HOTARARE Nr. 823 din 27 mai 2004
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini si Instalatii destinate
Agriculturii si Industriei Alimentare - INMA
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 512 din 8 iunie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 19 din
Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini si Instalatii destinate Agriculturii si
Industriei Alimentare - INMA, persoana juridica romana cu sediul in municipiul
Bucuresti, bd. Ion Ionescu de la Brad nr. 6, sectorul 1, aflat in coordonarea
Ministerului Educatiei si Cercetarii, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga art. 4, anexa
nr. 1 "Structura organizatorica" si anexa nr. 2 "Regulamentul de
organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Masini si Instalatii destinate Agriculturii si Industriei Alimentare -
INMA" din Hotararea Guvernului nr. 1.308/1996 privind infiintarea
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini si Instalatii
destinate Agriculturii si Industriei Alimentare - INMA, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 329 din 9 decembrie 1996, cu completarile
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Masini si Instalatii destinate Agriculturii si Industriei Alimentare -
INMA
CAP. 1
Art. 1
(1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini si Instalatii
destinate Agriculturii si Industriei Alimentare - INMA, denumit in continuare
institut national, este persoana juridica romana, aflata in coordonarea Ministerului
Educatiei si Cercetarii, denumit in continuare minister coordonator.
(2) Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara, calculeaza amortismente, conduce evidenta contabila in
regim economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si cu prevederile prezentului regulament.
Art. 2
(1) Institutul national este infiintat in scopul desfasurarii activitatii
de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul specific de
activitate.
(2) Institutul national contribuie, in principal, la elaborarea strategiei
de dezvoltare a domeniului specific si la realizarea cu prioritate a
obiectivelor stiintifice si tehnologice stabilite prin programele nationale de
cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
(1) Obiectul de activitate al institutului national cuprinde, in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare-inovare:
a) in cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare:
1. cercetarea fundamentala orientata in aprofundarea fenomenelor legate de
structura si de rezistenta materialelor utilizate in constructia echipamentelor
tehnice destinate agriculturii si industriei alimentare, dezvoltarea proceselor
si stabilirea relatiilor dintre factorii de ordin agrobiologic, pedoclimatici,
tehnico-economici si organele de lucru ale echipamentelor pentru agricultura si
industrie alimentara;
2. cercetarea aplicativa in scopul crearii de echipamente tehnice cu
performante ridicate prin realizarea de: modele functionale, modele
experimentale, prototipuri, standuri, platforme, statii-pilot, tehnologii de
mecanizare;
3. testarea tractoarelor, masinilor si instalatiilor pentru agricultura si
industrie alimentara pe baza procedurilor elaborate in conformitate cu reglementarile
Uniunii Europene si internationale;
4. standardizarea-tipizarea si unificarea organologica a tractoarelor,
masinilor, instalatiilor si utilajelor pentru agricultura si industrie
alimentara, prin adoptarea standardelor ISO, CEN si elaborarea de standarde noi
structurate in concordanta cu prevederile ISO si CEN;
5. elaborarea de studii si cercetari aplicative in vederea restructurarii,
retehnologizarii si modernizarii constructiei de tractoare, masini, instalatii
si utilaje pentru agricultura si industrie alimentara;
6. elaborarea de strategii, studii de diagnoza si prognoza privind
dezvoltarea tehnologiilor de mecanizare si constructiei tractoarelor,
masinilor, instalatiilor, utilajelor pentru agricultura si industrie
alimentara, inclusiv asistenta tehnica acordata organelor centrale, regionale
si locale;
b) alte activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica:
1. dezvoltarea tehnicilor experimentale si a masuratorilor, in conditii de
laborator si in exploatare, in vederea evaluarii performantelor echipamentelor
tehnice si a tehnologiilor de mecanizare pentru agricultura si industrie
alimentara;
2. elaborarea metodologiilor si procedurilor de proiectare-optimizare a
solutiilor tehnice pentru echipamentele tehnice si tehnologiile de mecanizare
in vederea incadrarii acestora in cerintele normelor si reglementarilor
europene si internationale;
3. elaborarea de sisteme informatizate in domeniul tehnologiilor de
mecanizare, in constructia echipamentelor tehnice pentru agricultura si
industrie alimentara, precum si in domeniul resurselor regenerabile din
agricultura;
4. elaborarea de normative tehnice si economice de interes national in
domeniul tehnologiilor de mecanizare si echipamentelor tehnice, precum si a
Registrului national al echipamentelor tehnice pentru agricultura;
c) participarea la realizarea planurilor sectoriale si a
programelor-nucleu;
d) participarea in cadrul programelor internationale de
cercetare-dezvoltare si inovare.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
a) participarea la elaborarea strategiei domeniului;
b) proiecte de executie, asistenta tehnica la implementare, programe de
calcul pentru echipamente tehnice si tehnologii de mecanizare pentru agricultura
si industrie alimentara;
c) expertize tehnice in domeniul proiectarii, fabricatiei, exploatarii si
reparatiei tractoarelor, masinilor, instalatiilor si utilajelor pentru
agricultura si industrie alimentara;
d) efectuarea de incercari din domeniul reglementat si nereglementat ale
tractoarelor, masinilor, instalatiilor, utilajelor pentru agricultura si
industrie alimentara, ale componentelor acestora, precum si analize chimice,
metalografice si examinari nedistructive prin diferite procedee, precum si din
alte domenii pentru care institutul national are capabilitate
tehnico-stiintifica;
e) evaluarea capabilitatii proceselor in intreprinderile constructoare de
tractoare, masini, instalatii si utilaje agricole, precum si in fermele
agricole;
f) asistenta tehnica la constructia si implementarea sistemelor de
management de mediu, de risc, ecologic si al calitatii;
g) prestari de servicii:
1. incubare tehnologica si de afaceri, audit tehnologic, evaluare, veghe si
prognoza tehnologica;
2. elaborare de documentatii tehnico-economice pentru investitii
tehnologice, consultanta in domeniul proprietatii si asistenta la exploatarea
drepturilor de proprietate industriala;
3. certificari de conformitate a produselor si componentelor acestora din
domeniul reglementat si nereglementat, a sistemelor de management de mediu, de
risc, ecologic, al calitatii;
4. inspectii la tractoare, masini, instalatii si utilaje pentru agricultura
si industrie alimentara;
5. inspectii tehnice periodice la toate categoriile de vehicule;
6. service auto, tractoare, masini, instalatii, utilaje agricole, montaj
instalatii gaz petrolier lichefiat.
C. Activitati de formare si specializare profesionala in domeniul propriu
de activitate:
a) cursuri pentru calificare si recalificare profesionala in domeniul
tehnologiilor de mecanizare si constructiei echipamentelor tehnice pentru
agricultura si industrie alimentara, in conditiile legii;
b) certificari de personal, in conditiile legii.
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
a) reviste de specialitate;
b) cataloage de tehnologii de mecanizare si echipamente tehnice;
c) studii, rapoarte, sinteze, volume de comunicari stiintifice, ghiduri,
proceduri.
E. Activitati de demonstrare, diseminare si transfer tehnologic al
rezultatelor cercetarilor din domeniul tehnologiilor de mecanizare si
echipamentelor tehnice pentru agricultura si industrie alimentara
F. Activitati de valorificare a rezultatelor cercetarii-dezvoltarii si
inovarii in domeniul tehnologiilor de mecanizare si echipamentelor tehnice
pentru agricultura si industrie alimentara
G. Activitati pentru sustinerea cercetarii-dezvoltarii si inovarii in
domeniul propriu de activitate:
a) executie de unicate si serii mici de echipamente tehnice sau componente
pentru agricultura si industrie alimentara;
b) microproductie pentru valorificarea rezultatelor cercetarilor
experimentale;
c) activitati de instruire si perfectionare pentru fabricanti, dealeri si
utilizatori de tehnologii de mecanizare si echipamente tehnice;
d) executie de lucrari agricole, expozitii de profil, leasing, inchirieri
de utilaje sau spatii.
(2) Activitatile prevazute la alin. (1) pot fi efectuate si in cadrul unor
programe sau contracte externe. Institutul poate efectua activitati de comert
interior si de import-export, de cooperare economica si stiintifica
internationala, exclusiv pentru realizarea obiectului sau de activitate,
potrivit legii.
(3) In cadrul obiectului sau de activitate, institutul national poate
colabora si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind
domeniile strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si alte
activitati conexe, cu aprobarea ministerului coordonator.
CAP. 3
Patrimoniu
Art. 4
(1) Patrimoniul institutului national, stabilit pe baza situatiilor
financiare anuale la 31 decembrie 2003, este de 29.242.902 mii lei, din care:
imobilizari corporale si necorporale 13.805.874 mii lei si active circulante
15.437.028 mii lei.
(2) Institutul national administreaza, cu diligenta unui bun proprietar,
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunuri proprii
dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica a statului administrate de institutul national, precum si
bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri
proprii, dupa caz, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(3) Rezultatele cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract
finantat din fonduri publice apartin institutului national, in calitate de
persoana juridica executanta, precum si ordonatorului principal de credite, in
egala masura, daca prin contract nu s-a prevazut altfel. Administrarea,
inregistrarea in evidenta contabila a institutului national, precum si
instrainarea, inchirierea sau concesionarea si casarea rezultatelor
cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract finantat din fonduri
publice se fac potrivit Ordonantei Guvernului nr. 57/2002.
(4) In exercitarea atributiilor sale, institutul national poseda si
foloseste bunuri aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
(5) Institutul national poate realiza servicii sau activitati de
microproductie prin asociere in participatiune, in scopul stimularii
valorificarii rezultatelor cercetarii, cu aprobarea ministerului coordonator si
a autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(6) Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform
prevederilor legale in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 5
(1) Institutul national are, in cadrul structurii sale organizatorice,
subunitati fara personalitate juridica, departamente, sectii, laboratoare si
alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Subunitatile sunt:
a) Sucursala INMA Cluj-Napoca, str. Alexandru Vaida Voievod nr. 59, judetul
Cluj;
b) Sucursala INMA Timisoara, Bd. Revolutiei 1989 nr. 15A, judetul Timis;
c) Punct de lucru, Calea Bucurestilor nr. 247, orasul Otopeni, judetul
Ilfov;
d) Punct de lucru, sos. Bucuresti - Ploiesti nr. 67, sectorul 1, Bucuresti.
(2) Structura organizatorica a institutului national se aproba prin ordin
al conducatorului ministerului coordonator, in termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei hotarari, si cuprinde, pe langa structura
organizatorica prevazuta la alin. (1), si urmatoarele compartimente:
compartimentul juridic, compartimentul de marketing, compartimentul
financiar-contabil, compartimentul de audit si control financiar,
compartimentul de diseminare a informatiilor, relatii publice si mass-media.
(3) In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului
general, cu aprobarea consiliului de administratie se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 6
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 7
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institutul
national sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 8
(1) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului
national, precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul
general, care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
(2) Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund
in fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia.
Consiliul de administratie
Art. 9
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al conducatorului ministerului coordonator, la propunerea
conducerii autoritatii de stat de la care acestia provin, pentru un mandat de 4
ani, care poate fi reinnoit.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei.
(3) Ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt specialisti din
domeniu, propusi de ministerul coordonator.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri ori de nerespectare a
indatoririlor ce le revin sau demisie.
Art. 10
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajat
la institutia sau unitatea de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata, in calitatea de membru al consiliului
de administratie, acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de consiliul
de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al directorului
general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa in aceeasi calitate la alte unitati cu care institutul
national are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil sau cu care institutul national se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la ministerul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza situatiile financiare anuale, pe care le supune
spre aprobare ministerului coordonator, si aproba raportul de gestiune asupra
activitatii desfasurate de institutul national in anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de institutul national si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institutul national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 32 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite,
potrivit prevederilor legale.
Art. 12
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de ministerul
coordonator. Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor
organe.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie se intruneste, de regula, o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui, precum si la solicitarea unei
treimi din numarul membrilor consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedintele ales de membrii
acestuia.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul total al
membrilor.
Art. 15
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 17
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul
de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in scris despre
aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
10 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate
institutului national ca urmare a acestui fapt.
Art. 18
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
ministerului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 19
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 20
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie, compus din directorul general si conducatorii
principalelor compartimente din structura organizatorica a institutului
national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 21
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 22
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului national o impun, la convocarea directorului general sau, dupa
caz, a inlocuitorului acestuia.
Art. 23
(1) La nivelul subunitatilor din institutul national se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare aprobat de
consiliul de administratie al institutului national si este prezidat de
directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului national si
aprobate de consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 24
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, in functie de performantele
realizate, numirea directorului general poate fi prelungita pentru o perioada
de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al ministrului coordonator.
Art. 25
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor institutului national, precum si relatiile
acestora cu tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a institutului national, in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national, conform
prevederilor legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului national de la bugetul de stat;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
Consiliul stiintific
Art. 26
(1) Consiliul stiintific este format din minimum 5 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite in domeniu, salariati ai institutului national, alesi pe 4 ani prin
vot secret de catre cadrele cu studii superioare din institutul national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific al institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 27
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala, incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 28
(1) Institutul national intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli,
situatiile financiare anuale, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de ministerul coordonator, in
conditiile legii.
Art. 29
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de ministerul coordonator si se aproba prin ordin al
ministrului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 30
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 31
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli stabilit, potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
ministrului coordonator, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Art. 32
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente,
acesta poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueaza cu
aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 33
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a
fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
ministerul coordonator, potrivit legii.
(2) Ministerul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari,
achizitionarii de aparatura, echipamente si instalatii pentru institutul
national.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 34
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania si
prin unitati de trezorerie.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin actele
normative in vigoare.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior,
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la
unitatile bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 35
Institutul national isi organizeaza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 36
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau persoane juridice,
nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor
judecatoresti romane de drept comun.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 37
Statutul de institut national se reinnoieste periodic prin reacreditare,
care are loc intr un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului
de activitate al institutului national.