HOTARARE Nr. 1602 din 18 decembrie 2002
pentru aprobarea Statutului Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 49 din 29 ianuarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 11 din Legea nr. 66/1996
privind reorganizarea Casei de Economii si Consemnatiuni din Romania in
societate bancara pe actiuni, republicata, cu modificarile ulterioare, si ale
art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 61/2002*) pentru modificarea
art. 2 din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii si
Consemnatiuni din Romania in societate bancara pe actiuni,
*) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 61/2002 a fost aprobata cu modificari
prin Legea nr. 589/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 828 din 18 noiembrie 2002.
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Statutul Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A., prevazut
in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 888/1996 pentru aprobarea Statutului Casei de Economii si
Consemnatiuni, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 255
din 22 octombrie 1996, cu modificarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu
ANEXA 1
STATUTUL
Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul si durata Casei de Economii si
Consemnatiuni C.E.C. - S.A.
Art. 1
(1) Denumirea societatii este Casa de Economii si Consemnatiuni C.E.C. -
S.A., prescurtat C.E.C. - S.A.
(2) In toate documentele oficiale emise de Casa de Economii si
Consemnatiuni C.E.C. - S.A. vor fi mentionate:
a) denumirea - Casa de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A. sau C.E.C. -
S.A.;
b) capitalul social;
c) sediul central;
d) codul unic de inregistrare;
e) numarul si data inmatricularii in registrul bancar.
Art. 2
C.E.C. - S.A. este persoana juridica romana de drept privat, organizata ca
societate pe actiuni, cu actionar unic statul roman. C.E.C. - S.A. isi
desfasoara activitatea in conformitate cu:
a) Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii si
Consemnatiuni din Romania in societate bancara pe actiuni, republicata, cu
modificarile ulterioare;
b) Legea bancara nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu
modificarile ulterioare;
d) prezentul statut;
e) reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei.
Art. 3
(1) Sediul central al C.E.C. - S.A. este in Romania, municipiul Bucuresti,
Calea Victoriei nr. 13, sectorul 3. C.E.C. - S.A. isi va putea schimba sediul
cu aprobarea actionarului unic, la propunerea consiliului de administratie.
(2) C.E.C. - S.A. poate infiinta sucursale si agentii proprii, fara
personalitate juridica, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor
legale si ale prezentului statut.
Art. 4
Durata de functionare a C.E.C. - S.A. este nelimitata.
CAP. 2
Capitalul social al Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.
Art. 5
(1) Capitalul social al C.E.C. - S.A. este de 1.497 miliarde lei, impartit
in 1.497.000 de actiuni, cu o valoare nominala de 1.000.000 lei/actiune;
acestea apartin in totalitate statului roman.
(2) Modificarea capitalului social se face potrivit legii.
Art. 6
Actiunile emise de C.E.C. - S.A. au o valoare egala si sunt indivizibile.
C.E.C. - S.A. recunoaste un singur proprietar al acestor actiuni - statul
roman, reprezentat prin Ministerul Finantelor Publice.
Art. 7
(1) Calitatea de actionar unic da dreptul statului, reprezentat prin
Ministerul Finantelor Publice, de a beneficia de toate drepturile si de a
executa toate obligatiile stipulate de legislatia in materie in vigoare.
(2) Actiunile sunt purtatoare de dividende, care se distribuie actionarului
in conditiile legii.
(3) Patrimoniul C.E.C. - S.A. nu poate fi grevat de datorii sau alte
obligatii ale actionarului unic. Creditorii actionarului unic pot pretinde
numai partea din profit cuvenita acestuia.
CAP. 3
Obiectul de activitate al Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.
Art. 8
(1) C.E.C. - S.A. functioneaza ca banca si desfasoara, in principal,
urmatoarele activitati:
a) atragerea, pastrarea si fructificarea economiilor banesti in lei si in
valuta ale persoanelor fizice, disponibilitatilor banesti in lei si in valuta
ale persoanelor juridice, efectuarea de plati, schimb valutar;
b) primirea de sume spre consemnare;
c) acordarea de credite in lei si in valuta si asumarea de angajamente in
numele persoanelor fizice (inclusiv persoanelor fizice autorizate);
d) acordarea de credite in lei si in valuta persoanelor juridice care
intrunesc cumulativ conditiile de numar de personal si cifra de afaceri
stabilite, potrivit legii, pentru intreprinderile mici si mijlocii si asumarea
de angajamente in numele acestora;
e) acordarea de credite in lei si in valuta administratiei publice centrale
si locale si asumarea de angajamente in numele acesteia.
(2) C.E.C. - S.A. poate desfasura activitatile permise bancilor, in
conformitate cu prevederile Legii bancare nr. 58/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, cu autorizarea prealabila a Bancii Nationale a
Romaniei.
CAP. 4
Conducerea si administrarea Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. -
S.A.
Art. 9
(1) Statul, reprezentat prin Ministerul Finantelor Publice, este unicul
actionar al C.E.C. - S.A.
(2) In aceasta calitate Ministerul Finantelor Publice are urmatoarele
atributii:
a) aproba strategia C.E.C. - S.A. si programul anual de activitate;
b) aproba completarea obiectului de activitate al C.E.C. - S.A., cu
respectarea prevederilor art. 8 alin. (2);
c) aproba situatia financiara, programul de investitii, bilantul contabil
anual (dupa primirea raportului membrilor consiliului de administratie,
raportului cenzorilor si raportului auditorului financiar), repartizarea
profitului;
d) descarca de gestiune membrii consiliului de administratie;
e) numeste membrii consiliului de administratie, cu exceptia presedintelui
si a vicepresedintilor, membrii si membrii supleanti ai comisiei de cenzori;
f) aproba nivelul remuneratiei presedintelui si vicepresedintilor, precum
si nivelul indemnizatiei membrilor comisiei de cenzori;
g) aproba modificarea nivelului capitalului social al C.E.C. - S.A.;
h) aproba participarea C.E.C. - S.A. la capitalul social al unor societati
comerciale si/sau financiare (infiintarea de asemenea societati, aport la
constituire, cumparare de actiuni);
i) propune dizolvarea, divizarea, fuziunea cu alte banci sau lichidarea;
j) aproba mutarea sediului central al societatii;
k) aproba fondul de participare la profit si sumele ce revin presedintelui,
vicepresedintilor si celorlalti membri ai consiliului de administratie din
acest fond.
Art. 10
(1) C.E.C. - S.A. este condusa de un consiliu de administratie format din
11 membri, numiti pentru un mandat de 4 ani. Conducerea executiva a C.E.C. -
S.A. este asigurata de un presedinte si 3 vicepresedinti numiti de
primul-ministru. Presedintele si vicepresedintii C.E.C. - S.A. fac parte de
drept din consiliul de administratie. Ceilalti 7 membri ai consiliului de
administratie sunt numiti de ministrul finantelor publice. Membrii consiliului
de administratie trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute de legislatia
bancara si in exercitarea mandatului incheie contracte de administrare cu
reprezentantul actionarului unic, Ministerul Finantelor Publice.
(2) Numirea poate fi reinnoita la expirarea mandatului.
(3) Presedintele C.E.C. - S.A. indeplineste functia de presedinte al
consiliului de administratie.
(4) Calitatea de membru al consiliului de administratie inceteaza prin
expirarea mandatului, deces, demisie, incompatibilitate legala, motive medicale
sau revocare.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie se poate face numai de
catre cei care i-au numit, pe motiv de nerealizari manageriale sau de
condamnare penala.
(6) In cazul in care, indiferent din ce motive, ramane un loc vacant in
consiliul de administratie, primul-ministru, respectiv ministrul finantelor
publice, va numi un nou membru pentru perioada ramasa.
Art. 11
(1) Membrii consiliului de administratie, inainte de preluarea functiei,
urmeaza sa depuna o garantie, precum si semnatura lor la registrul comertului,
conform legislatiei in vigoare.
(2) Garantia nu poate fi mai mica decat dublul indemnizatiei lunare
cuvenite membrilor Consiliului de administratie al C.E.C. - S.A. Garantia nu va
putea fi restituita decat dupa ce Ministerul Finantelor Publice a aprobat
situatia financiara a ultimului exercitiu financiar in care administratorul a
indeplinit aceasta functie si i s-a dat descarcare de gestiune.
Art. 12
(1) Pentru activitatea depusa si participarea la dezbaterea si luarea
deciziilor in exercitarea atributiilor ce revin consiliului de administratie,
cei 7 membri ai consiliului de administratie, numiti de ministrul finantelor
publice, primesc o indemnizatie lunara reprezentand 20% din salariul de baza
lunar al presedintelui.
(2) Membrii consiliului de administratie beneficiaza de o cota din fondul
de participare la profitul C.E.C. - S.A. pentru perioada de mandat exercitata,
cu aprobarea Ministerului Finantelor Publice.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie se reuneste cel putin o data pe luna sau ori
de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui acestuia, sedintele
urmand a avea loc la sediul C.E.C. - S.A. sau la un alt sediu stabilit de
presedinte. Sedintele consiliului de administratie sunt prezidate de presedinte
sau, in lipsa acestuia, de un vicepresedinte al C.E.C. - S.A. desemnat de
presedinte.
(2) Pentru desfasurarea sedintelor este necesara prezenta majoritatii
absolute a membrilor consiliului de administratie. Hotararile consiliului de
administratie se adopta cu majoritatea calificata de voturi de trei patrimi din
numarul membrilor consiliului de administratie prezenti.
(3) La sedintele consiliului de administratie iau parte si cenzorii, iar
daca problemele ce urmeaza a fi discutate o impun, pot fi invitati directori
executivi sau alti specialisti ai C.E.C. - S.A., precum si conducatorul
sindicatului.
Art. 14
Consiliul de administratie are urmatoarele atributii principale:
a) desemneaza unul sau 2 administratori care sa asigure conducerea
activitatii zilnice in situatia in care cel putin 3 dintre conducatori sau toti
cei 4 conducatori, aprobati de Banca Nationala a Romaniei, sunt in
imposibilitate de a-si exercita mandatul, pana la incetarea situatiei ce a
determinat imposibilitatea exercitarii mandatului sau pana la numirea noilor
conducatori si aprobarea acestora de catre Banca Nationala a Romaniei;
b) propune modificarea statutului C.E.C. - S.A. si o inainteaza
Ministerului Finantelor Publice spre a fi supusa aprobarii Guvernului;
c) supune aprobarii Ministerului Finantelor Publice completarea obiectului
de activitate, conform art. 8 alin. (2);
d) analizeaza bilantul contabil, contul de profit si pierdere si intocmeste
raportul asupra acestora, pe care, impreuna cu raportul cenzorilor, il prezinta
spre aprobare Ministerului Finantelor Publice;
e) dezbate si supune aprobarii Ministerului Finantelor Publice strategia
C.E.C. - S.A., bugetul de venituri si cheltuieli, programul de activitate si
programul de investitii pentru exercitiul financiar urmator;
f) dezbate si aproba structura organizatorica a Centralei C.E.C. - S.A. si
a unitatilor subordonate, sistemul de salarizare, regulamentul de organizare si
functionare, regulamentul de ordine interioara si programul de restructurare;
g) dezbate si aproba normele metodologice de reglementare a domeniilor de
activitate in care sunt cuprinse principiile generale, regulile si procedurile
de baza ale domeniilor respective;
h) aproba incheierea de acte juridice prin care banca sa dobandeasca, sa
instraineze, sa inchirieze, sa schimbe sau sa constituie in garantie bunuri
aflate in patrimoniul C.E.C. - S.A., putand delega aceasta competenta
comitetului de directie. Delegarea va prevedea expres atributiile si limitele
delegarii;
i) aproba infiintarea ori desfiintarea de sedii secundare ale C.E.C. -
S.A.;
j) aproba nivelul ratelor dobanzilor, comisioanelor si spezelor bancare,
practicate de C.E.C. - S.A.;
k) hotaraste asupra politicii de atragere, pastrare si fructificare a
economiilor banesti in lei si in valuta ale persoanelor fizice si a
disponibilitatilor banesti in lei si in valuta ale persoanelor juridice;
l) hotaraste cu privire la politica de plasamente a C.E.C. - S.A.,
stabileste limitele globale de expunere fata de societatile bancare,
societatile de asigurare-reasigurare si fata de fondurile de garantare a
creditelor;
m) aproba persoanele imputernicite sa tranzactioneze pe piata interbancara
in contul C.E.C. - S.A. si in contul clientilor, precum si limita maxima de
pozitie deschisa pe fiecare arbitrajist si pe total trezorerie;
n) hotaraste in legatura cu politica de acordare a creditelor si aproba
competentele de acordare a creditelor pe diferitele niveluri de structuri
organizatorice;
o) supune aprobarii Ministerului Finantelor Publice si Bancii Nationale a
Romaniei modificarea nivelului capitalului social al C.E.C. - S.A.;
p) autorizeaza ocuparea de catre membrii comitetului de directie si de
catre directorii executivi a functiilor de reprezentanti in adunarile generale
ale actionarilor sau de administratori in alte societati comerciale;
q) supune aprobarii Ministerului Finantelor Publice fondul de participare
la profit si sumele ce revin presedintelui, vicepresedintilor si celorlalti
membri ai consiliului de administratie;
r) stabileste competente, atributii si raspunderi ce revin comitetului de
directie, altele decat cele prevazute in prezentul statut;
s) aproba afilierea C.E.C. - S.A. la organisme financiare internationale,
precum si acordurile de colaborare cu aceste institutii;
t) propune spre aprobare actionarului unic participarea C.E.C. - S.A. la
capitalul social al altor societati comerciale, in conditiile legii;
u) poate delega competente comitetului de directie, pentru operatiuni
expres determinate prin hotararea de delegare;
v) decide in orice alte probleme, conform legislatiei in vigoare.
Art. 15
(1) Sedintele Consiliului de administratie al C.E.C. - S.A. se desfasoara
pe baza ordinii de zi stabilite, iar in urma deliberarilor deciziile luate,
numarul de voturi obtinut si opiniile separate vor fi inscrise in
procesul-verbal al sedintei.
(2) Procesul-verbal va fi inscris in registrul sedintelor consiliului de
administratie si va fi semnat de administratori si secretarul sedintei.
(3) Pentru deciziile luate in sedintele la care administratorul nu a
asistat, el ramane raspunzator daca, in termen de o luna de cand a luat
cunostinta de procesul-verbal, nu a facut impotrivirea in registrul
proceselor-verbale si nu a incunostintat despre aceasta in scris pe cenzori.
(4) Consiliul de administratie emite dupa fiecare sedinta documentul numit
"Hotarare a Consiliului de administratie al C.E.C. - S.A.", cu semnaturile
membrilor prezenti si a secretarului consiliului de administratie.
Art. 16
Hotararile consiliului de administratie si ale comitetului de directie sunt
acte de dispozitie. In exercitarea atributiilor sale presedintele C.E.C. - S.A.
emite, potrivit legii, ordine si alte acte de dispozitie.
Art. 17
C.E.C. - S.A. nu acorda credite pentru nici unul dintre membrii consiliului
de administratie si nu garanteaza imprumuturi pe care acestia le-ar contracta
cu alta institutie de credit.
Art. 18
Membrii Consiliului de administratie al C.E.C. - S.A. nu pot ocupa posturi
de salariati, administratori sau cenzori in alte societati bancare.
Art. 19
Directorii executivi din Centrala C.E.C. - S.A. si din unitatile
teritoriale nu pot conduce alte societati bancare, comerciale sau agricole, nu
pot participa in alte societati de acest fel in calitate de administratori si
cenzori, in afara de cazurile cand exercita aceste functii cu autorizarea
consiliului de administratie, in conditiile legii.
Art. 20
C.E.C. - S.A. poate fi angajata patrimonial prin semnatura a cel putin doi
conducatori sau a cel putin doua persoane imputernicite de catre acestia, in
conformitate cu reglementarile proprii si ale Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 21
(1) Consiliul de administratie poate delega o parte din competentele sale
comitetului de directie, format din presedinte si vicepresedinti.
(2) Presedintele consiliului de administratie, in calitatea sa de
presedinte al C.E.C. - S.A., este si presedintele comitetului de directie.
(3) Comitetul de directie se intruneste cel putin o data pe saptamana sau
ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a inlocuitorului
acestuia.
(4) La sedintele comitetului de directie pot fi invitati directorii
executivi, directorii de sucursale sau alti specialisti ai C.E.C. - S.A.
Art. 22
(1) Principalele atributii ale comitetului de directie sunt:
a) stabileste formele si instrumentele de atragere si pastrare a
economiilor banesti in lei si in valuta ale persoanelor fizice si a
disponibilitatilor banesti in lei si in valuta ale persoanelor juridice, care
vor fi supuse aprobarii consiliului de administratie;
b) asigura integritatea patrimoniului, prezinta consiliului de administratie
informari privind activitatea si situatia patrimoniala a C.E.C. - S.A. si face
propuneri de operatiuni a caror aprobare este de competenta consiliului de
administratie;
c) elaboreaza strategia si programul de activitate al C.E.C. - S.A., pe
care le supune adoptarii consiliului de administratie in vederea inaintarii la
Ministerul Finantelor Publice pentru aprobare;
d) intocmeste raportul anual cu privire la activitatea C.E.C. - S.A.,
proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si proiectul programului de
investitii, pe care le prezinta consiliului de administratie in vederea
inaintarii la Ministerul Finantelor Publice pentru aprobare;
e) aproba planurile de castiguri pentru instrumentele de economisire;
f) hotaraste cu privire la politica de resurse umane a C.E.C. - S.A.;
g) aproba organizarea pregatirii si perfectionarii profesionale a
salariatilor proprii;
h) supune aprobarii consiliului de administratie sistemul de salarizare;
i) aproba fondurile de premiere si repartizarea acestora;
j) aproba sumele ce revin din fondul de participare la profit salariatilor
din evidenta Centralei C.E.C. - S.A., precum si fondurile pe sucursale;
k) aproba sponsorizari, donatii si mecenat, in conditiile legii;
l) aproba stabilirea de relatii de corespondent cu alte banci si avizeaza
plafoanele de lucru cu acestea;
m) aproba formarea unor comitete si comisii de lucru, stabilind structura
si limitele de competenta ale acestora;
n) supune aprobarii consiliului de administratie structura organizatorica a
Centralei si a unitatilor subordonate, regulamentul de organizare si
functionare si regulamentul de ordine interioara ale C.E.C. - S.A.;
o) propune spre aprobare, potrivit competentelor, consiliului de
administratie infiintarea/desfiintarea de sucursale, agentii proprii, precum si
modificarile in situatia acestora, achizitionarea, instrainarea, inchirierea,
schimbarea sau constituirea in garantie a bunurilor aflate in patrimoniul
C.E.C. - S.A.;
p) propune spre aprobare consiliului de administratie normele metodologice
pe domenii de activitate, precum si modificarea si completarea acestora;
q) poate delega presedintelui sau vicepresedintilor competente pentru
desfasurarea anumitor operatiuni, potrivit legii;
r) rezolva orice alte probleme stabilite de consiliul de administratie si
indeplineste hotararile luate de acesta.
(2) In comitetul de directie votul nu poate fi dat prin delegatie.
(3) Dezbaterile sedintelor comitetului de directie se consemneaza in procese-verbale
inscrise in registrul special, care se prezinta consiliului de administratie.
(4) Comitetul de directie emite dupa fiecare sedinta documentul numit
"Hotarare a Comitetului de directie al C.E.C. - S.A.". Hotararile
comitetului de directie se adopta cu majoritatea absoluta a voturilor
membrilor. In situatii paritare votul presedintelui este decisiv.
(5) Hotararile comitetului de directie se comunica in scris directorilor
executivi ai directiilor interesate si/sau celor ce urmeaza sa le indeplineasca.
Art. 23
Atributiile si competentele vicepresedintilor se stabilesc prin
regulamentul de organizare si functionare sau de catre presedintele Consiliului
de administratie al C.E.C. - S.A.
Art. 24
(1) Conducerea executiva si coordonarea activitatii zilnice a C.E.C. - S.A.
sunt asigurate de presedinte si cei 3 vicepresedinti.
(2) Presedintele C.E.C. - S.A., care este si presedintele consiliului de
administratie si al comitetului de directie, are, in principal, urmatoarele
atributii:
a) conduce sedintele consiliului de administratie si ale comitetului de
directie;
b) negociaza si semneaza, in numele actionarului unic, contractul colectiv
de munca;
c) incheie, modifica si desface contractul de munca al salariatilor din Centrala
C.E.C. - S.A. si al conducatorilor sucursalelor;
d) imputerniceste pe reprezentantii C.E.C. - S.A. in relatiile cu tertii;
e) aplica sanctiuni disciplinare si emite decizii de imputare, in
conditiile legii;
f) indeplineste orice alte atributii date in competenta sa de catre
consiliul de administratie si de comitetul de directie.
Art. 25
(1) Supravegherea gestiunii Consiliului de administratie al C.E.C. - S.A.
se realizeaza de comisia de cenzori, formata din 3 membri si tot atatia supleanti,
care se numesc de ministrul finantelor publice pentru o perioada de 3 ani, cu
drept de prelungire a mandatului pe alte perioade de cate 3 ani.
(2) Cenzorii trebuie sa isi exercite personal mandatul.
(3) Pot fi cenzori ai C.E.C. - S.A. numai persoanele fizice care au
calitatea de auditor si/sau expert contabil, in conditiile legii, si au
experienta de cel putin 5 ani in domeniul financiar-bancar, precum si
societatile de expertiza contabila autorizate sa desfasoare aceasta activitate
pe teritoriul Romaniei.
(4) Cenzorii sunt obligati sa depuna o garantie, inainte de intrarea in
activitate, egala cu a treia parte din garantia ceruta pentru administratori.
Art. 26
Nu pot fi cenzori, iar daca au fost alesi decad din mandatul lor:
a) rudele sau afinii pana la al patrulea grad, inclusiv sotii
administratorilor;
b) persoanele care primesc sub orice forma, pentru alte functii decat aceea
de cenzor, un salariu sau o remuneratie de la administratori sau de la C.E.C. -
S.A.;
c) persoanele carora le este interzisa exercitarea functiei de cenzor de
legislatia in vigoare;
d) persoanele care in ultimii 5 ani au fost inlocuite ca urmare a unor
masuri de remediere luate de o banca, din dispozitia Bancii Nationale a
Romaniei, in calitate de autoritate de supraveghere prudentiala bancara, in
cazul constatarii de catre aceasta a indisciplinei bancare.
Art. 27
(1) In caz de deces, impiedicare fizica sau legala, incetare ori renuntare
la mandat a unui cenzor, supleantul cel mai in varsta il inlocuieste.
(2) Daca in acest mod numarul cenzorilor nu se poate completa, cei ramasi
numesc alte persoane in locurile vacante, pana la numirea noilor cenzori de
catre Ministerul Finantelor Publice.
Art. 28
(1) Cenzorii sunt obligati sa supravegheze gestiunea C.E.C. - S.A., sa
verifice daca bilantul contabil si contul de profit si pierdere sunt legal
intocmite si in concordanta cu registrele, daca acestea din urma sunt corect
tinute si daca evaluarea patrimoniului s-a facut conform regulilor stabilite
pentru intocmirea bilantului contabil.
(2) Despre toate acestea, precum si asupra propunerilor pe care le vor
considera necesare in ceea ce priveste bilantul contabil si repartizarea
profitului cenzorii vor intocmi un raport pe care il vor prezenta Ministerului
Finantelor Publice. Aprobarea bilantului contabil si a contului de profit si
pierdere se va face de catre Ministerul Finantelor Publice numai pe baza
raportului intocmit de comisia de cenzori.
(3) Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca lunar inspectii inopinate ale casei si sa verifice existenta
titlurilor ori valorilor ce sunt proprietatea C.E.C. - S.A. sau au fost primite
in gaj, cautiune ori depozit;
b) sa ia parte la sedintele consiliului de administratie, putand cere sa se
treaca pe ordinea de zi propunerile pe care le vor crede necesare;
c) sa constate depunerea garantiei de catre administratori;
d) sa vegheze ca dispozitiile legale si statutul sa fie respectate de
administratori si lichidatori.
(4) Cenzorii vor aduce la cunostinta consiliului de administratie
neregulile in administratie si incalcarile dispozitiilor legale si statutare pe
care le constata.
Art. 29
(1) Cenzorii au drept de control asupra operatiunilor C.E.C. - S.A., putand
verifica la sediul central, la sucursale si agentii orice acte, documente si
registre.
(2) Cenzorii iau parte la sedintele consiliului de administratie fara drept
de vot.
(3) Este interzis cenzorilor sa comunice administratorilor in particular
sau tertilor, in alte conditii decat cele reglementate legal, date referitoare
la operatiunile C.E.C. - S.A., constatate cu ocazia exercitarii mandatului lor.
Art. 30
Cenzorii vor trece intr-un registru special deliberarile lor, precum si
constatarile facute in exercitarea mandatului lor.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 31
(1) Sumele depuse de persoanele fizice la C.E.C. - S.A. cu orice titlu,
precum si dobanzile si castigurile cuvenite pentru acestea sunt garantate de
stat, iar dreptul de creanta asupra acestora este imprescriptibil.
(2) Titularii instrumentelor de economisire pot solicita in scris C.E.C. -
S.A. introducerea de dispozitii testamentare prin care sa indice persoanele
carora sa li se elibereze, dupa deces, sumele dispuse prin acestea.
(3) Depunerile pentru care nu s-a solicitat introducerea de dispozitii
testamentare se elibereaza de catre C.E.C. - S.A. mostenitorilor legali si
testamentari.
(4) Depunerile populatiei la C.E.C. - S.A. au caracter voluntar si se
primesc cu respectarea stricta a principiului liberului consimtamant al
depunatorilor.
(5) Depunatori C.E.C. - S.A. (titulari ai instrumentelor de economisire)
pot fi persoane fizice, rezidente sau/si nerezidente.
(6) Depunerile se primesc in sume nelimitate, in lei sau in valuta, pe
numele persoanei care le-a efectuat, pe numele altei persoane sau la purtator,
conform reglementarilor C.E.C. - S.A.
(7) Depunerile populatiei la C.E.C. - S.A. pe instrumente de economisire
pot imbraca atat forma materializata (librete de economii, obligatiuni,
certificate de economii, de depunere si altele similare), cat si
dematerializata (conturi curente, conturi de depozit si altele similare).
Art. 32
Este interzisa depunerea pe instrumente de economisire ale populatiei a
mijloacelor banesti apartinand persoanelor juridice. In cazul incalcarii
acestei prevederi, pentru sumele depuse nu se acorda dobanzi sau castiguri,
dupa caz.
Art. 33
(1) Operatiunile efectuate de C.E.C. - S.A., numele depunatorilor si ale
titularilor depunerilor, sumele depuse si orice alte date in legatura cu
operatiunile efectuate pe numele acestora sunt confidentiale.
(2) Date informative privind operatiunile titularilor de conturi, cu
conditia indicarii elementelor strict necesare identificarii acestora, se dau
pe baza de cerere scrisa:
a) titularilor;
b) persoanelor indicate prin clauzele de imputernicire, pentru operatiunile
efectuate de acestea;
c) depunatorilor, numai pentru sumele depuse de acestia pe numele altor
titulari;
d) persoanelor imputernicite prin procura sau printr-o alta forma de
imputernicire legala, in limitele stabilite prin imputernicirea data de
titular;
e) curatorilor, pentru titularii pusi sub curatela;
f) tutorilor, pentru titularii pusi sub interdictie;
g) parintilor si tutorilor, pentru depunerile apartinand titularilor
minori;
h) persoanelor indicate in dispozitia testamentara, mostenitorilor legali
sau testamentari, pe baza atestarii acestei calitati de catre organele
competente, numai pentru soldul existent la data decesului titularului si
pentru operatiunile ulterioare;
i) oricaror autoritati publice, in conditiile legii.
Art. 34
(1) Masurile de indisponibilizare si de executare a sumelor depuse se vor
lua in conditiile legii.
(2) Deblocarea sumelor indisponibilizate se poate face numai de organul
care a dispus blocarea acestora sau de catre instantele judecatoresti pe baza
de hotarari executorii.
Art. 35
Contractele de credit C.E.C. - S.A. sunt titluri executorii.
Art. 36
C.E.C. - S.A. poate efectua tranzactii cu imobile, necesare desfasurarii
activitatii sale si pentru folosinta salariatilor sai, precum si tranzactii cu
bunuri mobile si imobile in executarea creantelor, in conditiile legii.
Art. 37
C.E.C. - S.A. va putea infiinta, cu aprobarea consiliului de administratie,
in conditiile legii, o structura distincta pentru formare profesionala, ale
carei organizare si functionare vor fi reglementate distinct prin acte interne.
Art. 38
C.E.C. - S.A. poate edita publicatii necesare activitatii proprii.
Art. 39
Sucursalele si agentiile proprii isi desfasoara activitatea pe baza
Regulamentului de organizare si functionare al Casei de Economii si
Consemnatiuni C.E.C. - S.A., aprobat de consiliul de administratie, a normelor
metodologice si a celorlalte acte interne date in aplicarea acestora.
Art. 40
Directorii sucursalelor reprezinta C.E.C. - S.A. in fata autoritatilor
publice, precum si in relatiile cu persoane juridice si fizice, in legatura cu
activitatea unitatilor pe care le conduc, in limitele competentelor atribuite
prin regulamentul de organizare si functionare sau prin ordin ori mandat al
presedintelui.
Art. 41
C.E.C. - S.A. are marca proprie, inregistrata si protejata, potrivit legii.
Art. 42
(1) Personalul C.E.C. - S.A. nu are dreptul de a folosi sau a dezvalui,
nici in timpul activitatii, nici dupa incetarea acesteia, fapte sau date care,
devenite publice, ar dauna intereselor ori prestigiului C.E.C. - S.A. sau
vreunui client al acesteia.
(2) Prevederile de mai sus se aplica si persoanelor care obtin informatii
de natura celor aratate din rapoarte ori alte documente ale C.E.C. - S.A.
(3) Orice membru al Consiliului de administratie al C.E.C. - S.A., precum
si toate persoanele care participa la activitatea acesteia sunt obligate sa
pastreze secretul profesional.
(4) Prevederile alin. (3) se aplica si persoanelor care obtin, din
activitatea de control si supraveghere sau din rapoarte ori documente ale
C.E.C. - S.A., informatii privind activitatea acesteia.
Art. 43
Prezentul statut se completeaza cu dispozitiile legale in materie si poate
fi modificat sau completat in conditiile legii.