ORDONANTA DE URGENTA Nr. 17 din 14 martie 2000
privind taxa pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 113 din 15 martie 2000
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Taxa pe valoarea adaugata reprezinta venit al bugetului de stat, din
categoria impozitelor indirecte, care se aplica asupra operatiunilor privind
livrarile de bunuri mobile, transferul proprietatii bunurilor imobile, importul
de bunuri, prestarile de servicii, precum si operatiunile asimilate acestora.
Prezenta ordonanta de urgenta stabileste regulile referitoare la taxa pe
valoarea adaugata.
CAP. 2
Sfera de aplicare
SECTIUNEA 1
Operatiuni impozabile
Art. 2
In sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se cuprind operatiunile
cu plata, precum si cele asimilate acestora, potrivit prezentei ordonante de
urgenta, efectuate de o maniera independenta de catre contribuabili, privind:
a) livrari de bunuri mobile si/sau prestari de servicii efectuate in cadrul
exercitarii activitatii profesionale, indiferent de forma juridica prin care se
realizeaza: vanzare, schimb, aport in bunuri la capitalul social;
b) transferul proprietatii bunurilor imobile intre contribuabili, precum si
intre acestia si persoane fizice;
c) importul de bunuri;
d) serviciile efectuate de prestatori cu sediul sau cu domiciliul in
strainatate, pentru care locul prestarii se considera a fi in Romania in
conformitate cu criteriile de teritorialitate stabilite prin normele de
aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin contribuabili se intelege:
- persoanele juridice;
- persoanele fizice, asociatiile familiale, precum si asociatiile civile
fara personalitate juridica, autorizate, care realizeaza venituri in Romania
din activitati desfasurate pe baza liberei initiative;
- alte persoane decat cele prevazute mai sus, asociatii sau organizatii de
orice fel care desfasoara in Romania activitati cu caracter economic, social,
cultural, politic, sindical, filantropic, religios sau de natura publica;
- institutiile publice;
- reprezentantele societatilor comerciale sau ale organizatiilor economice
straine, precum si alte organizatii si organisme internationale care
functioneaza in Romania.
Sunt asimilate cu livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii, in
sensul prezentei ordonante de urgenta, urmatoarele operatiuni:
a) vanzarea cu plata in rate, inchirierea unor bunuri pe baza de contract,
precum si inchirierea unor bunuri cu clauza trecerii proprietatii asupra
bunurilor respective dupa plata ultimei rate sau la o anumita data stabilita
prin contract;
b) preluarea de catre contribuabili a unor bunuri care fac parte din
activele societatii comerciale pentru a fi utilizate in scopuri care nu au
legatura cu activitatea economica desfasurata de acestia sau pentru a fi puse
la dispozitie altor persoane fizice sau juridice in mod gratuit. Acelasi regim
se aplica si prestarilor de servicii. Se excepteaza de la aceste prevederi
bunurile si/sau serviciile acordate in mod gratuit, in limitele si potrivit
destinatiilor prevazute prin lege;
c) trecerea in domeniul public a unor bunuri din patrimoniul
contribuabililor, in conditiile prevazute de legislatia referitoare la
proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, in schimbul unei
despagubiri;
d) transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor in urma executarii
silite.
Operatiunile privind schimbul de bunuri au efectul a doua livrari separate.
In cazul transferului dreptului de proprietate asupra unui bun de catre 2 sau
mai multi contribuabili, prin intermediul mai multor tranzactii, fiecare
operatiune se considera o livrare separata, fiind impozitata distinct, chiar
daca bunul respectiv este transferat direct beneficiarului final. Acelasi regim
se aplica si pentru schimbul de prestari de servicii.
Art. 3
Nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata
operatiunile privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate
din activitatea specifica autorizata, efectuate de:
a) asociatiile fara scop lucrativ, pentru activitatile cu caracter
social-filantropic;
b) organizatiile care desfasoara activitati de natura religioasa, politica
sau civica;
c) organizatiile sindicale, pentru activitatile legate direct de apararea
colectiva a intereselor materiale si morale ale membrilor lor;
d) institutiile publice, pentru activitatile lor administrative, sociale,
educative, de aparare, ordine publica, siguranta statului, culturale si
sportive;
e) Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din
Romania".
Contribuabilii prevazuti la alin. 1 sunt supusi taxei pe valoarea adaugata,
daca realizeaza direct sau prin unitati subordonate alte operatiuni impozabile
decat cele mentionate la alineatul precedent.
SECTIUNEA a 2-a
Teritorialitatea
Art. 4
Sunt supuse taxei pe valoarea adaugata operatiunile referitoare la
transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor situate pe teritoriul
Romaniei.
Bunurile provenite din import sunt impozabile in Romania la inregistrarea
declaratiei vamale dupa intrarea acestora in tara.
Prestarile de servicii sunt impozabile in Romania cand locul prestarii se
considera a fi in Romania in conformitate cu criteriile de teritorialitate
stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
SECTIUNEA a 3-a
Reguli de impozitare
Art. 5
Operatiunile cuprinse in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se
clasifica, din punct de vedere al regulilor de impozitare, dupa cum urmeaza:
a) operatiuni impozabile obligatoriu, la care se aplica cota stabilita prin
prezenta ordonanta de urgenta. Pentru aceste operatiuni taxa se calculeaza
asupra sumelor obtinute din vanzari de bunuri sau din prestari de servicii, la
fiecare stadiu al circuitului economic pana la consumatorul final inclusiv.
Din taxa facturata corespunzator sumelor reprezentand contravaloarea
bunurilor livrate sau a serviciilor prestate se scade taxa aferenta bunurilor
si serviciilor achizitionate, destinate realizarii operatiunilor impozabile;
b) operatiuni la care se aplica cota zero. Pentru aceste operatiuni
furnizorii sau prestatorii de servicii au dreptul de deducere a taxei aferente
bunurilor si serviciilor achizitionate, destinate realizarii operatiunilor
impozabile;
c) operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata.
Aceste operatiuni sunt reglementate prin lege si nu se admite extinderea
lor prin analogie, iar furnizorii sau prestatorii de servicii nu au dreptul la
deducerea taxei aferente intrarilor destinate realizarii produselor sau
serviciilor scutite de taxa, daca prin lege nu se prevede altfel.
Livrarea de utilaje si echipamente, precum si prestarile de servicii,
legate nemijlocit de operatiunile petroliere realizate de titularii acordurilor
petroliere, persoane juridice straine, in baza Legii petrolului nr. 134/1995,
se vor efectua cu scutire de taxa pe valoarea adaugata, iar furnizorii si
prestatorii de servicii vor deduce taxa aferenta bunurilor si serviciilor
achizitionate, destinate acestor operatiuni.
Regimul prevazut la alineatul precedent se aplica si livrarilor de utilaje
si echipamente, precum si prestarilor de servicii aferente obiectivului de
investitii "Dezvoltarea si modernizarea Aeroportului International
Bucuresti - Otopeni".
SECTIUNEA a 4-a
Operatiuni scutite
Art. 6
Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata urmatoarele operatiuni:
A. Livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate din activitatea
specifica autorizata, efectuate in tara de:
a) unitatile sanitare, inclusiv veterinare, si de asistenta sociala:
spitale, sanatorii, policlinici, dispensare, cabinete si laboratoare medicale,
centre de ingrijire si asistenta, centre de integrare pentru terapie
ocupationala, centre-pilot pentru tineri cu handicap, camine de batrani si de
pensionari, case de copii, statii de salvare si altele, autorizate sa
desfasoare activitati sanitare si de asistenta sociala; unitatile autorizate sa
desfasoare activitati sanitare si de asistenta sociala in statiuni
balneoclimaterice; serviciile de cazare, masa si tratament prestate cumulat de
catre contribuabilii autorizati care isi desfasoara activitatea in statiuni
balneoclimaterice si a caror contravaloare este decontata pe baza de bilete de
tratament;
b) unitatile si institutiile de invatamant cuprinse in sistemul national de
invatamant aprobat prin Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile ulterioare;
c) unitatile care desfasoara, potrivit legii, activitati de
cercetare-dezvoltare si inovare si executa programe, subprograme, teme,
proiecte, precum si actiuni componente ale Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica sau ale Planului national de cercetare,
dezvoltare si inovare. Acelasi regim se aplica si unitatilor care desfasoara,
potrivit legii, astfel de activitati cu finantare in parteneriat international,
regional si bilateral;
d) avocatii si notarii, indiferent de forma de exercitare a profesiei;
gospodariile agricole individuale;
e) cantinele organizate pe langa asociatiile, organizatiile si institutiile
publice care, potrivit art. 3, nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe
valoarea adaugata, precum si cele de pe langa unitatile scutite potrivit lit.
a), b) si c);
f) casele de economii, fondurile de plasament, casele de ajutor reciproc,
cooperativele de credit si alte societati de credit, casele de schimb valutar;
g) societatile de investitii financiare, de intermediere financiara si de
valori mobiliare;
h)1. Banca Nationala a Romaniei, pentru operatiunile specifice reglementate
in mod expres prin Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a
Romaniei;
h)2. bancile, persoane juridice romane, constituite ca societati
comerciale, sucursalele din Romania ale bancilor, persoane juridice straine,
precum si alte persoane juridice autorizate prin lege sa desfasoare activitati
bancare, pentru activitatile permise bancilor prin Legea bancara nr. 58/1998,
cu exceptia urmatoarelor operatiuni: vanzarile de imobile catre salariati;
tranzactiile cu bunuri mobile si imobile in executarea creantelor; operatiunile
de leasing financiar; inchirierea de casete de siguranta; tranzactii in cont
propriu sau in contul clientilor cu metale pretioase, obiecte confectionate din
acestea, pietre pretioase; prestarile de servicii care nu sunt efectuate in
exclusivitate de banci, ca de exemplu: expertizare de studii de fezabilitate,
acordarea de consultanta, evaluari de patrimoniu, inchirieri de spatii, cazare;
h)3. Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, Fondul Roman de
Garantare a Creditelor pentru Intreprinzatorii Privati - S.A. si Fondul de
Garantare a Creditului Rural - S.A.;
i) societatile de asigurare si/sau reasigurare, inclusiv intermediarii in
astfel de activitati;
j) Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A. si contribuabilii
autorizati de Comisia de coordonare, avizare si atestare a jocurilor de noroc,
pentru activitatile de organizare si exploatare a jocurilor de noroc;
k) sunt, de asemenea, scutite:
k)1. lucrarile de constructii, amenajari, reparatii si intretinere,
executate pentru monumente comemorative ale combatantilor, eroilor, victimelor
de razboi si ale Revolutiei din decembrie 1989;
k)2. incasarile din taxele de intrare la castele, muzee, targuri si
expozitii, gradini zoologice si botanice, biblioteci;
k)3. activitatea de taximetrie desfasurata de persoane fizice autorizate,
precum si operatiunile care intra in sfera de aplicare a impozitului pe
spectacole;
k)4. editarea, tiparirea si/sau vanzarea de manuale scolare si/sau de
carti, exclusiv activitatea cu caracter de reclama si publicitate; realizarea
si difuzarea programelor de radio si televiziune, cu exceptia celor cu caracter
de reclama si publicitate; productia de filme, cu exceptia celor cu caracter de
reclama si publicitate, destinate difuzarii prin televiziune;
k)5. proteze de orice fel, accesorii ale acestora, precum si produse
ortopedice;
k)6. uniforme pentru copiii din invatamantul prescolar si primar;
k)7. articole de imbracaminte si incaltaminte pentru copiii in varsta de
pana la un an;
k)8. aportul de bunuri la capitalul social al societatilor comerciale;
k)9. transportul fluvial al localnicilor in Delta Dunarii si pe relatiile
Orsova - Moldova Noua, Braila - Harsova, Galati - Grindu;
k)10. activitatile specifice desfasurate in zona libera de contribuabilii
autorizati in acest scop;
k)11. activitatile contribuabililor cu venituri din operatiuni impozabile
in sensul prezentei ordonante de urgenta, declarate organului fiscal competent
sau, dupa caz, realizate, de pana la 50 milioane lei anual; activitatile care
indeplinesc conditiile unor operatiuni impozabile desfasurate de contribuabilii
prevazuti la art. 3, cu venituri de pana la 50 milioane lei anual, realizate din
astfel de operatiuni.
In situatia realizarii unor venituri superioare plafonului prevazut mai
sus, contribuabilii mentionati la alineatul precedent devin platitori de taxa
pe valoarea adaugata in conditiile si la termenele stabilite la art. 25.
Dupa inscrierea ca platitori de taxa pe valoarea adaugata contribuabilii
respectivi nu mai beneficiaza de scutire chiar daca ulterior realizeaza
venituri inferioare plafonului prevazut mai sus;
k)12. produsele si serviciile prevazute mai jos:
1. combustibil pentru consum casnic: lemne de foc, carbuni si gaze
naturale;
2. energie electrica pentru consum casnic;
3. energie termica pentru consum casnic;
4. apa si canalizare.
Produsele si serviciile prevazute la pct. 1 - 4 sunt scutite de plata taxei
pe valoarea adaugata la contribuabilii din reteaua de desfacere, de distribuire
si de prestare catre populatie, la asezamintele de crestere si de ocrotire a
copiilor, la caminele de batrani si de pensionari, iar acestia isi vor
exercita, pentru aceste livrari si prestari de servicii, dreptul de deducere a
taxei pe valoarea adaugata aferente cumpararilor de bunuri si prestarilor de
servicii destinate operatiunilor mentionate mai sus.
Prevederile lit. k)12 se aplica pana la data de 31 martie 2000 inclusiv.
B. Operatiunile de import:
a) bunurile din import scutite de taxe vamale prin Tariful vamal de import
al Romaniei, prin legi sau prin hotarari ale Guvernului. Nu sunt scutite de
taxa pe valoarea adaugata bunurile din import pentru care in legislatie se
prevede exceptarea, exonerarea, abolirea sau desfiintarea taxelor vamale;
b) marfurile importate si comercializate in regim duty-free, precum si prin
magazinele pentru servirea in exclusivitate a reprezentantelor diplomatice si a
personalului acestora;
c) materiile prime si materialele importate, destinate exclusiv realizarii
de produse finite care sunt exportate in termen de 45 de zile de la data
efectuarii importului, pe baza de certificat eliberat in conditii stabilite de
Ministerul Finantelor;
d) bunurile introduse in tara fara plata taxelor vamale, potrivit regimului
vamal aplicabil persoanelor fizice;
e) reparatiile si transformarile la nave si aeronave romanesti in
strainatate;
f) bunurile din import similare bunurilor din tara, scutite de taxa pe
valoarea adaugata potrivit legii. Acelasi regim se aplica pentru serviciile
efectuate de prestatori cu sediul sau cu domiciliul in strainatate, pentru care
locul prestarii se considera a fi in Romania potrivit criteriilor de
teritorialitate stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante de
urgenta;
g) mijloacele de transport, marfurile si alte bunuri provenite din
strainatate care se introduc direct in zonele libere conform art. 13 din Legea
nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere;
h) licente de filme si programe, drepturi de transmisie, abonamente la
agentii de stiri externe si altele de aceasta natura, destinate activitatii de
radio si televiziune;
i) importul de bunuri efectuat de institutiile publice, direct sau prin
comisionari, finantate din imprumuturi contractate de pe piata externa cu
garantie de stat.
SECTIUNEA a 5-a
Operatiuni impozabile prin optiune
Art. 7
Contribuabilii care efectueaza operatiuni scutite de taxa pe valoarea
adaugata pot opta pentru plata acestei taxe, pentru intreaga activitate sau
numai pentru o parte a acesteia. Aprobarea se da de Ministerul Finantelor prin
organele fiscale teritoriale si se refera la ansamblul normelor privind taxa pe
valoarea adaugata, iar aplicarea se face incepand cu data de intai a lunii
urmatoare datei aprobarii.
SECTIUNEA a 6-a
Platitorii taxei pe valoarea adaugata
Art. 8
Taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat se plateste de catre:
- contribuabilii inregistrati la organele fiscale competente ca platitori
de taxa pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri mobile, transferul
proprietatii bunurilor imobile si/sau pentru prestarile de servicii supuse
taxei pe valoarea adaugata in cotele prevazute la art. 17;
- titularii operatiunilor de import de bunuri efectuat direct, prin
comisionari sau terte persoane juridice care actioneaza in numele si din
ordinul titularului operatiunii de import;
- persoanele fizice, pentru bunurile introduse in tara potrivit
regulamentului vamal aplicabil acestora;
- persoanele juridice sau fizice cu sediul sau cu domiciliul stabil in
Romania, pentru bunurile din import inchiriate, precum si pentru serviciile
efectuate de prestatori cu sediul sau cu domiciliul in strainatate, referitoare
la: operatiuni de leasing; cesiuni si/sau concesiuni ale dreptului de autor, de
brevete, de marci de fabrica si de comert sau alte drepturi similare; servicii
de publicitate; serviciile consultantilor, inginerilor, birourilor de studii,
expertilor contabili si alte servicii similare; prelucrarea de date si
furnizarea de informatii; operatiuni bancare si financiare; punerea la
dispozitie de personal.
In situatia in care persoana care realizeaza operatiuni impozabile nu are
sediul sau domiciliul stabil in Romania, este obligata sa desemneze un
reprezentant fiscal domiciliat in Romania, care se angajeaza sa indeplineasca
obligatiile ce ii revin conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 9
Contribuabilul care inscrie taxa pe valoarea adaugata pe o factura sau pe
un document legal aprobat este obligat sa achite suma respectiva la bugetul de
stat chiar daca operatiunea in cauza nu este impozabila potrivit prezentei
ordonante de urgenta.
CAP. 3
Faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata
Art. 10
Obligatia de plata a taxei pe valoarea adaugata ia nastere la data
efectuarii livrarii de bunuri mobile, transferului proprietatii bunurilor
imobile si/sau prestarii serviciilor.
Pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii cu plata in rate
obligatia de plata a taxei pe valoarea adaugata intervine la data prevazuta
pentru plata ratelor.
Cotele aplicate operatiunilor impozabile sunt cele in vigoare la data la
care ia nastere obligatia de plata a taxei pe valoarea adaugata.
Art. 11
Pentru operatiunile prevazute mai jos obligatia de plata a taxei pe
valoarea adaugata ia nastere la:
a) data inregistrarii declaratiei vamale, in cazul importurilor de bunuri;
b) termenele de plata pentru ratele prevazute in contractele de leasing
pentru operatiunile de leasing;
c) data vanzarii bunurilor catre beneficiari, in cazul operatiunilor
efectuate prin intermediari sau prin consignatie;
d) data emiterii documentelor in care se consemneaza preluarea de catre
contribuabili a unor bunuri din activele societatii comerciale pentru a fi
utilizate in scopuri care nu au legatura cu activitatea economica desfasurata
de acestia sau pentru a fi puse la dispozitie altor persoane fizice ori
juridice in mod gratuit;
e) data documentelor prin care se confirma prestarea de catre contribuabili
a unor servicii in scopuri care nu au legatura cu activitatea economica
desfasurata de acestia sau pentru alte persoane fizice ori juridice in mod
gratuit;
f) data colectarii monedelor din masina pentru marfurile vandute prin
masini automate.
Art. 12
Taxa pe valoarea adaugata devine exigibila atunci cand organul fiscal este
indreptatit sa solicite platitorilor de taxa pe valoarea adaugata plata taxei
datorate bugetului de stat.
Exigibilitatea ia nastere, de regula, la data efectuarii livrarii bunurilor
mobile, transferului proprietatii bunurilor imobile sau prestarii serviciilor.
Prin derogare de la prevederile alineatului precedent, exigibilitatea poate
fi anticipata sau ulterioara faptului generator, in conditii stabilite prin
normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
Pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii care se efectueaza
continuu - energie electrica, termica, gaze naturale, apa, servicii telefonice
si altele similare -, precum si pentru cele la care se incaseaza, de regula,
avansuri, exigibilitatea intervine la data stabilirii debitului clientului pe
baza de factura fiscala sau de alt document legal.
Antreprenorii de lucrari imobiliare pot sa opteze pentru plata taxei pe
valoarea adaugata la efectuarea livrarilor, in conditii stabilite prin normele
de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
CAP. 4
Baza de impozitare
Art. 13
Baza de impozitare reprezinta contravaloarea bunurilor livrate sau a
serviciilor prestate, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.
Baza de impozitare este determinata de:
a) preturile negociate intre vanzator si cumparator, precum si alte
cheltuieli datorate de cumparator pentru livrarile de bunuri si care nu au fost
cuprinse in pret. Aceste preturi cuprind si accizele stabilite potrivit
normelor legale;
b) tarifele negociate pentru prestarile de servicii;
c) suma rezultata din aplicarea cotei de comision sau suma convenita intre
parteneri pentru operatiunile de intermediere;
d) preturile de piata sau, in lipsa acestora, costurile de productie ale
bunurilor preluate din activele societatii de catre contribuabili pentru a fi utilizate
in scopuri care nu au legatura cu activitatea economica desfasurata de acestia
sau pentru a fi puse la dispozitie altor persoane fizice ori juridice in mod
gratuit;
e) valoarea in vama, determinata potrivit legii, la care se adauga taxa
vamala, alte taxe si accizele datorate pentru bunurile importate;
f) preturile de piata sau, in lipsa acestora, costurile aferente
serviciilor prestate de contribuabili in scopuri care nu au legatura cu
activitatea economica desfasurata de acestia sau pentru alte persoane fizice
ori juridice in mod gratuit;
g) preturile vanzarilor efectuate din depozitele vamii sau preturile
stabilite prin licitatie.
Art. 14
Nu se cuprind in baza de impozitare urmatoarele:
a) remizele si alte reduceri de pret acordate de furnizor direct
clientului; bunurile acordate de furnizori clientilor in vederea stimularii
vanzarilor, in conditiile prevazute in contractele incheiate;
b) penalizarile pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor
contractuale;
c) dobanzile percepute pentru: plati cu intarziere, vanzari cu plata in
rate sau la termene de peste 90 de zile, operatiuni de leasing;
d) sumele achitate de furnizor sau prestator in contul clientului si care
apoi se deconteaza acestuia;
e) ambalajele care circula intre furnizorii de marfa si clienti, prin
schimb, fara facturare;
f) sumele incasate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale de catre
contribuabilii inregistrati la organele fiscale ca platitori de taxa pe
valoarea adaugata si care sunt destinate finantarii investitiilor, acoperirii
diferentelor de pret si de tarif, finantarii stocurilor de produse cu
destinatie speciala.
Art. 15
In cazul in care cumparatorii returneaza ambalajele in care s-a expediat
marfa, suma impozabila va fi redusa corespunzator.
CAP. 5
Cotele de impozitare
Art. 16
Taxa pe valoarea adaugata se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite de
prezenta ordonanta de urgenta asupra bazei de impozitare determinate in
conditiile art. 13.
Art. 17
In Romania se aplica urmatoarele cote:
A. Cota de 19% pentru operatiunile privind livrarile de bunuri mobile si
transferurile proprietatii bunurilor imobile efectuate in tara, prestarile de
servicii, precum si importul de bunuri, cu exceptia celor prevazute la lit. B.
B. Cota zero pentru:
a) exportul de bunuri, transportul si prestarile de servicii legate direct
de exportul bunurilor, efectuate de contribuabili cu sediul in Romania, a caror
contravaloare se incaseaza in valuta in conturi bancare deschise la banci
autorizate de Banca Nationala a Romaniei. Prin derogare de la aceste prevederi,
beneficiaza de cota zero exporturile de bunuri care se deruleaza in sistem
barter;
b) transportul international de persoane in si din strainatate, efectuat de
contribuabili autorizati prin curse regulate, precum si prestarile de servicii
legate direct de acesta;
c) transportul de marfa si de persoane, in si din porturile si
aeroporturile din Romania, cu nave si aeronave sub pavilion romanesc, comandate
de beneficiari din strainatate;
d) trecerea mijloacelor de transport de marfuri si de calatori cu mijloace
de transport fluvial specializate, intre Romania si statele vecine;
e) transportul si prestarile de servicii accesorii transportului, aferente
marfurilor din import, efectuate pe parcurs extern si pe parcurs intern pana la
punctul de vamuire si intocmire a declaratiei vamale;
f) livrarile de carburanti si/sau de alte bunuri destinate utilizarii sau
incorporarii in nave si aeronave care presteaza transporturi internationale de
persoane si de marfuri;
g) prestarile de servicii efectuate in aeroporturi, aferente aeronavelor in
trafic international, precum si prestarile de servicii efectuate in porturi,
aferente navelor de comert maritim, si pe fluvii internationale, facturate
direct armatorilor sau agentilor de nave, marfa si/sau containere, care ii
reprezinta pe armatori;
h) reparatiile la mijloacele de transport, contractate cu beneficiari din
strainatate;
i) alte prestari de servicii efectuate de contribuabili cu sediul in
Romania, contractate cu beneficiari din strainatate, a caror contravaloare se
incaseaza in valuta in conturi bancare deschise la banci autorizate de Banca
Nationala a Romaniei;
j) materialele, accesoriile si alte bunuri care sunt introduse din
teritoriul vamal al Romaniei in zonele libere, cu indeplinirea formalitatilor
de export;
k) bunurile si serviciile in favoarea directa a misiunilor diplomatice, a
oficiilor consulare si a reprezentantelor internationale interguvernamentale
acreditate in Romania, precum si a personalului acestora, pe baza de
reciprocitate;
l) bunurile cumparate din expozitiile organizate in Romania, precum si din
reteaua comerciala, expediate sau transportate in strainatate de catre
cumparatorul care nu are domiciliul sau sediul in Romania;
m) bunurile si serviciile finantate din ajutoare sau imprumuturi
nerambursabile acordate de guverne straine, de organisme internationale si de
organizatii nonprofit si de caritate din strainatate si din tara, inclusiv din
donatii ale persoanelor fizice;
n) constructia de locuinte, extinderea, consolidarea si reabilitarea
locuintelor existente;
o) constructia de lacasuri de cult religios.
Pentru operatiunile prevazute la lit. k), l), m), n) si o) aplicarea cotei
zero de taxa pe valoarea adaugata se realizeaza in conditiile stabilite prin
ordin al ministrului finantelor.
CAP. 6
Regimul deducerilor
Art. 18
Contribuabilii inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata au
dreptul la deducerea taxei aferente bunurilor si serviciilor achizitionate,
destinate realizarii de:
a) operatiuni supuse taxei conform art. 17;
b) bunuri si servicii scutite de taxa pentru care, prin lege, se prevede in
mod expres exercitarea dreptului de deducere;
c) actiuni de sponsorizare, reclama si publicitate, precum si alte actiuni
prevazute de legi, cu respectarea plafoanelor si destinatiilor prevazute in
acestea.
Taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat se stabileste ca
diferenta intre valoarea taxei facturate pentru bunurile livrate si serviciile
prestate si a taxei aferente intrarilor, dedusa potrivit prevederilor alin. 1.
Diferenta de taxa in plus sau in minus se regularizeaza, in conditiile
prezentei ordonante de urgenta, pe baza de deconturi ale platitorilor.
Art. 19
Pentru efectuarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata
aferente intrarilor contribuabilii sunt obligati:
a) sa justifice suma taxei prin documente intocmite conform legii de catre
contribuabili inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata;
b) sa justifice ca bunurile in cauza sunt destinate pentru nevoile firmei
si sunt proprietatea acesteia.
Dreptul de deducere priveste numai taxa ce este inscrisa intr-o factura
fiscala sau in alt document legal care se refera la bunuri sau servicii
destinate pentru realizarea operatiunilor prevazute la art. 18.
Art. 20
Contribuabilii care folosesc pentru nevoile firmei bunuri si servicii
achizitionate au dreptul sa deduca integral taxa pe valoarea adaugata aferenta
intrarilor, numai daca sunt destinate realizarii operatiunilor prevazute la
art. 18.
In situatia in care acestia realizeaza atat operatiuni prevazute la art.
18, cat si alte operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata sau care nu
intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata, dreptul de deducere se
determina in raport cu participarea bunurilor si/sau serviciilor respective la
realizarea operatiunilor prevazute la art. 18.
Art. 21
Dreptul de deducere se exercita lunar prin retinerea din suma reprezentand
taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor livrate si/sau serviciilor
prestate a taxei aferente intrarilor.
Art. 22
In cazul in care taxa aferenta intrarilor este mai mare decat taxa aferenta
iesirilor diferenta se regularizeaza prin:
a) compensarea efectuata de contribuabil in limita taxei de plata rezultate
din decontul lunii anterioare sau din deconturile lunilor urmatoare, dupa caz;
b) compensarea efectuata de organele fiscale in termen de 30 de zile de la
data depunerii cererii de catre contribuabil, dupa cum urmeaza:
b)1. cu alte impozite si taxe datorate bugetului de stat de catre
contribuabil;
b)2. cu taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat de furnizorii
sau prestatorii acestuia, in limita taxei rezultate din facturile fiscale
aferente bunurilor livrate si/sau serviciilor prestate beneficiarului care
solicita compensarea, neachitate pana la data efectuarii controlului;
c) rambursarea efectuata de organele fiscale.
Art. 23
Rambursarea diferentei de taxa, ramasa dupa compensarea realizata conform
art. 22, se efectueaza in termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de
rambursare pe baza documentatiei stabilite prin ordin al ministrului finantelor
si a verificarilor efectuate de organele fiscale teritoriale.
Rambursarea se efectueaza pentru contribuabilii din ale caror deconturi
lunare depuse la organul fiscal teritorial rezulta taxa de rambursat timp de 3
luni consecutiv.
Prin derogare de la prevederile alineatului precedent rambursarea se
efectueaza lunar pentru contribuabilii care realizeaza:
a) operatiuni de export;
b) unitati productive noi, pana la punerea in functiune;
c) operatiuni de import-export si care au diferente de primit rezultate din
actele constatatoare intocmite de organele vamale.
Nu beneficiaza de rambursarea efectiva a sumelor de la bugetul de stat
contribuabilii care nu au achitat total sau partial facturile furnizorilor
si/sau prestatorilor din tara, din care sa rezulte taxa pe valoarea adaugata
deductibila.
Art. 24
Prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta se stabilesc
cazurile si conditiile in care, pentru anumite rambursari de taxa pe valoarea
adaugata, organele fiscale teritoriale ale Ministerului Finantelor solicita
garantii personale sau solidare.
CAP. 7
Obligatiile platitorilor
Art. 25
Contribuabilii care realizeaza operatiuni impozabile in sensul prezentei
ordonante de urgenta au urmatoarele obligatii:
A. Cu privire la inregistrarea la organele fiscale:
a) sa depuna sub semnatura persoanelor autorizate, la organul fiscal
competent, o declaratie de inregistrare fiscala, conform modelului aprobat de
Ministerul Finantelor, in termen de 15 zile de la data eliberarii
certificatului de inmatriculare, a autorizatiei de functionare sau a actului
legal de constituire, dupa caz.
Contribuabilii care devin platitori de taxa pe valoarea adaugata ca urmare
a depasirii plafonului de scutire prevazut la art. 6, ale caror conditii de
desfasurare a activitatii s-au modificat sau au intervenit modificari
legislative in sensul trecerii activitatii desfasurate de la regimul de scutire
la cel de impozitare, ulterior inregistrarii fiscale, sunt obligati sa depuna
declaratie de mentiuni in termen de 15 zile de la data la care a intervenit
modificarea, in vederea atribuirii de cod fiscal, precedat de litera
"R" care atesta calitatea de platitor de taxa pe valoarea adaugata.
Atribuirea calitatii de platitor de taxa pe valoarea adaugata se face cu data
de intai a lunii urmatoare;
b) sa solicite organului fiscal scoaterea din evidenta ca platitor de taxa
in caz de incetare a activitatii, in termen de 15 zile de la data actului legal
in care se consemneaza situatia respectiva.
B. Cu privire la intocmirea documentelor:
a) sa consemneze livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii in
facturi fiscale sau in documente legal aprobate si sa completeze toate datele prevazute
de acestea. Pentru livrari de bunuri sau prestari de servicii cu valoarea taxei
pe valoarea adaugata mai mare de 20 milioane lei, la aceste documente se
anexeaza si copia de pe documentul legal care atesta calitatea de platitor de
taxa pe valoarea adaugata;
b) contribuabilii platitori de taxa pe valoarea adaugata sunt obligati sa
solicite de la furnizori sau prestatori facturi fiscale ori documente legal
aprobate pentru toate bunurile si serviciile achizitionate si sa verifice
intocmirea corecta a acestora, iar pentru facturile fiscale cu o valoare a
taxei pe valoarea adaugata mai mare de 20 milioane lei, sa solicite si copia de
pe documentul legal care atesta calitatea de platitor de taxa pe valoarea
adaugata a furnizorului sau prestatorului;
c) contribuabilii inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata nu
au obligatia sa emita facturi fiscale in cazul urmatoarelor operatiuni:
c)1. transport cu taximetre, precum si transport de persoane pe baza de
bilete de calatorie si abonamente;
c)2. vanzari de bunuri si/sau prestari de servicii consemnate in documente
specifice aprobate prin acte normative in vigoare;
c)3. vanzari de bunuri si/sau prestari de servicii pentru populatie, pe
baza de documente fara nominalizari privind cumparatorul;
d) importatorii sunt obligati sa intocmeasca declaratia vamala de import,
direct sau prin reprezentanti autorizati, si sa determine, potrivit legii,
valoarea in vama, taxele vamale, alte taxe si accizele datorate de acestia si,
pe baza acestora, sa calculeze taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de
stat.
C. Cu privire la evidenta operatiunilor:
a) sa tina evidenta contabila potrivit legii, care sa le permita sa
determine baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata facturata pentru
livrarile si/sau prestarile de servicii efectuate, precum si cea deductibila
aferenta intrarilor.
Documentele justificative care nu sunt procurate pe caile stabilite prin
norme legale si nu sunt corect intocmite nu pot fi inregistrate in contabilitate,
iar bunurile ce fac obiectul tranzactiilor respective vor fi considerate fara
documente legale de provenienta si se sanctioneaza potrivit Legii nr. 87/1994
pentru combaterea evaziunii fiscale.
Contribuabilii care realizeaza operatiuni impozabile au obligatia sa
asigure conditiile necesare pentru emiterea documentelor, prelucrarea
informatiilor si conducerea evidentelor prevazute de reglementarile in domeniul
taxei pe valoarea adaugata;
b) sa intocmeasca si sa depuna lunar la organul fiscal, pana la data de 25
a lunii urmatoare, decontul de taxa pe valoarea adaugata, potrivit modelului
stabilit de Ministerul Finantelor;
c) sa furnizeze organelor fiscale toate justificarile necesare in vederea
stabilirii operatiunilor impozabile executate atat la sediul principal, cat si
la subunitati;
d) sa contabilizeze distinct veniturile si cheltuielile determinate de
operatiunile asocierilor in participatiune. Drepturile si obligatiile legale
privind taxa pe valoarea adaugata revin asociatului care contabilizeaza
veniturile si cheltuielile potrivit contractului incheiat intre parti. La
sfarsitul perioadei de raportare veniturile si cheltuielile, inregistrate pe
naturi, se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea
inregistrarii acestora in contabilitatea proprie.
Sumele decontate intre parti fara respectarea prevederilor mentionate la
alineatul precedent se supun taxei pe valoarea adaugata, in cotele prevazute de
lege.
D. Cu privire la plata taxei pe valoarea adaugata:
a) sa achite taxa datorata, potrivit decontului intocmit lunar, pana la
data de 25 a lunii urmatoare;
b) sa achite taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor din import
definitiv, la organul vamal, conform regimului in vigoare privind plata taxelor
vamale.
Prin derogare de la prevederile lit. b), se suspenda plata taxei pe
valoarea adaugata la organele vamale, pe termen de 120 de zile, pentru
utilajele, instalatiile, echipamentele, masinile industriale care se importa in
vederea efectuarii si derularii investitiilor prin care se realizeaza o unitate
productiva noua, se dezvolta capacitatile existente sau se retehnologizeaza
fabrici, sectii, ateliere, precum si pentru masinile agricole. De asemenea, se
suspenda plata taxei pe valoarea adaugata la organele vamale, pe termen de 60
de zile, pentru materiile prime care nu se produc in tara sau sunt deficitare,
importate in vederea realizarii obiectului de activitate.
Atestarea dreptului de a beneficia de suspendarea platii taxei pe valoarea
adaugata in vama se face prin certificat eliberat in conditii stabilite de
Ministerul Finantelor;
c) sa achite taxa pe valoarea adaugata aferenta operatiunilor de leasing,
corespunzator sumelor si termenelor de plata prevazute in contractele incheiate
cu locatori/finantatori din strainatate.
In cazul in care, la expirarea contractului de leasing, bunurile care au
facut obiectul acestuia trec in proprietatea beneficiarului, se datoreaza taxa
pe valoarea adaugata pentru valoarea la care se face transferul de proprietate
a bunurilor respective;
d) sa achite taxa datorata bugetului de stat anterior datei depunerii
cererii la organul fiscal pentru scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe
valoarea adaugata, in caz de incetare a activitatii.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 26
Formularele pentru facturi fiscale, borderourile zilnice de vanzare,
incasare si alte documente necesare in vederea aplicarii prevederilor prezentei
ordonante de urgenta se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor si sunt
obligatorii pentru platitorii de taxa pe valoarea adaugata.
Art. 27
Corectarea taxei facturate in facturi fiscale in mod eronat de catre un
contribuabil se va efectua astfel:
a) in cazul in care factura fiscala nu a fost transmisa de la
contribuabilul inregistrat ca platitor de taxa pe valoarea adaugata, aceasta se
anuleaza si se emite o factura fiscala noua;
b) in cazul in care factura fiscala a fost transmisa beneficiarului,
corectarea erorilor se efectueaza prin emiterea unei noi facturi fiscale cu
semnul minus sau in rosu si concomitent se emite o noua factura fiscala
corecta. Factura fiscala de corectare va fi inregistrata in jurnalul de
vanzari, respectiv de cumparari, si reflectata in deconturile intocmite de
furnizor si, respectiv, de beneficiar pentru luna in care a avut loc
corectarea.
Art. 28
Pentru bunurile livrate in anul 2000, a caror contravaloare a fost incasata
sub forma de abonamente in anul 1999 cu cota de 11% de taxa pe valoarea
adaugata, cota aplicata este cea in vigoare la data incasarii abonamentelor
respective.
Art. 29
Organele fiscale au dreptul sa efectueze verificari si investigatii la
platitorii taxei pe valoarea adaugata privind respectarea acestei ordonante de
urgenta, inclusiv asupra inregistrarilor contabile. In acest scop
contribuabilii au obligatia sa prezinte evidentele si documentele aferente sau
orice alte elemente ce pot avea legatura cu verificarea.
In situatia in care in urma verificarii efectuate rezulta erori sau abateri
de la normele legale, organele fiscale au obligatia de a stabili cuantumul
taxei pe valoarea adaugata deductibile si facturate si de a proceda la
urmarirea diferentei de plata sau la restituirea sumelor incasate in plus, dupa
caz.
In cazul in care facturile fiscale, evidentele contabile sau datele
necesare pentru calcularea bazei de impozitare lipsesc ori sunt incomplete in
ceea ce priveste cantitatile, preturile si/sau tarifele practicate pentru
livrari de bunuri si/sau prestari de servicii, organele fiscale vor proceda la
impozitare prin estimare.
Art. 30
Diferentele in minus constatate la verificarea taxei pe valoarea adaugata
se platesc in termen de 15 zile de la data incheierii actului de control
impreuna cu majorarile de intarziere aferente, iar cele in plus se restituie in
acelasi termen sau se compenseaza cu platile ulterioare.
Art. 31
Pentru neplata integrala sau a unei diferente din taxa pe valoarea adaugata
in termenul stabilit, contribuabilii datoreaza majorari de intarziere calculate
conform legislatiei privind calculul si plata sumelor datorate pentru
neachitarea la termen a impozitelor si taxelor.
Art. 32
Actele emise de organele de specialitate ale Ministerului Finantelor pentru
constatarea obligatiilor de plata privind taxa pe valoarea adaugata constituie
titluri executorii.
Bancile vor pune in aplicare aceste titluri fara acceptul platitorilor.
Art. 33
Nerespectarea prevederilor art. 25 referitoare la obligatiile platitorilor
de taxa pe valoarea adaugata se sanctioneaza conform Legii nr. 87/1994 pentru
combaterea evaziunii fiscale, cu exceptia nerespectarii obligatiei de depunere
lunara a decontului de taxa pe valoarea adaugata, care se sanctioneaza conform
Ordonantei Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de intocmire si depunere a
declaratiilor de impozite si taxe, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 34
Solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor,
privind taxa pe valoarea adaugata, constatate si aplicate prin actele de
control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, se face conform
prevederilor stabilite prin Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea
obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si
aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului
Finantelor, cu modificarile ulterioare.
Art. 35
Pentru aplicarea unitara a prevederilor legale privind taxa pe valoarea
adaugata se constituie Comisia centrala fiscala a impozitelor indirecte, coordonata
de ministrul finantelor. Componenta comisiei se aproba prin ordin al
ministrului finantelor. Deciziile Comisiei centrale fiscale a impozitelor
indirecte se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 36
In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor, va aproba normele
de aplicare a dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 37
Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data de 15 martie 2000.
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 288 din 12 decembrie 1995, cu
completarile si modificarile ulterioare. Sunt si raman abrogate: Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 26/1999 privind unele facilitati care se acorda
Companiei Nationale "Posta Romana" - S.A. pentru plata drepturilor de
protectie sociala la domiciliul beneficiarilor; art. 15 din Legea apiculturii
nr. 89/1998; art. 19 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane; art. 22 si 25 din Legea nr. 133/1999 privind
stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea
intreprinderilor mici si mijlocii; art. 13 lit. a) si b) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 92/1997 privind stimularea investitiilor directe,
aprobata si modificata prin Legea nr. 241/1998 si modificata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 127/1999; art. 5 alin. 3 din Legea locuintei nr.
114/1996, republicata, astfel cum a fost completat prin Legea nr. 145/1999.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor,
Sebastian Vladescu,
secretar de stat