LEGE Nr. 199
din 13 noiembrie 2000
privind utilizarea eficienta
a energiei*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 954 din 27 noiembrie 2006
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Scopul prezentei legi este crearea
cadrului legal necesar pentru elaborarea şi aplicarea unei politici naţionale
de utilizare eficientă a energiei, în conformitate cu prevederile Tratatului
Cartei energiei, ale Protocolului Cartei energiei privind eficienţa energetică
şi aspectele legate de mediu şi cu principiile care stau la baza dezvoltării
durabile.
(2) Prin prezenta lege se instituie obligaţii şi se stabilesc stimulente pentru producătorii şi
consumatorii de energie, în vederea utilizării eficiente a acesteia.
(3) Prin prezenta lege se creează cadrul legislativ
necesar dezvoltării pieţei concurenţiale de servicii energetice, în vederea
aplicării măsurilor de creştere a eficienţei energetice destinate
consumatorilor de energie.
Art. 2. - In sensul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) balanţă energetică - analiza ce reprezintă, într-un cadru coerent, toate cantităţile de
energie produse, transformate, transportate şi consumate într-o zonă geografică
şi într-o perioadă de timp dată; aceste cantităţi de energie sunt exprimate în
aceeaşi unitate de măsură, pentru a putea fi comparate şi însumate;
b) bilanţ energetic - metodologie de calculare a fluxurilor energetice şi a randamentului
energetic, aferente funcţionării unei instalaţii sau unui echipament, pe baza
datelor culese cu ajutorul aparatelor de măsură, în scopul verificării
conformităţii rezultatelor cu datele de referinţă;
c) companie de servicii energetice - societate care prestează servicii energetice şi/sau alte măsuri de
creştere a eficienţei energetice în cadrul instalaţiei ori al incintei
consumatorului şi care acceptă un grad de risc
financiar.
Plata pentru serviciile prestate este bazată, în
întregime sau în parte, pe creşterea eficienţei energetice şi pe alte criterii
agreate de cele două părţi;
*) Republicată în temeiul art. III din Legea nr.
56/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 199/2000 privind utilizarea
eficientă a energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 291 din 31 martie 2006, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 199/2000 privind utilizarea eficientă a
energiei a mai fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 734 din 8 octombrie 2002 şi a mai
fost modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiinţarea, organizarea,
reorganizarea sau funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale şi a unor instituţii publice, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 464
din 29 iunie 2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 194/2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486 din 31
mai 2004, cu modificările ulterioare.
d) finanţare de către
terţi - aranjament financiar care implică,
suplimentar faţă de furnizorul de energie, alte entităţi care oferă servicii
energetice şi/sau finanţează investiţia. Valoarea financiară a economiei de
energie generate de îmbunătăţirea eficienţei energetice determină rata de
recuperare a costurilor, inclusiv a profitului
furnizorului de servicii energetice;
e) contract de performanţă
- aranjament financiar care garantează că valoarea
creşterii eficienţei energetice, acceptată ca rezultat al implementării unui
serviciu energetic, va fi efectiv atinsă;
f) conservarea energiei - totalitatea activităţilor orientate spre utilizarea eficientă a
resurselor energetice în procesul de extragere, producere, prelucrare,
depozitare, transport, distribuţie şi consum al acestora, precum şi spre
atragerea în circuitul economic a resurselor regenerabile de energie;
conservarea energiei include 3 componente esenţiale: utilizarea eficientă a energiei,
creşterea eficienţei energetice şi înlocuirea combustibililor deficitari;
g) consumator de energie - persoana fizică sau juridică care utilizează energie în vederea
realizării unei unităţi de produs, bun sau serviciu, pentru terţi, inclusiv
pentru scopuri personale;
h) creşterea eficienţei
energetice - îmbunătăţirea eficienţei utilizării
energiei datorită schimbărilor tehnologice, de comportament şi/sau economice;
i) economie de energie - cantitatea de energie economisită, determinată prin măsurători
şi/sau prin estimarea consumurilor înainte şi după implementarea uneia ori mai
multor măsuri de creştere a eficienţei energetice;
j) energie - toate
formele comerciale de energie disponibile şi de resurse energetice, incluzând
energia electrică, gazul natural, inclusiv gazul natural lichefiat şi gazul
petrolier lichefiat, şi orice combustibil utilizat pentru încălzire şi răcire,
inclusiv pentru încălzirea în sisteme centralizate de alimentare cu energie
termică şi aer condiţionat, cărbunii şi lignitul, turba, combustibilul pentru
transport, excluzând combustibilul pentru aviaţie şi depozitele străine de
combustibil, şi biomasa, aşa cum este definită în Hotărârea Guvernului nr.
443/2003 privind promovarea producţiei de energie electrică din surse regenerabile
de energie, cu modificările ulterioare;
k) lanţ energetic - fluxul de energie de la producţia de energie primară până la
utilizarea finală a energiei, una sau mai multe verigi ale lanţului energetic
conţinând o conversie a unei forme de energie în alta;
l) management energetic - proces de conducere a sectorului energetic al unui consumator de
energie, bazat pe sisteme avansate de echipamente şi tehnici de măsurare pentru
monitorizarea utilizării energiei, identificarea ineficientei şi a
potenţialelor dificultăţi. Acest sistem permite luarea unor decizii atât pe
baza unor informaţii de natură tehnică şi financiară, cât şi a evidenţei în
timp a datelor de consum energetic;
m) măsuri de creştere a
eficienţei energetice - toate acţiunile care, în
mod normal, conduc la o creştere a eficienţei energetice ce poate fi
verificată, măsurată sau estimată;
n) mecanisme de eficienţă
energetică - instrumente generale utilizate de Guvern sau de instituţii guvernamentale pentru
a crea un cadru vizând sprijinirea ori stimularea actorilor de pe piaţă pentru
ca aceştia să furnizeze, să cumpere servicii energetice sau să implementeze
măsuri de creştere a eficienţei energetice;
o) producţie de energie - obţinerea energiei din resurse naturale şi, prin extensie,
producerea unei energii derivate - energie electrică, energie termică şi
altele;
p) programe de creştere a
eficienţei energetice - activităţi concentrate pe
grupuri de consumatori de energie care, în mod normal, conduc la o creştere a
eficienţei energetice ce poate fi verificată, măsurată sau estimată;
r) surse regenerabile de energie - surse de energie nefosile, cum sunt: eoliană, solară, geotermală, a
valurilor, a mareelor, energia hidro, biomasa, gaz de fermentare a deşeurilor,
denumit şi gaz de depozit, sau gaz de fermentare a nămolurilor din instalaţiile
de epurare a apelor uzate şi biogaz, conform Hotărârii Guvernului nr. 443/2003,
cu modificările ulterioare;
s) serviciu energetic - beneficiul
fizic, serviciul public sau bunul derivat din combinaţia energie şi tehnologie
eficientă energetic, ceea ce include operarea, mentenanţa şi controlul necesar
pentru a furniza serviciul energetic pe baza unui contract şi care, în mod
normal, conduce la o creştere a eficienţei energetice ce poate fi verificată,
măsurată sau estimată;
t) utilizarea eficientă a
energiei - realizarea unei unităţi de produs, bun
sau serviciu fără scăderea calităţii ori performanţelor acestuia, concomitent
cu reducerea cantităţii de energie cerute pentru realizarea acestui produs, bun
sau serviciu.
CAPITOLUL II
Politica naţională de utilizare eficientă a energiei
Art. 3. - (1) Politica naţională de utilizare eficientă
a energiei este parte integrantă a politicii energetice a statului şi se
bazează pe următoarele principii:
a) funcţionarea normală a mecanismelor de piaţă în
domeniul energiei, inclusiv formarea preţurilor după criterii concurenţiale şi
o mai bună reflectare a costurilor şi beneficiilor
legate de mediu;
b) reducerea barierelor în calea promovării
eficienţei energetice, stimulându-se astfel investiţiile;
c) promovarea unor mecanisme de finanţare a
iniţiativelor în domeniul eficienţei energetice;
d) educarea şi conştientizarea
utilizatorilor diferitelor forme de energie privind necesitatea reducerii
consumurilor energetice pe unitatea de produs;
e) cooperarea dintre consumatori, producători,
furnizori de energie şi autorităţile publice în vederea atingerii obiectivelor
stabilite de politica naţională de utilizare eficientă a energiei;
f) sprijinirea cercetării fundamentale şi aplicative
în domeniul utilizării eficiente a energiei;
g) promovarea iniţiativei private şi dezvoltarea
serviciilor energetice;
h) cooperarea cu alte ţări în
domeniul eficienţei energetice şi respectarea convenţiilor internaţionale la
care România este parte.
(2) Obiectivul principal al politicii naţionale de
utilizare eficientă a energiei este obţinerea beneficiului maxim în întregul
lanţ energetic care cuprinde producerea, conversia, stocarea, transportul,
distribuţia şi consumul diferitelor forme de energie.
(3) Politica naţională de utilizare eficientă a
energiei defineşte atât obiectivele privind utilizarea eficientă a energiei,
cât şi căile pentru atingerea acestor obiective, cu
referiri speciale privind:
a) reducerea consumului de energie al României pe
unitatea de produs intern brut;
b) creşterea eficienţei energetice în toate sectoarele
de activitate ale economiei naţionale;
c) introducerea tehnologiilor
noi cu eficienţă energetică ridicată a sistemelor moderne de măsură şi control,
precum şi a sistemelor proprii asistate de computer, pentru monitorizarea,
evaluarea continuă a eficienţei energetice şi previzionarea consumurilor
energetice;
d) promovarea surselor noi de energie;
e) reducerea impactului asupra mediului al
activităţilor de producere, transport, distribuţie şi consum al tuturor
formelor de energie, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
f) aplicarea principiilor moderne de management
energetic.
CAPITOLUL III
Programe de eficienţă energetică
Art. 4. - (1) In scopul realizării politicii naţionale
de utilizare eficientă a energiei, operatorii economici care consumă anual o
cantitate de energie de peste 1.000 tone echivalent petrol, precum şi
autorităţile administraţiei publice locale din localităţile cu o populaţie mai
mare de 20.000 de locuitori au obligaţia să întocmească programe proprii de
eficienţă energetică, în care vor include:
a) măsuri pe termen scurt, de tipul fără cost sau
cu cost minim, care nu implică investiţii
majore;
b) măsuri pe termen lung, de 3 până la 6 ani, vizând
un program de investiţii pentru care se vor întocmi studiile de fezabilitate.
(2) Programele proprii de eficienţă energetică
întocmite conform alin. (1) se transmit Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei
prin intermediul filialelor sale teritoriale.
Art. 5. - Programele proprii de eficienţă energetică
vor include acţiuni în următoarele direcţii principale:
a) realizarea scenariilor pe
termen mediu şi lung privind cererea şi oferta de energie, care să ghideze
procesul decizional;
b) aplicarea reglementărilor tehnice şi a
standardelor naţionale de eficienţă energetică, care au ca scop creşterea
eficienţei echipamentelor producătoare şi consumatoare de energie, inclusiv
a celor din domeniul construcţiilor şi al transportului;
c) promovarea utilizării celor mai eficiente
tehnologii energetice care să fie viabile din punct de vedere economic şi
nepoluante;
d) încurajarea finanţării
investiţiilor în domeniul eficienţei energetice, prin participarea statului sau
a sectorului privat;
e) elaborarea balanţelor energetice şi formarea unor
baze de date energetice necesare pentru evaluarea raportului cerere-ofertă în
domeniul energiei, inclusiv pentru calculul indicatorilor de eficienţă
energetică;
f) promovarea cogenerării de mică şi medie putere şi a
măsurilor necesare pentru creşterea eficienţei sistemelor de producere,
transport şi de distribuţie a căldurii la consumatori;
g) înfiinţarea de
compartimente specializate în domeniul eficienţei energetice la nivelurile
corespunzătoare, care să aibă personal capabil să elaboreze, să implementeze şi
să monitorizeze programe de eficienţă energetică;
h) reducerea impactului asupra mediului.
Art. 6. - Sinteza programelor de eficienţă energetică
pe ansamblul economiei naţionale, elaborată anual de Agenţia Română pentru
Conservarea Energiei, se aprobă de Guvern, la propunerea Ministerului Economiei
şi Comerţului, şi va sta la baza propunerilor de fundamentare, în cadrul
bugetului de stat, a necesarului de fonduri pentru acordarea facilităţilor
financiare, de susţinere a implementării programelor naţionale de creştere a
eficienţei energetice şi utilizare optimă a surselor regenerabile de energie.
CAPITOLUL IV
Atribuţii şi răspunderi
Art. 7. - (1) Agenţia Română pentru Conservarea
Energiei este organul de specialitate la nivel naţional în domeniul eficienţei
energetice, instituţie publică cu personalitate juridică, aflată în subordinea
Ministerului Economiei şi Comerţului. Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei se asigură din venituri
proprii şi alocaţii acordate de la bugetul de stat.
(2) De la înfiinţare şi până la data de 31 iulie
2003, cheltuielile curente şi de capital ale Agenţiei Române pentru Conservarea
Energiei se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei
şi Comerţului.
(3) Incepând cu data de 1 august 2003, sumele cuprinse
în bugetul Ministerului Economiei şi Comerţului pentru
cheltuielile curente şi de capital aferente Agenţiei Române pentru Conservarea
Energiei vor fi transferate de la titlurile de cheltuieli respective la titlul
„Subvenţii", introducându-se modificările corespunzătoare în structura
bugetului de stat şi a bugetului Ministerului Economiei şi Comerţului.
(4) Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Române pentru
Conservarea Energiei se aprobă prin hotărâre a Guvernului, avându-se în vedere
următoarele atribuţii şi responsabilităţi principale:
a) participarea la elaborarea politicii naţionale de
utilizare eficientă a energiei, la solicitarea Ministerului Economiei şi
Comerţului, şi supunerea acesteia spre aprobare Guvernului, odată cu politica
energetică naţională, ca parte a acesteia;
b) implementarea şi
monitorizarea politicii naţionale de eficienţă energetică şi a programelor de
utilizare eficientă a energiei;
c) cooperarea cu instituţiile şi organismele interne
şi internaţionale în vederea utilizării eficiente a energiei şi reducerii impactului negativ asupra mediului;
d) participarea la elaborarea de norme şi
reglementări tehnice în scopul creşterii eficienţei energetice pentru aparate,
echipamente, utilaje de producere, transport, distribuţie şi consum de energie
pentru clădiri, precum şi pentru alte domenii de activitate;
e) asigurarea supravegherii pieţei de echipamente şi
aparate pentru care există reglementări specifice privind eficienţa energetică;
f) autorizarea persoanelor fizice şi juridice care au
dreptul să elaboreze bilanţuri energetice;
g) coordonarea programelor de eficienţă energetică
finanţate de instituţii sau de organizaţii internaţionale în baza unor acorduri
guvernamentale;
h) evaluarea tehnică şi avizarea proiectelor de
investiţii în domeniul eficienţei energetice, pentru care se cere finanţare de
la bugetul de stat şi din alte surse interne şi externe la dispoziţia
Guvernului;
i) elaborarea sintezei programelor de eficienţă
energetică pe ansamblul economiei naţionale;
j) cooperarea cu instituţiile abilitate, în vederea
elaborării balanţelor energetice şi formării unor baze de date energetice
necesare pentru evaluarea raportului cerere-ofertă în domeniul energiei, a
realizării unor scenarii pe termen scurt, mediu şi lung privind evoluţia
acestui raport, inclusiv a calculului indicatorilor de eficienţă energetică la
nivel naţional;
k) acordarea de consultanţă gratuită în elaborarea şi
aplicarea proiectelor de creştere a eficienţei energetice;
l) elaborarea şi coordonarea
programelor de pregătire şi instruire, precum şi atestarea personalului cu
atribuţii în domeniul gestiunii energiei;
m) avizarea împreună cu ministerele de resort, după
caz, a programelor proprii de eficienţă energetică, întocmite de consumatori,
în condiţiile prezentei legi;
n) promovarea producerii de
energie, utilizând sursele regenerabile de energie, prin acţiuni complementare
reglementării pieţei de energie;
o) participarea la elaborarea de studii pentru
fundamentarea programelor naţionale de eficienţă energetică sau pentru proiecte
declarate eligibile, în cadrul programelor de eficienţă energetică şi energii
regenerabile, iniţiate de organisme internaţionale.
(5) Agenţia Română pentru Conservarea Energiei este
condusă de un preşedinte numit prin ordin al ministrului economiei şi
comerţului. Preşedintele este asimilat din punct de vedere al salarizării cu funcţia
de secretar de stat.
Art. 8. - (1) Agenţia Română pentru Conservarea
Energiei este împuternicită, în condiţiile prezentei legi, ca, în colaborare cu
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, să asigure supravegherea
pieţei pentru respectarea reglementărilor tehnice privind eficienţa energetică.
(2) Agenţia Română pentru Conservarea Energiei are
dreptul de a solicita informaţii şi documente privind utilizarea şi gestionarea
energiei şi a resurselor energetice de la persoanele fizice şi juridice a căror
activitate face obiectul aplicării prevederilor prezentei legi.
(3) Personalul Agenţiei Române pentru Conservarea
Energiei are dreptul de acces, în condiţiile legii, în spaţiile de producţie,
încercări, verificare finală şi de depozitare a aparatelor, echipamentelor şi
utilajelor cu rol în producere, transport, distribuţie şi consum de energie,
precum şi în locurile în care acestea sunt utilizate.
(4) Personalul Agenţiei
Române pentru Conservarea Energiei are dreptul de acces, în condiţiile legii,
la instalaţiile de măsurare a energiei electrice, gazelor naturale, energiei
termice şi a consumurilor de apă caldă şi rece, ale persoanelor juridice.
CAPITOLUL V
Reglementări tehnice
privind eficienţa energetică
Art. 9. - (1) Ministrul economiei şi comerţului, la
propunerea Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei, emite reglementări
tehnice privind eficienţa energetică pentru aparate, echipamente şi utilaje cu
consum mare de energie.
(2) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, cu consultarea Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei, emite
reglementări tehnice privind eficienţa energetică pentru clădiri, precum şi
pentru acordarea certificatului energetic pentru clădiri, în condiţiile legii.
(3) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului coordonează activitatea de stabilire şi elaborare a reglementărilor
tehnice privind eficienţa energetică şi reabilitarea termică a construcţiilor.
(4) Ministerele interesate, în colaborare cu Agenţia
Română pentru Conservarea Energiei, vor emite reglementări tehnice privind
eficienţa energetică în domeniile lor de activitate.
Art. 10. - Producătorii şi importatorii de aparate,
utilaje şi echipamente pentru care au fost elaborate reglementări tehnice
privind eficienţa energetică nu le pot introduce pe piaţă decât cu condiţia
respectării acestor reglementări tehnice.
Art. 11. - (1) Producătorii de aparate, utilaje şi
echipamente pentru care au fost elaborate reglementări tehnice privind eficienţa
energetică au obligaţia să efectueze sau să solicite efectuarea încercărilor şi
măsurătorilor stabilite prin actele normative în vigoare pentru certificarea
conformităţii, după caz.
(2) Certificarea conformităţii
pe baza încercărilor şi măsurătorilor efectuate conform reglementărilor tehnice
se face pe bază de taxe de laboratoare şi/sau de organisme de specialitate
notificate de ministerele de resort.
CAPITOLUL VI
Obligaţiile consumatorilor de energie
Art. 12. - Consumatorii de
energie, persoane juridice, sunt obligaţi să dispună de un sistem propriu de
măsură, evidenţă şi monitorizare a consumurilor energetice şi să pună la
dispoziţie Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei şi altor instituţii
abilitate, la cerere, informaţii privind consumurile energetice şi indicatorii
de eficienţă energetică.
Art. 13. - (1) Consumatorii care folosesc o cantitate
de energie cuprinsă între 200 t şi 1.000 t echivalent petrol pe an sunt
obligaţi să întocmească la fiecare 2 ani un bilanţ energetic realizat de o
persoană fizică sau juridică autorizată în condiţiile prezentei legi.
(2) Consumatorii care folosesc o cantitate de energie
mai mare de 1.000 t echivalent petrol pe an sunt obligaţi:
a) să numească un responsabil cu atribuţii în domeniul
gestiunii energiei şi resurselor energetice, atestat de Agenţia Română pentru
Conservarea Energiei, în condiţiile legii;
b) să efectueze anual un bilanţ energetic elaborat de
o persoană fizică sau juridică autorizată de Agenţia Română pentru Conservarea
Energiei, în condiţiile legii.
(3) In cazul consumatorilor de energie care deţin
subunităţi (sucursale, puncte de lucru, precum şi alte sedii secundare)
amplasate în mai multe puncte geografice, care nu sunt legate direct prin
funcţionalitate sau reţele energetice, fiecare subunitate situată într-un punct
geografic diferit de al celorlalte subunităţi este considerată din punctul de
vedere al obligaţiilor ce îi revin ca unitate independentă. In acest sens,
subunităţile vor avea obligaţia de efectuare a bilanţurilor energetice, de
numire a unui responsabil cu atribuţii în domeniul gestiunii energiei,
respectiv de elaborare a programelor proprii de eficienţă energetică, în
funcţie de consumul total anual de energie, conform prevederilor alin. (1) şi
(2).
(4) Coordonarea responsabililor în domeniul gestiunii
energiei pentru consumatorii de energie care deţin subunităţile menţionate la
alin. (3) se va face numai de persoane atestate în domeniul gestiunii energiei.
Art. 14. - (1) Operatorii
economici cu activitate de producere, transport sau distribuţie a
combustibililor şi energiei sunt obligaţi să ia măsuri pentru:
a) reducerea consumului propriu de combustibili şi
energie;
b) promovarea energiei solare, eoliene, geotermale, a
biomasei, a biogazului şi a energiei produse din deşeuri
menajere;
c) în condiţiile convenite cu consumatorii,
producătorii şi furnizorii de energie electrică şi termică au obligaţia de a
desfăşura activităţi de informare, consultanţă, finanţare, precum şi de a
executa lucrări în vederea creşterii eficienţei energetice în instalaţiile ce
le deţin.
(2) Societăţile de transport, alte societăţi, precum şi
unităţile administraţiei publice locale şi centrale, care deţin mai mult de 25 de autovehicule, au
obligaţia să dezvolte programe de monitorizare şi gestiune a consumului de
carburanţi pentru grupul de vehicule deţinut.
(3) In cazul entităţilor menţionate la alin. (2), care
deţin subunităţi (sucursale, puncte de lucru, precum şi alte sedii secundare)
amplasate în mai multe puncte geografice, fiecare subunitate situată într-un
punct geografic diferit de al celorlalte subunităţi este considerată din
punctul de vedere al obligaţiilor ce îi revin ca unitate independentă. In acest
sens, subunităţile vor avea obligaţia de dezvoltare a unor programe de
monitorizare şi gestiune a consumului de carburanţi pentru grupul de vehicule
deţinut, conform prevederilor alin. (2).
Art. 15. - Administratorii clădirilor aflate în
proprietate publică au obligaţia să ia măsuri pentru:
a) utilizarea eficientă a sistemului de încălzire şi
climatizare;
b) utilizarea materialelor de construcţie eficiente
energetic;
c) utilizarea aparatelor de măsură şi reglare a
consumului de energie;
d) elaborarea în condiţiile legii, o dată la 5 ani, a
unui bilanţ energetic pentru clădirile cu suprafaţa desfăşurată mai mare de
1.000 m2, dotate cu
instalaţii de încălzire şi climatizare aflate în exploatare.
CAPITOLUL VII
Stimulente fiscale şi financiare pentru activităţi
care conduc la creşterea eficienţei energetice
Art. 16. - (1) In termen de 6 luni*) de la publicarea
legii în Monitorul Oficial al României, Partea I, se
elaborează Programul de creştere a eficienţei energetice pentru perioada 2006 -
2010, denumit în continuare Program, asociat cu un mecanism de acordare a
sprijinului financiar de la bugetul de stat şi bugetele locale pentru creşterea
eficienţei energetice atât la nivel naţional, cât şi local, gestionat de
Ministerul Economiei şi Comerţului.
(2) Programul se aprobă prin hotărâre a Guvernului,
la propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului şi la iniţiativa Agenţiei
Române pentru Conservarea Energiei, cu avizul Grupului interministerial de
lucru pentru coordonarea elaborării şi implementării Strategiei naţionale în
domeniul eficienţei energetice şi a planului de acţiune aferent, constituit
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.488/2002.
(3) Programul va conţine proiectele prioritare din
domeniile economice de bază - industrie, transporturi, comerţ, agricultură,
servicii, autorităţi locale şi sectorul rezidenţial.
(4) Programele locale se elaborează şi se aprobă de
autorităţile locale cu sprijin şi consultanţă din partea Agenţiei Române pentru
Conservarea Energiei şi vor conţine proiectele de interes local menite să
promoveze creşterea eficienţei energetice.
(5) Programul la nivel naţional şi programele locale
de creştere a eficienţei energetice vor preciza sursele bugetare de la bugetul
de stat şi bugetele locale.
*) Termenul de 6 luni curge de la data publicării Legii
nr. 56/2006 în Monitorul Oficial al României, Partea I,
respectiv 31 martie 2006.
(6) Mecanismul de acordare a sprijinului financiar de
la bugetul de stat şi bugetele locale prin Program, cuprinzând categoriile de
activitate, condiţiile de eligibilitate a beneficiarilor, condiţiile de
eligibilitate a proiectelor, precum şi procedura de acordare a sprijinului
financiar, inclusiv nivelul de finanţare, se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei, cu
avizul Grupului interministerial de lucru pentru coordonarea elaborării şi
implementării Strategiei naţionale în domeniul eficienţei energetice şi a
planului de acţiune aferent, constituit prin Hotărârea Guvernului nr.
1.488/2002.
Art. 17. - (1) Pentru finanţarea investiţiilor care au
ca obiectiv principal creşterea eficienţei energetice, consumatorii de energie
pot beneficia de sprijin financiar din Program de până la 50% din valoarea
proiectului.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale şi
centrale pot finanţa lucrări pentru creşterea eficienţei energetice şi pe baza
unui contract de performanţă încheiat cu terţi.
Art. 18. - Acordarea de stimulente financiare pentru
promovarea eficienţei energetice se face cu respectarea legislaţiei în vigoare
cu privire la acordarea ajutorului de stat.
CAPITOLUL VIII
Sancţiuni
Art. 19. - Constituie contravenţii următoarele fapte:
a) nerespectarea de către operatorul economic,
administraţia publică locală şi de către administratorii clădirilor publice a
prevederilor art. 4 alin. (1), ale art. 8 alin. (3) şi (4), precum şi ale art.
12-15;
b) nerespectarea reglementărilor tehnice privind
eficienţa energetică potrivit art. 10 şi 11.
Art. 20. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 19 se
sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei, cele
prevăzute la lit. a);
b) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei şi, după
caz, oprirea temporară a introducerii pe piaţă a aparatelor, utilajelor şi
echipamentelor pentru care sunt în vigoare reglementări tehnice privind
eficienţa energetică, până la o dată stabilită de organul de control, cele
prevăzute la lit. b).
(2) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen
de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de
la data comunicării acestuia,
jumătate din minimul amenzilor prevăzute la alin. (1), organul de control
făcând menţiune în procesul-verbal despre această posibilitate.
(3) Actualizarea limitelor amenzilor prevăzute la alin.
(1) se face prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Române pentru
Conservarea Energiei.
Art. 21. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor, inclusiv măsura privind oprirea temporară a introducerii pe piaţă
a aparatelor, utilajelor şi echipamentelor pentru care sunt în vigoare reglementări
tehnice privind eficienţa energetică, se fac de personalul împuternicit de
Agenţia Română pentru Conservarea Energiei.
(2) Organele de poliţie acordă sprijin, la cerere,
personalului împuternicit de Agenţia Română pentru Conservarea Energiei.
Art. 22. - Prevederile art. 19
şi 20 se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 23. - Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile
de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 24. - In termen de 90 de zile de la data
publicării prezentei legi Agenţia Română pentru Conservarea Energiei, cu avizul
Ministerului Finanţelor Publice, va supune spre aprobare Guvernului normele
metodologice de aplicare a acesteia.
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile art. II din Legea nr.
56/2006, care nu sunt încorporate în textul republicat
al Legii nr. 199/2000 şi care se aplică, în continuare, ca dispoziţii proprii
ale Legii nr. 56/2006:
„Art. II. - In termen de 90 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Economiei şi
Comerţului, la propunerea Agenţiei Române pentru
Conservarea Energiei, va supune spre aprobare Guvernului normele metodologice
de aplicare a acesteia, care se vor publica în Monitorul Oficial al României,
Partea I."