LEGE
Nr. 15 din 24 martie 1994 * Republicata
privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 242 din 31 mai 1999
*) Republicata in temeiul art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 54 din 28
august 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 225 din
30 august 1997, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 15 din 24 martie 1994 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 80 din 29 martie 1994 si a mai fost modificata prin
Ordonanta Guvernului nr. 19 din 4 august 1995, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 188 din 18 august 1995 (aprobata prin Legea nr. 96
din 1 noiembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
257 din 8 noiembrie 1995), si prin Ordonanta Guvernului nr. 54 din 28 august
1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 225 din 30
august 1997 (aprobata si modificata prin Legea nr. 227 din 4 decembrie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 473 din 9 decembrie
1998).
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Unitatile care desfasoara activitati economice, denumite in continuare
agenti economici, si care imobilizeaza capital in active corporale si
necorporale supuse deprecierii, prin utilizare sau in timp, vor calcula, vor
inregistra in contabilitate si vor recupera uzura fizica si morala a acestora,
pentru refacerea capitalului angajat:
Aceste operatiuni sunt denumite generic amortizarea capitalului imobilizat.
Persoanele juridice fara scop lucrativ care au dreptul, potrivit legii, sa
desfasoare activitati economice vor amortiza capitalul imobilizat numai pentru
acele activitati desfasurate in scopul obtinerii de profit si pentru care,
potrivit legii, acestea sunt platitoare de impozit pe profit.
Art. 2
Capitalul imobilizat supus amortizarii este reflectat in patrimoniul
agentilor economici prin bunurile si valorile destinate sa deserveasca
activitatea pe o perioada mai mare de un an si care se consuma treptat.
Art. 3
Activele corporale aferente capitalului imobilizat sunt:
a) terenurile, inclusiv investitiile pentru amenajarea acestora;
b) mijloacele fixe.
Sunt considerate mijloace fixe obiectul sau complexul de obiecte ce se
utilizeaza ca atare si indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) are o valoare de intrare mai mare decat limita stabilita prin hotarare a
Guvernului. Aceasta valoare poate fi actualizata anual, in functie de indicele
de inflatie;
b) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.
Pentru obiectele care sunt folosite in loturi, seturi sau care formeaza un
singur corp, la incadrarea lor ca mijloace fixe se are in vedere valoarea
intregului corp, lot sau set.
Art. 4
Sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe supuse amortizarii:
a) investitiile efectuate la mijloacele fixe luate cu chirie;
b) capacitatile puse in functiune partial, pentru care nu s-au intocmit
formele de inregistrare ca mijloace fixe. Acestea se cuprind in grupele in care
urmeaza a se inregistra, la valoarea rezultata prin insumarea cheltuielilor
efective ocazionate de realizarea lor;
c) investitiile efectuate pentru descoperta, in vederea valorificarii de
substante minerale utile, cu carbuni si alte zacaminte ce se exploateaza la
suprafata, precum si cele pentru realizarea lucrarilor miniere subterane de
deschidere a zacamintelor;
d) investitiile efectuate la mijloacele fixe, in scopul imbunatatirii
parametrilor tehnici initiali, prin majorarea valorii de intrare a mijlocului
fix.
Art. 5
Sunt considerate active corporale, dar nu se supun amortizarii: mijloacele
fixe aflate in proprietatea publica, lacurile, baltile, iazurile, care nu sunt
rezultatul unei investitii, precum si terenurile, inclusiv cele impadurite.
Art. 6
Nu sunt considerate mijloace fixe:
a) motoarele, aparatele si alte subansambluri ale mijloacelor fixe,
procurate in scopul inlocuirii componentelor uzate cu ocazia reparatiilor de
orice fel, care nu modifica parametrii tehnici initiali ai mijlocului fix;
b) sculele, instrumentele si dispozitivele speciale ce se folosesc fie la
fabricarea anumitor produse in serie, fie la executarea unei anumite comenzi,
indiferent de valoarea si de durata lor de functionare normala;
c) constructiile si instalatiile provizorii;
d) animalele care nu au indeplinit conditiile pentru a fi trecute la
animale adulte, animalele de ingrasat, pasarile si coloniile de albine;
e) padurile;
f) investitiile efectuate pentru realizarea lucrarilor miniere din afara
perimetrelor de exploatare, precum si cele pentru foraj, executate pentru
explorari, prospectiuni geologice si geofizice, forajele pentru alimentarea cu
apa, care nu au dat rezultate, sondele situate in gaz - capul unor zacaminte de
titei, precum si sondele de cercetare geologica, care au pus in evidenta
acumulari de hidrocarburi, dar care, din motive geologico-tehnice si economice
obiective, nu pot fi exploatate;
g) prototipurile, atata timp cat servesc ca model la executarea productiei
de serie, inclusiv seria zero, sau sunt supuse incercarilor in vederea
omologarii la producator;
h) echipamentul de protectie si de lucru, imbracamintea speciala, precum si
accesoriile de pat, indiferent de valoarea si de durata lor de utilizare.
Art. 7
Activele necorporale aferente capitalului imobilizat cuprind:
a) cheltuielile de constituire: taxele si alte cheltuieli de inscriere si
inmatriculare, cheltuielile privind emiterea si vanzarea de actiuni,
cheltuielile de prospectare a pietei si de publicitate si alte cheltuieli de
aceasta natura legate de infiintarea si dezvoltarea activitatii unitatii
patrimoniale;
b) cheltuielile de cercetare-dezvoltare;
c) cheltuielile cu descoperirea rezervelor de substante minerale utile,
neconcretizate in mijloace fixe, la zacamintele puse in exploatare;
d) concesiunile, imobilizarile necorporale de natura superficiei si a
uzufructului, brevetele si alte drepturi si valori asimilate;
e) alte imobilizari necorporale, inclusiv programe informatice create de
agentii economici sau achizitionate de la terti.
Art. 8
Duratele normale de functionare, precum si clasificatia mijloacelor fixe se
aproba prin hotarare a Guvernului. La determinarea lor se va tine seama de
parametrii tehnico-economici stabiliti de proiectanti si de producatori prin
cartile sau documentatiile tehnice ale mijloacelor fixe respective, precum si
de efectele uzurii morale.
Aceste durate vor fi revizuite periodic, dar nu mai tarziu de 5 ani.
CAP. 2
Calcularea amortizarii
Art. 9
Amortizarea se stabileste prin aplicarea cotelor de amortizare asupra
valorii de intrare a mijloacelor fixe si se include in cheltuielile de
exploatare.
Art. 10
Prin valoarea de intrarea a mijloacelor fixe se intelege:
a) valoarea de intrare aferenta fiecarui mijloc fix, reevaluata in
conformitate cu prevederile legale;
b) cheltuielile de achizitie pentru mijloacele fixe procurate cu titlu
oneros;
c) costul de productie pentru mijloacele fixe construite sau produse de
unitatea patrimoniala;
d) valoarea actuala pentru mijloacele fixe dobandite cu titlu gratuit,
estimata la inscrierea lor in activ pe baza raportului intocmit de experti si
cu aprobarea consiliului de administratie al agentului economic, a
responsabilului cu gestiunea patrimoniului, in cazul persoanelor juridice fara
scop lucrativ, sau a ordonatorului de credite bugetare, in cazul institutiilor
publice;
e) valoarea de aport acceptata de parti pentru mijloacele fixe intrate in
patrimoniu cu ocazia asocierii, fuziunii etc., conform statutelor sau
contractelor, determinata prin expertiza.
Art. 11
Amortizarea mijloacelor fixe se calculeaza incepand cu luna urmatoare
punerii in functiune, pana la recuperarea integrala a valorii de intrare,
conform duratelor normale de functionare.
Amortizarea mijloacelor fixe concesionate, inchiriate sau date in locatie
de gestiune se calculeaza de catre agentul economic care le are in proprietate.
Amortizarea investitiilor efectuate la mijloacele fixe concesionate,
inchiriate sau luate in locatie de gestiune se recupereaza de agentul economic
care a efectuat investitia, pe perioada contractului.
Amortizarea cladirilor si a constructiilor speciale ale minelor, salinelor
cu extractie in solutie prin sonde, carierelor, exploatarilor la zi, pentru
substante minerale solide, a caror durata de folosire este limitata de durata
rezervelor si care nu pot primi alte utilizari dupa epuizarea rezervelor,
precum si a investitiilor pentru descoperta se calculeaza pe unitate de produs,
in functie de rezerva exploatabila de substanta minerala utila.
Amortizarea pe unitatea de produs se recalculeaza:
a) din 5 in 5 ani la mine, cariere, precum si la cheltuielile de investitii
pentru descoperta;
b) din 10 in 10 ani la saline.
Recalcularea se face anual in cazul in care intervin schimbari mai
importante (de minimum 10%) in volumul rezervelor exploatabile.
Art. 12
Cheltuielile de constituire, precum si cheltuielile de cercetare-dezvoltare
se amortizeaza intr-o perioada de cel mult 5 ani.
Art. 13
Brevetele, licentele, know-how, marcile de fabrica, de comert si de
servicii si alte drepturi de proprietate industriala si comerciala similare,
subscrise ca aport, achizitionate pe alte cai, se amortizeaza pe durata
prevazuta pentru utilizarea lor de catre agentul economic care le detine.
Imobilizarile necorporale de natura concesiunii, superficiei si a
uzufructului se amortizeaza pe durata contractului.
Art. 14
Programele informatice create de agentul economic sau achizitionate de la
terti se amortizeaza in functie de durata probabila de utilizare, care nu poate
depasi o perioada de 5 ani.
Art. 15
Terenurile se inregistreaza in contabilitate la intrarea in patrimoniu, la
valoarea stabilita, in functie de clasele de calitate, suprafata, amplasare
si/sau alte criterii legale, la costul de achizitie sau la valoarea aportului
in natura, dupa caz.
Art. 16
In situatii justificate, agentii economici sunt scutiti de la calculul
amortizarii, cu avizul directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat, pentru urmatoarele active corporale:
a) minele trecute in conservare sau scoase definitiv din functiune, precum
si sondele de titei si gaze care nu se dau in productie, la propunerea Agentiei
Nationale pentru Resurse Minerale;
b) mijloacele fixe din patrimoniul agentilor economici trecute in
conservare pe o durata mai mare de 30 de zile;
c) lucrarile de imbunatatiri funciare si de gospodarire a apelor, cu
caracter general de deservire, destinate apararii impotriva inundatiilor si
inlaturarii excesului de umiditate, si anume: diguri si canale principale, de
desecare, precum si lucrarile de combatere a eroziunii solului, de regularizare
a scurgerii apelor pe versanti si de corectare a torentilor, destinate apararii
terenurilor agricole si silvice si obiectivelor social-economice din zona aparata,
senalele navigabile, tunelele de metrou, infrastructura caii ferate, drumurile,
podurile, apeductele, precum si celelalte cai de comunicatie.
Art. 17
In cazul nerecuperarii integrale, pe calea amortizarii, a valorii de
intrare a mijloacelor fixe scoase din functiune, agentii economici asigura
acoperirea valorii neamortizate din sumele rezultate in urma valorificarii
acestora. Diferenta ramasa neacoperita se include in cheltuieli exceptionale,
nedeductibile fiscal, pe o perioada de maximum 5 ani, sau diminueaza
capitalurile proprii, cu respectarea dispozitiilor legale.
Durata recuperarii si anuitatile de acoperire a valorii neamortizate se
stabilesc de catre consiliul de administratie al agentului economic, respectiv
de responsabilul cu gestiunea patrimoniului, in cazul persoanelor juridice fara
scop lucrativ, definite la art. 1 alin. 3.
CAP. 3
Regimuri de amortizare
Art. 18
Agentii economici amortizeaza mijloacele fixe potrivit prevederilor
prezentei legi, utilizand unul dintre urmatoarele regimuri de amortizare:
A. Amortizarea liniara - se realizeaza prin includerea uniforma in
cheltuielile de exploatare a unor sume fixe, stabilite proportional cu numarul
de ani ai duratei normale de utilizare a mijlocului fix.
Amortizarea liniara se calculeaza prin aplicarea cotei anuale de amortizare
la valoarea de intrare a mijloacelor fixe.
B. Amortizarea degresiva - consta in multiplicarea cotelor de amortizare
liniara cu unul dintre coeficientii urmatori:
a) 1,5, daca durata normala de utilizare a mijlocului fix de amortizat este
intre 2 si 5 ani;
b) 2,0, daca durata normala de utilizare a mijlocului fix de amortizat este
intre 5 si 10 ani;
c) 2,5, daca durata normala de utilizare a mijlocului fix de amortizat este
mai mare de 10 ani.
Acesti coeficienti pot fi modificati numai prin hotarare a Guvernului, la
propunerea Ministerului Finantelor.
C. Amortizarea accelerata - consta in includerea, in primul an de
functionare, in cheltuielile de exploatare a unei amortizari de pana la 50% din
valoarea de intrare a mijlocului fix respectiv.
Amortizarile anuale pentru exercitiile urmatoare sunt calculate la valoarea
ramasa de amortizat, dupa regimul liniar, prin raportare la numarul de ani de
utilizare ramasi.
Art. 19
Competentele de aprobare a utilizarii regimului de amortizare liniara sau
degresiva revin consiliului de administratie al agentului economic, respectiv
responsabilului cu gestiunea patrimoniului, in cazul persoanelor juridice fara
scop lucrativ definitive la art. 1 alin. 3.
Utilizarea regimului de amortizare accelerata se aproba de catre directia
generala a finantelor publice si controlului financiar de stat, la propunerea
consiliului de administratie al agentului economic sau a responsabilului cu
gestiunea patrimoniului.
CAP. 4
Contabilitatea si destinatia amortizarii mijloacelor fixe
Art. 20
Agentii economici, indiferent de forma de organizare si de tipul de
proprietate, precum si persoanele juridice fara scop lucrativ au obligatia sa
evidentieze in contabilitate, in conturi distincte, mijloacele fixe si
amortizarea acestora.
Institutiile publice au obligatia sa evidentieze in contabilitate, in
conturi distincte, mijloacele fixe si sumele rezultate din dezmembrarea si
valorificarea prin scoaterea din functiune a acestora.
CAP. 5
Scoaterea din functiune a mijloacelor fixe
Art. 21
Scoaterea din functiune a mijloacelor fixe se face cu aprobarea consiliului
de administratie al agentului economic, respectiv a responsabilului cu
gestiunea patrimoniului, in cazul persoanelor juridice fara scop lucrativ
definite la art. 1 alin. 3.
La institutiile publice scoaterea mijloacelor fixe din functiune se face cu
aprobarea ordonatorului principal de credite bugetare.
Art. 22
La scoaterea din functiune a mijloacelor fixe care nu au fost integral
amortizate agentii economici, precum si persoanele juridice fara scop lucrativ
vor proceda in conformitate cu prevederile art. 17 si 21.
Art. 23
La scoaterea din functiune a mijloacelor fixe apartinand agentilor
economici la care statul detine peste 50% din capitalul social se va urmari
valorificarea la maximum a ansamblurilor, subansamblurilor si pieselor
componente prin executarea unor mijloace fixe noi, ca piese de schimb in cadrul
unitatii respective sau prin vanzare, pe baza de licitatie publica, organizata
potrivit legii.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 24
Constituie contraventii la normele privind calcularea si inregistrarea
amortizarii capitalului imobilizat in active corporale sau necorporale
urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit
legii penale, sa fie considerate infractiuni:
a) inregistrarea ca mijloace fixe a unor obiecte care, conform prezentei
legi, nu se incadreaza in aceasta categorie;
b) calcularea si inregistrarea in contabilitate a amortizarii mijloacelor
fixe exceptate conform art. 5;
c) aplicarea unor durate normale de utilizare a mijloacelor fixe altele decat
cele stabilite conform prevederilor legale;
d) inregistrarea unor valori de intrare a mijloacelor fixe altele decat
cele stabilite conform prevederilor legale;
e) modificarea, pe parcursul duratei normale de functionare a mijlocului
fix, a duratei si a regimului de amortizare, stabilite conform art. 8, 18 si
19.
Art. 25
Contraventiile prevazute la art. 24 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cele de la lit. c) si d), cu amenda de la 3.000.000 lei la 10.000.000
lei;
b) cele de la lit. a), b) si e), cu amenda de la 5.000.000 lei la
15.000.000 lei.
Cuantumul acestor contraventii va fi actualizat prin hotarare a Guvernului,
in functie de indicele de inflatie.
Art. 26
Contraventiilor prevazute in prezenta lege li se aplica dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia
art. 25 - 27.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele de specialitate ale Ministerului Finantelor.
Art. 27
Declasarea si casarea unor bunuri materiale, altele decat mijloacele fixe,
sunt de competenta consiliilor de administratie ale agentilor economici,
respectiv a responsabilului cu gestiunea patrimoniului.
Declasarea si casarea unor bunuri materiale, altele decat mijloacele fixe,
apartinand institutiilor publice, sunt de competenta ordonatorului de credite
bugetare.
Art. 28
Guvernul va aproba clasificatia si duratele normale de functionare a
mijloacelor fixe in termen de 60 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial
al Romaniei a prezentei legi.
Ministerul Finantelor va elabora, in termenul prevazut la alin. 1, norme
metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 29
Prezenta lege se aplica incepand cu data de ianuarie 1994*).
Pe aceeasi data se abroga Legea nr. 62/1968, cu modificarile ulterioare,
H.C.M. nr. 139/1969, decretul nr. 49/1982, Decretul-lege nr. 50/1990, precum si
orice alte dispozitii contrare.
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative
modificatoare.