DECIZIE Nr. 6 din 15 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin.
(1) si (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere
de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite
in prizonieri, republicat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 121 din 14 februarie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 alin. (1) si (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, exceptie ridicata de
Natalia Ioan in Dosarul nr. 2.457/2000 al Curtii de Apel Iasi.
La apelul nominal se prezinta personal autorul exceptiei, lipsind cealalta
parte, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia si
recunoasterea drepturilor prevazute de Decretul-lege nr. 118/1990, republicat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca fiind inadmisibila. Se arata ca prevederile legale criticate au
mai facut obiectul controlului de neconstitutionalitate. Astfel, prin deciziile
nr. 55/2000 si nr. 56/2000 Curtea Constitutionala a constatat
neconstitutionalitatea prevederilor art. 13 alin. (1) si (2) din Decretul-lege
nr. 118/1990, republicat.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 mai 2001 Curtea de Apel Iasi a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13
alin. (1) si (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere
de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite
in prizonieri, republicat. Exceptia a fost ridicata de Natalia Ioan in Dosarul nr.
2.457/2000 cu ocazia judecarii actiunii formulate impotriva Directiei generale
de munca si protectie sociala, potrivit Legii contenciosului administrativ nr.
29/1990, pentru contestarea deciziilor de pensie acordate in baza dispozitiilor
Decretului-lege nr. 118/1990, republicat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate sunt contrare principiului neretroactivitatii legii, prevazut
la art. 15 alin. (2) din Constitutie. Se arata ca revizuirea deciziilor
initiale de stabilire a drepturilor de pensie in baza Decretului-lege nr.
118/1990, republicat, nu se poate aplica retroactiv, deoarece legea dispune
numai pentru viitor. Totodata se apreciaza ca directiile generale de munca si
protectie sociala nu sunt competente sa revoce sau sa revizuiasca hotararile
comisiei de stabilire a drepturilor cuvenite, deoarece actele lor sunt acte
administrative de jurisdictie.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia este
intemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate incalca principiul
neretroactivitatii legii civile, asa cum acesta este definit la art. 15 alin.
(2) din Constitutie, in sensul ca potrivit art. 13 alin. (1) si (2) din
Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, directiile generale de munca si
protectie sociala pot revizui, la sesizare sau din proprie initiativa,
drepturile stabilite prin hotarari definitive ale comisiilor pentru aplicarea
decretului-lege, emise anterior datei de 31 iulie 1997.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si putea exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila, deoarece dispozitiile legale criticate
au mai fost supuse controlului de constitutionalitate prin deciziile nr.
55/2000 si nr. 56/2000, Curtea Constitutionala constatand neconstitutionalitatea
prevederilor art. 13 alin. (1) si (2) din Decretul-lege nr. 118/1990,
republicat. Or, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, nu pot face obiectul exceptiei prevederile constatate ca fiind
neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
13 alin. (1) si (2) din Decretul-lege nr. 118 din 30 martie 1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 118 din 18 martie 1998, in temeiul art. III din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41 din 10 iulie 1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 153 din 14 iulie 1997, aprobata si
modificata prin Legea nr. 55 din 2 martie 1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 107 din 9 martie 1998. Dispozitiile legale criticate
au urmatoarea redactare:
Art. 13: "(1) Directiile generale de munca si protectie sociala,
atunci cand sunt sesizate sau din proprie initiativa, vor verifica legalitatea
drepturilor acordate beneficiarilor prezentului decret-lege pana la data
publicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997 in Monitorul Oficial
al Romaniei.
(2) In cazul in care se constata incalcari ale prevederilor legale, se va
emite decizie de revizuire."
Conform alin. (3) al aceluiasi articol "Impotriva deciziei de
revizuire emise in conditiile alin. (1) si (2) persoana interesata poate
introduce contestatie, in conditiile Legii contenciosului administrativ nr.
29/1990".
Examinand sustinerile autorului exceptiei, Curtea constata ca asupra
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 13 alin. (1) si (2) din
Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, s-a pronuntat prin Decizia nr. 55 din
22 martie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 366
din 7 august 2000, si prin Decizia nr. 56 din 22 martie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 367 din 8 august 2000. Cu acel
prilej Curtea, admitand exceptia de neconstitutionalitate, a constatat ca
dispozitiile art. 13 alin. (1) si (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, sunt
neconstitutionale.
Intrucat Curtea Constitutionala s-a pronuntat, prin deciziile mentionate,
in sensul neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 13 alin. (1) si (2) din
Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, si avand in vedere prevederile art. 23
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora "Nu pot face
obiectul exceptiei prevederile legale a caror constitutionalitate a fost
stabilita potrivit art. 145 alin. (1) din Constitutie sau prevederile
constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii
Constitutionale", in cauza ce face obiectul prezentei decizii exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila. De altfel, in
conformitate cu art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, pentru
motivul mentionat instanta judecatoreasca trebuia sa respinga exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, fara a mai sesiza Curtea
Constitutionala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 alin. (1) si (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, exceptie ridicata de
Natalia Ioan in Dosarul nr. 2.457/2000 al Curtii de Apel Iasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta