ORDONANTA Nr.
6 din 26 ianuarie 2011
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si
dezvoltarea tehnologica
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 80 din 31 ianuarie 2011
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. III din Legea nr. 274/2010 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I. - Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică
şi dezvoltarea tehnologică, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 30 august
2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările
şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea
experimentală şi inovarea
sunt principalele activităţi creatoare de cunoaştere şi generatoare de progres
economic şi social, încurajate şi sprijinite de către stat conform Constituţiei
României, republicată, şi prezentei ordonanţe."
2. La articolul 2,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Activitatea de cercetare-dezvoltare
cuprinde cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea experimentală şi inovarea bazată
pe cercetare ştiinţifică şi dezvoltare experimentală. Cercetarea ştiinţifică
cuprinde cercetarea fundamentală şi cercetarea aplicativă."
3. La articolul 2,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Definiţiile prevăzute la alin. (2) se pot detalia
prin ordin al conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare,
în acord cu legislaţia Uniunii Europene şi bunele practici
internaţionale."
4. Articolul 7 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. -In sistemul naţional
de cercetare-dezvoltare sunt cuprinse
următoarele categorii de unităţi şi instituţii de drept public:
a) institute naţionale de cercetare-dezvoltare;
b) instituţii de învăţământ
superior de stat acreditate sau structuri de cercetare-dezvoltare ale acestora,
fără personalitate juridică, constituite conform Cartei universitare;
c) institute, centre sau
staţiuni de cercetare-dezvoltare din subordinea Academiei Române sau a
academiilor de ramură;
d) alte institute, centre sau staţiuni de
cercetare-dezvoltare organizate ca instituţii publice ori de drept public;
e) centre internaţionale de cercetare-dezvoltare
înfiinţate în baza unor acorduri internaţionale;
f) institute sau centre de
cercetare-dezvoltare organizate în cadrul societăţilor naţionale, companiilor
naţionale şi regiilor autonome;
g) alte instituţii publice sau de drept public care au
ca obiect de activitate şi cercetarea-dezvoltarea ori structuri ale acestora
legal constituite."
5. Articolul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. -In sistemul naţional de cercetare-dezvoltare
sunt cuprinse, de asemenea,
următoarele categorii de unităţi şi instituţii de drept privat:
a) instituţii de învăţământ superior particulare
acreditate sau structuri de cercetare-dezvoltare ale acestora, fără
personalitate juridică, constituite conform Cartei universitare;
b) institute sau centre de
cercetare-dezvoltare fără scop patrimonial, recunoscute de utilitate publică;
c) alte institute, centre sau
staţiuni de cercetare-dezvoltare organizate ca persoane juridice de drept
privat, fără scop patrimonial;
d) alte organizaţii neguvernamentale, fără scop
patrimonial, care au ca obiect de activitate şi cercetarea-dezvoltarea sau
structuri ale acestora legal constituite;
e) societăţi comerciale care au ca principal obiect de activitate cercetarea-dezvoltarea;
f) societăţi comerciale care au
în obiectul de activitate şi cercetarea-dezvoltarea sau structuri ale acestora
legal constituite."
6. După articolul 8
se introduce un nou articol, articolul 81, cu următorul cuprins:
„Art. 81. - In
sensul prezentei ordonanţe, unităţile de cercetare-dezvoltare prevăzute la art.
7 şi 8 sunt fie o unitate cu personalitate juridică, fie o structură de
cercetare-dezvoltare fără personalitate juridică care este constituită în
cadrul unei persoane juridice. Unitatea de cercetare-dezvoltare fără
personalitate juridică îndeplineşte simultan următoarele condiţii:
a) este înfiinţată printr-o
decizie a conducerii persoanei juridice, conform legii;
b) are o misiune şi un regulament propriu de
funcţionare în cadrul persoanei juridice şi o titulatură proprie;
c) are personal şi conducere proprii;
d) activitatea unităţii este
înregistrată distinct în cadrul contabilităţii persoanei juridice, conform
legii."
7. La articolul 12,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 12. - (1) In cadrul fiecărei instituţii şi
unităţi de cercetare-dezvoltare de drept public funcţionează un consiliu
ştiinţific, care are ca scop elaborarea strategiei de cercetare-dezvoltare şi
inovare a instituţiei sau a unităţii şi a programelor proprii de
cercetare-dezvoltare şi inovare, precum şi luarea măsurilor necesare pentru
realizarea acestora."
8. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Instituţiile şi unităţile de cercetare-dezvoltare de drept public
pot desfăşura activităţi de microproducţie şi pot oferi servicii specifice,
potrivit regulamentelor de organizare şi funcţionare proprii şi prevederilor
legale corespunzătoare. Activităţile şi serviciile pot fi desfăşurate inclusiv
prin asociere în participaţiune, numai în scopul stimulării transferului
rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, potrivit regulamentelor de
organizare şi funcţionare proprii şi prevederilor legale corespunzătoare, cu
aprobarea organului administraţiei publice centrale în subordinea sau
coordonarea căruia funcţionează instituţia sau unitatea de drept public.
(2) Instituţiile şi unităţile de drept privat dispun de
autonomie în exploatarea rezultatelor activităţii proprii de cercetare-dezvoltare, conform legii."
9. La articolul 14,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Unităţile de cercetare-dezvoltare privatizate nu
pot păstra în patrimoniu documentaţiile, colecţiile sau bazele de date de
interes naţional acumulate până la data privatizării. Aceste documentaţii,
colecţii sau baze de date de interes naţional, stabilite conform prevederilor
art. 75 alin. (3), se depun la institutele naţionale sau la instituţiile
publice desemnate în acest scop de autoritatea de stat
pentru cercetare-dezvoltare."
10. La articolul 16,
după litera d) se introduc două noi litere, literele e) şi f), cu următorul
cuprins:
,,e) condiţii optime de activitate şi de dezvoltare
profesională pentru personalul de cercetare, cu respectarea prevederilor legale;
f) sprijin administrativ pentru personalul de
cercetare-dezvoltare, astfel încât să se permită acestuia focalizarea pe
activităţile ştiinţifice, iar timpul alocat pentru activităţi administrative de
către personalul de cercetare-dezvoltare care nu ocupă funcţii de conducere sau
administrative să nu depăşească, în medie, 10% din timpul de lucru al acestuia."
11. Articolul 18 se modifica şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) Infiinţarea institutului naţional se
face prin hotărâre a
Guvernului, pe baza rezultatelor evaluării privind îndeplinirea condiţiilor
pentru certificare, conform prevederilor art. 33, cu avizul autorităţii de stat
pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea organului administraţiei publice
centrale coordonator în domeniul de activitate al unităţii.
(2) Infiinţarea şi certificarea unui institut naţional
trebuie să asigure concentrarea resurselor financiare şi umane din domenii de
cercetare de interes major.
(3) Evaluarea capacităţii de
cercetare-dezvoltare pentru certificarea unui institut naţional se realizează
în conformitate cu prevederile art. 33.
(4) Institutul naţional care,
în urma evaluării, nu obţine certificarea sau re-certificarea, se reorganizează
prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare."
12. La articolul 22,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul
cuprins:
„(2) Directorul general, numit în condiţiile alin. (1),
încheie un contract de management cu conducătorul autorităţii publice în
coordonarea căreia funcţionează institutul naţional, conform metodologiei
prevăzute la alin. (1)."
13. La articolul 23,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Pentru valorificarea rezultatelor proprii de cercetare-dezvoltare, institutul naţional poate înfiinţa
societăţi comerciale sau poate dobândi acţiuni sau părţi sociale în cadrul unor
societăţi comerciale, conform legii, cu acordul consiliului de administraţie şi
al consiliului ştiinţific al institutului. Pentru aceasta, institutul îşi poate
angaja exclusiv experienţa ştiinţifică şi tehnologică acumulată, metode,
tehnici, scheme, planuri, procedee, reţete sau alte forme de cunoaştere şi
experienţă, inclusiv cele protejate prin titluri de proprietate
intelectuală."
14. La articolul 26,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se
face cu aprobarea organului administraţiei publice centrale coordonator."
15. La articolul 29,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
urmăreşte şi identifică bunele practici pentru activităţile de
cercetare-dezvoltare din ţările Uniunii Europene şi ale Organizaţiei pentru
cooperare şi dezvoltare economică şi organizează popularizarea lor în vederea
adoptării acestora de către instituţiile şi unităţile de
cercetare-dezvoltare."
16. Articolul 32 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 32. - Cercetătorii ştiinţifici pot fi conducători
de doctorat, conform prevederilor Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011."
17. Articolul 33 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 33. - (1) Unităţile şi instituţiile din sistemul
naţional de cercetare-dezvoltare pot fi evaluate şi clasificate, din punctul de
vedere al activităţii de cercetare-dezvoltare, de către Colegiul Consultativ
pentru Cercetare-Dezvoltare şi Inovare, denumit în continuare Colegiul consultativ, organizat în
condiţiile art. 44.
(2) Normele metodologice pentru
evaluarea şi clasificarea prevăzute la alin. (1) se elaborează de către
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, cu consultarea Colegiului
consultativ, a Academiei Române şi a academiilor de ramură, a Consiliului
Naţional al Cercetării Ştiinţifice din Invăţământul Superior, a altor consilii
consultative de nivel naţional din domeniul cercetării-dezvoltării, a
organizaţiilor profesionale neguvernamentale din domeniul
cercetării-dezvoltării şi a mediului economic, şi se aprobă prin hotărâre a
Guvernului. Clasificarea se face pe următoarele niveluri: A+, A, A-, B, şi C.
(3) Evaluarea şi clasificarea unităţilor şi
instituţiilor prevăzute la alin. (1) se realizează de către echipe de experţi
evaluatori compuse în proporţie de cel puţin 50% din evaluatori din
străinătate, selectaţi din celelalte state membre ale Uniunii Europene sau din
statele membre ale Organizaţiei pentru cooperare şi dezvoltare economică.
(4) Pentru fiecare unitate şi
instituţie evaluată şi clasificată, echipa de experţi elaborează un raport care
se face public pe site-ul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(5) Pot fi certificate pentru activitatea de
cercetare-dezvoltare numai unităţile şi instituţiile din categoriile prevăzute
la art. 7 lit. a)-e) şi g) şi la art. 8 lit. a)-d), care sunt clasificate la
nivelurile A+, A sau A- ale clasificării prevăzute la alin. (1).
(6) In urma evaluării, Colegiul consultativ propune
autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare aprobarea hotărârilor privind
certificarea, recertificarea, neacordarea certificării sau retragerea
certificării.
(7) Certificarea sau
recertificarea se acordă pe o perioadă de cel mult 5 ani.
(8) Unităţile şi instituţiile
din categoriile prevăzute la art. 7 lit. a) şi c)-e) sunt evaluate şi
clasificate în vederea certificării la intervale de cel mult 5 ani, conform
normelor metodologice prevăzute la alin. (2).
(9) Unităţile şi instituţiile
din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare, din alte categorii decât cele
prevăzute la alin. (8), pot fi evaluate şi clasificate conform normelor
metodologice prevăzute la alin. (2), la cerere. Intervalul dintre două evaluări
şi clasificări succesive conform alin. (1) ale aceleiaşi unităţi sau instituţii
nu poate fi mai mic de 2 ani. Pentru realizarea evaluării acestor entităţi,
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare percepe taxe de până la 8
salarii maxime ale unui cercetător ştiinţific gradul I din unităţi bugetare, care se fac venituri la bugetul de
stat."
18. Articolul 34 se
abrogă.
19. La articolul 35,
alineatul (1) se abrogă.
20. Articolele 36 şi 37 se abrogă.
21. La articolul 40,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Consiliul Naţional pentru Politica Ştiinţei şi
Tehnologiei este constituit din maximum 9 membri, persoane recunoscute pentru
experienţa în domeniu, din care cel puţin 4 sunt membri ai Colegiului
consultativ la momentul numirii lor în Consiliul Naţional pentru Politica
Ştiinţei şi Tehnologiei. Componenţa se aprobă prin decizie a primului ministru,
pe baza propunerilor conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare,
pentru un mandat de 5 ani."
22. La articolul 40,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Anual, Consiliul Naţional pentru Politica Ştiinţei
şi Tehnologiei prezintă Guvernului, în cadrul unei şedinţe de Guvern, un raport
care cuprinde concluziile şi recomandările privind cercetarea ştiinţifică,
transferul tehnologic, inovarea şi dezvoltarea societăţii şi economiei bazate
pe cunoaştere în România şi care se face public."
23. La articolul 44,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 44. - (1) Colegiul consultativ este principalul
organ consultativ de specialitate, fără personalitate juridică, al autorităţii
de stat pentru cercetare-dezvoltare şi este format din cercetători şi cadre
didactice universitare recunoscuţi/ recunoscute pe plan internaţional şi
specialişti care provin din mediul economic. Structura şi componenţa Colegiului
consultativ sunt aprobate prin ordin al conducătorului autorităţii de stat
pentru cercetare-dezvoltare."
24. După articolul 44
se introduce un nou articol, articolul 441, cu următorul cuprins:
„Art. 441. - (1)
Pentru coordonarea ştiinţifică a unor programe din Planul naţional, autoritatea
de stat pentru cercetare-dezvoltare poate înfiinţa consilii consultative de
nivel naţional, fără personalitate juridică. Structura, componenţa şi
regulamentul de funcţionare ale acestor consilii se stabilesc prin ordin al
conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Pentru activitatea
desfăşurată, membrii consiliilor consultative de nivel naţional prevăzute la
alin. (1) şi ai organelor de lucru ale acestora sunt remuneraţi, în afara
activităţii de bază, în funcţie de numărul orelor efectiv lucrate, la nivelul
maxim al gradului profesional cel mai mare din activitatea de
cercetare-dezvoltare stabilit pentru unităţile bugetare.
(3) Cheltuielile necesare
funcţionării consiliilor consultative de nivel naţional prevăzute la alin. (1)
sunt asigurate din bugetul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
25. La articolul 47,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 47. - (1) Conducerea programelor prevăzute în
Planul naţional sau a altor planuri, programe sau proiecte de
cercetare-dezvoltare şi inovare ale autorităţilor contractante se poate face
direct de către acestea sau se poate atribui, în baza caracterului de
recurenţă, Unităţii executive pentru finanţarea învăţământului superior, a
cercetării, dezvoltării şi inovării, instituţiilor şi unităţilor cu profil de
cercetare-dezvoltare şi inovare sau de management al activităţii de
cercetare-dezvoltare şi inovare, academiilor de ramură, instituţiilor de
învăţământ superior acreditate, organizaţiilor neguvernamentale, precum şi
operatorilor economici, pe bază de criterii de capabilitate, în sistem
competiţional sau în mod direct, potrivit legii."
26. La articolul 48,
după litera c) se introduce o nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:
,,c1) fonduri
acordate de fundaţii sau provenind din alte surse
private;".
27. La articolul 49,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 49. - (1) Fondurile alocate anual în bugetul de
stat pentru activitatea de cercetare-dezvoltare reprezintă o prioritate a
cheltuielilor de la bugetul de stat."
28. Articolul 50 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 50. - (1) Fondurile prevăzute la art. 49 alin.
(1) se utilizează şi pentru
finanţarea obiectivelor planurilor sectoriale, pentru finanţarea instituţională
de bază, inclusiv pentru contracte în regim de cofinanţare, în completarea
resurselor financiare ale contractorilor,
în scopul realizării unor activităţi de cercetare-dezvoltare şi inovare prin
proiecte din cadrul planurilor şi programelor prevăzute la art. 41, precum şi
din cadrul planurilor şi programelor internaţionale la care pot participa
persoane fizice sau juridice române.
(2) Unităţile şi instituţiile certificate conform art.
33, din categoriile prevăzute la art. 7 lit. a)-e) şi g), pot fi sprijinite
financiar de la bugetul de stat pentru realizarea de investiţii pentru dotări
cu aparatură, echipamente, instalaţii şi alte active corporale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare."
29. La articolul 58
alineatul (3), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) cheltuieli pentru funcţionarea organismelor
consultative de nivel naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare şi a
comisiilor organizate de acestea;".
30. La articolul 60,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 60. - (1) Programele şi proiectele de cercetare-dezvoltare
şi inovare, acţiunile cuprinse în Planul naţional, planurile sectoriale şi alte
programe de cercetare-dezvoltare, precum şi finanţarea instituţională de bază
şi finanţarea instituţională complementară de susţinere a performanţei se realizează
pe bază de contracte de finanţare."
31. Articolul 63 se
abrogă.
32. La articolul 64, alineatele (1) şi (2) se abrogă.
33. Articolul 67 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 67. - (1) Instituţiile şi unităţile de
cercetare-dezvoltare certificate
conform art. 33, din categoriile prevăzute la art. 7 lit. a), c)-e) şi g), cu
excepţia celor finanţate parţial sau integral de la bugetul de stat,
beneficiază de finanţare instituţională de bază pentru susţinerea funcţionării
infrastructurii de cercetare-dezvoltare, începând cu data de 1 ianuarie 2012.
(2) Finanţarea instituţională
de bază se calculează pe standarde de cost şi se acordă prin bugetul
autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, pe baza unui contract-cadru de
finanţare instituţională, încheiat pe o perioadă egală cu durata certificării.
(3) Normele metodologice pentru
acordarea finanţării instituţionale de bază se elaborează de către autoritatea
de stat pentru cercetare-dezvoltare şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(4) Pentru fiecare an,
standardele de cost se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii de stat
pentru cercetare-dezvoltare.
(5) In fiecare an, fondurile
alocate pentru finanţarea instituţională de bază nu pot avea o pondere mai mare
de 20% din fondurile alocate la capitolul «Cercetare fundamentală şi
cercetare-dezvoltare» din bugetul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(6) In fiecare an, suma fondurilor alocate pentru
finanţarea instituţională de bază şi pentru finanţarea instituţională complementară
de susţinere a performanţei, prevăzută la art. 68, nu poate avea o pondere mai
mică de 25% sau mai mare de 50% din fondurile alocate la capitolul «Cercetare
fundamentală şi cercetare-dezvoltare» din bugetul autorităţii de stat pentru
cercetare-dezvoltare."
34. După articolul 67
se introduce un nou articol, articolul 671, cu următorul cuprins:
„Art. 671. - Criteriile
şi standardele de calitate pe baza cărora se alocă universităţilor finanţarea
suplimentară, conform art. 197 lit. a) din Legea nr. 1/2011, includ criterii şi
standarde care reflectă rezultatele cu relevanţă internaţională ale
activităţilor de cercetare-dezvoltare, propuse de către Colegiul
consultativ."
35. Articolul 68 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 68. - (1) Instituţiile şi unităţile de drept
public şi de drept privat fără scop patrimonial, evaluate şi clasificate la
nivelurile A+, A sau A- conform art. 33 alin. (1), pot beneficia de finanţare
instituţională complementară de susţinere a performanţei, în regim competitiv.
(2) Finanţarea instituţională complementară se acordă
anual, printr-un program specific al Planului naţional, în baza unor norme
metodologice de evaluare a performanţei în activitatea de cercetare-dezvoltare
elaborate de către Colegiul consultativ, cu consultarea Consiliului Naţional al
Cercetării Ştiinţifice din Invăţământul Superior, a altor consilii consultative
de nivel naţional din domeniul cercetării-dezvoltării, a Academiei Române şi
academiilor de ramură, a organizaţiilor profesionale neguvernamentale din
domeniul cercetării-dezvoltării şi a mediului economic, şi aprobate prin ordin
al conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
36. La articolul 70,
alineatul (3) se abrogă.
37. După articolul 70
se introduce un nou articol, articolul 701, cu următorul cuprins:
„Art. 701. -Autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare, cu consultarea Colegiului
consultativ, realizează şi actualizează periodic baze de date publice cu
cercetătorii din România, pe domenii de activitate şi pe specializări, cu
indicarea rezultatelor lor publice, incluzând publicaţii şi brevete
acordate."
38. La articolul 73, alineatul
(2) se abrogă.
39. La articolul 74 alineatul (1), după litera d) se
introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
,,e) colecţii şi baze de date conţinând înregistrări
analogice sau digitale, izvoare istorice, eşantioane, specimene, fotografii,
observaţii, roci, fosile şi altele asemenea, împreună cu informaţiile necesare
arhivării, regăsirii şi precizării contextului în care au fost obţinute."
40. La articolul 74,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Instrumentele de evaluare şi monitorizare a
activităţilor de cercetare-dezvoltare finanţate din fonduri publice, elaborate
de autorităţile sau organismele competente conform legii, iau în considerare
numai acele rezultate ale cercetării care sunt relevante pentru evaluarea şi
monitorizarea avută în vedere, după caz."
41. Articolul 75 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 75. - (1) Rezultatele cercetărilor obţinute pe
baza derulării unui contract
de cercetare-dezvoltare sau inovare finanţat parţial sau total din fonduri
publice aparţin contractorilor care execută în mod direct activităţile
prevăzute în contractul de finanţare şi/sau angajaţilor acestora, conform
contractelor de finanţare şi legislaţiei în vigoare referitoare la titlurile de
proprietate industrială şi drepturile de autor. In cazul execuţiei de către mai
mulţi contractori, repartizarea între contractori a drepturilor asupra
rezultatelor se face conform acordului prealabil al contractorilor, stabilit în
scris.
(2) Rezultatele cercetărilor
prevăzute la alin. (1) sunt administrate de proprietarii acestora, cu toate
drepturile care decurg din calitatea de proprietar.
(3) Documentaţiile, colecţiile
şi bazele de date de interes naţional, precum şi unităţile sau instituţiile în
a căror custodie acestea sunt păstrate sunt stabilite prin ordin al
conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. La nivelul
autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare se înfiinţează şi se păstrează
registrul documentaţiilor, colecţiilor şi bazelor de date de interes naţional.
(4) In cazul desfiinţării persoanei juridice care
păstrează în custodie o documentaţie, colecţie sau bază de date de interes naţional, acestea sunt preluate în
custodie de către o altă instituţie publică desemnată de autoritatea de stat
pentru cercetare-dezvoltare, rămânând în continuare sub controlul autorităţii
de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(5) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
poate stabili, prin ordin, o metodologie de identificare, evaluare şi luare în evidenţă a documentaţiilor, colecţiilor şi
bazelor de date de interes naţional, care să includă şi procedurile de
asigurare a unor seturi de copii ale acestora, în cazurile în care acest lucru
este posibil."
42. Articolul 76 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 76. - (1) Rezultatele cercetării-dezvoltării se înregistrează în contabilitate conform
reglementărilor contabile aplicabile. Activele fixe corporale şi necorporale,
rezultate ale cercetării-dezvoltării, pot fi transferate către alte entităţi în
condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare şi de contractele de finanţare.
(2) Achiziţiile efectuate în vederea executării
contractului se înregistrează în contabilitate potrivit legislaţiei în
vigoare."
43. Articolul 78 se abrogă.
44. La articolul 79,
alineatele (1) şi (2) se abrogă.
45. Articolul 81 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 81. -Autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare poate finanţa din fonduri publice
proiecte de transfer tehnologic, de stimulare a inovării şi a
antreprenoriatului, prin programe din cadrul Planului naţional."
46. Articolul 83 se
abrogă.
47. La articolul 84,
alineatul (3) se abrogă.
48. Articolul 87 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 87. - (1) Statul acceptă existenţa eşecului
pieţei în realizarea
activităţilor de cercetare-dezvoltare, în special ca urmare a faptului că
bunurile generate de acestea sunt preponderent publice, şi preia acest risc,
prin finanţări din fonduri publice ale acestor activităţi, inclusiv prin
acordarea ajutorului de stat pentru derularea acestor activităţi, conform
legislaţiei în vigoare.
(2) Se recunoaşte faptul că activităţile de
cercetare-dezvoltare şi inovare implică, prin explorarea necunoscutului, un
risc inerent de nerealizare a ipotezelor sau obiectivelor prevăzute înaintea
desfăşurării lor. Aceste nerealizări se constată în cursul procesului de
evaluare şi monitorizare a proiectelor, detaliat în pachetul de informaţii al
programului sau subprogramului de finanţare, şi nu presupun obligativitatea
recuperării fondurilor cheltuite. Criteriile în funcţie de care se poate accepta
riscul de nerealizare a ipotezelor sau obiectivelor se stabilesc prin decizie a
preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică."
49. La anexă,
punctele 1-6 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„1. Cercetarea fundamentală - activităţile experimentale sau teoretice desfăşurate, în
principal, pentru dobândirea unor cunoştinţe noi cu privire la fundamentele
fenomenelor şi faptelor observabile, fără a se urmări, în mod particular,
aplicarea sau utilizarea practică imediată.
2. Cercetarea aplicativă - investigaţia originală desfăşurată pentru dobândirea de
cunoştinţe în vederea unui obiectiv practic, specific.
3. Dezvoltarea experimentală
- activitatea sistematică,
plecând de la cunoştinţe rezultate din cercetare şi/sau de la experienţa practică,
care urmăreşte producerea de noi materiale, produse sau dispozitive,
instituirea de noi procese, sisteme şi servicii sau îmbunătăţirea substanţială
a celor existente.
4. Inovarea -
implementarea unui produs, serviciu sau proces nou sau substanţial îmbunătăţit
ori a unei metode de marketing sau afaceri noi, în activitatea practică, în
organizarea locului de muncă ori a relaţiilor externe.
5. Inovarea de produs -
introducerea în circuitul economic a unui produs sau serviciu care este nou ori
îmbunătăţit substanţial în privinţa caracteristicilor şi utilizărilor sale.
Imbunătăţirile substanţiale pot fi ale specificaţiilor tehnice, ale
componentelor sau materialelor, ale programelor de calculator încorporate, ale
utilizării sau ale altor caracteristici funcţionale.
6. Inovarea de proces -
punerea în aplicare a unei metode de producţie sau de distribuţie noi sau
îmbunătăţite considerabil, care implică schimbări semnificative în ceea ce
priveşte tehnicile, echipamentele şi/sau programele de calculator."
50. La anexă, punctul
16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„16.1. Finanţare
instituţională de bază - finanţare acordată
conform art. 67 de către autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare,
astfel încât să asigure o finanţare de bază a cheltuielilor unităţii aferente
activităţii de cercetare-dezvoltare.
16.2. Finanţare
instituţională complementară - finanţare
instituţională anuală, acordată în sistem competitiv conform art. 68, pe baza
rezultatelor creatoare de cunoaştere şi a impactului economic şi social al
activităţilor de cercetare-dezvoltare, inovare şi de transfer tehnologic."
51. La anexă, punctul
17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„17. Lucrare de cercetare-dezvoltare - componentă a proiectelor de cercetare-dezvoltare care are un obiectiv
concret."
52. La anexă, punctul
19 se abrogă.
53. La anexă, punctul 20 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„20. Certificare - proces prin care autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare recunoaşte şi garantează că o
instituţie sau o unitate de cercetare-dezvoltare corespunde unor criterii şi
standarde de competenţă în domeniu."
Art. II. - Normele
metodologice pentru evaluarea şi clasificarea unităţilor şi instituţiilor din
sistemul naţional de cercetare-dezvoltare, prevăzute la art. 33 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se aprobă prin
hotărâre a Guvernului în termen de maximum 6 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe.
Art. III. - Normele
metodologice pentru acordarea finanţării instituţionale de bază, prevăzute la
art. 67 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, se aprobă prin hotărâre a Guvernului în termen de maximum 10 luni de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe.
Art. IV. -Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică elaborează
lista documentaţiilor, colecţiilor şi bazelor de date de interes naţional,
existente la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, care se aprobă prin
ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului în termen
de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe. Documentaţiile,
colecţiile şi bazele de date din listă se includ în registrul prevăzut la art.
75 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. V. - Contractele de
finanţare pe programe-nucleu aflate în desfăşurare la data intrării în vigoare
a prezentei ordonanţe se derulează, până la finalizare, conform legislaţiei în vigoare la data încheierii lor, dar nu mai târziu de 31
decembrie 2011.
Art. VI. - Contractele
din fondurile structurale şi de coeziune, contractele pe programe sectoriale şi
alte contracte de finanţare a cercetării-dezvoltării încheiate cu instituţii
sau unităţi atestate sau acreditate, aflate în desfăşurare la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe, se derulează, până la finalizare, conform
legislaţiei în vigoare la data încheierii lor.
Art. VII. - Unităţilor
şi instituţiilor din sistemul de cercetare-dezvoltare de interes naţional
acreditate înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe li se
aplică în continuare prevederile specifice, până la expirarea acreditării sau
până la data publicării hotărârii de neacordare a certificării conform art. 33
din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. VIII. - Prevederile
art. 22 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, nu se aplică mandatelor în curs la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe.
Art. IX. - Prevederile prezentei ordonanţe intră în vigoare la 3 zile de la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. I pct. 11, 17, 28, 30, 33, 35, 50 şi 53,
care intră în vigoare la 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Art. X. - Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică
şi dezvoltarea tehnologică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 30 august 2002, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanţă, se va
republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea prin lege a acesteia, dându-se textelor o nouă
numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Ion Ariton
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu