LEGE
Nr. 414 din 26 iunie 2002
privind impozitul pe profit
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 456 din 27 iunie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Sunt obligate la plata impozitului pe profit, in conditiile prezentei
legi, si denumite in continuare contribuabili:
a) persoanele juridice romane, pentru profitul impozabil obtinut din orice
sursa, atat din Romania, cat si din strainatate;
b) persoanele juridice straine care desfasoara activitati printr-un sediu
permanent in Romania, pentru profitul impozabil aferent acelui sediu permanent;
c) persoanele juridice sau fizice nerezidente care desfasoara activitati in
Romania ca beneficiari ori parteneri impreuna cu o persoana juridica romana
intr-o asociere sau o alta entitate ce nu da nastere unei persoane juridice,
pentru profitul realizat in Romania;
d) persoanele juridice romane si persoanele fizice rezidente, pentru
veniturile realizate atat in Romania, cat si in strainatate din asocieri care
nu dau nastere unei persoane juridice. In acest caz impozitul datorat de
persoana fizica se calculeaza, se retine si se varsa de catre persoana
juridica;
e) persoanele juridice straine care obtin veniturile prevazute la art. 16,
pentru profitul impozabil aferent acestor venituri.
(2) Sunt exceptate de la plata impozitului pe profit:
a) trezoreria statului;
b) institutiile publice, pentru fondurile publice constituite, inclusiv
pentru veniturile extrabugetare si disponibilitatile realizate si utilizate,
potrivit Legii nr. 72/1996 privind finantele publice, cu modificarile
ulterioare, si Legii nr. 189/1998 privind finantele publice locale, cu modificarile
si completarile ulterioare, daca legea nu prevede altfel;
c) organizatiile de nevazatori, de invalizi si ale persoanelor cu handicap,
pentru profiturile realizate de unitatile economice fara personalitate juridica
ale acestora, protejate potrivit legii speciale de organizare si functionare
privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap;
d) fundatiile romane constituite ca urmare a unor legate;
e) cooperativele care functioneaza ca unitati protejate ale persoanelor cu
handicap, special organizate, potrivit legii de organizare si functionare
privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap;
f) cultele religioase, pentru veniturile obtinute din producerea si
valorificarea obiectelor si produselor necesare activitatii de cult, potrivit
Legii nr. 103/1992 privind dreptul exclusiv al cultelor religioase pentru
producerea obiectelor de cult, si pentru veniturile obtinute din chirii, cu
conditia utilizarii sumelor respective pentru intretinerea si functionarea
unitatilor de cult, pentru lucrarile de construire, de reparatie si de
consolidare a lacasurilor de cult si a cladirilor ecleziastice, pentru
invatamant si pentru actiuni specifice cultelor religioase, inclusiv veniturile
din despagubiri sub forma baneasca, obtinute ca urmare a masurilor reparatorii
prevazute de legile privind reconstituirea dreptului de proprietate;
g) institutiile de invatamant particular acreditate, precum si cele
autorizate, pentru veniturile utilizate, potrivit Legii invatamantului nr.
84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea
finantarii invatamantului superior;
h) asociatiile de proprietari constituite ca persoane juridice si
asociatiile de locatari recunoscute ca asociatii de proprietari, potrivit Legii
locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, pentru veniturile obtinute din activitatile economice care sunt sau
vor fi utilizate pentru imbunatatirea confortului si a eficientei cladirii,
pentru intretinerea si repararea proprietatii comune.
(3) Persoanele juridice romane fara scop patrimonial sunt exceptate de la
plata impozitului pe profit pentru urmatoarele categorii de venituri:
a) cotizatiile membrilor;
b) contributiile banesti sau in natura ale membrilor si simpatizantilor;
c) taxele de inregistrare, stabilite potrivit legislatiei in vigoare;
d) donatiile si sumele sau bunurile primite prin sponsorizare;
e) dobanzile si dividendele obtinute din plasarea disponibilitatilor
rezultate din asemenea venituri;
f) veniturile pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;
g) resursele obtinute de la bugetul de stat si/sau de la bugetele locale;
h) veniturile din actiuni intamplatoare realizate de organizatii
sindicale/patronale, utilizate in scop social sau profesional, potrivit
statutului de organizare si functionare;
i) veniturile exceptionale rezultate din cedarea activelor corporale aflate
in proprietatea persoanelor juridice fara scop patrimonial, altele decat cele
care sunt sau au fost folosite in activitatea economica.
(4) Persoanele juridice fara scop patrimonial, pentru veniturile realizate
din activitati economice pana la nivelul echivalentului in lei de 10.000 euro,
realizate intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale
neimpozabile prevazute la alin. (3), sunt exceptate de la plata impozitului pe
profit.
(5) Persoanele juridice romane fara scop patrimonial care nu se incadreaza
in conditiile referitoare la nivelul veniturilor prevazute la alin. (4), pentru
profitul obtinut din activitati economice, platesc impozit pe profit, calculat
potrivit art. 2 alin. (1).
Art. 2
(1) Cota de impozit pe profit este de 25%, cu exceptiile prevazute de
prezenta lege.
(2) In cazul Bancii Nationale a Romaniei cota de impozit pe profit este de
80% si se aplica asupra veniturilor ramase dupa scaderea cheltuielilor
deductibile si a fondului de rezerva, potrivit legii.
(3) Contribuabilii care obtin venituri din activitatile desfasurate pe baza
de licenta in zona libera platesc o cota de impozit pe profit de 5% pentru
profitul impozabil care corespunde acestor venituri, pana la data de 31
decembrie 2004.
(4) Contribuabilii care au incasat printr-un cont bancar din Romania
venituri in valuta din exportul bunurilor si/sau al prestarilor de servicii,
realizate din activitatea proprie, direct sau prin contract de comision,
platesc o cota de impozit pe profit de 6% pentru partea din profitul impozabil
care corespunde ponderii acestor venituri in volumul total al veniturilor. Suma
aferenta reducerii cotei de impozit pe profit de la 25% se repartizeaza la
sfarsitul anului ca sursa proprie de finantare, in limita profitului ramas dupa
inregistrarea cheltuielii cu impozitul pe profit. Prestarile de servicii pentru
care se aplica cota de impozit redusa sunt cele pentru care beneficiarul
prestarii este in strainatate.
(5) Incepand cu data de 1 ianuarie 2003 cota de impozit pe profit este de
12,5% pentru partea din profitul impozabil care corespunde ponderii veniturilor
incasate din export in volumul total al veniturilor. Incepand cu data de 1
ianuarie 2004 cota de impozit pe profit este de 25% .
(6) Stimularea exporturilor se va face printr-un sistem de sprijin cu
finantare prin bugetele anuale, iar mecanismul de acordare va fi aprobat prin
hotarare a Guvernului.
Art. 3
(1) Contribuabililor care beneficiaza de facilitatile prevazute la art. 2 alin.
(3) - (5) nu li se aplica dispozitiile art. 11 alin. (5). Contribuabilii isi
exprima optiunea pentru una dintre cele doua facilitati la inceputul anului
fiscal.
(2) In cazul contribuabililor care isi desfasoara activitatea in zonele
libere, pentru veniturile realizate din export se aplica cota cea mai
favorabila prevazuta la art. 2 alin. (3) si (4).
(3) Contribuabilii care beneficiaza de facilitatile prevazute la art. 2
alin. (3) - (5) si la art. 11 alin. (5) nu mai beneficiaza de facilitatile de
natura impozitului pe profit, prevazute in alte acte normative.
(4) Contribuabilii prevazuti la art. 35 alin. (3) - (5) nu intra sub
incidenta prevederilor alin. (3).
Art. 4
(1) Anul fiscal al fiecarui contribuabil este anul calendaristic.
(2) Cand un contribuabil se infiinteaza sau inceteaza sa existe in cursul
unui an fiscal, perioada impozabila este perioada din anul fiscal pentru care
contribuabilul a existat.
Art. 5
(1) Cu exceptia dispozitiilor alin. (2), in cazul asocierii sau al altor
forme de organizare fara personalitate juridica, fiecare partener, asociat sau
beneficiar se impoziteaza in limita care i se cuvine din profit.
(2) In cazul asociatiunilor in participatiune sau al asocierilor similare,
veniturile si cheltuielile sunt alocate acestora in limita cotelor de
participatiune detinute de fiecare asociat. Orice plati suplimentare prevazute
in contractul de asociere, inclusiv contributiile suplimentare, nu sunt
deductibile la calculul profitului impozabil.
Art. 6
In cazul contribuabililor care desfasoara activitati de natura barurilor de
noapte, a cluburilor de noapte, a discotecilor si a cazinourilor, impozitul pe
profit datorat potrivit prezentei legi, aferent acestor activitati, nu poate fi
mai mic de 5% din veniturile realizate din aceste activitati. In situatia in
care impozitul pe profit este mai mic de 5% din veniturile acestor activitati,
contribuabilul este obligat la plata unui impozit de 5% aplicat asupra acestor
venituri realizate.
CAP. 2
Determinarea profitului impozabil
Art. 7
(1) Profitul impozabil se calculeaza ca diferenta intre veniturile
realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora,
dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile si se adauga
cheltuielile nedeductibile.
(2) In cazul bunurilor mobile si imobile produse de catre contribuabili si
valorificate in baza unui contract de vanzare cu plata in rate, contribuabilii
pot opta pentru inregistrarea valorii ratelor la venituri impozabile, la
termenele scadente prevazute in contract. Cheltuielile corespunzatoare sunt
deductibile la aceleasi termene scadente prevazute in contractele incheiate
intre parti, proportional cu valoarea ratei inregistrate in valoarea totala a
contractului. Optiunea se exercita in momentul livrarii bunurilor si nu se
poate reveni asupra ei.
Art. 8
In intelesul prezentei legi, sunt considerate neimpozabile urmatoarele
venituri:
a) dividendele primite de catre o persoana juridica romana de la o alta
persoana juridica romana;
b) diferentele favorabile de valoare ale titlurilor de participare
inregistrate ca urmare a incorporarii rezervelor, a beneficiilor sau a primelor
de emisiune ori prin compensarea unor creante la societatea la care se detin
participatiile;
c) veniturile rezultate din anularea datoriilor care au fost considerate
cheltuieli nedeductibile, precum si din anularea provizioanelor pentru care nu
s-a acordat deducere sau a veniturilor realizate din recuperarea unor cheltuieli
nedeductibile;
d) alte venituri neimpozabile, prevazute expres in acte normative speciale.
Art. 9
(1) La calculul profitului impozabil cheltuielile sunt deductibile numai
daca sunt aferente veniturilor impozabile.
(2) Metodele contabile stabilite prin reglementari legale in vigoare,
inclusiv metoda LIFO, sunt recunoscute la calculul profitului impozabil. Metoda
de evaluare aplicata trebuie sa fie aceeasi pe tot parcursul exercitiului
financiar.
(3) La calculul profitului impozabil sunt deductibile numai urmatoarele
sume utilizate pentru constituirea sau majorarea rezervelor si a
provizioanelor:
a) rezerva, in limita a 5% din profitul contabil, pana ce acesta va atinge
a cincea parte din capitalul social subscris si varsat, conform prevederilor
Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare;
b) in cazul bancilor si cooperativelor de credit autorizate, provizioanele
obligatorii constituite potrivit normelor Bancii Nationale a Romaniei. Acelasi
regim se aplica si fondurilor de garantare;
c) rezervele tehnice calculate de catre societatile de asigurare si
reasigurare, constituite potrivit prevederilor Legii nr. 32/2000 privind
societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile
ulterioare. Pentru contractele de asigurare cedate in reasigurare, rezervele
tehnice se diminueaza prin inregistrarea la venituri, astfel incat nivelul
acestora sa acopere partea de risc care ramane in sarcina asiguratorului, dupa
deducerea reasigurarii. Sunt nedeductibile sumele utilizate pentru constituirea
sau majorarea rezervelor pentru contractele cedate in reasigurare.
(4) Orice alte rezerve constituite in baza unor acte normative speciale nu
sunt cheltuieli deductibile. Exceptie fac rezervele legale constituite de Banca
Nationala a Romaniei, bancile, fondurile de garantare si cooperativele de
credit.
(5) Schimbarea destinatiei rezervelor si a fondurilor care au fost
deductibile din profitul impozabil, potrivit prevederilor legale, prin
distribuirea catre actionari, sub orice forma, cu ocazia lichidarii, divizarii,
fuziunii, dizolvarii societatii sau a retragerii unui actionar/asociat, va
atrage impunerea sumelor respective cu impozit pe profit si impozit pe dividende,
conform prevederilor legale in vigoare. Fac exceptie sumele transferate in
cazul dizolvarii fara lichidare, daca succesorul de drept al contribuabilului
mentine sistemul de impunere conform prezentei legi.
(6) Sunt deductibile la calculul profitului impozabil:
a) cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat, efectuate potrivit legii,
in limita de 5% aplicata asupra diferentei dintre totalul veniturilor si
totalul cheltuielilor, inclusiv accizele, mai putin cheltuiala cu impozitul pe
profit si cheltuielile cu sponsorizarea si/sau mecenatul;
b) perisabilitatile, in limitele prevazute in normele aprobate prin
hotarare a Guvernului, care se vor elabora in termen de 90 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi.
(7) Potrivit prezentei legi, cheltuielile nedeductibile sunt:
a) cheltuielile proprii ale contribuabilului cu impozitul pe profit
datorat, inclusiv cele reprezentand diferente din anii precedenti sau din anul
curent, precum si impozitele pe profit sau venit platite in strainatate;
b) amenzile, confiscarile, majorarile de intarziere si penalitatile de
intarziere datorate catre autoritatile romane, potrivit prevederilor legale,
altele decat cele prevazute in contractele comerciale. Amenzile, penalitatile
sau majorarile datorate catre autoritati straine ori in cadrul contractelor
economice incheiate cu persoane nerezidente in Romania si/sau autoritati
straine sunt cheltuieli nedeductibile, cu exceptia majorarilor, al caror regim
este reglementat prin conventiile de evitare a dublei impuneri;
c) suma cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor,
pentru deplasari in tara si in strainatate, care depaseste de 2,5 ori nivelul
legal stabilit pentru institutiile publice;
d) sumele utilizate pentru constituirea provizioanelor peste limitele
stabilite prin hotarare a Guvernului;
e) suma cheltuielilor sociale care depasesc limitele considerate
deductibile, conform legii anuale a bugetului de stat;
f) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor
corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru
care nu au fost incheiate contracte de asigurare, precum si taxa pe valoarea
adaugata aferenta acestor cheltuieli;
g) cheltuielile cu taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor acordate
salariatilor sub forma unor avantaje in natura, daca valoarea acestora nu a
fost impozitata prin retinere la sursa;
h) orice cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau a asociatilor,
altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile
prestate contribuabilului la valoarea de piata;
i) cheltuielile de cercetare-dezvoltare, de conducere si de administrare
inregistrate de un sediu permanent care apartine unei persoane fizice sau
juridice straine, care nu s-au efectuat in Romania, care depasesc 10% din
salariile impozabile ale salariatilor sediului permanent din Romania;
j) cheltuielile inregistrate in contabilitate care nu au la baza un
document justificativ, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, prin care sa se faca dovada
efectuarii operatiunii;
k) cheltuielile inregistrate de societatile agricole constituite in baza
Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in
agricultura, pentru dreptul de folosinta al terenului agricol adus de membrii
asociati peste cota de distributie din productia realizata din folosinta
acestuia, prevazuta in contractul de societate sau asociere;
l) cheltuielile inregistrate in contabilitate, determinate de diferentele
nefavorabile de valoare ale titlurilor de participare, ale titlurilor
imobilizate ale activitatii de portofoliu, cu exceptia celor determinate de
vanzarea acestora;
m) cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile;
n) cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate de angajatori, daca
nu sunt acordate in limita dispozitiilor legii anuale a bugetului de stat;
o) cheltuielile privind contributiile platite la fondurile speciale peste
limitele stabilite sau care nu sunt reglementate de actele normative, inclusiv
contributiile la fonduri de pensii, altele decat cele obligatorii;
p) cheltuielile cu primele de asigurare platite de angajator in numele
angajatului. Sunt exceptate cheltuielile cu primele de asigurare pentru
accidente de munca, boli profesionale si risc profesional;
q) cheltuielile de protocol care depasesc limita de 2% aplicata asupra
diferentei rezultate dintre totalul veniturilor si al cheltuielilor, inclusiv
accizele, mai putin cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de
protocol inregistrate in cursul anului;
r) alte cheltuieli salariale si/sau asimilate acestora, care nu sunt
impozitate la persoana fizica, daca legea nu prevede altfel;
s) cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, prestari de
servicii sau asistenta, in situatia in care nu sunt incheiate contracte in
forma scrisa si pentru care beneficiarii nu pot justifica prestarea acestora
pentru activitatea autorizata;
t) cheltuielile cu primele de asigurare care nu privesc activele corporale
si necorporale ale contribuabilului, precum si cele care nu sunt aferente
obiectului de activitate pentru care este autorizat, cu exceptia celor care
privesc bunurile reprezentand garantie bancara pentru creditele utilizate in
desfasurarea activitatii pentru care contribuabilul este autorizat.
Art. 10
(1) Cheltuielile cu dobanzile sunt integral deductibile in cazul in care
gradul de indatorare a capitalului este mai mic decat unu.
(2) In cazul in care gradul de indatorare a capitalului este peste unu,
inclusiv, cheltuielile cu dobanzile sunt deductibile pana la nivelul sumei
veniturilor din dobanzi plus 10% din celelalte venituri ale contribuabilului.
Cheltuielile cu dobanzile ramase nedeductibile se reporteaza in perioada
urmatoare, in aceleasi conditii, pana la deductibilitatea integrala a acestora.
(3) In cazul in care cheltuielile din diferentele de curs valutar ale
contribuabilului depasesc veniturile din diferentele de curs valutar, diferenta
va fi tratata ca o cheltuiala cu dobanda, in sensul alin. (1) si (2),
deductibilitatea acestei diferente fiind supusa limitarilor prevazute in aceste
alineate.
(4) Dobanzile si pierderile din diferente de curs valutar in legatura cu
imprumuturile obtinute direct sau indirect de la banci internationale de
dezvoltare si organizatii similare, mentionate in instructiunile prevazute la
art. 34, si cele care sunt garantate de stat nu intra sub incidenta
prevederilor prezentului articol.
(5) In cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati decat institutiile
de credit autorizate, dobanda deductibila este limitata la:
a) nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei,
pentru imprumuturile in lei;
b) nivelul ratei dobanzii EURIBOR plus doua puncte procentuale, pentru
imprumuturile in euro;
c) nivelul ratei dobanzii LIBOR plus doua puncte procentuale, pentru
imprumuturile in alte devize.
(6) Limita prevazuta la alin. (5) se aplica pentru fiecare imprumut,
inainte de aplicarea prevederilor alin. (1) si (2).
(7) Prevederile alin. (1) - (3) nu se aplica bancilor, persoane juridice
romane, si sucursalelor bancilor straine care isi desfasoara activitatea in
Romania, precum si institutiilor de credit.
Art. 11
(1) Cheltuielile privind amortizarea activelor corporale si necorporale
sunt deductibile in limita prevederilor Legii nr. 15/1994 privind amortizarea
capitalului imobilizat in active corporale si necorporale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare. Pentru echipamentele tehnologice,
respectiv masini, utilaje si instalatii de lucru, computere si echipamente
periferice ale acestora, puse in functiune dupa data intrarii in vigoare a
prezentei legi, se poate utiliza regimul de amortizare accelerata fara
aprobarea organului fiscal teritorial. Acelasi regim de amortizare se poate
utiliza si pentru brevetele de inventie, de la data aplicarii acestora de catre
contribuabil.
(2) Cheltuielile cu exploatarea zacamintelor naturale, de natura decopertarilor,
explorarilor, forarilor, dezvoltarilor, care nu se finalizeaza in obiective
economice ce pot fi exploatate, se recupereaza in urmatorii 5 ani, in rate
egale, din veniturile realizate din exploatare.
(3) Contribuabilii autorizati sa desfasoare activitate in domeniul
exploatarii zacamintelor naturale sunt obligati sa inregistreze in evidenta
contabila si sa deduca la calculul profitului impozabil provizioane pentru
refacerea terenurilor afectate si pentru redarea acestora in circuitul
economic, silvic sau agricol, in limita unei cote de pana la 1% din diferenta
anuala dintre veniturile si cheltuielile din exploatare, inregistrate potrivit
reglementarilor contabile, pe toata durata de functionare a exploatarii
zacamintelor naturale.
(4) Pentru titularii de acorduri petroliere care desfasoara operatiuni
petroliere in perimetre marine ce includ zone cu adancime de apa mai mare de
100 m, cota provizionului constituit pentru dezafectarea sondelor,
demobilizarea instalatiilor, a dependintelor si a anexelor, precum si pentru
reabilitarea mediului este de 10% din profitul anual de exploatare, pe toata
durata de functionare a exploatarii petroliere.
(5) Contribuabilii care investesc in mijloace fixe si/sau in brevete de
inventie amortizabile, potrivit legii, destinate activitatilor pentru care
acestia sunt autorizati, si care nu au optat pentru regimul de amortizare
accelerata pot deduce cheltuieli suplimentare de amortizare reprezentand 20%
din valoarea de intrare a acestora. Valoarea ramasa de recuperat pe durata de
viata utila se determina dupa scaderea din valoarea de intrare a sumei egale cu
deducerea de 20% .
(6) Deducerea suplimentara de amortizare se acorda la data punerii in
functiune a mijlocului fix, conform prevederilor Legii nr. 15/1994. Sunt
exceptate de la aceasta prevedere achizitiile de animale si plantatii, pentru
care deducerea se acorda astfel:
a) pentru animale, la data achizitiei;
b) pentru plantatii, la data receptiei finale de infiintare a plantatiei.
(7) Intra sub incidenta alin. (1) sau (5), dupa caz, si mijloacele fixe
achizitionate in baza unui contract de leasing financiar cu clauza definitiva
de transfer al dreptului de proprietate asupra bunului la expirarea
contractului de leasing financiar.
(8) Contribuabilii care beneficiaza de facilitatile prevazute la alin. (1)
si (5) au obligatia sa pastreze in patrimoniu aceste mijloace fixe cel putin o
perioada egala cu jumatate din durata lor normala de functionare.
(9) Persoanele juridice care au beneficiat pana la data intrarii in vigoare
a prezentei legi de facilitatea fiscala prevazuta la art. 21^2 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 297/2000 pentru completarea Legii nr. 133/1999 privind
stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea
intreprinderilor mici si mijlocii, aprobata si modificata prin Legea nr.
415/2001, sunt obligati sa pastreze in patrimoniu investitiile realizate cel
putin o perioada egala cu jumatate din durata normala de functionare a
acestora.
(10) In cazul in care nu sunt respectate prevederile alin. (8) si (9),
impozitul pe profit se recalculeaza, inclusiv pentru perioada in care s-a
aplicat deducerea, si se vor calcula majorari si penalitati de intarziere,
conform reglementarilor legale in vigoare.
Art. 12
In cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat din punct de vedere
fiscal ca proprietar, in timp ce in cazul leasingului operational
locatorul/finantatorul are aceasta calitate. Amortizarea bunului care face
obiectul unui contract de leasing se face de catre utilizator, in cazul
leasingului financiar, si de catre locator, in cazul leasingului operational,
cheltuielile fiind deductibile. In cazul leasingului financiar utilizatorul
deduce dobanda, iar in cazul leasingului operational utilizatorul deduce
chiria.
Art. 13
(1) Pierderea anuala, stabilita prin declaratia de impozit pe profit, se
recupereaza din profiturile impozabile obtinute in urmatorii 5 ani consecutivi.
Recuperarea pierderilor se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, la
fiecare termen de plata a impozitului pe profit, potrivit prevederilor legale
in vigoare din anul inregistrarii acestora.
(2) Nu se recupereaza pierderea fiscala inregistrata de persoana juridica
ce isi inceteaza existenta, in cazul in care are loc divizarea, dizolvarea,
lichidarea sau fuziunea.
(3) In cazul persoanelor juridice straine prevederile alin. (1) se aplica
luandu-se in considerare numai activitatile economice, cotele de participare,
profiturile si pierderile atribuite sediului permanent din Romania.
(4) Contribuabilii care au fost obligati la plata unui impozit pe venit si
care anterior au realizat pierdere fiscala intra sub incidenta prevederilor
alin. (1) de la data la care au revenit la sistemul de impozitare reglementat
de prezenta lege. Aceasta pierdere se recupereaza de la data inregistrarii.
Art. 14
(1) In situatia lichidarii/dizolvarii unui contribuabil, pentru
determinarea profitului impozabil se ia in calcul si profitul rezultat din
lichidarea patrimoniului acestuia.
(2) In cazul fuziunii sau al divizarii unui contribuabil care isi inceteaza
existenta sumele rezultate din evaluarile generate de aceste operatiuni se vor
reflecta in conturile de rezerve ale entitatilor rezultate, fara a fi utilizate
la majorarea capitalului social. In caz contrar aceste sume se supun
impozitarii cu cota prevazuta la art. 2 alin. (1).
CAP. 3
Impozitarea persoanelor juridice straine si a veniturilor din surse externe
Art. 15
Contribuabilii definiti la art. 1 alin. (1) lit. b) si c) datoreaza impozit
pe profitul atribuibil sediului permanent din Romania. Cota de impozitare este
cea stabilita la art. 2 alin. (1), (3) sau (4), dupa caz.
Art. 16
(1) Persoanele juridice straine care realizeaza urmatoarele venituri se
impoziteaza pentru profitul corespunzator acestora, potrivit prevederilor
prezentei legi, cu cota prevazuta la art. 2 alin. (1):
a) veniturile obtinute din sau in legatura cu proprietati imobiliare
situate in Romania, inclusiv inchirierea in scopul utilizarii unei asemenea
proprietati, si castigul obtinut prin instrainarea unui drept asupra unei
astfel de proprietati, inclusiv orice alte drepturi de proprietate atribuibile
indirect, inclusiv prin instrainarea actiunilor si a altor drepturi similare
intr-o societate ale carei active corporale sunt formate in principal - direct
sau indirect - din proprietati imobiliare situate in Romania;
b) veniturile obtinute ca urmare a exploatarii resurselor naturale
localizate in Romania, inclusiv castigul obtinut din vanzarea unui drept
aferent unor asemenea resurse naturale;
c) veniturile obtinute din instrainarea unui drept de proprietate detinut
la o persoana juridica romana.
(2) Orice alt venit care nu este mentionat la alin. (1) este venit realizat
pe teritoriul Romaniei daca este platit de un rezident roman sau este platit de
ori prin intermediul unui sediu permanent in Romania.
Art. 17
(1) In sensul prezentei legi, sediu permanent inseamna locul prin
intermediul caruia orice activitate a unei persoane fizice sau juridice straine
este, in intregime sau in parte, condusa direct ori prin intermediul unui agent
dependent. In cazul in care o asociere sau o alta entitate care nu are
personalitate juridica desfasoara activitati printr-un sediu permanent in
Romania, partile sau beneficiarii se considera ca desfasoara activitate in
Romania printr-un sediu permanent.
(2) Sediul permanent include: un loc de conducere, o sucursala, un birou,
un sediu secundar, o fabrica, un magazin, un atelier, o mina, un put petrolier
sau de gaze, o cariera sau orice alt loc de extractie a resurselor naturale.
(3) Un santier de constructii sau un loc unde au fost aduse echipamente
pentru constructii, un proiect de montaj sau de instalare, activitatile de
supraveghere, consultanta si furnizarea de servicii pentru acelasi proiect sau
proiecte conexe devine sediu permanent daca are o durata mai mare de 6 luni.
(4) Un sediu permanent nu include: folosirea de instalatii in scopul
depozitarii, al expunerii de produse sau de marfuri; mentinerea unui stoc de
produse sau de marfuri in scopul depozitarii sau al expunerii; mentinerea unui
stoc de produse sau de marfuri numai in scopul prelucrarii de catre o alta
persoana juridica; mentinerea unui stoc de produse sau de marfuri pentru
expunerea in cadrul unui targ comercial sau al unei expozitii si care pot fi si
vandute la incheierea targului sau a expozitiei.
(5) Sediul permanent nu include nici un loc fix de afaceri destinat
cumpararii de produse, de marfuri sau colectarii de informatii, mentinerea unui
loc fix de afaceri in scopul desfasurarii de activitati cu caracter pregatitor
sau auxiliar, pentru orice combinare a activitatilor mentionate, cu conditia ca
intreaga activitate a locului fix de afaceri ce rezulta din aceasta combinare
sa aiba un caracter pregatitor sau auxiliar.
(6) Cand o persoana fizica sau juridica, alta decat un agent cu statut
independent, actioneaza in numele unei intreprinderi si are si exercita
imputernicirea de a incheia contracte in numele intreprinderii, aceasta
intreprindere se considera ca are un sediu permanent in privinta oricaror
activitati pe care persoana le exercita pentru intreprindere, in afara de cazul
in care activitatile acestei persoane sunt limitate la cele mentionate la alin.
(5).
(7) O intreprindere nu se considera ca are un sediu permanent numai prin
faptul ca aceasta isi exercita activitatea de afaceri printr-un broker, agent
comisionar general sau orice alt agent cu statut independent, cu conditia ca
aceasta persoana sa actioneze in cadrul activitatii ei obisnuite, inscrisa in
documentele de constituire.
(8) Prin agent dependent se intelege o persoana fizica, juridica sau alta
entitate care isi desfasoara activitatea in Romania, in numele, pe contul si
sub controlul unei persoane fizice sau juridice straine, in baza unui inscris
intre acestia, si incheie contracte in numele acesteia, cu exceptia
reprezentantelor autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei.
(9) Reprezentantul legal al sediului permanent este obligat ca inainte de
inceperea activitatii sa il inregistreze la organul fiscal teritorial in a
carui raza urmeaza sa activeze.
(10) Pentru reflectarea reala a profitului impozabil al sediului permanent
se scad numai cheltuielile aferente realizarii veniturilor acestuia, avandu-se
in vedere prevederile cap. II. La determinarea profitului impozabil al sediilor
permanente vor fi avute in vedere urmatoarele reguli:
a) relatia dintre o societate comerciala straina si sediul permanent al acesteia
nu poate fi stabilita juridic prin conventii/contracte; in consecinta,
operatiunile la care acestea participa nu genereaza profit, iar ca urmare a
derularii acestor operatiuni sediul permanent nu inregistreaza pierdere;
b) tot ceea ce nu reprezinta cheltuieli sau venituri la societatea
comerciala straina nu poate fi cheltuiala sau venit al sediului permanent;
c) circulatia bunurilor si a finantarilor intre acestea, precum si cedarea
bunurilor mobile si imobile nu duc la realizarea de profituri sau pierderi.
Art. 18
(1) Persoana juridica romana are dreptul de a i se deduce din impozitul pe
profit datorat in Romania o suma echivalenta cu impozitul pe venitul din sursa
externa, platit direct sau prin retinere la sursa in strainatate, pe baza de
documente confirmate de autoritatile straine, care atesta plata, la cursul de
schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, aferent datei platii.
In acest caz valoarea ce va fi luata in considerare pentru determinarea
profitului impozabil este cea bruta, inclusiv impozitul platit in afara.
(2) Suma deducerii este la nivelul prevazut la art. 2 alin. (1), dar nu mai
mult decat impozitul pe profit calculat prin aplicarea cotei impozitului pe
profit, prevazuta in prezenta lege, asupra veniturilor pe fiecare sursa de
venit externa, dupa ce s-au scazut cheltuielile deductibile aferente acestora.
Art. 19
Pierderile legate de veniturile din surse externe se deduc numai din aceste
venituri, separat pe fiecare sursa de venit. Pierderile neacoperite se
reporteaza si se recupereaza in anii urmatori, potrivit art. 13.
CAP. 4
Plata si controlul impozitului pe profit
Art. 20
(1) Plata impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de
25 inclusiv a primei luni din trimestrul urmator, cu exceptia Bancii Nationale
a Romaniei, a bancilor romane si a sucursalelor din Romania ale bancilor,
persoane juridice straine, care efectueaza plati lunar, pana la data de 25
inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se calculeaza impozit. In acest
scop profitul si impozitul pe profit se calculeaza si se evidentiaza
trimestrial, cumulat de la inceputul anului sau lunar, in cazul bancilor.
(2) Banca Nationala a Romaniei, bancile si sucursalele din Romania ale
bancilor, persoane juridice straine, au obligatia sa plateasca in contul
impozitului pe profit, pentru luna decembrie a fiecarui an fiscal, o suma egala
cu impozitul datorat pe luna noiembrie a aceluiasi an, pana la data de 25
ianuarie inclusiv a anului urmator, urmand ca regularizarea pe baza datelor din
bilantul contabil sa se efectueze pana la termenul prevazut pentru depunerea
situatiilor financiare.
(3) Contribuabilii, altii decat cei prevazuti la alin. (2), au obligatia sa
plateasca in contul impozitului pe profit pentru trimestrul IV, pana la data de
25 ianuarie inclusiv a anului urmator, o suma egala cu impozitul calculat si
evidentiat pe trimestrul III, urmand ca regularizarea pe baza datelor din
bilantul contabil sa se efectueze pana la termenul prevazut pentru depunerea
situatiilor financiare.
(4) Persoanele juridice care inceteaza sa existe au obligatia de a depune
declaratia de impunere si de a plati impozitul pe profit cu 10 zile inainte de
data inregistrarii incetarii existentei persoanei juridice la registrul
comertului.
(5) Persoanele juridice fara scop patrimonial calculeaza si platesc
impozitul pe profit anual, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator.
(6) Contribuabilii care obtin venituri din cultura cerealelor si a
plantelor tehnice, pomicultura si viticultura platesc impozit pe profit anual,
pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator, pentru partea din
profitul impozabil care corespunde ponderii acestor venituri in volumul total
al veniturilor.
Art. 21
(1) In cursul anului fiscal contribuabilii au obligatia de a depune
declaratia de impunere pana la termenul de plata a impozitului inclusiv, urmand
ca, dupa definitivarea impozitului pe profit pe baza datelor din bilantul
contabil anual, sa depuna declaratia de impunere pentru anul fiscal expirat,
pana la termenul prevazut pentru depunerea situatiilor financiare.
(2) Contribuabilii sunt obligati sa depuna o data cu declaratia de impunere
anuala si o declaratie privind platile sau angajamentele de plata catre persoanele
fizice si/sau juridice straine, care sa cuprinda sumele, scopul platii si
beneficiarul. Nu se cuprind in aceasta declaratie sumele angajate sau platite
pentru operatiunile in exclusivitate de import de bunuri si transport
international.
(3) Contribuabilii sunt raspunzatori pentru calculul impozitelor declarate
si pentru depunerea in termen a declaratiei de impunere.
(4) Declaratia de impunere se semneaza de catre administrator sau de orice
alta persoana autorizata, potrivit legii, sa il reprezinte pe contribuabil.
Art. 22
Fac exceptie de la prevederile art. 20 alin. (3) contribuabilii care au
definitivat pana la data de 25 ianuarie inchiderea exercitiului financiar
anterior. Acestia depun declaratia de impunere definitiva si platesc impozitul
pe profit aferent anului fiscal incheiat, pana la data de 25 ianuarie inclusiv
a anului urmator.
Art. 23
Plata impozitelor reglementate de prezenta lege se face in lei.
Art. 24
Pentru neplata la termen a impozitului pe profit se datoreaza majorari si
penalitati de intarziere, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Art. 25
Constatarea, controlul, urmarirea, incasarea si executarea silita a
impozitelor reglementate de prezenta lege, precum si a penalitatilor, a
majorarilor de intarziere si a penalitatilor de intarziere se efectueaza,
conform reglementarilor legale in vigoare, de catre organele fiscale ale
Ministerului Finantelor Publice.
Art. 26
Un inspector fiscal sau un alt angajat al unei unitati fiscale, autorizat in
acest sens, are dreptul de a intra in orice incinta de afaceri a
contribuabilului sau in alte incinte deschise publicului, conform Ordonantei
Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 64/1999, cu modificarile ulterioare, in scopul
determinarii obligatiilor fiscale ale acestuia. Accesul este permis in cursul
orelor normale de serviciu, iar in afara acestora, numai cu autorizarea scrisa
a conducerii unitatii fiscale, justificata de necesitatea controlului.
Art. 27
(1) In vederea determinarii obligatiilor fiscale, potrivit prevederilor
prezentei legi, organele fiscale au dreptul de a controla si de a recalcula
adecvat profitul impozabil si impozitul de plata pentru:
a) operatiunile care au ca scop evitarea sau diminuarea platii impozitelor;
b) operatiunile efectuate in numele contribuabilului, dar in favoarea
asociatilor, actionarilor sau persoanelor ce actioneaza in numele acestora;
c) datoriile asumate de contribuabili in contul unor imprumuturi facute sau
garantate de actionari, asociati ori de persoanele care actioneaza in numele
acestora, in vederea reflectarii reale a operatiunii;
d) distribuirea, impartirea, alocarea veniturilor, deducerile, creditele
sau reducerile intre 2 sau mai multi contribuabili ori acele operatiuni
controlate, direct sau indirect, de persoane care au interese comune, in scopul
prevenirii evaziunii fiscale si pentru reflectarea reala a operatiunilor.
(2) In cazul tranzactiilor dintre persoane asociate valoarea recunoscuta de
autoritatea fiscala este valoarea de piata a tranzactiilor.
(3) In mod particular, sunt persoane asociate:
a) persoanele fizice, ascendentii, descendentii, colateralii, sotul sau
sotia acestora si afinii pana la gradul al III-lea inclusiv;
b) o entitate si orice alta persoana care detine inclusiv proprietati ale
asociatilor acelei persoane, in mod direct sau indirect, 20% sau mai mult din
valoarea ori din numarul actiunilor sau al drepturilor de vot din acea entitate
sau controleaza in mod efectiv acea entitate;
c) doua entitati, daca o terta persoana detine inclusiv proprietati ale
asociatilor acelei persoane, direct sau indirect, 20% sau mai mult din valoarea
sau din numarul actiunilor ori al drepturilor de vot din fiecare entitate sau
controleaza in mod efectiv acele entitati.
(4) La estimarea valorii de piata a tranzactiilor vor fi utilizate
urmatoarele metode:
a) metoda compararii preturilor, in care pretul de vanzare al
contribuabilului se compara cu preturile practicate de alte entitati
independente de acesta, atunci cand sunt vandute produse sau servicii
comparabile;
b) metoda cost-plus, in care pretul obisnuit al pietei trebuie determinat
ca valoare a costurilor principale marite cu o rata de profit similara
domeniului de activitate al contribuabilului;
c) metoda pretului de revanzare, in care pretul pietei este determinat pe
baza pretului de revanzare a produselor si serviciilor catre entitati
independente, diminuat cu cheltuielile de comercializare si o rata de profit.
(5) Dintre metodele prevazute la alin. (4) se va utiliza cea mai adecvata
metoda, de la caz la caz.
(6) Procedurile de aplicare a acestor metode se vor prezenta in
instructiunile aprobate prin hotarare a Guvernului, conform prevederilor art.
34.
Art. 28
(1) Functionarii publici din cadrul unitatilor fiscale, inclusiv persoanele
care nu mai detin aceasta calitate, sunt obligati sa pastreze secretul asupra
informatiilor pe care le detin prin exercitarea atributiilor de serviciu,
referitoare la un contribuabil.
(2) Informatiile referitoare la un contribuabil pot fi transmise numai:
a) autoritatilor cu atributii fiscale, in scopul realizarii unor obligatii
ce decurg din aplicarea unei legi fiscale;
b) autoritatii din domeniul muncii si protectiei sociale care face plati de
asigurari sociale sau alte plati similare;
c) autoritatilor fiscale ale altei tari, in baza unei conventii
internationale ratificate sau aprobate de Parlament;
d) autoritatilor judiciare competente, potrivit legii.
(3) Persoana care primeste informatii fiscale, potrivit prevederilor alin.
(2), este obligata sa pastreze secretul fiscal asupra informatiilor primite.
(4) Informatia referitoare la un contribuabil poate fi transmisa si unei
alte persoane, cu consimtamantul scris al contribuabilului.
(5) Nerespectarea obligatiei de pastrare a secretului fiscal se pedepseste
potrivit legii penale.
Art. 29
Contestatiile formulate la actele de control sau de impunere ale organelor
fiscale se solutioneaza conform prevederilor legale in materie.
Art. 30
(1) Cesionarea sau instrainarea sub orice alta forma a actiunilor ori a
partilor sociale ale societatilor comerciale, precum si transferul
patrimoniului unei entitati apartinand unei persoane nerezidente se pot face
numai dupa achitarea la bugetul de stat a obligatiilor fiscale de natura
impozitului pe profit si a impozitului pe dividende. Fac exceptie situatiile in
care urmeaza sa se preia obligatiile fiscale restante ale contribuabilului, pe
baza unui protocol incheiat cu organele administratiei de stat, document din
care sa rezulte obligativitatea achitarii acestor datorii, precum si
tranzactiile efectuate pe piata de capital.
(2) Oficiul registrului comertului este obligat ca la operarea oricarei
modificari de natura celei prevazute la alin. (1) sa solicite dovada eliberata
de organele fiscale teritoriale, din care sa rezulte plata obligatiilor
fiscale, sau protocolul incheiat cu organele administratiei de stat, in cazul
in care se preiau aceste obligatii fiscale.
(3) Nerespectarea prevederilor alin. (1) si (2) constituie infractiune
pentru administratorul societatii sau reprezentantul legal, dupa caz, precum si
pentru emitentul certificatului de mentiuni si se pedepseste potrivit legii
penale.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 31
Metodologia de calcul si de reflectare in profit a operatiunilor legate de
distribuirea activelor, in cazul lichidarilor partiale sau totale ale contribuabililor,
precum si al reorganizarii acestora, va fi prezentata in instructiunile
prevazute la art. 34.
Art. 32
Pierderea neta inregistrata in perioada de scutire poate fi recuperata din
profiturile impozabile viitoare, conform prevederilor prezentei legi. Pierderea
neta se calculeaza ca diferenta intre pierderile si profiturile impozabile
inregistrate in perioada de scutire.
Art. 33
(1) Obligatiile fiscale reglementate prin prezenta lege sunt venituri ale
bugetului de stat.
(2) Ca exceptie de la prevederile alin. (1), impozitul pe profit,
majorarile si amenzile datorate de regiile autonome din subordinea consiliilor
locale si a consiliilor judetene sunt venituri ale bugetelor locale respective.
Art. 34
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Guvernul va aproba, la propunerea Ministerului Finantelor Publice,
instructiunile privind metodologia de calcul si formularistica corespunzatoare
referitoare la impozitul pe profit.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Guvernul va aproba regimul deductibilitatii fiscale a provizioanelor agentilor
economici si ale bancilor, cooperativelor de credit si fondurilor de garantare.
(3) Pentru aplicarea unitara a prevederilor prezentei legi se constituie
Comisia centrala fiscala a impozitelor directe, coordonata de secretarul de
stat care raspunde de activitatea veniturilor statului. Componenta comisiei si
regulamentul de functionare se aproba prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(4) Ordinele, modelele de formulare si normele de completare a acestora,
referitoare la impozitul pe profit, precum si deciziile comisiei prevazute la
alin. (3) se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 35
(1) Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 iulie 2002.
(2) Anul calendaristic 2002 va fi considerat compus din doua exercitii
fiscale. Primul exercitiu fiscal cuprinde perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2002,
in care se vor aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind
impozitul pe profit, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si celelalte acte normative in vigoare, incidente. Al doilea exercitiu
fiscal cuprinde perioada 1 iulie - 31 decembrie 2002, in care se vor aplica
prevederile prezentei legi.
(3) In cazul persoanelor juridice care au obtinut inainte de data intrarii
in vigoare a prezentei legi certificatul permanent de investitor in zona
defavorizata, se va aplica in continuare scutirea de la plata impozitului pe
profit pe toata durata de existenta a zonei defavorizate.
(4) Contribuabilii care au efectuat cheltuieli cu investitii inainte de
data de 30 iunie 2002, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 27/1996 privind
acordarea de facilitati persoanelor care domiciliaza sau lucreaza in unele
localitati din Muntii Apuseni si in Rezervatia Biosferei "Delta
Dunarii", republicata, beneficiaza in continuare de reglementarile
prevazute de aceasta.
(5) Contribuabilii care isi desfasoara activitatea in zona libera, pe baza
de licenta, si care pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi au
realizat investitii in zona libera, in active corporale amortizabile utilizate
in industria prelucratoare, in valoare de cel putin 1.000.000 dolari S.U.A.,
beneficiaza, pentru o perioada de 5 ani de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, de scutirea de la plata impozitului pe profit. Aceasta
prevedere nu se mai aplica de la data la care intervin modificari in structura
actionariatului contribuabilului. In cazul societatilor cotate se considera
modificare a actionariatului, conform prevederilor prezentului articol,
situatia in care in cursul unui an calendaristic mai mult de 25% din
actionariat se modifica.
Art. 36
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) prevederile Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe
profit, aprobata cu modificari prin Legea nr. 73/1996, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 127/1999
privind instituirea unor masuri cu caracter fiscal pentru imbunatatirea
realizarii si colectarii veniturilor statului, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 455 din 20 septembrie 1999, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 576/2001;
c) dispozitiile referitoare la impozitul pe profit prevazute la art. 14 din
Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 182 din 30 iulie 1992;
d) prevederile art. 6 alin. (1) lit. c) referitoare la impozitul pe profit
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor
defavorizate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 20/1999, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 545 din 8 noiembrie 1999, cu
modificarile si completarile ulterioare;
e) prevederile art. 43 alin. (2) referitoare la impozitul pe profit din
Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea
asigurarilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din
10 aprilie 2000, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) prevederile art. 19 alin. (1) si (4) referitoare la impozitul pe profit
din Ordonanta Guvernului nr. 78/2001 pentru modificarea Legii nr. 199/2000
privind utilizarea eficienta a energiei, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 541 din 1 septembrie 2001 si aprobata cu modificari
prin Legea nr. 120/2002;
g) dispozitiile referitoare la impozitul pe profit prevazute la art. 89
alin. 3 din Legea bancara nr. 58/1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 121 din 23 martie 1998, cu modificarile si completarile
ulterioare;
h) prevederile art. 21^2 si 21^3 referitoare la impozitul pe profit din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 297/2000 pentru completarea Legii nr.
133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si
dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2000 si aprobata cu modificari
prin Legea nr. 415/2000;
i) reglementarile art. 6 si 7 referitoare la impozitul pe venit din
Ordonanta Guvernului nr. 24/2001 privind impunerea microintreprinderilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 472 din 17 august
2001;
j) prevederile art. 7 lit. b) referitoare la impozitul pe profit din
Ordonanta Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea si functionarea
parcurilor industriale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 536 din 1 septembrie 2001;
k) prevederile art. 10 referitoare la impozitul pe profit din Ordonanta
Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilitati persoanelor care
domiciliaza sau lucreaza in unele localitati din Muntii Apuseni si in
Rezervatia Biosferei "Delta Dunarii", aprobata cu modificari prin
Legea nr. 96/1997, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
194 din 13 august 1997;
l) prevederile art. 2 si 4 din Hotararea Guvernului nr. 335/1995 privind
regimul constituirii, utilizarii si deductibilitatii fiscale a provizioanelor
agentilor economici si societatilor bancare, republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 29 aprilie 1996, cu modificarile ulterioare;
m) prevederile art. 68 din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Prevederile art. 13 alin. 1 si ale art. 14 din Legea nr. 332/2001
privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 356 din 3 iulie 2001,
se abroga incepand cu data de 1 ianuarie 2005.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 12 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU