DECIZIE Nr. 1 din 8 octombrie 2001
pentru aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE - COMISIA CENTRALA
FISCALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 652 din 17 octombrie 2001
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Se aproba solutiile prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta decizie, referitoare la aplicarea unitara a prevederilor unor articole
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea
adaugata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 15
martie 2000, adoptate de Comisia centrala fiscala constituita in baza Ordinului
ministrului finantelor publice nr. 1.349/2001, in sedinta din data de 25
septembrie 2001.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
SOLUTII
referitoare la aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata
Art. 2
Cesiunea de creante nu intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea
adaugata, nefiind considerata prestare de servicii.
Art. 6 litera A.h)2
1. Acordarea de imprumuturi unei societati comerciale de catre
asociati/actionari ai acesteia, persoane fizice si/sau juridice, in vederea
asigurarii resurselor financiare ale societatii, este o operatiune asimilata
operatiunilor bancare si urmeaza regimul acestora din punct de vedere al taxei
pe valoarea adaugata.
2. Imprumuturile acordate de persoane juridice autorizate straine, inclusiv
de organisme financiar-bancare internationale, precum si de asociati/actionari
din strainatate sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, conform prevederilor
art. 6 lit. A.h)2 si ale art. 6 lit. B.f).
Art. 17 litera B.a)
1. In cazul exporturilor realizate prin comisionari comitentul poate
justifica cota zero de taxa pe valoarea adaugata cu documentele prevazute la
pct. 9.6 alin. 1 lit. a) - c) din Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 401/2000, daca face dovada incasarii valutei in contul
comisionarului cu copie de pe extrasul de cont sau copie de pe declaratia de
incasare valutara, dupa caz. Copia de pe extrasul de cont sau copia de pe
declaratia de incasare valutara, dupa caz, va fi transmisa obligatoriu de catre
comisionar comitentului, certificata pentru autenticitate cu stampila
societatii comisionare si cu semnaturile persoanelor sau a persoanei autorizate
legal sa angajeze societatea comisionara.
In situatia in care comitentul justifica cota zero de taxa pe valoarea
adaugata cu documentele prevazute la pct. 9.6 alin. 1 lit. a) - d) din Normele
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe
valoarea adaugata, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 401/2000, nu trebuie
sa faca dovada incasarii valutei in contul comisionarului.
Comisionarul beneficiaza de cota zero de taxa pe valoarea adaugata pentru
comisionul incasat in lei de la comitent, in situatia in care comitentul
incaseaza in valuta, in conturi bancare deschise la banci autorizate de Banca
Nationala a Romaniei, contravaloarea exportului, inclusiv comisionul societatii
comisionare.
2. Pentru transportul marfurilor exportate la destinatie in strainatate
transportatorii, respectiv casele de expeditie, vor justifica cota zero de taxa
pe valoarea adaugata, in functie de tipul transportului, astfel:
2.1. In cazul transportului auto, cu urmatoarele documente:
a) contractul incheiat cu unitatea exportatoare sau, dupa caz, cu casa de
expeditie ori cu beneficiarul din strainatate, prin care se prevede
obligativitatea platii in valuta a contravalorii transportului;
b) documentul de transport international avand confirmarea destinatarului
privind receptia marfii pentru transportator sau copia de pe acesta pentru
casele de expeditie;
c) polita de asigurare si/sau reasigurare pentru transportator sau copia de
pe aceasta pentru casele de expeditie.
2.2. In cazul transporturilor combinate legate direct de exportul
bunurilor, cu urmatoarele documente:
a) contractul incheiat cu unitatea exportatoare sau, dupa caz, cu casa de
expeditie ori cu beneficiarul din strainatate, prin care se prevede
obligativitatea platii in valuta a contravalorii transportului;
b) copie de pe declaratia vamala de export, vizata de organele vamale;
c) documentul specific de transport.
2.3. In cazul transportului feroviar, cu urmatoarele documente:
a) contractul incheiat cu unitatea exportatoare sau, dupa caz, cu casa de
expeditie ori cu beneficiarul din strainatate, prin care se prevede obligativitatea
platii in valuta a contravalorii transportului;
b) documentul de transport international pe caile ferate, care sa poarte
stampila statiei de expeditie pentru transportator, sau copia de pe acesta
pentru casele de expeditie;
c) documentul de transmitere a vagonului la calea ferata vecina, care sa
confirme iesirea marfii din tara pentru transportator.
2.4. In cazul transportului fluvial, maritim, aerian, cu urmatoarele
documente:
a) contractul incheiat cu unitatea exportatoare sau, dupa caz, cu casa de
expeditie ori cu beneficiarul din strainatate, prin care se prevede
obligativitatea platii in valuta a contravalorii transportului;
b) copie de pe declaratia vamala de export vizata de organele vamale;
c) documentul specific de transport.
Art. 17 litera B.m)
Pentru eliberarea certificatelor de cota zero de taxa pe valoarea adaugata
in baza art. 17 lit. B.m) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 si
a Ordinului ministrului finantelor nr. 725/2000 pentru aprobarea Normelor
privind taxa pe valoarea adaugata pentru utilajele, echipamentele si serviciile
achizitionate de titularii acordurilor petroliere, persoane juridice straine,
precum si pentru bunurile si serviciile finantate din ajutoare sau imprumuturi
nerambursabile, inclusiv din donatii ale persoanelor fizice, in cazul
obiectivelor finantate din fonduri nerambursabile acordate de Uniunea
Europeana, se va proceda astfel:
1. Contractele sunt incheiate de o agentie de implementare.
In contractul-tip partile contractante sunt urmatoarele:
- cumparator - una dintre agentiile de implementare;
- beneficiar - ministerele si alte persoane juridice pentru care sunt
alocate fondurile nerambursabile;
- furnizor - persoana juridica romana sau straina care a castigat licitatia
organizata de agentiile de implementare, denumita contractor din punct de
vedere al taxei pe valoarea adaugata;
- subcontractor - orice contribuabil care livreaza bunuri sau presteaza
servicii contractate cu furnizorul, denumit contractor, pentru realizarea
proiectului finantat din fondurile mentionate.
Certificatul de cota zero de taxa pe valoarea adaugata se solicita de catre
beneficiarul proiectului pentru contractori si subcontractori.
In situatia in care pentru realizarea obiectivelor sunt contractate livrari
de bunuri si/sau prestari de servicii prin subcontractori, pe facturile fiscale
emise de acestia se vor mentiona atat denumirea beneficiarului, cat si
denumirea contractorului si codul contractului. Contractorul are obligatia sa
factureze bunurile si/sau serviciile achizitionate de la subcontractori catre
beneficiar, inscriind pe factura ca plata se va efectua de catre una dintre
agentiile de implementare.
Bunurile livrate direct de contractor beneficiarului si prestarile de
servicii se vor factura catre beneficiar, inscriindu-se pe factura si denumirea
agentiei de implementare care efectueaza plata, precum si codul contractului.
In cazul in care castigatorii licitatiilor pentru realizarea proiectelor
finantate din fonduri nerambursabile sunt persoane straine si achizitioneaza
bunuri din Romania sau contracteaza prestarea unor servicii cu prestatori din
Romania pentru realizarea obiectivelor finantate din fonduri nerambursabile,
pentru a beneficia de aplicarea cotei zero de taxa pe valoarea adaugata este
necesar ca acestia sa isi desemneze un reprezentant fiscal domiciliat in
Romania. In faza de negociere si incheiere a contractelor este obligatoriu sa
fie stipulate clar obligatiile ce revin contractorilor straini in ceea ce
priveste derularea proiectelor, precum si obligatiile care le revin din punct
de vedere al taxei pe valoarea adaugata, conform legislatiei romane in materie.
2. In situatia in care licitatiile organizate de agentiile de implementare
au fost castigate de persoane straine care efectueaza prestari de servicii
constand in consultanta, in contractele standard vor aparea urmatoarele parti
contractante:
- parte contractanta - una dintre agentiile de implementare;
- beneficiar - ministerele si alte persoane juridice pentru care sunt
alocate fondurile nerambursabile;
- contractor - persoana straina care a castigat licitatia organizata de
agentiile de implementare, denumita contractor si din punct de vedere al taxei
pe valoarea adaugata.
Pe perioada derularii contractelor de consultanta contractorii organizeaza
licitatii pentru achizitionarea de bunuri si servicii in folosul proiectului,
finantate din fondurile proiectului, incheind contracte cu furnizori/prestatori
din Romania. Partile contractante in acest caz sunt:
- cumparator - persoana straina, fizica sau juridica, care a castigat
licitatia de consultanta, care este si contractorul din punct de vedere al
taxei pe valoarea adaugata;
- furnizor - contribuabil din Romania care livreaza bunuri/servicii catre
contractori in cadrul proiectului, denumit subcontractor din punct de vedere al
taxei pe valoarea adaugata;
- beneficiar - ministerele si alte persoane juridice pentru care sunt
alocate fondurile nerambursabile ale proiectului respectiv.
Certificatul de cota zero de taxa pe valoarea adaugata se solicita de catre
beneficiar numai pentru subcontractori, intrucat serviciile de consultanta se
impoziteaza la locul beneficiarului in conformitate cu prevederile pct. 3.4 din
Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind
taxa pe valoarea adaugata. Potrivit pct. 6.2 din normele mentionate persoanele
straine care presteaza pentru beneficiari din Romania servicii care se
incadreaza in prevederile pct. 3.4 nu au obligatia desemnarii unui reprezentant
fiscal domiciliat in Romania.
Pentru serviciile de consultanta beneficiarii nu au obligatia de plata a
taxei pe valoarea adaugata, daca aceste operatiuni sunt scutite prin acordurile
incheiate de Romania cu organismele internationale.
Bunurile/serviciile cumparate de catre contractori pentru derularea
proiectului, mentionate in contractele de consultanta standard la capitolul
"Rambursabile", si pentru care acestia vor solicita rambursarea
cheltuielilor de la agentia de implementare, fiind finantate din fondurile
nerambursabile, si care raman in proprietatea beneficiarului la incheierea
contractului vor fi facturate in cota zero de taxa pe valoarea adaugata astfel:
subcontractorul inscrie la cumparator pe beneficiarul din contractul-tip si pe
contractor, mentionand si codul contractului. La finalizarea contractului
bunurile respective vor fi predate beneficiarului de catre contractor cu
proces-verbal de predare-primire.
In contractele de acest tip persoanele straine care castiga licitatiile
organizate de agentiile de implementare nu au obligatia desemnarii unui
reprezentant fiscal domiciliat in Romania.
3. Datorita complexitatii si perioadei indelungate de realizare a
obiectivelor in cauza certificatele de cota zero de taxa pe valoarea adaugata
eliberate initial pot fi suplimentate de organele fiscale la cererea
beneficiarilor cu noi subcontractori care nu au fost prevazuti in contractul
initial, pe baza contractelor incheiate cu acestia de catre contractori.
Art. 20
In sensul prevederilor pct. 10.17 alin. 2 din Normele de aplicare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea
adaugata, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 401/2000, se considera
investitii sistate lucrarile de constructii montaj a caror realizare a fost
intrerupta pe o perioada mai mare de un an, respectiv pentru care nu s au facut
cheltuieli de investitii pe aceasta perioada.