DECIZIE Nr. 7 din 19 decembrie 2002
pentru aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea unor prevederi privind
taxa pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1 din 6 ianuarie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Se aproba solutiile prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta decizie, referitoare la aplicarea unitara a prevederilor unor articole
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea
adaugata, aprobata si modificata prin Legea nr. 547/2001, si din Legea nr.
345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, adoptate de Comisia centrala
fiscala constituita in baza Ordinului ministrului finantelor publice nr.
1.349/2001, in sedinta din data de 29 noiembrie 2002.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
SOLUTII
privind aplicarea unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adaugata
I. Art. 18 alin. (1) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea
adaugata
Subventiile primite de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, legate
direct de pretul bunurilor livrate si/sau al serviciilor, se includ in baza de
impozitare a taxei pe valoarea adaugata. Pentru ca subventiile sa fie
considerate ca sunt legate direct de pretul bunurilor si/sau al serviciilor
trebuie sa indeplineasca doua conditii in mod cumulativ:
a) pretul pe unitatea de masura al bunurilor si/sau al serviciilor sa fie
impus printr-un act normativ sau prin decizii ale consiliilor locale;
b) subventia acordata sa fie concret determinabila in pretul bunurilor
si/sau al serviciilor, respectiv aceasta sa fie stabilita pe unitatea de masura
a bunurilor livrate si/sau a serviciilor prestate.
Modul de determinare a taxei pe valoarea adaugata:
A. In situatia in care subventia se acorda pe unitatea de masura, exclusiv
taxa pe valoarea adaugata, furnizorul va colecta taxa pe valoarea adaugata
aferenta pretului de referinta nesubventionat. Beneficiarul va suporta taxa pe
valoarea adaugata, inclusiv asupra subventiei.
a) Daca subventia nu acopera integral pretul de referinta nesubventionat,
facturarea bunurilor si/sau a serviciilor se face dupa modelul:
- pretul de referinta 300 de unitati x 19% = 57 de unitati
(baza de impozitare) T.V.A.
- subventia acordata 100 de unitati
(33,33% din pretul de referinta)
Pret subventionat (300 - 100) 200 de unitati + 57 (T.V.A. asupra pretului
de referinta) = 257 de unitati de incasat
de
la beneficiar
b) In cazul in care pretul bunurilor este subventionat 100%, cumparatorul
va suporta numai taxa pe valoarea adaugata aferenta pretului de referinta
nesubventionat. Facturarea bunurilor sau a serviciilor se face dupa modelul:
- pretul de referinta 300 de unitati x 19% = 57 de unitati
(baza de impozitare) T.V.A.
- subventia acordata (100%) 300 de unitati
Pret subventionat 0 + 57 (T.V.A. asupra pretului de referinta) = 57 de
unitati de incasat de la beneficiar
B. In situatia in care subventia se acorda inclusiv T.V.A., actul normativ
stabileste pretul de referinta impus al bunurilor sau al serviciilor, inclusiv
T.V.A., care trebuie facturat beneficiarilor, si acesta este mai mic decat
pretul efectiv al bunurilor sau serviciilor respective:
- pretul impus care trebuie facturat
beneficiarilor, inclusiv T.V.A. 130 de unitati,
- din care T.V.A. (130 x 15.966%) 21 de unitati
Pretul de 130 de unitati (109 + 21 T.V.A.) se factureaza si se incaseaza de
la beneficiar.
Furnizorul primeste o subventie de 100 de unitati si in mod distinct T.V.A.
aferenta subventiei de 19 unitati. La data incasarii subventiei furnizorul va
colecta taxa pe valoarea adaugata aferenta subventiei (19 unitati), micsorand
subventia primita.
C. Nu intra sub incidenta prevederilor art. 18 alin. (1) din Legea nr.
345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, respectiv nu intra in baza de
impozitare a taxei pe valoarea adaugata, subventiile sau alocatiile primite de
la bugetul de stat sau de la bugetele locale, ce nu sunt legate direct de
pretul bunurilor livrate sau al serviciilor prestate, cum sunt: ajutoarele de
stat acordate companiilor, societatilor nationale si societatilor comerciale
din industria miniera, sprijinul acordat producatorilor agricoli pentru
terenurile agricole cultivate, subventiile acordate producatorilor agricoli din
sectorul animalier pentru cresterea productiei de carne si a efectivelor de
animale, subventiile pentru acoperirea cheltuielilor cu energia electrica
pentru irigatii, subventiile pentru acoperirea cheltuielilor de transport public
local.
II. Art. 14 lit. f) si art. 20 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, cu modificarile ulterioare
Contribuabilii inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, care
au beneficiat de subventii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale atat
pentru acoperirea diferentelor de pret sau de tarif, pentru finantarea
stocurilor de produse cu destinatie speciala, cat si pentru alte destinatii, nu
au obligatia sa calculeze dreptul de deducere pe baza de pro rata corespunzator
subventiilor incasate. Daca respectivii contribuabili desfasoara si activitati
care nu dau drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata, vor aplica
prevederile pct. 10.16 din Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 401/2000, cu modificarile ulterioare, dar in calculul
pro rata nu se vor include si subventiile incasate. Pentru subventiile
destinate finantarii investitiilor se aplica prevederile pct. 8.17 din Normele
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe
valoarea adaugata, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 401/2000.
III. Art. 18, art. 22 alin. (4) si art. 23 alin. (1) din Legea nr. 345/2002
privind taxa pe valoarea adaugata
Persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea
adaugata isi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata
corespunzator destinatiei bunurilor si serviciilor achizitionate, respectiv
pentru realizarea de operatiuni cu drept de deducere sau fara drept de
deducere, indiferent daca au primit subventii de la bugetul de stat sau de la
bugetele locale pentru finantarea activitatii.
IV. Art. 14 lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 si
art. 22 alin. (3) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata
Persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea
adaugata, care primesc alocatii din fondul "Dezvoltarea agriculturii
romanesti" pentru achizitionarea de tractoare, combine, masini si utilaje
agricole, instalatii de irigat, vor reintregi in mod obligatoriu
disponibilitatile de investitii cu taxa pe valoarea adaugata dedusa, aferenta
alocatiei primite. Sumele deduse in cursul anului fiscal vor fi utilizate numai
pentru plati aferente aceluiasi obiectiv de investitii pentru care s-au primit
alocatiile, iar la incheierea exercitiului financiar sumele deduse si
neutilizate se vireaza la bugetul de stat.
V. Art. 11 alin. (4) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea
adaugata
Restituirea taxei pe valoarea adaugata aferente lucrarilor executate in
perioada 15 martie 2000 - 31 mai 2002, facturate cu T.V.A. atat de prestatori
care nu au fost desemnati de beneficiar sa factureze fara taxa pe valoarea
adaugata, cat si de prestatori care au fost desemnati sa factureze fara taxa pe
valoarea adaugata, se efectueaza pentru lucrarile de constructie de locuinte,
extindere, consolidare si reabilitare a locuintelor existente, nefinalizate la
data de 31 mai 2002 inclusiv, care indeplinesc conditiile prevazute de Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 1.009/2002.
Beneficiarii nu au dreptul sa depuna mai multe cereri de restituire a taxei
pe valoarea adaugata pentru acelasi obiectiv de lucrari de constructie de
locuinte, extindere, consolidare si reabilitare a locuintelor existente.
VI. Art. 29 lit. B.a) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea
adaugata
In vederea exercitarii dreptului de deducere de catre persoanele impozabile
a taxei pe valoarea adaugata aferente serviciilor de cazare, masa, transport,
de care beneficiaza personalul acestora, care se deplaseaza in interes de
serviciu, agentia de turism intermediara va proceda astfel:
Va inscrie distinct in factura fiscala la "servicii conform facturilor
anexate" valoarea acestora si taxa pe valoarea adaugata aferenta pe care
agentia nu are dreptul sa o deduca conform art. 24 alin. (2) lit. c) din Legea
nr. 345/2002, comisionul agentiei si taxa pe valoarea adaugata aferenta
comisionului. Va anexa la aceasta factura copii de pe facturile fiscale
originale emise de prestatorii serviciilor de cazare, masa si transport.
VII. Art. 17 lit. C.b), in perioada 28 august 1997 - 31 decembrie 1999, si
art. 17 lit. B.b), in perioada 1 ianuarie - 14 martie 2000, din Ordonanta
Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata, cu
modificarile ulterioare
Transportul international de persoane in si din strainatate, efectuat de
companii aeriene straine prin curse regulate, precum si prestarile de servicii
legate direct de acesta beneficiaza de aplicarea cotei zero a taxei pe valoarea
adaugata. Cota zero se aplica pe baza de reciprocitate acordata companiilor
aeriene romane care au deschise agentii in strainatate.
Pentru activitatea de vanzare a biletelor aferente transportului
international de persoane agentiile companiilor aeriene straine care
functioneaza pe teritoriul Romaniei nu colecteaza taxa pe valoarea adaugata si
isi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente
bunurilor si serviciilor achizitionate destinate realizarii activitatii,
potrivit prevederilor art. 18 21 din ordonanta.