ORDONANTA Nr. 26 din 18 august 1995
privind impozitul pe dividende
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 201 din 30 august 1995
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie si al art. 1 lit. b)
din Legea nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
In sensul prezentei ordonante, termenul dividend include orice distribuire,
in bani sau in natura, in favoarea actionarilor sau asociatilor, din profitul
stabilit pe baza bilantului contabil anual si a contului de profit si pierderi,
proportional cu cota de participare la capitalul social.
In cazul dividendelor in natura, evaluarea produselor acordate ca plata in
natura se face la pretul de vanzare practicat de unitate pentru produsele din
productia proprie sau la pretul de achizitie pentru alte produse, iar in cazul
serviciilor, pe baza tarifelor pentru aceste servicii. Preturile tarifare sunt
cele practicate la data efectuarii platii in natura.
Art. 2
Dividendele sunt supuse impozitarii, prin retinere la sursa, cu o cota de
10% din suma acestora.
Art. 3
Obligativitatea calcularii, retinerii si varsarii impozitului pe dividende
revine persoanelor juridice o data cu plata dividendelor catre actionari sau
asociati.
In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor
sau asociatilor, dupa caz, pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat bilantul
contabil, termenul de plata a impozitului pe dividende este pana la 31
decembrie a anului respectiv.
Art. 4
Plata impozitului pe dividende se face in lei.
In situatiile in care plata dividendelor se face in valuta, impozitul,
majorarile de intarziere, cat si amenzile reglementate de prezenta ordonanta,
se vireaza in lei proveniti din schimb valutar la cursul in vigoare la data
efectuarii platii.
Obligatiile fiscale reglementate prin prezenta ordonanta sunt venituri ale
bugetului de stat.
Art. 5
La societatile cu capital integral sau majoritar de stat, dividendele ce
urmeaza a fi supuse impozitarii se determina prin deducerea, din profitul ramas
dupa plata impozitului pe profit, a fondului de participare a salariatilor la
profit, in cota de 10%, a cotei de participare a managerului la profitul net,
precum si a sumelor pentru constituirea resurselor proprii de finantare, in
proportie de pana la 50% .
Art. 6
In cazul in care impozitul pe dividende nu este platit la termen, persoana
juridica este obligata la plata majorarilor de intarziere incepand cu ziua
lucratoare imediat urmatoare expirarii termenului de plata si cu data platii
efective a impozitului, inclusiv.
Cota majorarii de intarziere aplicata va fi cea prevazuta de legislatia
referitoare la calculul si plata sumelor datorate pentru neachitarea la termen
a impozitelor si taxelor.
Art. 7
Constatarea, controlul, urmarirea si incasarea impozitului pe dividende,
precum si a majorarilor de intarziere aferente, reglementate de prezenta
ordonanta, se efectueaza de catre organele fiscale din subordinea directiilor
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a
municipiului Bucuresti.
Art. 8
In vederea determinarii obligatiilor fiscale, potrivit prevederilor
prezentei ordonante, organele fiscale au dreptul de a controla operatiunile
care au ca scop evitarea sau diminuarea platii impozitului pe dividende, precum
si a retine extrase sau fotocopii ale documentelor care pot constitui dovezi in
determinarea obligatiei fiscale.
Art. 9
Impozitul pe dividende si majorarile de intarziere care nu au fost platite
in termenul si in conditiile prevazute de prezenta ordonanta sunt recuperate
conform prevederilor legale.
Art. 10
In cazul unei cereri pentru restituirea unei plati de impozit pe dividende
peste suma datorata depusa in termenul stabilit la art. 3, organul fiscal va
putea compensa suma acelei plati, asa cum a fost determinata de acesta, cu alte
obligatii fiscale ale persoanei juridice care a facut plata peste nivelul
impozitului pe dividende datorat.
Organele fiscale vor restitui pe baza de cerere, in lipsa altor datorii
scadente, sumele platite in plus.
Nu se admit compensari ale impozitului pe dividende cu eventualele creante
detinute de persoana juridica asupra statului, altele decat cele de natura
fiscala.
Art. 11
Termenul de prescriptie pentru stabilirea impozitului pe dividende este de
5 ani de la data la care a expirat termenul prevazut la art. 3.
Cererile pentru compensarea sau restituirea impozitului pe dividende platit
in plus peste suma datorata nu pot fi facute dupa 5 ani de la expirarea
termenului stabilit la art. 3.
Art. 12
Functionarii publici din cadrul unitatilor fiscale, inclusiv persoanele
care nu mai detin aceasta calitate, sunt obligati sa pastreze secretul asupra
informatiilor pe care le detin, urmare exercitarii atributiilor de serviciu.
Informatiile referitoare la o persoana fizica sau juridica in legatura cu
dividendele si impozitul pe dividende pot fi transmise numai:
a) altor autoritati cu atributii fiscale, in scopul realizarii unor
obligatii ce decurg din aplicarea unei legi fiscale;
b) autoritatilor fiscale ale altei tari in baza unei conventii pentru
evitarea dublei impuneri;
c) autoritatilor judiciare competente potrivit legii.
Persoana care primeste informatii fiscale, conform alineatului anterior,
este obligata sa pastreze secretul asupra informatiilor primite.
Informatia referitoare la o persoana fizica sau juridica constituie secret
profesional si poate fi transmisa si unei alte persoane fizice sau juridice
numai cu consimtamantul scris al acesteia.
Art. 13
Persoana juridica, care considera ca impunerea facuta de un organ fiscal
este incorecta, poate face cerere de revizuire a acesteia, la organele
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judeteana si a municipiului Bucuresti, dupa caz. Cererea trebuie facuta in
scris, in termen de 20 de zile de la data cand persoana juridica a primit
instiintarea. Cererea trebuie sa fie motivata si insotita de acte doveditoare.
In termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii de revizuire,
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti sunt obligate sa se pronunte printr-o
decizie motivata, care se comunica persoanei juridice.
Impotriva deciziei emise de directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti, persoana
juridica poate face contestatie la Ministerul Finantelor, in termenul prevazut
la alin. 1.
Ministerul Finantelor este obligat sa se pronunte printr-o decizie
motivata, in termen de 40 de zile de la inregistrarea contestatiei, care se
comunica persoanei juridice.
Decizia Ministerului Finantelor poate fi contestata la Curtea de apel in a
carei raza teritoriala isi are sediul persoana juridica.
Impotriva hotararii Curtii de apel se poate face recurs la Curtea Suprema
de Justitie in termen de 15 zile de la comunicare.
Pentru perioadele de solutionare a cererilor de revizuire si a
contestatiilor prevazute de prezenta ordonanta se suspenda executarea silita a
50% din impozitul pe dividende contestat. Pentru aceasta perioada se calculeaza
majorari de intarziere.
In cazuri justificate, Ministerul Finantelor poate prelungi, la cererea
persoanei juridice, perioada de suspendare prevazuta de prezenta ordonanta,
cand cererea de revizuire sau contestatia nu a fost solutionata in termenele
prevazute de lege.
Plata impozitului pe dividende si a majorarilor de intarziere aferente,
ramase de plata, urmare solutionarii pe cale administrativa a cererii de
revizuire sau a contestatiei, dupa caz, se face in termen de 5 zile de la data
luarii la cunostinta, prin semnatura, a deciziei date de catre organele
prevazute la alineatele precedente, perioada pentru care se calculeaza majorari
de intarziere.
Cererile de revizuire cu privire la impozitul pe dividende si a majorarilor
de intarziere aferente sunt supuse unei taxe de timbru de 2% din suma
contestata. Taxa de timbru nu poate fi mai mica de 10.000 lei. Contestatiile se
timbreaza cu jumatate din suma platita la cererile de revizuire. Taxa de timbru
se datoreaza indiferent daca o alta cerere de revizuire sau contestatie cu
acelasi obiect, inregistrata si rezolvata anterior, a fost taxata.
In vederea calcularii taxei de timbru, persoanele juridice sunt obligate sa
specifice in scris cuantumul sumei contestate.
In situatia admiterii integrale sau partiale a contestatiei, taxa de timbru
se restituie proportional cu reducerea sumei contestate.
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 14
Controlul, stabilirea, constatarea, urmarirea si incasarea sumelor datorate
bugetului de stat, inclusiv a majorarilor de intarziere, pana la intrarea in
vigoare a prezentei ordonante, in cadrul perioadei de prescriptie, se
efectueaza conform legislatiei existente la intrarea in vigoare a acestei
ordonante.
Contestatiile aflate pe rol la organele jurisdictionale, administrative si
judiciare se solutioneaza in conformitate cu legislatia in vigoare la data
constatarii faptei.
Art. 15
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Legea nr.
40/1992 privind stabilirea impozitului pe dividende la societatile comerciale,
precum si orice dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
pentru Coordonare,
Strategie si Reforma Economica,
Mircea Cosea