ORDONANTA Nr.
22 din 20 august 2008
privind eficienta energetica
si promovarea utilizarii la consumatorii finali a surselor regenerabile de
energie
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 628 din 29 august 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. I.9 din Legea nr. 142/2008 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Scopul prezentei ordonanţe îl constituie
crearea cadrului legal pentru elaborarea şi aplicarea politicii naţionale de
eficienţă energetică.
(2) Prezenta ordonanţă se aplică furnizorilor de
servicii energetice, prin care se realizează măsuri de îmbunătăţire a
eficienţei energetice, distribuitorilor de energie, operatorilor sistemului de
distribuţie şi societăţilor de vânzare cu amănuntul a energiei, consumatorilor
finali, precum şi forţelor armate, cu excepţia materialelor utilizate exclusiv
în scop militar. Pentru forţele armate prevederile prezentei ordonanţe se
aplică numai în măsura în care aceasta nu determină niciun conflict care să
aibă aceeaşi natură şi scop principal ca şi activităţile forţelor armate,
excepţie făcând materialele utilizate exclusiv în scop militar.
(3) Politica naţională de eficienţă energetică este
parte integrantă a politicii energetice a statului şi urmăreşte:
a) eliminarea barierelor în calea promovării eficienţei
energetice şi a promovării utilizării la consumatorii finali a surselor
regenerabile de energie;
b) promovarea mecanismelor de eficienţă energetică şi
a instrumentelor financiare pentru economii de energie;
c) educarea şi conştientizarea consumatorilor finali
asupra importanţei şi beneficiilor aplicării măsurilor de îmbunătăţire a
eficienţei energetice;
d) cooperarea dintre consumatorii finali, producătorii, furnizorii, distribuitorii de energie şi
autorităţile publice în vederea atingerii obiectivelor stabilite de politica
naţională de eficienţă energetică;
e) promovarea cercetării fundamentale şi aplicative
în domeniul utilizării eficiente a energiei şi a surselor regenerabile de
energie.
(4) Politica naţională de eficienţă energetică defineşte
obiectivele privind îmbunătăţirea eficienţei energetice, ţintele indicative de
economisire a energiei, precum şi măsurile de îmbunătăţire a eficienţei
energetice aferente în toate sectoarele economiei naţionale, cu referiri
speciale la:
a) introducerea tehnologiilor cu eficienţă energetică
ridicată, a sistemelor moderne de măsură şi control, precum şi a sistemelor de
gestiune a energiei, pentru monitorizarea, evaluarea continuă a eficienţei
energetice şi previzionarea consumurilor energetice;
b) promovarea utilizării la consumatorii finali a
surselor regenerabile de energie;
c) reducerea impactului asupra mediului al
activităţilor de producere, transport, distribuţie şi consum al tuturor
formelor de energie;
d) aplicarea principiilor moderne de management
energetic;
e) instituirea de obligaţii pentru consumatorii finali
de energie, distribuitorii de energie, operatorii sistemului de distribuţie a
energiei şi societăţile de vânzare cu amănuntul a energiei;
f) acordarea de stimulente financiare şi fiscale;
g) dezvoltarea pieţei pentru serviciile energetice.
Art. 2. -In sensul prezentei ordonanţe, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) audit energetic -
procedura sistematică de obţinere a unor date despre profilul consumului
energetic existent al unei clădiri sau al unui grup de clădiri, al unei
activităţi şi/sau instalaţii industriale sau al serviciilor private ori
publice, de identificare şi cuantificare a oportunităţilor rentabile pentru
realizarea unor economii de energie şi de raportare a rezultatelor;
b) auditor energetic -
persoana fizică sau juridică atestată/autorizată, în condiţiile legii, care are
dreptul să realizeze auditul energetic prevăzut la lit. a). Auditorii energetici
persoane fizice îşi desfăşoară activitatea ca persoane fizice autorizate sau ca
angajaţi ai unor persoane juridice, conform legislaţiei în vigoare;
c) certificate albe - certificatele emise de organisme de certificare independente care confirmă declaraţiile
actorilor pieţei, conform cărora economiile de energie sunt o consecinţă a
măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice;
d) societate de servicii energetice (SSE) - persoana juridică sau fizică autorizată, care prestează servicii
energetice şi/sau alte măsuri de îmbunătăţire a eficienţei energetice în cadrul
instalaţiei sau incintei consumatorului şi care, ca urmare a prestării acestor
servicii şi/sau măsuri, acceptă un grad de risc financiar. Plata pentru
serviciile prestate este bazată, integral sau parţial, pe îmbunătăţirea
eficienţei energetice şi pe îndeplinirea altor criterii de performanţă
convenite de părţi;
e) conservarea energiei - totalitatea activităţilor orientate spre utilizarea eficientă a
resurselor energetice în procesul de extragere, producere, prelucrare,
depozitare, transport, distribuţie şi consum al acestora, precum şi spre
atragerea în circuitul economic a resurselor regenerabile de energie;
conservarea energiei include 3 componente esenţiale: utilizarea eficientă a
energiei, creşterea eficienţei energetice şi înlocuirea combustibililor
deficitari;
f) consumator final -
persoana fizică sau juridică care cumpără energie exclusiv pentru consumul
propriu;
g) contract de
performanţă energetică - acord contractual între
beneficiar şi furnizorul unei măsuri care are ca scop îmbunătăţirea eficienţei
energetice, în mod normal SSE, în care investiţia necesară realizării măsurii
trebuie să fie plătită proporţional cu nivelul de îmbunătăţire a eficienţei
energetice prevăzut în contract;
h) distribuitor de energie - persoana fizică sau juridică autorizată responsabilă cu
transportul energiei în vederea livrării acesteia la consumatorii finali şi la
staţiile de distribuţie care vând energie consumatorilor finali. Această
definiţie exclude operatorii sistemului de distribuţie a energiei electrice şi
a gazelor naturale prevăzuţi la lit. ş);
i) distribuitor mic,
operator mic al sistemului de distribuţie a energiei şi societate mică de vânzare cu amănuntul a energiei -
persoana juridică sau fizică autorizată care distribuie sau vinde energie
consumatorilor finali şi care distribuie sau vinde mai
puţin decât echivalentul a 75 de GWh energie anual sau
care are mai puţin de 10 angajaţi sau a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau
bilanţ anual nu depăşeşte 2.000.000 euro;
j) economii de energie -
cantitatea de energie economisită, determinată prin măsurarea şi/sau estimarea
consumului înainte şi după aplicarea uneia ori mai multor măsuri de
îmbunătăţire a eficienţei energetice, asigurând în acelaşi timp normalizarea
condiţiilor externe care afectează consumul de energie;
k) eficienţă energetică - raportul dintre valoarea rezultatului performant obţinut,
constând în servicii, mărfuri sau energia rezultată, şi valoarea energiei
utilizate în acest scop;
l) energie - toate
formele de energie disponibile pe piaţă, inclusiv energia electrică, energia
termică, gazele naturale, inclusiv gazul natural lichefiat, gazul petrolier
lichefiat, orice combustibil destinat încălzirii şi răcirii, cărbune şi lignit,
turbă, carburanţi, mai puţin carburanţii pentru aviaţie şi combustibilii pentru
navigaţie maritimă, şi biomasa, definită conform Directivei 2001/77/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 27 septembrie 2001 privind
promovarea electricităţii produse din sursele de energie regenerabile de pe
piaţa internă a electricităţii;
m) finanţare de către terţi- acord contractual care implică, suplimentar faţă de furnizorul de
energie şi beneficiar, un terţ care furnizează capital pentru măsura
respectivă. Valoarea financiară a economiei de energie generată de
îmbunătăţirea eficienţei energetice determină plata terţului. Acest terţ poate
sau nu să fie o SSE;
n) instrumente financiare pentru economii de energie - orice instrument financiar, precum fonduri, subvenţii, reduceri
de taxe, împrumuturi, finanţare de către terţi, contracte de performanţă
energetică, contracte de garantare a economiilor de energie, contracte de
externalizare şi alte contracte de aceeaşi natură, care sunt făcute disponibile
pe piaţă de către instituţiile publice sau organismele private pentru a acoperi
parţial sau integral costul iniţial al măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei
energetice;
o) îmbunătăţirea eficienţei
energetice - creşterea eficienţei energetice la
consumatorii finali ca rezultat al schimbărilor tehnologice, comportamentale
şi/sau economice;
p) management energetic -
ansamblul activităţilor de organizare, conducere şi de gestionare a proceselor
energetice ale unui consumator;
q) manager energetic -
persoană fizică sau juridică prestatoare de servicii energetice atestată, al
cărei obiect de activitate este organizarea, conducerea şi gestionarea
proceselor energetice ale unui consumator;
r) măsuri de îmbunătăţire a
eficienţei energetice - orice acţiune care, în mod normal, conduce la o îmbunătăţire a
eficienţei energetice verificabilă şi care poate fi măsurată sau estimată;
s) mecanisme de eficienţă
energetică - instrumente generale utilizate de
Guvern sau de organisme guvernamentale pentru a crea
un cadru adecvat ori stimulente pentru actorii pieţei în vederea furnizării şi
achiziţionării de servicii energetice şi alte măsuri de îmbunătăţire a
eficienţei energetice;
ş) operator al sistemului de distribuţie -
persoană fizică sau juridică responsabilă de exploatarea, asigurarea
întreţinerii şi, în cazul în care este necesar, dezvoltarea sistemului de
distribuţie a energiei electrice sau a gazelor naturale într-o anumită zonă şi,
după caz, a interconexiunilor acestuia cu alte sisteme, precum şi de asigurarea
capacităţii sistemului de a răspunde cererilor rezonabile de distribuţie a
energiei electrice sau a gazelor naturale pe termen lung;
t) programe de îmbunătăţire
a eficienţei energetice - activităţi care se
concentrează pe grupuri de consumatori finali şi care, în mod normal, conduc la
o îmbunătăţire a eficienţei energetice verificabilă, măsurabilă sau estimabilă;
ţ) serviciu energetic - activitatea care conduce la un beneficiu fizic, o utilitate sau
un bun obţinut dintr-o combinaţie de energie cu o tehnologie şi/sau o acţiune
eficientă din punct de vedere energetic, care poate include activităţile de
exploatare, întreţinere şi control necesare pentru prestarea serviciului care
este furnizat pe bază contractuală şi care, în condiţii normale, conduce la o
îmbunătăţire a eficienţei energetice şi/sau a economiilor de energie primară
verificabilă şi care poate fi măsurată sau estimată;
u) societate de vânzare cu
amănuntul a energiei- persoană fizică şi juridică
care vinde energie consumatorilor finali;
v) surse regenerabile de energie - conform definiţiei prevăzute în Directiva 2001/77/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului.
CAPITOLUL II
Măsuri pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice şi
obligaţii pentru consumatorii finali de energie
Art. 3. - (1) In scopul realizării politicii naţionale
de eficienţă energetică, operatorii economici care consumă anual o cantitate de
energie de peste 1.000 tone echivalent petrol au obligaţia:
a) să efectueze anual un audit energetic elaborat de o
persoană fizică sau juridică autorizată de Agenţia Română pentru Conservarea
Energiei, în condiţiile legii, şi care stă la baza stabilirii şi aplicării
măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice;
b) să întocmească programe de îmbunătăţire a eficienţei
energetice care includ măsuri pe termen scurt, mediu şi lung;
c) să numească un manager energetic, atestat de
Agenţia Română pentru Conservarea Energiei, conform legislaţiei în vigoare, sau
să încheie un contract de management energetic cu o persoană fizică/juridică
prestatoare de servicii energetice, acreditată în condiţiile prezentei
ordonanţe.
(2) In cazul consumatorilor de energie care deţin
subunităţi consumatoare a mai mult de 1.000 tone echivalent petrol (sucursale,
puncte de lucru, precum şi alte sedii secundare), amplasate în mai multe puncte
geografice, care nu sunt legate direct prin funcţionalitate sau reţele
energetice, fiecare subunitate situată într-un punct geografic diferit de al
celorlalte subunităţi este considerată din punctul de vedere al obligaţiilor ce
îi revin ca unitate independentă. Acestor unităţi independente le sunt
aplicabile prevederile alin. (1).
Art. 4. - Operatorii economici care consumă anual o
cantitate de energie cuprinsă între 200 şi 1.000 tone echivalent petrol pe an
sunt obligaţi să întocmească la fiecare 2 ani un audit energetic realizat de o
persoană fizică sau juridică autorizată de Agenţia Română pentru Conservarea
Energiei în condiţiile prezentei ordonanţe, care să stea la baza stabilirii şi
aplicării măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice.
Art. 5. - (1) Consumatorii finali dezvoltă şi pun în
aplicare măsurile de îmbunătăţire a eficientei energetice definite la art. 2
lit. r).
(2) Consumatorii finali de energie, persoane juridice,
prevăzuţi la art. 3 şi 4, sunt obligaţi să dispună de un sistem de măsură,
evidenţă şi monitorizare a consumurilor energetice şi să pună la dispoziţia
Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei, la cerere, informaţii privind
consumurile energetice şi indicatorii de eficienţă energetică.
Art. 6. -Administratorii clădirilor aflate în
proprietate publică au obligaţia să ia măsuri pentru:
a) utilizarea eficientă a sistemului de încălzire şi
climatizare;
b) utilizarea aparatelor de măsură şi reglare a
consumului de energie.
Art. 7. - (1) Autorităţile administraţiei publice
centrale şi locale au obligaţia să ia măsuri de îmbunătăţire a eficienţei
energetice, prin promovarea cu precădere a măsurilor care generează cele mai
mari economii de energie în cel mai scurt interval de timp. Aceste măsuri sunt comunicate consumatorilor şi/sau
operatorilor economici, după caz.
(2) Lista indicativă a măsurilor de îmbunătăţire a
eficienţei energetice prevăzute la alin. (1) şi la art. 5 alin. (1) este
cuprinsă în anexa nr. 1.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale din
localităţile cu o populaţie mai mare de 20.000 de locuitori au obligaţia să
întocmească programe de îmbunătăţire a eficienţei energetice, în care includ
măsuri pe termen scurt şi măsuri pe termen lung (3-6 ani), vizând un program de
investiţii pentru care se vor întocmi studiile de fezabilitate.
(4) Fără a aduce atingere legislaţiei naţionale şi
comunitare în domeniul achiziţiilor publice, autorităţile administraţiei
publice centrale şi locale au obligaţia de a aplica cel puţin două măsuri din
lista măsurilor care vizează promovarea eficienţei energetice prin achiziţii
publice, prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 8. - (1) Societăţile comerciale, precum şi
unităţile administraţiei publice locale şi centrale, care deţin mai mult de 25
de autovehicule, au obligaţia să dezvolte programe de monitorizare şi gestiune
a consumului de carburanţi pentru grupul de vehicule deţinut.
(2) In cazul entităţilor prevăzute la alin. (1), care
deţin subunităţi (sucursale, puncte de lucru, precum şi alte sedii secundare)
amplasate în mai multe puncte geografice, fiecare subunitate situată într-un
punct geografic diferit de al celorlalte subunităţi este considerată din
punctul de vedere al obligaţiilor ce îi revin ca unitate independentă dacă
deţine mai mult de 25 de autovehicule, fiindu-i
aplicabile prevederile alin. (1).
CAPITOLUL III
Obligaţiile distribuitorilor de energie, operatorilor sistemului de distribuţie
a energie şi
societăţilor de vânzare cu amănuntul a energiei
Art. 9. - (1) Distribuitorii de
energie, operatorii sistemului de distribuţie a energiei şi/sau societăţile de
vânzare cu amănuntul a energiei iau măsuri pentru eficientizarea consumului
propriu de energie şi trebuie:
a) să nu întreprindă nicio activitate care ar putea
afecta cererea şi furnizarea de servicii energetice şi alte măsuri de
îmbunătăţire a eficienţei energetice sau care ar putea împiedica dezvoltarea
pieţelor de servicii energetice şi alte măsuri de îmbunătăţire a eficienţei
energetice;
b) să furnizeze la cerere, însă cel mult o dată pe an,
informaţii statistice agregate despre consumatorii lor finali către
Observatorul Energetic Naţional. Structura informaţiilor statistice se
stabileşte în cadrul normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe;
c) să pună în aplicare în condiţiile prezentei
ordonanţe, direct şi/sau indirect, prin alţi furnizori de servicii energetice
sau de măsuri de îmbunătăţire a eficienţei energetice, următoarele:
(i) să ofere servicii energetice la preţuri competitive
consumatorilor finali şi să promoveze aceste servicii sau;
(ii) să furnizeze către consumatorii finali audituri
energetice la preţuri competitive, desfăşurate în mod independent, şi/sau
măsuri de îmbunătăţire a eficienţei energetice şi să promoveze aceste audituri
şi măsuri, în conformitate cu art. 22 alin. (1) lit.
(a) si art. 16 alin. (1);
(iii) să asigure contribuţia la fondurile şi
mecanismele de finanţare
prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. b) şi/sau;
(iv) să participe la acorduri voluntare propuse de
Guvern.
(2) Nivelul minim al
contribuţiilor prevăzute la alin. (1) lit. c) pct. (iii) corespunde costurilor estimate ale furnizării oricăreia dintre activităţile menţionate la alin.
(1) şi se stabilesc de comun acord
cu Agenţia Română pentru Conservarea Energiei şi cu alte autorităţi ale
administraţiei publice centrale, după caz.
(3) Acordurile voluntare prevăzute la alin. (1) lit. c)
pct. (iv) includ obiective clare, precum şi cerinţe de monitorizare şi
raportare legate de procedurile care pot determina revizuirea măsurilor şi/sau
suplimentarea acestora, atunci când obiectivele nu sunt realizate sau când
există posibilitatea de a nu fi realizate. In vederea asigurării transparenţei,
acordurile voluntare se pun la dispoziţia publicului şi se publică anterior
aplicării, în măsura în care clauzele de confidenţialitate permit acest lucru,
pentru a se primi comentarii de la părţile interesate.
(4) Obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) se aplică
operatorilor sistemului de distribuţie fără a se aduce atingere prevederilor referitoare
la separarea contabilă, prevăzute de art. 17 alin. (2) lit. b) din Legea
energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi
de art. 17 lit. a) din Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
(5) Prevederile alin. (1)-(3) se aplică fără a se
aduce atingere derogărilor sau exceptărilor acordate conform Legii nr. 13/2007,
cu modificările şi completările ulterioare, şi Legii nr. 351/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(6) In măsura în care este posibil din punct de vedere
tehnic şi din punct de vedere financiar, proporţional cu economiile potenţiale
de energie, consumatorii finali de energie electrică, de gaze naturale, de
servicii de încălzire şi/sau răcire şi de apă caldă menajeră urbană trebuie să
fie dotaţi cu contoare individuale achiziţionate la preţuri competitive şi care
să reflecte cu suficientă precizie consumul de energie.
(7) In cazul în care se înlocuieşte un contor existent
cu unul nou, se pun întotdeauna la dispoziţie contoare achiziţionate prin
proceduri concurenţiale, care trebuie să aibă o clasă de precizie mai bună, cu
excepţia cazului în care acest lucru nu este posibil din punct de vedere tehnic
sau nu este rentabil în raport cu economiile potenţiale estimate pe termen
lung. Atunci când se branşează o clădire sau atunci când o clădire este supusă
unor renovări majore, în conformitate cu prevederile Legii nr. 372/2005 privind
performanţa energetică a clădirilor, se montează întotdeauna contoare
individuale, achiziţionate prin proceduri concurenţiale.
(8) Factura transmisă consumatorilor finali are la
bază consumul efectiv de energie şi se prezintă în termeni clari şi uşor de
înţeles.
(9) Distribuitorii de energie, operatorii sistemului de
distribuţie şi societăţile de vânzare cu amănuntul a energiei pun la dispoziţia
consumatorilor finali, într-o formă clară şi uşor de înţeles, prin intermediul
facturilor, al contractelor şi/sau al chitanţelor emise la staţiile de
distribuţie, următoarele informaţii:
a) preţurile reale curente şi consumul efectiv de
energie;
b) comparaţii între consumul curent de energie al
consumatorului final şi consumul pe aceeaşi perioadă a anului anterior,
preferabil sub formă grafică;
c) ori de câte ori este posibil şi util, comparaţii cu
un utilizator mediu de energie normalizat sau etalonat, din aceeaşi categorie
de consum;
d) informaţii de contact pentru organizaţiile
consumatorilor, autorităţile/agenţiile pentru energie sau organisme similare,
inclusiv adrese de site-uri web, de unde se pot obţine informaţii privind
măsurile disponibile de îmbunătăţire a energiei, profiluri comparative ale
utilizatorilor finali şi/sau specificaţii tehnice obiective pentru echipamentul
de utilizare a energiei.
(10) Prevederile alin. (1) lit. b), lit. c) pct. (i) şi ale alin. (6) nu se aplică consumatorilor finali
implicaţi în categoriile de activităţi prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a
certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră.
CAPITOLUL IV
Programe de îmbunătăţire a eficienţei energetice şi promovare a utilizării la
consumatorii finali a surselor regenerabile de energie
Art. 10. - Programele de îmbunătăţire a eficienţei
energetice menţionate la art. 3 alin. (1) lit. b) şi la art. 7 alin. (3) se
transmit Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei prin intermediul
filialelor sale teritoriale.
Art. 11. - Programele de îmbunătăţire a eficienţei
energetice includ, după caz, acţiuni în următoarele direcţii principale:
a) promovarea utilizării
celor mai eficiente tehnologii energetice care să fie viabile din punct de
vedere economic şi nepoluante;
b) încurajarea finanţării investiţiilor în domeniul
eficienţei energetice prin participarea statului sau a sectorului privat;
c) promovarea cogenerării de
înaltă eficienţă şi a măsurilor necesare pentru creşterea eficienţei sistemelor
de producere, de transport şi de distribuţie a energie termice la consumatori;
d) promovarea utilizării surselor regenerabile de
energie la consumatorii finali;
e) înfiinţarea de compartimente specializate în
domeniul eficienţei energetice la nivelurile corespunzătoare, care să aibă
personal capabil să elaboreze, să implementeze şi să monitorizeze programe de
eficienţă energetică;
f) reducerea impactului asupra mediului.
CAPITOLUL V
Atribuţii şi răspunderi
Art. 12. -Agenţia Română pentru Conservarea Energiei
este organul de specialitate al administraţiei publice centrale care participă
la elaborarea politicii de eficienţă energetică, fiind instituţia responsabilă
la nivel naţional cu implementarea şi monitorizarea acesteia, având
personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului Economiei şi
Finanţelor. Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Agenţiei Române
pentru Conservarea Energiei se asigură din venituri proprii şi din alocaţii
acordate de la bugetul de stat.
Art. 13. - Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Române
pentru Conservarea Energiei se aprobă prin hotărâre a Guvernului, avându-se în
vedere următoarele atribuţii şi responsabilităţi principale:
a) participarea la elaborarea
politicii naţionale de eficienţă energetică a energiei, la solicitarea
Ministerului Economiei şi Finanţelor;
b) monitorizarea programelor de îmbunătăţire a
eficienţei energetice şi a economiilor de energie care rezultă în urma
prestării serviciilor energetice şi a altor măsuri de îmbunătăţire a eficienţei
energetice şi raportarea rezultatelor către Ministerul Economiei şi Finanţelor;
c) cooperarea cu instituţiile şi organismele interne
şi internaţionale în vederea utilizării eficiente a energiei şi reducerii impactului negativ asupra mediului;
d) participarea la elaborarea de norme şi
reglementări tehnice în scopul creşterii eficienţei energetice în toate
domeniile de activitate;
e) asigurarea supravegherii pieţei de echipamente şi
aparate pentru care există reglementări specifice privind eficienţa energetică;
f) elaborarea, coordonarea de programe de pregătire în
materie de îmbunătăţire a eficienţei energetice şi de utilizare de către consumatorii
finali a surselor regenerabile de energie, autorizarea auditorilor energetici
şi atestarea managerilor energetici;
g) punerea la dispoziţia furnizorilor de servicii
energetice şi de măsuri de îmbunătăţire a eficienţei energetice a unor sisteme de calificare şi acreditare care vor fi
implementate după caz, în mod justificat, în funcţie de necesităţi;
h) evaluarea tehnică, avizarea şi monitorizarea
proiectelor de investiţii în domeniul eficienţei energetice, pentru care se
cere finanţare de la bugetul de stat şi din alte surse interne şi externe la
dispoziţia Guvernului;
i) elaborarea sintezei programelor de eficienţă
energetică prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi la art. 7 alin. (3);
j) cooperarea cu instituţiile abilitate la realizarea
unor scenarii pe termen scurt, mediu şi lung privind evoluţia raportului
cerere-ofertă de energie şi a calculului indicatorilor de eficienţă energetică
la nivel naţional;
k) acordarea de consultanţă gratuită în elaborarea şi
aplicarea proiectelor de creştere a eficienţei energetice şi în elaborarea
programelor de îmbunătăţire a eficienţei energetice prevăzute la art. 7 alin.
(3);
l) promovarea utilizării
surselor regenerabile de energie la consumatori, prin acţiuni complementare
reglementării pieţei de energie;
m) elaborarea, inclusiv prin cofinanţarea de la bugetul
de stat sau din surse proprii, a unor studii pentru fundamentarea programelor
naţionale de eficienţă energetică şi participarea la proiecte declarate
eligibile, în cadrul programelor de eficienţă energetică şi energii
regenerabile, iniţiate de organisme internaţionale;
n) fundamentarea, cu sprijinul Observatorului Energetic
Naţional, a ţintelor indicative de economisire a energiei şi a măsurilor de
realizare a acestora, precum şi transmiterea acestora către Ministerul
Economiei şi Finanţelor în vederea supunerii lor spre
aprobare Guvernului;
o) monitorizarea acordurilor voluntare prevăzute la
art. 9 alin. (1) lit. c) pct. (iv);
p) elaborarea împreună cu Autoritatea Naţională pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice şi publicarea liniilor
directoare privind eficienţa energetică şi economiile de energie ca posibile
criterii de evaluare a ofertelor la procedurile de atribuire a contractelor de
achiziţii publice, în vederea facilitării punerii în aplicare a măsurilor
prevăzute la art. 7 alin. (4);
q) fundamentarea planurilor
naţionale în domeniul eficienţei energetice şi transmiterea acestora către
Ministerul Economiei şi Finanţelor în vederea supunerii lor spre aprobare
Guvernului;
r) elaborarea de programe de eficienţă energetică
asociate cu un mecanism de acordare de sprijin financiar de la bugetul de stat
şi/sau de la bugetele locale pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice.
Art. 14. - Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice
şi Locuinţelor coordonează din punct de vedere tehnic acţiunile privind
creşterea performanţei energetice a clădirilor, prin:
a) elaborarea de reglementări tehnice specifice, în
conformitate cu prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii,
cu modificările ulterioare;
b) atestarea auditorilor energetici pentru clădiri;
c) monitorizarea performanţei energetice a clădirilor
şi constituirea băncilor de date specifice, prin Institutul Naţional de
Cercetare-Dezvoltare în Construcţii şi Economia Construcţiilor - INCERC
Bucureşti, unitate aflată în coordonarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor. Monitorizarea cuprinde centralizarea şi prelucrarea
datelor/informaţiilor furnizate de către auditorii energetici pentru clădiri,
prin certificatele de performanţă energetică, respectiv de către autorităţile
administraţiei publice locale, prin autorizaţiile de construire emise. In
vederea fundamentării planurilor naţionale în domeniul eficienţei energetice,
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii şi Economia
Construcţiilor - INCERC Bucureşti transmite, la solicitarea Agenţiei Române
pentru Conservarea Energiei, datele pe care le deţine.
Art. 15. - (1) Agenţia Română pentru Conservarea
Energiei şi Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor întocmesc
modele de contract pentru instrumentele financiare.
(2) Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice împreună cu Agenţia Română pentru
Conservarea Energiei cooperează cu Comisia Europeană în privinţa schimbului
celor mai bune practici pentru achiziţii publice din domeniul eficienţei
energetice şi asigură diseminarea acestora la nivel naţional.
Art. 16. - (1) Agenţia Română pentru Conservarea
Energiei şi Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor asigură
disponibilitatea unor sisteme de audit energetic eficiente, realizate în mod
independent, care să identifice măsuri potenţiale de îmbunătăţire a eficienţei
energetice şi care să fie disponibile pentru toţi consumatorii finali, inclusiv
pentru consumatorii casnici, consumatorii comerciali mici şi consumatorii
industriali mari şi mici.
(2) Consumatorii finali cu un consum mai mic de 200
tep/an sau consumatorii la care realizarea de audituri conduce la costuri disproporţionat
de ridicate comparativ cu economia de energie beneficiază de audituri
energetice prin alte instrumente simplificate, cum ar fi chestionare şi
programe informatice transmise pe suport electronic puse la dispoziţie de
Agenţia Română pentru Conservarea Energiei sau de Ministerul Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, după caz.
Art. 17. -Auditurile care rezultă din acordurile
voluntare se consideră că îndeplinesc cerinţele prevăzute la art. 16.
Art. 18. - Certificarea în conformitate cu prevederile
art. 13 din Legea nr. 372/2005 se consideră ca fiind echivalentă cu un audit
energetic care îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 16 şi în anexa nr. 2
lit. e).
Art. 19. - (1) Agenţia Română pentru Conservarea
Energiei este condusă de un preşedinte numit prin ordin al ministrului
economiei şi finanţelor. Preşedintele este asimilat din punctul de vedere al
salarizării cu funcţia de secretar de stat.
(2) Preşedintele îşi exercită activitatea în baza unui
mandat definit pe o perioada de 5 ani. In vederea implementării politicii
naţionale de eficienţă energetică în diferite sectoare de activitate,
preşedintele este sprijinit în desfăşurarea activităţii de un comitet de
coordonare cu rol consultativ în implementarea politicii de eficienţă energetică
în diferite sectoare de activitate.
(3) Comitetul de coordonare este
format din reprezentanţi ai ministerelor de resort care dezvoltă măsuri de
îmbunătăţire a eficienţei energetice conform art. 7 alin. (1). Regulamentul de
organizare şi funcţionare al Comitetului de coordonare este aprobat prin
hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe.
(4) Personalul Agenţiei Române pentru Conservarea
Energiei poate fi format atât din personal bugetar contractual, cât şi din
funcţionari publici şi se salarizează potrivit cadrului legal aplicabil
fiecărei categorii de personal.
(5) In conformitate cu legislaţia în vigoare, cote de
25% din cuantumul amenzilor aplicate şi al veniturilor extrabugetare ale
Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei se constituie ca surse proprii de
venit pentru realizarea campaniilor de informare pentru promovarea măsurilor de
îmbunătăţire a eficienţei energetice şi a utilizării la consumatorii finali a
surselor regenerabile de energie, precum şi pentru stimularea personalului
agenţiei.
Art. 20. - (1) Agenţia Română
pentru Conservarea Energiei are dreptul de a solicita informaţii şi documente
privind utilizarea şi gestionarea energiei şi a resurselor energetice atât de
la consumatorii finali de energie, persoane fizice şi juridice, precum şi de la
distribuitorii de energie, operatorii sistemului de distribuţie a energiei şi
societăţile de vânzare cu amănuntul a energiei.
(2) Personalul Agenţiei Române pentru Conservarea
Energiei are dreptul de acces, în condiţiile legii, la instalaţiile de măsurare
a energiei electrice, a gazelor naturale, a energiei termice şi a consumurilor
de apă caldă şi rece ale operatorilor economici.
(3) Personalul Agenţiei Române pentru Conservarea
Energiei are obligaţia de a păstra, conform legii, confidenţialitatea privind
datele economice şi consumurile specifice ale operatorilor economici unde
dezvoltă sau monitorizează implementarea de măsuri de eficienţă energetică.
Art. 21. - (1) Ministerul Economiei şi Finanţelor
transmite Comisiei Europene planurile naţionale în domeniul eficienţei
energetice prevăzute la art. 13 lit. q).
(2) Planurile naţionale în domeniul eficienţei
energetice se actualizează ori de câte ori este necesar, pe baza informaţiilor
furnizate de sinteza programelor de eficienţă energetică.
CAPITOLUL VI
Stimulente financiare
şi fiscale pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice şi promovarea utilizării la consumatorii finali a surselor
regenerabile de energie
Art. 22. - (1) Pentru îmbunătăţirea eficienţei
energetice pot fi utilizate următoarele instrumente şi mecanisme de finanţare:
a) modele de contracte pentru instrumente financiare
care sunt făcute disponibile cumpărătorilor existenţi şi potenţiali de servicii
energetice şi de alte măsuri destinate îmbunătăţirii eficienţei energetice în
sectorul public şi privat;
b) sistemul de premiere finanţat de Agenţia Română
pentru Conservarea Energiei de la bugetul propriu şi/sau din surse atrase,
pentru rezultate excepţionale în domeniul cercetării aplicative în materie de
eficienţă energetică şi surse regenerabile de energie;
c) alocarea de fonduri pentru subvenţionarea
furnizării programelor şi măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice şi
pentru promovarea unei pieţe pentru măsurile de îmbunătăţire a eficienţei
energetice. Aceste măsuri includ promovarea auditării energetice, a
instrumentelor financiare pentru economiile de energie şi, după caz,
îmbunătăţirea contorizării şi furnizarea de facturi detaliate.
(2) Alocaţiile bugetare prevăzute la alin. (1) lit. c)
pot fi distribuite prin intermediul unuia sau mai multor fonduri specializate,
care vizează sectoarele de utilizare finală în care costurile tranzacţiilor şi
riscurile sunt mai mari şi care pot fi folosite pentru subvenţii, împrumuturi,
garanţii financiare şi/sau alte tipuri de finanţare care garantează rezultate.
(3) Fondurile prevăzute la alin. (2) sunt deschise
tuturor furnizorilor de măsuri pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice, cum
ar fi companiile de servicii energetice, consilierii energetici independenţi,
distribuitorii de energie, operatorii sistemului de distribuţie, societăţile de
vânzare cu amănuntul a energiei şi instalatorii. Fondurile pot fi deschise
tuturor consumatorilor finali. Aceste fonduri nu sunt în concurenţă cu măsurile
de îmbunătăţire a eficienţei energetice finanţate în condiţii comerciale.
(4) Stabilirea fondurilor prevăzute la alin. (2) şi
activităţile pe care le implică operaţionalizarea acestora se realizează cu
respectarea legislaţiei în vigoare privind ajutorul de stat şi/sau achiziţiile
publice, după caz.
Art. 23. - (1) La propunerea
Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei, prin hotărâri ale Guvernului, se
aprobă acordarea de stimulente fiscale destinate creşterii eficienţei
energetice şi a ponderii resurselor regenerabile de energie la consumatorii
finali. Aceste stimulente vizează atât dezvoltarea unei pieţe de servicii
energetice şi echipamente eficiente energetic, cât şi promovarea producţiei
unor astfel de echipamente.
(2) Acordarea stimulentelor fiscale prevăzute la alin.
(1) se face cu respectarea legislaţiei în vigoare în materie de ajutor de stat.
Art. 24. - (1) Este interzisă promovarea de sisteme
tarifare care conduc la creşterea volumelor de energie
transportate/distribuite, dacă acestea nu reflectă costuri justificate
efectuate într-o manieră prudentă de către operatori. In conformitate cu art.
18 alin. (2) din Legea nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
şi cu art. 73 din Legea nr. 351/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, autoritatea de reglementare impune obligaţii de serviciu public
legate de eficienţa energetică a întreprinderilor care îşi desfăşoară
activitatea în sectorul energiei electrice, respectiv în sectorul gazelor
naturale.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pot fi
promovate sisteme tarifare cu scop social, dar numai în măsura în care acestea
nu afectează concurenţa pe piaţă, nu conduc la scăderea eficienţei energetice
şi nu sunt disproporţionate în raport cu obiectivul social.
CAPITOLUL VII
Sancţiuni
Art. 25. - (1) Constituie contravenţii nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (1) lit. a), b) si c), art.
4-8 si ale art. 9 alin. (1).
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se
sancţionează cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei şi se aplică operatorului
economic.
Art. 26. - Constatarea contravenţiilor
şi aplicarea sancţiunilor se fac de către organul de control care este persoană
împuternicită de Agenţia Română pentru Conservarea Energiei.
Art. 27. - Prevederile art. 25 referitoare la
contravenţii se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 28. - In termen de 30 de
zile de la data publicării prezentei ordonanţe, Ministerul Economiei şi
Finanţelor, la propunerea Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei, supune
spre aprobare Guvernului normele metodologice de aplicare a acesteia.
Art. 29. - Ministerul Economiei
şi Finanţelor comunică Comisiei Europene principalele dispoziţii de drept
intern pe care le adoptă în domeniul reglementat prin prezenta ordonanţă.
Art. 30. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe se abrogă Legea nr. 199/2000 privind utilizarea eficientă a energiei,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 954 din 27 noiembrie 2006, şi Ordonanţa Guvernului
nr. 29/2000 privind reabilitarea termică a fondului construit existent şi
stimularea economisirii energiei termice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 41 din
31 ianuarie 2000, aprobată cu modificări prin Legea nr. 325/2002.
(2) Până la intrarea în vigoare a normelor metodologice
prevăzute la art. 28, se aplică în mod corespunzător dispoziţiile Hotărârii
Guvernului nr. 1.259/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Legii nr. 199/2000 privind utilizarea eficientă a energiei, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 731 din 29
octombrie 2007.
Art. 31. -Anexele nr. 1 şi 2
fac parte integrantă din prezenta ordonanţă.
Prezenta ordonanţă transpune prevederile Directivei
2006/32/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 aprilie 2006 privind
eficienţa energetică la utilizatorii finali şi serviciile energetice şi de
abrogare a Directivei 93/76/CEE a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene, seria L nr. 114 din 27 aprilie 2007.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
p. Ministrul internelor şi
reformei administrative,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Horvath Anna,
secretar de stat
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
ANEXA Nr. 1
LISTA
indicativă cu exemple de măsuri eligibile pentru
îmbunătăţirea eficienţei energetice
Prezenta anexă exemplifică domenii în care programele
şi măsurile ce vizează îmbunătăţirea eficienţei energetice pot fi dezvoltate şi
puse în aplicare în cadrul politicii de eficienţă energetică.
Pentru a fi luate în considerare, aceste măsuri de
îmbunătăţire a eficienţei energetice trebuie să ducă la economii de energie
care pot fi clar măsurate şi verificate sau estimate.
Lista de mai jos nu este exhaustivă, ci numai
orientativă.
Exemple de măsuri eligibile de
îmbunătăţire a eficienţei energetice:
Sectorul rezidenţial şi cel terţiar:
a) încălzire şi răcire (de exemplu, pompe de căldură,
cazane eficiente noi, cu randamente mari, instalarea/modernizarea eficientă a
sistemelor urbane de încălzire/răcire);
b) izolare şi ventilare (de exemplu, izolarea pereţilor
exteriori şi a acoperişurilor, ferestre performante energetic cu două/trei foi
de geam, încălzire şi răcire pasive);
c) apa caldă (de exemplu, instalarea de echipamente
noi, utilizarea directă şi eficientă pentru încălzirea spaţiilor, maşini de
spălat);
d) iluminat (de exemplu, lămpi de iluminat noi şi
eficiente, sisteme de comandă digitală, utilizarea detectoarelor de mişcare
pentru sistemele de iluminat în clădirile comerciale);
e) gătit şi refrigerare (de exemplu, aparate noi şi
eficiente, cu randamente mari, sisteme de recuperare a căldurii);
f) alte echipamente şi aparate (de exemplu, aparate de
producere combinată a energiei electrice şi termice, aparate eficiente noi,
sisteme care asigură optimizarea consumului de energie, sisteme de reducere a
pierderilor în regim de „aşteptare", instalarea condensatoarelor pentru
reducerea puterii reactive, transformatoare cu pierderi mici);
g) producerea energiei utilizându-se surse regenerabile de energie care permit reducerea cantităţii de energie cumpărată
(de exemplu, utilizarea energiei solare pentru producerea apei calde de consum
şi a apei calde pentru încălzire şi pentru răcirea spaţiilor);
Sectorul industrial:
h) procese de fabricaţie (de exemplu, utilizarea mai
eficientă a aerului comprimat, a condensatului, a întrerupătoarelor şi a
valvelor, folosirea unui sistem automat şi integrat, regimuri eficiente „în
aşteptare");
i) motoare şi sisteme de transmisie (de exemplu,
creşterea gradului de utilizare a comenzilor electronice, variatoare de viteză,
programe de aplicare integrată, convertizoare de frecvenţă, motoare electrice
cu eficienţă ridicată);
j) ventilatoare, variatoare de viteză şi ventilaţie (de
exemplu, dispozitive/sisteme noi, utilizarea ventilaţiei naturale);
k) gestiunea răspunsului la cerere (de exemplu,
gestiunea sarcinii, sisteme de control al tăierii vârfului de sarcină);
l) cogenerare de înaltă
eficienţă (de exemplu, aparate de producere combinată a energiei electrice şi
termice);
Sectorul transporturilor:
m) mijlocul de transport utilizat (de exemplu,
promovarea vehiculelor eficiente din punct de vedere energetic, utilizarea
eficientă din punct de vedere energetic a vehiculelor, inclusiv sisteme de
reglare a presiunii pneurilor, dispozitive şi echipamente complementare pentru
îmbunătăţirea eficienţei energetice a vehiculelor, aditivi pentru carburanţi
care îmbunătăţesc eficienţa energetică, uleiuri cu putere mare de lubrifiere şi
pneuri cu grad mic de rezistenţă);
n) schimbări ale modurilor de transport (de exemplu,
mecanisme de transport domiciliu/serviciu fără maşină, sistem de folosire în
comun a maşinii, schimbări de la mijloace de transport cu consum mai ridicat de
energie la mijloace de transport cu consum mai mic de energie pe pasager-km sau
pe tonă-km);
o) zile fără maşină;
Măsuri transsectoriale:
p) standarde şi norme care vizează în primul rând
îmbunătăţirea eficienţei energetice a produselor şi a serviciilor, inclusiv a
clădirilor;
q) sisteme de etichetare energetică;
r) contorizare, sisteme de contorizare inteligentă,
precum instrumente de contorizare individuală cu comandă la distanţă şi
facturare detaliată;
s) formare şi educaţie care conduc la aplicarea unor
tehnologii şi/sau tehnici eficiente din punct de vedere
energetic;
Măsuri orizontale:
t) norme, taxe etc. care au ca efect reducerea
consumului de energie la utilizatorii finali;
u) campanii de informare specifice care promovează
îmbunătăţirea eficienţei energetice şi măsuri de îmbunătăţire a eficienţei
energetice.
ANEXA Nr. 2
LISTA
măsurilor eligibile din domeniul achiziţiilor
publice care vizează eficienta energetică
Fără a prejudicia legislaţia naţională şi legislaţia
comunitară în domeniul achiziţiilor publice, autorităţile administraţiei
publice centrale şi locale aplică, în conformitate cu art. 7 alin. (4) din
ordonanţă, cel puţin două dintre cerinţele menţionate în lista de mai jos,
ţinând cont de rolul exemplar al sectorului public:
a) cerinţe privind utilizarea instrumentelor
financiare pentru economii de energie, inclusiv contractele de performanţă
energetică care prevăd furnizarea de economii de energie măsurabile şi
predeterminate (inclusiv atunci când administraţiile publice au
responsabilităţi pe care le externalizează);
b) cerinţe privind achiziţionarea de echipamente şi
vehicule pe baza listelor ce conţin specificaţiile privind eficienţa energetică
a unor categorii diverse de echipamente şi vehicule, care trebuie să fie
întocmite de Agenţia Naţională pentru Conservarea Energiei, folosind, după caz, analiza costului minim pe durata
ciclului de viaţă sau metode comparabile pentru a asigura rentabilitatea;
c) cerinţe privind achiziţionarea de echipamente cu
consum de energie eficient în toate modurile de funcţionare, inclusiv în modul
„aşteptare", utilizând, după caz, analiza costului minim pe durata
ciclului de viaţă sau metode comparabile pentru a asigura rentabilitatea;
d) cerinţe privind înlocuirea sau modificarea
echipamentelor şi a vehiculelor existente cu echipamentele prevăzute la lit. b)
şi c);
e) cerinţe privind folosirea auditurilor energetice şi
punerea în aplicare a recomandărilor rezultate în materie de rentabilitate;
f) cerinţe privind achiziţionarea sau închirierea de
clădiri eficiente din punct de vedere energetic sau părţi ale acestora ori
cerinţe de a înlocui sau de a modifica clădiri cumpărate ori închiriate sau
părţi ale acestora, pentru a le face mai eficiente din punct de vedere
energetic.