HOTARARE Nr. 888 din 1 octombrie 1996
pentru aprobarea Statutului Casei de Economii si Consemnatiuni
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 255 din 22 octombrie 1996
In baza art. 8 din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de
Economii si Consemnatiuni din Romania in societate bancara pe actiuni,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Statutul Casei de Economii si Consemnatiuni, prevazut in anexa la
prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
STATUTUL
Casei de Economii si Consemnatiuni
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata, obiectul de activitate
Art. 1
Denumirea societatii este: Casa de Economii si Consemnatiuni, prescurtat
C.E.C.
In toate documentele oficiale emise de C.E.C. vor fi mentionate:
a) denumirea - Casa de Economii si Consemnatiuni si/sau C.E.C.;
b) numarul si data inmatricularii la Registrul comertului;
c) sediul principal;
d) capitalul social subscris;
e) codul fiscal.
Art. 2
C.E.C. este persoana juridica romana, avand forma juridica de societate
bancara pe actiuni, cu actionar unic statul roman. Aceasta isi desfasoara
activitatea in conformitate cu Legea nr. 66/1996, cu celelalte dispozitii
legale in vigoare si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul principal al C.E.C. este in Romania, municipiul Bucuresti, Calea
Victoriei nr. 13, sectorul 3.
C.E.C. isi va putea schimba sediul cu aprobarea actionarului unic, la
propunerea consiliului de administratie.
C.E.C. poate infiinta sucursale, filiale, agentii proprii si mandatare, cu
respectarea cerintelor legii si ale prezentului statut.
Art. 4
Durata de functionare este nelimitata.
Art. 5
C.E.C. functioneaza ca banca de economii, avand ca principal obiect de
activitate atragerea, pastrarea si fructificarea economiilor banesti in lei si
in valuta ale populatiei, a disponibilitatilor banesti ale persoanelor
juridice, precum si primirea de sume spre consemnare.
Obiectul de activitate al C.E.C. cuprinde toata gama de activitati si
servicii bancare specifice bancilor de economii, care pot fi legal prestate in
Romania si/sau in strainatate, in conformitate cu legislatia in vigoare si cu
prezentul statut. Aceste activitati includ:
a) atragerea, pastrarea si fructificarea dispozitiilor banesti in lei
si/sau in valuta ale populatiei si ale persoanelor juridice, pe care le
gestioneaza in numele clientilor, efectuand pentru acestia operatiuni de
incasari si plati si/sau decontari;
b) primirea de sume spre consemnare;
c) acordarea de credite persoanelor fizice pentru cumpararea, construirea,
modernizarea, consolidarea sau repararea locuintelor proprietate personala
si/sau pentru cumpararea de bunuri de consum in conditii de garantare de catre
imprumutat si dobanda negociate, individualizate si particularizate potrivit
normelor proprii C.E.C.;
d) acordarea de credite agentilor economici mici si mijlocii in conditii de
garantare de catre imprumutat si dobanda negociate, individualizate si
particularizate potrivit normelor proprii C.E.C., emiterea si acceptarea de
credite documentare, garantii si efectuarea de operatiuni cu incasso;
e) plasamente in titluri de stat, constituirea de depozite la societatile
bancare, precum si acordarea de credite societatilor bancare;
f) primirea si acordarea de credite in valuta, incheind in acest scop
conventii si aranjamente potrivit reglementarilor in materie cu societati
bancare si financiare straine si romane;
g) efectuarea, in limita mandatului primit, de incasari pentru bugetul de
stat, pentru bugetul asigurarilor sociale de stat si pentru bugetele locale,
vanzarea in mandat de titluri de stat in lei si in valuta;
h) efectuarea de operatiuni de mandat pe baza de conventii;
i) participarea la credite consortiale;
j) cumpararea, detinerea, vanzarea, schimbarea si/sau efectuarea de comert
cu moneda nationala sau straina convertibila; infiintarea, organizarea si
exploatarea de case de schimb valutar, stabilind cotatii proprii, cu
respectarea reglementarilor in vigoare;
k) cumpararea, detinerea, vanzarea, schimbarea, negocierea oricaror tipuri
de instrumente financiare, efecte de comert, produse financiare derivate,
titluri de stat sau alte titluri de valoare, actiuni, ipoteci si derularea de
tranzactii financiare si monetare;
l) emiterea de titluri de valoare;
m) emiterea de efecte de comert in favoarea agentilor economici mici si
mijlocii, acceptarea, avalizarea, forfetarea, scontarea si girarea efectelor de
comert emise de acestia si/sau de terti, primirea, emiterea si negocierea de
garantii pentru aranjamente de plata, in tara si/sau in strainatate, proprii,
ale tertilor si/sau in favoarea acestora;
n) participarea la operatiuni pe piata financiara primara si/sau secundara,
realizand, in nume propriu si/sau la ordin, operatiuni in moneda efectiva;
o) efectuarea de servicii de consultanta si management pentru clientii sai,
pentru alte persoane fizice si juridice in probleme financiare si/sau bancare
cum ar fi: planificari si/sau realizari de investitii, brokeraj, asigurari,
carti de credit, cecuri de calatorie, operatiuni in trustee, leasing,
factoring, emiteri si/sau lansari de actiuni si/sau de obligatiuni;
p) organizarea si punerea la dispozitia clientilor de servicii pentru
depozitarea si pastrarea de valori mobiliare si/sau orice alte documente si de
servicii de depozitare, compensare multilaterala si decontare in tranzactii cu
valori mobiliare si alte titluri de credit;
r) coordonarea, finantarea si conducerea, in totalitate si/sau in parte, a
afacerilor si a operatiunilor oricarei alte societati subsidiare si/sau trecute
sub controlul sau direct si/sau indirect;
s) efectuarea de tranzactii cu imobile, necesare desfasurarii activitatii
C.E.C., si de tranzactii cu bunuri mobile si imobile in executarea creantelor;
t) intrarea in raporturi de asociere si/sau in orice alt aranjament de
participare la profituri cu alte societati bancare, financiare, de asigurari,
de valori mobiliare etc., potrivit legii, depozitarea de active ale
societatilor de intermediere de valori mobiliare si ale organismelor de
plasament colectiv in valori mobiliare, cu operatiunile conexe si accesorii
aferente calitatii de depozitar si distributia si rascumpararea de titluri de
participare la organisme de plasament colectiv in valori mobiliare, prin
contracte incheiate cu societatile de investitii financiare, de administrare de
organisme de plasament colectiv in valori mobiliare si de intermediere de
valori mobiliare;
u) incheierea de acorduri de corespondent bancar si operarea de conturi de
corespondent cu societati bancare din Romania si din strainatate;
v) incheierea de acorduri si de conventii specific bancare cu organizatii
si/sau institutii romane, straine si/sau internationale cu caracter financiar
si/sau bancar; afilierea la astfel de organisme, participarea la activitatea
acestora si editarea de publicatii proprii;
x) mandatarea unor persoane fizice si/sau juridice de a desfasura
operatiuni specifice C.E.C.
y) efectuarea altor plasamente stabilite de consiliul de administratie.
Art. 6
C.E.C. poate, la cererea Guvernului si/sau a oricaror organisme
guvernamentale, sa actioneze ca agent consultant si/sau ca agent al acestora in
orice operatiuni specifice activitatii sale, pe baza de conventii incheiate in
acest scop.
Art. 7
Contractele de credit C.E.C. sunt titluri executorii.
CAP. 2
Capitalul social. Actiuni
Art. 8
Capitalul social initial al C.E.C. este de 220.000 milioane lei, impartit
in 220.000 actiuni cu o valoare nominala de 1.000.000 lei fiecare, si apartin
in intregime statului roman.
Capitalul subscris si varsat este de 220.000 milioane lei.
Art. 9
Actiunile emise de C.E.C. au o valoare egala si sunt indivizibile. C.E.C.
recunoaste un singur proprietar al acestor actiuni - statul roman -,
reprezentat de Ministerul Finantelor.
Art. 10
Capitalul social se majoreaza prin emisiune de noi actiuni, la propunerea
consiliului de administratie, cu aprobarea actionarului unic. Majorarea
capitalului social se poate efectua si prin capitalizarea unor fonduri proprii,
potrivit legii, la propunerea consiliului de administratie si cu aprobarea
actionarului unic.
Capitalul social poate fi redus, la propunerea consiliului de
administratie, cu acordul actionarului unic si cu respectarea prevederilor
legale privind capitalul social minim.
Art. 11
Calitatea de actionar unic da dreptul statului, reprezentat prin Ministerul
Finantelor, de a beneficia de toate drepturile si de a executa toate
obligatiile stipulate de legislatia in materie, in vigoare.
Actiunile sunt purtatoare de dividende din profiturile C.E.C. si se
distribuie actionarului in conditiile legii.
Activele C.E.C. nu pot face obiectul vreunei actiuni judiciare in legatura
cu obligatiile fata de terti ale actionarului unic.
Creditorii actionarului unic pot pretinde numai partea din profit aferenta
actionarului.
CAP. 3
Conducerea si administrarea C.E.C.
Art. 12
Statul, reprezentat prin Ministerul Finantelor, este unicul actionar al
C.E.C.
In aceasta calitate, Ministerul Finantelor:
a) aproba programul strategic al activitatii anuale;
b) aproba proiectul bugetului anual de venituri si cheltuieli, inclusiv
nivelul de salarizare a presedintelui si vicepresedintilor;
c) aproba bilantul contabil dupa primirea raportului consiliului de
administratie si al cenzorilor, repartizeaza profitul si fixeaza dividendele;
d) aproba modul de administrare si descarca de gestiune consiliul de
administratie;
e) numeste pe membrii si pe membrii supleanti ai comisiei de cenzori si le
stabileste remuneratia.
Totodata, este de competenta actionarului unic:
a) modificarea capitalului social al C.E.C.;
b) mutarea sediului;
c) fuziunea cu alte societati bancare;
d) aprobarea participarii la capitalul social al unor societati (la
societati nou-infiintate sau la majorarea de capital social al unor societati).
Art. 13
C.E.C. este condusa de un consiliu de administratie format din: presedinte,
3 vicepresedinti si 7 membri. Presedintele si vicepresedintii C.E.C. sunt
numiti de primul-ministru. Ceilalti membri sunt numiti de ministrul finantelor.
Presedintele C.E.C. indeplineste si functia de presedinte al consiliului de
administratie.
Membrii consiliului de administratie sunt numiti pe o perioada de 4 ani.
Calitatea de membru al consiliului de administratie inceteaza prin deces,
demisie sau din motive medicale. Revocarea membrilor consiliului de
administratie se poate face numai de catre cei care i-au numit, pe motiv de
nerealizari manageriale sau de condamnare penala. Numirea poate fi reinnoita la
sfarsitul mandatului.
In cazul in care, indiferent din ce motive, ramane un loc vacant (din cele
sapte) in consiliul de administratie, presedintele consiliului de administratie
numeste un membru interimar pana la prima sedinta, cand ministrul finantelor va
numi pe noul membru pentru perioada ramasa.
Fiecare membru al consiliului de administratie, la preluarea functiei,
urmeaza a depune o garantie, precum si semnatura sa la Registrul comertului,
conform legislatiei in vigoare.
Garantia va reprezenta dublul remuneratiei lunare cuvenite membrilor
Consiliului de administratie al C.E.C.
Pentru urmarirea aducerii la indeplinire a hotararilor consiliului de
administratie, precum si ale comitetului de directie, se numeste prin ordin al
presedintelui, un secretariat.
Consiliul de administratie se reuneste cel putin o data pe luna sau ori de
cate ori este necesar, la convocarea presedintelui acestuia.
Sedintele consiliului de administratie sunt prezidate de presedinte sau, in
lipsa acestuia, de un vicepresedinte C.E.C. desemnat de presedinte.
Pentru desfasurarea sedintelor este necesara prezenta majoritatii simple a
membrilor consiliului de administratie. Deciziile consiliului de administratie
se iau cu majoritate calificata de voturi, de 3/4 din numarul membrilor
consiliului de administratie prezenti.
In interesul dezbaterilor, daca problemele ce urmeaza a fi discutate o
impun, la sedintele consiliului de administratie pot fi invitati specialisti
din C.E.C. sau de la alte institutii.
Consiliul de administratie are urmatoarele atributii principale:
a) dezbate si aproba conditiile generale de afaceri ale C.E.C., structura
organizatorica a centralei si a unitatilor subordonate, sistemul de salarizare,
precum si normele metodologice de lucru, regulamentul de organizare si
functionare, regulamentul de ordine interioara;
b) hotaraste asupra politicii de atragere, pastrare si fructificare a
economiilor banesti ale populatiei si disponibilitatilor persoanelor juridice;
c) stabileste nivelul ratei dobanzilor practicate de C.E.C. si al
comisioanelor, avand dreptul de a stabili comisioane si dobanzi preferentiale;
d) aproba plafoanele de lucru cu societatile bancare corespondente si
plafoanele de risc pe societati bancare;
e) hotaraste cu privire la politica de plasamente a C.E.C.;
f) hotaraste in legatura cu strategia de acordare a creditelor pentru
populatie si pentru agentii economici mici si mijlocii;
g) aproba competentele de acordare a creditelor pentru comitetul de
directie, sucursale, filiale;
h) intocmeste bilantul contabil, contul de profit si pierderi si raportul
asupra acestora;
i) supune aprobarii actionarului unic bugetul de venituri si cheltuieli,
strategia C.E.C. si programul de activitate pe exercitiul financiar urmator;
j) supune aprobarii actionarului unic modificarea capitalului social;
k) autorizeaza ocuparea, de catre membrii comitetului de directie si de
catre directorii executivi, a functiilor de reprezentanti, administratori sau
cenzori in alte societati comerciale;
l) aproba emisiunea de titluri de valoare si decide asupra conditiilor
generale de prestare a serviciilor de intermediere financiara oferite de
C.E.C.;
m) analizeaza si supune aprobarii actionarului unic participarea C.E.C. la
capitalul social al altor societati, in conformitate cu prevederile legale,
prin cumparari de actiuni, dobandiri de parti sociale si/sau aport direct la
infiintarea acestora si/sau in orice alta modalitate permisa de lege;
n) aproba cumpararea si construirea de bunuri imobile necesare activitatii
C.E.C.;
o) aproba repartizarea fondului de participare la profit si sumele ce revin
presedintelui si vicepresedintelui din acest fond;
p) decide acordarea de donatii oricaror institutii nationale, de caritate,
de interes public si/sau general, oricaror asociatii ori pentru organizarea de
expozitii, sponsorizari de actiuni cultural-sportive si, in general, pentru
orice alta activitate permisa de lege si in limitele acesteia;
r) stabileste competentele, atributiile si raspunderile ce revin
comitetului de directie, altele decat cele stabilite prin prezentul statut;
s) decide in orice alte probleme, conform legislatiei in vigoare.
Pentru activitatea depusa, membrii consiliului de administratie primesc o
indemnizatie, reprezentand 20% din salariul presedintelui, pentru participarea
la fiecare sedinta.
Consiliul de administratie emite la sfarsitul fiecarei sedinte in care au
fost luate hotarari documentul numit "hotarare a Consiliului de
administratie al C.E.C.", cu cel putin doua dintre semnaturile membrilor
prezenti, dintre care una a reprezentantului numit de Ministerul Finantelor. In
aplicarea hotararii consiliului de administratie, presedintele C.E.C. emite
decizii. Emitentii isi pot delega in scris competenta in limitele stabilite de
lege si de un regulament de organizare si functionare a organelor executive, de
decizie, ale C.E.C.
Lucrarile consiliului de administratie se consemneaza in procese-verbale de
sedinta, semnate de membrii prezenti si tinute intr-un registru de
procese-verbale.
Membrii consiliului de administratie absenti vor semna procesul-verbal de
sedinta, putand consemna opiniile separate in termen de o luna de la data
sedintei. Depasirea acestui termen va fi semnalata Ministerului Finantelor,
care va decide, dupa caz.
Art. 14
In perioada dintre sedintele consiliului de administratie, comitetul de
directie asigura administrarea C.E.C., in interesul acesteia si in limitele
competentelor care i-au fost conferite prin statut si/sau prin hotarari ale
consiliului de administratie.
Comitetul de directie este compus din presedintele si vicepresedintii
C.E.C.
Presedintele consiliului de administratie, in calitatea sa de presedinte al
C.E.C., este si presedintele comitetului de directie.
Comitetul de directie se intruneste cel putin o data pe saptamana sau ori
de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a inlocuitorului
acestuia.
La sedintele comitetului de directie pot fi invitati si angajati ai C.E.C.
Deciziile in sedintele comitetului de directie vor fi luate cu majoritatea
absoluta a voturilor membrilor. La situatii paritare, votul presedintelui este
decisiv.
Principalele atributii ale comitetului de directie sunt:
a) aproba operatiunile in limita competentelor stabilite de consiliul de
administratie;
b) prezinta consiliului de administratie informari privind activitatea si
situatia patrimoniala a C.E.C. si face propuneri de operatiuni a caror aprobare
este de competenta consiliului de administratie;
c) elaboreaza strategia C.E.C. si programul de activitate, pe care le
supune aprobarii consiliului de administratie;
d) intocmeste raportul anual cu privire la activitatea societatii bancare,
proiectul de activitate, bugetul de venituri si cheltuieli si programul de
investitii pe anul in curs;
e) hotaraste cu privire la politica de resurse umane a C.E.C., supune
aprobarii consiliului de administratie sistemul de salarizare, aproba fondul de
premiere si repartizarea acestuia;
f) fixeaza cotele de participare la profit a conducerii centralei C.E.C.
(cu exceptia presedintelui si a vicepresedintilor), a celorlalti salariati ai
centralei C.E.C., precum si fondurile pe sucursale;
g) stabileste regimul semnaturilor in centrala C.E.C.;
h) aproba stabilirea de relatii de corespondent cu alte societati bancare
si avizeaza plafoanele de lucru cu acestea;
i) aproba infiintarea sau desfiintarea uneia sau a mai multor sucursale,
filiale si agentii proprii ale C.E.C.;
j) stabileste competentele directorilor din centrala C.E.C. si de la
sucursale;
k) aproba formarea unor comitete si comisii de lucru, imputernicite sa
analizeze problemele supuse lor de catre comitetul de directie, stabileste
structura, atributiile si limitele de competenta ale acestora;
l) supune aprobarii consiliului de administratie structura organizatorica a
unitatilor subordonate, regulamentul de organizare si functionare, regulamentul
de ordine interioara, conditiile generale de afaceri ale C.E.C., procedurile si
metodologia de lucru;
m) rezolva orice alte probleme stabilite de consiliul de administratie si
executa hotararile luate de acesta.
Dezbaterile sedintelor comitetului de directie se consemneaza in
procese-verbale inscrise in registrul special, care se prezinta consiliului de
administratie.
Hotararile comitetului de directie se comunica in scris compartimentelor
din C.E.C. interesate si/sau celor ce urmeaza sa execute hotararea.
Art. 15
Presedintele Consiliului de administratie al C.E.C. este reprezentantul
legal al societatii si o angajeaza patrimonial prin semnatura autografa pusa pe
actele incheiate in numele acesteia cu tertii, putand efectua orice operatiuni
si dispune orice masuri necesare pentru realizarea obiectului de activitate.
Presedintele Consiliului de administratie al C.E.C. poate delega puteri de
reprezentare oricaruia dintre administratori sau directori executivi, mandatul
trebuind sa mentioneze expres puterile acordate si autoritatile ori
institutiile sau persoanele in fata carora se face reprezentarea, ca si
operatiunile si volumul valoric pentru care este delegat dreptul de
reprezentare.
Presedintele C.E.C., care este si presedintele consiliului de administratie
si al comitetului de directie, asigura conducerea generala a activitatii
C.E.C., angajand C.E.C. in raporturile sale cu tertii, avand, in principal,
urmatoarele atributii:
a) conduce sedintele consiliului de administratie si ale comitetului de
directie;
b) exercita conducerea operativa a C.E.C., urmarind buna administrare a
acesteia si asigurarea integritatii patrimoniului ei;
c) negociaza si semneaza, in numele actionarului unic, contractul colectiv
de munca;
d) aplica sanctiuni disciplinare si administrative salariatilor C.E.C. si
emite decizii de imputare in conditiile legii;
e) imputerniceste si mandateaza pe reprezentantii C.E.C. in relatiile cu
tertii;
f) incheie, modifica si desface contractul individual de munca al
salariatilor din centrala C.E.C., precum si al conducerilor sucursalelor pe
care le si numeste;
g) indeplineste orice alte atributii date in competenta sa de catre
consiliul de administratie si de comitetul de directie.
Art. 16
Supravegherea generala a activitatii financiare a C.E.C. va fi efectuata de
comisia de cenzori, formata din 3 membri si 3 membri supleanti numiti conform
art. 12 al prezentului statut.
Cenzorii vor fi experti contabili.
Inainte de intrarea in functie, cenzorii vor depune, cu titlu de garantie,
1/3 din garantia prevazuta in prezentul statut pentru administratori.
Atributiile, drepturile si obligatiile cenzorilor, precum si raspunderea
acestora sunt stabilite de legislatia in vigoare si de regulile aplicabile
mandatului.
CAP. 4
Activitatea C.E.C.
Art. 17
Depunerile populatiei la C.E.C. au caracter voluntar si se primesc cu
respectarea stricta a principiului liberului consimtamant al depunatorilor.
Depunatori C.E.C. (titulari ai instrumentelor de economisire) pot fi
persoane fizice, rezidente sau/si nerezidente.
Depunerile se primesc in sume nelimitate, in lei sau in valuta, pe numele
persoanei care le-a efectuat, pe numele altei persoane sau la purtator, conform
reglementarilor C.E.C.
Art. 18
Depunatorii primesc instrumente de economisire specifice si/sau
standardizate, emise de C.E.C. pe baza datelor pe care depunatorii le declara
pe proprie raspundere. Conditiile de emitere si de functionare ale
instrumentelor de economisire se stabilesc prin norme de catre C.E.C.
Depunerile populatiei la C.E.C. pe instrumente de economisire pot imbraca
atat forma materializata (librete de economii, obligatiuni, certificate de
economii, de depunere si altele similare), cat si dematerializata (conturi
curente personale, de depozit).
Instrumentele de economisire emise de C.E.C. in contrapartida preluarii
oricarui disponibil banesc au inscrisa de fiecare data o valoare nominala
exprimata in forma baneasca, negociabila sau nu, purtatoare de dobanda sau nu,
dupa cum se stabileste de C.E.C. prin conditiile de emisiune a fiecarui tip de
instrument de economisire.
Instrumentele de economisire in forma materializata emise de C.E.C. pot fi
scoase din/sau introduse in tara de catre detinatorii acestora, fara nici o
restrictie.
Art. 19
Este interzisa depunerea pe instrumente de economisire ale populatiei a
mijloacelor banesti apartinand persoanelor juridice. In cazul incalcarii
acestei prevederi, pentru sumele depuse nu se acorda dobanzi sau castiguri,
dupa caz.
Art. 20
Rata dobanzii pe fiecare instrument de economisire si modul de acordare a
acesteia, in numerar sau sub forma de castiguri, se stabilesc de catre
Consiliul de administratie al C.E.C. Castigurile, perioada la care se acorda si
structura acestora se stabilesc de catre C.E.C. in limita fondului constituit
din dobanzile totale sau partiale ce se acorda la depunerile pe fiecare
instrument de economisire. Fondul de castiguri poate fi completat si cu
contributia depunatorilor castigatori, conform reglementarilor C.E.C.
In limita unor sume incasate la depunerile pe unele instrumente de
economisire si a fondului ramas neutilizat de la tragerile la sorti, C.E.C.
poate organiza trageri la sorti speciale sau poate acorda castiguri
suplimentare la unele trageri la sorti.
Art. 21
Titularul depunerii poate sa dispuna de depunerile sale atat personal, cat
si prin imputernicitul sau desemnat expres intr-o clauza de imputernicire in
forma convenita cu C.E.C. Clauza de imputernicire este valabila doar pe timpul
vietii titularului.
Art. 22
Titularul depunerii are dreptul sa indice C.E.C. persoanele carora urmeaza
sa li se elibereze sumele depuse, in caz de deces. Depunerile asupra carora nu
s-au dat dispozitii testamentare se elibereaza de C.E.C. mostenitorilor legali
si testamentari.
Art. 23
In cazurile de pierdere sau de sustragere a instrumentelor de economisire
nominale, C.E.C. raspunde de platile facute altor persoane decat titularilor
sau imputernicitilor legali ai acestora, de la data declararii pierderii sau
sustragerii acestora si numai pentru sumele restituite peste plafoanele pentru
care este necesara verificarea conturilor.
Instrumentele de economisire sau de plata, care pot fi declarate pierdute,
si plafoanele pentru care este necesara verificarea conturilor se stabilesc de
catre Consiliul de administratie al C.E.C.
Art. 24
Sumele depuse de populatie la C.E.C. pe instrumente de economisire, precum
si dobanzile si castigurile cuvenite pentru acestea sunt garantate de stat.
Acestea se restituie oricand, la cererea titularilor sau a reprezentantilor
legali ai acestora. Drepturile de creanta asupra sumelor depuse, dobanzilor si
castigurilor sunt imprescriptibile.
Art. 25
Operatiunile efectuate de C.E.C., numele depunatorilor si ale titularilor
depunerilor, sumele depuse si orice alte date in legatura cu operatiunile
efectuate pe numele acestora sunt confidentiale.
Date informative privind operatiunile titularilor de conturi, cu conditia
indicarii elementelor strict necesare identificarii acestora, se dau pe baza de
cerere scrisa:
a) titularilor;
b) persoanelor indicate prin clauzele de imputernicire, pentru operatiunile
efectuate de acestea;
c) depunatorilor, numai pentru sumele depuse de acestia pe numele altor
titulari;
d) persoanelor imputernicite prin procura sau printr-o alta forma de
imputernicire legala, in limitele stabilite prin imputernicirea data de
titular;
e) curatorilor, pentru titularii pusi sub curatela;
f) tutorilor, pentru titularii pusi sub interdictie;
g) parintilor si tutorilor, pentru depunerile apartinand titularilor
minori;
h) persoanelor indicate in dispozitia testamentara, mostenitorilor legali
sau testamentari, pe baza atestarii acestei calitati de catre organele
competente, numai pentru soldul existent la data decesului titularului si
pentru operatiunile ulterioare;
i) procurorului sau instantei judecatoresti, la cererea acestora, in
cauzele penale in care s-a pus in miscare actiunea penala impotriva
titularului.
Masurile de indisponibilizare a sumelor depuse, a dobanzilor si a
castigurilor pot fi luate numai in cauzele penale, dupa punerea in miscare a
actiunii penale impotriva titularului, prin ordonanta procurorului sau prin
incheiere a instantei judecatoresti, iar masurile de executare silita pot fi
luate numai in cauze penale, prin hotarare judecatoreasca.
Art. 26
Sunt scutite, potrivit art. 5 din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea
Casei de Economii si Consemnatiuni din Romania in societate bancara pe actiuni,
de impozite, taxe de timbru si de orice alte taxe:
a) depunerile de economii, precum si dobanzile si castigurile acordate
populatiei de catre C.E.C.;
b) sumele reprezentand depunerile trecute pe numele mostenitorilor;
c) actiunile judiciare sau arbitrale, precum si orice alte acte in legatura
cu activitatea C.E.C. in relatiile sale cu populatia.
Art. 27
C.E.C. este unica institutie autorizata sa primeasca sume spre consemnare,
oricare ar fi temeiul legal al consemnarii, scopul sau destinatia sumelor
consemnate.
Art. 28
Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se termina la 31 decembrie.
C.E.C. tine contabilitatea si evidentele contabile in lei si in valuta,
corespunzator operatiunilor efectuate, dar le exprima numai in moneda
nationala.
Art. 29
C.E.C. intocmeste anual bilantul contabil si contul de profit si pierderi
si indeplineste procedurile legale stabilite pentru acestea. Dupa aprobarea lor
de catre actionarul unic, bilantul contabil si contul de profit si pierderi se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform
reglementarilor legale in vigoare.
Art. 30
Profitul anual al C.E.C. se stabileste prin bilantul contabil aprobat de
actionarul unic care dispune si asupra modului de repartizare a dividendelor.
Modul de repartizare a profitului si constituirea fondurilor proprii se vor
face cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Art. 31
Personalul angajat al C.E.C., pe langa indatoririle generale ale
salariatilor, are si indatoririle specifice personalului din sectorul bancar.
Art. 32
Litigiile aparute intre C.E.C. si persoane fizice sau persoane juridice
romane sunt de competenta instantelor judecatoresti de drept comun.
CAP. 5
Lichidarea C.E.C.
Art. 33
Lichidarea C.E.C. poate fi hotarata de actionarul unic, prin reprezentantul
sau, Ministerul Finantelor, cu respectarea reglementarilor legale.
CAP. 6
Alte dispozitii
Art. 34
Sucursalele, filialele, agentiile proprii si mandatare ale C.E.C.,
infiintate, potrivit prevederilor prezentului statut, ca unitati fara
personalitate juridica se inregistreaza conform legii si isi desfasoara
activitatea pe baza Regulamentului de organizare si functionare a sucursalelor,
aprobat de consiliul de administratie, si a tuturor normelor si conditiilor de
afaceri ale C.E.C.
Art. 35
C.E.C. are sigla proprie, inregistrata si protejata potrivit legii.
Art. 36
Prezentul statut se completeaza cu dispozitiile legilor in vigoare in
materie de societati bancare, de asigurari si de comert cu valori mobiliare.
In ceea ce priveste secretul operatiunilor sale, C.E.C. se supune
dispozitiilor legislatiei bancare.
Art. 37
Prezentul statut intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.