ORDIN
Nr. 1365 din 16 septembrie 2004
pentru aprobarea Deciziei nr. 5 din 22 iulie 2004 a Comisiei fiscale centrale
pentru aprobarea solutiilor privind aplicarea unitara a unor prevederi
referitoare la taxa pe valoarea adaugata si probleme de procedura fiscala
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 879 din 27 septembrie 2004
In temeiul art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 1.574/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare, in baza
prevederilor art. 6 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Decizia nr. 5 din 22 iulie 2004 a Comisiei fiscale centrale
pentru aprobarea solutiilor privind aplicarea unitara a unor prevederi
referitoare la taxa pe valoarea adaugata si probleme de procedura fiscala,
prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
DECIZIA Nr. 5
din 22 iulie 2004 a Comisiei fiscale centrale pentru aprobarea solutiilor
privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea
adaugata si probleme de procedura fiscala
1. Art. 18 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000, cu
modificarile si completarile ulterioare, art. 22 alin. (4) lit. b) din Legea
nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata, si art. 145 alin.
(3) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
"I. Orice operatiuni desfasurate de persoanele impozabile inregistrate
ca platitori de taxa pe valoarea adaugata sunt supuse legii fiscale, indiferent
daca sunt obtinute din activitati ce indeplinesc sau nu indeplinesc cerintele
altor dispozitii legale.
II. Aceasta regula este aplicabila si in cazul agentilor economici care nu
au detinut autorizatia de valorificare prevazuta de art. 8 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale
reciclabile, republicata, si au comercializat aceste deseuri in tara sau le-au
exportat. Astfel, acestia isi vor pastra dreptul de deducere a taxei pe
valoarea adaugata aferente cumpararilor de deseuri si vor fi obligati sa
colecteze taxa pe valoarea adaugata pentru livrarile in tara, respectiv vor fi
scutiti in conditiile legii pentru operatiunile de export.
III. Prezenta solutie este aplicabila atat timp cat legea fiscala nu contine
alte prevederi speciale in ceea ce priveste dreptul de deducere si taxa
colectata pentru anumite livrari de bunuri si servicii."
2. I. Art. 4 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe
valoarea adaugata, republicata, cu modificarile ulterioare, si pct. 3.1 - 3.5
din Normele pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe
valoarea adaugata, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 512/1998; art. 4
alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe
valoarea adaugata si pct. 3.1 - 3.5 din Normele de aplicare a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 401/2000; art. 7 din Legea nr. 345/2002 privind
taxa pe valoarea adaugata, republicata, si art. 8 din Normele de aplicare a
Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 598/2002, cu modificarile ulterioare
"Pana la data de 31 decembrie 2003 serviciile de consultanta in legatura
cu un bun imobil situat in Romania, efectuate de un prestator din Romania catre
un beneficiar din strainatate, sunt impozabile, respectiv au locul prestarii la
locul unde beneficiarul isi are stabilit sediul activitatii economice sau, in
lipsa acestora, domiciliul ori resedinta sa obisnuita."
II. Art. 133 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
"De la data de 1 ianuarie 2004, pentru serviciile de consultanta in
legatura directa cu un bun imobil situat in Romania, efectuate de un prestator
din Romania catre un beneficiar din strainatate, locul prestarii este
considerat a fi locul unde este situat bunul imobil."
3. Art. 5, art. 11 alin. (1) lit. e) si art. 12 din Legea nr. 345/2002
privind taxa pe valoarea adaugata, republicata
"In perioada 1 iunie 2002 - 31 decembrie 2003 transportul bunurilor ce
urmau a fi plasate in regim de perfectionare activa nu era scutit de taxa pe
valoarea adaugata."
4. Art. 147 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si pct. 52 din
Normele metodologice de aplicare a titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 44/2004
"La persoanele impozabile inregistrate ca platitori de T.V.A.,
inclusiv la cele cu regim mixt, costurile de achizitie a serviciilor si bunurilor,
indiferent daca acestea sunt de natura stocurilor sau activelor amortizabile,
nu cuprind taxa pe valoarea adaugata."
5. Art. 117 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, republicata, art. 15 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, cu modificarile si completarile
ulterioare, art. 13 si 13^1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, coroborate cu prevederile art. 37 si art. 60
alin. (7) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, cu modificarile ulterioare
"Dupa data deschiderii procedurii de reorganizare judiciara se
datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pana la data deschiderii
procedurii de faliment.
Penalitatile de intarziere si dobanzile, respectiv majorarile de
intarziere, dupa caz, datorate conform prevederilor legale, nu constituie
dobanzi sau cheltuieli in sensul art. 37 din Legea nr. 64/1995."
6. Art. 121 "Inlesniri la plata obligatiilor fiscale" din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata, coroborat cu prevederile art. II din Legea nr. 191/2004 privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 36/2004 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii
"1. Aplicarea acestor prevederi se va realiza de organele fiscale
teritoriale la care debitorii sunt inregistrati ca platitori de impozite si
taxe.
2. De prevederile acestui articol vor beneficia numai societatile
comerciale la care ordinele comune emise in conformitate cu dispozitiile Legii
nr. 137/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, erau intocmite la
data intrarii in vigoare a Legii nr. 191/2004 privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 36/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 137/2002
privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii.
3. Sumele ramase de plata din ratele esalonate la data intrarii in vigoare
a legii, reprezentand dobanzi si penalitati de orice fel, aferente impozitelor
si contributiilor sociale cu retinere la sursa, se amana la plata in vederea
scutirii pana la ultimul termen de plata din esalonarile acordate prin ordinele
comune, ceea ce inseamna ca debitorii vor achita in continuare numai sumele
reprezentand rate din debite si dobanzile pe perioada esalonarii.
4. In situatia in care prin ordinul comun s-au acordat scutiri de impozite,
taxe, contributii si accesorii aferente, precum si esalonari numai pentru
accesoriile aferente impozitelor si contributiilor cu stopaj la sursa, sumele
ramase de plata din ratele esalonate la data intrarii in vigoare a legii se
scutesc la plata.
5. Amanarile la plata in vederea scutirii, precum si scutirile de plata se
acorda numai in situatia in care inlesnirile la plata acordate prin ordine
comune sunt respectate la data intrarii in vigoare a legii.
6. Garantiile constituite pentru sumele esalonate la plata raman
neschimbate si se utilizeaza conform prevederilor legale mentionate in ordinele
comune emise."
7. Art. 121 "Inlesniri la plata obligatiilor fiscale" din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata, coroborat cu prevederile art. 22^2 din Legea nr. 290/2002 privind
organizarea si functionarea unitatilor de cercetare-dezvoltare din domeniile
agriculturii, silviculturii, industriei alimentare si a Academiei de Stiinte
Agricole si Silvice "Gheorghe Ionescu-Sisesti", astfel cum a fost
introdus prin Legea nr. 147/2004 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 78/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 290/2002
"1. Aplicarea acestor prevederi se va realiza de organele fiscale
teritoriale la care debitorii sunt inregistrati ca platitori de impozite si
taxe.
2. Sumele ce fac obiectul scutirii sunt cele cuprinse in certificatele de
obligatii bugetare eliberate de organele competente pe baza controlului fiscal.
3. Certificatele de obligatii bugetare sa cuprinda obligatiile bugetare
datorate, inclusiv dobanzi si penalitati de orice fel, aferente la data
intrarii in vigoare a Legii nr. 147/2004 si ramase neachitate la data emiterii
certificatelor.
4. In cazul existentei unei esalonari la plata, in certificatele de
obligatii bugetare se cuprind obligatiile bugetare ramase neachitate din
esalonare la data emiterii acestora.
5. Inlesnirile la plata reglementate de prevederile Legii nr. 147/2004 se
acorda numai unitatilor de cercetare-dezvoltare reorganizate ca institute
nationale sau ca institutii publice potrivit art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 78/2003. Reorganizarea se va face prin hotarari ale
Guvernului."
8. Art. 121 "Inlesniri la plata obligatiilor fiscale" din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata, coroborat cu prevederile art. II din Legea nr. 230/2004 privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 38/2004 pentru modificarea Ordonantei
Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica
"Ulterior publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a
hotararilor Guvernului prin care se nominalizeaza unitatile de cercetare
dezvoltare beneficiare si plafonul pentru care se aproba scutirile la plata,
Ministerul Finantelor Publice va solicita organelor fiscale eliberarea
certificatelor de obligatii bugetare care vor cuprinde obligatiile mentionate
mai sus, ramase neachitate la data emiterii acestora."