ORDONANTA Nr. 70 din 29 august 1994 * Republicata
privind impozitul pe profit
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 40 din 12 martie 1997
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 73 din 12 iulie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 174 din 2 august
1996, dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 70 din 29 august 1994 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 246 din 31 august 1994 si a mai
fost modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 34 din 25 august 1995, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 202 din 31 august 1995
(aprobata prin Legea nr. 99 din 1 noiembrie 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 257 din 8 noiembrie 1995) si prin Ordonanta
Guvernului nr. 23 din 26 iulie 1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 175 din 5 august 1996.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Sunt obligati la plata impozitului pe profit, in conditiile prezentei
ordonante, si denumiti in continuare contribuabili:
a) persoanele juridice romane, pentru profitul impozabil obtinut din orice
sursa, atat din Romania, cat si din strainatate;
b) persoanele juridice straine care desfasoara activitati printr-un sediu
permanent in Romania, pentru profitul impozabil aferent acelui sediu permanent;
c) persoanele juridice si fizice straine care desfasoara activitati in
Romania ca partener intr-o asociere ce nu da nastere unei persoane juridice,
pentru toate veniturile rezultate din activitatea desfasurata in Romania;
d)*) asocierile dintre persoanele fizice romane si persoanele juridice
romane care nu dau nastere unei persoane juridice, pentru veniturile realizate
atat in Romania, cat si in strainatate. In acest caz, impozitul datorat se
calculeaza, se retine si se varsa de catre persoana juridica.
(2)*) Sunt exceptate de la plata impozitului pe profit:
a) trezoreria statului, pentru operatiunile din fondurile publice derulate
prin contul general al trezoreriei;
b) institutiile publice, pentru fondurile publice constituite, inclusiv
pentru veniturile extrabugetare si disponibilitatile realizate si utilizate
potrivit Legii privind finantele publice, daca legea nu prevede altfel;
c) organizatiile de nevazatori si de invalizi, asociatiile persoanelor
handicapate si unitatile economice ale acestora, constituite potrivit
prevederilor Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice;
d) asociatiile de binefacere;
e) cooperativele care functioneaza ca unitati protejate, special
organizate, potrivit legii;
f) unitatile apartinand cultelor religioase, pentru veniturile obtinute din
producerea si valorificarea obiectelor si produselor necesare activitatii de
cult, mentionate la art. 1 din Legea nr. 103/1992 privind dreptul exclusiv al
cultelor religioase pentru producerea obiectelor de cult.
(3) Veniturile si cheltuielile persoanelor juridice fara scop lucrativ ce
se iau in calcul la determinarea profitului impozabil sunt numai cele aferente
activitatilor economice desfasurate cu scopul obtinerii de profit.
------------
*) Art. 1 alin. (1) lit. d) si alin. (2) au intrat in vigoare la data de 1
ianuarie 1997.
Art. 2
(1) Cota de impozit pe profit este de 38%, cu exceptiile prevazute in
prezenta ordonanta.
(2)*) Contribuabilii avizati si atestati de Ministerul Finantelor in
conditiile legii, care obtin venituri si in domeniul jocurilor de noroc, precum
si cei care obtin venituri din activitatea barurilor de noapte si a cluburilor
de noapte, platesc o cota aditionala de impozit de 22% asupra partii din
profitul impozabil care corespunde ponderii veniturilor inregistrate din aceste
activitati in volumul total al veniturilor.
(3) In cazul Bancii Nationale a Romaniei, cota de impozit pe profit este de
80% si se aplica asupra veniturilor ramase dupa scaderea cheltuielilor
deductibile si a fondului de rezerva, potrivit legii.
(4) Profitul impozabil al unei persoane juridice straine realizat printr-un
sediu permanent in Romania se impoziteaza cu o cota aditionala de impozit pe
profitul acesteia de 6,2% .
(5)*) Cota de impozit pe profit, in cazul contribuabililor care realizeaza
anual cel putin 80% din venituri din agricultura, este de 25% . In sensul
prezentei ordonante, prin agricultura se intelege activitatea desfasurata in
domeniul culturii vegetale, cresterii animalelor pentru prasila, productie,
reproductie, selectie si in piscicultura, din care se obtin materii prime cu
sau fara prelucrarea ulterioara a acestora pe capacitati proprii, cu exceptia
culturii florilor, plantelor ornamentale si a tutunului.
------------
*) Art. 2 alin. (2) si (5) au intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 3
(1) Anul fiscal al fiecarui contribuabil este anul calendaristic.
(2) Cand un contribuabil se infiinteaza, se reorganizeaza prin divizare,
comasare, fuziune sau se lichideaza in cursul unui an fiscal, perioada
impozabila este perioada din anul fiscal pentru care contribuabilul a existat.
CAP. 2
Determinarea profitului impozabil
Art. 4*)
(1) Profitul impozabil se calculeaza ca diferenta intre veniturile din
livrarea bunurilor mobile, a bunurilor imobiliare pentru care s-a transferat
dreptul de proprietate, servicii prestate si lucrari executate, inclusiv din
castiguri din orice sursa, si cheltuielile efectuate pentru realizarea
acestora, dintr-un an fiscal, la care se adauga cheltuielile nedeductibile.
(2) Pentru determinarea profitului impozabil, cheltuielile sunt deductibile
numai daca sunt aferente realizarii veniturilor si cele considerate deductibile
conform prevederilor legale in vigoare. Cand o cheltuiala este aferenta mai
multor activitati, ea se repartizeaza pe activitatile respective.
(3) Pentru determinarea profitului impozabil, cheltuielile pentru care nu
se admite deducerea sunt:
a) impozitul pe profit, datorat conform prezentei legi, precum si impozitul
pe venitul realizat din strainatate;
b) amenzile sau penalitatile datorate catre autoritati romane sau straine;
c) cheltuielile pentru protocol, reclama si publicitate care depasesc
limitele prevazute de legea bugetara anuala;
d) sumele utilizate pentru constituirea sau majorarea rezervelor si provizioanelor
peste limita legala, cu exceptia celor create de banci in limita a 2% din
soldul creditelor acordate si a fondului de rezerva potrivit Legii nr. 33/1991
privind activitatea bancara, a rezervelor tehnice ale societatilor de asigurare
si reasigurare create conform prevederilor legale in materie, precum si a
fondului de rezerva, in limita a 5% din profitul contabil anual, pana ce acesta
va atinge a cincea parte din capitalul social;
e) sumele care depasesc limitele cheltuielilor considerate deductibile,
conform legii bugetare anuale.
(4) Cheltuielile de sponsorizare sunt deductibile in limita cotei prevazute
in Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea.
(5) Limitele cheltuielilor deductibile se aplica lunar astfel incat la
finele anului fiscal sa se incadreze in prevederile dispozitiilor legale in
vigoare.
(6) Contribuabilii care au in componenta unitati fara personalitate
juridica determina limitele cheltuielilor deductibile la nivelul unitatii cu
personalitate juridica.
------------
*) Art. 4 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 5*)
Amortizarea activelor corporale si necorporale se face in concordanta cu
prevederile legale in vigoare.
------------
*) Art. 5 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 6*)
Profitul impozabil stabilit potrivit art. 4 si impozitul pe profit se
calculeaza si se evidentiaza lunar, cumulat de la inceputul anului fiscal.
------------
*) Art. 6 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 7*)
(1) Impozitul pe profit se reduce astfel:
a) proportional cu ponderea persoanelor considerate, potrivit legii,
handicapate sub aspectul capacitatii lor fizice si intelectuale, pentru
contribuabilul cu un numar de peste 250 de salariati, care a creat locuri de
munca protejate, special organizate, si are angajate cel putin 3% persoane
handicapate;
b) cu 50%, in cazul contribuabililor care incaseaza venituri in valuta din
exportul bunurilor realizate din activitate proprie, din prestari de servicii
internationale, pentru partea din profitul impozabil care corespunde ponderii
acestor venituri in volumul total al veniturilor;
c) cu 50% pentru profitul folosit in anul fiscal curent la modernizarea
tehnologiilor de fabricatie sau la extinderea activitatii in scopul obtinerii
de profituri suplimentare, precum si pentru investitii destinate protejarii
mediului inconjurator, care se concretizeaza in active corporale si necorporale
amortizabile, dupa consumarea celorlalte surse de finantare a investitiilor,
inclusiv a creditelor pentru investitii. Sumele echivalente reducerii se
folosesc cu aceeasi destinatie.
(2) Reducerea prevazuta la art. 50 din Legea nr. 77/1994 privind
asociatiile salariatilor si membrilor conducerii societatilor comerciale care
se privatizeaza are prioritate fata de reducerile mentionate mai sus, acestea
aplicandu-se in ordinea prezentata in acest articol.
(3) Reducerile mentionate in acest articol se calculeaza lunar, cumulat de
la inceputul anului, cu exceptia celei prevazute la alin. (1) lit. a), care se
calculeaza lunar.
(4) Suma totala a reducerilor mentionate in acest articol nu poate depasi
50% din impozitul pe profit determinat inainte de aplicarea reducerilor.
------------
*) Art. 7 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 8*)
Pierderea anuala declarata de contribuabili se recupereaza din profitul
impozabil lunar obtinut in exercitiile fiscale urmatoare, fara a se depasi 36
de luni.
------------
*) Art. 8 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
CAP. 3
Determinarea veniturilor persoanelor nerezidente
Art. 9*)
Contribuabilii definiti la art. 1 alin. (1) lit. b) si c) datoreaza
impozitul pentru activitatile desfasurate in Romania.
------------
*) Art. 9 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 10*)
Venitul este aferent unei activitati desfasurate in Romania, daca este:
a) atribuibil unui sediu permanent din Romania al unei persoane juridice
nerezidente;
b) platit persoanelor juridice sau fizice nerezidente pentru serviciile
prestate in Romania;
c) obtinut din sau in legatura cu proprietati imobiliare situate in
Romania, inclusiv inchirierea in scopul utilizarii unei asemenea proprietati si
castigul obtinut prin instrainarea unui drept asupra unei astfel de
proprietati;
d) platit ca urmare a exploatarii resurselor naturale localizate in
Romania, inclusiv castigul obtinut din vanzarea unui drept aferent unor
asemenea resurse naturale;
e) obtinut din instrainarea unui drept de proprietate;
f) obtinut din instrainarea de catre un rezident roman, persoana juridica,
a unei proprietati situate in strainatate, alta decat activele aferente
desfasurarii unei activitati in afara teritoriului Romaniei;
g) obtinut din dobanda, in cazul in care: datoria este garantata cu
proprietati imobiliare situate in Romania; debitorul este o persoana juridica
sau o persoana fizica rezidenta in Romania; creditul se refera la o afacere
desfasurata in Romania.
------------
*) Art. 10 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 11*)
Orice alt venit care nu este mentionat la art. 10 este venit realizat pe
teritoriul Romaniei, daca este platit de un rezident roman, de sau prin
intermediul unui sediu permanent in Romania.
------------
*) Art. 11 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 12
(1) Prin sediu permanent se intelege locul prin intermediul caruia orice
activitate a unei persoane fizice sau juridice straine este, total sau partial,
condusa direct sau prin intermediul unui agent dependent.
Sediul permanent include: un birou, inclusiv de conducere, o sucursala, o
agentie, o fabrica, un magazin, un atelier, o mina, un loc de extractie a
gazelor si petrolului sau orice alt loc din care se extrag resurse naturale.
Un santier de constructii sau un loc unde au fost aduse echipamente pentru
constructii, un proiect de montaj sau de instalare, activitatile de
supraveghere, consultanta si furnizare de servicii pentru acelasi proiect sau
proiecte conexe, devin sediu permanent daca au o durata mai mare de 12 luni.
Un sediu permanent nu include: folosirea de spatii pentru depozitare sau
distribuire de marfuri; mentinerea unor stocuri de marfuri si bunuri apartinand
unei activitati, doar pentru stocarea si distribuirea acestora; mentinerea unor
stocuri de marfuri apartinand unei activitati, pentru distribuirea lor catre o
alta activitate, si mentinerea unui loc pentru colectare de informatii sau
prestarea unor lucrari pregatitoare sau auxiliare.
(2) Prin rezident se intelege o persoana juridica romana sau orice persoana
fizica care este domiciliata in, sau are un domiciliu stabil in Romania, sau
care este prezenta in Romania pentru o perioada sau perioade care depasesc in
total 183 de zile in orice perioada de 12 luni incepand sau sfarsind in anul
calendaristic vizat.
(3)*) Pentru reflectarea reala a profitului impozabil al sediului permanent
se scad numai cheltuielile aferente realizarii veniturilor acestuia, avand in
vedere si prevederile art. 4
(4) Persoanele juridice straine care nu desfasoara activitati printr-un
sediu permanent in Romania si persoanele fizice straine platesc, pentru
veniturile brute realizate in Romania, impozit prin retinere la sursa conform
legislatiei in vigoare.
------------
*) Art. 12 alin. (3) a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 13
(1) Persoana juridica romana are dreptul de a i se deduce din impozitul pe
profit datorat in Romania o suma echivalenta cu impozitul pe venitul din sursa
externa platit direct sau prin retinere la sursa in strainatate, pe baza de
documente care atesta plata, confirmate de autoritatile fiscale straine.
(2) Suma deducerii este la nivelul prevazut la alin. (1), dar nu mai mult
decat impozitul pe profit calculat prin aplicarea cotei impozitului pe profit
prevazuta in prezenta ordonanta asupra veniturilor pe fiecare sursa de venit
externa, dupa ce s-au scazut cheltuielile deductibile aferente acestora.
Art. 14
Pierderile legate de veniturile din surse externe se deduc numai din aceste
venituri, separat pe fiecare sursa de venit.
CAP. 4
Plata si controlul impozitului pe profit
Art. 15*)
(1) Plata impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de
25 inclusiv a primei luni din trimestrul urmator, cu exceptia Bancii Nationale
a Romaniei si a societatilor bancare care efectueaza plati lunar, pana la data
de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se calculeaza impozitul.
(2) Banca Nationala a Romaniei si societatile bancare au obligatia sa
plateasca in contul impozitului pe profit, pentru luna decembrie a fiecarui an
fiscal, o suma egala cu impozitul datorat pe luna noiembrie a aceluiasi an,
pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator, urmand ca regularizarea
pe baza datelor din bilantul contabil sa se efectueze pana la termenul prevazut
pentru depunerea bilantului contabil.
(3) Contribuabilii, altii decat cei prevazuti la alineatul precedent, au
obligatia sa plateasca in contul impozitului pe profit pentru trimestrul IV,
pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator, o suma egala cu
impozitul calculat si evidentiat pe lunile octombrie si noiembrie, iar pentru
luna decembrie adauga o suma echivalenta cu impozitul calculat pentru luna
noiembrie, urmand ca regularizarea pe baza datelor din bilantul contabil sa se
efectueze pana la termenul prevazut pentru depunerea bilantului contabil.
------------
*) Art. 15 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 16
(1)*) In cursul anului fiscal, contribuabilii au obligatia de a depune
declaratia de impunere pana la termenul de plata al impozitului inclusiv,
urmand ca dupa definitivarea impozitului pe profit pe baza datelor din bilantul
contabil anual sa depuna declaratia de impunere pentru anul fiscal expirat pana
la termenul prevazut pentru depunerea bilantului contabil.
(2) Contribuabilii sunt raspunzatori pentru calculul impozitelor declarate
si pentru depunerea in termen a declaratiei de impunere.
(3) Declaratia de impunere se semneaza de catre directorul general sau
orice alta persoana autorizata, potrivit legii, sa-l reprezinte pe
contribuabil.
------------
*) Art. 16 alin. (1) a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 17*)
(1) In cazul in care organele fiscale considera ca stabilirea impozitului
pe profit nu a fost facuta conform prezentei ordonante, acestea vor face un nou
calcul al impozitului si vor comunica in scris contribuabilului modul de
stabilire a acestuia.
(2) Stabilirea impozitului pe profit va fi facuta de organul fiscal si in
cazul in care contribuabilul nu a completat declaratia de impunere sau nu a
furnizat informatiile necesare pentru a determina obligatia fiscala.
(3) Sarcina de a dovedi ca stabilirea impozitului pe profit de catre organele
fiscale nu este reala revine contribuabilului, acesta avand, in continuare,
obligatia de a depune declaratia de impunere.
(4) Contribuabilul trebuie sa plateasca impozitul pe profit care a fost
stabilit conform alin. (1) si (2) pe baza instiintarii de plata, la data si
locul stabilite in instiintare.
(5) Organul fiscal competent poate incheia un acord scris cu
contribuabilul, conform caruia acestuia din urma ii este permis sa plateasca in
rate impozitul pe profit si profitul net al regiilor autonome, daca acordul va
facilita incasarea integrala a obligatiei de plata, in care sens Ministerul
Finantelor va stabili competentele unitatilor fiscale teritoriale.
------------
*) Art. 17 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 18*)
(1) Plata impozitelor reglementate de prezenta ordonanta se face in lei.
(2) In situatiile in care plata veniturilor catre beneficiarul de venit se
face in valuta, plata impozitelor, a taxelor sau a eventualelor majorari de
intarziere si a amenzilor se efectueaza in lei proveniti din schimb valutar la
cursul in vigoare la data platii. Dovada platii acestora se face cu documentul
de plata la extern de catre contribuabilul care are obligatia de a calcula, de
a retine si de a varsa impozitul aferent veniturilor in valuta la societatea
bancara la care acesta isi are deschis contul in valuta, insotit de documentele
de schimb valutar.
------------
*) Art. 18 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 19
(1)*) In cazul in care orice suma reprezentand o obligatie fiscala nu este
platita la data stabilita prin prezenta ordonanta, contribuabilul este obligat
sa plateasca majorari de intarziere la aceasta suma pentru perioada cuprinsa
intre termenul de plata prevazut de ordonanta si data la care obligatia fiscala
este efectuata, inclusiv. Majorarea va fi, de asemenea, platita si de organul
fiscal pentru sumele platite in plus ca impozit si nerestituite in termenul
prevazut la alin. (2).
(2)*) In cazul unei plati peste suma impozitului datorat, majorarea de
intarziere se calculeaza dupa 30 de zile de la data depunerii cererii
contribuabilului de restituire a diferentei conform art. 25. Daca termenul
stabilit mai sus este anterior datei obligatorii de plata a impozitului,
majorarea se calculeaza de la data obligatiei de plata a impozitului.
(3) In scopul calcularii majorarii de intarziere, potrivit acestui articol,
cand impozitul pe profit a fost stabilit conform art. 17 alin. (2), termenul
pentru plata impozitului ramane data stabilita pentru depunerea declaratiei de
impunere initiala, nu data stabilita prin instiintarea de plata, conform art.
17 alin. (4).
------------
*) Art. 19 alin. (1) si (2) au intrat in vigoare la data de 1 ianuarie
1997.
Art. 20
Constatarea, controlul, urmarirea si incasarea impozitelor, precum si a
majorarilor de intarziere aferente, reglementate de prezenta ordonanta, se
efectueaza de organele fiscale din subordinea directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului
Bucuresti.
Art. 21
(1) Un inspector fiscal sau alt angajat al unei unitati fiscale, autorizat
in acest sens, are dreptul de a intra in orice incinta de afaceri a
contribuabilului sau in alte incinte deschise publicului, fara o instiintare
prealabila, in scopul determinarii obligatiilor fiscale ale acestuia sau al
colectarii impozitelor datorate si neplatite la termen. Accesul este permis in
cursul orelor normale de serviciu, iar in afara acestora, numai cu autorizarea
scrisa a conducerii unitatii fiscale, justificata de necesitatea controlului.
(2) Un inspector fiscal sau un alt angajat al unei unitati fiscale,
autorizat in acest sens in scopul determinarii obligatiei fiscale a
contribuabilului sau al incasarii impozitelor datorate si neplatite la termen,
are dreptul sa intre si in locuinta, dar numai cu consimtamantul
contribuabilului sau al proprietarului, dupa caz, iar in lipsa acestui
consimtamant, in baza unei hotarari judecatoresti pronuntate de instanta
judecatoreasca, la cererea conducerii unitatii fiscale care este obligata sa
motiveze necesitatea accesului in locuinta.
(3) In verificarile facute conform prevederilor alin. (1) si (2) din
prezentul articol, un inspector fiscal sau alt angajat al unei unitati fiscale
imputernicit in acest sens poate:
a) lua un extras sau face o copie de pe orice document sau inregistrare
contabila;
b) retine orice document sau orice element material care poate constitui o
proba sau o dovada in determinarea obligatiilor fiscale ale contribuabilului;
c) sa solicite ajutorul, cooperarea si asistenta contribuabilului sau
persoanelor care-l reprezinta pentru indeplinirea prevederilor de la lit. a) si
b).
Art. 22
(1) In vederea determinarii obligatiilor fiscale, potrivit prevederilor
prezentei ordonante, organele fiscale au dreptul de a controla si:
a) operatiunile care au ca scop evitarea sau diminuarea platii impozitelor;
b) operatiunile efectuate in numele contribuabilului, dar in favoarea
asociatilor, actionarilor sau persoanelor ce actioneaza in numele acestora;
c) datoriile asumate de contribuabili in contul unor imprumuturi facute sau
garantate de actionari, asociati sau de persoanele ce actioneaza in numele
acestora, in vederea reflectarii reale a operatiunii;
d) distribuirea, impartirea, alocarea veniturilor, deducerile, creditele
sau reducerile intre doi sau mai multi contribuabili, sau acele operatiuni
controlate, direct sau indirect, de persoane care au interese comune, in scopul
prevenirii evaziunii fiscale si pentru reflectarea reala a operatiunilor.
(2) In cazul tranzactiilor dintre contribuabili sau dintre acestia si o
persoana fizica sau o entitate fara personalitate juridica, care participa sub
orice forma la conducerea, controlul sau capitalul altui contribuabil sau altei
entitati, fara personalitate juridica, valoarea ce va fi recunoscuta de
autoritatea fiscala este valoarea de piata a tranzactiilor.
La fel se procedeaza si atunci cand contribuabilul sau cealalta persoana
sau entitate sunt asociati, respectiv actionari in comun, si nu detin
controlul, asa cum este prevazut mai sus.
Art. 23
(1) In cazul in care ultima zi de plata a impozitului sau de depunere a
documentelor cerute de prezenta ordonanta este zi nelucratoare, sumele,
respectiv documentele se considera depuse in termen daca acestea se depun in
ziua lucratoare imediat urmatoare.
(2) O declaratie, o contestatie sau orice alt document este considerat ca
fiind completat si transmis organelor fiscale la data inregistrarii, iar in
cazul transmiterii prin posta, se ia in considerare data de pe stampila postei.
Art. 24
Impozitele si majorarile de intarziere care nu au fost platite in termen si
in conditiile prevazute de prezenta ordonanta sunt recuperate conform
prevederilor legale.
Art. 25*)
(1) In cazul unei cereri pentru restituirea unei plati de impozite peste
suma datorata, depusa in termenul stabilit prin prezenta ordonanta, organul
fiscal va putea compensa suma acelei plati, asa cum a fost determinata de
acesta, inclusiv majorarea de intarziere aferenta, prevazuta de aceasta
ordonanta, cu alte obligatii fiscale ale contribuabilului care a facut plata
peste nivelul impozitului datorat.
(2) Organele fiscale vor restitui, pe baza de cerere, in lipsa altor
datorii scadente ale contribuabilului, sumele platite in plus.
(3) Compensarea sau restituirea va putea fi facuta si din oficiu de catre
organele fiscale, fara o cerere de restituire prealabila. Despre masura luata
va fi instiintat si contribuabilul.
(4) Nu se admit compensari ale impozitului cu eventuale creante detinute de
contribuabili asupra statului, altele decat cele de natura fiscala.
------------
*) Art. 25 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 26
(1) Termenul de prescriptie pentru stabilirea impozitelor prevazute de
prezenta ordonanta este de 5 ani de la data la care a expirat termenul de
depunere a declaratiei de impunere.
(2) Cererile pentru compensarea sau restituirea de plati ale impozitului peste
suma datorata nu pot fi facute dupa 5 ani de la data obligatiei depunerii
declaratiei de impunere.
Art. 27
(1) Functionarii publici din cadrul unitatilor fiscale, inclusiv persoanele
care nu mai detin aceasta calitate, sunt obligati sa pastreze secretul asupra
informatiilor pe care le detin urmare exercitarii atributiilor de serviciu,
referitoare la un contribuabil.
(2) Informatiile referitoare la un contribuabil pot fi transmise numai in
urmatoarele situatii:
a) altor autoritati cu atributii fiscale, in scopul realizarii unor
obligatii ce decurg din aplicarea unei legi fiscale;
b) unei autoritati din domeniul muncii si protectiei sociale, care face
plati de asigurari sociale sau alte plati similare;
c) autoritatilor fiscale ale altei tari, in baza unei conventii pentru
evitarea dublei impuneri;
d) autoritatilor judiciare competente, potrivit legii.
(3) Persoana care primeste informatii fiscale, conform alin. (2), este
obligata sa pastreze secretul fiscal asupra informatiilor primite.
(4) Informatia referitoare la un contribuabil poate fi transmisa si unei
alte persoane numai cu consimtamantul scris al contribuabilului.
(5) Nerespectarea obligatiei de pastrare a secretului fiscal se pedepseste
potrivit legii penale.
Art. 28
(1) Un contribuabil care considera ca impunerea facuta de un organ fiscal
este incorecta poate face cerere de revizuire a acesteia la organele directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti, dupa caz. Cererea trebuie facuta in scris, in termen de
20 de zile de la data cand contribuabilul a primit instiintarea. Cererea
trebuie sa fie motivata si insotita de acte doveditoare.
(2) In termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii de revizuire,
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti sunt obligate sa se pronunte printr-o
decizie motivata, care se comunica contribuabilului.
(3) Impotriva deciziei emise de directiile generale ale finantelor publice
si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti,
contribuabilul poate face contestatie la Ministerul Finantelor, in termenul
prevazut la alin. (1).
Ministerul Finantelor este obligat sa se pronunte printr-o decizie motivata
in termen de 40 de zile de la inregistrarea contestatiei, care se comunica
contribuabilului.
(4)*) Termenul de solutionare a cererii de revizuire a impunerii facute de
organul fiscal, inregistrata la directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucuresti, precum si
a contestatiilor inregistrate la Ministerul Finantelor, incepe sa curga de la
data la care contribuabilul a depus documentatia, potrivit normelor stabilite
de Ministerul Finantelor pentru solutionarea cauzelor, potrivit legii.
(5) Decizia Ministerului Finantelor poate fi contestata la curtea de apel
in a carei raza teritoriala isi are sediul sau, dupa caz, domiciliul
contribuabilul.
Impotriva hotararii curtii de apel se poate face recurs la Curtea Suprema
de Justitie, in termen de 15 zile de la comunicare.
(6) Cererile de revizuire cu privire la impozitul pe profit si a
majorarilor de intarziere aferente sunt supuse unei taxe de timbru de 2% din
suma contestata. Taxa de timbru nu poate fi mai mica de 10.000 lei.
Contestatiile se timbreaza cu jumatate din suma platita la cererile de
revizuire. Taxa de timbru se datoreaza indiferent daca o alta cerere de
revizuire sau contestatie cu acelasi obiect, inregistrata si rezolvata
anterior, a fost taxata.
In vederea calcularii taxei de timbru, contribuabilii sunt obligati sa
specifice in scris cuantumul sumei contestate.
In situatia admiterii integrale sau partiale a cererii de revizuire sau a
contestatiei, taxa de timbru se reduce proportional cu reducerea sumei
contestate.
------------
*) Art. 28 alin. (4) a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
CAP. 5
Sanctiuni fiscale
Art. 29
(1) Constituie contraventii fiscale urmatoarele fapte, daca, potrivit legii
penale, nu sunt considerate infractiuni:
a) depunerea cu o intarziere de pana la 30 de zile inclusiv a declaratiei
de impunere se sanctioneaza cu amenda egala cu 1% din impozitul datorat;
b) depunerea declaratiei de impunere peste termenul prevazut la lit. a),
precum si nefurnizarea informatiilor necesare pentru a determina obligatia
fiscala se sanctioneaza cu amenda egala cu 2% din suma impozitului datorat;
c) neplata in intregime a impozitului stabilit la data prevazuta se
sanctioneaza cu amenda egala cu 3% din impozitul neplatit.
Impozitul neplatit reprezinta diferenta dintre obligatia fiscala si suma
impozitului platit la data la care contribuabilul era obligat sa o faca;
d) neplata impozitului stabilit prin retinere la sursa se sanctioneaza cu
amenda de 100% din impozitul ce trebuia retinut si varsat;
e)*) nedepunerea in termenul prevazut de prezenta ordonanta a declaratiei
de impunere, in cazul contribuabililor care nu inregistreaza profit, se
sanctioneaza cu amenda de 0,1% din cifra de afaceri aferenta perioadei pentru
care nu s-a depus declaratia.
(2) Amenzile prevazute la alin. (1) trebuie platite in termen de 5 zile de
la ramanerea definitiva a procesului-verbal de constatare si sanctionare a
contraventiei.
Neplata in acest termen atrage dupa sine incasarea amenzilor care se face
in aceleasi conditii ca si pentru impozitul la care se refera.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor fiscale se fac de
catre organele fiscale teritoriale ale Ministerului Finantelor.
(4)*) Prevederile prezentei ordonante referitoare la contraventii fiscale
se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25 si 26.
----------
*) Art. 29 alin. (1) lit. e) si alin. (4) au intrat in vigoare la data de 1
ianuarie 1997.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 30
Scutirile de impozit prevazute la art. 5 din Legea nr. 12/1991 privind
impozitul pe profit si la art. 14 din Legea nr. 35/1991 privind regimul
investitiilor straine, cu modificarile ulterioare, vor ramane valabile numai in
cazul persoanelor juridice care s-au inregistrat la Registrul comertului
inainte de 1 ianuarie 1995 si pentru care perioada de scutire nu a expirat.
Scutirea opereaza pana la expirarea perioadei legale, cu conditia de a activa
si realiza in continuare venituri, inca o perioada egala cu perioada de
scutire. In caz contrar, impozitul pe profit se recalculeaza, inclusiv pentru
perioada de scutire, potrivit reglementarilor existente la data acordarii
facilitatilor.
Art. 31
Dividendele primite de o persoana juridica romana de la alta persoana
juridica romana nu sunt supuse impozitului pe profit.
Art. 32*)
Metodologia de calcul si de reflectare in profit a operatiunilor legate de
distribuirea activelor, in cazul lichidarilor partiale sau totale ale
contribuabililor, precum si al reorganizarii acestora, va fi mentionata in
instructiunile prevazute la art. 35.
------------
*) Art. 32 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 33*)
(1) Pierderile inregistrate pana la data de 1 ianuarie 1995 pot fi
recuperate din profitul impozabil in anul 1995 si in anii urmatori, potrivit
prevederilor legale existente pana la data de 1 ianuarie 1995.
(2) Pierderea neta inregistrata in perioada de scutire poate fi recuperata
din profiturile impozabile viitoare, conform prevederilor prezentei ordonante.
Pierderea neta se calculeaza ca diferenta intre profitul impozabil aferent
perioadei de scutire si pierderile inregistrate in aceeasi perioada.
------------
*) Art. 33 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 34
(1) Obligatiile fiscale reglementate prin prezenta ordonanta sunt venituri
ale bugetului de stat.
(2) Ca exceptie de la prevederile alin. (1), impozitul pe profit,
majorarile si amenzile calculate potrivit prezentei ordonante si datorate de
regiile autonome din subordinea consiliilor locale si consiliilor judetene sunt
venituri ale bugetelor locale respective.
Art. 35*)
(1) Pana la punerea in aplicare a prevederilor prezentei ordonante,
Guvernul va aproba, la propunerea Ministerului Finantelor, Instructiunile
privind metodologia de calcul si formularistica corespunzatoare referitoare la
impozitul pe profit.
(2) Pentru aplicarea unitara a prevederilor prezentei ordonante se
constituie Comisia centrala fiscala a impozitelor directe, coordonata de
secretarul de stat care raspunde de activitatea veniturilor statului.
Componenta comisiei se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
(3) Ordinele, modelele de formulare si normele de completare referitoare la
impozitul pe profit, precum si deciziile comisiei prevazute la alin. (2) se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
------------
*) Art. 35 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
Art. 36
Prezenta ordonanta intra in vigoare incepand cu anul fiscal 1995.*)
-----------
*) A se vedea si notele de subsol.
Art. 37
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga: Legea nr.
12/1991 privind impozitul pe profit; Legea nr. 55/1991 pentru modificarea art.
5 din Legea nr. 12/1991 privind impozitul pe profit; Hotararea Guvernului nr.
804/1991 privind impozitul pe profit; art. 14, 15 si 16 din Legea nr. 35/1991
privind regimul investitiilor straine, astfel cum a fost modificata si
completata prin Legea nr. 57/1993; Legea nr. 54/1992 privind impozitul pe
sumele obtinute din vanzarea activelor societatilor comerciale cu capital de
stat, cu exceptia art. 6; art. 1 din Decretul nr. 276/1973 pentru reglementarea
impunerii unor venituri realizate din Republica Socialista Romania de
persoanele fizice si juridice nerezidente, astfel cum a fost modificat prin
Decretul nr. 125/1977 privind modificarea Decretului nr. 276/1973 pentru
reglementarea impunerii unor venituri realizate din Republica Socialista
Romania de persoane fizice si juridice nerezidente, numai in ce priveste
conditia de rezidenta; Decretul nr. 394/1973 privitor la impunerea veniturilor
realizate din inchirieri de imobile, numai prevederile referitoare la persoane
juridice; art. 8 alin. 1 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor
economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, astfel cum a fost
modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 3/1994 pentru modificarea Ordonantei
Guvernului nr. 15/1993 privind unele masuri pentru restructurarea activitatii
regiilor autonome; Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru
intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, numai prevederile
referitoare la majorarile de intarziere aferente veniturilor bugetare,
reglementate de prezenta ordonanta; Ordonanta Guvernului nr. 14/1992 privind
modificarea nivelului majorarilor de intarziere datorate pentru neplata in
termen a veniturilor cuvenite bugetului, aprobata prin Legea nr. 114/1992,
numai prevederile referitoare la cota majorarilor de intarziere aferente
veniturilor bugetare reglementate prin prezenta ordonanta; Ordonanta Guvernului
nr. 17/1993 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la
reglementarile financiar gestionare si fiscale, numai contraventiile si
sanctiunile referitoare la veniturile bugetare reglementate prin prezenta
ordonanta; art. 27 alin. 2 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancara;
Hotararea Guvernului nr. 557/1992 privind unele masuri de constituire a
fondului asigurarilor sociale pentru agricultori; art. 2 si 3 din Legea nr.
67/1993 privind constituirea si utilizarea fondului special pentru cercetare dezvoltare;
Decretul nr. 425/1972 privind impozitul pe beneficiile societatilor mixte
constituite in Republica Socialista Romania si Hotararea Guvernului nr.
759/1995 pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul
pe profit, precum si orice alte dispozitii contrare.