DECIZIE Nr. 8 din 28 iulie 2003
pentru aprobarea solutiilor privind aplicarea unor prevederi referitoare la
taxa pe valoarea adaugata si impozitul pe venit
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
COMISIA CENTRALA FISCALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 575 din 11 august 2003
Se aproba solutiile prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta decizie, referitoare la aplicarea unitara a prevederilor unor articole
din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, cu
modificarile si completarile ulterioare, si din Legea nr. 345/2002 privind taxa
pe valoarea adaugata, cu modificarile ulterioare, si referitoare la aplicarea
unitara a prevederilor unor articole din Legea bugetului de stat pe anul 2003
nr. 631/2002, coroborate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 7/2001
privind impozitul pe venit, aprobata si modificata prin Legea nr. 493/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, adoptate de Comisia centrala fiscala,
constituita in baza Ordinului ministrului finantelor publice nr. 718/2003, in
sedinta din data de 7 iulie 2003.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
SOLUTII
privind aplicarea unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adaugata
I. Art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea
adaugata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 4 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2002 privind taxa pe valoarea
adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 7 si art. 29 lit.
D.d) - f) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, cu
modificarile ulterioare
1. Taxa pe valoarea adaugata neachitata in termenul legal, evidentiata in
contabilitate de persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe
valoarea adaugata pentru operatiuni de leasing contractate cu
locatori/finantatori din strainatate, servicii contractate cu prestatori cu
sediul sau cu domiciliul in strainatate, pentru care locul prestarii se
considera a fi in Romania daca prestatorul de servicii nu si-a desemnat un
reprezentant fiscal in Romania, precum si pentru servicii contractate cu
prestatori din strainatate pentru care beneficiarii aveau obligatia, conform
legii, sa plateasca taxa pe valoarea adaugata, care au fost efectuate pana la
data de 1 martie 2003 exclusiv, se regularizeaza astfel:
a) daca prestarile de servicii respective au fost destinate exclusiv
realizarii de operatiuni care dau drept de deducere, taxa pe valoarea adaugata
aferenta acestor operatiuni se va inscrie la randul 3 "regularizari"
din decontul privind taxa pe valoarea adaugata, ca taxa colectata, si la randul
10 "regularizari" din decont, ca taxa deductibila;
b) daca prestarile de servicii respective au fost destinate realizarii de
operatiuni care sunt supuse pro rata, taxa colectata va fi inscrisa la randul 3
"regularizari" din decontul privind taxa pe valoarea adaugata, iar
taxa deductibila afectata de pro rata aplicabila la data efectuarii operatiunii
va fi inscrisa la randul 10 "regularizari";
c) daca prestarile de servicii respective au fost destinate realizarii de
operatiuni care nu dau drept de deducere, taxa datorata bugetului de stat este
la nivelul taxei colectate si se va inscrie la randurile 3 si 15 din decontul
privind taxa pe valoarea adaugata.
Din punct de vedere contabil se va storna inregistrarea 4428 = 446 si se va
efectua inregistrarea 4426 = 4427.
Daca serviciile achizitionate sunt destinate realizarii de operatiuni
prevazute la lit. b) si c), taxa sau diferenta de taxa pe valoarea adaugata
nedeductibila se va inregistra prin formula contabila 635 = 4426, la data
incheierii decontului privind taxa pe valoarea adaugata in care au fost
reflectate operatiunile.
Pentru operatiunile prevazute mai sus se datoreaza dobanzi si penalitati de
intarziere conform legislatiei privind calculul si plata sumelor datorate
pentru neachitarea la termen a impozitelor si taxelor.
2. In situatia in care organele de control, cu ocazia verificarilor
efectuate, constata ca persoanele impozabile nu au efectuat regularizari
prevazute la pct. 1, vor aplica aceeasi procedura la data constatarii acestora.
II. Art. 23 din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata
1. In anul 2003 persoanele impozabile care, pana la 1 mai 2003, au avut
subunitati inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata si care nu au
solicitat aprobare pentru pro rata lunara vor determina taxa pe valoarea
adaugata deductibila aferenta achizitiilor destinate atat realizarii de
operatiuni care dau drept de deducere, cat si celor care nu dau drept de
deducere, astfel:
a) pentru lunile aprilie - noiembrie 2003 se va utiliza o pro rata
provizorie determinata in functie de realizarile efective din anul 2002, pe
total unitate, dupa formula prevazuta la art. 61 alin. (4) din Normele de
aplicare a Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 598/2002, astfel cum au fost modificate prin Hotararea
Guvernului nr. 348/2003, sau o pro rata provizorie estimata in functie de
operatiunile prevazute a fi realizate in anul 2003;
b) in luna decembrie se va determina pro rata definitiva in functie de
realizarile efective din cursul anului 2003, pe total unitate, si se va inscrie
in decontul de taxa pe valoarea adaugata intocmit pentru luna decembrie.
Regularizarea deducerilor operate in lunile ianuarie - martie 2003 se face
prin aplicarea pro rata definitiva asupra taxei pe valoarea adaugata
deductibile aferente achizitiilor destinate atat realizarii de operatiuni care
dau drept de deducere, cat si operatiunilor care nu dau drept de deducere,
rezultata din deconturile privind taxa pe valoarea adaugata depuse in aceasta
perioada de subunitati si de unitate pentru activitatea proprie, dupa caz.
Diferenta dintre suma rezultata si suma efectiv dedusa se cumuleaza cu
diferenta calculata pentru perioada aprilie - noiembrie 2003.
Pentru lunile aprilie - noiembrie 2003 regularizarea se face prin aplicarea
pro rata definitiva asupra taxei pe valoarea adaugata deductibile aferente
achizitiilor destinate atat realizarii de operatiuni care dau drept de
deducere, cat si operatiunilor care nu dau drept de deducere, rezultata din
deconturile privind taxa pe valoarea adaugata depuse in aceasta perioada de unitate.
Diferenta dintre suma rezultata si suma efectiv dedusa pe baza de pro rata
provizorie se cumuleaza cu diferenta determinata pentru lunile ianuarie -
martie 2003 si se inscrie la randul 10 din decontul lunii decembrie 2003.
Pentru achizitiile destinate atat realizarii de operatiuni care dau drept
de deducere, cat si celor care nu dau drept de deducere, din luna decembrie, se
aplica pro rata definitiva determinata in luna decembrie in functie de
realizarile efective din cursul anului 2003 ale unitatii.
2. In cazul persoanelor impozabile care, pana la 1 mai 2003, au avut
subunitati inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, daca
solicita si obtin aprobarea organelor fiscale pentru ca pro rata sa fie
determinata lunar, potrivit prevederilor art. 61 alin. (8) din Normele de
aplicare a Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 598/2002, cu modificarile ulterioare, au obligatia sa
recalculeze taxa dedusa de la inceputul anului, cumulata pe total unitate, pe
baza de pro rata lunara.
III. Punctul VI din Decizia nr. 7/2002 publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1 din 6 ianuarie 2003 se modifica si va avea urmatorul
continut:
"VI. Art. 18, art. 24 alin. (2) lit. c) si art. 29 lit. B.a) din Legea
nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata
1. In sensul taxei pe valoarea adaugata se considera ca desfasoara
activitate de intermediere in turism:
a) agentiile de turism care presteaza unor persoane fizice sau persoane,
indiferent de statutul lor juridic, care nu sunt inregistrate ca platitori de
taxa pe valoarea adaugata, servicii de transport, hoteliere, de alimentatie
publica si altele de aceeasi natura, pentru care locul prestarii este
considerat a fi in Romania, daca aceste servicii nu sunt efectuate cu mijloace
proprii sau inchiriate;
b) agentiile de turism care presteaza unor beneficiari, indiferent de
statutul lor juridic, servicii de transport, hoteliere, de alimentatie publica
si altele de aceeasi natura, pentru care locul prestarii este considerat a fi
in strainatate, daca aceste servicii nu sunt efectuate cu mijloace proprii sau
inchiriate.
2. Agentiile de turism care desfasoara activitate de intermediere in turism
vor consemna prestarile de servicii efectuate in facturi fiscale cu mentiunea
"T.V.A. inclusa", fara a evidentia distinct suma taxei pe valoarea
adaugata, care se determina potrivit prevederilor art. 51 din Normele de
aplicare a Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 598/2002.
3. Agentiile de turism care nu desfasoara activitate de intermediere in
turism vor consemna prestarile de servicii in facturi fiscale, evidentiind
distinct taxa pe valoarea adaugata determinata prin aplicarea cotei standard
asupra bazei de impozitare prevazute la art. 18 alin. (1) din Legea nr.
345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata."
IV. Art. 3 alin. (4) si art. 22 alin. (4) lit. c) din Legea nr. 345/2002
privind taxa pe valoarea adaugata
1. Nu se considera livrare de bunuri sau o operatiune asimilata livrarii de
bunuri, in sensul art. 3 alin. (4) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe
valoarea adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare, acordarea de
catre persoana impozabila a bunurilor achizitionate sau fabricate de catre
aceasta, in mod gratuit, pentru actiuni de publicitate, acestea fiind utilizate
in scopul desfasurarii activitatii economice a persoanei impozabile.
2. Persoana impozabila isi poate exercita dreptul de deducere, potrivit
prevederilor art. 22 alin. (4) lit. c) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe
valoarea adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru bunurile
si/sau serviciile achizitionate in vederea realizarii de actiuni de
publicitate, fiind cheltuieli permise de lege fara a fi limitate.
SOLUTIE
pentru aplicarea unitara a prevederilor art. 5 si 9 din Ordonanta Guvernului
nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata si modificata prin Legea nr.
493/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu prevederile
art. 32 din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002
I. Tratamentul fiscal al biletelor de tratament si odihna, inclusiv
transportul
Pentru anul 2003 valoarea biletelor de tratament si odihna, inclusiv
transportul, suportata de persoana juridica angajator pentru:
- salariatii proprii; si
- membrii de familie ai acestora,
in limita a 1,5% aplicata asupra fondului de salarii realizat anual, aferent
salariatilor cu contract individual de munca, reprezinta venituri neimpozabile
pentru persoana fizica beneficiara si cheltuiala deductibila la persoana
juridica care acorda aceste drepturi salariale, in conformitate cu prevederile
legilor care se coroboreaza si se completeaza in reglementarea acestei spete,
respectiv:
- art. 32 din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002;
- art. 9 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe
venit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002, si normele
metodologice date in aplicarea acestui articol, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 54/2003;
- art. 9 alin. (7) lit. e) din Legea nr. 414/2002 privind impozitul pe
profit, cu modificarile si completarile ulterioare.
In situatia in care persoana juridica acorda bilete de tratament si odihna
in cuantum care depaseste 1,5% aplicat asupra fondului de salarii realizat
anual, aferent salariatilor cu contract individual de munca, valoarea
excedentului devine cheltuiala nedeductibila fiscal pentru persoana juridica,
in conformitate cu acelasi temei legislativ prezentat anterior, si nu este
venit impozabil pentru persoana fizica.
II. Tratamentul fiscal aplicat ajutoarelor de inmormantare, ajutoarelor
pentru pierderi insemnate in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor
naturale si in cazul unor boli grave sau incurabile, acordate salariatului,
contravalorii darurilor acordate copiilor minori ai salariatilor cu ocazia
Zilei de 1 iunie si a sarbatorilor de Craciun, in limita sumei de 1.100.000 lei
pentru fiecare copil si eveniment, si contravalorii cheltuielilor de deplasare
efectuate de angajator pentru acoperirea costului transportului la si de la
locul de munca al salariatilor
Pentru anul 2003:
- ajutoarele de inmormantare acordate potrivit clauzelor din contractele de
munca;
- ajutoarele pentru pierderi insemnate in gospodariile proprii ca urmare a
calamitatilor naturale si in cazul unor boli grave sau incurabile, acordate
salariatului;
- contravaloarea darurilor acordate copiilor minori ai salariatilor cu
ocazia Zilei de 1 iunie si a sarbatorilor de Craciun sau a altor sarbatori
similare specifice altor culte religioase recunoscute de lege, in limita sumei
de 1.100.000 lei pentru fiecare copil si eveniment;
- contravaloarea cheltuielilor de deplasare efectuate de angajator pentru
acoperirea costului transportului la si de la locul de munca al salariatilor,
suportate de persoana juridica angajator, in limita a 1,5% aplicata asupra
fondului de salarii realizat anual, aferent salariatilor cu contract individual
de munca, reprezinta venituri neimpozabile pentru persoana fizica beneficiara
si cheltuiala deductibila la persoana juridica care acorda aceste drepturi
salariale, in conformitate cu prevederile legilor care se coroboreaza si se
completeaza in reglementarea acestei spete, respectiv:
- art. 32 din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002;
- art. 5 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe
venit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002, si normele
metodologice de aplicare a acestor articole, aprobate prin Hotararea Guvernului
nr. 54/2003;
art. 9 alin. (7) lit. e) din Legea nr. 414/2002 privind impozitul pe
profit, cu modificarile si completarile ulterioare.
In situatia in care persoana juridica acorda ajutoare de natura celor
mentionate, in cuantum care depaseste 1,5% aplicat asupra fondului de salarii
realizat anual, aferent salariatilor cu contract individual de munca, valoarea
excedentului devine cheltuiala nedeductibila fiscal pentru persoana juridica,
in conformitate cu acelasi temei legislativ prezentat anterior, si nu este
venit impozabil pentru persoana fizica.