LEGE
Nr. 142 din 24 iulie 1997
privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 170 din 25 iulie 1997
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 197 din 13 august 1992, cu modificarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Autoritatea judecatoreasca se compune din instantele judecatoresti,
Ministerul Public si Consiliul Superior al Magistraturii, fiecare cu
atributiile proprii prevazute de Constitutie si de lege.
Puterea judecatoreasca este separata de celelalte puteri ale statului,
avand atributii proprii ce sunt exercitate prin instantele judecatoresti, in
conformitate cu principiile si dispozitiile prevazute de Constitutie si de
celelalte legi ale tarii."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a
libertatilor si a intereselor sale legitime. Nici o lege nu poate ingradi
exercitarea acestui drept.
Instantele judecatoresti infaptuiesc justitia in scopul apararii si
realizarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor, precum si
a celorlalte drepturi si interese legitime deduse judecatii.
Instantele judeca toate procesele privind raporturile juridice civile,
comerciale, de munca, de familie, administrative, penale, precum si orice alte
cauze pentru care legea nu stabileste o alta competenta.
Ministerul Public reprezinta, in activitatea judiciara, interesele generale
ale societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile
cetatenilor.
3. Articolul 12 se abroga.
4. La articolul 13, alineatele 2 si 3 vor avea urmatorul cuprins:
"Presedintii tribunalelor si ai curtilor de apel sunt ajutati in
indeplinirea atributiilor de 1-3 vicepresedinti. Ministrul justitiei stabileste
tribunalele si curtile de apel la care vor fi cate 2 sau 3 vicepresedinti,
precum si judecatoriile la care presedintii sunt ajutati de cate un
vicepresedinte.
Presedintii instantelor desemneaza judecatorii care urmeaza sa
indeplineasca, potrivit legii si regulamentelor, si alte atributii decat cele
privind activitatea de judecata."
5. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Tribunalele si curtile de apel pot avea doua sau mai multe sectii.
Numarul sectiilor tribunalelor si ale curtilor de apel se stabileste de
ministrul justitiei, in raport cu volumul de activitate si dupa natura cauzelor
deduse judecatii. Ministrul justitiei stabileste instantele la care functioneaza
sectii maritime si fluviale, pentru judecarea cauzelor prevazute de lege."
6. Articolul 15 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Sectiile tribunalelor si ale curtilor de apel sunt conduse de cate un
presedinte de sectie."
7. Articolul 16 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Cauzele penale privind pe minori se judeca de judecatori anume
desemnati de presedintele instantei de judecata."
8. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Cauzele date, potrivit legii, in competenta de prima instanta a
judecatoriilor, tribunalelor si curtilor de apel se judeca de un singur
judecator.
Apelurile se judeca de tribunale si de curtile de apel in complet format
din 2 judecatori.
Recursurile se judeca de tribunale si de curtile de apel in complet format
din 3 judecatori.
In cazul in care judecatorii care intra in compunerea completului prevazut
la alin. 2 nu ajung la un acord asupra hotararii, procesul se judeca din nou in
complet de divergenta.
Completul de divergenta se constituie prin includerea, in completul de
judecata, a presedintelui sau a vicepresedintelui instantei ori a unui alt
judecator desemnat de presedinte."
9. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Consiliul Superior al Magistraturii si ministrul justitiei vegheaza la
respectarea independentei justitiei.
Ministrul justitiei raspunde de buna organizare si functionare a justitiei
ca serviciu public. Prin judecatori inspectori de la curtile de apel, ministrul
justitiei este informat cu privire la functionarea instantelor si la abaterile
de natura sa compromita calitatea activitatii, aplicarea legilor si a
regulamentelor in circumscriptiile curtilor de apel.
Presedintii si vicepresedintii instantelor verifica organizarea si calitatea
serviciului, respectarea legilor si a regulamentelor in cadrul institutiei pe
care o conduc si al instantelor din circumscriptia acesteia. Presedintii
curtilor de apel isi exercita aceasta atributie si prin judecatorii inspectori
din cadrul curtii.
In nici o imprejurare verificarile efectuate nu pot conduce la imixtiuni in
desfasurarea proceselor in curs sau la repunerea in discutie a ceea ce a fost
deja judecat. Nu se considera imixtiune exercitarea atributiilor date prin lege
ministrului justitiei cu privire la caile judiciare de atac."
10. Articolul 22 se abroga.
11. Articolul 26 se abroga.
12. Articolul 29 se abroga.
13. Titlul III "Ministerul Public" va avea urmatorul cuprins:
"TITLUL III
Ministerul Public
CAP. 1
Dispozitii comune
Art. 30
Ministerul Public isi exercita atributiile prin procurori constituiti in
parchete pe langa fiecare instanta judecatoreasca, sub autoritatea ministrului
justitiei.
Activitatea Ministerului Public este organizata potrivit principiilor
legalitatii, impartialitatii si al controlului ierarhic.
Ministerul Public este independent in relatiile cu celelalte autoritati
publice si isi exercita atributiile numai in temeiul legii si pentru asigurarea
respectarii acesteia.
Art. 31
Atributiile Ministerului Public sunt urmatoarele:
a) efectuarea urmaririi penale in cazurile si in conditiile prevazute de
lege;
b) supravegherea activitatii de cercetare penala efectuata de politie si de
alte organe; in exercitarea acestei atributii, procurorul conduce si
controleaza activitatea de cercetare penala, dispozitiile date de procuror
fiind obligatorii pentru organul de cercetare penala;
c) sesizarea instantelor judecatoresti pentru judecarea cauzelor penale;
d) exercitarea actiunii civile in cazurile prevazute de lege;
e) participarea, in conditiile legii, la sedintele de judecata;
f) exercitarea cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti, in
conditiile prevazute de lege;
g) supravegherea respectarii legii in activitatea de punere in executare a
hotararilor judecatoresti si a altor titluri executorii;
h) verificarea respectarii legii la locurile de detinere preventiva, de
executare a pedepselor, a masurilor educative si de siguranta;
i) apararea drepturilor si intereselor minorilor si ale persoanelor puse
sub interdictie;
j) studierea cauzelor care genereaza sau favorizeaza criminalitatea,
elaborarea si prezentarea propunerilor in vederea eliminarii acestora, precum
si pentru perfectionarea legislatiei penale.
Ministerul Public exercita orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 32
Procurorii din fiecare parchet sunt subordonati conducatorului acelui
parchet.
Conducatorul unui parchet este subordonat conducatorului parchetului
ierarhic superior din aceeasi circumscriptie teritoriala.
Procurorul ierarhic superior poate sa indeplineasca oricare dintre
atributiile procurorilor in subordine si sa suspende ori sa infirme actele si
dispozitiile acestora, daca sunt contrare legii.
Dispozitiile procurorului ierarhic superior, date in conformitate cu legea,
sunt obligatorii pentru procurorii in subordine. Cu toate acestea, procurorul
este liber sa prezinte in instanta concluziile pe care le considera intemeiate
potrivit legii, tinand seama de probele administrate in cauza.
Art. 33
In exercitarea atributiilor lor, procurorii au dreptul sa ceara direct
sprijinul agentilor fortei publice, care sunt obligati sa execute dispozitiile
procurorului.
Art. 34
Fiecare parchet se incadreaza cu numarul necesar de procurori.
Structura si organizarea aparatului tuturor parchetelor, precum si
stabilirea parchetelor la care se vor infiinta sectii maritime si fluviale,
birouri sau servicii de criminalistica si criminologie se stabilesc de
ministrul justitiei, la propunerea procurorului general al Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie.
Repartizarea procurorilor pe compartimente de activitate se face de catre
conducatorul fiecarui parchet.
Art. 35
Parchetele militare vor fi organizate si vor functiona potrivit legii.
Art. 36
Parchetele sunt independente fata de instantele judecatoresti.
Art. 37
Dispozitiile ministrului justitiei, date in mod direct sau prin procurorul
general, in vederea respectarii si aplicarii legii, sunt obligatorii.
Art. 38
Ministrul justitiei, prin procurori inspectori din cadrul Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie si din parchetele de pe langa curtile de apel
sau alti procurori delegati, exercita controlul asupra tuturor procurorilor.
Cand considera necesar, ministrul justitiei, din proprie initiativa sau la
cererea Consiliului Superior al Magistraturii, efectueaza controlul prin
inspectori generali sau prin procurori detasati in Directia relatii cu
Ministerul Public si coordonarea strategiei antiinfractionale din cadrul
Ministerului Justitiei.
Controlul se efectueaza prin verificarea lucrarilor, a modului cum se
desfasoara raporturile de serviciu cu justitiabilii si cu celelalte persoane
implicate in lucrarile de competenta parchetelor, precum si prin aprecierea
asupra activitatii, pregatirii si aptitudinilor profesionale ale procurorilor.
Ministrul justitiei poate sa ceara procurorului general al Parchetului de
pe langa Curtea Suprema de Justitie informari asupra activitatii parchetelor si
sa dea indrumari cu privire la masurile ce trebuie luate pentru combaterea
fenomenului infractional.
Ministrul justitiei are dreptul sa dea dispozitie scrisa, in mod direct sau
prin procurorul general, procurorului competent sa inceapa, in conditiile
legii, procedura de urmarire penala pentru infractiunile despre care are
cunostinta si sa promoveze in fata instantelor judecatoresti actiuni si cai de
atac necesare apararii interesului public. Nu vor putea fi date insa dispozitii
pentru oprirea procedurii de urmarire penala legal deschise.
CAP. 2
Parchetele de pe langa judecatorii si tribunale
Art. 39
Parchetele de pe langa judecatorii si tribunale sunt conduse de
prim-procurori.
Prim-procurorii parchetelor de pe langa tribunale sunt ajutati de adjuncti.
Ministrul justitiei, la propunerea procurorului general al Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie, stabileste parchetele de pe langa judecatorii
la care prim-procurorii sunt ajutati de adjuncti.
Art. 40
Parchetele de pe langa tribunale au sectii conduse de procurori-sefi.
Art. 41
Prim-procurorii parchetelor de pe langa tribunale exercita controlul asupra
parchetelor din circumscriptia lor.
CAP. 3
Parchetele de pe langa curtile de apel si Parchetul de pe langa Curtea
Suprema de Justitie
Art. 42
Parchetele de pe langa curtile de apel sunt conduse de procurori generali.
Procurorii generali ai parchetelor de pe langa curtile de apel sunt ajutati de
adjuncti.
Art. 43
Procurorii generali ai parchetelor de pe langa curtile de apel exercita,
direct sau prin procurori inspectori, controlul asupra parchetelor din
circumscriptia lor.
Art. 44
Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie este condus de un procuror
general, ajutat de 2 adjuncti.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie
este promovat si eliberat din functie de Presedintele Romaniei, la propunerea
ministrului justitiei.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie
exercita, direct sau prin procurori inspectori, controlul asupra tuturor
parchetelor.
In cadrul Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie functioneaza
colegiul acestui parchet, ca organ consultativ. Componenta colegiului se
stabileste prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea
Suprema de Justitie.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie
participa la sedintele Curtii Supreme de Justitie, in sectii unite.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie
desemneaza, dintre procurorii acestui parchet, pe procurorii care participa la
sedintele Curtii Constitutionale, in cazurile prevazute de lege.
Art. 45
Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie si parchetele de pe langa
curtile de apel au in structura sectii conduse de procurori sefi, care pot fi
ajutati de adjuncti. In cadrul sectiilor pot functiona servicii si birouri
conduse de procurori sefi."
14. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
In cadrul corpului magistratilor, ierarhia functiilor de executie si de
conducere se stabileste in raport cu nivelul instantelor si al parchetelor, cu
respectarea conditiilor de pregatire profesionala si de vechime in
magistratura, prevazute in prezenta lege.
Personalul de specialitate juridica din Ministerul Justitiei, indiferent de
vechime, este asimilat magistratilor pe durata indeplinirii functiei."
15. Articolul 48 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Constituie vechime in magistratura perioada in care o persoana a
indeplinit functiile de judecator, procuror, personal de specialitate juridica
in Ministerul Justitiei, in Institutul National al Magistraturii ori in
laboratoarele de expertiza criminalistica din subordinea Ministerului
Justitiei, de avocat sau de magistrat-asistent la Curtea Suprema de Justitie,
functia de ministru al justitiei, de secretar de stat ori de secretar general
in Ministerul Justitiei, functii de specialitate juridica in fostele arbitraje
de stat."
16. Articolul 50 alineatul 1 litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) este licentiat in drept sau drept economic-administrativ, are
stagiul cerut de lege pentru functia in care urmeaza sa fie numit si dovedeste
o pregatire profesionala corespunzatoare;"
17. La articolul 50 alineatul 1, dupa litera e) se introduce litera f), cu
urmatorul cuprins:
"f) a absolvit Institutul National al Magistraturii sau a promovat
concursul ori examenul de admitere in magistratura, organizat potrivit
regulamentului aprobat de ministrul justitiei."
18. Articolul 52 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Inainte de a incepe sa-si exercite functia, magistratii sunt obligati
sa depuna urmatorul juramant:
<<Jur sa respect Constitutia si legile tarii, sa apar drepturile si
libertatile fundamentale ale cetatenilor, sa-mi indeplinesc cu onoare,
constiinta si fara partinire atributiile ce-mi revin. Asa sa-mi ajute
Dumnezeu!>> Referirea la divinitate din formula juramantului se schimba
potrivit credintei religioase a magistratilor."
19. Articolul 55 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 55
La judecatorii si la parchetele de pe langa aceste instante pot functiona
judecatori si, respectiv, procurori stagiari, numiti prin ordin al ministrului
justitiei, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 50.
Procurorii stagiari sunt numiti la propunerea procurorului general al
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
Delegarea si eliberarea din functie a judecatorilor si a procurorilor
stagiari se dispun de catre ministrul justitiei."
20. Dupa articolul 55 se introduce articolul 55^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 55^1
Judecatorii si procurorii stagiari care nu au absolvit Institutul National
al Magistraturii efectueaza un stagiu de 2 ani.
Presedintii judecatoriilor si prim-procurorii parchetelor de pe langa
aceste instante raspund de asigurarea conditiilor pentru desfasurarea normala a
stagiului si de buna pregatire a magistratilor stagiari."
21. Articolul 58 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58
Examenul prevazut la art. 57 va consta intr-o proba orala, pe baza careia
comisia sa-si poata forma convingerea ca judecatorul stagiar si-a insusit
cunostintele necesare pentru a putea participa la activitatea de judecata.
Dupa sustinerea examenului, presedintele curtii de apel va comunica
ministrului justitiei si presedintelui judecatoriei daca judecatorul stagiar a
obtinut dreptul de a participa la activitatea de judecata. In caz de
nepromovare a examenului, se va stabili o noua data pentru reexaminarea
judecatorului stagiar.
Ministrul justitiei poate dispune eliberarea din functie a judecatorului
stagiar care a fost respins de doua ori la examenul prevazut la art. 57."
22. Dupa articolul 58 se introduce articolul 58^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 58^1.
Judecatorii stagiari care au obtinut dreptul de a participa la activitatea
de judecata vor putea judeca:
1. In materie civila:
a) cererile introduse pe cale principala, referitoare la pensii de
intretinere; litigiile patrimoniale dintre persoanele fizice, avand ca obiect
plata unei sume de bani sau predarea unui bun mobil, in cazul in care valoarea
litigiului nu depaseste 10 milioane lei si nu priveste o succesiune sau
imparteli de bunuri; actiunile posesorii; cererile privind inregistrarile in
registrele de stare civila; luarea unor masuri asiguratorii; cererile de orice
fel referitoare la popriri; litigiile de munca privind pretentiile banesti a
caror valoare nu depaseste 10 milioane lei;
b) procesele si cererile care, potrivit legii, se solutioneaza de
judecatorii in ultima instanta;
c) cererile si caile de atac de competenta judecatoriilor, referitoare la
cauzele aratate la lit. a) si b).
2. In materie penala:
a) infractiunile prevazute la art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de
procedura penala;
b) cererile si caile de atac de competenta judecatoriilor, in legatura cu
infractiunile aratate la lit. a);
c) cererile de reabilitare."
23. Articolul 63 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 63
Examenul de capacitate consta, in mod obligatoriu, in probe scrise si
orale, cu caracter teoretic si practic. Probele teoretice vor avea ca obiect
principiile si institutiile de baza ale dreptului civil, comercial, penal,
procesual, constitutional si ale organizarii judecatoresti; probele practice
vor consta in intocmirea unei lucrari scrise cu caracter aplicativ.
Regulamentul de desfasurare a examenului de capacitate al magistratilor se
aproba de ministrul justitiei, cu avizul Consiliului Superior al
Magistraturii."
24. Articolul 64 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Consiliul Superior al Magistraturii, in termen de 30 de zile de la
primirea rezultatelor, valideaza examenele, centralizeaza rezultatele si
intocmeste, in ordinea mediilor obtinute, tabelul de clasificare a
candidatilor, pe baza caruia se vor face numirile in functiile vacante."
25. La articolul 65, dupa alineatul 5 se introduc doua alineate, cu urmatorul
cuprins:
"Consiliul Superior al Magistraturii are obligatia sa indeplineasca
formalitatile legate de numirea magistratilor care au fost declarati reusiti la
examenul de capacitate, in termen de maximum 3 luni de la data validarii
examenului de capacitate.
In perioada dintre data validarii examenului de capacitate si data numirii
de catre Presedintele Romaniei, magistratii vor primi salariul corespunzator
functiei imediat superioare celei de judecator stagiar."
26. Dupa articolul 65 se introduce articolul 65^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 65^1
In cazul in care magistratul nu a fost propus de Consiliul Superior al
Magistraturii pentru a fi numit de Presedintele Romaniei, in termen de cel mult
6 luni de la data validarii examenului de capacitate ii inceteaza calitatea de
magistrat.
Impotriva refuzului Consiliului Superior al Magistraturii de a propune
Presedintelui Romaniei numirea in functie a magistratului, acesta se poate
adresa cu plangere Curtii Supreme de Justitie, in termen de 30 de zile de la
expirarea termenului prevazut la alin. 1. Plangerea este suspensiva de
executare. Curtea Suprema de Justitie judeca plangerea in complet format din 9
judecatori. Hotararea pronuntata este irevocabila."
27. Articolul 67 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 67
Pentru a fi promovat in functii superioare, magistratul trebuie sa aiba o
activitate meritorie, atestata prin notele calificative acordate de sefii
ierarhici.
Notele calificative se acorda anual si vor reflecta rezultatele activitatii
profesionale a magistratului, comportamentul la serviciu si in societate,
calitatile acestuia, precum si perspectivele de dezvoltare in profesie.
Pentru magistratii care detin functii de conducere, notele calificative vor
mentiona in mod obligatoriu calitatile manageriale.
Conditiile minime de vechime pe care trebuie sa le indeplineasca
magistratii sunt urmatoarele:
a) pentru functiile de judecator de tribunal, procuror la parchetul de pe
langa tribunal, presedinte, vicepresedinte de judecatorie, prim-procuror al
parchetului de pe langa judecatorie si adjunct al acestuia, sa aiba o vechime
in magistratura de cel putin 4 ani;
b) pentru functiile de presedinte, vicepresedinte, presedinte de sectie de
tribunal, prim-procuror al parchetului de pe langa tribunal, adjunct al
acestuia si procuror sef de sectie al parchetului de pe langa tribunal, sa aiba
o vechime in magistratura de cel putin 5 ani;
c) pentru functiile de judecator de curte de apel sau procuror la
parchetele de pe langa curtile de apel, sa aiba o vechime in magistratura de
cel putin 6 ani;
d) pentru functiile de presedinte, vicepresedinte, presedinte de sectie de
curte de apel, procuror general al parchetului de pe langa curtea de apel,
adjunct al acestuia si procuror sef de sectie al parchetului de pe langa curtea
de apel, precum si de procuror sef de sectie si procuror la Parchetul de pe
langa Curtea Suprema de Justitie, sa aiba o vechime in magistratura de cel
putin 8 ani;
e) pentru functiile de procuror general al Parchetului de pe langa Curtea
Suprema de Justitie si de adjunct al acestuia, sa aiba o vechime in
magistratura de cel putin 10 ani.
Promovarea in functii de conducere a magistratilor se face pentru o
perioada de 4 ani, cu posibilitatea reinvestirii.
La promovarea in functii de conducere in magistratura se va tine seama, in
afara de calitatile profesionale, de aptitudinile manageriale ale
magistratului, indeosebi de capacitatea de organizare si decizie, gradul de
comunicativitate, tactul in relatiile de serviciu, obiectivitatea in aprecierea
colaboratorilor."
28. Articolul 68 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68
In mod exceptional pot fi numiti in magistratura, fara concurs sau examen,
in oricare dintre functiile prevazute la art. 67 lit. a), b) si c), persoane
care au titlul de doctor in drept ori au avut calitatea de magistrat sau
inspector general ori consilier juridic in Ministerul Justitiei sau avocat o
perioada de cel putin 5 ani.
In cazurile de la alin. 1, vechimea necesara, prevazuta la art. 67 pentru a
ocupa una dintre functiile in magistratura, se majoreaza cu 3 ani."
29. La titlul IV "Corpul magistratilor", capitolul II
"Admiterea in magistratura", dupa sectiunea a II-a se introduce
sectiunea a III-a "Institutul National al Magistraturii", cu
urmatorul cuprins:
"Sectiunea a III-a
Institutul National al Magistraturii
Art. 70^1
Institutul National al Magistraturii este institutia publica subordonata
exclusiv Ministerului Justitiei, care realizeaza pregatirea specifica a
viitorilor judecatori si procurori, precum si perfectionarea profesionala a
magistratilor in functie, in conformitate cu prevederile prezentei legi.
Institutul National al Magistraturii nu face parte din sistemul national de
invatamant si educatie si nu este supus dispozitiilor legale in vigoare cu
privire la acreditarea institutiilor de invatamant superior si recunoasterea
diplomelor.
Institutul National al Magistraturii are personalitate juridica si sediul
in municipiul Bucuresti.
Art. 70^2
Institutul National al Magistraturii este condus de un consiliu format din
11 membri, dintre care: un judecator al Curtii Supreme de Justitie, un procuror
de la Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie, un judecator al Curtii
de Apel Bucuresti, un procuror de la Parchetul de pe langa Curtea de Apel
Bucuresti, desemnati de Consiliul Superior al Magistraturii; 3 reprezentanti
alesi ai personalului de instruire din cadrul institutului, directorul
Directiei de resurse umane din Ministerul Justitiei; 2 reprezentanti ai
auditorilor de justitie care participa la cursurile de pregatire profesionala.
Directorul Institutului National al Magistraturii si cei 2 adjuncti ai
acestuia sunt numiti prin ordin al ministrului justitiei.
Directorul Institutului National al Magistraturii face parte de drept din
consiliu.
Durata mandatului membrilor Consiliului Institutului National al
Magistraturii este de 3 ani, cu exceptia mandatului reprezentantilor
auditorilor de justitie, care sunt alesi pentru un an.
Mandatul membrilor consiliului poate fi reinnoit.
La sedintele consiliului pot participa, fara drept de vot, reprezentanti ai
asociatiilor legal constituite ale magistratilor.
Art. 70^3
Consiliul Institutului National al Magistraturii delibereaza asupra
problemelor care privesc organizarea si functionarea Institutului National al
Magistraturii, precum si bugetul acestuia.
Hotararile Consiliului Institutului National al Magistraturii devin
executorii dupa aprobarea lor de catre ministrul justitiei.
Art. 70^4
Directorul Institutului National al Magistraturii si adjunctii sai asigura
conducerea curenta a activitatii si organizeaza aducerea la indeplinire a
hotararilor consiliului.
Art. 70^5
Personalul de instruire al Institutului National al Magistraturii este
asigurat, de regula, din randul judecatorilor si al procurorilor in functie,
care pot fi detasati, cu acordul lor, pe timp de 3 ani in cadrul institutului.
Salarizarea personalului de instruire de specialitate juridica al
Institutului National al Magistraturii se stabileste prin asimilarea functiilor
acestuia cu functiile de magistrat, in raport cu vechimea in magistratura, in
conditiile Legii privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din
organele autoritatii judecatoresti.
Institutul National al Magistraturii poate folosi, in conditiile legii, si
cadre didactice universitare, alti specialisti, romani si straini, precum si
magistrati in functie sau asimilati ai acestora, pentru desfasurarea procesului
de formare si perfectionare profesionala.
Statul de personal si statul de functii ale Institutului National al
Magistraturii se aproba de ministrul justitiei, in limita numarului total de
posturi aprobat pentru sistemul justitiei.
Art. 70^6
Durata cursurilor de pregatire specifica magistratilor in cadrul
Institutului National al Magistraturii este de 1-2 ani.
In fiecare an, ministrul justitiei stabileste durata cursurilor si numarul
de cursanti, in functie de numarul judecatorilor si al procurorilor necesari
pentru ocuparea posturilor vacante.
Art. 70^7
Admiterea in Institutul National al Magistraturii, care reprezinta
modalitatea principala de recrutare a magistratilor, se face pe baza de
concurs, la care au dreptul sa participe persoanele care indeplinesc conditiile
prevazute la art. 50 lit. a)-e).
Art. 70^8
Componenta comisiei, conditiile de concurs si modul de desfasurare a
acestuia sunt stabilite prin regulament aprobat de ministrul justitiei.
Art. 70^9
Candidatii admisi la concursul de intrare in Institutul National al
Magistraturii au calitatea de auditori de justitie si beneficiaza de o bursa
lunara egala cu salariul functiei de judecator stagiar, care se plateste din
fondul de burse prevazut in bugetul Ministerului Justitiei, in raport cu
vechimea pe care o au.
Art. 70^10
Pregatirea auditorilor de justitie pentru cariera de magistrat se bazeaza
pe cunoasterea tendintelor si a evolutiei principalelor institutii juridice,
inclusiv in dreptul comparat, si, indeosebi, pe dobandirea de cunostinte
practice necesare pentru a deveni judecator sau procuror.
Art. 70^11
In perioada cursurilor, auditorii de justitie vor desfasura stagii de
practica in cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor, vor efectua,
sub indrumarea personalului de instruire si a magistratilor instantelor si
parchetelor, lucrari de grefa in cadrul tuturor serviciilor, vor asista la
sedintele de judecata si la activitatea de urmarire penala, pentru a cunoaste in
mod direct activitatile pe care le desfasoara magistratii si personalul
auxiliar.
Art. 70^12
In cazul in care auditorii de justitie savarsesc o abatere de la
indatoririle ce le revin sau de la Regulamentul de ordine interioara al
Institutului National al Magistraturii, pot fi sanctionati disciplinar de catre
directorul institutului.
Sanctiunile disciplinare ce pot fi aplicate auditorilor de justitie sunt:
a) observatia;
b) avertismentul;
c) exmatricularea din institut, cu restituirea cheltuielilor de
scolarizare.
Art. 70^13
La absolvirea Institutului National al Magistraturii, auditorii de justitie
vor sustine un examen care va consta preponderent in probe practice, prin care
sa demonstreze ca si-au insusit cunostintele necesare functiei de judecator sau
de procuror.
Examenul va fi sustinut in fata unei comisii mixte formate din 3 membri ai
personalului de instruire al institutului si 3 magistrati de la instante si
parchete, numiti prin ordin al ministrului justitiei.
Absolventilor Institutului National al Magistraturii li se elibereaza un
atestat.
Art. 70^14
Absolventii Institutului National al Magistraturii vor fi numiti magistrati
stagiari de catre ministrul justitiei.
Judecatorii stagiari, absolventi ai Institutului National al Magistraturii,
au dreptul de a judeca in cauzele prevazute la art. 58^1; procurorii stagiari,
absolventi ai institutului, au dreptul de a pune concluzii in instanta si de a
semna acte procedurale, cu exceptia celor care privesc libertatea persoanei.
Dupa 6 luni de functionare efectiva, magistratii stagiari, absolventi ai
Institutului National al Magistraturii, au dreptul sa se inscrie la examenul de
capacitate. Dispozitiile art. 61-65 sunt aplicabile.
Art. 70^15
Judecatorilor si procurorilor stagiari, absolventi ai Institutului National
al Magistraturii, le sunt aplicabile dispozitiile legale privind pe magistratii
stagiari.
In cazul in care durata cursurilor Institutului National al Magistraturii,
stabilita conform legii, va fi de 2 ani, absolventii au dreptul de a se inscrie
direct pentru sustinerea examenului de capacitate.
Art. 70^16
Organizarea si functionarea Institutului National al Magistraturii sunt
stabilite prin regulament elaborat de consiliul institutului si aprobat de
ministrul justitiei."
30. Articolul 73 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 73
Consiliul Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii:
a) propune Presedintelui Romaniei, la recomandarea ministrului justitiei,
numirea in functie a presedintelui, vicepresedintelui si presedintilor de
sectii ai Curtii Supreme de Justitie;
b) propune Presedintelui Romaniei, la recomandarea ministrului justitiei,
numirea in functie a judecatorilor Curtii Supreme de Justitie;
c) propune Presedintelui Romaniei, la recomandarea ministrului justitiei,
numirea in functie a celorlalti judecatori si procurori, cu exceptia celor
stagiari;
d) dispune, la propunerea ministrului justitiei, cu privire la promovarea,
transferarea, suspendarea din functie a judecatorilor, precum si la incetarea
functiei acestora;
e) valideaza examenele de capacitate ale magistratilor;
f) indeplineste rolul de consiliu de disciplina al judecatorilor;
g) da avize, la solicitarea ministrului justitiei, cu privire la
administrarea judecatoriilor, tribunalelor, curtilor de apel si parchetelor.
Consiliul Superior al Magistraturii exercita orice alte atributii prevazute
de lege.
Consiliul Superior al Magistraturii poate cere Ministerului Justitiei,
instantelor judecatoresti sau parchetelor relatii sau acte referitoare la
activitatea profesionala sau la conduita magistratilor.
Pentru numirea in functia de presedinte al Curtii Supreme de Justitie, vor
fi prezentate Presedintelui Romaniei trei propuneri.
Consiliul Superior al Magistraturii isi desfasoara lucrarile in prezenta a
cel putin doua treimi din numarul membrilor sai si adopta hotarari cu
majoritatea voturilor membrilor consiliului.
Lucrarile Consiliului Superior al Magistraturii sunt prezidate, fara drept
de vot, de ministrul justitiei, cu exceptia cazului in care indeplineste rolul
de consiliu de disciplina, cand este prezidat de presedintele Curtii Supreme de
Justitie.
Pregatirea lucrarilor necesare desfasurarii activitatii Consiliului
Superior al Magistraturii se asigura de catre directia din Ministerul Justitiei
care raspunde de resursele umane. Lucrarile de secretariat ale Consiliului
Superior al Magistraturii se realizeaza de catre un compartiment de
specialitate al acestei directii."
31. Dupa articolul 74 se introduce articolul 74^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 74^1
Membrii Consiliului Superior al Magistraturii au dreptul la o indemnizatie
stabilita prin Legea privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din
organele autoritatii judecatoresti."
32. Articolul 75 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 75
Judecatorii numiti de Presedintele Romaniei sunt inamovibili. Procurorii si
judecatorii stagiari se bucura de stabilitate.
Magistratii nu pot fi cercetati, retinuti, arestati, perchezitionati sau
trimisi in judecata fara avizul ministrului justitiei.
Ministerul de Interne are obligatia de a acorda, la cerere, protectie
magistratilor si familiilor lor in cazurile in care viata, integritatea corporala
sau avutul acestora sunt supuse unor amenintari."
33. Articolul 76 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Magistratii pot fi eliberati din functiile pe care le detin, numai in
urmatoarele cazuri:
a) demisie;
b) pensionare pentru limita de varsta sau incapacitate de munca, potrivit
legii;
c) transferarea intr-o alta functie, in conditiile legii;
d) daca impotriva magistratului s-a luat masura indepartarii din
magistratura, fie ca sanctiune disciplinara, fie pentru vadita incapacitate
profesionala ori pentru boala psihica;
e) daca magistratul a fost condamnat definitiv pentru o fapta prevazuta de
legea penala;
f) daca magistratul nu mai indeplineste conditiile prevazute la art. 50
lit. a)-e)."
34. Articolul 76 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Cand impotriva unui magistrat se pune in miscare actiunea penala,
acesta va fi suspendat de drept din functie pana la ramanerea definitiva a
hotararii. Ministrul justitiei, prin ordin, va constata existenta suspendarii
de drept a magistratului. Despre aceasta masura magistratul va fi incunostintat
de catre ministrul justitiei."
35. Articolul 76 alineatul 4 va avea urmatorul cuprins:
"In cazurile prevazute la alin. 1 lit. d) si e), calitatea de
magistrat inceteaza de drept pe data ramanerii definitive a hotararii prin care
s-a dispus indepartarea din magistratura sau condamnarea."
36. Dupa articolul 79 se introduce articolul 79^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 79^1
Ministrul justitiei poate dispune detasarea judecatorilor inamovibili,
numai cu acordul scris al acestora, in cadrul Ministerului Justitiei, la
Institutul National al Magistraturii, la alte instante judecatoresti sau la
alte autoritati publice.
Durata detasarii este intre 6 luni si 3 ani. Detasarea poate fi prelungita
pentru o durata de pana la 3 ani, o singura data, cu respectarea conditiilor
prevazute la alin. 1.
Detasarea procurorilor se poate dispune de catre ministrul justitiei, cu
respectarea conditiilor prevazute la alin. 1 si 2.
Pe perioada detasarii, judecatorii si procurorii isi pastreaza statutul de
magistrati si beneficiaza de drepturile prevazute de lege pentru personalul
detasat. Cand salariul si celelalte drepturi banesti prevazute pentru functia
in care este detasat magistratul sunt inferioare celor de care acesta
beneficiaza in calitatea sa de magistrat, el isi pastreaza salariul si
celelalte drepturi banesti ale functiei de magistrat pe care o detine."
37. Articolul 80 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"In cazul in care un magistrat sufera de o boala psihica, ministrul
justitiei, pe baza unui raport scris si dupa examinarea de catre o comisie
formata din 3 medici primari de specialitate, va dispune suspendarea din
functie a magistratului, sesizand de indata Consiliul Superior al
Magistraturii. Suspendarea inceteaza de drept, daca in termen de o luna
Consiliul Superior al Magistraturii nu hotaraste eliberarea din functie a
magistratului sau prelungirea suspendarii."
38. Articolul 80 alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Impotriva hotararilor de indepartare din magistratura, luate in
cazurile prevazute de alin. 1 si 2, magistratul poate face contestatie in
termen de 30 de zile de la comunicare. Contestatia se judeca la Curtea Suprema
de Justitie, in complet format din 9 judecatori. Hotararea prin care se
solutioneaza contestatia este irevocabila."
39. Articolul 81 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 81
Magistratii beneficiaza de salarii stabilite in raport cu nivelul
instantei, de indemnizatii pentru stabilitate in magistratura, pentru
indeplinirea unei functii de conducere, pentru participare la sedinte de
judecata, de sporuri pentru vechime in munca, pentru risc si suprasolicitare
neuropsihica, pentru titluri stiintifice, precum si de alte drepturi
reglementate prin lege."
40. Dupa articolul 81 se introduc articolele 81^1 - 81^11, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 81^1
Magistratii in activitate sau pensionari, precum si sotul sau sotia si
copiii aflati in intretinerea acestora beneficiaza in mod gratuit de asistenta
medicala, medicamente si proteze.
Conditiile de acordare in mod gratuit a asistentei medicale, a
medicamentelor si a protezelor se stabilesc prin hotarare a Guvernului, in
termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 81^2
Magistratii beneficiaza de asigurare realizata din fonduri bugetare, pentru
viata, sanatate si bunuri, in limita veniturilor pentru 15 ani de activitate.
La eliberarea din functie, asigurarea prevazuta la alin. 1 inceteaza.
Art. 81^3
Magistratii beneficiaza de un concediu de odihna anual de 30 de zile
lucratoare, platit. Conditiile de efectuare si de plata a concediului de odihna
se stabilesc prin regulament aprobat de ministrul justitiei.
In perioada concediului de odihna, magistratii beneficiaza, o singura data
pe an, de transport gratuit, dus-intors, intre localitatea de domiciliu si
localitatea din tara in care isi petrec concediul de odihna.
Art. 81^4
Magistratii beneficiaza, anual, de 12 calatorii dus-intors, cu tarife
reduse cu 50% la transportul intern pe calea ferata clasa I, auto, naval si
aerian.
Conditiile in care se acorda drepturile prevazute la alin. 1 si la art.
81^3 alin. 2, precum si fondurile din care se suporta aceste drepturi se
stabilesc prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la intrarea in
vigoare a prezentei legi.
Art. 81^5
Magistratii cu o vechime de cel putin 25 de ani in magistratura
beneficiaza, la implinirea varstei prevazute de lege, de pensie de serviciu, in
cuantum de 80% din venitul net realizat din salariul de baza, sporul pentru
vechime in munca si sporul de stabilitate in magistratura, avute la data
pensionarii.
Pentru fiecare an care depaseste vechimea in magistratura prevazuta la alin.
1 se adauga la cuantumul pensiei cate 1% din venitul net, fara a se putea
depasi 100% din venitul net stabilit conform alin. 1, avut la data pensionarii.
Partea din pensia de serviciu care depaseste nivelul pensiei din sistemul
asigurarilor sociale de stat se suporta din bugetul de stat.
Pensia suplimentara se stabileste in conditiile Legii privind pensiile de
asigurari sociale de stat si asistenta sociala.
Pensiile magistratilor se actualizeaza in raport cu nivelul salariilor de
baza ale magistratilor in activitate.
De aceste drepturi beneficiaza si magistratii reincadrati dupa pensionare.
Art. 81^6
Magistratii cu o vechime continua in magistratura de cel putin 20 de ani
beneficiaza, la pensionare sau la eliberarea din functie pentru motive
neimputabile, de o indemnizatie egala cu 5 salarii de baza nete.
Indemnizatia prevazuta la alin. 1 se acorda o singura data in decursul
carierei de magistrat.
Art. 81^7
Magistratii in varsta de pana la 35 de ani vor fi sprijiniti in construirea
sau cumpararea unei locuinte proprietate personala in localitatea in care isi
are sediul instanta sau parchetul la care functioneaza, cu acordarea de credite
pe termen lung, cu dobanda minima, in conditiile legii.
In conditiile prevazute de lege, se poate infiinta, prin hotarare a
Guvernului, Casa de credit pentru magistrati si celalalt personal din sistemul
justitiei.
Art. 81^8
Magistratilor care functioneaza la instante sau la parchete din mediul
rural li se va asigura locuinta de catre administratia locala, pentru perioada
in care lucreaza in acea localitate.
Art. 81^9
Se instituie ordinul si medalia "Meritul judiciar", care se
confera magistratilor in activitate, pentru vechime in magistratura ca
judecator sau procuror, avand in vedere rezultatele meritorii obtinute in
activitate, respectarea indatoririlor prevazute de lege si calificativul anual
de "foarte bine".
Ordinul si medalia "Meritul judiciar" se acorda de catre
Presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 81^10
Ordinul si medalia "Meritul judiciar" se confera astfel:
- Ordinul "Meritul judiciar" clasa I, pentru 25 de ani vechime in
magistratura;
- Ordinul "Meritul judiciar" clasa a II-a, pentru 20 de ani
vechime in magistratura;
- Ordinul "Meritul judiciar" clasa a III-a, pentru 15 ani vechime
in magistratura;
- Medalia "Meritul judiciar" clasa I, pentru 10 ani vechime in
magistratura;
- Medalia "Meritul judiciar" clasa a II-a, pentru 5 ani vechime
in magistratura.
In cazul intreruperii activitatii in magistratura, timpul cat magistratul a
desfasurat alta activitate nu va fi luat in calculul vechimii in magistratura
pentru care se confera ordinul sau medalia.
Descrierea ordinului si a medaliei este prevazuta in lege speciala.
Art. 81^11
Magistratii in activitate, decorati cu Ordinul "Meritul judiciar"
clasele a III-a, a II-a si I, beneficiaza de reducerea impozitului pe venit cu
30%, 40% si, respectiv, 50%, iar cei decorati cu Medalia "Meritul
judiciar" clasele a II-a si I beneficiaza de reducerea impozitului pe
venit cu 20% si, respectiv, 25% .
Magistratii pensionari, decorati cu Ordinul "Meritul judiciar"
clasele a III-a, a II-a si I, beneficiaza de o majorare cu 10%, 15% si, respectiv,
20% a cuantumului pensiei, fara a se depasi salariul de baza actualizat."
41. La articolul 83 se introduce un alineat, cu urmatorul cuprins:
"Magistratul poate sa opteze ca functia de baza, potrivit legii, sa
fie intr-o institutie de invatamant superior, avand obligatia sa respecte
durata timpului de lucru si celelalte indatoriri prevazute de lege pentru
instanta de judecata sau parchet. In aceasta situatie, programul de activitate
al magistratului la instanta de judecata sau la parchet se stabileste cu
acordul conducatorului instantei sau al parchetului."
42. Articolul 84 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 84
Magistratilor le este interzisa exercitarea, direct sau prin persoane
interpuse, a activitatilor de comert, participarea la conducerea unor societati
comerciale sau civile. De asemenea, le este interzisa participarea la
administrarea unor asemenea societati."
43. Articolul 85 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 85
Magistratii pot colabora la publicatii de specialitate, cu caracter
literar, stiintific sau social, ori la emisiuni audiovizuale, fara insa a
participa la actiuni politice."
44. Articolul 91 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 91
Magistratii sunt obligati sa efectueze, cel putin o data la 5 ani, conform programarii
aprobate de ministrul justitiei, stagii de pregatire sau, dupa caz, de
perfectionare profesionala la Institutul National al Magistraturii, la
institutii de invatamant superior din tara sau din strainatate ori in cadrul
formelor organizate de curtile de apel sau, dupa caz, de parchetele de pe langa
curtile de apel.
La fiecare curte de apel si parchet de pe langa aceasta va fi desemnat un
magistrat care sa raspunda de perfectionarea profesionala a
magistratilor."
45. Articolul 95 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Sanctiunile disciplinare ce se pot aplica magistratilor in raport cu
gravitatea abaterilor sunt:
a) observatie;
b) mustrare;
c) diminuarea salariului de baza cu pana la 15% pe o perioada de 1-3 luni;
d) mutarea disciplinara pentru o perioada de 1-3 luni la o instanta sau la
un parchet, situate pe raza teritoriala a aceleiasi curti de apel, respectiv
parchet de pe langa aceasta;
e) suspendarea din functie pe timp de maximum 6 luni;
f) indepartarea din magistratura."
46. Articolul 97 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Cercetarea prealabila se efectueaza de catre judecatori, avand cel
putin acelasi grad ierarhic cu judecatorul cercetat, sau de inspectori generali
ori de alte persoane asimilate magistratilor din Ministerul Justitiei."
47. Articolul 101 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 101
Impotriva hotararilor pronuntate de Consiliul Superior al Magistraturii sau
de Comisia de disciplina a Ministerului Public, magistratul in cauza poate face
contestatie in termen de 30 de zile de la comunicarea hotararii.
Contestatia se depune la comisia disciplinara care a pronuntat hotararea si
se judeca de Curtea Suprema de Justitie, in complet format din 9 judecatori.
Hotararea prin care se solutioneaza contestatia este irevocabila."
48. Denumirea titlului VIII va fi: "Personalul auxiliar de
specialitate, economic, administrativ si de serviciu."
49. Articolul 104 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"La judecatorii, tribunale si curti de apel, precum si la toate
parchetele functioneaza personal auxiliar de specialitate, economic,
administrativ si de serviciu."
50. Articolul 105 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Tribunalele si parchetele de pe langa acestea vor avea si cate un
compartiment economico-administrativ, condus de un contabil-sef, pentru
activitatea proprie, precum si pentru activitatea judecatoriilor si a
parchetelor din circumscriptia lor. In localitatile resedinta de judet, in care
functioneaza curti de apel, compartimentul economico-administrativ al
tribunalelor sau parchetelor de pe langa acestea va deservi si activitatea
acestor curti, respectiv a parchetelor de pe langa acestea."
51. Articolul 107 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 107
Compartimentul economico-administrativ va avea ca atributii principale
efectuarea operatiunilor financiar-contabile, evidenta bunurilor, asigurarea
conditiilor materiale pentru desfasurarea activitatii instantelor si a
parchetelor si gospodarirea localurilor."
52. Articolul 112 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Personalul prevazut in titlul de fata se numeste de catre
presedintele curtii de apel ori, dupa caz, de catre procurorul general al
parchetului de pe langa curtea de apel in a carei circumscriptie urmeaza sa
functioneze, cu exceptia executorilor judecatoresti si a contabililor-sefi.
Inainte de numire va fi consultat presedintele instantei sau, dupa caz,
prim-procurorul parchetului la care va functiona persoana in cauza. Executorii
judecatoresti si contabilii-sefi ai tribunalelor se numesc de catre ministrul
justitiei, iar contabilii-sefi ai parchetelor de pe langa tribunale se numesc
de procurorul general al parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie."
53. La articolul 112, dupa alineatul 2 se introduce un alineat, cu
urmatorul cuprins:
"Pregatirea si perfectionarea profesionala a personalului auxiliar de
specialitate se fac potrivit regulamentului aprobat de ministrul
justitiei."
54. Dupa articolul 112 se introduce articolul 112^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 112^1
Personalul auxiliar de specialitate de la instante si parchete beneficiaza
de toate drepturile prevazute de legislatia aplicabila salariatilor din
unitatile bugetare, precum si de drepturile prevazute la art. 81^1 si 81^3 din
prezenta lege. Prevederile art. 116 sunt aplicabile."
55. Articolul 116 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 116
Concediile anuale de odihna cuvenite, potrivit legii, personalului
instantelor se efectueaza, de regula, in cea mai mare parte in perioada
vacantei judecatoresti."
56. Articolul 122 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 122
Membrii comisiilor de examinare pentru primirea in magistratura si pentru
examenul de capacitate sunt remunerati prin plata cu ora, in conditiile Legii
privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii
judecatoresti."
57. Articolul 123 se abroga.
58. Dupa articolul 129 se introduce articolul 129^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 129^1
Judecatorilor in functie, care nu au fost propusi de Consiliul Superior al
Magistraturii, pentru a fi numiti de Presedintele Romaniei, la expirarea
termenului prevazut la art. 129 alin. 2, le inceteaza calitatea de magistrat
prin ordin al ministrului justitiei, emis in termen de 30 de zile de la data
ramanerii irevocabile a hotararii Consiliului Superior al Magistraturii.
Dispozitiile art. 65^1 sunt aplicabile in mod corespunzator."
59. Anexa nr. 1 se modifica astfel:
- la judetul Arges, dupa Judecatoria Costesti se scrie: Judecatoria
Topoloveni, localitatea de resedinta Topoloveni;
- la judetul Bacau, in locul Judecatoriei Parincea din localitatea Parincea
se scrie: Judecatoria Podu Turcului, localitatea de resedinta Podu Turcului;
- la judetul Bihor, dupa Judecatoria Alesd se scrie: Judecatoria Salonta,
localitatea de resedinta Salonta;
- la judetul Galati, in locul Judecatoriei Beresti; localitatea de
resedinta Beresti, se scrie: Judecatoria Liesti, localitatea de resedinta
Liesti;
- dupa judetul Iasi se scrie judetul Ilfov, cu Judecatoria Buftea,
localitatea de resedinta Buftea, si Judecatoria Ilfov, localitatea de resedinta
municipiul Bucuresti;
- la judetul Maramures, dupa Judecatoria Dragomiresti se scrie: Judecatoria
Somcuta Mare, localitatea de resedinta Somcuta Mare.
60. Anexa nr. 2 se modifica astfel:
- la pozitia VII Curtea de Apel Bucuresti, la coloana a doua, dupa
Ialomita, se va scrie Ilfov.
Art. 2
In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi, ministrul
justitiei va face propuneri Consiliului Superior al Magistraturii pentru
promovarea in toate functiile de conducere de la judecatorii, tribunale si
curti de apel.
Mandatul de 4 ani prevazut la art. 67 alin. 5 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, astfel cum a fost modificat prin prezenta lege, va
incepe de la data promovarilor dispuse de Consiliul Superior al Magistraturii
in conditiile alin. 1.
Art. 3
Expresiile: Parchet General si procuror general, folosite in Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca, precum si in restul legislatiei, pana la
intrarea in vigoare a prezentei legi, se inlocuiesc cu expresiile: Parchet de
pe langa Curtea Suprema de Justitie si, respectiv, procuror general al
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie. Expresia: prim-procuror al
parchetului de pe langa curtea de apel se inlocuieste cu cea de: procuror
general al parchetului de pe langa curtea de apel.
Notiunea avansare, folosita in Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
se inlocuieste cu cea de promovare.
Art. 4
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
Termenul de 30 de zile prevazut la art. 129^1 din Legea nr. 92/1992 curge de
la data intrarii in vigoare a prezentei legi pentru cazurile in care hotararea
Consiliului Superior al Magistraturii a ramas irevocabila inainte de aceasta
data.
In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
ministrul justitiei va stabili structura si organizarea tuturor parchetelor.
Pana la expirarea acestui termen, parchetele vor functiona in structura si
organizarea existente.
Art. 5
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga art. 11 din Legea
Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, Hotararea Guvernului Romaniei nr.
48/1992 privind infiintarea si organizarea Institutului National pentru
Pregatirea si Perfectionarea Magistratilor, precum si orice alte dispozitii
contrare.
Art. 6
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, cu modificarile si
completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, se va
republica in Monitorul Oficial al Romaniei, dandu-se textelor o noua
numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 1 iulie 1997, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUSŞ
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 9 iulie
1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN