LEGE Nr. 218
din 2 iunie 2009
privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 74/2008 pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 396 din 11 iunie 2009
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74 din 11 iunie 2008 pentru modificarea
şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind
transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 451 din 17 iunie 2008, cu următoarele modificări şi completări:
1. La articolul I, punctul 1 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„1. La articolul 3 alineatul (1), punctele 8, 9
şi 16 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
«8. autogara - spaţiu special delimitat,
amenajat şi dotat pentru a permite plecarea şi sosirea autobuzelor, inclusiv a
celor aflate în tranzit, asigurând urcarea sau coborârea persoanelor, precum şi
condiţii şi servicii pentru autobuze şi pentru persoanele aflate în aşteptare;
9. cap de traseu - punct de plecare sau punct de
destinaţie, aferent unui traseu, utilizat pentru urcarea/coborârea persoanelor
transportate prin servicii regulate de transport rutier public. In condiţiile
în care în interiorul unei localităţi există două sau mai multe puncte de
plecare sau de destinaţie, după caz, localitatea respectivă va fi considerată
cap de traseu;
........................................................................................................................................................................ ........................................
16. cursă - traseu parcurs de un autobuz care,
după atingerea capului de traseu de destinaţie, revine la capul de traseu de
plecare, în cadrul aceleiaşi operaţiuni de transport de persoane;»."
2. La articolul I punctul 2, punctul 161
al alineatului (1) al articolului 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„ 161. declaraţie pentru transportul
internaţional de persoane - act prin care un operator de transport declară
că va efectua transport rutier public în calitate de subcontractant în cadrul
unui serviciu regulat de transport de persoane în trafic internaţional;".
3. La articolul I punctul 3, punctele 18 şi 34 ale
alineatului (1) al articolului 3 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„18. grafic de circulaţie - document care
conţine denumirea traseului, autogările, staţiile publice şi capetele de traseu
aflate pe un traseu, distanţele dintre acestea, orele de plecare, respectiv de
sosire, zilele în care se efectuează transporturile;
........................................................................................................................................................................ ........................................
34. program de transport Interjudetean - program
întocmit şi aprobat de autoritatea competentă, prin care se stabilesc traseele
pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate, graficele
de circulaţie, capetele de traseu, autogările, staţiile publice, numărul
autovehiculelor necesare, precum şi capacitatea de transport minimă a acestora.
Capacitatea de transport a autovehiculului este dată de numărul de locuri pe
scaune înscris în certificatul de clasificare pe stele sau categorii;".
4. La articolul I, punctul 5 se abrogă.
5. La articolul I punctul 6, punctul 40 al
alineatului (1) al articolului 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„40. traseu - parcurs care asigură legătura
dintre capul de traseu de plecare şi capul de traseu de destinaţie, pe care se
efectuează transport rutier public de persoane prin servicii regulate şi
servicii regulate speciale. In funcţie de amplasarea capetelor de traseu şi de
itinerarul dintre acestea, traseele pot fi locale, judeţene, interjudeţene şi
internaţionale. Traseele dintr-o asociaţie de dezvoltare intercomunitară având
ca obiect transportul public rutier de persoane prin servicii regulate sunt
considerate trasee locale. Traseele dintre municipiul Bucureşti şi alte
localităţi sunt trasee interjudeţene, cu excepţia traseelor dintre municipiul
Bucureşti şi localităţile din judeţul Ilfov, care sunt trasee locale. Traseele dintre
aceleaşi două capete de traseu pe itinerare diferite se consideră trasee
diferite;".
6. La articolul I, după punctul 6 se introduce un
nou punct, punctul 61, cu următorul cuprins:
„61. La articolul 3 alineatul (1),
după punctul 46 se introduce un nou punct, punctul 461, cu următorul
cuprins:
«461- - transport rutier local de
persoane - transportul rutier public de persoane prin servicii regulate,
efectuat în interiorul unei localităţi, precum şi în limitele unei asociaţii
intercomunitare având ca obiect transportul rutier public de persoane, este
considerat transport local;»".
7. La articolul I, după punctul 61 se
introduce un nou punct, punctul 62, cu următorul cuprins:
„62. La articolul 3 alineatul (1),
punctul 48 se modifică şi va avea următorul cuprins:
«48. transport rutier Interjudetean - transport rutier care se efectuează între capul de traseu de
plecare şi capul de traseu de destinaţie, situate pe teritoriul a două judeţe
diferite, cu sau fără tranzitarea unuia ori mai multor judeţe; în sensul
prezentei ordonanţe de urgenţă, transportul rutier dintre municipiul
Bucureşti şi alte judeţe este considerat transport rutier interjudeţean, cu
excepţia transportului dintre municipiul Bucureşti şi localităţile judeţului
Ilfov, care este considerat transport local;»".
8. La articolul I punctul 8, literele a) şi e) ale
punctului 1 şi litera a) a punctului 2 ale articolului 12 se modifică şi vor
avea următorul cuprins:
,,a) este o activitate care asigură desfăşurarea
activităţilor principale ale întreprinderii;
........................................................................................................................................................................ ........................................
e) vehiculele utilizate de întreprindere pentru astfel
de transporturi sunt conduse de conducători auto angajaţi ai întreprinderii, de
persoana fizică autorizată sau de titularul întreprinderii individuale ori de
un membru al întreprinderii familiale, după caz;
........................................................................................................................................................................ ........................................
a) este o activitate care asigură desfăşurarea activităţilor
principale ale întreprinderii;".
9. La articolul I punctul 9, articolul 121 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 121. - (1) In cazul unei operaţiuni de
transport combinat, dacă transportul de pe segmentul rutier iniţial este
efectuat în cont propriu de un transportator rutier în condiţiile prevăzute la
art. 12 pct. 1, transportul de pe segmentul rutier final pentru transportarea
la destinaţie a mărfurilor se consideră a fi efectuat în cont propriu dacă
transportatorul rutier căruia îi sunt destinate mărfurile deţine şi utilizează
autovehicule conform prevederilor art. 12 pct. 1, chiar dacă remorcile sau
semiremorcile sunt deţinute de transportatorul rutier expeditor care a efectuat
transportul pe segmentul rutier iniţial.
(2) Dacă transportul de pe segmentul rutier final este
efectuat în cont propriu de un transportator rutier în condiţiile prevăzute la
art. 12 pct. 1, transportul de pe segmentul rutier iniţial se consideră a fi
efectuat în cont propriu dacă transportatorul rutier care expediază mărfurile
deţine şi utilizează autovehicule conform prevederilor art. 12 pct. 1, chiar
dacă remorcile sau semiremorcile sunt deţinute de transportatorul rutier
destinatar care va efectua transportul pe segmentul rutier final."
10. La articolul I punctul 12, alineatul (2) al
articolului 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Operaţiunile de transport rutier public în regim
de cabotaj efectuate de către operatorii de transport din statele membre ale
Uniunii Europene sunt permise numai în condiţiile prevăzute de legislaţia
naţională şi comunitară."
11. La articolul I, după punctul 19 se introduce un
nou punct, punctul 191, cu următorul cuprins:
„191. Articolul 29 se abrogă."
12. La articolul I, punctul 23 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„23. La articolul 34, alineatul (4) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
«(4) Programul de transport judeţean se întocmeşte şi
se aprobă prin hotărâre a consiliului judeţean respectiv, iar programele de
transport interjudeţene se întocmesc şi se aprobă de către Autoritatea Rutieră
Română în corelare cu programele de transport judeţene aprobate.»"
13. La articolul I punctul 24, alineatul (5) al
articolului 34 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Programele de transport judeţene sau interjudeţene
pot fi modificate cel mult o dată pe an."
14. La articolul I punctul 25, alineatele (1) şi (3)
ale articolului 342 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 342. - (1) Licenţa de traseu conţine
traseul, precum şi numărul de locuri pe scaune înscris în certificatul de
clasificare pe stele sau categorii al autobuzului utilizat pe acel traseu, iar
în anexă, graficul de circulaţie pentru traseele interjudeţene sau caietul de
sarcini pentru traseele judeţene.
........................................................................................................................................................................ ........................................
(3) In transportul rutier de persoane în trafic
judeţean, Interjudetean sau internaţional se interzice transportul mai multor
persoane decât numărul de locuri pe scaune înscris în certificatul de
clasificare pe stele sau categorii al autobuzului."
15. La articolul I punctul 30, articolul 45 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 45. - (1) In cazul transportului rutier public de
persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, Interjudetean sau
internaţional, plecările, opririle în tranzit şi sosirile se realizează din/în
autogări.
(2) In cazul în care administraţia publică locală
solicită ca într-o localitate, pe lângă plecările, sosirile sau opririle în
tranzit, realizate într-o autogara, să existe şi alte opriri în tranzit,
autoritatea competentă poate aproba această solicitare.
(3) In localităţile în care nu există autogări sau
capacitatea acestora este depăşită, plecările, opririle în tranzit şi sosirile
se realizează din/în staţii publice stabilite de administraţia publică locală,
la solicitarea Autorităţii Rutiere Române, în conformitate cu programele de
transport aprobate.
(4) Pentru traseele dintre municipiul Bucureşti şi
judeţul Ilfov, respectiv localităţile din judeţul Ilfov, plecările, sosirile şi
opririle în tranzit se realizează în staţiile publice stabilite de
administraţia publică locală, după caz."
16. La articolul I punctul 31, articolul 482
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 482. - In sensul prezentei ordonanţe
de urgenţă, persoanele cu funcţii care concură la siguranţa rutieră sunt
conducătorul auto care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 10 sau 14,
persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv activitatea de transport
rutier a operatorului de transport/întreprinderii şi consilierul de siguranţă
pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase."
17. La articolul I, după punctul 32 se introduce un
nou punct, punctul 321, cu următorul cuprins:
„321. După articolul 489 se
introduc două noi articole, articolele 4810 şi 4811, cu
următorul cuprins:
«Art. 4810. -Autoritatea competentă poate
stabili prin norme şi alte obligaţii pe care le au întreprinderile/operatorii
de transport în ceea ce priveşte siguranţa rutieră.
Art. 4811. -Autoritatea competentă poate
stabili prin norme şi alte obligaţii pe care le au operatorii de activităţi
conexe transportului rutier în ceea ce priveşte siguranţa rutieră.»"
18. La articolul I, punctul 33 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„33. La capitolul VIL după articolul 4811
se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 21-a, cuprinzând
articolele 4812-4814,
cu următorul cuprins:
«SECŢIUNEA a 21-a
Şcoli de conducători auto
Art. 4812. - (1) Şcolile de conducători auto
autorizate fac parte din cadrul instituţional naţional în domeniul siguranţei
rutiere, care asigură pregătirea persoanelor în vederea obţinerii permiselor de
conducere, în baza programelor de şcolarizare şi a metodologiei de organizare
şi desfăşurare a cursurilor de pregătire teoretică şi practică, aprobate de
autoritatea competentă.
(2) Pentru a putea funcţiona, şcolile de conducători
auto vor fi autorizate de către autoritatea competentă pe baza normelor
aprobate prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
Art. 4813. - (1) Pregătirea teoretică şi
practică a unei persoane în vederea obţinerii permisului de conducere sau a
unei noi categorii ori subcategorii a acestuia se realizează numai într-o
şcoală de conducători auto autorizată, în condiţiile existenţei unui contract
încheiat între persoană şi şcoala respectivă.
(2) Pregătirea teoretică şi practică se efectuează, în
şcolile prevăzute la alin. (1), cu propriii profesori de legislaţie rutieră
atestaţi şi propriii instructori de pregătire practică atestaţi.
(3) Pregătirea practică a persoanelor în vederea
obţinerii permisului de conducere sau a unei noi categorii ori subcategorii a
acestuia se efectuează numai cu autovehicule care îndeplinesc condiţiile
normelor prevăzute la art. 4812 alin. (2).
(4) Persoana prevăzută la alin. (1) poate efectua
pregătirea practică numai după finalizarea pregătirii teoretice în şcoala
respectivă.
Art. 4814. - (1) Pregătirea practică în
vederea obţinerii permisului de conducere pentru categoriile A, B şi BE şi
subcategorii ale acestora, efectuată de şcolile autorizate, se poate realiza şi
cu instructori de pregătire practică atestaţi, care sunt persoane fizice
înregistrate la oficiul registrului comerţului, atestate şi autorizate de către
autoritatea competentă, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(2) Instructorii prevăzuţi la alin. (1) pot efectua
pregătirea practică a persoanelor numai cu autovehicule deţinute în proprietate
sau cu contract de leasing, care îndeplinesc condiţiile normelor prevăzute la
art. 4812 alin. (2).
(3) Instructorul prevăzut la alin.(1) poate efectua
activitate de pregătire practică a persoanelor, în condiţiile prevăzute la art.
4813 alin. (4), numai pe baza unui contract de prestări de servicii
încheiat de instructor cu şcoala respectivă, în condiţiile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice
de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi
întreprinderile familiale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 328 din 25 aprilie 2008, cu modificările ulterioare.
(4) Instructorul de pregătire practică prevăzut la
alin. (1) poate fi autorizat numai dacă a activat cel puţin 3 ani ca instructor
auto atestat în cadrul şcolilor autorizate prevăzute la art. 4812 şi
nu a avut suspendat permisul de conducere şi/sau atestatul în perioada
respectivă.»"
19. La articolul I, punctul 36 se abrogă.
20. La articolul I, după punctul 37 se introduce un
nou punct, punctul 371, cu următorul cuprins:
„371. Articolul 562 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«Art. 562. - (1) Prin derogare de la
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia
pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
inspectorii de trafic au dreptul să oprească orice autovehicul care circulă pe
drumul public şi execută activităţi de transport rutier în condiţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă, precum şi activitatea de instruire practică a persoanelor
în vederea obţinerii permisului de conducere. Inspectorii de trafic pot opri
vehiculele, semnalizând regulamentar din poziţia statică în acelaşi mod ca şi
poliţiştii rutieri sau din autovehiculul din dotare aflat în mers.
(2) Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, autovehiculele inspectorilor de trafic vor fi dotate cu dispozitive
de semnalizare luminoasă cu mesaje variabile de culoare roşie, de care pot face
uz numai pentru oprirea în trafic a vehiculelor care efectuează activităţile
prevăzute la alin. (1).»"
21. La articolul I, după punctul 38 se introduce un
nou punct, punctul 381, cu următorul cuprins:
„381. Alineatul (2) al articolului 573
se modifică şi va avea următorul cuprins:
«(2) De faptele menţionate la art. 572 lit.
a), c), d) şi e) este răspunzător conducătorul auto, după caz.»"
22. La articolul I, după punctul 41 se introduce un
nou punct, punctul 411, cu următorul cuprins:
„411. La articolul 58, literele f) şi h) se
abrogă."
23. La articolul I punctul 43, literele ae), af),
ag), ah) şi ai) ale articolului 58 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,ae) efectuarea de către şcolile de conducători auto a
pregătirii persoanelor fără respectarea programei de pregătire aprobate;
af) nerespectarea de către şcolile de conducători auto
a prevederilor privind evidenţa cursanţilor;
ag) utilizarea de către şcolile de conducători auto, în
cadrul procesului de pregătire, a personalului de pregătire teoretică şi
practică, care nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de reglementările în
vigoare;
ah) utilizarea de către şcolile de conducători auto sau
de către instructorii auto, autorizaţi în condiţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă, în procesul de pregătire, a vehiculelor rutiere care nu îndeplinesc
condiţiile prevăzute de reglementările în vigoare;
ai) nerespectarea de către şcolile de conducători auto
sau de către persoana desemnată care conduce şi organizează activitatea şcolii
de conducători auto a obligaţiilor ce îi revin conform legislaţiei în
vigoare."
24. La articolul I punctul 44, literele a) şi b) ale
alineatului (1) al articolul 59 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) de la 1.000 lei la 1.500 lei, faptele prevăzute la
art. 58 lit. a), b), e), i), q) şi aa);
b) de la 4.000 lei la 5.000 lei, faptele prevăzute la
art. 58 lit. m), u), y), z), ab), ac) şi ad);"
25. La articolul I, punctul 47 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„47. La articolul 59, după alineatul (4) se
introduc trei noi alineate, alineatele (4-1)-(43), cu următorul cuprins:
«(41) Se sancţionează cu amendă de la 4.000
lei la 6.000 lei, aplicabilă şcolilor de conducători auto sau instructorilor
auto autorizaţi ori persoanei desemnate, după caz, faptele prevăzute la art. 58
lit. ae), af), ag), ah) şi ai).
(42) Se sancţionează cu amendă de la 10.000
lei la 15.000 lei, aplicabilă şcolilor de conducători auto, nerespectarea prevederilor
art. 4812 alin. (2) şi ale art. 4813.
(43) Se sancţionează cu amendă de la 4.000
lei la 6.000 lei, aplicabilă instructorilor auto prevăzuţi la art. 4814
alin. (1), pentru nerespectarea prevederilor art. 4814.»"
26. La articolul I, punctul 48 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„48. Articolul 62 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
«Art. 62. - (1) In cazul utilizării pentru transport a
unui vehicul fără a se putea face dovada că se deţin următoarele documente
valabile, după caz: licenţă de transport, copia conformă a acesteia, certificat
de transport în cont propriu, copia conformă a acestuia, licenţă de traseu,
autorizaţia specială de transport, autorizaţia de transport internaţional sau
documentul de transport persoane prin servicii ocazionale, după caz, se
suspendă dreptul de utilizare a autovehiculului prin reţinerea plăcuţelor de
înmatriculare şi a certificatului de înmatriculare, aplicându-se şi sancţiunea
contravenţională corespunzătoare.
(2) Inspectorii de trafic au dreptul să reţină
documentele prevăzute la alin. (1), precum şi certificatul de competenţă
profesională, dacă acestea au valabilitatea depăşită, nu sunt conforme cu
transportul efectuat sau nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la
baza eliberării acestora, după caz.
(3) Plăcuţele de înmatriculare împreună cu certificatul
de înmatriculare şi o copie a procesului-verbal de constatare a contravenţiei
şi de reţinere a plăcuţelor de înmatriculare şi a certificatului de
înmatriculare se predau la inspectoratul judeţean de poliţie respectiv, care
notifică deţinătorului autovehiculului faptul că suspendarea certificatului de
înmatriculare şi a plăcuţelor de înmatriculare încetează la 6 luni de la data
procesului-verbal de reţinere a acestora.
(4) Procedurile de suspendare a dreptului de utilizare
a unui vehicul, precum şi de reţinere a certificatului de înmatriculare şi a
plăcuţelor de înmatriculare, conform prevederilor alin. (1)-(3), se stabilesc
prin norme de către autoritatea competentă.»"
27. Articolul II se abrogă.
28. După articolul II se introduce un nou articol,
articolul II1, cu următorul cuprins:
„Art. II1. -
Transportul rutier local de persoane, aşa cum este definit la art. 3 alin. (1)
pct. 461 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind
transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
102/2006, cu modificările şi completările ulterioare, va fi reglementat,
organizat, controlat şi gestionat în conformitate cu prevederile art. 10 din
Legea serviciilor comunitare de utilitate publică nr. 51/2006, coroborate cu
prevederile corespunzătoare din Legea serviciilor de transport public local nr.
92/2007."
29. Articolul III se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. III. -In termen de
60 de zile de la intrarea în vigoare
a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va modifica în mod corespunzător
Normele privind organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a
activităţilor conexe acestora, aprobate prin Ordinul ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.892/2006, cu modificările
şi completările ulterioare."
Art. II. - Licenţele de
traseu eliberate înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi rămân în
vigoare până la expirarea termenului lor de valabilitate.
Art. III. - Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se va
republica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ