LEGE
Nr. 199 din 13 noiembrie 2000 * Republicata
privind utilizarea eficienta a energiei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 734 din 8 octombrie 2002
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 120 din 15 martie 2002
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2001 pentru modificarea Legii
nr. 199/2000 privind utilizarea eficienta a energiei, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 193 din 21 martie 2002, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Legea nr. 199/2000 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 577 din 17 noiembrie 2000, si a fost modificata prin Ordonanta
Guvernului nr. 78 din 30 august 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 541 din 1 septembrie 2001 (aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 120 din 15 martie 2002).
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Scopul prezentei legi este crearea cadrului legal necesar pentru
elaborarea si aplicarea unei politici nationale de utilizare eficienta a
energiei, in conformitate cu prevederile Tratatului Cartei energiei, ale
Protocolului Cartei energiei privind eficienta energetica si aspectele legate
de mediu si cu principiile care stau la baza dezvoltarii durabile.
(2) Prin prezenta lege se instituie obligatii si se stabilesc stimulente
pentru producatorii si consumatorii de energie, in vederea utilizarii eficiente
a acesteia.
Art. 2
In sensul prezentei legi, utilizarea eficienta a energiei inseamna a
actiona pentru realizarea unei unitati de produs, bun sau serviciu fara
scaderea calitatii sau performantelor acestuia, concomitent cu reducerea
cantitatii de energie cerute pentru realizarea acestui produs, bun sau serviciu.
CAP. 2
Politica nationala de utilizare eficienta a energiei
Art. 3
(1) Politica nationala de utilizare eficienta a energiei este parte
integranta a politicii energetice a statului si se bazeaza pe urmatoarele
principii:
a) functionarea normala a mecanismelor de piata in domeniul energiei,
inclusiv formarea preturilor dupa criterii concurentiale si o mai buna
reflectare a costurilor si beneficiilor legate de mediu;
b) reducerea barierelor in calea promovarii eficientei energetice,
stimulandu-se astfel investitiile;
c) promovarea unor mecanisme de finantare a initiativelor in domeniul
eficientei energetice;
d) educarea si constientizarea utilizatorilor diferitelor forme de energie
privind necesitatea reducerii consumurilor energetice pe unitatea de produs;
e) cooperarea dintre consumatori, producatori, furnizori de energie si
autoritatile publice in vederea atingerii obiectivelor stabilite de politica
nationala de utilizare eficienta a energiei;
f) sprijinirea cercetarii fundamentale si aplicative in domeniul utilizarii
eficiente a energiei;
g) promovarea initiativei private si dezvoltarea serviciilor energetice;
h) cooperarea cu alte tari in domeniul eficientei energetice si respectarea
conventiilor internationale la care Romania este parte.
(2) Obiectivul principal al politicii nationale de utilizare eficienta a
energiei este obtinerea beneficiului maxim in intregul lant energetic care
cuprinde producerea, conversia, stocarea, transportul, distributia si consumul
diferitelor forme de energie.
(3) Politica nationala de utilizare eficienta a energiei defineste atat
obiectivele privind utilizarea eficienta a energiei, cat si caile pentru
atingerea acestor obiective, cu referiri speciale privind:
a) reducerea consumului de energie al Romaniei pe unitatea de produs intern
brut;
b) cresterea eficientei energetice in toate sectoarele de activitate ale
economiei nationale;
c) introducerea tehnologiilor noi cu eficienta energetica ridicata;
d) promovarea surselor noi de energie;
e) reducerea impactului negativ asupra mediului al activitatilor de
producere, transport, distributie si consum al tuturor formelor de energie.
CAP. 3
Programe de eficienta energetica
Art. 4
(1) In scopul realizarii politicii nationale de utilizare eficienta a
energiei, agentii economici care consuma anual o cantitate de energie de peste
1.000 tone echivalent petrol, precum si autoritatile administratiei publice
locale din localitatile cu o populatie mai mare de 20.000 de locuitori au
obligatia sa intocmeasca programe proprii de eficienta energetica, in care vor
include:
a) masuri pe termen scurt, de tipul fara cost sau cu cost minim, care nu
implica investitii majore;
b) masuri pe termen lung, de 3 pana la 6 ani, vizand un program de
investitii pentru care se vor intocmi studiile de fezabilitate.
(2) Agentia Romana pentru Conservarea Energiei, prin filialele sale
teritoriale, si Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei acorda
consultanta gratuita pentru intocmirea programelor, in acest sens putand, pe
termen limitat, sa angajeze experti asociati pentru intocmirea studiilor de
strategie sau a celor de fezabilitate.
Art. 5
Programele proprii de eficienta energetica vor include actiuni in
urmatoarele directii principale:
a) realizarea scenariilor pe termen mediu si lung privind cererea si oferta
de energie, care sa ghideze procesul decizional;
b) aplicarea reglementarilor tehnice si a standardelor nationale de
eficienta energetica, care au ca scop cresterea eficientei echipamentelor
producatoare si consumatoare de energie, inclusiv a celor din domeniul
constructiilor si al transportului;
c) promovarea utilizarii celor mai eficiente tehnologii energetice care sa
fie viabile din punct de vedere economic si nepoluante;
d) incurajarea finantarii investitiilor in domeniul eficientei energetice,
prin participarea statului sau a sectorului privat;
e) elaborarea balantelor energetice si formarea unor baze de date
energetice necesare pentru evaluarea raportului cerere-oferta in domeniul
energiei, inclusiv pentru calculul indicatorilor de eficienta energetica;
f) promovarea cogenerarii de mica si medie putere si a masurilor necesare
pentru cresterea eficientei sistemelor de producere, transport si de
distributie a caldurii la consumatori;
g) infiintarea de compartimente specializate in domeniul eficientei
energetice la nivelurile corespunzatoare, care sa aiba personal capabil sa
elaboreze, sa implementeze si sa monitorizeze programe de eficienta energetica;
h) evaluarea impactului negativ asupra mediului.
Art. 6
Sinteza programelor de eficienta energetica pe ansamblul economiei
nationale, elaborata de Agentia Romana pentru Conservarea Energiei, se aproba
anual de Guvern, la propunerea Ministerului Industriei si Resurselor.
CAP. 4
Atributii si raspunderi
Art. 7
(1) Agentia Romana pentru Conservarea Energiei este organul de specialitate
la nivel national in domeniul eficientei energetice, cu personalitate juridica,
autonomie functionala, organizatorica si financiara, aflat in subordinea
Ministerului Industriei si Resurselor, cu finantare din venituri extrabugetare
si din alocatii de la bugetul de stat.
(2) Organizarea si functionarea Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei
se aproba prin hotarare a Guvernului, avandu-se in vedere urmatoarele atributii
si responsabilitati principale:
a) elaborarea politicii nationale de utilizare eficienta a energiei
impreuna cu Ministerul Industriei si Resurselor si supunerea spre aprobare
Guvernului o data cu politica energetica nationala, ca parte a acesteia;
b) implementarea si monitorizarea politicii nationale de eficienta
energetica si a programelor de utilizare eficienta a energiei;
c) cooperarea cu institutiile si organismele interne si internationale in
vederea utilizarii eficiente a energiei si reducerii impactului negativ asupra
mediului;
d) participarea la elaborarea de norme si reglementari tehnice in scopul
cresterii eficientei energetice pentru aparate, echipamente, utilaje de
producere, transport, distributie si consum de energie pentru cladiri, precum
si pentru alte domenii de activitate;
e) certificarea conformitatii aparatelor, echipamentelor si utilajelor pe
baza masuratorilor si incercarilor efectuate, conform prevederilor
reglementarilor tehnice;
f) autorizarea persoanelor fizice si juridice care au dreptul sa realizeze
bilanturi energetice;
g) coordonarea programelor de eficienta energetica finantate de institutii
sau de organizatii internationale in baza unor acorduri guvernamentale;
h) evaluarea tehnica si avizarea proiectelor de investitii in domeniul
eficientei energetice, pentru care se cere finantare din Fondul special pentru
dezvoltarea sistemului energetic si din alte surse interne si externe la
dispozitia Guvernului;
i) elaborarea sintezei programelor de eficienta energetica pe ansamblul
economiei nationale;
j) cooperarea cu institutiile abilitate, in vederea realizarii balantelor
energetice si formarii unor baze de date energetice necesare pentru evaluarea
raportului cerere-oferta in domeniul energiei, a realizarii unor scenarii pe
termen scurt, mediu si lung privind evolutia acestui raport, inclusiv a
calculului indicatorilor de eficienta energetica la nivel national;
k) acordarea de consultanta gratuita autoritatilor administratiei publice
locale in elaborarea si aplicarea proiectelor de crestere a eficientei
energetice, administratorilor cladirilor publice, ai celor cu destinatia de
locuinta si agentilor comerciali;
l) elaborarea si coordonarea programelor de pregatire si instruire, precum
si atestarea personalului cu atributii in domeniul gestiunii energiei;
m) avizarea impreuna cu ministerele de resort, dupa caz, a programelor
proprii de eficienta energetica, intocmite de consumatori, in conditiile
prezentei legi.
(3) Agentia Romana pentru Conservarea Energiei este condusa de un
presedinte, numit prin ordin al ministrului industriei si resurselor. Presedintele
este salarizat potrivit dispozitiilor legale in vigoare, la nivelul functiei de
secretar general adjunct.
Art. 8
Agentia Romana pentru Conservarea Energiei, in colaborare cu Autoritatea
Nationala pentru Protectia Consumatorilor, asigura supravegherea pietei pentru
respectarea reglementarilor tehnice privind eficienta energetica.
CAP. 5
Reglementari tehnice privind eficienta energetica
Art. 9
(1) Ministrul industriei si resurselor, la propunerea Agentiei Romane
pentru Conservarea Energiei, emite reglementari tehnice privind eficienta
energetica pentru aparate, echipamente si utilaje cu consum mare de energie.
(2) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, cu
consultarea Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei, emite reglementari
tehnice privind eficienta energetica pentru cladiri, precum si pentru acordarea
certificatului energetic pentru cladiri, in conditiile legii.
(3) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei coordoneaza
activitatea de stabilire si elaborare a reglementarilor tehnice privind
eficienta energetica si reabilitarea termica a constructiilor.
(4) Ministerele interesate, in colaborare cu Agentia Romana pentru
Conservarea Energiei, vor emite reglementari tehnice privind eficienta
energetica in domeniile lor de activitate.
Art. 10
Producatorii si importatorii de aparate, utilaje si echipamente pentru care
au fost elaborate reglementari tehnice privind eficienta energetica nu le pot
introduce pe piata decat cu conditia respectarii acestor reglementari tehnice.
Art. 11
(1) Producatorii de aparate, utilaje si echipamente pentru care au fost
elaborate reglementari tehnice privind eficienta energetica au obligatia sa
efectueze sau sa solicite efectuarea incercarilor si masuratorilor stabilite
prin actele normative in vigoare pentru certificarea conformitatii, dupa caz.
(2) Certificarea conformitatii pe baza incercarilor si masuratorilor
efectuate conform reglementarilor tehnice se face pe baza de taxe de laboratoare
si/sau de organisme de specialitate notificate de ministerele de resort.
CAP. 6
Obligatiile consumatorilor de energie
Art. 12
(1) Consumatorii de energie, persoane juridice, sunt obligati:
a) sa respecte reglementarile tehnice in vigoare privind proiectarea,
construirea, exploatarea, intretinerea, repararea instalatiilor proprii si a
receptoarelor de energie, precum si dotarea acestora cu aparate de masura si
control;
b) sa dispuna de un sistem propriu de evidenta si monitorizare a
consumurilor energetice si sa puna la dispozitie institutiilor abilitate
informatii privind consumurile energetice si indicatorii de eficienta
energetica.
(2) Consumatorii de energie, persoane fizice, sunt obligati sa ia masuri
pentru dotarea cu aparate de masura si control individuale.
Art. 13
(1) Consumatorii care folosesc mai mult de 200 tone echivalent petrol pe an
sunt obligati sa intocmeasca, la fiecare 2 ani, un bilant energetic realizat de
o persoana fizica sau juridica autorizata.
(2) Consumatorii care folosesc mai mult de 1.000 tone echivalent petrol pe
an sunt obligati:
a) sa numeasca un responsabil pentru energie;
b) sa efectueze anual un bilant energetic realizat de o persoana fizica sau
juridica autorizata;
c) sa elaboreze programe de masuri pentru reducerea consumurilor
energetice, potrivit art. 4 alin. (1), incluzand investitiile pentru care se
intocmesc studii de fezabilitate.
Art. 14
(1) Agentii economici cu activitate de producere, transport sau distributie
a combustibililor si energiei sunt obligati sa ia masuri pentru:
a) reducerea consumului propriu de combustibili si energie;
b) promovarea energiei solare, eoliene, geotermale, a biomasei, a
biogazului si a energiei produse din deseuri menajere;
c) in conditiile convenite cu consumatorii, producatorii si furnizorii de
energie electrica si termica pot desfasura activitati de informare,
consultanta, finantare, precum si executari de lucrari in vederea cresterii
eficientei utilizarii combustibililor si a energiei in instalatiile ce le
detin.
(2) Societatile de transport, precum si alte societati care detin mai mult
de 10 autovehicule au obligatia sa dezvolte programe de monitorizare si
gestiune a consumului de energie pentru grupul de vehicule detinut.
Art. 15
Administratorii cladirilor aflate in proprietate publica au obligatia sa ia
masuri pentru:
a) utilizarea eficienta a sistemului de incalzire si climatizare;
b) utilizarea materialelor de constructie eficiente energetic;
c) utilizarea rationala a iluminatului interior;
d) utilizarea aparatelor de masura si reglare a consumului de energie;
e) realizarea unui bilant energetic pentru cladirile cu suprafata
desfasurata mai mare de 1.500 mp, o data la 5 ani, bilant intocmit de o
persoana fizica sau juridica autorizata in acest sens;
f) cresterea eficientei energetice potrivit reglementarilor emise in baza
prezentei legi.
CAP. 7
Stimulente fiscale si financiare pentru activitati care conduc la cresterea
eficientei energetice
Art. 16
Agentii economici si unitatile din subordinea autoritatilor administratiei
publice locale pot finanta lucrari pentru cresterea eficientei energetice din
surse proprii, din surse constituite din cote din profit destinate special
pentru aceste investitii, din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului
energetic, constituit prin Legea nr. 136/1994 pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 29/1994 privind constituirea si utilizarea Fondului special
pentru dezvoltarea sistemului energetic, cu modificarile ulterioare, din
ajutoare de stat conform legii, din investitii realizate de terti sau prin
cofinantare, precum si prin credite.
Art. 17
(1) Pentru realizarea obiectivelor propuse de prezenta lege si pentru
facilitarea investitiilor care au ca scop principal cresterea eficientei
energetice consumatorii de energie pot beneficia de sprijin financiar din
Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic, instituit conform Legii
nr. 136/1994, in limita a maximum 50% din valoarea acestora.
(2) Finantarea proiectelor de eficienta energetica din Fondul special
pentru dezvoltarea sistemului energetic se aproba potrivit prevederilor legale
in vigoare.
Art. 18
(1) Pentru cotele din profit alocate investitiilor destinate cresterii
eficientei energetice se acorda scutire la plata impozitului pe profit.
(2) Creditele pentru lucrari de crestere a eficientei energetice se acorda
cu o dobanda de maximum 75% din cea stabilita de banci, diferenta urmand sa fie
asigurata prin alocatii anuale de la bugetul de stat.
(3) Importurile de aparate, utilaje si echipamente destinate realizarii
proiectelor de crestere a eficientei energetice beneficiaza de scutire de taxe
vamale, aprobate prin ordine comune ale ministrului industriei si resurselor,
ministrului afacerilor externe si ministrului finantelor publice, la propunerea
Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei.
(4) Societatile comerciale de management si servicii energetice, a caror
activitate se incadreaza in prevederile art. 3 alin. (1) lit. g) pot beneficia
de o reducere de 50% a impozitului pe profit pe o perioada de 5 ani de la data
infiintarii, iar pentru cele existente, de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi. Atributiile, structura si criteriile de eligibilitate ale
acestor societati comerciale vor fi stabilite in normele metodologice de
aplicare a prezentei legi.
Art. 19
Cuantumul si procedura de acordare a stimulentelor fiscale si financiare
prevazute la art. 16 - 18 se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Industriei si Resurselor.
CAP. 8
Sanctiuni
Art. 20
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa poata fi considerate infractiuni, urmatoarele
fapte:
a) nerespectarea de catre managerii societatilor, de catre autoritatile
administratiei publice locale si de catre administratorii cladirilor publice a
prevederilor art. 4 alin. (1), ale art. 5, 12, 13, ale art. 14 alin. (2) si ale
art. 15 lit. e);
b) nerespectarea reglementarilor tehnice privind eficienta energetica
potrivit art. 11;
c) nerespectarea prevederilor art. 10.
Art. 21
(1) Contraventiile prevazute la art. 20 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei, cele prevazute la lit.
a);
b) cu amenda de la 3.000.000 lei la 10.000.000 lei, cele prevazute la lit.
b);
c) cu amenda de la 8.000.000 lei la 15.000.000 lei si cu confiscarea
bunurilor respective, cele prevazute la lit. c).
(2) Amenzile se fac venit la bugetul de stat.
Art. 22
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor, inclusiv masura
confiscarii, se fac de personalul imputernicit de Agentia Romana pentru
Conservarea Energiei.
Art. 23
Prevederile art. 20 si 21 se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
32/1968*) privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
ulterioare, cu exceptia art. 25 - 27.
------------
*) Legea nr. 32/1968 a fost abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 2 din 12
iulie 2001 privind regimul juridic al contraventiilor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001 (aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180 din 11 aprilie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002).
CAP. 9
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 24
Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 25
In termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei legi Agentia Romana
pentru Conservarea Energiei, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, va
supune spre aprobare Guvernului normele metodologice de aplicare a acesteia.