HOTARARE Nr. 1308 din 25 noiembrie 1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini
si Instalatii destinate Agriculturii si Industriei Alimentare - INMA
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 329 din 9 decembrie 1996
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini si
Instalatii destinate Agriculturii si Industriei Alimentare - INMA, persoana
juridica romana aflata in coordonarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei,
care functioneaza dupa modelul regiilor autonome, conform Ordonantei Guvernului
nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, prin reorganizarea
Institutului de Cercetare Stiintifica si Inginerie Tehnologica pentru Masini si
Utilaje Agricole, care se desfiinteaza.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini si Instalatii
destinate Agriculturii si Industriei Alimentare are sediul in municipiul
Bucuresti, str. Ion Ionescu de la Brad nr. 6, sectorul 1.
Art. 3
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini si Instalatii
destinate Agriculturii si Industriei Alimentare are ca obiect principal de
activitate efectuarea de cercetari fundamentale si aplicative, tehnologii de
mecanizare, dezvoltare tehnologica, testare si certificare pentru tractoare,
masini si instalatii utilizate in agricultura si industria alimentara.
Art. 4
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Masini si Instalatii destinate Agriculturii si Industriei Alimentare
este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 5
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini si
Instalatii destinate Agriculturii si Industriei Alimentare, stabilit pe baza
bilantului contabil la 30 septembrie 1996, este de 4.641.009 mii lei, din care
imobilizari corporale si necorporale 3.783.264 mii lei si active circulante
857.745 mii lei, si se preia pe baza de protocol de predare-preluare de la
Institutul de Cercetare Stiintifica si Inginerie Tehnologica pentru Masini si
Utilaje Agricole.
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini si Instalatii
destinate Agriculturii si Industriei Alimentare isi desfasoara activitatea in
conformitate cu reglementarile legale in vigoare, precum si cu regulamentul de
organizare si functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 7
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini si
Instalatii destinate Agriculturii si Industriei Alimentare - INMA se preia prin
transfer de la Institutul de Cercetare Stiintifica si Inginerie Tehnologica
pentru Masini si Utilaje Agricole si isi pastreaza salariile avute la data
transferului, pana la negocierea noului contract colectiv de munca.
Art. 8
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, in calitate de minister coordonator,
va cuprinde, in bugetul sau de venituri si cheltuieli, fondurile necesare
realizarii unor investitii, dotari, aparatura, echipamente si instalatii.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministrul industriilor,
Alexandru Stanescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
PENTRU MASINI SI INSTALATII DESTINATE
AGRICULTURII SI INDUSTRIEI ALIMENTARE - INMA
STRUCTURA ORGANIZATORICA
_______________ __________________ ______________________
| CONSILIUL DE |________| DIRECTOR GENERAL |________| CONSILIUL STIINTIFIC |
| ADMINISTRATIE | |__________________| |______________________|
|_______________| |
___________________________|__________________________________
_____|______ _____|______ ___________|___________ | _____|____
| DIRECTOR | | CONSILIERI | | CONTENCIOS-LEGISLATIE | | | DIRECTOR |
| STIINTIFIC | |____________| |_______________________| | | ECONOMIC |___
|____________| | |__________|
|
__|_______________________ _____________|________________
|
__|________ __|________ ___|_______ _____|_____ ___________ | |
|
|SEF ||SEF ||SEF | |SEF ||SEF | | |
|
|DEPARTAMENT||DEPARTAMENT||DEPARTAMENT| |DEPARTAMENT||DEPARTAMENT| | |
|
|___________||___________||___________| |___________||___________| | |
|
| | ________|____ ______|______ _____|_____ | |
|
| | |DEPARTAMENT | |DEPARTAMENT ||DEPARTAMENT| | |
|
| | |MASINI SI | |INFORMATICA, ||INCERCARI | | |
|
| | |INSTALATII | |LOGISTICA - ||TRACTOARE, | | |
|
| | |PENTRU | |INGINERIE ||REMORCI SI | | |
|
| | |CONDITIONAREA| |COMPUTERIZATA||MASINI | | |
|
| | |PRODUSELOR | | ||AGRICOLE - | | |
|
| | |AGRICOLE | | ||SITRMA | | |
|
| | |_____________| |_____________||___________| | |
|
__|__________ |________________________ | |
|
| | ________|______ | |
|
__|_________ __|______ ______|_________ ____|____ ____|___ |
|
|DEPARTAMENT || SEF | |DEPARTAMENT || SEF | |SEF | |
|
|MASINI SI || FILIALA | |MASINI SI || FILIALA | |SERVICIU| |
|
|UTILAJE ||_________| |UTILAJE PENTRU: ||_________| |________| |
|
|PENTRU: | ____|_______ |RECOLTAREA | ____|________ _____|_______ |
|
|LUCRARILE ||FILIALA ||CULTURILOR, ||FILIALA ||SERVICIU | |
|
|SOLULUI, ||CLUJ ||HORTICULTURA, ||TIMISOARA ||PERSONAL- | |
|
|INFIINTAREA ||MECANIZAREA ||ZOOTEHNIE, ||MASINI SI ||ORGANIZARE, | |
|
|SI ||LUCRARILOR ||TRANSPORTUL, ||INSTALATII ||URMARIRE | |
|
|INTRETINEREA||SOLULUI, ||PRELUCRAREA ||PENTRU ||CONTRACTUALA,| |
|
|CULTURILOR ||INFIINTAREA ||PRIMARA SI ||CONDITIONAREA||ADMINISTRATIV| |
|
|____________||SI ||INDUSTRIALIZAREA||PRODUSELOR ||_____________| |
|
|INTRETINEREA||PRODUSELOR ||AGRICOLE | _________|
|
|CULTURILOR ||AGRICOLE ||_____________| |
_______|
|PE TERENURI ||________________| _____________| |
|IN PANTA | ______|______ _______|_____
|____________| |COMPARTIMENTE| |DIRECTIA |
|FUNCTIONALE | |ECONOMICA, |
|_____________| |FINANCIARA, |
|CONTABILITATE|
|SI |
|APROVIZIONARE|
|_____________|
ANEXA 2
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Masini si Instalatii destinate Agriculturii si Industriei Alimentare -
INMA
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini si Instalatii
destinate Agriculturii si Industriei Alimentare - INMA, denumit in continuare
institut, este persoana juridica romana in coordonarea Ministerului Cercetarii
si Tehnologiei, care functioneaza dupa modelul regiilor autonome si care isi
desfasoara activitatea pe baza Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si
modificata prin Legea nr. 51/1996, a prezentului regulament, precum si a
celorlalte prevederi legale in vigoare.
Art. 2
(1) Institutul are structura organizatorica cuprinsa in anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 1.308 din 25 noiembrie 1996.
(2) Institutul are, in cadrul structurii sale organizatorice, filiale fara
personalitate juridica, necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Acestea sunt:
a) Filiala INMA Cluj-Napoca, str. Tineretului nr. 57, judetul Cluj,
b) Filiala INMA Timisoara, bd. Revolutiei 1989 nr. 15 A, judetul Timis.
(3) Institutul poate infiinta, in cadrul structurii sale, si alte
subunitati fara personalitate juridica, necesare realizarii obiectului sau de
activitate. Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul
institutului si cu tertii sunt reglementate prin regulamentul de organizare si
functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul constructiilor de tractoare,
masinilor si instalatiilor destinate agriculturii si industriei alimentare,
prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului si la
realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) In cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza cercetari fundamentale si aplicatii, de
interes public si interes national, dupa cum urmeaza:
- elaborarea de strategii, diagnoze si prognoze privind dezvoltarea
masinilor, instalatiilor si tehnologiilor de mecanizare si automatizare a
lucrarilor din agricultura si industrie alimentara, in concordanta cu cerintele
Ministerului Industriilor si Ministerului Agriculturii si Alimentatiei;
- cercetarea aplicativa de tip precompetitiv, in scopul crearii de masini
cu performante ridicate, prin realizarea de:
- modele experimentale, prototipuri de masini si utilaje pentru
agricultura si industrie alimentara;
- standuri, platforme si statii-pilot;
- tehnologii de mecanizare si automatizare a lucrarilor din agricultura
si industrie alimentara;
- cercetarea fundamentala orientata in aprofundarea fenomenelor legate de
structura si de rezistenta materialelor utilizate in constructia masinilor si
instalatiilor agricole, precum si stabilirea relatiilor dintre factorii de
ordin agrobiologic, pedoclimatic, tehnico-economic si organele de lucru ale
masinilor si instalatiilor pentru agricultura si industrie alimentara;
- testarea tractoarelor, masinilor si instalatiilor pentru agricultura si
industrie alimentara, pe baza normelor si procedurilor realizate in
conformitate cu reglementarile Comunitatii Europene;
- elaborarea de studii si cercetari aplicative in vederea restructurarii,
retehnologizarii si modernizarii societatilor comerciale constructoare de
tractoare, masini, instalatii si utilaje pentru agricultura si industrie
alimentara;
- standardizarea-tipizarea si unificarea organologica a masinilor,
instalatiilor si utilajelor pentru agricultura si industrie alimentara prin:
- adaptarea standardelor din domeniu la normele ISO si CEN;
- elaborarea de standarde noi, structurate in concordanta cu prevederile
ISO si CEN;
- elaborarea standardelor de produs, tinandu-se seama de practica
europeana pentru facilitarea schimburilor comerciale;
- colaborarea tehnico-stiintifica internationala si informarea asupra
rezultatelor cercetarilor in domeniul masinilor si utilajelor pentru
agricultura si industrie alimentara.
b) In afara Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza cercetari aplicative pentru solutionarea
problemelor din domeniul sau de activitate:
- dezvoltarea tehnologica a masinilor, instalatiilor pentru agricultura si
industrie alimentara, in scopul solutionarii solicitarilor producatorilor si
ale beneficiarilor acestor produse;
- dezvoltarea tehnicilor experimentale si a masuratorilor, in conditii de
laborator si in exploatare, in vederea evaluarii riguroase a performantelor
masinilor si utilajelor pentru agricultura si industrie alimentara;
- elaborarea metodologiilor de proiectare si optimizare a solutiilor
tehnice pentru masinile si utilajele din agricultura si industrie alimentara,
in vederea incadrarii in normele europene cu privire la protectia vietii,
sanatatii si a mediului.
B. Activitati conexe activitati de cercetare-dezvoltare:
- asistenta tehnica pentru proiectare, tehnologii de executie, reparatii si
consultanta in domeniul propriu;
- proiecte de executie pentru masini si utilaje agricole;
- solutii tehnice optimizate, programe de calcul, metodologii de proiectare
si incercari, precum si tehnologii de mecanizare a lucrarilor din agricultura
si industrie alimentara;
- expertize tehnice in domeniul proiectarii, executiei si exploatarii
masinilor si utilajelor din domeniul sau;
- certificari de conformitate a calitatii si protectiei muncii pentru
masini si instalatii destinate agriculturii si industriei alimentare;
- incercari ale masinilor si utilajelor din domeniul propriu, in
conformitate cu prevederile Comunitatii Europene.
C. Activitati de formare si specializare profesionala in domeniul propriu
de activitate:
- pregatire profesionala si specializare de nivel mediu;
- pregatire profesionala de nivel postuniversitar si doctorantura, potrivit
legii.
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
- reviste de specialitate;
- studii, rapoarte, sinteze, anale, comunicari stiintifice si alte
publicatii in domeniul propriu de activitate.
E. Activitate de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii din
domeniul masinilor si utilajelor pentru agricultura si industrie alimentara:
- implementarea in activitatea de productie a agentilor economici a
cercetarilor si proiectelor realizate de institut, prin asistenta tehnica.
F. Activitati in vederea sustinerii cercetarii si dezvoltarii tehnologice
in domeniu;
- executie de unicate si serii mici de masini si instalatii;
- microproductie (pentru valorificarea cercetarilor experimentale);
- activitati de training la producatorii si utilizatorii masinilor si
utilajelor din domeniu;
- expozitii de profil, inchirieri utilaje, spatii.
Activitatile mentionate la lit. A - F pot fi efectuate si in cadrul unor
contracte externe.
Institutul poate efectua si activitati de import-export, potrivit legii.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform bilantului contabil la data de 30 septembrie 1996, institutul are
un patrimoniu propriu in valoare de 4.641.009 mii lei, din care 3.783.264 mii
lei imobilizari corporale si necorporale si 857.745 mii lei active circulante.
Art. 6
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea, in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate,
beneficiind de rezultatele utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si
cu aprobarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, departamente, sectii,
laboratoare, ateliere, servicii si alte structuri organizatorice necesare
realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda conducatorilor acestor subunitati imputerniciri de reprezentare in
numele institutului, cu avizul consiliului de administratie.
Art. 9
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
consiliului de administratie si a directorului general pentru indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
catre acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institut
sunt asigurate de catre consiliul stiintific.
Art. 11
Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 7 ani, care poate fi reinnoit. Structura consiliului de administratie
este alcatuita din:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- un reprezentant al Ministerului Industriilor;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi ingineri,
economisti, juristi, alti specialisti din institut, precum si reprezentanti ai
agentilor economici de profil.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului cercetarii si tehnologiei.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de catre
acelasi organ care a facut numirea.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile ce deriva din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de catre consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care
institutul are relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre presedinte
sau la solicitarea a cel putin o treime din numarul membrilor consiliului de
administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat si reprezentantul
sindicatului, conform legii.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material, conform
prevederilor legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor produse de varf si
de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la organul coordonator, in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si pierderi
pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor si aproba raportul de
gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul precedent;
f) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii si subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Cercetarii si Tehnologiei
propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri si cheltuieli
al acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice
activitatii institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
o) executa orice alte atributii, stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei un raport asupra activitatii desfasurate
in anul precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de catre institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica,
dintre cercetatorii stiintifici principali care lucreaza in domeniu si au pregatire
manageriala.
Art. 27
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din aparatul institutului, precum ale
directorilor din structura organizatorica a institutului, cu avizul consiliului
de administratie;
e) numeste si revoca pe conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si pe directorii din structura organizatorica a institutului,
cu avizul consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul propriu;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile de cercetator
stiintific principal gradul I, II si III si cercetator stiintific, la
propunerea consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimentele proprii specializate;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii ce-i sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte dintre atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Art. 28
(1) Consiliul stiintific este format din 15 membri, reprezentand toate
directiile stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi, prin vot secret, de catre cadrele cu studii superioare din
institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe timp de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii consiliului
stiintific. Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific ai institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 29
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica, in domeniul propriu de activitate;
b) contributiile la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a strategiei de dezvoltare a industriei de tractoare, masini si instalatii
pentru agricultura si industria alimentara;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile
si confirma rezultatele concursurilor pentru functiile de cercetator stiintific
principal gradul I, II si III si cercetator stiintific;
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea activitatilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 30
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 31
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, cu avizul Ministerului
Finantelor si al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 32
Din veniturile realizate, institutul acopera toate cheltuielile evidentiate
in costuri, precum si cheltuielile si platile prevazute a fi suportate direct
din venituri, potrivit legii.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor, de catre directorul general.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca, in executia bugetului de venituri si
cheltuieli, sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei, in vederea
realizarii de investitii de natura celor prevazute la alin. (1) si (2), se
efectueaza cu aprobarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, pe baza
avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara, stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
deschise la bancile comerciale cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetarii
si Tehnologiei.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.