei intocmeste si completeaza dosarul fiecarui candidat pe
baza cererii acestuia si raspunde de buna organizare si desfasurare a
concursului, de respectarea de catre fiecare candidat a conditiilor de studii
si a altor conditii prevazute de lege pentru personalul Curtii Supreme de
Justitie.
4. Data si locul concursului se afiseaza la sediul Curtii cu cel putin 15
zile inainte de tinerea concursului, cu mentiunea modalitatilor de informare
privind conditiile de participare si tematica pentru concurs.
Tematica pentru concurs se fixeaza de comisia de examinare inainte de
afisarea prevazuta in alineatul precedent, cu precizarea surselor de
documentare ce pot fi folosite de candidati, inclusiv la sediul Curtii Supreme
de Justitie.
5. Concursul consta intr-o proba scrisa si o proba orala.
Proba scrisa si cea orala vor fi notate cu note de la 1 la 10 de catre
fiecare membru al comisiei de examinare.
Pentru a fi declarati admisi, candidatii trebuie sa obtina la fiecare proba
cel putin nota 7.
Rezultatele concursului se consemneaza intr-un proces-verbal semnat de toti
membrii comisiei de examinare. Pe baza notelor obtinute, comisia de examinare
stabileste ordinea reusitei la concurs.
La medii egale obtinute la probele scrise si orale, comisia stabileste
candidatul admis in raport cu datele personale cuprinse in recomandari sau cu
cele referitoare la nivelul studiilor de baza sau suplimentare.
6. Angajarea candidatilor se aproba in ordinea clasificarii lor si numai
dupa o reverificare a dosarului fiecarui candidat, pentru a se stabili daca
sunt indeplinite toate conditiile prevazute de lege si regulament.
7. Candidatii carora li s-a aprobat angajarea sunt obligati sa se prezinte
la post in termen de cel mult 15 zile de la data luarii la cunostinta. In cazul
neprezentarii la post la termenul stabilit, acesta este declarat vacant, urmand
sa se comunice urmatoarei persoane, declarata reusita la concurs, posibilitatea
de a se angaja pe postul respectiv.
8. Pentru functiile de dactilografi, muncitori, de paza si intretinere a
curateniei, examenul va consta intr-o proba practica.
9. Persoanele angajate pe oricare functie vor fi supuse unei perioade de
proba. Daca la sfarsitul perioadei de proba, stabilita in fiecare caz de
vicepresedintele Curtii Supreme de Justitie, persoana angajata s-a dovedit
corespunzatoare, angajarea va fi definitiva de la inceputul perioadei de proba.
Definitivarea se acorda pe baza notarilor sefului ierarhic. Dupa expirarea
acestei perioade, daca persoana nu corespunde sarcinilor ce-i revin, va fi
trecuta pe un post vacant potrivit pregatirii si competentei sau, dupa caz, ii
inceteaza contractul de munca.
10. Personalul Curtii Supreme de Justitie poate fi avansat in grade si
trepte profesionale, precum si in functii superioare vacante pe baza bunelor
rezultate ale activitatii depuse si aptitudinilor dovedite, confirmate de sefii
ierarhici.
Presedintele Curtii Supreme de Justitie poate dispune, de la caz la caz,
avansarea intr-un anume post prin concurs.
11. Dispozitiile prezente nu se aplica:
judecatorilor, a caror numire se face de Presedintele Romaniei la
propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, conform legii;
magistratilor asistenti, care sunt numiti pe baza unor interviuri si a
recomandarilor conducatorilor instantelor judecatoresti sau ai parchetelor si
avansati pe baza notarilor anuale si aprecierilor sefilor ierarhici.