HOTARARE Nr. 886 din 28 octombrie 1999
pentru aprobarea Instructiunilor de aplicare a prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 546 din 8 noiembrie 1999
In temeiul prevederilor art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1997
privind controlul fiscal, aprobata si modificata prin Legea nr. 64/1999, cu
modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Instructiunile de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobata si modificata prin Legea nr.
64/1999, cu modificarile ulterioare, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Procedurile privind programarea controlului fiscal si criteriile de
selectare a contribuabililor, precum si Carta drepturilor si obligatiilor
contribuabililor pe timpul desfasurarii controlului se aproba prin ordin al
ministrului finantelor.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Ordinul
ministrului finantelor nr. 1.379/1998 pentru aprobarea Instructiunilor de
aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul
fiscal, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 277 din 24
iulie 1998.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind
controlul fiscal, aprobata si modificata prin Legea nr. 64/1999, cu
modificarile ulterioare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In cuprinsul prezentelor instructiuni Ordonanta Guvernului nr. 70/1997
privind controlul fiscal, aprobata si modificata prin Legea nr. 64/1999, cu
modificarile ulterioare, va fi denumita in continuare ordonanta.
CAP. 2
Drepturile si obligatiile organelor de control fiscal
Art. 2
Pentru aplicarea art. 6 lit. b) din ordonanta:
(1) Organul fiscal va formula, in scris, solicitarea catre contribuabil, in
cazul in care se solicita raspunsul, in scris, al acestuia.
(2) In cazul in care contribuabilul nu raspunde in termen de 10 zile, se va
consemna refuzul in procesul-verbal si se vor aplica sanctiunile prevazute de
ordonanta.
Art. 3
Pentru aplicarea art. 6 lit. f) din ordonanta:
(1) Dovada retinerii, in scopul protejarii impotriva distrugerii sau
instrainarii, a oricarui document sau element material o constituie actul
intocmit de organul de control fiscal, in care sunt specificate toate
elementele necesare individualizarii probei sau dovezii respective, precum si
mentiunea ca aceasta a fost retinuta, potrivit dispozitiilor legale, de catre
organul de control fiscal.
(2) Actul se intocmeste in doua exemplare, semnate de contribuabil si de
organul de control fiscal, dintre care un exemplar ramane la contribuabil si un
exemplar, la organul de control fiscal.
(3) In cazul in care conducerea organului fiscal aproba prelungirea
perioadei de retinere a documentelor sau elementelor materiale, organul de
control fiscal va instiinta contribuabilul si va transmite acestuia o copie de
pe aprobare.
Art. 4
Pentru aplicarea art. 6 lit. g) din ordonanta:
(1) Persoana desemnata de contribuabil sa insoteasca organul de control
fiscal trebuie sa cunoasca activitatea desfasurata de contribuabil, precum si
modul de intocmire si de arhivare a documentelor contabile.
(2) Accesul organului de control fiscal este permis si in afara programului
normal de lucru al contribuabilului, daca sunt indeplinite, simultan,
urmatoarele doua conditii:
a) exista autorizarea scrisa a conducatorului organului de control fiscal.
Aceasta autorizare se obtine in baza referatului intocmit de inspector, prin
care se motiveaza solicitarea accesului in afara programului normal de lucru al
contribuabilului;
b) se obtine acordul contribuabilului. Acordul trebuie exprimat in scris de
catre contribuabil sau de reprezentantul legal al acestuia, va fi inregistrat
la registratura contribuabilului si se va anexa la actul incheiat cu ocazia
controlului.
Art. 5
Pentru aplicarea art. 7 din ordonanta:
(1) Sistemele automate de prelucrare a datelor utilizate pentru tinerea
evidentelor contabile si a oricaror alte evidente trebuie sa asigure conditiile
necesare pentru efectuarea controlului fiscal.
(2) Conditiile minimale privind programele informatice utilizate in
domeniul financiar-contabil sunt stabilite prin Ordinul ministrului finantelor
nr. 425 din 3 martie 1998*) pentru aprobarea Normelor metodologice de intocmire
si utilizare a formularelor tipizate, comune pe economie, care nu au regim
special, privind activitatea financiara si contabila, precum si a modelelor
acestora.
(3) Contribuabilul raspunde de indeplinirea de catre sistemul de prelucrare
a datelor a conditiilor minimale stabilite de Ministerul Finantelor.
------------
*) Ordinul ministrului finantelor nr. 425/1998 a fost publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 391 bis din 15 octombrie 1998.
Art. 6
Pentru aplicarea art. 8 din ordonanta:
(1) Solicitarea de informatii se face in scris si cuprinde:
a) denumirea organului de control fiscal care face solicitarea;
b) persoana, organul sau institutia careia i se adreseaza solicitarea;
c) datele de identificare cunoscute ale contribuabilului despre care sunt
solicitate informatii;
d) actele, evidentele sau datele care fac obiectul solicitarii;
e) termenul in care se solicita furnizarea informatiilor;
f) semnatura conducatorului organului, de control fiscal.
(2) Toate datele si informatiile primite de organul de control fiscal in
baza art. 8 din ordonanta sunt supuse secretului fiscal.
CAP. 3
Drepturile si obligatiile contribuabililor
Art. 7
Pentru aplicarea art. 11^1 din ordonanta:
(1) Inainte de desfasurarea unei actiuni de control fiscal organul de
control fiscal va proceda la instiintarea contribuabililor cu privire la
selectarea si programarea lor in vederea controlului, prin transmiterea unui
aviz de verificare.
(2) Avizul de verificare va cuprinde:
- denumirea unitatii fiscale care a dispus controlul fiscal;
- numele si prenumele sau denumirea contribuabilului;
- adresa sediului, domiciliului sau a resedintei contribuabilului;
- codul fiscal si numarul de inregistrare la oficiul registrului
comertului;
- baza legala a transmiterii avizului de verificare si a desfasurarii
controlului fiscal;
- data la care este programat sa se desfasoare controlul fiscal;
- impozitele care vor fi cuprinse in verificare;
- perioada fiscala care urmeaza sa fie supusa controlului fiscal;
- semnatura conducatorului unitatii fiscale.
De asemenea, in avizul de verificare se va mentiona obligatia
contribuabililor de a pune la dispozitie organelor de control fiscal toate
documentele si evidentele contabile, precum si de a asigura conditiile necesare
pentru desfasurarea in bune conditii a controlului fiscal.
(3) Avizul de verificare va fi insotit de un extras din Carta drepturilor
si obligatiilor contribuabililor pe timpul desfasurarii controlului, care va fi
aprobata prin ordin al ministrului finantelor, in termen de 30 de zile de la
publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a prezentelor instructiuni.
(4) Avizul de verificare va fi comunicat contribuabililor prin posta, cu
cel putin 15 zile inainte de data inceperii efective a actiunii de control
fiscal.
(5) Pentru motive intemeiate contribuabilul poate solicita amanarea, cu
maximum 30 de zile lucratoare, a datei de incepere a controlului fiscal.
(6) Solicitarea contribuabilului este adresata, in scris, organului fiscal
competent, in termen de 5 zile de la primirea si semnarea avizului de
verificare, si trebuie sa contina:
- numele si prenumele sau denumirea contribuabilului;
- adresa sediului, domiciliului sau a resedintei contribuabilului;
- denumirea unitatii fiscale care a dispus controlul fiscal;
- numarul avizului de verificare primit;
- motivele pentru care se solicita amanarea controlului fiscal;
- eventualele justificari pentru sustinerea motivelor invocate;
- data pana la care se solicita amanarea.
(7) In cazul in care contribuabilul prezinta motive intemeiate pentru
amanarea controlului fiscal, solicitarea se considera acceptata. Organul de
control fiscal va transmite contribuabilului un aviz de verificare care va
cuprinde data la care a fost reprogramat controlul fiscal. Data stabilita de
organul de control fiscal trebuie sa fie ulterioara celei solicitate de
contribuabil.
(8) Prezentarea la contribuabil se va face numai pe baza unei imputerniciri
scrise (ordin de deplasare), emisa de conducatorul unitatii fiscale competente
sa efectueze controlul fiscal.
(9) Imputernicirea trebuie sa contina:
- denumirea unitatii fiscale care a dispus efectuarea controlului fiscal;
- datele de identificare a inspectorului (inspectorilor) care urmeaza sa
efectueze controlul fiscal: numele, prenumele, numarul legitimatiei de
serviciu;
- datele de identificare a contribuabilului care urmeaza sa fie controlat:
denumirea, codul fiscal, adresa;
- data inceperii controlului fiscal;
- semnatura conducatorului unitatii fiscale.
Art. 8
Pentru aplicarea art. 12 lit. c) din ordonanta:
Pe intreaga durata a controlului fiscal contribuabilii au dreptul sa
beneficieze de asistenta de specialitate, acordata de juristi, experti
contabili, contabili autorizati etc., ori de cate ori sunt solicitati de
organele de control fiscal sa furnizeze informatii, explicatii si justificari.
Art. 9
Pentru aplicarea art. 12^1 din ordonanta:
(1) Contribuabilul care solicita, din proprie initiativa, sa fie controlat
trebuie sa adreseze in scris organului fiscal in a carui raza teritoriala isi
are domiciliul sau sediul sau in a carui evidenta este inregistrat ca platitor
de impozite si taxe o cerere cuprinzand motivatia solicitarii.
(2) Cererea va fi solutionata in functie de motivatia prezentata de
contribuabil, de gradul de risc fiscal prezentat de contribuabil, de incadrarea
in criteriile de selectare a contribuabililor pentru control fiscal, precum si
in functie de orice alte date si informatii detinute de organul de control
fiscal.
(3) In cazul in care cererea a fost aprobata, organul de control fiscal va
comunica un aviz de verificare. In cazul in care cererea a fost respinsa,
contribuabilul va fi instiintat, in scris, despre aceasta.
CAP. 4
Reguli de procedura
Art. 10
Pentru aplicarea art. 19 din ordonanta:
(1) Datele suplimentare, necunoscute organelor de control fiscal la data
efectuarii controlului fiscal la un contribuabil, pot aparea in situatii cum
sunt:
a) efectuarea unor controale fiscale incrucisate asupra documentelor
justificative ale unui grup de contribuabili din care face parte si
contribuabilul in cauza;
b) obtinerea, pe parcursul actiunilor de control efectuate la alti
contribuabili, a unor date sau informatii suplimentare referitoare la
activitatea contribuabilului intr-o perioada care a fost deja supusa
controlului fiscal;
c) solicitari ale organelor de urmarire penala in cadrul cercetarii
cazurilor de evaziune fiscala;
d) informatii obtinute de la terti, de natura sa modifice sau sa
influenteze, in mod semnificativ, rezultatele controlului fiscal anterior.
(2) Reverificarea unei perioade impozabile se realizeaza numai la
initiativa organelor de control fiscal si nu la solicitarea contribuabililor,
acestia din urma avand dreptul de a contesta deciziile organelor de control
fiscal.
(3) Organul de control fiscal solicita, pana la implinirea termenului de
prescriptie prevazut in ordonanta, reverificarea unei perioade impozabile prin
intocmirea unui referat in care sunt prezentate motivele solicitarii. Referatul
este supus aprobarii conducatorului organului de control fiscal.
Art. 11
Pentru aplicarea art. 20 din ordonanta:
(1) Toate datele si informatiile culese de inspector in timpul desfasurarii
controlului fiscal se consemneaza, in mod obligatoriu, in procese-verbale de
control, in note de constatare sau in procese-verbale de constatare a
contraventiilor, dupa caz.
(2) Procesul-verbal de control este un document bilateral, intocmit in doua
exemplare, dintre care un exemplar se pastreaza la dosarul fiscal al
contribuabilului si un exemplar ramane la contribuabil.
(3) Continutul procesului-verbal de control trebuie redactat astfel incat
acesta sa poata fi citit independent de alte documente si sa nu dea
posibilitatea mai multor interpretari.
(4) Procesul-verbal de control trebuie sa aiba o structura unica pentru
toate verificarile efectuate.
(5) Procesul-verbal de control va fi structurat pe 4 capitole, astfel:
Capitolul I va cuprinde date referitoare la:
- unitatea fiscala care a dispus controlul fiscal;
- datele inspectorului care a efectuat controlul fiscal: numele, prenumele,
functia, numarul legitimatiei de serviciu, numarul imputernicirii in baza
careia a efectuat controlul;
- obiectivul (obiectivele) controlului fiscal;
- perioada supusa controlului fiscal;
- durata desfasurarii controlului fiscal;
- tipul de verificare efectuata.
Capitolul II va cuprinde date generale despre contribuabil, si anume:
- datele de identificare a contribuabilului supus controlului fiscal:
- denumirea;
- numarul de inregistrare la oficiul registrului comertului;
- numarul codului fiscal;
- adresa sediului social;
- datele de identificare a sucursalelor sau a filialelor, daca este cazul;
- forma de proprietate;
- tipul activitatii desfasurate, utilizand clasificarea activitatilor din
economia nationala (Nomenclatorul CAEN);
- cifra de afaceri, conform ultimului bilant contabil aprobat;
- capitalul subscris si cel varsat;
- persoana care asigura conducerea activitatii contribuabilului in timpul
desfasurarii controlului fiscal;
- persoana care raspunde de conducerea evidentelor contabile;
- persoana desemnata de contribuabil sa il reprezinte pe durata controlului
fiscal;
- numerele conturilor bancare, precum si bancile la care acestea sunt
deschise;
- datele privind clientii si furnizorii stabili cu care contribuabilul are
relatii de afaceri.
Capitolul III, care reprezinta, de fapt, partea principala a
procesului-verbal, va cuprinde constatarile efective ale inspectorului si va fi
structurat pe impozitele care au facut obiectul verificarii.
Pentru fiecare impozit in parte vor fi avute in vedere urmatoarele
elemente:
- baza legala pentru stabilirea, calcularea si varsarea impozitului;
- constatarile inspectorului, prezentate in mod concret, clar si precis, cu
privire la modul de stabilire, calculare si varsare a obligatiei fiscale;
- dispozitiile legale incalcate, cu mentionarea numarului si a datei
actului normativ, precum si a articolului, alineatului etc.;
- consecintele fiscale ale constatarilor:
- diferentele de impozite stabilite, cauzele care au condus la calculul
acestora (dispozitii legale incalcate, cu nominalizarea acestora, erori de
calcul etc.). Calculul detaliat al acestora va fi prezentat intr-o anexa la
prezentul proces-verbal;
- majorarile de intarziere stabilite, calculul detaliat al acestora
urmand a fi prezentat intr-o anexa la prezentul proces-verbal;
- contraventiile constatate, cu precizarea prevederilor legale incalcate,
a amenzilor aplicate si a bazei legale pentru aplicarea acestora, precum si a
numarului procesului-verbal de constatare a contraventiilor incheiat;
- termenul de plata stabilit pentru achitarea fiecarui debit constatat;
- justificari, explicatii si puncte de vedere ale contribuabilului cu
privire la debitele stabilite, in cazul in care acesta si le-a exprimat;
- numele, prenumele si functia persoanelor raspunzatoare (in cazul in care
sunt antrenate raspunderi), justificarile si explicatiile scrise ale acestora,
precum si punctul de vedere al organului de control fiscal cu privire la aceste
motivatii;
- eventuale masuri dispuse sau recomandari facute contribuabilului pentru
remedierea deficientelor si intrarea in legalitate;
- platile efectuate de contribuabil, in timpul si ca urmare a controlului
fiscal, daca este cazul.
In cazul in care nu s-au constatat abateri care sa genereze calcularea de
diferente se va face mentiunea corespunzatoare.
Capitolul IV al procesului-verbal de control va cuprinde:
- situatia sintetica a constatarilor efectuate (diferente de impozite si
taxe stabilite, majorari de intarziere calculate, amenzi si penalitati
aplicate, compensari efectuate etc.);
- alte date si informatii care ar putea fi relevante;
- mentiunea ca toate documentele puse la dispozitie inspectorului au fost
restituite.
Procesul-verbal de control va cuprinde o serie de anexe, si anume:
a) o anexa generala in care vor fi sintetizate, pentru fiecare impozit in
parte:
- diferentele de impozit stabilite;
- majorarile de intarziere calculate;
- amenzile si penalitatile aplicate;
b) anexe, pentru fiecare impozit, cu calculul detaliat al tuturor
obligatiilor stabilite, inclusiv majorarile de intarziere corespunzatoare;
c) copiile de pe procesele-verbale de constatare si sanctionare a
contraventiilor, daca este cazul;
d) notele de constatare intocmite, daca este cazul;
e) documente, acte sau copii de pe acestea, precum si note explicative sau
informative;
f) actul (actele) intocmit de organul de control fiscal, care reprezinta
dovada retinerii documentelor sau a elementelor materiale;
g) acordul scris pentru accesul organului de control fiscal in afara
programului normal de lucru al contribuabilului, daca este cazul.
(6) Procesul-verbal de control va fi semnat de inspectorul care a efectuat
controlul fiscal, caruia ii revine responsabilitatea pentru constatarile
inscrise in acesta, precum si de contribuabil sau de reprezentantul legal al
acestuia.
(7) Toate exemplarele procesului-verbal de control impreuna cu anexele sale
se inregistreaza la registratura contribuabilului controlat, imediat dupa
semnarea lui de catre cei indreptatiti, dandu-se acelasi numar si aceeasi data
pe fiecare exemplar inregistrat.
(8) Potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996,
cu modificarile ulterioare, procesul-verbal de control reprezinta titlul de
creanta pentru diferentele constatate intre obligatiile de plata determinate de
catre contribuabil si cele legal datorate, inclusiv majorarile de intarziere si
penalitatile stabilite.
(9) Diferentele de impozite si taxe, majorarile de intarziere si
penalitatile stabilite cu ocazia controlului fiscal se platesc in termen de cel
mult 15 zile de la data comunicarii rezultatelor controlului.
(10) Data comunicarii catre contribuabil a rezultatelor controlului fiscal
este considerata data semnarii de catre acesta sau de reprezentantul sau legal
a procesului-verbal de control.
(11) In cazul in care contribuabilul sau reprezentantul sau legal refuza
semnarea procesului-verbal de control, rezultatele controlului fiscal vor fi
comunicate printr-o scrisoare recomandata cu confirmare de primire, data
primirii de catre contribuabil a scrisorii constituind data comunicarii.
(12) Procesul-verbal de control fiscal va fi inregistrat la registratura
organului de control fiscal competent in termen de 3 zile de la incheierea
controlului fiscal.
(13) Constatarile cu privire la natura activitatilor producatoare de
venituri impozabile sau pentru identificarea bunurilor sau surselor impozabile
se consemneaza in nota de constatare.
(14) Nota de constatare se intocmeste si in cazul in care, in timpul
controlului fiscal, se fac constatari a caror reconstituire sau dovedire
ulterioara nu este intotdeauna posibila sau ori de cate ori organul de control
fiscal considera necesar.
(15) In cazul in care exista divergente intre organul de control fiscal si
contribuabil, referitoare la constatarile efectuate, stabilirea realitatii
faptelor va fi realizata in prezenta unor martori.
(16) In nota de constatare se inscriu situatiile de fapt constatate, precum
si masurile operative pentru remedierea deficientelor constatate.
(17) Nota de constatare se semneaza de organul de control fiscal, de
contribuabil sau de un angajat al acestuia ori, dupa caz, de martori.
(18) Procesul-verbal de constatare a contraventiilor se incheie pentru
acele fapte a caror constatare si sanctionare sunt de competenta organelor
fiscale, in conformitate cu legislatia in vigoare in domeniul constatarii si
sanctionarii contraventiilor.
(19) La expirarea termenului fixat pentru efectuarea platii obligatiilor
bugetare stabilite prin actul de control, organul de control fiscal va intocmi
si va transmite organelor de executare silita titlurile executorii ori
celelalte documente necesare pentru inceperea executarii silite, astfel:
a) pentru diferentele dintre obligatiile determinate de platitor si cele
legal datorate, reprezentand impozite, taxe, contributii, majorari de
intarziere, titlul executoriu reprezentat de dispozitia de urmarire (cod M.F.
14.13.31.99);
b) pentru sanctiunile contraventionale, titlul executoriu reprezentat de
procesul verbal de constatare a contraventiilor, ramas definitiv prin
neexercitarea caii de atac, sau de dispozitivul instantei prin care a fost
respinsa plangerea contravenientului;
c) pentru impozitele, taxele, contributiile si majorarile de intarziere
stabilite de platitor, dar neachitate la scadenta, se va comunica organului de
executare silita cuantumul acestora, in vederea intocmirii titlului executoriu.