ORDONANTA Nr. 70 din 28 august 1997
privind controlul fiscal
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 227 din 30 august 1997
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. a) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Controlul fiscal cuprinde ansamblul activitatilor care au ca scop
verificarea sinceritatii declaratiilor, precum si verificarea corectitudinii si
exactitatii indeplinirii, conform legii, a obligatiilor fiscale de catre
contribuabili.
Art. 2
Sunt supusi controlului fiscal, potrivit dispozitiilor prezentei ordonante,
contribuabilii persoane fizice si juridice, romane si straine, precum si
asociatii fara personalitate juridica, carora le revin, potrivit
reglementarilor legale in vigoare, obligatii fiscale.
Art. 3
Obligatiile fiscale cuprind:
a) obligatia de declarare a bunurilor, a veniturilor impozabile sau, dupa
caz, a impozitelor datorate;
b) obligatia de calculare, de inregistrare in evidentele contabile si de
plata la termenele legale a impozitelor;
c) obligatia de calculare, de inregistrare in evidentele contabile si de
plata la termenele legale a impozitelor care se realizeaza prin stopaj la
sursa;
d) orice alte obligatii care revin contribuabililor in aplicarea si
executarea legilor fiscale.
Art. 4
In sensul prezentei ordonante, prin impozite se intelege sumele datorate,
potrivit legii, bugetului de stat si bugetelor locale, precum si orice alte
sume care constituie venituri de natura fiscala, a caror administrare revine
Ministerului Finantelor.
Art. 5
Controlul fiscal se exercita de catre Ministerul Finantelor si unitatile
sale teritoriale, prin aparatul fiscal si organele de control financiar
abilitate de lege, denumite in continuare organe fiscale.
Angajatii organelor fiscale indeplinesc o functie ce implica exercitiul
autoritatii de stat.
Organizarea, competenta teritoriala si atributiile aparatului fiscal se
aproba de catre ministrul finantelor.
CAP. 2
Drepturile si obligatiile organelor fiscale
Art. 6
In exercitarea atributiilor ce le revin, organele fiscale au dreptul:
a) sa examineze orice inscrisuri, documente, registre sau evidente
contabile ale contribuabililor care pot fi relevante pentru stabilirea corecta
a impozitelor datorate si pentru modul de respectare a obligatiilor fiscale de
catre acestia;
b) sa solicite contribuabililor toate informatiile, justificarile sau
explicatiile referitoare la declaratiile sau documentele supuse controlului. In
cazul in care se solicita raspunsul in scris, contribuabilii sunt obligati sa
furnizeze informatiile respective in termen de 3 zile de la primirea
solicitarii;
c) sa solicite prezenta contribuabililor sau reprezentantilor legali ai
acestora la sediul unitatii fiscale. Solicitarea se face in scris si cuprinde,
in mod obligatoriu, data, ora si locul intalnirii, precum si scopul acesteia.
Solicitarea se comunica contribuabilului cu cel putin 10 zile inaintea datei
fixate pentru intalnire;
d) sa faca constatari faptice cu privire la natura activitatilor
producatoare de venituri impozabile sau pentru identificarea obiectelor sau
surselor impozabile;
e) sa ridice extrase sau sa faca copii de pe oricare inscris, document sau
inregistrare contabila;
f) sa retina, in scopul protejarii impotriva instrainarii sau distrugerii,
in schimbul unei dovezi scrise si semnate de organul fiscal, orice document sau
orice element material care poate constitui o proba sau o dovada referitoare la
determinarea impozitelor datorate de catre contribuabil, pe o perioada de
maximum 30 de zile. In cazuri exceptionale, cu aprobarea conducerii organului
fiscal, perioada de retinere poate fi prelungita pana la 90 de zile;
g) sa intre, in prezenta contribuabilului sau a reprezentantului legal al
acestuia, ori in prezenta unei alte persoane desemnate de contribuabil, in
orice incinta de afaceri a contribuabilului sau in orice alte incinte sau
locuri in care exista bunuri impozabile sau se desfasoara activitati
producatoare de venituri. Accesul este permis in cursul programului normal de lucru
al contribuabilului, iar in afara acestuia, numai cu autorizarea scrisa a
conducerii organului fiscal si cu acordul contribuabilului;
h) sa intre in incaperile care reprezinta domiciliul sau resedinta unei
persoane fizice, cu consimtamantul scris al acesteia. In caz de refuz, organul
fiscal va solicita autorizarea instantei judecatoresti competente, aplicandu-se
dispozitiile Codului de procedura civila privind ordonanta presedintiala.
Art. 7
In cazul in care evidentele contabile sau orice alte evidente sunt tinute
cu ajutorul sistemelor de prelucrare automata a datelor, controlul se poate
exercita asupra ansamblului informatiilor, datelor si prelucrarilor informatice
care concura, direct sau indirect, la obtinerea rezultatelor contabile sau fiscale
si la elaborarea declaratiilor, precum si asupra documentatiei referitoare la
analiza, programarea si executarea prelucrarilor.
Art. 8
In scopul determinarii modului de respectare a obligatiilor fiscale ce
revin contribuabililor si al stabilirii exacte a impozitelor datorate, organele
fiscale sunt in drept sa solicite informatii de la:
- persoane fizice sau juridice care detin in pastrare sau administrare
bunuri sau sume de bani ale contribuabililor sau care au relatii de afaceri cu
acestia;
- organe ale administratiei publice centrale si locale, institutii publice
sau de interes public;
- institutii publice sau private care inregistreaza, sub orice forma,
incheierile de contracte, circulatia marfurilor pe caile de comunicatie de orice
fel, evidenta populatiei sau a bunurilor, exploatarea proprietatilor si alte
asemenea.
Persoanele, organele, institutiile mentionate mai sus sunt obligate ca, in
termenul specificat in solicitare, sa furnizeze informatiile si sa puna la
dispozitia organelor fiscale actele, evidentele si datele respective.
Toate actele, datele si informatiile obtinute de organele fiscale in modul
prevazut in prezentul articol vor face parte din dosarul fiscal al
contribuabilului si vor putea fi luate in considerare la recalcularea
impozitelor datorate de acesta.
Art. 9
In cazuri temeinic justificate, organele fiscale pot solicita persoanelor,
potrivit competentelor teritoriale, sa faca declaratii sau sa prezinte
documente, considerate necesare pentru a stabili daca persoana in cauza are sau
nu calitatea de contribuabil.
Art. 10
Organele fiscale au obligatia sa exercite controlul fiscal in asa fel incat
sa afecteze cat mai putin desfasurarea activitatilor curente ale
contribuabililor.
Pe intreaga durata a controlului fiscal, organele fiscale au obligatia de a
actiona cu profesionalism, dovedind corectitudine si obiectivitate in relatiile
cu contribuabilii controlati si cu celelalte persoane cu care vin in contact pe
parcursul indeplinirii atributiilor de serviciu.
Art. 11
In baza constatarilor efectuate ca urmare a actiunilor de control,
Ministerul Finantelor are dreptul:
a) sa stabileasca in sarcina contribuabililor diferente de impozite, precum
si sa calculeze majorari de intarziere pentru neplata la termenele legale a
impozitelor datorate;
b) sa constate contraventiile si sa aplice amenzile prevazute de legile
fiscale;
c) sa dispuna masurile necesare indeplinirii corecte, de catre
contribuabili, a obligatiilor fiscale ce le revin.
CAP. 3
Drepturile si obligatiile contribuabililor
Art. 12
Pe intreaga durata a controlului fiscal contribuabilii au dreptul:
a) sa fie informati asupra desfasurarii controlului si asupra eventualelor
situatii neclare;
b) sa fie primii solicitati, in cazul in care sunt disponibili, pentru a
furniza informatii, explicatii si justificari;
c) sa beneficieze de asistenta de specialitate;
d) sa fie protejati pe linia secretului fiscal.
Art. 13
Contribuabilii sunt obligati sa puna la dispozitia organelor fiscale toate
documentele tehnico-operative si contabile, evidentele si orice fel de
inscrisuri care stau la baza calcularii corecte si in cuantumul legal a
impozitelor datorate.
Neprezentarea, cu rea-credinta, a documentelor cu ocazia controlului fiscal
efectuat la sediul, respectiv resedinta sau domiciliul contribuabilului sau la
sediul organului fiscal, nu vor fi luate in considerare ulterior, cu ocazia
solutionarii eventualelor obiectiuni, contestatii si plangeri impotriva actelor
de control.
Art. 14
Contribuabilii care, potrivit legii, organizeaza si conduc contabilitatea
proprie, sunt obligati sa pastreze evidentele contabile, precum si documentele
justificative pe baza carora s-au facut inregistrarile contabile, la sediul
social declarat cu ocazia autorizarii si inregistrarii la organul fiscal, pana
la implinirea termenului de prescriptie a dreptului organelor fiscale de a
stabili diferente de impozite.
Evidentele contabile si documentele justificative se pastreaza si se
arhiveaza intr-un mod adecvat, care sa permita desfasurarea normala a
controlului fiscal.
Art. 15
Masurile dispuse ca urmare a controlului fiscal pot fi contestate de catre
contribuabili, potrivit legii.
Art. 16
Contribuabilii sau, dupa caz, reprezentantii legali ai acestora sunt
obligati sa coopereze la desfasurarea in conditii optime a controlului fiscal,
prin respectarea drepturilor organelor fiscale si acordarea sprijinului necesar
in exercitarea acestor drepturi.
CAP. 4
Reguli de procedura
Art. 17
Controlul fiscal se desfasoara la sediul, domiciliul ori resedinta
contribuabilului, sau la sediul organului fiscal, dupa caz.
Controlul fiscal se poate desfasura si in oricare alt loc stabilit de comun
acord cu contribuabilul, acesta din urma avand, in acest caz, obligatia
asigurarii conditiilor si documentelor necesare derularii normale a actiunii de
control.
Art. 18
Timpul afectat efectuarii controlului fiscal prevazut la art. 17 este stabilit
de catre organele fiscale in functie de obiectivele controlului si nu poate fi
mai mare de 3 luni.
Art. 19
Controlul fiscal la sediul contribuabilului sau in alt loc stabilit de
comun acord cu acesta se efectueaza o singura data pentru fiecare impozit si
pentru fiecare perioada supusa impozitarii.
Prin exceptie de la prevederile alin. 1, conducatorul organului fiscal
competent poate decide reverificarea unei anumite perioade daca, de la data
incheierii controlului fiscal si pana la implinirea termenului de prescriptie
prevazut de prezenta ordonanta, apar date suplimentare, necunoscute organului
fiscal la data efectuarii controlului, care influenteaza sau modifica
rezultatele acestuia.
Art. 20
Rezultatele controlului fiscal se consemneaza obligatoriu in
procese-verbale de control, note de constatare, procese-verbale de constatare a
contraventiilor, note unilaterale.
CAP. 5
Prescriptia dreptului de a stabili diferente de impozite
Art. 21
Dreptul organelor fiscale de a stabili diferente de impozite si majorari de
intarziere pentru neplata in termen a acestora, precum si de a constata
contraventii si a aplica amenzi si penalitati pentru faptele a caror constatare
si sanctionare sunt, potrivit legii, de competenta organelor fiscale, pentru o
perioada impozabila, se prescrie dupa cum urmeaza:
a) in termen de 5 ani de la data la care a expirat termenul de depunere a
declaratiei pentru perioada respectiva;
b) in termen de 5 ani de la data ultimului termen legal de plata a
impozitului, in cazul in care legea nu prevede obligatia depunerii declaratiei;
c) in termen de 5 ani de la data comunicarii, catre contribuabil, a
impozitului stabilit de organele fiscale in conditiile prevazute de lege.
Art. 22
Termenele de prescriptie prevazute la art. 21 se intrerup:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea
termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) la data depunerii de catre contribuabil a declaratiei fiscale, dupa
expirarea termenului legal de depunere a acesteia;
c) la data efectuarii, de catre contribuabil, a unui act voluntar de
recunoastere a impozitului datorat, inclusiv plata integrala sau partiala a
acestuia;
d) la data comunicarii, catre contribuabil, a unor diferente de impozit
stabilite de organele fiscale ca urmare a actiunilor de control.
Art. 23
Termenele de prescriptie prevazute la art. 21 se suspenda:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea
termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe timpul cat contribuabilul se sustrage, cu rea-credinta, de la
efectuarea controlului fiscal;
c) cat timp contribuabilul, ca urmare a dispozitiilor organelor fiscale,
remediaza deficientele sau indeparteaza cauzele care impiedica desfasurarea
controlului fiscal.
Art. 24
Impozitele si diferentele de impozite declarate sau recunoscute in orice
mod de catre contribuabil, dupa implinirea termenelor de prescriptie, se
considera legal stabilite si datorate.
Art. 25
Termenul de prescriptie pentru stabilirea impozitelor si a diferentelor de
impozite este de 10 ani, in caz de evaziune fiscala.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 26
Constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat,
potrivit legii, sa constituie infractiuni, urmatoarele fapte:
a) nefurnizarea de catre contribuabil, sau de catre persoana imputernicita
legal sa il reprezinte, a informatiilor, justificarilor sau explicatiilor
solicitate de organele fiscale;
b) neprezentarea contribuabililor sau reprezentantilor legali ai acestora
la sediul unitatii fiscale la data, ora si locul fixate, la solicitarea scrisa
a organului fiscal;
c) refuzul contribuabilului de a permite accesul organului fiscal in sediul
sau de afaceri sau in oricare alte locuri in care exista bunuri impozabile sau
in care acesta desfasoara activitati producatoare de venituri, in vederea
exercitarii controlului fiscal;
d) nefurnizarea de catre persoanele, organele si institutiile prevazute la
art. 8, in termenul stabilit de organele fiscale, a informatiilor, actelor,
evidentelor si datelor solicitate;
e) netinerea evidentelor contabile si a documentelor justificative la
sediul social declarat sau pastrarea acestora in conditii improprii desfasurarii
controlului fiscal.
Contraventiile prevazute in prezentul articol se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
1. cele de la lit. a) si b), cu amenda de la 100.000 lei la 1.000.000 lei,
ce se suporta de catre persoanele fizice vinovate;
2. cele de la lit. c), cu amenda de la 100.000 lei la 1.000.000 lei;
3. cele de la lit. d) si e), cu amenda de la 1.000.000 lei la 10.000.000
lei.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele fiscale.
Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
32/1968 privind constatarea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art.
25 si 26.
CAP. 7
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 27
Controalele fiscale in curs la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante se vor continua potrivit dispozitiilor acesteia, actele indeplinite
anterior ramanand valabile.
Termenele in curs la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se
calculeaza dupa normele legale in vigoare la data cand au inceput sa curga.
Art. 28
Prezenta ordonanta se completeaza cu dispozitiile referitoare la
exercitarea controlului fiscal, cuprinse in reglementarile legale in vigoare,
in masura in care acestea nu contravin prezentei.
Art. 29
In aplicarea prezentei ordonante, Ministerul Finantelor va emite
instructiuni de aplicare aprobate prin ordin al ministrului, care se vor
publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 30
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 31
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga:
- art. 26 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul
pe profit, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din
12 martie 1997, cu modificarile ulterioare;
- art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea
adaugata, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 288 din
18 decembrie 1995, cu modificarile ulterioare;
- art. 20 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import si
din tara, precum si impozitul la titeiul din productia interna si gazele
naturale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 286 din
11 decembrie 1995, cu modificarile ulterioare;
- art. 11 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 26/1995 privind impozitul pe
dividende, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 201 din 30
august 1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 101/1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 270 din 21 noiembrie 1995;
- art. 32 din Decretul nr. 153/1954 privind impozitul pe veniturile
populatiei, publicat in Buletinul Oficial, nr. 22 din 11 mai 1954, cu
modificarile ulterioare;
- pct. 7 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 11/1992 privind modul de
desfasurare si impozitare a activitatii de taximetrie auto, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 209 din 14 august 1992, aprobata
si modificata prin Legea nr. 114/1992, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 311 din 30 noiembrie 1992, cu modificarile ulterioare;
- orice alte dispozitii contrare prezentei ordonante, referitoare la
prescriptia dreptului organelor fiscale de a stabili diferente de impozite si
majorari de intarziere, precum si de a constata contraventii si a aplica amenzi
pentru faptele a caror constatare si sanctionare sunt, potrivit legii, de
competenta acestora.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara