HOTARARE Nr. 1168 din 2 octombrie 2003
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 726 din 17 octombrie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 29 din Ordonanta Guvernului
nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 64/1999, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 64/1999, cu modificarile si completarile ulterioare,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Procedurile privind programarea controlului fiscal si criteriile de
selectare a contribuabililor, precum si Carta drepturilor si obligatiilor
contribuabililor pe timpul desfasurarii controlului se aproba prin ordin al
ministrului finantelor publice.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 886/1999 pentru aprobarea Instructiunilor de aplicare a
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 546 din 8 noiembrie
1999.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind
controlul fiscal, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 64/1999,
cu modificarile si completarile ulterioare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Controlul fiscal cuprinde ansamblul activitatilor care au ca scop
verificarea realitatii, legalitatii si sinceritatii declaratiilor, verificarea
corectitudinii si exactitatii indeplinirii, conform legii, a obligatiilor
fiscale de catre contribuabili, precum si activitatea de investigare si
constatare a evaziunii fiscale.
Art. 2
Sunt supuse controlului fiscal persoanele fizice si juridice romane si
straine, precum si asociatiile fara personalitate juridica, carora le revin,
potrivit reglementarilor legale in vigoare, obligatii fiscale, denumite in
continuare contribuabili.
Controlul fiscal poate fi de fond, tematic sau inopinat.
Controlul fiscal de fond se va efectua, de regula, pe ani fiscali incheiati.
CAP. 2
Drepturile si obligatiile organelor de control fiscal
Art. 3
Pentru aplicarea art. 6 lit. a) din ordonanta:
(1) In cazul efectuarii controlului fiscal prin sondaj, se va specifica in
actul de control perioada supusa sondajului, care nu poate fi mai mica de o
luna calendaristica din cadrul unui trimestru. Sondajul se va efectua asupra
documentelor, mentionandu-se plafonul valoric pana la care s-a verificat. Cand
se constata abateri de natura evaziunii fiscale, controlul se va efectua asupra
tuturor documentelor financiar-contabile.
(2) Pentru perioadele verificate ce depasesc un trimestru dintr-un an
fiscal, controlul prin sondaj se va efectua pentru cel putin o luna
calendaristica din fiecare trimestru.
Art. 4
Pentru aplicarea art. 6 lit. b) din ordonanta:
In cazul in care contribuabilii nu raspund in termen de 5 zile lucratoare
de la data primirii solicitarii, se va consemna aceasta in procesul-verbal de
control si se vor aplica sanctiunile prevazute de ordonanta.
Art. 5
Pentru aplicarea art. 6 lit. m) din ordonanta:
(1) Persoana desemnata de contribuabil sa insoteasca organul de control
fiscal trebuie sa cunoasca activitatea desfasurata de contribuabil.
(2) Accesul organului de control fiscal este permis si in afara programului
normal de lucru al contribuabilului, daca sunt indeplinite simultan urmatoarele
doua conditii:
a) exista autorizarea scrisa a conducatorului organului de control fiscal.
Aceasta autorizatie se obtine in baza referatului intocmit de echipa de control
fiscal, prin care se motiveaza solicitarea accesului in afara programului
normal de lucru al contribuabilului;
b) se obtine acordul scris al contribuabilului. Acordul va fi inregistrat
la registratura contribuabilului si se va anexa la actul de control incheiat.
Art. 6
Pentru aplicarea art. 7 din ordonanta:
(1) Sistemele de prelucrare automata a datelor utilizate pentru tinerea
evidentelor contabile si a altor evidente trebuie sa indeplineasca conditiile
minimale privind programele informatice utilizate in domeniul
financiar-contabil, stabilite prin Ordinul ministrului finantelor nr. 425/1998
pentru aprobarea Normelor metodologice de intocmire si utilizare a formularelor
tipizate, comune pe economie, care nu au regim special, privind activitatea
financiara si contabila, precum si a modelelor acestora, cu modificarile
ulterioare.
(2) Contribuabilul raspunde de indeplinirea de catre sistemul de prelucrare
a datelor a conditiilor minimale stabilite de Ministerul Finantelor Publice si
va asigura o persoana de specialitate pentru prezentarea informatiilor
solicitate de organul de control fiscal.
Art. 7
Pentru aplicarea art. 8 din ordonanta:
(1) Informatiile solicitate in scris vor cuprinde:
a) denumirea unitatii de control fiscal solicitante;
b) persoana, unitatea sau institutia careia i se adreseaza solicitarea;
c) datele de identificare ale contribuabilului pentru care sunt solicitate
informatii;
d) actele, evidentele sau datele care fac obiectul solicitarii;
e) data limita pana la care sa fie furnizate informatiile cerute;
f) semnatura organului de control fiscal.
(2) Toate datele si informatiile primite de unitatea de control fiscal in
baza art. 8 din ordonanta sunt supuse secretului fiscal.
CAP. 3
Drepturile si obligatiile contribuabililor
Art. 8
Pentru aplicarea art. 11^1 din ordonanta:
(1) Inaintea inceperii actiunilor de control fiscal de fond, unitatea de
control fiscal va proceda la instiintarea contribuabililor cu privire la
selectarea si programarea lor in vederea controlului, prin transmiterea unui
aviz de verificare.
(2) In cazul verificarilor efectuate la sucursalele si/sau punctele de
lucru ale unui contribuabil, dispersate teritorial, avizul de verificare se va
transmite atat acestora, cat si la sediul social al contribuabilului.
(3) Avizul de verificare va cuprinde:
a) denumirea unitatii fiscale care a dispus controlul fiscal;
b) numele si prenumele sau denumirea contribuabilului, inclusiv a
sucursalelor/punctelor de lucru;
c) adresa sediului social, domiciliul sau resedinta contribuabilului;
d) codul unic de inregistrare la oficiul registrului comertului;
e) baza legala a desfasurarii controlului fiscal;
f) data la care este programat sa inceapa controlul fiscal;
g) impozitele, taxele si contributiile care vor fi verificate;
h) perioada care urmeaza sa fie supusa controlului fiscal;
i) semnatura conducatorului unitatii fiscale.
De asemenea, in avizul de verificare se va mentiona obligatia contribuabililor
de a pune la dispozitia organelor de control fiscal toate documentele si
evidentele contabile, precum si de a asigura spatiul de lucru, precum si toate
celelalte conditii necesare pentru desfasurarea controlului fiscal.
(4) Avizul de verificare va fi insotit de un extras din Carta drepturilor
si obligatiilor contribuabililor pe timpul desfasurarii controlului fiscal,
aprobata prin ordin al ministrului finantelor publice.
(5) Avizul de verificare va fi comunicat contribuabililor cu cel putin 5
zile lucratoare inainte de data inceperii efective a actiunii de control fiscal
prin urmatoarele mijloace: prin posta cu confirmare de primire, prin curier, cu
inmanare sub semnatura si cu numar de inregistrare la contribuabil.
(6) Solicitarea contribuabilului de amanare a controlului fiscal va fi
adresata, in scris, unitatii fiscale competente, in termen de 5 zile lucratoare
de la primirea avizului de verificare, si trebuie sa contina motivele pentru
care se solicita aceasta si data pana la care se solicita.
(7) In cazul in care contribuabilul prezinta motive intemeiate pentru
amanarea controlului fiscal, unitatea de control fiscal va comunica
contribuabilului data la care a fost reprogramat controlul fiscal.
(8) Prezentarea la contribuabil se va face numai pe baza delegatiei de
control, emisa de conducatorul unitatii fiscale competente sa efectueze
controlul fiscal, si a legitimatiei de serviciu.
(9) Imputernicirea trebuie sa contina:
a) denumirea unitatii fiscale care a dispus efectuarea controlului fiscal;
b) datele de identificare ale organelor de control care urmeaza sa
efectueze controlul fiscal: numele, prenumele, numarul legitimatiei de control
fiscal;
c) datele de identificare ale contribuabilului care urmeaza sa fie
controlat: denumirea/numele si prenumele, codul unic de inregistrare/codul
numeric personal, adresa;
d) data inceperii controlului fiscal;
e) semnatura conducatorului unitatii fiscale.
(10) Controlul inopinat se efectueaza de organele de control fiscal cu
atributii in acest sens si se exercita operativ, iar in raport de constatari se
vor efectua controale de fond sau tematice.
Art. 9
Pentru aplicarea art. 12 lit. c) din ordonanta:
Pe intreaga durata a controlului fiscal contribuabilii au dreptul sa
beneficieze de asistenta de specialitate, prin experti contabili, contabili
autorizati, consultanti fiscali etc., sau de asistenta juridica ori de cate ori
sunt solicitati de organele de control fiscal sa furnizeze informatii,
explicatii si justificari. Acestia trebuie sa fie imputerniciti de catre
contribuabil.
CAP. 4
Reguli de procedura
Art. 10
Pentru aplicarea art. 19 din ordonanta:
(1) Datele suplimentare, necunoscute organelor de control fiscal la data
efectuarii controlului fiscal la un contribuabil, care motiveaza decizia de
reverificare a unei anumite perioade, pot rezulta in situatii cum sunt:
a) efectuarea unor controale fiscale incrucisate asupra documentelor
justificative si/sau contabile ale unui grup de contribuabili din care face
parte si contribuabilul in cauza;
b) obtinerea pe parcursul actiunilor de control fiscal efectuate la alti
contribuabili a unor date sau informatii suplimentare referitoare la
activitatea contribuabilului, intr-o perioada care a fost deja supusa
controlului fiscal;
c) solicitari ale organelor de urmarire penala in cadrul cercetarii
cazurilor de evaziune fiscala;
d) informatii obtinute de la terti, de natura sa modifice sau sa
influenteze, in mod semnificativ, rezultatele controlului fiscal anterior.
(2) Reverificarea unei perioade impozabile se realizeaza numai din
initiativa organelor de control fiscal si nu la solicitarea contribuabililor,
acestia din urma avand dreptul de a contesta deciziile organelor de control
fiscal.
(3) Organul de control fiscal solicita, pana la implinirea termenului de
prescriptie prevazut in ordonanta, reverificarea unei perioade impozabile prin
intocmirea unui referat in care sunt prezentate motivele solicitarii. Referatul
este supus aprobarii conducatorului organului de control fiscal.
Art. 11
Pentru aplicarea art. 20 din ordonanta:
(1) Toate constatarile efectuate in timpul desfasurarii controlului fiscal
se consemneaza, in mod obligatoriu, in procese-verbale de control, in note de
constatare sau in procese-verbale de constatare a contraventiilor, dupa caz.
(2) Procesul-verbal de control este un document bilateral, intocmit in doua
exemplare, din care un exemplar pentru unitatea fiscala, iar celalalt pentru
contribuabil.
(3) Continutul procesului-verbal de control trebuie redactat astfel incat
acesta sa poata fi citit independent de alte documente si sa nu dea
posibilitatea mai multor interpretari.
(4) Procesul-verbal de control va fi structurat pe 4 capitole, astfel:
Capitolul I va cuprinde date referitoare la:
a) unitatea fiscala care a dispus controlul fiscal;
b) datele organelor de control care au efectuat controlul fiscal: numele,
prenumele, functia, numarul legitimatiei de control, numarul delegatiei de
control;
c) obiectul controlului fiscal;
d) perioada supusa controlului fiscal;
e) durata si locul desfasurarii controlului fiscal;
f) tipul de verificare efectuata (totala sau prin sondaj), de fond,
tematica sau inopinata.
Capitolul II va cuprinde date generale despre contribuabil, si anume:
1. datele de identificare a contribuabilului supus controlului fiscal:
a) denumirea/numele si prenumele;
b) codul unic de inregistrare/codul numeric personal;
c) adresa sediului social/domiciliul/resedinta;
2. datele de identificare a sucursalelor sau punctelor de lucru, daca este
cazul;
3. forma de proprietate;
4. felul activitatii desfasurate, utilizand Clasificarea activitatilor din
economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997,
actualizata;
5. cifra de afaceri, conform ultimului bilant contabil aprobat;
6. capitalul social subscris si cel varsat;
7. persoana care asigura conducerea activitatii contribuabilului in timpul
desfasurarii controlului fiscal;
8. persoana care raspunde de conducerea contabilitatii;
9. persoana desemnata de contribuabil sa il reprezinte pe durata
controlului fiscal;
10. conturile bancare, precum si societatile comerciale bancare la care
acestea sunt deschise;
11. denumirea clientilor si furnizorilor mai importanti cu care
contribuabilul are relatii de afaceri;
12. date privind istoricul firmei: patronii, actionarii, cesiuni etc.
Capitolul III, care reprezinta partea principala a procesului-verbal, va
cuprinde constatarile efective ale organelor de control fiscal, structurate pe
obligatiile fiscale (impozite, taxe, contributii la fonduri speciale) care au
facut obiectul verificarii.
Pentru fiecare obligatie fiscala vor fi avute in vedere urmatoarele
elemente:
a) baza legala pentru stabilirea, calcularea si varsarea impozitului;
b) constatarile organului de control fiscal, prezentate in mod concret,
clar si precis, cu privire la modul de stabilire, calculare si varsare a
obligatiei fiscale;
c) dispozitiile legale incalcate, cu mentionarea articolului, alineatului
etc.;
d) consecintele fiscale ale constatarilor;
e) diferentele de obligatii fiscale stabilite, cauzele care le-au generat.
Calculul detaliat al acestora va fi prezentat intr-o anexa la procesul-verbal;
f) dobanzile, majorarile de intarziere, penalitatile de intarziere si alte
penalitati stabilite in conditiile legii, calculul detaliat al acestora urmand
a fi prezentat intr-o anexa la procesul-verbal;
g) contraventiile constatate, cu precizarea prevederilor legale incalcate,
amenzile aplicate si baza legala pentru aplicarea acestora, precum si a
numarului procesului-verbal de constatare a contraventiilor incheiat;
h) termenul de plata a obligatiilor fiscale constatate;
i) justificari, explicatii si puncte de vedere ale contribuabilului cu
privire la debitele stabilite, in cazul in care acesta si le-a exprimat;
j) numele, prenumele si functia persoanelor raspunzatoare (in cazul in care
sunt antrenate raspunderi), justificarile si explicatiile scrise ale acestora,
precum si punctul de vedere al organului de control fiscal cu privire la aceste
motivatii;
k) eventualele masuri dispuse sau recomandari facute contribuabilului
pentru remedierea deficientelor si intrarea in legalitate;
l) platile efectuate de contribuabil in timpul si ca urmare a controlului
fiscal, daca este cazul;
m) daca in timpul controlului fiscal sau la finalizarea acestuia se
constata ca exista pericolul ca debitorul sa se sustraga de la urmarire sau sa
isi ascunda ori sa isi instraineze patrimoniul, organul de control fiscal are
obligatia sa intocmeasca Decizia privind masurile asiguratorii, prevazuta in
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 203/2003 pentru aprobarea modelelor
unor formulare tipizate utilizate in domeniul colectarii creantelor bugetului
de stat.
In cazul in care nu s-au constatat abateri care sa genereze calcularea de
diferente, se va face mentiunea corespunzatoare.
Capitolul IV al procesului-verbal de control va cuprinde:
a) situatia sintetica a constatarilor efectuate (diferente de impozite si
taxe stabilite, dobanzi calculate, amenzi si penalitati aplicate, propuneri in
vederea efectuarii de compensari etc.);
b) alte date si informatii care ar putea fi relevante;
c) mentiunea ca toate documentele puse la dispozitie organului de control
au fost restituite;
d) o anexa generala in care vor fi sintetizate, pentru fiecare obligatie
fiscala: diferentele de impozit stabilite, majorarile de intarziere, dobanzile,
penalitatile de intarziere si alte penalitati calculate, potrivit legii;
e) anexe, pentru fiecare obligatie fiscala, cu calculul detaliat pentru
fiecare dintre acestea, inclusiv majorarile de intarziere, dobanzile
corespunzatoare, penalitatile de intarziere si alte penalitati calculate,
potrivit legii;
f) copiile proceselor-verbale de constatare a contraventiilor, daca este
cazul;
g) notele de constatare intocmite, daca este cazul;
h) documente sau copii de pe acestea, precum si note explicative;
i) actul intocmit de organul de control fiscal, care reprezinta dovada
retinerii documentelor sau a altor bunuri;
j) acordul scris pentru accesul organului de control fiscal in afara
programului normal de lucru al contribuabilului, daca este cazul.
(5) Procesul-verbal de control va fi semnat de organul de control care a
efectuat controlul fiscal, caruia ii revine responsabilitatea pentru constatarile
inscrise in acesta, precum si de contribuabil sau de reprezentantul legal al
acestuia.
(6) Ambele exemplare ale procesului-verbal de control, impreuna cu anexele
sale, se inregistreaza la registratura contribuabilului controlat, imediat dupa
semnarea lor de catre cei indreptatiti, dandu-se acelasi numar si aceeasi data
pe fiecare exemplar.
(7) Potrivit prevederilor art. 4 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicata, procesul-verbal reprezinta
titlu de creanta prin care se stabileste si se individualizeaza suma de plata,
pentru obligatii bugetare reprezentand impozite si taxe, contributii, fonduri
speciale, dobanzi, majorari de intarziere, penalitati de intarziere si
penalitati, stabilite de organele competente pe baza evidentelor si
documentelor verificate.
(8) Diferentele de impozite si taxe, dobanzile si penalitatile de
intarziere aferente acestora, stabilite cu ocazia controlului fiscal, se
platesc la termenele prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 61/2002,
republicata, cu modificarile ulterioare.
(9) Data comunicarii catre contribuabil a rezultatelor controlului fiscal
este considerata data semnarii procesului-verbal de control de catre
contribuabil sau de reprezentantul sau legal.
(10) In cazul in care contribuabilul sau reprezentantul sau legal refuza
semnarea procesului-verbal de control, rezultatele controlului fiscal vor fi
comunicate acestuia printr-o scrisoare recomandata cu confirmare de primire,
data primirii de catre contribuabil a scrisorii constituind data comunicarii.
(11) Procesul-verbal de control fiscal va fi inregistrat la registratura
unitatii fiscale care a dispus controlul, in termen de 3 zile lucratoare de la
incheierea controlului fiscal.
(12) Procesul-verbal de control se inregistreaza in Registrul unic de
control existent la contribuabil.
(13) Nota de constatare se intocmeste si in cazul in care, in timpul
controlului fiscal, se fac constatari a caror reconstituire ori dovedire
ulterioara nu este intotdeauna posibila sau ori de cate ori organul de control
fiscal considera necesar.
(14) Procesul-verbal de constatare a contraventiilor se incheie pentru
acele fapte ale caror constatare si sanctionare sunt de competenta organelor
fiscale, in conformitate cu legislatia in vigoare privind regimul
contraventiilor.
(15) Pentru urmarirea efectuarii platii obligatiilor bugetare stabilite
prin actul de control, organul de control fiscal va transmite actul de control
incheiat si celelalte documente unitatii fiscale unde este inregistrat
contribuabilul.
*
Pentru impozitele, taxele, contributiile, majorarile de intarziere,
penalitatile de intarziere, alte penalitati legale si dobanzile calculate de
platitor, dar neachitate la scadenta, organul de control fiscal va comunica
unitatii fiscale unde este inregistrat contribuabilul cuantumul acestora, in
vederea urmaririi incasarii, potrivit legii.
Pentru sanctiunile contraventionale titlul executoriu il reprezinta
procesul verbal de constatare a contraventiilor, ramas definitiv prin
neexercitarea caii de atac, sau hotararea judecatoreasca prin care a fost
respinsa plangerea contravenientului, dupa caz.