ORDIN
Nr. 40 din 16 ianuarie 1997
pentru aprobarea Precizarilor privind masurile referitoare la incheierea
exercitiului financiar-contabil pe anul 1996 la agentii economici
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 8 din 24 ianuarie 1997
Ministru de stat, ministrul finantelor,
in baza Hotararii Guvernului nr. 449/1994 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, republicata,
avand in vedere prevederile art. 36 alin. 1 si 2 din Legea contabilitatii
nr. 82/1991,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Precizarile privind masurile referitoare la incheierea
exercitiului financiar-contabil pe anul 1996 la agentii economici, prevazute in
anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala a contabilitatii va lua masuri pentru aducerea la
indeplinire a prevederilor prezentul ordin.
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
ANEXA 1
PRECIZARI
privind masurile referitoare la incheierea exercitiului financiar-contabil pe
anul 1996 la agentii economici
Pentru incheierea in mod corespunzator a exercitiului financiar pe anul
1996 la agentii economici, indiferent de forma de proprietate, se fac
urmatoarele precizari:
I. Pe linia organizarii si conducerii contabilitatii
1. In baza prevederilor art. 11 din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
raspunderea pentru organizarea si tinerea contabilitatii revine
administratorilor regiilor autonome si societatilor comerciale cu capital de
stat si privat, precum si celorlalte persoane prevazute la art. 1 din lege.
La agentii economici prevazuti la art. 1 din Legea contabilitatii nr.
82/1991, la care contabilitatea este organizata si tinuta de persoane juridice
autorizate sau de persoane fizice care au calitatea de expert contabil sau
contabil autorizat, raspunderea pentru organizarea si tinerea contabilitatii
revine acestora, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 65/1994,
aprobata prin Legea nr. 42/1995.
De asemenea, potrivit prevederilor art. I pct. 2 din Ordonanta Guvernului
nr. 22 din 24 iulie 1996 privind actualizarea si completarea regimului general
al contabilitatii si ale art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 483 din 18 iunie
1996, societatile comerciale la care contabilitatea nu este organizata in
compartimente distincte (art. 11 din Legea contabilitatii nr. 82/1991) si care
nu au personal calificat angajat, potrivit legii, au obligatia de a incheia
contracte de prestari de servicii pentru intocmirea bilantului contabil pe anul
1996 numai cu persoane fizice sau juridice inscrise in Tabloul Corpului Expertilor
Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, in situatia realizarii unei
cifre de afaceri anuale de peste 100 milioane lei.
2. Potrivit prevederilor art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996,
persoanele prevazute la art. 1 si 46 din Legea contabilitatii nr. 82/1991
organizeaza si conduc contabilitatea la sediul de pe teritoriul Romaniei si in
conformitate cu reglementarile legale, in domeniu, din Romania.
Potrivit art. 3 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, contabilitatea se
tine in limba romana si in moneda nationala.
3. Potrivit art. 6 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, inregistrarile in
contabilitate se fac in mod cronologic si sistematic pe baza documentelor
justificative privind operatiunile patrimoniale efectuate, referitoare la
bunurile mobile si imobile, la disponibilitatile banesti, titlurile de valoare,
drepturile si obligatiile, precum si la veniturile, cheltuielile si rezultatele
obtinute.
In acest scop, se va urmari ca toate operatiunile contabile efectuate sa
fie consemnate in documentele prevazute de reglementarile legale in vigoare,
iar acestea sa fie inregistrate in conturile sintetice si analitice in
conformitate cu Normele metodologice de utilizare a conturilor contabile,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993, in vederea verificarii
concordantei datelor inregistrate si clarificarii diferentelor constatate.
Inscrisurile care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobandi
calitatea de document justificativ numai in cazurile in care furnizeaza toate
informatiile prevazute de normele legale in vigoare, respectiv cap. III pct.
119 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, aprobat
prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993.
Inscrisurile provenite din relatiile de vanzare-cumparare si de prestari de
servicii cu persoane fizice trebuie sa contina toate elementele de identificare
a persoanei respective (numele si prenumele, seria si numarul actului de
identitate, adresa completa, suma cuvenita, impozitele calculate si retinute
conform legii) si suma achitata.
Inscrisurile provenite din relatiile de cumparare a unor bunuri de la
persoane fizice pot fi inregistrate in contabilitate numai in cazurile in care
se face dovada intrarii in gestiune a bunurilor, respectiv prin intocmirea
notei de intrare-receptie si constatare de diferente. In cazul in care
documentele justificative se refera la cheltuieli pentru prestari de servicii
efectuate de persoane fizice, pentru a fi inregistrate in contabilitate,
acestea trebuie sa aiba la baza contracte sau conventii, intocmite in acest
scop.
Toate documentele justificative in care sunt consemnate operatiuni
economico-financiare, care stau la baza inregistrarii in contabilitate
(facturi, avize de expeditie, chitante etc.) si care circula pe teritoriul
Romaniei, se intocmesc obligatoriu in limba romana si in moneda nationala
(lei).
4. Efectuarea inventarierii tuturor elementelor patrimoniale, precum si a
bunurilor detinute cu orice titlu, apartinand altor persoane juridice si
fizice, stabilirea rezultatelor inventarierii, inregistrarea in contabilitate
si reflectarea acestora in bilantul contabil pe anul 1996, conform Legii
contabilitatii nr. 82/1991, regulamentului de aplicare a acesteia, precum si
normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii patrimoniului,
aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 2.388 din
15 decembrie 1995. Modelele listelor de inventariere prevazute in Ordinul nr.
2.388 din 15 decembrie 1995 pot fi adaptate in functie de cerintele si
specificul agentilor economici, cu conditia respectarii continutului de
informatii prevazut.
5. Potrivit art. 9 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996,
unitatile patrimoniale prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991
sunt obligate sa pastreze, la sediul declarat, documentele justificative care
stau la baza inregistrarilor in contabilitate, precum si registrele contabile
legale si sa le puna la dispozitia organelor in drept, in cadrul exercitarii
atributiilor acestora.
In vederea intaririi disciplinei cu privire la evidenta si utilizarea
documentelor financiare si contabile cu caracter fiscal, se va respecta regimul
unitar de numerotare, evidenta si gestionare a acestora cu ajutorul "Fisei
de magazie a documentelor fiscale (cod 14-3-8/b), conform modelului prezentat
in anexa nr. 3 la Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 92 din 15 februarie 1996.
6. Clarificarea sumelor evidentiate in contul 473 "Decontari din
operatiuni in curs de clarificare" si trecerea acestora pe seama
persoanelor vinovate sau a cheltuielilor, dupa caz, si, respectiv,
identificarea apartenentei si naturii sumelor incasate si necuvenite unitatii,
astfel incat acest cont sa nu prezinte sold la finele anului.
In conditiile in care, desi s-au depus toate diligentele in vederea
clarificarii sumelor, contul ramane totusi cu sold la finele anului, in anexa
"Alte informatii privind regulile si metodele contabile si date
complementare" la bilantul contabil anual, se vor preciza sumele ramase
neclarificate, cu mentionarea cauzelor care au determinat aceasta situatie.
7. Se va asigura determinarea corecta a obligatiilor fata de fondurile
speciale (conform anexei nr. 1).
8. Disponibilitatile banesti existente in devize la data de 31 decembrie
1996 se evidentiaza in contabilitate la cursul de referinta al Bancii Nationale
a Romaniei de la acea data (prevazut in anexa nr. 2).
Diferentele de curs valutar aferente disponibilitatilor in valuta (la banci
si in casierie) se regularizeaza la 31 decembrie 1996 conform prevederilor pct.
90 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991.
9. Diferentele de curs valutar aferente aportului in devize la capitalul
social se vor inregistra in contabilitatea agentilor economici, tinand seama de
prevederile Hotararii Guvernului nr. 252/1996.
10. Subventiile care urmeaza a fi primite de la bugetul de stat conform
anexelor aprobate prin legea anuala a bugetului de stat si neincasate pana la
data de 31 decembrie 1996 se inregistreaza in debitul contului 445
"Subventii", prin creditul contului 741 "Venituri din subventii
de exploatare", pe baza certificarii legalitatii si a realitatii acestora
de catre organele de control financiar teritoriale sau directiile generale
pentru agricultura si alimentatie judetene si, respectiv, a municipiului
Bucuresti, potrivit Hotararii Guvernului nr. 528/1995 si normelor specifice in
vigoare.
Regularizarea subventiilor cu bugetul de stat se efectueaza potrivit
prevederilor pct. 1.4. din Normele metodologice privind incheierea exercitiului
bugetar al anului 1996, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul
finantelor nr. 2.488 din 29 noiembrie 1996.
11. Majorarile de intarziere, inclusiv dobanzile datorate conform legii,
amanate la plata in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 13/1996,
se reflecta in contabilitatea agentilor economici tinand seama de Normele
metodologice nr. 15.901/1996 date in aplicarea ordonantei.
12. Potrivit Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit,
pentru determinarea corecta a profitului impozabil al anului fiscal,
contribuabilii vor inregistra in evidenta contabila, ca venituri, valoarea
bunurilor mobile livrate, a bunurilor imobiliare pentru care s-a transferat
dreptul de proprietate, valoarea prestarilor de servicii facturate si
castigurile, indiferent de surse, din orice operatiuni care duc la cresterea
valorii activului, precum si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestor
venituri.
In vederea determinarii profitului impozabil la contribuabilii mari, se va
urmari actualizarea la inflatie a elementelor patrimoniale in conformitate cu
instructiunile aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 974/1994 si cu Hotararea
Guvernului nr. 759/1995. Totodata, pentru anul 1996, la determinarea profitului
impozabil raman valabile solutiile prevazute prin Decizia nr. 1/1996 aprobata
de Comisia centrala fiscala din Ministerul Finantelor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 8 mai 1996, referitoare la aplicarea
Ordonantei Guvernului nr. 70/1994, avandu-se in vedere si prevederile art. 38,
39 si 46 din Legea bugetului de stat pe anul 1996 nr. 29/1996, precum si ale
art. 17 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1996 cu privire la rectificarea
bugetului de stat pe anul 1996.
13. Veniturile si cheltuielile privind operatiunile asocierilor in
participatie intre persoanele juridice romane se contabilizeaza distinct de
catre unul dintre asociati, conform prevederilor contractului de asociere.
Veniturile si cheltuielile inregistrate dupa natura lor se transmit pe baza
de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea
proprie si stabilirii profitului impozabil la nivelul persoanei juridice.
Contabilitatea asocierilor in participatie intre persoane fizice sau
juridice straine si persoane juridice romane se tine de catre una dintre
persoanele juridice romane. Persoana juridica romana stabileste profitul
impozabil, provenit din asocierea respectiva, aferent persoanei fizice sau
juridice straine, calculeaza, retine si vireaza impozitul pe profit pentru
aceasta, dupa care remite coparticipantilor decontul cuprinzand veniturile,
cheltuielile si profitul net cuvenit. Totodata, persoana juridica romana isi
preia in contabilitatea proprie veniturile si cheltuielile, dupa natura lor,
provenite din asocierea respectiva. Similar se va proceda in cazul asocierii in
participatie intre persoane juridice si persoane fizice romane.
14. Includerea in cheltuielile de exploatare pe anul 1996 a amortizarii
imobilizarilor corporale se va face potrivit gradului de utilizare efectiv a
mijloacelor fixe stabilit pentru anul 1996 potrivit normelor ce se vor elabora
in acest sens de catre Ministerul Finantelor.
15. Constituirea provizioanelor se va face potrivit prevederilor
Regulamentului de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, ale Normelor
metodologice de utilizare a conturilor contabile si Precizarilor privind
reflectarea in contabilitate a prevederilor art. 1 din Hotararea Guvernului nr.
335/1995, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr.
1.459/1995.
Regimul deductibilitatii fiscale a provizioanelor este prevazut in
Hotararea Guvernului nr. 335/1995.
Sumele reprezentand diminuarea sau anularea provizioanelor pentru care nu
s-a acordat deductibilitate fiscala sunt venituri neimpozabile.
16. Dobanzile incasate si cele cuvenite pentru imprumuturile acordate si
pentru disponibilitatile banesti aflate in conturi la banci (inclusiv cele
privind investitiile) se inregistreaza la venituri financiare prin contul 766
"Venituri din dobanzi" sau contul 763 "Venituri din creante
imobilizate", dupa caz.
De asemenea, dobanzile platite sau datorate, aferente exercitiului
financiar privind creditele primite pentru investitii, se inregistreaza la
cheltuieli financiare - cont 666 "Cheltuieli privind dobanzile" si
sunt deductibile din punct de vedere fiscal potrivit prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 70/1994.
17. Spezele si comisioanele platite sau datorate bancilor, aferente
exercitiului financiar, inclusiv cele privind lucrarile de investitii, potrivit
Normelor de utilizare a Planului de conturi general, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 704/1993, se inregistreaza in contul 627 "Cheltuieli cu
serviciile bancare si asimilate".
Dobanzile si diferentele de curs valutar, precum si spezele si comisioanele
bancare platite sau datorate, aferente exercitiului financiar, privind
imobilizarile in curs, pot fi incluse in valoarea acestora.
In acest caz, inregistrarile contabile sunt urmatoarele:
% = 512 - cu valoarea cheltuielilor pe naturi
627
665
666,
iar reflectarea productiei de imobilizari in curs la nivelul costurilor de
productie (inclusiv cheltuielile de la alineatul precedent) se face prin
articolul contabil 231 = 722.
18. Diferentele de curs valutar favorabile si nefavorabile, rezultate ca
urmare a achitarii ratelor la creditele pentru investitii, se inregistreaza in
conturile 765 "Venituri din diferente de curs valutar" sau 665
"Cheltuieli din diferente de curs valutar".
In situatia in care pentru cheltuieli de aceasta natura au fost constituite
provizioane, acestea se reiau, la venituri, prin debitarea conturilor
respective de provizioane si creditarea conturilor corespunzatoare de venituri.
19. Creantele si datoriile in devize se evalueaza la cursul de referinta al
Bancii Nationale a Romaniei din data de 31 decembrie 1996, iar diferentele
nefavorabile sau favorabile de curs valutar se vor inregistra in conturile 476
"Diferente de conversie - activ", respectiv 477 "Diferente de
conversie - pasiv".
Aceasta prevedere se aplica si in cazul diferentelor de curs aferente
sumelor in devize reprezentand garantii, depozite, alte imobilizari financiare
reflectate in contul 267 "Creante imobilizate", precum si soldului
creditor al contului 5124 "Conturi la banci in devize" reprezentand
credite in devize utilizate de catre agentii economici.
Operatiunile respective vor fi repuse la data de 1 ianuarie 1997,
efectuandu-se inregistrarile contabile prevazute de Normele metodologice de
utilizare a conturilor, in vigoare de la 1 ianuarie 1994, urmand ca, pe masura
derularii efective a incasarilor si platilor in valuta, diferentele respective
sa se reflecte in venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz.
20. Profitul net contabil se repartizeaza dupa cum urmeaza:
a) la regiile autonome, in conformitate cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 23/1996 privind repartizarea profitului la regiile autonome;
b) la societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat,
potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/1995, cu respectarea
prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale;
c) la societatile comerciale cu capital majoritar privat, potrivit
hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
21. Reducerea impozitului pe profit cu cota de 50% aferenta profitului utilizat
pentru modernizarea tehnologiilor de fabricatie sau extinderea activitatii in
scopul obtinerii de profit suplimentar, precum si pentru investitii destinate
protejarii mediului inconjurator, se calculeaza numai de catre contribuabilii
mici, dupa utilizarea surselor proprii si imprumutate (amortizarea, sume
provenite din valorificari de mijloace fixe si active, credite, fondul de
dezvoltare constituit din anii precedenti etc.).
22. Conturile 121 si 129 se inchid dupa verificarea si aprobarea bilantului
contabil incheiat la 31 decembrie 1996 potrivit legii, efectuandu-se articolul
contabil:
121 = 129 - cu profitul contabil realizat, repartizat.
23. Bunurile de natura mijloacelor fixe din patrimoniul societatilor
comerciale care se reintegreaza sau se transmit fara plata, potrivit Legii nr.
84/1995 si Hotararii Guvernului nr. 391/1995, se scad din evidenta societatii
comerciale prin diminuarea capitalului social, efectuandu-se articolul
contabil:
% - 212 - cu valoarea de inregistrare a mijloacelor fixe predate
281 - cu valoarea amortizarii calculate, inclusa pe cheltuieli
1012 - cu diferenta dintre valoarea de inregistrare si valoarea
amortizarii calculate, inclusa pe cheltuieli si, dupa caz, se
crediteaza contul 8045 "Amortizarea mijloacelor fixe aferenta gradului de
neutilizare".
24. Potrivit pct. 45 din Normele privind organizarea si efectuarea
inventarierii patrimoniului, bunurile constatate lipsa sau distruse din vina
unor persoane se evalueaza la valoarea lor de inlocuire.
In situatia bunurilor de natura mijloacelor fixe constatate lipsa sau
distruse din vina unor persoane, se efectueaza urmatoarele inregistrari
contabile:
% = 212 - cu valoarea de inregistrare in contabilitate
281 - cu valoarea amortizarii calculate
6728 - cu valoarea neamortizata
119 = 111 - cu valoarea ramasa neamortizata
461 = % - cu valoarea de inlocuire la data constatarii pagubei,
sau inclusiv T.V.A.
428
7728 - cu valoarea de inlocuire la data constatarii pagubei
4427 - cu T.V.A. aferenta
129 = 111 - cu valoarea stabilita ca diferenta intre valoarea de
inlocuire si valoarea ramasa neamortizata dupa impozitare,
potrivit legii.
25. In anul 1996 mijloacele fixe care fac obiectul participarii in natura
la capitalul social al unei societati comerciale nou-infiintate se evidentiaza
in contabilitate astfel:
% = 212 - cu valoarea de inregistrare in contabilitate
281 - cu valoarea amortizarii calculate
261 - cu valoarea neamortizata a mijloacelor fixe
si
261 = 1068/ - cu diferenta dintre valoarea titlurilor
analitic dobandite si valoarea neamortizata a
distinct mijloacelor fixe.
In cazul vanzarii titlurilor astfel dobandite si inregistrate, operatiunile
contabile vor fi urmatoarele:
461 = 772 - cu valoarea de vanzare a titlurilor
si
% = 261 - cu valoarea titlurilor vandute
1068/analitic - cu valoarea titlurilor inregistrate la rezerve
672 distinct - cu diferenta dintre valoarea de inregistrare a titlurilor
si
valoarea inregistrata in contul 1068.
26. In cazul cumpararii de active de la terte persoane juridice la o
valoare mai mare decat valoarea contabila a fiecarui bun in parte care formeaza
activul, diferenta respectiva se poate evidentia, fie prin repartizare asupra
bunurilor care fac obiectul contractului de vanzare-cumparare, fie in contul
"Fond comercial".
Bunurile asupra carora se repartizeaza diferentele respective se stabilesc
de catre o comisie formata din specialisti, tinandu-se seama de starea fizica
si de utilitatea acestora pentru societatea comerciala.
27. Potrivit art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1995 pentru ratificarea
Acordului de imprumut dintre Romania si B.E.R.D. privind Proiectul de
dezvoltare a utilitatilor municipale, "regiile autonome beneficiare ale
imprumutului B.E.R.D. vor deschide si vor alimenta anual, pana la rambursarea
integrala a imprumutului extern si a celorlalte obligatii care decurg din
acesta, un cont de rezerva, care va fi utilizat pentru dezvoltarea,
intretinerea si inlocuirea mijloacelor fixe, precum si pentru acoperirea
serviciului datoriei externe aferente imprumutului acordat de B.E.R.D.".
In acest scop, regiile autonome beneficiare vor deschide, in cadrul
contului 5121 "Disponibil la banca in lei", un cont analitic
distinct, intitulat "Disponibil din fondul pentru garantarea
imprumuturilor externe, dobanzilor si comisioanelor aferente".
In debitul acestui cont vor fi evidentiate sumele provenind din
amortizarea, vanzarea si valorificarea mijloacelor fixe si partea din profitul
net care, potrivit legii, este destinata intretinerii, inlocuirii si
dezvoltarii mijloacelor fixe, precum si sumele provenite din alocatii de la
bugetele locale sau judetene, dupa caz, de valoare cel putin egala cu
varsamintele din profitul net efectuate si cu impozitul pe profit platit de
regiile autonome catre bugetele locale sau judetene, iar in credit, utilizarea
disponibilitatilor pentru dezvoltarea, intretinerea si inlocuirea mijloacelor
fixe, precum si pentru acoperirea serviciului datoriei externe aferente
imprumutului acordat de B.E.R.D.
II. Obiective ce trebuie avute in vedere cu ocazia verificarii si
certificarii bilanturilor contabile ale agentilor economici pe anul 1996
28. Potrivit prevederilor art. 129 din Legea nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, administratorii trebuie sa prezinte cenzorilor, cu cel
putin o luna inainte de ziua stabilita pentru sedinta adunarii generale,
bilantul exercitiului financiar precedent, contul de profit si pierderi,
insotite de raportul lor si de documentele justificative.
In raportul administratorilor (raportul de gestiune), care insoteste
bilantul contabil supus aprobarii adunarii generale, se vor face referiri
concrete cu privire la:
- realizarea obligatiilor prevazute de lege privind organizarea si
conducerea corecta si la zi a contabilitatii;
- respectarea principiilor contabilitatii (prudentei, permanentei
metodelor, continuitatii activitatii, independentei exercitiului financiar,
intangibilitatii bilantului de deschidere, necompensarii);
- respectarea regulilor si metodelor contabile prevazute de reglementarile
in vigoare;
- respectarea regulilor de intocmire a bilantului contabil si, in
principal, asigurarea ca posturile inscrise in bilant corespund cu datele
inregistrate in contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor
patrimoniale pe baza inventarului;
- intocmirea bilantului contabil pe baza balantei de verificare a
conturilor sintetice si respectarea normelor metodologice cu privire la
intocmirea acestuia si a anexelor sale;
- valorificarea rezultatelor inventarierii si reflectarea acestora in
bilantul contabil incheiat la data de 31 decembrie 1996;
- situatiile care au condus la prezentarea de solduri la unele conturi
care, potrivit reglementarilor contabile, trebuiau regularizate pana la data de
31 decembrie;
- reflectarea, in mod fidel, in contul de profit si pierderi, a
veniturilor, a cheltuielilor si a rezultatelor financiare ale perioadei de
raportare;
- propunerile privind destinatiile profitului net si daca acestea sunt in
conformitate cu dispozitiile legale;
- cauzele care au condus la inregistrarea de pierderi (in situatia
unitatilor care au inregistrat pierderi).
Totodata, in raportul de gestiune se vor face mentiuni cu privire la:
- sursele pentru activitatea desfasurata si pentru investitii si daca au
fost utilizate potrivit reglementarilor legale;
- concluziile rezultate din analiza creantelor si a obligatiilor unitatii,
a eventualelor sume prescrise si masurile dispuse;
- situatia creditelor si a altor imprumuturi ale societatii comerciale,
garantia acestora, posibilitatea de rambursare si efectele asupra activitatii
analizate, cat si asupra celei viitoare;
- obligatiile fata de bugetul de stat si bugetele locale, bugetul
asigurarilor sociale de stat, fata de fondurile speciale, daca acestea au fost
corect stabilite si varsate;
- organizarea controlului financiar propriu;
- masurile propuse pentru bunul mers al unitatii;
- alte elemente care prezinta importanta asupra activitatii
economico-financiare a unitatii respective.
Elementele de mai sus care nu sunt limitative vor fi avute in vedere la
intocmirea raportului de gestiune si de catre regiile autonome.
29. In temeiul art. 29 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, asa cum a fost
modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1996, bilanturile contabile ale
societatilor comerciale sunt supuse verificarii de catre cenzori, experti
contabili, contabili autorizati cu studii superioare sau societati comerciale
de expertiza contabila, dupa caz, in conditiile stabilite de Ministerul Finantelor.
In conformitate cu prevederile art. 114 alin. 1, 2 si 3 din Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale, cenzorii sunt obligati sa supravegheze
gestiunea societatii, sa verifice daca bilantul si contul de profit si pierderi
sunt legal intocmite si in concordanta cu registrele, daca acestea din urma
sunt tinute la zi si daca evaluarea patrimoniului s-a facut conform regulilor
stabilite pentru intocmirea bilantului contabil.
Despre toate acestea, precum si despre propunerile pe care le vor considera
necesare asupra bilantului contabil si repartizarii profitului, cenzorii vor
prezenta adunarii generale un raport amanuntit.
Adunarea generala nu va putea aproba bilantul contabil si contul de profit
si pierderi, daca acestea nu sunt insotite de raportul cenzorilor.
Constatarile rezultate din verificarile efectuate pe tot parcursul anului
vor fi cuprinse in rapoarte detaliate care, potrivit legii, trebuie sa fie
prezentate adunarii generale a actionarilor.
Din aceste rapoarte nu pot lipsi referirile concrete cu privire la:
- operatiunile legate de inregistrarea sau modificarea capitalului social;
- inventarierea patrimoniului, modul de valorificare a rezultatelor
acesteia, precum si faptul ca rezultatele inventarierii sunt cuprinse in
bilantul anual;
- organizarea gestiunilor de valori materiale, precum si a evidentei
analitice si sintetice a elementelor patrimoniale;
- tinerea corecta si la zi a contabilitatii;
- preluarea corecta in balanta de verificare a datelor din conturile
sintetice si concordanta dintre contabilitatea sintetica si cea analitica;
- intocmirea bilantului contabil pe baza balantei de verificare a
conturilor sintetice si respectarea normelor metodologice cu privire la
intocmirea acestuia si a anexelor sale;
- evaluarea patrimoniului, daca este facuta conform reglementarilor legale
in vigoare;
- contul de profit si pierderi, daca este intocmit pe baza datelor din
contabilitate si priveste perioada de raportare;
- stabilirea in conformitate cu dispozitiile legale a profitului net si
punctul de vedere referitor la destinatiile acestuia, propuse de
administratori;
- situatia creditelor si a altor imprumuturi ale societatii comerciale si
garantarea acestora;
- propuneri de masuri pentru a fi avute in vedere de catre consiliul de
administratie sau de catre adunarea generala a actionarilor, dupa caz.
30. Totodata, la verificarea si certificarea bilanturilor contabile pe anul
1996 se va tine seama de prevederile Hotararii Guvernului nr. 483 din 18 iunie
1996 privind prestarea serviciilor in domeniul contabilitatii, verificarea si
certificarea bilantului contabil in baza prevederilor Legii contabilitatii nr.
82/1991, asa cum a fost actualizata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
22 din 24 iulie 1996.
Prin personal calificat angajat potrivit legii se intelege personalul
angajat cu contract de munca sau conventie civila, incheiata in conformitate cu
prevederile Legii nr. 83/1995 privind unele masuri de protectie a persoanelor
incadrate in munca, care are studii economice superioare sau economice medii.
In categoria personalului cu studii economice medii intra absolventii
liceelor comerciale, financiare, ai scolilor tehnice de administratie
economica, ai liceelor economice si de drept administrativ, ai scolilor
postliceale cu durata de 2 (doi) ani in specialitatea contabilitate sau
finante. In categoria personalului calificat intra si absolventii cu studii
medii in alte domenii decat in cel economic, care au dobandit calificarea de
"contabil" in baza unor reglementari legale (legi, decrete, hotarari
ale Guvernului) si au desfasurat activitate practica in domeniul contabil sau
financiar de cel putin 4 (patru) ani.
Se considera practica in specialitate activitatile desfasurate in domeniul
financiar-contabil, fiscal si bancar, de metodologie financiar-contabila,
fiscala si bancara, de control financiar-contabil, fiscal si bancar.
Pentru personalul calificat, angajat cu contract de munca sau cu conventie
civila, potrivit legii, nu este obligatorie calitatea de expert contabil sau de
contabil autorizat.
31. La regiile autonome, verificarea si certificarea bilanturilor contabile
pe anul 1996 se va face tinand seama si de Normele privind obiectivele ce se
verifica, in mod distinct, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul
finantelor, nr. 1.994 din 4 octombrie 1996 (publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 275 din 5 noiembrie 1996).
32. Orice solutie anterioara care contravine prezentelor precizari isi
inceteaza aplicarea.
Pentru celelalte probleme care nu fac obiectul prezentelor precizari se
aplica prevederile Regulamentului de aplicare a Legii contabilitatii nr.
82/1991, cu completarile ulterioare.
ANEXA 1
la precizari
SITUATIA
obligatiilor agentilor economici fata de fondurile speciale in anul 1996
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Fondul Agenti economici Baza Baza de calcul Inregistrari
crt. special platitori legala al obligatiei Cota contabile
----------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
---------------------------------------------------------------------------
1. Contributia Persoane Legea Salariul minim 635 = 447
la Fondul juridice cu nr. 57/1992 brut pe tara 447 = 5121
special de un numar de (art. 10) inmultit cu nr.
risc si peste 250 de Legea de persoane
accident salariati, nr. 29/1996 handicapate
pentru care refuza (art. 30) refuzate a fi
protectia sa incadreze incadrate
speciala a cel putin un
persoanelor procent de 3%
handicapate persoane
handicapate
----------------------------------------------------------------------------
2. Contributia Persoane Ordonanta Castigurile 2% 4311 = 447
Fondul juridice si Guvernului brute realizate
special fizice care nr. 22/1992 de salariati,
pentru utilizeaza Legea aceleasi ca 447 = 5121
sanatate, personal nr. 49/1992 pentru C.A.S.
suportat salariat Precizarile
din C.A.S. Ministerului
Muncii
si
Protectiei
Sociale
nr. 947/1992
Precizarile
Ministerului
Finantelor nr.
181.679/1992
Normele
metodologice
ale
Ministerului
Sanatatii
si ale
Ministerului
Muncii
si
Protectiei
Sociale nr.
34.686/1992
3. Contributia Persoanele Ordonanta Incasarile 10% 635 = 447
la Fondul juridice care Guvernului din actiuni 447 = 5121
special realizeaza nr. 22/1992 publicitare
pentru incasari din Legea la produsele
sanatate actiuni nr. 114/1992 din tutun,
publicitare Normele tigari si
la produsele metodologice bauturi
din tutun, ale alcoolice
tigari si Ministerului
bauturi Sanatatii
alcoolice si ale
Ministerului
Muncii
si
Protectiei
Sociale nr.
34.686/1992
Legea
nr. 29/1996
(art. 29)
Persoanele Ordonanta Veniturile 1% 635 = 447
juridice Guvernului din vanzarile 447 = 5121
care nr. 22/1992 de produse
realizeaza Legea din tutun,
venituri din nr. 114/1992 tigari
vanzarile de Normele si bauturi
produse din metodologice alcoolice
tutun, ale ale
tigari si Ministerului agentilor
bauturi Sanatatii economici
alcoolice si ale si ale
Ministerului agentilor
Muncii si economici
Protectiei importatori;
Sociale nr. Adaosul
34.686/1992 comercial
Legea aferent
nr. 29/1996 vanzarilor
(art. 29) de produse
din tutun
si bauturi
alcoolice
ale
agentilor
economici
care
comercializeaza
astfel de
produse
----------------------------------------------------------------------------
4. Contributia Agentii Legea Pretul cu 5% 447 = 5121
la Fondul economici nr. 13/1994 ridicata
special care importa Instructiunile negociat,
pentru carburanti Ministerului exclusiv
dezvoltarea auto Transporturilor accizele,
si livrati la nr. 2.056/1995 pentru
modernizarea intern, si ale cantitatile
drumurilor indiferent Ministerului de carburanti
publice de forma Finantelor nr. auto livrati
de plata 12.242/1995 de producatorii
Legea din tara si
nr. 29/1996 destinati
(art. 33) consumului
intern;
Valoarea in
vama,
stabilita
potrivit
legii, pentru
carburanti
auto
importati
----------------------------------------------------------------------------
5. Contributia Agentii Legea Valoarea 0,5% 447 = 5121
la Fondul economici nr. 8/1994 in vama a
special si celelalte Ordinul marfurilor
pentru persoane ministrului importate
dezvoltarea juridice de stat, sau exportate
si care ministrul (se plateste o
modernizarea efectueaza finantelor, data cu
punctelor operatiuni nr. 886/1994 plata taxelor
de control de import Legea vamale)
pentru - export nr. 29/1996
trecerea definitive (art. 31)
frontierei,
precum si a
celorlalte
unitati
vamale
----------------------------------------------------------------------------
6. Contributia Consumatorii Ordonanta La costul 12% La
"Renel"
la Fondul de energie Guvernului, energiei 635 = 447
special electrica nr. 29/1994 electrice
pentru din economie, Legea livrate
dezvoltarea cu exceptia nr. 136/1994 consumatorilor
sistemului celor casnici, Legea La costul
energetic fiind nr. 29/1996 energiei 3% 447 = 5121
colectata si (art. 32) termice
virata de livrate
Regia consumatorilor
Autonoma
de
Electricitate
"Renel"
----------------------------------------------------------------------------
NOTA:
La pct. 6, cota consumatorilor la contributia Fondului special pentru
dezvoltarea sistemului energetic este cuprinsa in costul total al energiei
electrice, facturat.
Obligatiile fata de fondurile speciale in anul 1996, cuprinse in prezenta
anexa, se completeaza corespunzator pentru restantele anilor anteriori la
Fondul special de risc si accident pentru protectia persoanelor handicapate si
la Fondul special pentru cercetare-dezvoltare.
ANEXA 2
la precizari
CURSURILE DE REFERINTA
ale Bancii Nationale a Romaniei pentru urmatoarele valute, cu valabilitate in
zilele de 27, 28, 29, 30 si 31 decembrie 1996 si 1, 2, 3, 4 si 5 ianuarie 1997,
sunt:
Cursul in lei
-------------
1 siling austriac ATS 369
1 dolar australian AUD 3213
1 franc belgian BEF 126
1 dolar canadian CAD 2.951
1 franc elvetian CHF 3.017
1 marca germana DEM 2.597
1 coroana daneza DKK 679
1 lira egipteana EGP 1.187
100 pesetas spaniole ESP 3.083
1 marca finlandeza FIM 870
1 franc francez FRF 770
1 lira sterlina GBP 6.760
100 drahme grecesti GRD 1.634
1 lira irlandeza IEP 6.700
100 lire italiene ITL 264
100 yeni japonezi JPY 3.538
1 leu moldovenesc MDL 876
1 gulden olandez NLG 2.315
1 coroana norvegiana NOK 624
100 escudos portughezi PTE 2.590
1 coroana suedeza SEK 590
1.000 lire turcesti TRL 38
1 dolar S.U.A. USD 4.035
1 DST XDR 5.798
1 ECU XEU 5.005