LEGE
Nr. 332 din 29 iunie 2001
privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 356 din 3 iulie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prin investitii directe cu impact semnificativ in economie se intelege
investitiile cu o valoare care depaseste echivalentul a 1 milion dolari S.U.A.,
realizate in formele si modalitatile prevazute de prezenta lege si care
contribuie la dezvoltarea si modernizarea infrastructurii economice a Romaniei,
determina un efect pozitiv de antrenare in economie si creeaza noi locuri de
munca.
(2) Prezenta lege se aplica numai investitiilor noi care se incadreaza in
prevederile alin. (1) si sunt realizate dupa intrarea in vigoare a prezentei
legi de catre persoane fizice sau juridice de drept privat.
Art. 2
Participarea la investitiile directe cu impact semnificativ in economie se
poate realiza numai cu capital lichid in lei sau in valuta liber convertibila.
CAP. 2
Definitii si domenii de aplicare
Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel:
a) data punerii in functiune a investitiei este data incheierii
procesului-verbal de receptie finala;
b) amortizarea accelerata consta in includerea pe cheltuielile de
exploatare in primul an de functionare a unei amortizari de 50% din valoarea de
intrare a mijlocului fix, conform prevederilor Legii nr. 15/1994 privind
amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4
Investitiile directe noi cu impact semnificativ in economie pot fi efectuate
in toate domeniile de activitate, cu exceptia sectoarelor financiar, bancar, de
asigurari-reasigurari, precum si a celor reglementate de legi speciale, cu
respectarea urmatoarelor conditii:
a) sa nu incalce normele de protectie a mediului inconjurator;
b) sa nu aduca atingere intereselor de securitate si aparare nationala ale
Romaniei;
c) sa nu dauneze ordinii, sanatatii sau moralei publice.
Art. 5
Investitiile directe noi a caror valoare depaseste 1 milion dolari S.U.A.
sau echivalentul in lei ori alte valute convertibile si care se vor realiza
efectiv intr-un termen de maximum 30 de luni de la data inregistrarii
statistice la Ministerul Dezvoltarii si Prognozei beneficiaza de facilitatile
mentionate la cap. IV.
Art. 6
Investitiile directe noi, fundamentate ca fiind de interes major pentru
economia nationala, vor fi prezentate Departamentului pentru Relatia cu
Investitorii Straini.
Art. 7
(1) In cazul in care o investitie intruneste conditiile pentru a beneficia
de facilitati acordate de mai multe legi, investitorul va trebui sa opteze
explicit pentru un singur regim de facilitati.
(2) Acordarea facilitatilor prevazute de prezenta lege implica de drept
renuntarea la facilitatile prevazute de alte legi.
CAP. 3
Garantii
Art. 8
Investitiile realizate in Romania nu pot fi expropriate, cu exceptia cauzei
de utilitate publica. Luarea unei asemenea masuri este nediscriminatorie si se
efectueaza numai in conformitate cu prevederile legii.
Art. 9
Investitiile directe noi efectuate potrivit prevederilor prezentei legi
beneficiaza de regimul juridic stabilit prin aceasta pe intreaga lor durata de
existenta.
Art. 10
Investitorii straini beneficiaza si de urmatoarele drepturi:
a) sa transfere integral in strainatate profiturile ce li se cuvin, in
conditiile regimului valutar din Romania, dupa plata impozitelor, taxelor si a
altor obligatii prevazute de legislatia romana;
b) sa transfere in strainatate, in valuta investitiei, sumele obtinute in
urma vanzarii actiunilor sau partilor sociale, precum si pe cele rezultate din
lichidarea investitiilor, in conditiile regimului valutar din Romania;
c) sa transfere in strainatate, in valuta investitiei, sumele obtinute cu
titlu de despagubire, in situatia prevazuta la art. 8.
Art. 11
Investitorii straini vor beneficia de toate drepturile prevazute in
acordurile bilaterale de promovare si garantare reciproca a investitiilor,
semnate de Romania cu statele de origine ale acestora.
CAP. 4
Facilitati
Art. 12
(1) Utilajele tehnologice, instalatiile, echipamentele, aparatele de masura
si control, automatizari si produse de software, achizitionate din import, care
indeplinesc conditiile prevazute la alin. (3), necesare pentru realizarea
investitiei, sunt exceptate de la plata taxelor vamale conform listei aprobate
prin ordin comun al ministrului dezvoltarii si prognozei si al ministrului
finantelor publice.
(2) Bunurile noi prevazute la alin. (1), achizitionate din import sau din
Romania, necesare pentru realizarea investitiei, beneficiaza pe perioada de
realizare a investitiei, pana la punerea in functiune a acesteia, de amanarea
platii taxei pe valoarea adaugata, potrivit reglementarilor in vigoare,
respectiv pana pe data de 25 a lunii urmatoare datei de punere in functiune a
investitiei.
(3) In intelesul prezentei legi, bunurile la care face referire alin. (1)
sunt considerate bunuri noi daca au fost produse cu cel mult un an inainte de
intrarea lor in tara si nu au fost niciodata utilizate.
(4) Conditiile stabilite la alin. (3) se aplica si bunurilor prevazute la
alin. (1), fabricate in Romania.
Art. 13
(1) Investitiile noi realizate in conditiile prezentei legi beneficiaza de
deducerea unei cote de 20% din valoarea acestora. Deducerea se calculeaza in
luna in care se realizeaza investitia, numai din punct de vedere fiscal, prin
inscrierea acesteia la sumele deductibile prevazute in declaratia de impunere.
(2) In situatia in care se realizeaza pierdere fiscala aceasta se
recupereaza in urmatorii 5 ani din profitul impozabil.
Art. 14
Investitiile realizate in conditiile prezentei legi beneficiaza de
utilizarea amortizarii accelerate, definita conform Legii nr. 15/1994, cu
anuntarea, dar fara obligatia aprobarii prealabile din partea organului fiscal
teritorial la care contribuabilul are obligatia de a depune declaratia de
impunere.
CAP. 5
Institutii abilitate, inregistrare si proceduri
Art. 15
(1) Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, in colaborare cu Departamentul
pentru Relatia cu Investitorii Straini, asigura coordonarea aplicarii uniforme
a politicii Guvernului la nivel central si local in domeniul stimularii si
promovarii investitiilor directe.
(2) In vederea realizarii acestui obiectiv Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei, impreuna cu Departamentul pentru Relatia cu Investitorii Straini:
a) colaboreaza nemijlocit cu institutiile guvernamentale si
neguvernamentale de la nivel central si local implicate;
b) coordoneaza activitatea de promovare pe plan intern si international a
investitiilor directe in Romania, asigurand aducerea la indeplinire a
obiectivelor strategiei nationale in acest domeniu;
c) actioneaza, inclusiv prin consultari cu investitorii romani si straini,
cu organizatiile profesionale, cu patronatele si cu Camera de Comert si
Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti pentru mentinerea permanenta a
unui mediu de afaceri favorabil promovarii investitiilor directe, prin
asigurarea armonizarii legislative in domeniu, simplificarea procedurilor si
eliminarea barierelor administrative;
d) informeaza operativ Guvernul si pe primul-ministru asupra oricaror
sesizari din partea investitorilor privind abateri de la procedurile si
reglementarile legale, de la etica profesionala, precum si asupra oricaror alte
acte savarsite voluntar sau din culpa, care afecteaza mediul de afaceri,
initierea sau derularea investitiilor in Romania;
e) participa si reprezinta Romania la lucrarile institutiilor si asociatiilor
internationale din domeniul promovarii investitiilor directe.
Art. 16
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, in colaborare cu Departamentul pentru
Relatia cu Investitorii Straini, va asigura, la cerere, asistenta tehnica de
specialitate investitorilor care se incadreaza in prevederile prezentei legi.
Art. 17
Ministerele, celelalte organe ale administratiei publice centrale si
locale, precum si toate institutiile cu competente in eliberarea de avize,
autorizatii si licente au obligatia sa asigure rezolvarea operativa a
solicitarilor investitorilor legate de inceperea si de desfasurarea activitatii
acestora.
CAP. 6
Urmarirea derularii investitiei si penalitati
Art. 18
(1) In cazul in care societatile care au realizat investitii definite
potrivit art. 1 se lichideaza voluntar intr-o perioada mai mica de 10 ani,
acestea vor fi obligate sa plateasca impozitele stabilite potrivit legii pentru
intreaga durata de functionare a investitiei, precum si majorarile de
intarziere a platii taxelor si impozitelor care ar fi trebuit platite in
absenta existentei facilitatilor, calculate conform legislatiei in vigoare.
(2) Sumele datorate potrivit alin. (1) se platesc cu prioritate din
rezultatele lichidarii investitiilor.
Art. 19
Instrainarea de catre investitor a bunurilor prevazute la art. 12 intr-un
termen mai mic de 2 ani de la introducerea in tara sau de la achizitionarea
acestora va atrage plata contravalorii facilitatilor de care a beneficiat,
precum si majorarile de intarziere a platii taxelor si impozitelor care ar fi
trebuit platite in absenta existentei facilitatilor, calculate conform
legislatiei in vigoare.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 20
(1) Litigiile dintre investitori si autoritatile romane cu privire la
drepturile si obligatiile prevazute in prezenta lege se solutioneaza de
instantele de contencios administrativ, potrivit procedurii stabilite de Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990.
(2) Raman aplicabile in domeniul sau de incidenta dispozitiile Conventiei
pentru reglementarea diferendelor relative la investitii intre state si
persoane ale altor state, incheiata la Washington la 18 martie 1965 si
ratificata de Romania prin Decretul Consiliului de Stat nr. 62/1975, publicat
in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 56 din 7 iunie 1975.
Aceasta lege a fost adoptata in conditiile art. 113 din Constitutia
Romaniei, in urma angajarii, in sedinta comuna din 19 iunie 2001, a raspunderii
Guvernului in fata Camerei Deputatilor si a Senatului.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU