ORDONANTA DE URGENTA Nr. 113 din 30 iunie 1999
pentru modificarea si completarea unor acte normative in baza Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 61/1998
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 315 din 30 iunie 1999
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei si al pct. 3 din
articolul unic al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 61/1998 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 189/1998 privind finantele publice locale
(aprobata si modificata prin Legea nr. 86/1999),
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie
1996, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1*) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Creantele constand in impozite, taxe, contributii, amenzi si alte sume ce
reprezinta resurse financiare publice, potrivit legii, sunt creante bugetare
care se executa potrivit dispozitiilor prezentei ordonante."
------------
*) Art. 1 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 30 august 1997,
aprobata si modificata prin Legea nr. 258/1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 516 din 30 decembrie 1998.
2. Articolul 6^1*) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6^1
Plata obligatiilor bugetare se face in lei."
------------
*) Art. 6^1 a fost introdus prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
3. Articolul 10*) alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Cu toate acestea, Ministerul Finantelor sau, dupa caz, autoritatile
administratiei publice locale, prin organele lor competente in solutionarea
obiectiunilor, pot dispune, la cererea platitorului si tinand seama de motivele
invocate de acesta, suspendarea obligatiei de plata la bugetul de stat sau,
respectiv, la bugetele locale, pana la solutionarea primei cai de atac."
------------
*) Art. 10 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
4. Articolul 11 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Pentru platitorii care au cont bancar, data platii este data la care
bancile debiteaza contul platitorului pe baza instrumentelor de decontare
specifice, confirmate prin stampila si semnatura autorizata a acestora, cu
conditia creditarii contului bugetar corespunzator."
5. Articolul 12 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"In cazul in care obligatia bugetara nu a fost achitata de debitor, la
plata sumei datorate este obligat, in conditiile legii:
a) mostenitorul care a acceptat succesiunea debitorului decedat;
b) cel care preia, in tot sau in parte, drepturile si obligatiile persoanei
juridice supuse reorganizarii;
c) asociatii sau actionarii la societatea comerciala debitoare, potrivit
Legii societatilor comerciale nr. 31/1990, republicata, cu modificarile
ulterioare."
6. Articolul 13*) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Orice obligatie bugetara neachitata la scadenta genereaza plata unor
majorari de intarziere calculate pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu
ziua imediat urmatoare scadentei obligatiei bugetare, pana la data realizarii
sumei datorate, inclusiv, potrivit prevederilor art. 2.
Pentru obligatiile bugetare datorate si neachitate la scadenta de catre
persoanele fizice, reprezentand impozit pe cladiri, impozit pe teren si taxa
asupra mijloacelor de transport, se calculeaza majorari de intarziere pentru
fiecare luna sau pentru fiecare fractiune de luna de intarziere.
In cazul constatarii unor diferente de obligatii bugetare, stabilite de
organele competente, majorarile de intarziere se calculeaza de la data
scadentei obligatiei bugetare la care s-a stabilit diferenta pana la data
realizarii acesteia inclusiv, prevederile alin. 1 si 2 aplicandu-se in mod
corespunzator.
Cand o obligatie bugetara se stinge prin compensare, majorarile de
intarziere pentru neplata acestei obligatii se calculeaza pana la data la care
compensarea a devenit posibila, potrivit legii.
Cota majorarilor de intarziere se stabileste prin hotarare a Guvernului, la
propunerea Ministerului Finantelor, corelata cu rata medie a dobanzii
practicate pe piata interbancara, la care se pot adauga cel mult 20 de puncte
procentuale.
Pentru obligatiile bugetare prevazute la alin. 2 cota majorarilor de
intarziere se stabileste in conditiile alineatului precedent, corelata cu taxa
oficiala a scontului.
Majorarile de intarziere se calculeaza in lei atat pentru debitele
stabilite in lei, cat si pentru cele stabilite in valuta.
Pentru debitele datorate in valuta calculul majorarilor de intarziere se
efectueaza prin aplicarea cotei majorarilor de intarziere asupra debitului
datorat in valuta, transformat in lei la cursul de schimb valutar stabilit de
Banca Nationala a Romaniei din ziua scadentei debitului."
------------
*) Art. 13 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, prin
Legea nr. 258/1998 si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/1999.
7. Articolul 17 alineatul 4 va avea urmatorul cuprins:
"In cazul inscriptiei ipotecare, un exemplar al procesului-verbal
intocmit de organul de executare, precum si o copie certificata de pe
incheierea instantei sau de pe dispozitia organului competent se vor transmite
organului de executare in a carui raza teritoriala este situat imobilul, care,
potrivit legii, are competenta de a solicita efectuarea inscriptiei ipotecare
in evidentele de publicitate imobiliara."
8. Articolul 24*) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Pentru creantele bugetare administrate de catre Ministerul Finantelor,
precum si pentru cele gestionate de catre institutiile publice, constand in
venituri stabilite prin lege, care constituie resurse ale bugetului de stat,
sunt abilitate sa aduca la indeplinire masurile asiguratorii si sa efectueze
procedura de executare silita, prevazuta de prezenta ordonanta, organele de
specialitate ale directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti si unitatile subordonate
acestora, unitatile subordonate Directiei Generale a Vamilor numai pentru
creantele determinate in vama, precum si alte organe sau persoane, stabilite
prin ordin al ministrului finantelor.
Creantele trezoreriei statului, astfel cum sunt definite de reglementarile
legale in materie, se executa silit de catre organele de specialitate
competente sa gestioneze bugetul trezoreriei statului.
Serviciile de specialitate ale consiliilor locale, ale Consiliului General
al Municipiului Bucuresti si ale consiliilor judetene, dupa caz, sunt abilitate
sa aduca la indeplinire masurile asiguratorii si sa efectueze procedura de
executare silita in vederea realizarii creantelor apartinand bugetelor
comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor, dupa caz.
Organele si serviciile de specialitate prevazute la alin. 1, 2 si 3 sunt denumite
in continuare organe de executare.
Creantele bugetare care se incaseaza, se administreaza, se contabilizeaza
si se utilizeaza de institutiile publice, provenite din venituri extrabugetare,
precum si cele rezultate din raporturi juridice contractuale se executa prin
imputerniciti proprii, potrivit prevederilor prezentei ordonante.
Pentru creantele bugetare prevazute la alin. 3 si 5 organele abilitate sa
efectueze procedura de executare silita vor aduce la indeplinire si masurile
asiguratorii.
In cazul in care institutiile publice transmit spre executare silita
organelor prevazute la alin. 1 debite reprezentand venituri extrabugetare,
sumele realizate astfel se fac venit la bugetul de stat.
Personalul organelor de executare, imputernicit sa aplice masurile de
executare silita, indeplineste o functie ce implica exercitiul autoritatii de
stat."
------------
*) Art. 24 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
9. Articolul 25 alineatul 4 va avea urmatorul cuprins:
"In cazul in care suma neachitata la scadenta din obligatia bugetara a
fost stabilita de organele competente ale Ministerului Finantelor sau ale
serviciilor de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale,
organul de executare va intocmi pentru fiecare creanta cate un act distinct,
denumit titlu executoriu, care va contine: antetul organului emitent, numele si
prenumele sau denumirea debitorului, domiciliul sau sediul acestuia, precum si
orice alte date de identificare; cuantumul si natura sumelor datorate; temeiul
legal al puterii executorii a titlului; data intocmirii titlului, stampila si
semnatura organului de executare."
10. Articolul 27*) alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Atunci cand se constata ca exista pericolul evident de instrainare,
substituire sau de sustragere de la executare silita a bunurilor si veniturilor
urmaribile ale debitorului, organul de executare coordonator, precum si
serviciile de specialitate ale consiliilor locale, ale Consiliului General al
Municipiului Bucuresti si ale consiliilor judetene, dupa caz, pot proceda la
indisponibilizarea si la executarea silita a acestora, indiferent de locul in
care se gasesc bunurile."
------------
*) Art. 27 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
11. Articolul 29 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Organele de executare au obligatia de a face demersurile necesare
pentru identificarea domiciliului sau sediului debitorului, precum si a
bunurilor si veniturilor lui urmaribile. In cazul in care titlul executoriu i-a
fost transmis spre executare de catre un alt organ, organul de executare ii va
confirma primirea in termen de 30 de zile."
12. La articolul 31, inaintea alineatului 1 se introduce un alineat cu
urmatorul cuprins:
"Bancile au obligatia ca in termen de 15 zile sa comunice titularii si
numerele conturilor deschise de persoanele juridice la organul fiscal in
evidentele caruia sunt inregistrate acestea."
13. Articolul 37*) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
Cheltuielile de executare silita a creantelor bugetare se suporta din
bugetul Ministerului Finantelor, al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale,
al autoritatilor administratiei publice locale sau al institutiilor publice,
dupa caz."
------------
*) Art. 37 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
14. Articolul 48 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Bunurile mobile sechestrate vor putea fi lasate in custodia
debitorului, a creditorului sau a altei persoane desemnate de organul de
executare ori vor fi ridicate si depozitate de catre organul de executare.
Atunci cand bunurile sunt lasate in custodia debitorului sau a altei persoane
desemnate de organul de executare si cand se constata ca exista pericol de
substituire sau de degradare, organul de executare silita poate aplica sigiliul
asupra bunurilor."
15. Articolul 49 alineatul 2 se abroga.
16. Articolul 54 alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Cu acordul organului de executare, debitorul poate proceda el insusi
la vanzarea bunurilor sechestrate, informandu-l in scris despre propunerile ce
i s-au facut, indicand numele si adresa potentialului cumparator, precum si
termenul in care acesta din urma se ofera sa consemneze pretul propus."
17. Articolul 56 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Dupa adjudecarea bunului, adjudecatarul este obligat sa plateasca
intregul pret imediat sau in cel mult 3 zile, in numerar sau cu ordin de plata.
In caz contrar, procedura vanzarii prin licitatie se va relua in termen de 5 zile,
cheltuielile efectuate cu vanzarea fiind in sarcina adjudecatarului,
dispozitiile art. 38 fiind aplicabile."
18. Articolul 56 alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Organul de executare va elibera fiecarui cumparator, precum si
debitorului, un document care va cuprinde in mod obligatoriu: organul emitent,
data vanzarii, numele si prenumele sau denumirea cumparatorului si debitorului,
domiciliul sau sediul acestora, indicarea bunurilor cumparate, a pretului
platit si a taxei pe valoarea adaugata, daca este cazul."
19. Articolul 57 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"In cazul in care bunurile mobile nu au fost valorificate prin nici
una dintre modalitatile prevazute de dispozitiile legale in vigoare, procedura
de executare silita a acestora inceteaza; bunurile, atunci cand este cazul, se
restituie debitorului, iar creanta bugetara urmeaza a fi stinsa prin una dintre
modalitatile prevazute de prezenta ordonanta."
20. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
Creditorii debitorului, altii decat titularii drepturilor mentionate la
art. 61, sunt obligati ca, in termen de 30 de zile de la inscrierea somatiei in
evidentele de publicitate imobiliara, sa comunice in scris organului de
executare titlurile pe care le au pentru imobilul prevazut in somatie."
21. Articolul 66 alineatul 4 se abroga.
22. Articolul 67 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 67
Organul de executare va intocmi un proces-verbal de licitatie, in care se
vor consemna rezultatul acesteia, modul in care s-a desfasurat, precum si
elementele prevazute la art. 56 alin. 3.
Procesul-verbal de licitatie se va semna de organul de executare si de
cumparator sau de reprezentantul imputernicit al acestuia si se va preda
cumparatorului dupa achitarea integrala a pretului.
Procesul-verbal de licitatie constituie titlu de proprietate pentru
imobilul transmis, pe baza caruia se face inscrierea in evidentele de
publicitate imobiliara la organele competente in a caror raza teritoriala este
situat imobilul."
23. Dupa articolul 67 se introduce articolul 67^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 67^1
In conditiile si la termenele stabilite de organul de executare sau cu
acordul acestuia si, atunci cand este cazul, cu acordul creditorului care
participa la urmarire pentru realizarea unei alte creante decat cea bugetara,
cumparatorii pot sa plateasca pretul in cel mult 12 rate lunare, cu un avans de
minimum 50% din pretul de evaluare sau de adjudecare al imobilului, dupa caz,
si cu plata unei dobanzi stabilite la nivelul taxei oficiale a scontului.
In cazul vanzarii directe sau la licitatie cumparatorului i se va preda
procesul-verbal dupa plata avansului din pret, stabilit in conditiile
alineatului precedent, si nu va putea instraina imobilul decat dupa plata in
intregime a pretului, art. 67 alin. 1 si 3 aplicandu-se in mod corespunzator.
Procesul-verbal in care s-a consemnat vanzarea cu plata in rate se va
transmite organului de executare coordonator si creditorului. Totodata un
exemplar al aceluiasi proces-verbal va fi trimis organelor competente pentru
inscrierea in evidentele de publicitate imobiliara a interdictiei de
instrainare a imobilului pana la plata integrala a pretului.
In cazul in care cumparatorul, caruia i s-a incuviintat plata pretului in
rate, nu plateste restul de pret in conditiile si la termenele stabilite, el va
putea fi executat silit pentru plata sumei datorate, procesul-verbal in care
s-a consemnat vanzarea cu plata in rate constituind titlu executoriu."
24. Dupa articolul 68 se introduce articolul 68^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 68^1
In tot cursul executarii silite asupra bunurilor imobile ale debitorului,
persoana juridica, inclusiv in perioada in care poate avea loc reluarea
procedurii de licitatie, obligatiile bugetare pot fi realizate, la propunerea
debitorului si cu acordul Ministerului Finantelor, prin trecerea in
proprietatea statului a bunurilor imobile supuse executarii silite. In acest
sens, organul de executare, va transmite un exemplar al dosarului de executare,
impreuna cu propunerile sale si ale debitorului, directiei de specialitate din
Ministerul Finantelor, care va decide oportunitatea acestei masuri si va cere,
dupa caz, organului de executare incheierea procesului-verbal de trecere in
proprietatea statului a bunului imobil si stingerea creantei bugetare pentru
care s-a inceput executarea silita."
25. Articolul 70*) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70
Suma realizata prin executare silita reprezinta suma de bani incasata prin
poprire, precum si suma diminuata, dupa caz, cu taxa pe valoarea adaugata,
obtinuta din valorificarea bunurilor debitorului prin modalitatile prevazute de
lege.
Suma de bani realizata prin executare silita se elibereaza creditorului,
prin modalitatile de plata admise de lege, pana la acoperirea integrala a
drepturilor sale.
Daca suma ce reprezinta atat creanta bugetara, cat si cheltuielile de
executare este mai mica decat suma realizata prin executare silita, cu
diferenta se va proceda la compensare, potrivit art. 87, sau se restituie, la
cerere, debitorului."
------------
*) Art. 70 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
26. Articolul 71*) alineatul 1 litera d) va avea urmatorul cuprins:
"d) creantele bugetare provenite din impozite, taxe, contributii si
din alte sume stabilite potrivit legii, datorate bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale si bugetelor fondurilor
speciale;"
------------
*) Art. 71 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
27. Articolul 78 alineatul 3 se abroga.
28. Articolul 82*) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 82
La cererea temeinic justificata a debitorilor, Ministerul Finantelor,
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, alte autoritati ale administratiei
publice centrale, precum si autoritatile administratiei publice locale pot
acorda:
a) amanari si esalonari la plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii
bugetare;
b) scutiri si reduceri de impozite si taxe, in conditiile legii;
c) amanari, esalonari, scutiri sau reduceri de majorari de intarziere.
Esalonarile la plata pot incepe prin acordarea unui termen de gratie de
pana la 6 luni.
Pentru creantele reprezentand venituri bugetare ale autoritatilor
administratiei publice locale, inlesnirile la plata pot fi acordate, in
conditiile prezentei ordonante, numai de catre acestea.
Pentru creantele bugetare pentru care s-au aprobat cereri de inlesniri la
plata incepand cu data comunicarii aprobarii, executarea silita nu va fi
pornita sau nu va fi continuata, dupa caz.
Prin ordin al ministrului finantelor se vor stabili procedura, competentele
de acordare a inlesnirilor la plata privind creantele bugetare administrate de
Ministerul Finantelor, precum si componenta comisiilor care vor analiza si vor
solutiona cererile de inlesniri la plata. In cazul celorlalte autoritati ale
administratiei publice centrale de specialitate, procedura va fi stabilita de
catre acestea, cu avizul Ministerului Finantelor.
Pentru autoritatile administratiei publice locale procedura si competentele
de acordare a inlesnirilor la plata se stabilesc prin hotarare a Guvernului,
elaborata de Ministerul Finantelor, cu avizul Departamentului pentru
Administratie Publica Locala.
Inlesnirile la plata pot fi acordate atat inaintea inceperii executarii
silite, cat si in timpul efectuarii acesteia. Pentru acordarea inlesnirilor
organul de executare poate cere debitorului sa constituie garantii
corespunzatoare, potrivit legii."
------------
*) Art. 82 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
29. Articolul 83 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 83
Pe perioada amanarii sau esalonarii se datoreaza majorari. Cota majorarilor
se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Finantelor, corelata cu taxa oficiala a scontului."
30. Articolul 84 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 84
Nerespectarea conditiilor si a termenelor in care s-au aprobat inlesnirile
la plata atrage anularea acestora, executarea silita pentru intreaga suma
neplatita si obligatia de plata a majorarilor de intarziere prevazute la art.
13, calculate de la data la care termenele si/sau conditiile nu au fost
respectate."
31. Articolul 85 se abroga.
32. Articolul 92 se completeaza cu doua alineate cu urmatorul cuprins:
"Creantele bugetare fata de debitorii societati comerciale, aflate in
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, pot fi cesionate
persoanelor juridice la valoarea nominala, pe baza conventiei incheiate cu organul
de executare.
Atunci cand plata sumelor datorate in baza conventiei prevazute la
alineatul precedent se face in rate, persoana juridica va plati o dobanda
stabilita la nivelul taxei oficiale a scontului, garantand indeplinirea
obligatiei prin garantii bancare."
33. Articolul 95 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 95
In cazuri cum sunt calamitati naturale, stare de necesitate, precum si in
alte situatii deosebite, la propunerea Ministerului Finantelor, Guvernul poate
aproba anularea unor categorii de obligatii bugetare."
34. Articolul 96 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 96
In situatiile in care cheltuielile de executare pot fi mai mari decat
obligatiile bugetare supuse executarii silite, conducatorul organului de
executare poate aproba anularea debitelor respective."
35. Articolul 100 litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) pe perioada respectarii amanarii sau esalonarii platii obligatiei
bugetare acordate ca urmare a inlesnirilor la plata, dispuse prin lege, prin
hotarare a Guvernului ori aprobate de organul competent;"
36. Articolul 100 litera d) se abroga.
37. Articolul 102 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 102
Organul de executare este in drept ca, pentru creantele bugetare datorate
de comerciantii, persoane fizice si societati comerciale, sa ceara instantelor
judecatoresti competente inceperea procedurii reorganizarii judiciare si a
falimentului, in conditiile legii."
38. Articolul 103*) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 103
Cererile organelor prevazute la art. 24 alin. 1 privind inceperea
procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului se vor inainta instantelor
judecatoresti numai cu aprobarea directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti si sunt
scutite de consemnarea vreunei cautiuni."
------------
*) Art. 103 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
39. Articolul 105 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 105
Ministerul Finantelor si organele sale teritoriale, organele administratiei
publice centrale, autoritatile administratiei publice locale, precum si
institutiile publice sunt scutite de taxe pentru cererile, actiunile si pentru
orice alte masuri pe care le indeplinesc in vederea realizarii creantelor
bugetare."
40. Articolul 108*) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 108
Creantele bugetare, altele decat cele pentru care executarea silita se
efectueaza de catre organele Ministerului Finantelor prevazute la art. 24, se
executa prin imputerniciti proprii ai Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale, ai organelor administratiei publice centrale sau ai autoritatilor
administratiei publice locale, precum si ai institutiilor publice, dupa
caz."
------------
*) Art. 108 a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
41. Articolul 110^1*) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 110^1
Sumele recuperate in contul cheltuielilor de executare silita vor fi
utilizate de catre directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti, de directiile de munca
si protectie sociala judetene si a municipiului Bucuresti, de autoritatile
administratiei publice locale, precum si de institutiile publice, dupa caz,
pentru procurarea de bunuri de natura mijloacelor fixe si a obiectelor de
inventar necesare pentru desfasurarea activitatii organelor de executare
silita.
Lista cuprinzand bunurile de natura celor mentionate la alineatul precedent
va fi aprobata de Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale, de autoritatea administratiei publice locale, precum si de institutia
publica, dupa caz, iar procurarea lor se va face cu respectarea prevederilor
legale privind achizitionarea bunurilor si a serviciilor pentru institutiile
publice."
------------
*) Art. 110^1 a fost introdus prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
42. Articolul 111 alineatul 2 litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) altor organe, in scopul realizarii unor obligatii ce decurg din
aplicarea unei legi;"
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de intocmire si depunere
a declaratiilor de impozite si taxe, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 121 din 24 martie 1999, se modifica si se completeaza dupa
cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Toti platitorii, persoane juridice sau fizice, romane si straine,
carora le revin, potrivit legii, obligatii fiscale catre bugetul de stat si
bugetele locale, trebuie sa intocmeasca si sa depuna declaratii sau deconturi
de impunere, denumite in continuare declaratii de impozite si taxe.
(2) Declaratiile de impozite si taxe sunt documente prin care se declara:
a) impozitele si taxele datorate, in cazul in care, potrivit legii,
obligatia calcularii impozitelor si taxelor revine platitorului;
b) bunurile si veniturile impozabile, in cazul in care, potrivit legii,
stabilirea impozitului si a taxei se face de organul fiscal sau, dupa caz, de
serviciile de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale;
c) impozitele colectate prin stopaj la sursa, in cazul in care platitorul
are obligatia de a calcula, retine si varsa impozite si taxe.
(3) Declaratia de impozite si taxe se intocmeste prin completarea unui
formular pus la dispozitie platitorilor, in mod gratuit, de catre Ministerul
Finantelor sau de catre serviciile de specialitate ale autoritatilor
administratiei publice locale, dupa caz.
(4) Declaratiile de impozite si taxe se intocmesc si se depun, potrivit
reglementarilor legale in vigoare, precum si prezentei ordonante, la unitatea
subordonanta Ministerului Finantelor, denumita in continuare organ fiscal
competent, sau, dupa caz, la serviciul de specialitate al autoritatii
administratiei publice locale in a carui raza teritoriala platitorul isi are
sediul sau domiciliul ori unde este luat in evidenta fiscala."
2. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Platitorul este obligat sa depuna o declaratie de impozite si taxe si daca
in cursul anului fiscal se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) dizolvare, lichidare sau transformare, conform prevederilor legale;
b) reorganizare prin divizare, fuziune prin absorbtie sau fuziune prin
contopire, conform legii;
c) incetarea activitatii, precum si terminarea activitatii supuse
impozitarii sau taxarii;
d) incetarea obligatiei de a calcula, retine si vira impozite si taxe;
e) modificari intervenite in baza de impozitare, in cazul reprezentantilor
firmelor straine cu activitate pe teritoriul Romaniei;
f) modificari intervenite in baza de impozitare a impozitelor si taxelor
locale.
(2) Declaratia de impozite si taxe se depune in termen de 15 zile de la
data aparitiei uneia dintre situatiile prevazute la lit. a) si b) ale alin.
(1).
(3) Declaratia de impozite si taxe se depune pana la data de 25 a lunii
urmatoare celei in care platitorul s-a aflat in una dintre situatiile prevazute
la lit. c), d) si e) ale alin. (1).
(4) Declaratia de impozite si taxe se depune in termen de 30 de zile de la
data aparitiei modificarii prevazute la lit. f)."
3. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Constatarea faptelor prevazute la art. 13 si 14 si aplicarea penalitatilor
si amenzilor se efectueaza de catre organele fiscale competente sau de catre
serviciile de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale,
dupa caz, prin documente de constatare sau de verificare."
Art. 3
Ordonanta Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, aprobata
si modificata prin Legea nr. 64/1999, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
In sensul prezentei ordonante, prin impozite se intelege sumele datorate,
potrivit legii, bugetului de stat si bugetelor locale, precum si orice alte
sume care constituie venituri de natura fiscala, a caror administrare revine
Ministerului Finantelor sau, dupa caz, autoritatilor administratiei publice
locale."
2. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Controlul fiscal se exercita de catre Ministerul Finantelor si de unitatile
sale teritoriale, prin aparatul fiscal si prin organele de control financiar
abilitate de lege, denumite in continuare organe de control fiscal, precum si
de catre serviciile de specialitate ale autoritatilor administratiei publice
locale.
Angajatii organelor de control fiscal, precum si cei ai serviciilor de
specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale indeplinesc o
functie ce implica exercitiul autoritatii de stat.
Organizarea, competenta teritoriala si atributiile aparatului fiscal se
aproba de catre ministrul finantelor."
3. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
In exercitarea atributiilor ce le revin organele de control fiscal sau,
dupa caz, serviciile de specialitate ale autoritatilor administratiei publice
locale au dreptul:
a) sa examineze orice inscrisuri, documente, registre sau evidente contabile
ale contribuabililor, care pot fi relevante pentru stabilirea corecta a
impozitelor datorate si pentru modul de respectare a obligatiilor fiscale de
catre acestia;
b) sa solicite contribuabililor informatiile, justificarile sau
explicatiile referitoare la declaratiile sau la documentele supuse controlului.
In cazul in care se solicita raspunsul in scris, contribuabilii sunt obligati
sa furnizeze informatiile respective in termen de 10 zile de la primirea
solicitarii;
c) sa solicite prezenta contribuabililor sau a reprezentantilor legali ai
acestora la sediul organului de control fiscal sau, dupa caz, la sediul
serviciilor de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale.
Solicitarea se face in scris si cuprinde, in mod obligatoriu, data, ora si
locul intalnirii, precum si scopul acesteia. Solicitarea se comunica
contribuabilului cu cel putin 15 zile inaintea datei fixate pentru intalnire;
d) sa faca constatari faptice cu privire la natura activitatilor
producatoare de venituri impozabile sau pentru identificarea bunurilor ori a
surselor impozabile;
e) sa primeasca copii de pe orice inscris, document sau inregistrare
contabila;
f) sa retina, in scopul protejarii impotriva instrainarii sau distrugerii,
in schimbul unei dovezi scrise si semnate de organul de control fiscal, orice
document sau orice element material care poate constitui o proba sau o dovada
referitoare la determinarea impozitelor datorate de catre contribuabili, pe o
perioada de maximum 30 de zile. In cazuri exceptionale, cu aprobarea conducerii
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, ori a serviciilor de
specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale, perioada de
retinere poate fi prelungita pana la 90 de zile;
g) sa intre, in prezenta contribuabilului sau a reprezentantului legal al
acestuia ori in prezenta unei alte persoane desemnate de contribuabil, in orice
incinta a sediului in care isi desfasoara activitatea contribuabilul sau in
locuri in care exista bunuri impozabile ori in care se desfasoara activitati
producatoare de venituri. Accesul este permis in cursul programului normal de
lucru al contribuabilului, iar in afara acestuia, numai cu autorizarea scrisa a
conducerii organului de control fiscal sau, dupa caz, a conducerii serviciilor
de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale si cu acordul
contribuabilului."
4. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
In scopul determinarii modului de respectare a obligatiilor fiscale ce
revin contribuabililor si al stabilirii exacte a impozitelor datorate, organele
de control fiscal sau, dupa caz, serviciile de specialitate ale autoritatilor
administratiei publice locale sunt in drept sa solicite informatii de la:
- persoane fizice sau juridice care detin in pastrare sau in administrare
bunuri ori sume de bani ale contribuabililor sau care au relatii de afaceri cu
acestia;
- organe ale administratiei publice centrale si locale, institutii publice
sau de interes public;
- institutii publice sau private care inregistreaza, sub orice forma,
incheierile de contracte, circulatia marfurilor pe caile de comunicatie de
orice fel, evidenta populatiei sau a bunurilor, exploatarea proprietatilor si
altele asemenea.
Persoanele, organele si institutiile mentionate la alin. 1 sunt obligate
ca, in termenul specificat in solicitare, sa furnizeze informatiile si sa puna
la dispozitie organelor de control fiscal sau, dupa caz, serviciilor de
specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale actele, evidentele
si datele respective.
Toate actele, datele si informatiile obtinute de organele de control fiscal
sau, dupa caz, de serviciile de specialitate ale autoritatilor administratiei
publice locale, in modul prevazut in prezentul articol, vor face parte din
dosarul fiscal al contribuabilului si vor putea fi luate in considerare la
recalcularea impozitelor datorate de acesta."
5. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
In cazuri temeinic justificate, organele de control fiscal sau, dupa caz,
serviciile de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale pot
solicita persoanelor, potrivit competentelor teritoriale, sa faca declaratii
sau sa prezinte documente, considerate necesare pentru a stabili daca persoana
in cauza are sau nu are calitatea de contribuabil."
6. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Organele de control fiscal sau, dupa caz, serviciile de specialitate ale
autoritatilor administratiei publice locale au obligatia sa exercite controlul
fiscal in asa fel incat sa afecteze cat mai putin desfasurarea activitatilor
curente ale contribuabililor.
Pe intreaga durata a controlului fiscal organele de control fiscal sau,
dupa caz, serviciile de specialitate ale autoritatilor administratiei publice
locale au obligatia de a actiona cu profesionalism, dovedind corectitudine si
obiectivitate in relatiile cu contribuabilii controlati si cu celelalte
persoane cu care vin in contact pe parcursul indeplinirii atributiilor de
serviciu."
7. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
In baza constatarilor efectuate ca urmare a actiunilor de control, organele
de control fiscal sau, dupa caz, serviciile de specialitate ale autoritatilor
administratiei publice locale au dreptul:
a) sa stabileasca in sarcina contribuabililor diferente de impozite, precum
si sa calculeze majorari de intarziere pentru neplata la termenele legale a
impozitelor datorate;
b) sa constate contraventiile si sa aplice amenzile si penalitatile
prevazute de legile fiscale;
c) sa dispuna masurile necesare indeplinirii corecte de catre contribuabili
a obligatiilor fiscale ce le revin."
8. Articolul 11^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11^1
Inaintea desfasurarii unei actiuni de control fiscal la sediul, domiciliul
sau resedinta contribuabilului, acesta are dreptul:
a) sa fie informat in legatura cu actiunea care urmeaza sa se desfasoare,
prin transmiterea unui aviz de verificare;
b) sa fie instiintat in legatura cu drepturile si obligatiile sale, care
rezulta din prezenta ordonanta.
Avizul de verificare va cuprinde:
- baza legala a transmiterii lui si a desfasurarii controlului fiscal;
- perioada in care este programata sa se desfasoare actiunea de control
fiscal;
- impozitele si perioadele impozabile care vor fi cuprinse in verificare.
Avizul de verificare se transmite contribuabilului cu cel putin 15 zile
inainte de data inceperii efective a actiunii de control fiscal.
In cazul organelor de control fiscal, care, potrivit legii, pot executa
controale inopinate, precum si in cazul in care actiunea de control fiscal se
desfasoara in vederea solutionarii unor cereri ale contribuabililor, transmiterea
avizului de verificare nu este obligatorie.
Contribuabilul confirma luarea la cunostinta despre drepturile si
obligatiile sale, prin semnarea avizului de verificare.
Pentru motive intemeiate contribuabilii pot solicita modificarea datei de
incepere a controlului fiscal cu maximum 30 de zile lucratoare, solicitare care
se comunica, in scris, conducerii organului de control fiscal sau, dupa caz, a
serviciilor de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale, la
5 zile de la primirea avizului de verificare si de la semnarea acestuia.
O noua solicitare de amanare a controlului fiscal respectiv nu se
admite."
9. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Contribuabilii sunt obligati sa puna la dispozitie organului de control
fiscal sau, dupa caz, serviciilor de specialitate ale autoritatilor
administratiei publice locale toate documentele tehnico-operative, contabile si
orice alte documente legale justificative, care stau la baza calcularii corecte
si in cuantumul legal a impozitelor datorate.
Documentele neprezentate cu rea-credinta, dovedita cu ocazia controlului
fiscal efectuat la sediul, domiciliul sau resedinta contribuabilului ori la
sediul organului de control fiscal sau, dupa caz, la sediul serviciilor de
specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale, nu vor fi luate
in considerare ulterior, cu ocazia solutionarii eventualelor obiectiuni,
contestatii si plangeri impotriva actelor de control."
10. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Contribuabilii care, potrivit legii, organizeaza si conduc contabilitatea
proprie, sunt obligati sa pastreze evidentele contabile, precum si documentele
justificative pe baza carora s-au facut inregistrarile contabile, la sediul
social declarat cu ocazia autorizarii si inregistrarii la organul fiscal, pana
la implinirea termenului de prescriptie a dreptului organelor fiscale sau, dupa
caz, a dreptului serviciilor de specialitate ale autoritatilor administratiei
publice locale de a stabili diferente de impozite.
Evidentele contabile si documentele justificative se pastreaza si se
arhiveaza intr-un mod adecvat, care sa permita desfasurarea normala a
controlului fiscal."
11. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Contribuabilii sau, dupa caz, reprezentantii legali ai acestora sunt
obligati sa coopereze la desfasurarea in conditii optime a controlului fiscal,
prin respectarea drepturilor organelor fiscale sau, dupa caz, a drepturilor
serviciilor de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale si
acordarea sprijinului necesar in exercitarea acestor drepturi."
12. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Controlul fiscal se desfasoara la sediul, domiciliul ori resedinta
contribuabilului sau la sediul organului de control fiscal ori, dupa caz, la
sediul serviciilor de specialitate ale autoritatilor administratiei publice
locale.
Controlul fiscal se poate desfasura si in oricare alt loc stabilit de comun
acord cu contribuabilul, acesta din urma avand, in acest caz, obligatia de a
asigura conditiile si documentele necesare pentru derularea normala a actiunii
de control."
13. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Perioada afectata efectuarii controlului fiscal prevazut la art. 17 este
stabilita de organele de control fiscal sau, dupa caz, de serviciile de
specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale, in functie de
obiectivele controlului si nu poate fi mai mare de 3 luni."
14. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Controlul fiscal la sediul, domiciliul ori resedinta contribuabilului sau
la sediul organului de control fiscal ori, dupa caz, la sediul serviciilor de
specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale, se efectueaza o
singura data pentru fiecare impozit si pentru fiecare perioada supusa
impozitarii.
Prin exceptie de la prevederile alin. 1, conducatorul organului de control
fiscal competent sau, dupa, caz, al serviciilor de specialitate ale
autoritatilor administratiei publice locale poate decide reverificarea unei
anumite perioade, daca de la data incheierii controlului fiscal si pana la
implinirea termenului de prescriptie prevazut de prezenta ordonanta apar date
suplimentare, necunoscute organului de control fiscal sau, dupa caz,
serviciilor de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale la
data efectuarii controlului, care influenteaza sau modifica rezultatele
acestuia."
15. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Dreptul organelor de control fiscal sau, dupa caz, al serviciilor de
specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale de a stabili
diferente de impozite si majorari de intarziere pentru neplata in termen a
acestora, precum si de a constata contraventii si a aplica amenzi si penalitati
pentru faptele ale caror constatare si sanctionare sunt, potrivit legii, de
competenta organelor de control fiscal sau, dupa caz, a serviciilor de
specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale, pentru o perioada
impozabila, se prescrie dupa cum urmeaza:
a) in termen de 5 ani de la data la care a expirat termenul de depunere a
declaratiei pentru perioada respectiva;
b) in termen de 5 ani de la data ultimului termen legal de plata a
impozitului, in cazul in care legea nu prevede obligatia depunerii declaratiei;
c) in termen de 5 ani de la data comunicarii, catre contribuabil, a
impozitului stabilit de organele fiscale sau, dupa caz, de serviciile de
specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale in conditiile
prevazute de lege."
16. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Termenele de prescriptie prevazute la art. 21 se intrerup:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea termenului
de prescriptie a dreptului la actiune;
b) la data depunerii de catre contribuabil a declaratiei fiscale dupa
expirarea termenului legal de depunere a acesteia;
c) la data efectuarii de catre contribuabil a unui act voluntar de
recunoastere a impozitului datorat, inclusiv plata integrala sau partiala a
acestuia;
d) la data comunicarii, catre contribuabil, a unor diferente de impozit
stabilite de organele fiscale sau, dupa caz, de serviciile de specialitate ale
autoritatilor administratiei publice locale, ca urmare a actiunilor de
control."
17. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Termenele de prescriptie prevazute la art. 21 se suspenda:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea
termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe timpul cat contribuabilul se sustrage, cu rea-credinta, de la
efectuarea controlului fiscal;
c) cat timp contribuabilul, ca urmare a dispozitiilor organelor fiscale
sau, dupa caz, a serviciilor de specialitate ale autoritatilor administratiei
publice locale, remediaza deficientele sau indeparteaza cauzele care impiedica
desfasurarea controlului fiscal."
18. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, urmatoarele fapte:
a) nefurnizarea de catre contribuabili sau de catre persoana imputernicita
legal sa ii reprezinte a documentelor justificative sau a explicatiilor
solicitate de catre organele de control fiscal sau, dupa caz, de catre
serviciile de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale;
b) neprezentarea contribuabililor sau a reprezentantilor legali ai acestora
la sediul organului de control fiscal sau, dupa caz, la sediul serviciilor de
specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale la data, ora si
locul fixate, la solicitarea scrisa a acestuia;
c) refuzul contribuabilului de a permite accesul organului de control fiscal
sau, dupa caz, al serviciilor de specialitate ale autoritatilor administratiei
publice locale in sediul sau de afaceri sau in orice alte locuri in care exista
bunuri impozabile sau in care acesta desfasoara activitati producatoare de
venituri, in vederea exercitarii controlului fiscal;
d) nefurnizarea de catre persoanele, organele si institutiile prevazute la
art. 8, in termenul stabilit de organele de control fiscal sau, dupa caz, de
serviciile de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale a
actelor, evidentelor si datelor solicitate;
e) netinerea evidentelor contabile si a documentelor justificative la
sediul social declarat sau pastrarea acestora in conditii improprii
desfasurarii controlului fiscal.
Contraventiile prevazute la alin. 1 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
1. cele de la lit. a) si b), cu amenda de la 500.000 lei la 2.000.000 lei;
2. cele de la lit. c) si d), cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000
lei;
3. cele de la lit. e), cu amenda de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele fiscale sau, dupa caz, de serviciile de specialitate ale autoritatilor
administratiei publice locale.
Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25
si 26."
Art. 4
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor
realizate de persoanele fizice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 378 din 29 decembrie 1997, aprobata si modificata prin Legea nr.
246/1998, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
Stabilirea, constatarea, controlul, incasarea si urmarirea impozitelor
potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta se efectueaza de catre
organele de specialitate ale Ministerului Finantelor."
2. Articolul 35 alineatul (2) se abroga.
3. Articolul 41 alineatul (3) se abroga.
Art. 5
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta Ministerul Finantelor cu avizul Departamentului pentru Administratie
Publica Locala, va propune Guvernului proiectul hotararii pentru aprobarea
procedurii si competentelor de acordare a inlesnirilor la plata de catre
autoritatile administratiei publice locale.
Art. 6
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie
1996, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, Ordonanta Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de
intocmire si depunere a declaratiilor de impozite si taxe, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 121 din 24 martie 1999, aprobata
si modificata prin Legea nr. 73/1998, cu modificarile si completarile
ulterioare, Ordonanta Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 30 august
1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 64/1999 si Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoanele
fizice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 378 din 29
decembrie 1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 246/1998, cu modificarile
si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, vor fi republicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Vlad Rosca