ORDONANTA
URGENTA Nr. 85 din 24 iunie 2008
privind stimularea
investitiilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 474 din 27 iunie 2008
Având în vedere:
- interesul public major privind acordarea de măsuri de
sprijin pentru stimularea investiţiilor, cu respectarea legislaţiei comunitare în domeniul ajutorului de stat;
- importanţa orientării măsurilor de sprijin pentru
încurajarea dezvoltării anumitor sectoare de activitate, în funcţie de
priorităţile de dezvoltare ale României şi pentru a asigura cele mai eficiente
măsuri economico-sociale;
- necesitatea de a orienta investiţiile către acele
regiuni de dezvoltare care sunt mai puţin vizate de investiţii în această
perioadă;
- necesitatea de a răspunde cât mai prompt în faţa
solicitării mediului de afaceri de a reglementa acest cadru privind
investiţiile, ceea ce conferă caracterul de urgenţă al acestei ordonanţe,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Scop
Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează cadrul
juridic general privind măsurile de sprijin din partea statului, pentru o
dezvoltare durabilă a României, prin stimularea unor categorii de investiţii.
ARTICOLUL 2
Principii
Stimularea investiţiilor, în conformitate cu
prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, se bazează pe următoarele
principii:
a) tratament egal - aplicarea
în mod nediscriminatoriu a criteriilor şi mijloacelor de acordare de
facilităţi;
b) transparenţă - aducerea la
cunoştinţa tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la procedura de
acordare de facilităţi pentru investiţii;
c) eficienţa utilizării
facilităţilor - aplicarea unor criterii de acordare de facilităţi pentru
investiţii şi de urmărire a realizării lor, care să reflecte avantajele de
natură economică ale proiectelor de investiţii, luându-se în considerare, după
caz, efectele în domeniul social, în cel al protecţiei mediului şi promovarea
unei dezvoltări economice durabile;
d) confidenţialitatea -
garantarea protejării informaţiilor referitoare la drepturile de proprietate
intelectuală aparţinând investitorilor, precum şi a altor date care ar putea
prejudicia interesele legitime ale acestora;
e) eligibilitatea în funcţie de
provenienţa fondurilor de finanţare.
ARTICOLUL 3
Definiţii
In înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii
şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. furnizori de ajutor de stat - autorităţile şi instituţiile publice centrale sau locale ori alte
organisme care administrează resurse ale statului sau ale colectivităţilor
locale care acordă ajutoare de stat;
2. autoritatea responsabilă - furnizorul sau iniţiatorul de ajutor de stat care asigură
aplicarea procedurilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007. In cazul în care pentru o
schemă/un ajutor individual există mai mulţi furnizori sau iniţiatori de ajutor
de stat, autoritatea responsabilă este nominalizată în actul normativ/administrativ prin care se instituie
schema/ajutorul individual;
3. facilităţi- măsuri de sprijin acordate de către furnizorii de ajutor de stat
investitorilor, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă;
4. investiţie - utilizarea capitalului pentru:
a) achiziţionarea de active
corporale şi necorporale, în legătură cu crearea unei noi unităţi, extinderea
unei unităţi existente, diversificarea producţiei unei unităţi prin realizarea
de produse noi, schimbarea fundamentală a procesului global de producţie a unei
unităţi existente, precum şi achiziţia activelor fixe legate direct de o
unitate, atunci când unitatea s-a închis sau s-ar fi închis fără această
achiziţie, iar activele sunt cumpărate de un investitor
independent;
b) iniţierea unor proiecte de cercetare-dezvoltare şi
inovare;
c) crearea de noi locuri de
muncă şi/sau formarea profesională a angajaţilor;
d) iniţierea unor proiecte
legate de valorificarea resurselor de energie regenerabilă, protecţia mediului
şi dezvoltarea durabilă;
5. acord de principiu -
document emis de autoritatea responsabilă, prin care aceasta îşi dă acceptul că
proiectul de investiţii şi investitorul îndeplinesc în principiu condiţiile de
eligibilitate stabilite în cadrul schemei de ajutor de stat/ajutorului
individual. In cazul unui ajutor supus obligaţiei de notificare individuală la
Comisia Europeană, confirmarea eligibilităţii trebuie sa fie condiţionată de
decizia de autorizare a forului comunitar;
6. investitor-orice
persoană juridică ce realizează investiţii în România conform prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă;
7. plan de investiţii - document de planificare care cuprinde principalii indicatori
tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii pe baza fundamentărilor
făcute prin studiul de prefezabilitate şi/sau marketing asupra necesităţii şi
oportunităţii realizării acestuia, precum şi soluţiile funcţionale,
tehnologice, constructive şi economice care urmează a fi realizate.
ARTICOLUL 4
Obiective urmărite în
promovarea investiţiilor. Sectoare de activitate
(1) Se acordă facilităţi pentru
investiţiile care asigură dezvoltarea acelor domenii prioritare de activitate,
în conformitate cu politicile economico-sociale guvernamentale, şi contribuie
la realizarea unuia dintre următoarele obiective, definite în baza legislaţiei
ajutorului de stat:
a) dezvoltare şi coeziune regională;
b) protecţia şi reabilitarea mediului înconjurător;
c) creşterea eficienţei
energetice şi/sau producerea şi utilizarea energiei din
resurse regenerabile de energie;
d) dinamizarea procesului de cercetare-dezvoltare şi
inovare;
e) ocuparea şi formarea forţei de muncă.
(2) Pentru a asigura focalizarea resurselor disponibile
în domenii de activitate cu impact major economico-social, corespunzător obiectivelor prevăzute la alin. (1), facilităţile
se acordă investiţiilor realizate în următoarele domenii:
a) activităţi de procesare agroindustrială;
b) domenii de vârf ale industriei prelucrătoare;
c) producţia şi furnizarea de
energie electrică şi termică; producţia de echipamente pentru creşterea
eficienţei energetice şi a gradului de utilizare a resurselor regenerabile de
energie; stimularea utilizării resurselor regenerabile de energie pentru
producerea de energie electrică şi/sau termică;
d) protejarea şi îmbunătăţirea'calităţii mediului;
e) distribuţia apei, salubritate, gestionarea
deşeurilor;
f) informatică şi comunicaţii;
g) activităţi de cercetare,
dezvoltare şi inovare sau dezvoltarea de noi produse;
h) activităţi de servicii privind forţa de muncă.
CAPITOLUL II
Facilităţi
ARTICOLUL 5
Tipurile de facilităţi
In vederea stimulării investiţiilor, se pot acorda
diferite tipuri de facilităţi de natura ajutorului de stat, care să asigure
respectarea criteriilor de acordare în mod transparent şi asigurarea
compatibilităţii cu legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat:
a) acordarea de sume
nerambursabile la achiziţionarea de active corporale şi necorporale;
b) acordarea de contribuţii
financiare de la bugetul de stat pentru locurile de muncă noii-create;
c) acordarea de bonificaţii de dobândă la contractarea
unor credite, precum şi alte tipuri'de facilităţi prevăzute de legislaţia în
vigoare.
ARTICOLUL 6
Acordarea facilităţilor
(1) Autorităţile responsabile
iniţiază acte normative/ administrative prin care se instituie scheme de ajutor
de stat/ajutoare individuale pentru fiecare obiectiv prevăzut la art. 4, cu
respectarea prevederilor comunitare şi naţionale în domeniul ajutorului de
stat.
(2) Actele normative/administrative
prevăzute la alin. (1) reglementează: scopul, obiectivul, durata, formele de
ajutor de stat, bugetul, furnizorii de ajutor de stat, costurile eligibile şi
criteriile de eligibilitate aplicate investitorilor specifice obiectivului
pentru care se acordă ajutorul de stat, procedurile de implementare,
supraveghere, control, stopare şi recuperare a ajutoarelor de stat.
(3) Schemele de ajutor de stat
iniţiate în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă se elaborează avându-se în
vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 651/2006
privind aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada
2006-2013.
(4) In vederea asigurării
transparenţei decizionale, toate schemele de ajutor de stat se publică integral
în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe pagina web oficială a furnizorului de ajutor de stat şi pe
pagina web oficială a Agenţiei Române pentru Investiţii, inclusiv ordinele
ministrului de resort cu relevanţă în aplicarea acestora.
ARTICOLUL 7
Condiţii de eligibilitate a investiţiilor şi a investitorilor
(1) Actele normative/administrative iniţiate în baza
prezentei ordonanţe de urgenţă instituie măsuri de sprijin destinate acelor
investiţii care:
a) sunt localizate în zone cu
slabă dezvoltare economică, respectiv cu un PIB/locuitor sub media calculată la
nivel naţional;
b) sunt localizate în judeţe cu
o rată a şomajului mai'mare decât rata şomajului înregistrată la nivel
naţional;
c) contribuie la realizarea unor noi obiective de
infrastructură sau la modernizarea celor existente;
d) cuprind în ansamblul lor activităţi de
cercetare-dezvoltare şi inovare sau implică utilizarea de înaltă tehnologie;
e) conduc la îmbunătăţirea eficienţei energetice,
valorificarea resurselor regenerabile de energie;
f) asigură protecţia şi reabilitarea mediului
înconjurător;
g) asigură dezvoltarea
resurselor umane şi promovarea incluziunii sociale prin derularea de programe
de formare şi perfecţionare profesională.
(2) In funcţie de obiectivele urmărite prin schemele de
ajutor de stat se stabilesc:
a) sectoarele de activitate în
care se realizează investiţiile, definite conform Clasificării activităţilor
din economia naţională, corespunzător domeniilor stabilite la art. 4 alin. (2);
b) categoriile de investiţii,
valoarea acestora, tipurile de facilităţi corespunzătoare, condiţiile de
menţinere a investiţiei, precum şi alte criterii de acordare;
c) categoriile de investiţii
care asigură crearea de locuri de muncă; contribuţia financiară ce se poate
acorda pe fiecare loc de muncă, în funcţie de caracteristicile investiţiei şi
ale zonei în care aceasta este localizată; definirea în funcţie de rata
şomajului a zonelor în care investitorii ce creează locuri de muncă beneficiază
de diferite tipuri de facilităţi.
(3) Beneficiază de facilităţi
investiţiile şi investitorii care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) contribuie la realizarea a cel puţin unuia dintre
obiectivele prevăzute la art. 4 alin. (1), cu respectarea prevederilor actelor
normative/administrative stipulate la art. 6 alin. (1);
b) activităţile desfăşurate se
încadrează în sectoarele stabilite conform art. 7 alin. (2) lit. a);
c) nu au datorii restante către
bugetele componente ale bugetului general consolidat;
d) nu au solicitat Ministerului
Economiei şi Finanţelor efectuarea plăţilor scadente pentru credite
interne/externe contractate cu garanţia statului, precum şi către fondul de
risc;
e) nu au fost împrumutaţi cu garanţia statului;
f) nu se află în procedură de executare silită sau
insolvenţă, dizolvare sau alte situaţii reglementate de ordonanţă de urgenţă;
g) nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare
a unui ajutor de stat sau în cazul în care au fost emise, acestea au fost
executate conform legii.
(4) Acordarea de facilităţi pentru investitori este
condiţionată de obţinerea prealabilă a acordului de principiu al autorităţii
responsabile, anterior demarării investiţiei. In cazul unui ajutor individual
ce se intenţionează a se acorda în afara unei scheme de ajutor de stat, supus
obligaţiei notificării, autoritatea responsabilă trebuie sa emită o scrisoare
de intenţie către investitori, condiţionată de autorizarea Comisiei Europene,
privind acordarea ajutorului, înainte de demararea proiectelor.
ARTICOLUL 8
Solicitarea facilităţilor
(1) Agenţia Română pentru Investiţii asigură
activitatea de promovare a investiţiilor îndeplinind rolul de punct de contact
şi de intermediar între investitori şi autorităţile centrale şi locale.
(2) Agenţia Română pentru Investiţii acordă
investitorilor, la cerere, asistenţă tehnică/îndrumare cu privire la schemele
existente în cadrul cărora pot solicita finanţare de la autoritatea
responsabilă.
(3) In cadrul procesului de
asistenţă tehnică/îndrumare, Agenţia Română pentru Investiţii, la solicitarea
investitorilor, încheie cu aceştia un protocol care cuprinde menţiuni
referitoare la măsurile de sprijin de care poate beneficia proiectul respectiv,
autorităţile responsabile, criteriile de eligibilitate, formele concrete ale
măsurilor de sprijin, precum şi alte menţiuni necesare demarării proiectului de
investiţii.
(4) Pentru a beneficia de
facilităţile prevăzute la art. 5 investitorul depune la autoritatea
responsabilă cererea de acordare a facilităţilor şi planul de investiţii,
precum şi întreaga documentaţie, conform mecanismului prevăzut în schema de
ajutor de stat.
(5) Autoritatea responsabilă
analizează documentaţia prevăzută la alin. (4) şi îndeplinirea condiţiilor
prevăzute în actele normative/administrative prevăzute la art. 6 alin. (1).
(6) In cazul în care
autoritatea responsabilă constată conformitatea documentaţiei şi îndeplinirea
condiţiilor de eligibilitate, emite acordul de principiu în termen de maximum
30 de zile lucrătoare de la data la care documentaţia este completă, cu
informarea Agenţiei Române pentru Investiţii.
(7) Pentru proiectele de investiţii
care nu se încadrează în schemele de ajutor de stat existente, autoritatea
responsabilă analizează şi decide asupra proiectului de investiţii şi
oportunităţii instituirii de ajutoare individuale, cu respectarea prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă şi a legislaţiei în domeniul ajutorului de stat.
ARTICOLUL 9
Agenţia Română pentru Investiţii
In termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Economiei şi Finanţelor supune
adoptării Guvernului un proiect de hotărâre a Guvernului, prin care se
reglementează organizarea, statutul, organele de conducere, atribuţiile şi
competenţele Agenţiei Române pentru Investiţii.
ARTICOLUL 10
Excepţii
(1) In cazul programelor cu
finanţare nerambursabilă din partea Uniunii Europene sau din partea altor
donatori, domeniile şi regulile specifice de acordare a ajutorului de stat se
stabilesc cu respectarea prevederilor respectivelor programe şi a regulilor de
implementare stabilite pentru acestea, precum şi cu respectarea reglementărilor
comunitare şi naţionale în vigoare.
(2) In cazul în care un proiect de investiţii poate fi
susţinut din fonduri nerambursabile provenite din partea Uniunii Europene sau
din partea altor donatori, acesta nu este eligibil pentru a fi susţinut cu
măsuri de natura ajutorului de stat, acordate în baza schemelor elaborate
conform prezentei ordonanţe de urgenţă.
CAPITOLUL III
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ARTICOLUL 11
Scheme funcţionale
(1) In termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, autorităţile responsabile care
administrează scheme de ajutor de stat sau ajutoare individuale, aflate în derulare, vor transmite
Ministerului Economiei şi Finanţelor şi Agenţiei Române pentru Investiţii o
listă cu acestea.
(2) In termen de 60 de zile de
la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, autorităţile
responsabile care administrează scheme de ajutor de stat sau ajutoare
individuale, aflate în derulare, vor lua măsuri pentru a asigura deplina
compatibilitate a acestora cu legislaţia specifică în domeniul ajutorului de
stat.
(3) Autorităţile responsabile informează Ministerul
Economiei şi Finanţelor şi Agenţia Română pentru Investiţii în legătură cu adoptarea
unor acte normative/administrative prin care se instituie scheme de ajutor de
stat în legătură cu modificarea schemelor existente, în termen de 15 zile de la
adoptarea acestora.
(4) Agenţia Română pentru Investiţii, pe baza
informaţiilor primite de la autorităţile responsabile, publică pe site-ul său
lista conţinând schemele de ajutor de stat şi ajutoarele individuale aflate în
derulare, listă care se actualizează în mod permanent.
ARTICOLUL 12
Noi scheme de ajutor de stat
(1) In termen de 30 de zile de
la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, autorităţile responsabile prezintă Ministerului Economiei
şi Finanţelor o listă de propuneri de acte normative/administrative prin care
se instituie scheme de ajutor de stat, corespunzător atribuţiilor specifice, în
conformitate cu obiectivele şi domeniile stabilite la
art. 4.
(2) Ministerul Economiei şi
Finanţelor va supune aprobării Guvernului un memorandum cuprinzând propuneri de
scheme de ajutor de stat şi termene de emitere a acestora, elaborat pe baza
documentaţiei primite de la autorităţile responsabile şi în funcţie de
resursele bugetare.
ARTICOLUL 13
Abrogări
(1) Pe data intrării în vigoare
a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă Legea nr. 332/2001 privind promovarea
investiţiilor directe cu impact semnificativ în economie, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 3 iulie 2001, cu modificările ulterioare, cu excepţia
art. 18.
(2) Pe data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului
prevăzute la art. 9, prin care se reglementează organizarea, statutul, organele
de conducere, atribuţiile şi competenţele Agenţiei Române pentru Investiţii, se
abrogă Legea nr. 390/2002 privind înfiinţarea şi funcţionarea Agenţiei Române
pentru Investiţii Străine, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 24 iunie 2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat
p. Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii,
comerţ, turism şi profesii liberale,
Ştefan Imre,
secretar de stat
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Marian Marius Dorin
p. Secretarul de stat al Departamentului pentru Afaceri
Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea