LEGE
Nr. 199 din 13 noiembrie 2000
privind utilizarea eficienta a energiei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 577 din 17 noiembrie 2000
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Scopul prezentei legi este crearea cadrului legal necesar pentru
elaborarea si aplicarea unei politici nationale de utilizare eficienta a
energiei, in conformitate cu prevederile Tratatului Cartei energiei, ale
Protocolului Cartei energiei privind eficienta energetica si aspectele legate
de mediu si cu principiile care stau la baza dezvoltarii durabile.
(2) Prin prezenta lege se instituie obligatii si se stabilesc stimulente
pentru producatorii si consumatorii de energie, in vederea utilizarii eficiente
a acesteia.
Art. 2
In sensul prezentei legi, utilizarea eficienta a energiei inseamna a
actiona pentru realizarea unei unitati de produs, bun sau serviciu fara
scaderea calitatii sau performantelor acestuia, concomitent cu reducerea
cantitatii de energie cerute pentru realizarea acestui produs, bun sau
serviciu.
CAP. 2
Politica nationala de utilizare eficienta a energiei
Art. 3
(1) Politica nationala de utilizare eficienta a energiei este parte
integranta a politicii energetice a statului si se bazeaza pe urmatoarele
principii:
a) functionarea normala a mecanismelor de piata in domeniul energiei,
inclusiv formarea preturilor dupa criterii concurentiale si o mai buna reflectare
a costurilor si beneficiilor legate de mediu;
b) reducerea barierelor in calea promovarii eficientei energetice,
stimulandu-se astfel investitiile;
c) promovarea unor mecanisme de finantare a initiativelor in domeniul
eficientei energetice;
d) educarea si constientizarea utilizatorilor diferitelor forme de energie
privind necesitatea reducerii consumurilor energetice pe unitatea de produs;
e) cooperarea dintre consumatori, producatori, furnizori de energie si
autoritatile publice in vederea atingerii obiectivelor stabilite de politica
nationala de utilizare eficienta a energiei;
f) sprijinirea cercetarii fundamentale si aplicative in domeniul utilizarii
eficiente a energiei;
g) promovarea initiativei private si dezvoltarea serviciilor energetice;
h) cooperarea cu alte tari in domeniul eficientei energetice si respectarea
conventiilor internationale la care Romania este parte.
(2) Obiectivul principal al politicii nationale de utilizare eficienta a
energiei este obtinerea beneficiului maxim in intregul lant energetic care
cuprinde producerea, conversia, stocarea, transportul, distributia si consumul
diferitelor forme de energie.
(3) Politica nationala de utilizare eficienta a energiei defineste atat
obiectivele privind utilizarea eficienta a energiei, cat si caile pentru
atingerea acestor obiective, cu referiri speciale privind:
a) reducerea consumului de energie al Romaniei pe unitatea de produs intern
brut;
b) cresterea eficientei energetice in toate sectoarele de activitate ale
economiei nationale;
c) introducerea tehnologiilor noi cu eficienta energetica ridicata;
d) promovarea surselor noi de energie;
e) reducerea impactului negativ asupra mediului al activitatilor de
producere, transport, distributie si consum al tuturor formelor de energie.
Art. 4
Politica nationala de utilizare eficienta a energiei se elaboreaza de
Agentia Romana pentru Conservarea Energiei impreuna cu Ministerul Industriei si
Comertului si se supune spre aprobare Guvernului o data cu politica energetica
nationala, ca parte a acesteia.
CAP. 3
Programe de eficienta energetica
Art. 5
(1) In scopul realizarii politicii formulate conform art. 4 agentii
economici care consuma anual o cantitate de energie de peste 1.000 tone
echivalent petrol au obligatia sa intocmeasca programe proprii de eficienta
energetica, in care vor include:
a) masuri pe termen scurt, de tipul fara cost sau cu cost minim, care nu
implica investitii majore;
b) masuri pe termen lung, de 3 pana la 6 ani, vizand un program de
investitii pentru care se vor intocmi studiile de fezabilitate.
(2) Agentia Romana pentru Conservarea Energiei, prin filialele sale
teritoriale, si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului acorda
consultanta gratuita pentru intocmirea programelor, in acest sens putand, pe
termen limitat, sa angajeze experti asociati pentru intocmirea studiilor de
strategie sau a celor de fezabilitate.
Art. 6
Programele proprii de eficienta energetica vor include actiuni in
urmatoarele directii principale:
a) realizarea scenariilor pe termen mediu si lung privind cererea si oferta
de energie, care sa ghideze procesul decizional;
b) aplicarea reglementarilor tehnice si a standardelor nationale de
eficienta energetica, care au ca scop cresterea eficientei echipamentelor
producatoare si consumatoare de energie, inclusiv a celor din domeniul
constructiilor si al transportului;
c) promovarea utilizarii celor mai eficiente tehnologii energetice care sa
fie viabile din punct de vedere economic si nepoluante;
d) incurajarea finantarii investitiilor in domeniul eficientei energetice,
prin participarea statului sau a sectorului privat;
e) elaborarea balantelor energetice si formarea unor baze de date
energetice necesare pentru evaluarea raportului cerere-oferta in domeniul
energiei, inclusiv pentru calculul indicatorilor de eficienta energetica;
f) promovarea cogenerarii de mica si medie putere si a masurilor necesare
pentru cresterea eficientei sistemelor de producere, transport si de
distributie a caldurii la consumatori;
g) infiintarea de compartimente specializate in domeniul eficientei
energetice la nivelurile corespunzatoare, care sa aiba personal capabil sa
elaboreze, sa implementeze si sa monitorizeze programe de eficienta energetica;
h) evaluarea impactului negativ asupra mediului.
Art. 7
(1) Programele proprii de eficienta energetica vor fi avizate de Agentia
Romana pentru Conservarea Energiei si, dupa caz, de Ministerul Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului.
(2) Sinteza programelor de eficienta energetica pe ansamblul economiei
nationale se aproba anual de Guvern, la propunerea Ministerului Industriei si
Comertului.
CAP. 4
Standarde de eficienta energetica
Art. 8
(1) La propunerea Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei, a
ministerelor de resort si a Asociatiei de Standardizare din Romania se aproba,
prin hotarare a Guvernului, reglementari tehnice si standarde nationale de
eficienta energetica pentru aparate, echipamente, utilaje si tehnologii cu
consum mare de energie, pentru cladiri, precum si pentru alte domenii de
activitate.
(2) Prin standardele nationale de eficienta energetica se stabilesc limite
minime sau maxime pentru performantele energetice ale aparatelor,
echipamentelor, utilajelor si tehnologiilor utilizate.
Art. 9
Producatorii si importatorii de aparate, utilaje, echipamente si tehnologii
pentru care au fost elaborate standarde nationale de eficienta energetica nu
pot vinde, inchiria sau pune in circulatie sub orice alta forma pe piata
romaneasca respectivele produse decat cu conditia respectarii standardelor
nationale de eficienta energetica si a certificatului de atestare eliberat
conform prevederilor art. 10.
Art. 10
(1) Producatorii si importatorii de aparate, utilaje, echipamente si
tehnologii, pentru care au fost elaborate standarde nationale de eficienta
energetica, au obligatia de a solicita efectuarea incercarilor si masuratorilor
stabilite prin actele normative in vigoare pentru certificarea conformitatii.
(2) Incercarile si masuratorile vor fi efectuate de institutiile acreditate
in acest sens de Agentia Romana pentru Conservarea Energiei. Dupa efectuarea
incercarilor si masuratorilor institutia acreditata elibereaza certificate
producatorilor si importatorilor ale caror produse satisfac standardele
nationale obligatorii de eficienta energetica.
(3) Procedura de certificare si de atestare se aproba prin acelasi act
normativ prin care se aproba standardul.
Art. 11
Standardele nationale de eficienta energetica pentru aparate, utilaje,
echipamente si tehnologii, standardele pentru cladiri, precum si cele pentru
alte domenii de activitate intra in vigoare si devin obligatorii la un an de la
data publicarii lor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 12
Eliberarea autorizatiei de constructie pentru toate cladirile noi si pentru
consolidarea celor existente se va face si cu respectarea standardelor
nationale de eficienta energetica.
CAP. 5
Atributii si raspunderi
Art. 13
(1) Agentia Romana pentru Conservarea Energiei este organul de specialitate
al administratiei publice centrale in domeniul eficientei energetice, cu
personalitate juridica, autonomie functionala, organizatorica si financiara,
aflat in subordinea Guvernului, cu finantare de la bugetul de stat si
extrabugetara, inclusiv externa.
(2) Modul de organizare si functionare a Agentiei Romane pentru Conservarea
Energiei se aproba prin hotarare a Guvernului, in termen de 60 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei legi, avandu-se in vedere urmatoarele
atributii si raspunderi principale:
a) elaborarea, implementarea si monitorizarea politicii nationale si a
programelor de utilizare eficienta a energiei;
b) cooperarea cu institutiile si organismele interne si internationale in
vederea utilizarii eficiente a energiei si reducerii impactului negativ asupra
mediului;
c) elaborarea de standarde, norme si reglementari tehnice in scopul
cresterii eficientei energetice pentru aparate, echipamente, utilaje si
tehnologii de producere, transport, distributie si consum de energie, pentru
cladiri, precum si pentru alte domenii de activitate;
d) acreditarea institutiilor care efectueaza incercarile si masuratorile
pentru certificarea respectarii standardelor nationale de eficienta energetica;
e) atestarea persoanelor fizice si juridice care au dreptul de a realiza
bilanturi energetice;
f) coordonarea programelor de eficienta energetica finantate de institutii
sau organizatii internationale in baza unor acorduri guvernamentale;
g) evaluarea tehnica si avizarea proiectelor de investitii in domeniul
eficientei energetice, pentru care se cere finantare din Fondul special pentru
dezvoltarea sistemului energetic si din alte surse interne si externe;
h) cooperarea cu institutiile abilitate, in vederea realizarii balantelor
energetice si formarii unor baze de date energetice necesare pentru evaluarea
raportului cerere-oferta in domeniul energiei, a realizarii unor scenarii pe
termen scurt, mediu si lung privind evolutia acestui raport, inclusiv a
calculului indicatorilor de eficienta energetica;
i) acordarea de consultanta gratuita autoritatilor administratiei publice
locale in elaborarea si aplicarea proiectelor de crestere a eficientei
energetice, administratorilor cladirilor publice, ai celor cu destinatia de
locuinta si agentilor comerciali;
j) elaborarea si coordonarea programelor de pregatire si instruire, precum
si atestarea personalului cu atributii in domeniul gestiunii energiei;
k) avizarea programelor proprii de eficienta energetica, intocmite de
consumatori.
Art. 14
(1) Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului coordoneaza
activitatea de stabilire si elaborare a standardelor nationale de eficienta
energetica pentru cladiri si stabileste criteriile, procedurile si conditiile
pentru calculul coeficientului de transfer de caldura al materialelor de
constructii si al coeficientului de transfer global al cladirilor.
(2) Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, in cooperare
cu Agentia Romana pentru Standardizare, cu consultarea Agentiei Romane pentru
Conservarea Energiei, emite reglementari tehnice si standarde nationale de eficienta
energetica pentru acordarea certificatului energetic pentru cladiri.
Art. 15
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor, in cooperare cu Agentia Romana
pentru Conservarea Energiei, controleaza comercializarea aparatelor, utilajelor
si echipamentelor energetice destinate consumatorilor casnici si informeaza
Guvernul despre respectarea legislatiei in vigoare.
CAP. 6
Obligatiile consumatorilor de energie
Art. 16
Consumatorii de energie sunt obligati:
a) sa respecte reglementarile tehnice si standardele nationale in vigoare
privind proiectarea, construirea, exploatarea, intretinerea, repararea
instalatiilor proprii si a receptoarelor de energie, precum si dotarea acestora
cu aparate de masura si control;
b) sa dispuna de un sistem propriu de evidenta si monitorizare a
consumurilor energetice si sa puna la dispozitie institutiilor abilitate
informatii privind consumurile energetice si indicatorii de eficienta
energetica.
Art. 17
(1) Consumatorii care folosesc mai mult de 200 tone echivalent petrol pe an
sunt obligati sa intocmeasca, la fiecare 2 ani, un bilant energetic realizat de
o persoana fizica sau juridica autorizata.
(2) Consumatorii care folosesc mai mult de 1.000 tone echivalent petrol pe
an sunt obligati:
a) sa numeasca un responsabil pentru energie;
b) sa efectueze anual un bilant energetic realizat de o persoana fizica sau
juridica autorizata;
c) sa elaboreze programe de masuri pentru reducerea consumurilor
energetice, potrivit art. 5 alin. (1), incluzand investitiile pentru care se
intocmesc studii de fezabilitate.
(3) Autoritatile administratiei publice locale din localitatile cu o
populatie mai mare de 20.000 de locuitori au obligatia sa intocmeasca programe
proprii de eficienta energetica, conform prevederilor art. 5 alin. (1).
Art. 18
(1) Agentii economici cu activitate de producere, transport sau distributie
a combustibililor si energiei sunt obligati sa ia masuri pentru:
a) reducerea consumului propriu de combustibili si energie;
b) promovarea energiei solare, eoliene, geotermale, a biomasei, a
biogazului si a energiei produse din deseuri menajere;
c) organizarea de actiuni demonstrative si promotionale in domeniul
utilizarii eficiente a combustibililor si a diferitelor forme de energie.
(2) Societatile de transport, precum si alte societati care detin mai mult
de 10 autovehicule au obligatia sa dezvolte programe de monitorizare si
gestiune a consumului de energie pentru grupul de vehicule detinut.
Art. 19
Administratorii cladirilor aflate in proprietate publica au obligatia sa ia
masuri pentru:
a) utilizarea eficienta a sistemului de incalzire si climatizare;
b) utilizarea materialelor de constructie eficiente energetic;
c) utilizarea rationala a iluminatului interior;
d) utilizarea aparatelor de masura si reglare a consumului de energie;
e) realizarea unui bilant energetic pentru cladirile cu suprafata
desfasurata mai mare de 1.500 mp, o data la 5 ani, bilant intocmit de o
persoana fizica sau juridica autorizata in acest sens;
f) cresterea eficientei energetice potrivit reglementarilor emise in baza
prezentei legi.
CAP. 7
Stimulente fiscale si financiare pentru activitati care conduc la cresterea
eficientei energetice
Art. 20
Agentii economici si unitatile din subordinea autoritatilor administratiei
publice locale pot finanta lucrari pentru cresterea eficientei energetice din
surse proprii, din surse constituite din cote din profit destinate special
pentru aceste investitii, din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului
energetic, constituit prin Legea nr. 136/1994 pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 29/1994 privind constituirea si utilizarea Fondului special
pentru dezvoltarea sistemului energetic, cu modificarile ulterioare, din
ajutoare de stat conform legii, din investitii realizate de terti sau prin
cofinantare, precum si prin credite.
Art. 21
(1) Pentru realizarea obiectivelor propuse de prezenta lege si pentru
facilitarea investitiilor care au ca scop principal cresterea eficientei
energetice consumatorii de energie pot beneficia de sprijin financiar din
Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic, instituit conform Legii
nr. 136/1994, dar nu mai mult de 50% din acest fond.
(2) Finantarea proiectelor de eficienta energetica din Fondul special
pentru dezvoltarea sistemului energetic se aproba de Guvern, la propunerea
Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei, o data cu aprobarea sintezei
programelor de eficienta energetica conform art. 7 alin. (2).
Art. 22
(1) Pentru cotele din profit alocate investitiilor destinate cresterii
eficientei energetice se acorda scutire la plata impozitului pe profit.
(2) Creditele pentru lucrari de crestere a eficientei energetice se acorda
cu o dobanda de maximum 75% din cea stabilita de banci, diferenta urmand sa fie
asigurata prin alocatii anuale de la bugetul de stat.
(3) Importurile de aparate, utilaje, echipamente si tehnologii destinate
realizarii proiectelor de crestere a eficientei energetice beneficiaza de
scutire de taxe vamale, cu conditia obtinerii avizului favorabil al Agentiei
Romane pentru Conservarea Energiei.
(4) Societatile comerciale de management si servicii energetice, a caror
activitate se incadreaza in prevederile art. 3 alin. (1) lit. g), pot beneficia
de o reducere de 50% a impozitului pe profit pe o perioada de 5 ani de la data
infiintarii, iar pentru cele existente, de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi. Atributiile, structura si criteriile de eligibilitate ale
acestor societati comerciale vor fi stabilite in normele metodologice de
aplicare a prezentei legi.
Art. 23
Cuantumul si procedura de acordare a stimulentelor fiscale si financiare
prevazute la art. 20 - 22 se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei.
CAP. 8
Sanctiuni
Art. 24
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa poata fi considerate infractiuni, urmatoarele
fapte:
a) nerespectarea de catre managerii societatilor, de catre autoritatile
administratiei publice locale si de catre administratorii cladirilor publice a
prevederilor art. 5 alin. (1), ale art. 6, 16, 17, ale art. 18 alin. (2) si ale
art. 19 lit. e);
b) nerespectarea standardelor nationale de eficienta energetica potrivit
art. 10;
c) nerespectarea prevederilor art. 9.
Art. 25
(1) Contraventiile prevazute la art. 24 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei, cele prevazute la lit.
a);
b) cu amenda de la 3.000.000 lei la 10.000.000 lei, cele prevazute la lit.
b);
c) cu amenda de la 8.000.000 lei la 15.000.000 lei si cu confiscarea
bunurilor respective, cele prevazute la lit. c).
(2) Amenzile se fac venit la bugetul de stat.
Art. 26
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor, inclusiv masura
confiscarii, se fac de personalul imputernicit de Agentia Romana pentru
Conservarea Energiei.
Art. 27
Prevederile art. 24 si 25 se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile ulterioare,
cu exceptia art. 25 - 27.
CAP. 9
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 28
Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 29
In termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei legi Agentia Romana
pentru Conservarea Energiei, cu avizul Ministerului Finantelor, va supune spre
aprobare Guvernului normele metodologice de aplicare a acesteia.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 9 octombrie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 10
octombrie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
ANDREI IOAN CHILIMAN